SIO/Patria Pilot training/Salpauslento eli keskustelua liikennelentäjäksi opiskelusta

T Yhtiökurssi/perämieskurssin jälkeen mittän bondia ei 99.9% varmuudella vielä missän ole vaan se on sidottu tyyppikurssiin joka maksaa maltaita firmalle (30-50k€/nuppi).

Tätä hain.

Mikään firma ei kouluta huvikseen tyyppejä kaverille joka ei sitten pääsekkään lentämään heti, koska tyypit menee nopeasti vanhaksi ja uusi kurssitus on edessä sen odottelutauon jälkeen jos konetyypillä ei ole lennelty ja taas rahaa palaa. Siksi toi sun skenario on tooooosi harvinainen/epärealisitinen ja veikkaan, että suomessa on yhden käden sormilla laskettavissa ne kaverit joilla tämä tilanne oikeasti on päällä.

Ei tietenkään kouluta, eihän siinä olisi mitään järkeä. Näitä tyyppejä on kuitenkin oikeasti tällä hetkellä olemassa. Määrästä en sano muuta kuin että oman käsitykseni mukaan näitä on kyllä enemmän kuin itse arvelit. Tiedä sitten...

Voin melkein lyödä vetoa, että bondi saadaan purettua, jos firma tyyppikurssin jälkeen ilmoittaa, että hommia ei ole seuraavaan pariin vuoteen. Bondi raukeaa myös siinä tapauksessa, jos sut irtisanotaan esim. taloudellisista syistä.

En tiedä bondin sisällöstä ja pykälistä sen tarkemmin, mutta sen tiedän ettei yhtiö ilmoitta (pyty ilmoittamaan) noin pitkällä tähtäimellä hommien alkamisesta, vaan tilannetta katsotaan tietyin väliajoin (kuukausittain?) ja ilmoitellaan onko hommia näkösällä vai ei.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No joo aina silloin tällöin tietty kynnys ylittyy ja on pakko siirtyä taustalta esiin. Kerro toki lisää fc:n tilanteesta. Miten muuten mihin autoon lopulta päädyit? :rolleyes:
 
Tätä hain.



Ei tietenkään kouluta, eihän siinä olisi mitään järkeä. Näitä tyyppejä on kuitenkin oikeasti tällä hetkellä olemassa. Määrästä en sano muuta kuin että oman käsitykseni mukaan näitä on kyllä enemmän kuin itse arvelit. Tiedä sitten...

Olit oikeassa heitä on enemmän kuin viisi mutta alle kymmenen.:)
 

Hei muutamia kommentteja joihinkin kirjoituksiin tässä ketjussa.

Työttömiä lentäjiä tällä hetkellä lähes kaksi sataa ja lisää valmistuu koko ajan.

Finnairin tyyppikurssin käyneitä (ja siis bondin kirjoittaneita) ja ilman työpaikkaa jääneitä lienee kymmenkunta, joista suurin osa on työllistynyt NIKI airlinesille hyvällä ja joustavalla sopimuksella.

Finnairin rekrytointi on vielä ainakin tämän vuoden pysähdyksissä, todennäköisesti reilusti pidempään (oma arvio 2-3 vuotta ja käynnistyy sitten hitaasti).

Lennonopettajistakin on nyt poikkeuksellisesti ylitarjontaa. Myös muun yleisilmailun (posti, rahti, ambulanssi ja liikelennot) työtilanne huono vain kokeneet kapteenit voivat työllistyä (esim Jetflitelle).

Muualla Euroopassa työtilanne vielä Suomea huonompi ja työttömiä kokeneita lentäjiä on reilusti markkinoilla.

Kaukoidässä töitä riittää, jos kokemusta on muutama tuhat tuntia ja tyypit taskussa.

Omalla rahalla nyt kouluttautuvat ottavat suuren riskin (aina se on riski, en olis itse lähtenyt).
 
Nonni, mulla on näkö E taululla ilman laseja sille että, Vasen 0.6, Oikea 0.6 ja yhteensä 1.0. Pääsekö tolla näöllä lentäjaks?
 
Nonni, mulla on näkö E taululla ilman laseja sille että, Vasen 0.6, Oikea 0.6 ja yhteensä 1.0. Pääsekö tolla näöllä lentäjaks?

Rajat ovat 0.7/silmä erikseen ja yhteisnäkö 1.0. Eli nyt tarvitsisi tietää millä vahvuuksilla sun näkö saadaan noi arvot täyttäviksi?

Näkövaatimukset – Silmälasit – Taittovirheen korjausleikkaus
Näköaistiin liittyvien rajoitteiden vaikutus lääketieteelliseen kelpoisuuteen päätetään aina tapauskohtaisesti. Tietoja löytyy JAR FCL 3 kohdasta 3.220 ja liitteestä 13 (luokan 1 lääketieteellinen kelpoisuustodistus) tai kohdasta 3.340 ja liitteestä 13 (luokan 2 tai 4 lääketieteellinen kelpoisuustodistus).

Ilmailulääketieteen yksikkö voi hyväksyä hakijan, jolle on suoritettu taittovirheen korjausleikkaus edellyttäen, että taittovirhe ennen leikkausta on korkeintaan +5 ... -6 dioptria (luokka 1 ja 3) tai +5 ... -8 dioptria (luokka 2 ja 4).
Suoritetusta leikkauksesta on ilmoitettava Ilmailulääketieteen yksikköön AMS. Karenssiaika on yksi kuukausi leikkauksesta. Tähän ei ole huomioitu mahdollisia komplikaatioita.

JAR-FCL 3:

http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/imt-jar-m/jarfcl3.pdf

Näkövaatimukset löytyy sivulta 50 eteenpäin.
 
Rajat ovat 0.7/silmä erikseen ja yhteisnäkö 1.0. Eli nyt tarvitsisi tietää millä vahvuuksilla sun näkö saadaan noi arvot täyttäviksi?

Näkövaatimukset – Silmälasit – Taittovirheen korjausleikkaus
Näköaistiin liittyvien rajoitteiden vaikutus lääketieteelliseen kelpoisuuteen päätetään aina tapauskohtaisesti. Tietoja löytyy JAR FCL 3 kohdasta 3.220 ja liitteestä 13 (luokan 1 lääketieteellinen kelpoisuustodistus) tai kohdasta 3.340 ja liitteestä 13 (luokan 2 tai 4 lääketieteellinen kelpoisuustodistus).

Ilmailulääketieteen yksikkö voi hyväksyä hakijan, jolle on suoritettu taittovirheen korjausleikkaus edellyttäen, että taittovirhe ennen leikkausta on korkeintaan +5 ... -6 dioptria (luokka 1 ja 3) tai +5 ... -8 dioptria (luokka 2 ja 4).
Suoritetusta leikkauksesta on ilmoitettava Ilmailulääketieteen yksikköön AMS. Karenssiaika on yksi kuukausi leikkauksesta. Tähän ei ole huomioitu mahdollisia komplikaatioita.

JAR-FCL 3:

http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/imt-jar-m/jarfcl3.pdf

Näkövaatimukset löytyy sivulta 50 eteenpäin.

Täällä noi 0.7 ja 1.0 on vissi jonkun toisella taululla ku E taulu ? Ja veikan että pääsen näkö testista läpi ku näkö on viellä tyydyttävä. Eiks ni ?
 
juuretis sanoi:
Täällä noi 0.7 ja 1.0 on vissi jonkun toisella taululla ku E taulu ? Ja veikan että pääsen näkö testista läpi ku näkö on viellä tyydyttävä. Eiks ni ?

Kai noi mittausmenetelmät ja niiden arvosteluasteikkotarkkuudet on ihan yleismaailmallisia? 0.6 näöntarkkuus ei todellakaan enään ole mikään riittävä, koska ajokorttiinkaan se ei enään riitä ilman silmälasikorjausta. Jos sun silmälasikorjattu näkö ylittää 0.7 kummassakin silmässä erikseen ja kokonaisnäkö 1.0 eikä dioptriat ole yli rajojen niin silloin saat medical 1 kelpuutuksen. Tosin firmoilla on tiukempia rajoja, joten töitä et rimaa hipovilla arvoilla tule helposti saamaan.


Onko se edelleen niin ettei pvihersokeilla ole asiaa lentäjä koulutukseen kuin vain jenkeis?

En osaa sanoa mitä FAA medicaleissa on rajana, mutta uskoisin, että sielläkään ei ansiolentotoiminnassa hyväksytä värisokeutta.

JAR-FCL 3 rajoittaa värisokeutta seuraavasti:

s. 51

JAR-FCL 3.225 Värinäkö
(a) Normaali värinäkö määritellään siten, että henkilö läpäisee Ishiharan kokeen tai Na-gelin anomaloskooppitestin erottaen normaa-listi kolme perusväriä (trikromasia) (katso luvun B liitteen 14 kohta 1).
(b) Hakijalla on oltava normaali tai turval-lisuuden kannalta riittävä värinäkö. [Ensim-mäisessä lääkärintarkastuksessa hakijan on läpäistävä Ishiharan koe.] Jos hakija ei läpäise Ishiharan koetta, hänen värinäkönsä on arvioi-tava riittäväksi, jos hän läpäisee ilmailulääke-tieteen yksikköä tyydyttävillä menetelmillä suoritetut perusteelliset tutkimukset (anomalo-skopia tai väriaistilyhdyt - katso luvun B liit-teen 14 kohta 2). [Voimassaolon jatkamis- ja uusintatarkastuksissa värinäkö tutkitaan vain, jos siihen on lääketieteellistä syytä.]
(c) Jos hakija ei läpäise viranomaista tyy-dyttäviä lisäkokeita, hänen värinäkönsä on katsottava turvallisuuden kannalta riittämättö-mäksi ja hakija on hylättävä.

Ja se liite s. 88

Luvut B ja C, liite 14
Värinäkö
(Katso JAR-FCL 3.225 ja 3.345)
1 Hakijan katsotaan läpäisseen Ishiharan kokeen (24 taulua), jos hän tulkitsee 15 ensimmäistä taulua virheettömästi osoittamatta epävarmuutta tai epäröintiä (alle 3 sekuntia taulua kohti). Taulut on näytettävä sattumanvaraisessa järjestyksessä. Valaistusolosuhteista määrätään JAA:n ilmailulääketie-teen käsikirjassa (JAA Manual of Civil Aviation Medicine).
2 Jos hakija ei läpäise Ishiharan koetta, hänet on tutkittava käyttäen jompaa kumpaa seuraavista
menetelmistä:
(a) Anomaloskopia (Nagel tai vastaava). Tutkimus katsotaan läpäistyksi, jos värien tunnistus on trikromaattista ja värivalinnan osuvuus 4 asteikon yksikköä tai sitä parempi; tai
(b) Väriaistilyhdyt. Tutkimus katsotaan läpäistyksi, jos hakija suorittaa virheettömästi kokeen, jossa käytetään ilmailulääketieteen yksikköä tyydyttäviä lyhtyjä, kuten Holmes-Wright, Beynes tai Spectro-lux.
[Muutos 3, 01.06.03]
01.12.2006
 
Luvut B ja C, liite 14
Värinäkö
(Katso JAR-FCL 3.225 ja 3.345)
1 Hakijan katsotaan läpäisseen Ishiharan kokeen (24 taulua), jos hän tulkitsee 15 ensimmäistä taulua virheettömästi osoittamatta epävarmuutta tai epäröintiä (alle 3 sekuntia taulua kohti). Taulut on näytettävä sattumanvaraisessa järjestyksessä. Valaistusolosuhteista määrätään JAA:n ilmailulääketie-teen käsikirjassa (JAA Manual of Civil Aviation Medicine).
2 Jos hakija ei läpäise Ishiharan koetta, hänet on tutkittava käyttäen jompaa kumpaa seuraavista
menetelmistä:
(a) Anomaloskopia (Nagel tai vastaava). Tutkimus katsotaan läpäistyksi, jos värien tunnistus on trikromaattista ja värivalinnan osuvuus 4 asteikon yksikköä tai sitä parempi; tai
(b) Väriaistilyhdyt. Tutkimus katsotaan läpäistyksi, jos hakija suorittaa virheettömästi kokeen, jossa käytetään ilmailulääketieteen yksikköä tyydyttäviä lyhtyjä, kuten Holmes-Wright, Beynes tai Spectro-lux.
[Muutos 3, 01.06.03]
01.12.2006

Värisokeus voidaan hyväksyä tietyissä tapauksissa, mutta ilmeisen harvinaista se on. Eli juuri niin kuin tuosta JAR:in FCL:stä pastesit kohdan b. Ilmailulääkäri selosti tätä juuri talvella HPL-kurssin aikana, että jos Ishiharan testi on mennyt metsään niin Suomessa käytetään nimenomaan värilyhtykoetta ja kyseinen testi pitää läpäistä virheettömästi. Tässäkin oli vielä sellainen edellytys, että ei ole ryssinyt pahasti Ishiharan koetta vaan siellä on ollut ehkä taulu tai kaksi, joiden kanssa on ollut pientä epävarmuutta. Kuulemma erittäin harvinaisia tapauksia jos värinäössä on puutteita ja hakijalle myönnetään I luokan medikaali. Aina kannattaa kokeilla....
 
Olen miettinyt tosissani, että lähtisin liikennelentäjäksi. Millä perusteella hakijat otetaan sisään? Mitä testiin kuuluu? Olen siis tuleva ylioppilas, kuukauden päästä valmistun ja englanninkielen ja äidinkielentaitoni on hyvä. Ruotsi ei tosin suju niin mallikkaasti Mitä vaaditaan hakijalta? Lukiosta tällä hetkellä huono keskiarvo tosin 6,5 ja ne 3 ainetta mitä olen kirjoittanut ovat olleet A,B,C. Varmaan siis olisin aika huonoilla sijoilla? :D
 
Olen miettinyt tosissani, että lähtisin liikennelentäjäksi. Millä perusteella hakijat otetaan sisään? Mitä testiin kuuluu? Olen siis tuleva ylioppilas, kuukauden päästä valmistun ja englanninkielen ja äidinkielentaitoni on hyvä. Ruotsi ei tosin suju niin mallikkaasti Mitä vaaditaan hakijalta? Lukiosta tällä hetkellä huono keskiarvo tosin 6,5 ja ne 3 ainetta mitä olen kirjoittanut ovat olleet A,B,C. Varmaan siis olisin aika huonoilla sijoilla? :D

Suomen ilmailuopistoon tie katkeaa paperikarsinnassa lähes varmasti 6.5 ka:lla. Lisäksi se pakollinen asepalvelus on hyvä suorittaa alta pois kunnialla. Vaihtoehdot ovat Patria ja Salpauslento suomessa sekä n+1 lentokoulua maailmalla. Niihin pääsee sentään testeihin, mutta nekin pitää läpäistä. Eli pelkästään kävelemällä ei mihinkään pääse. Lisätietoja saat testeistä tästä ketjusta tai flightforum.fi keskustelupalstalta hakutoimintoa käyttämällä.

Itselläni eilen saapui CPL ME/IR pahvit Trafilta eli nyt n. 1000 päivän jälkeen koulu vihdoin on ohi ja samalla 90+k€ "köyhempi". Nimen omaan vihdoin, kun viime talvi oli aikamoista odottelua lentokelien + muiden sattumusten johdosta. Ka. koulun kokeista oli 89% ja laitokselta 92%. Takki on aika tyhjä, mutta ei auta nyt pitäisi ruveta metsästämään nopeasti sitä ensimmäistä työpaikkaa. Jos jotain tekisin toisin, niin ehkä harkitsisin vakavammin jenkeissä JAR-lupakirjan opiskelua lähinnä näkisi samalla maailmaa ja kelit paremmat. Toki kaikkihan on mukamas aina parempaa aidan toisella puolella. :D
 
Suomen ilmailuopistoon tie katkeaa paperikarsinnassa lähes varmasti 6.5 ka:lla. Lisäksi se pakollinen asepalvelus on hyvä suorittaa alta pois kunnialla. Vaihtoehdot ovat Patria ja Salpauslento suomessa sekä n+1 lentokoulua maailmalla. Niihin pääsee sentään testeihin, mutta nekin pitää läpäistä. Eli pelkästään kävelemällä ei mihinkään pääse. Lisätietoja saat testeistä tästä ketjusta tai flightforum.fi keskustelupalstalta hakutoimintoa käyttämällä.

Itselläni eilen saapui CPL ME/IR pahvit Trafilta eli nyt n. 1000 päivän jälkeen koulu vihdoin on ohi ja samalla 90+k€ "köyhempi". Nimen omaan vihdoin, kun viime talvi oli aikamoista odottelua lentokelien + muiden sattumusten johdosta. Ka. koulun kokeista oli 89% ja laitokselta 92%. Takki on aika tyhjä, mutta ei auta nyt pitäisi ruveta metsästämään nopeasti sitä ensimmäistä työpaikkaa. Jos jotain tekisin toisin, niin ehkä harkitsisin vakavammin jenkeissä JAR-lupakirjan opiskelua lähinnä näkisi samalla maailmaa ja kelit paremmat. Toki kaikkihan on mukamas aina parempaa aidan toisella puolella. :D

Jep, eli ilmailuopiston voi unohtaa :D Inttiin on lähtö tammikuussa, ja aion olla siellä niin kauan kuin määrätään :) Patrian 100 tonnin koulutus kirpasee lompakossa mukavasti. Paljonko Salpauslennon koulutus on? Miksei Suomessa voi käydä lentokoulua, vaan pitää lähtee muihin maihin? Mikä olisi lähin maa, jossa voisi harjotella? Testeihin valmistautuisin kyllä huolella, siinä asiassa ei lusmuilla :D

Onnea koulutuksen suorittamisesta! :D Varmaan Finskille töihin?
 
Jep, eli ilmailuopiston voi unohtaa :D Inttiin on lähtö tammikuussa, ja aion olla siellä niin kauan kuin määrätään :) Patrian 100 tonnin koulutus kirpasee lompakossa mukavasti. Paljonko Salpauslennon koulutus on? Miksei Suomessa voi käydä lentokoulua, vaan pitää lähtee muihin maihin? Mikä olisi lähin maa, jossa voisi harjotella? Testeihin valmistautuisin kyllä huolella, siinä asiassa ei lusmuilla :D

Onnea koulutuksen suorittamisesta! :D Varmaan Finskille töihin?

Salpiksella taitaa olla samaa luokkaa hinta. Voihan suomessa käydä ja suurimmassa osassa tapauksia se on järkevää (asunto, mahdollinen työ, perhe, ystävät, rahoitusmahdollisuudet yms), mutta jos pelimerkeistä ei ole pulaa niin paljon "makeimpia" paikkoja on varmasti tarjolla kuin suomen 9kk vuodesta harmaana oleva ilmasto. Testeihin ei oikein voi kauheasti valmistautua vaan pääasiassa testataan sun psykologisia, motorisia ja kognitiivisia kykyjä ja ominaisuuksia. Joko on sopiva tai sitten ei. Harjoittelu ei paljoa tulosta muuta sen verran "laajat" ne testit on. Lisäksi tulee tottakai lääketieteellinen testaus, jossa voi myös karsiutua.
 
Salpiksella taitaa olla samaa luokkaa hinta. Voihan suomessa käydä ja suurimmassa osassa tapauksia se on järkevää (asunto, mahdollinen työ, perhe, ystävät, rahoitusmahdollisuudet yms), mutta jos pelimerkeistä ei ole pulaa niin paljon "makeimpia" paikkoja on varmasti tarjolla kuin suomen 9kk vuodesta harmaana oleva ilmasto. Testeihin ei oikein voi kauheasti valmistautua vaan pääasiassa testataan sun psykologisia, motorisia ja kognitiivisia kykyjä ja ominaisuuksia. Joko on sopiva tai sitten ei. Harjoittelu ei paljoa tulosta muuta sen verran "laajat" ne testit on. Lisäksi tulee tottakai lääketieteellinen testaus, jossa voi myös karsiutua.

Selvä. En kyllä usko, että lääketieteellisissä testauksissa on mitään huomautuksia, olen täysin terve kaikin puolin. Kyllähän tuo ilmasto on huonompi juttu, mutta kyllä sen kestän ihan vain noiden luettelemasi asoiden takia :D
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom