Siviilipalveluksen kautta Poliisikouluun!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PikkuT
  • Aloitettu Aloitettu
Ei se intti ole naisellekaan mikään ehdoton edellytys päästä poliisikouluun, ehkä siitä voi saada jonkun pisteen työkokemuskohtaan, mutta ei kait sen enempää. Lisäksi kehottaisin, että jos aikoo miesvaltaiselle alalle naisena, niin ei kannata alkaa "raapimaan muniaan". Kovan ja hyvän jätkän rooli on aika vaikeaa ja raskasta kantaa loppuun, ehkä eläkeikään saakka. Kyllä nainen pärjää poliisina olemalla ihan nainen. Tosin sitä naiseutta ei tarvitse koko ajan erityisesti korostaa, vaan pyrkiä tekemään samat hommat kuin kuka tahansa muukin sukupuolesta riippumatta. Molempia sukupuolia kuitenkin tarvitaan poliisin työssä.

Kyllä sinne haetaan ihan tervehenkisiä ja keskiverto ihmisiä, jotka eivät ole kaikessa liian ehdottomia eivätkä ääripään ihmisiä. Poliisilla tulee olla kyky ajatella asioita monelta eri kantilta, mikä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö omaa mielipidettä saisi olla (tämä ei tarkoita asennevammaisuutta). Eri asia on sitten se, milloin se kannattaa esittää. Poliisin pitää kyetä myös perustelemaan omat mielipiteensä samoin kuin ne syyt, minkä takia hän päätyy jossain työtehtävässä tiettyyn ratkaisuun.

Sitten on hyvä, että poliisilla on elämänkokemusta ja kykyä asettua toisen ihmisen asemaan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että pitäisi alkaa liian ymmärtäväiseksi, jos ymmärrätte mitä tällä tarkoitan. Siis tarkoitan, ettei työn takia kannata alkaa liikaa stressaamaan ja ottamaan liikaa muiden ongelmia omille harteille kannettavaksi. Poliisilla on oma työnsä ja hänen pitää jaksaa tehdä sitä.

Mielestäni poliisi saa myös pelätä. Kysymys on loppumetreillä siitä, kuinka hän hallitsee pelkonsa. Pelko ei saa estää toimimasta ja toisaalta pelko on myös terve suojelumekanismi ihmiselle. Aika harva meistä kykenee sanomaan, kuinka reagoisi oikeasti esim. siinä tilanteessa, kun joku osoittaisi aseella tai poliisin itsensä pitäisi käyttää asetta. Tai vaikka asetta osaisi ja pitäisikin osata koulutuksen ansiosta käyttämään oikein, niin kukaan ei pysty ennakoimaan sitä, minkälaiset fiilikset tulisivat sen jälkeen.

Poliisin tulee osata työskennellä ryhmässä ja noudattaa annettuja ohjeita sekä käskyjä (poikkeuksena lainvastaiset käskyt). Vaikka persoonia onkin hyvä olla joukossa, ei liika sooloilijoita ei joukkoon kaivata, sillä mikä on työkaverille vaarallisempaa, kuin työtoveri, joka lähtee hillumaan omiin nimiin. Poliisin tulee osata myös luopua meneillään olevasta työtehtävästä, jos tärkeämpi etu niin vaatii. Tämä tarkoittaa sitä, että poliisin pitää osata huomioida ympärillä olevat olosuhteet, eikä rynniä eteenpäin laput silmillä nähden vain yhden päämäärän.

Sitä jaksaa aina ihmetellä siviili-ihmisiä, keillä on poliisin ammatista ja koulutuksesta kaikkein kärkevimmät ja omasta mielestään oikeimmat mielipiteet. Tykkäävät ajaa kovaa keikkaa, vaikka todellisuus olisi käytännössä aikalailla toista. Samaa on havaittavissa joissakin poliisikoulutuksen juuri aloittaneissa joissain henkilöissä.

Ei sillä, onhan noita varmasti poliisissakin, mutta heillä on kuitenkin kokemuspohjaa, vaikka ei aina ehkä ajattelemisen laaja-alaisuutta. Toisaalta joukkoon mahtuu ihan hyviä ja perusteltujakin mielipiteitä. Se riippuu niin ihmisestä.

Kehottaisin ihmisiä – ainakin heitä, joita poliisin työ kiinnostaa - tutustumaan Poliisilakiin (www.finlex.fi) ja siellä oleviin yleisiin säännöksiin, jotka alkavat pykälästä 1. eteenpäin. Niissä kuvataan poliisin tehtävät, toiminnan yleiset periaatteet sekä muita tärkeitä asioita.

Lisäksi he, jotka ovat oikeasti kiinnostuneita poliisin työstä, suosittelisin John Websterin elokuvaa Sen edestään löytää. Tässä dokumenttielokuvassa on tuotu hienosti ja realistisesti esille se, mitä poliisityön arki pitää sisällään. Ehkä paras poliisiaiheinen dokumentti, mitä Suomessa on tehty. Elokuva on ilmeisesti jo nyt elokuvalevityksessä joissain teattereissa.

http://www.docpoint.info/katalogi/i...elokuva=171&kieli=suomi&katalogi=0&vuosi=2005

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja jotta tästä ei tehtäisi hirvittävää nais-mieskysymystä, niin en kyllä kaipaa poliisiksi sellaista miestäkään, joka on liian "äijä sekä kovis" ja joka haluaa ajaa ainoastaan sitä kovaa keikkaa iman, että siitä todellisesta arkityöstä on minkäänlaista oikeaa tajua. Poliisi kun ei voi kauheasti valita työtehtäviään.

Ms Athletic sanoi:
Sivarit kieltäytyy aseista ja haluavat edistää maailmanrauhaa,joka tulee siinä vaiheessa ku tää koko Tellus tuhoutuu,entäs sitten ku ne viherpiipertäjät on poliiseja ja pitäs pystyä rosvoja taltuttamaan, milläs ne sen tekee?Tökkäävät virkkuukoukulla??? Mä en oo ikinä ymmärtäny meidän presidenttiä, enkä varmaan ikinä opi tajuamaankaan, niin kauan ku se tälläsiä älyttömiä lakipaskoja keksii! Käyttäs senkin ajan järkevästi ja keksis vaikka lakialoitteen, joilla nuoret huumeidenkäyttäjät voidaan määrätä pakkohoitoon.
Damn right!!!

Perustuuko kuvasi poliisin työstä Miami Viceen vai Walker Texasista-sarjaan?

Johan sanoi:
Nyt pieni kysymys näille intti vs. sivari kiistelijöille tästä aiheesti! Miksi nainen on pätevä mielestänne poliisiksi vaikka ei ole käynyt intiä tai sivaria?
Ja miksi mies ei ole pätevä poliisiksi jos ei ole käynyt intiä tai sivaria eli ns. intin tapaksessa "reppaus kurssia" verrattuna naiseen?

Eipä olen paljon vastauksia kuulunut! Myönnetään että vaikea pohdittava kysymys joillekin ;) Näkyy porukka jakaantuvan kahtia ihan iän perusteella! Nuorilla paljon ajatuksia/asenteita mut vähän perusteltua fakta pohjasta järkeä ko. asiaan eli intti just käyty yksi jyrkka kanta jne... Sen sijaan vähän vanhempi porukka pistään vastaan ja myöten mut eri perustein eli intistä/sivarista aikaa ja palvelus ei merkkaa enään ja fiksuja näkökulmia löytyy!

Pitää tohon viel kertoo joillekin miks jotku käy sivarin.. kk palkka tulee jos käy töissä norm. tai sovitusti (IT ala+lääkärit yms.) + päiväraha + ruokaraha sekä ilmainen asunto + terveyden huolto + matkat yms. Palvelus yleensä klo 7-15 (0-8h päivä miten sopii) sekä viikonloput aina vapaat... ehkä jollekin merkkaa vaan nää jotain!!! Tai noi merkkaa kaiken jos miettii ihan tarkaan fiksusti kaiken! Voi viettää normaali elämää vuoden jos haluu.. muut seikat et vaikuta pätkääkään sit loppupeleis.. Näin vaan ku jälkikäteen miettis ko. asiaa. 18V. menee tietty ryhmän mukana inttiin ja on "iso" ja kova jäpä ku siel pääsee. Hehee.. jotain vastaankin ku ei ne intti kokemukset mul ihan herkkuu sillo ollu!

Katsos vaan, mun mielipide herätti keskustelua, hyvä niin. :) Ehkä mä olin liian "mustavalkoinen" sanoissani, mitään en peru, mutta sanavalinta olis voinu olla toinen. Kiitos kommentoijille... ;)

Johan sanoi:
Eipä olen paljon vastauksia kuulunut! Myönnetään että vaikea pohdittava kysymys joillekin ;)
Vastauksia ei ole tullut siksi, että kysymyksesi on päin persettä aseteltu ja siinä on väärä ennakko-olettamus.
Nyt pieni kysymys näille intti vs. sivari kiistelijöille tästä aiheesti! Miksi nainen on pätevä mielestänne poliisiksi vaikka ei ole käynyt intiä tai sivaria?
Mielestäni nainen on pätevä poliisiksi vain, jos läpäisee samat testit kuin mies. Jos nyt vedät sen naisilla-on-tiettyjä-henkisiä-ominaisuuksia -kortin esille, niin minä alan vaatia, että miesten ja naisten palkkaerot kasvavat miesten hyväksi ja vetoan miehillä-on-tiettyjä-henkisiä-ominaisuuksia -korttiin. :)
Ja miksi mies ei ole pätevä poliisiksi jos ei ole käynyt intiä tai sivaria eli ns. intin tapaksessa "reppaus kurssia" verrattuna naiseen?
Kyllä sivareista voi löytyä poliisiksi sopivia henkilöitä. Mitä olen omassa kaveripiirissä katsellut, niin suurin osa paskahousuista menee inttiin. Tuskin niistä siellä mitään miehiä tulee.

gnut sanoi:
Mitä olen omassa kaveripiirissä katsellut, niin suurin osa paskahousuista menee inttiin. Tuskin niistä siellä mitään miehiä tulee.
Sun kaveripiiri eroaa varmaan sitten monen muun kaveripiiristä. Kyllä intissä enemmistö kuitenkin on ei-paskahousuja.

6 kuukaudessa ei niistä paskahousuista ikävä kyllä miehiä tehdä. Ne loput ovat usein sen verran "aikuisia", että eivät mitään Näin kasvat mieheksi - koulutusta tarvitse.

Turha väittääkään, että kaikki sivarit olisivat jotenkin fiksumpia, suoralekäisiä, tai yhtään enempää miehiä.

Arvo Paperi sanoi:
Tälläkin palstalla suurin osa harmittelee miten ihmisillä on stereotypioita bodareista. Sitten ollaan kuitenkin valmiita tuomitsemaan kaikki sivarit samaan lokeroon. Outoa toimintaa, sanon minä. .

Tällä palstalla on paljon kaksinaismoralismia niinkuin netissä yleensäkin. Tästä on puhuttu ennenkin. Vika nähdään muissa, mutta itsessä ei koskaan.

Ja tämä ei sitten koske kaikkia. ;)

No kyllähän täällä ollaan välillä viemässä porukkaa puolin ja toisin saunan taakse enemmän kuin vapaussodassa.

lej sanoi:
Kyllä intissä enemmistö kuitenkin on ei-paskahousuja.

Eiköhän intissä ole vähän joka lähtöön. Jos noin [mutu]80 % miehistä[/mutu] käy intin, niin sinne löytää tiensä kyllä joka sortin sopankeittäjää.

Intin käyneistä löytyy koko kirjo, sivareista ja totaaleista aika iso prosentti "itsenäisesti ajattelevia", vakaumuksen omaavia, varmasti fiksuja ihmisiä.

Vapautetut on oma lukunsa.

Aina puhutaan, että intti opettaa ja kasvattaa pojista miehiä. Ja paskat. Minä en ainakaan oppinut armeijassa mitään eikä se minua mitenkään kasvattanut, voin sanoa että sama kaveri olen nyt kuin silloin kun menin armeijaan. Mitä ne siellä armeijassa muka opettavat, eivät ainakaan mitään mistä minulle olisi ollut hyötyä. Sängyn osasin pedata jo ennen kuin armeijaan menin ja silleen. Joo, joo nyt porukka alkaa mussuttaa jotain ryhmähengestä, erilaisten ihmisten kanssa toimeentulosta, käskyjen noudattamisesta tai siitä, että siellä opetetaan kestämään vitutusta ja hallitsemaan hermonsa. Mutta hei, miten ne sitä opettivat? Eivät mitenkään, ei meillä ainakaan ollut mitään erillistä opetusta porukka löytiin vaan kasaan ja kaadettiin paskaa päälle, ei siinä mitään opetettu kaikki osasivat toimia niinkuin pitikin. Eli eiköhän nuo kaikki ole opittu normaalissa elämässä. Ja mitä tulee tuohon intti vs. sivari keskusteluun, niin herätkää jo. Ei asiat ole niinkuin oli silloin kun vanhempanne olivat nuoria. Nykyään sivariin voi mennä ihan normaali ihminen jolle sivari vaikka elämäntilanteesta johtuen sopii paremmin. Eivät kaikki jotka sivariin mene ole enää niitä viherpiiperöitä ja hassiksen polttajia. Voin sanoa, että olisin yhtä sovelias poliisiksi vaikka olisinkin käynyt sivarin. Turhaa machoilua tuollainen "intti on käytävä", "sivarit on hinttejä" ym. Varmasti sivarissa on kovempia, viisaampia, nopeampia, komeampia ja myös paremmin poliisiksi kelpaavia kuin mitkä, esim. täällä, intin puolesta puhuvat ovat. Te jotka täällä kuulutatte intin perään poliisin ammattiin pyrkiessä niin käykää se intti niin huomaatte, että siellä ei opi mitään mikä tekisi henkilöstä paremmin poliisiksi soveltuvan. Jos kerran naisetkin soveltuvat ilman inttiä poliiseiksi, niin kyllä soveltuvat miehetkin.

Intti opettaa sen, että jos ja kun maa joutuu sotaan, niin löytyy riittävästi reserviä joka edes teoriassa kykenee toimimaan itselle osoitetutussa tehtävässä, ja tietää kummasta päästä asetta luoti tulee ulos. Sielä oppii myös enemmän ja vähemmän automaattisesti toimaan käskyjen mukaan ja tietää miten käskysuhteet ja organisaatio toimii.

Sieltä voi myös halutessaan oppia hyödyllisiä asioita. Sellaisell joka ei ole juuri äidin helmoista lähetent monet arkipäivän asiat, kuten vaikka pesytyminen, vaatteiden vaihto ja sänkyn petaaminen saattaa olla erittäin hyviä taitoja oppi. Tosin vähänkin fiksummalle ne ovat itsestään selviä, ja vielä vähän fiksummat tajuavat, vaikka eivät siitä yhtään sen enempää pidä, miksi kaikki asiat tehdään kymmeneen kertaan ja nipotetaan pienistä asioista.

Myös kaverille joka menee intin jälkeen opiskelemaan ja sen johdosta töihin vasta 6 vuoden päästä, intin johtajakoulutus voi olla ainoa johtamiskoulutus ennen työuran alkua. 19-vuotias ei usein niitä syväjohtamisjuttuja täysin sisäistä, mutta jos niitä ajatuksella vaikka kolmen vuoden päästä miettii, niin niissä saattaa olla jopa järkeäkin. Jotkut tyhmät jatkaa sitä perkeleiden huutamista ja tärkeilyä sitten töissäkin, mutta taas fiksummat osaavat soveltaa niitä oppimiaan tietoja/taitoja eri tilanteessa ja organisaatiossa.

Intin johtajakouluts ei ole eikä varsinkaan saisi olla ainoa johtamiskoulutus johtavaan asemaan päätyvällä ihmisellä, mutta on se tyhjää parempi. Olen kyllä nähnyt esimerkkejä siitä, kun opsikelijat saa vaikka kesätöissä tavallaan alaisen, monilla jotka ei ole päässet intissä kokeilemaan miltä tuntuu, kun kusi nousee päähän, tulee jonkinlainen ylemmyyden tunne. Parempi sille kokeilulle on intti kuin työpaikka.

Ja armeijassa jos missä pätee lause, "Älä kysy mitä me voimme tehdä sinun hyväksesi, vaan mitä sinä voit tehdä meidän hyväksi". Puolustusvoimilla on loppujen lopuksi aika raadollinen tarkoitus ja koulutus on aika lailla sen mukaista.

Mun puolesta sivarit voi mennä poliisiksi, evvk.

MUTTA: miksi kukaan sivari menisi poliisiksi? Ovathan nuo laitokset samankaltaisia valtion voimankäyttökoneistoja, molemmissa on käskyjen toteuttamista ja aseiden kanssa toimimista. Pitäisikö sitten olla aseeton poliisi sivareita varten? :)

Ainoa sivari, jonka voisin kuvitella menevän poliisiksi, on tyyppi joka on käynyt sivarin sen takia että se on ollut mukavampi vaihtoehto.

Sivari ei voi ryhtyä poliisiksi, koska ei voi kantaa asetta?

WTF, vain osa sivareista on sivareita 'aseistakieltäytymisen' takia, onhan niitä muitakin syitä.

Mun kaveripiirissä yleisin syy on helpompi vaihtoehto. Eiköhän noi vakaumukselliset ole aika harvassa.

Mielenkiintoista on se, että poliisin palveluksessa työskentelee tälläkin hetkellä miespuolisia poliiseja, jotka ovat suorittaneet armeijan aseettomana uskonnon tai jonkin muun seikan tähden. Nämä henkilöt työskentelevät käsittääkseni tutkintatehtävissä. Kukaan (ne, joiden mielestä armeija pitää käydä "aseellisena") ei varmasti osaisi edes kyseenalaistaa heidän ammattitaitoaan ainakaan tämän seikan tähden, ellei tietäisi taustoja. Toisaalta en kyllä ole kuullut/ymmärtänyt kenenkään näin tekevänkään.

Uskoisin, että intistä voi olla hyötyä poliisin ammatissa nimenomaan tuon mahdollisen johtajakoulutuksen ja tuon "otetaan vastaan käskyjä ylemmiltä" -jutun ansiosta. Siis niille, ketkä ovat muutenkin täysissä sielun ja ruumiinvoimissa sekä kykeneväisiä ottamaan oppia vastaan. Sen aseenkäytön oppii kyllä muuallakin ja ymmärtääkseni monille intin käyneille käsiaseen käyttö on aivan uutta. Voisin myös kuvitella, että intti opettaa sitä käyneille ryhmässä toimimista siten, ettei homma mene heti poukkoiluksi. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö intin käymätön voisi myös oppia näitä taitoja.

WTA sanoi:
Aina puhutaan, että intti opettaa ja kasvattaa pojista miehiä. Ja paskat. Minä en ainakaan oppinut armeijassa mitään eikä se minua mitenkään kasvattanut, voin sanoa että sama kaveri olen nyt kuin silloin kun menin armeijaan...

Niin, eihän sellaista voi opettaa joka ei halua oppia. Se on omasta asenteesta kiinni oppiiko missään mitään.

[IMO]Parempi ettei sivareita päästettäisi poliisikouluun.[/IMO]

Mutta jos/kun Alit, Ahmedit ja Muhammadit tarttuvat pizzalapion sijasta pamppuun, sitten alkaa jo hirvittää.

Spelimies sanoi:
Mutta jos/kun Alit, Ahmedit ja Muhammadit tarttuvat pizzalapion sijasta pamppuun, sitten alkaa jo hirvittää.
Onhan noita Aleja, Ahmedeita ja Muhammadeja kokeissa käynyt mutta tietääkseni yhtään ei ole vielä koulua aloittanut. Tiedä sitten onko puutteita suomen kielen hallinnassa vai missä, mutta mikään lakihan tuota ei estä kunhan kansalaisuus löytyy. Pointtina siis se että tuskin tuohon kovin kauaa menee että univormun alta löytyy tummempaa hipiää ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom