SIO/Patria Pilot training/Salpauslento eli keskustelua liikennelentäjäksi opiskelusta

Jees. Ei auta muu kun kokeilla onnea jos vaikka pääsis lentäjäks, ens kuun alussa olisi kokeet:) Kiitti nopeesta vastauksesta ja linkistä.

Muistat vaan ettet stressaa ja pidät pakan kasassa vaikka joissain testeissä sen kuuluukin hajota. Eli et heitä hanskoja tiskiin ja vedä itkupotkuraivareita vaan rauhallisesti teet mitä kykenet. :thumbs: Nuku hyvin ja mene avoimella mielellä testeihin. Jos pääset haastatteluihin asti niin suosittelen lukemaan ainakin suomalaisten lentoyhtiöiden taustoista (esim. konetyyppejä millä lentää ja mihin lentää mitä suusuusluokkaa on liikevaihdot jne.) Eli näytät, että olet kartalla ja olet sen verran kiinostunut asioista, että olet jaksanut noi asiat kaivaa esiin, jos ne ei aikaisemmin ole ollut tiedossa. Lisäksi suosittelen kylmän viileästi tummaa pukua haastatteluun sano kuka muu mitä tahansa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kiitti kannustuksesta, hyviä pointtejä, pitää pysyä viileenä ja pukeutua siististi. :david: Onko tossa ekassa päivässä jo jotain hajottavia testejä sitten? Luulin että siinä on vaan ne matikka,fyssa,enkku ja se psykologi. No en muuta edes taida haluta tietää ettei mieti niitä asioita liikaa etukäteen. Ennakkoluulottomasti vaan niihin kokeisiin, menee läpi jos on mennäkseen.
 
Kiitti kannustuksesta, hyviä pointtejä, pitää pysyä viileenä ja pukeutua siististi. :david: Onko tossa ekassa päivässä jo jotain hajottavia testejä sitten? Luulin että siinä on vaan ne matikka,fyssa,enkku ja se psykologi. No en muuta edes taida haluta tietää ettei mieti niitä asioita liikaa etukäteen. Ennakkoluulottomasti vaan niihin kokeisiin, menee läpi jos on mennäkseen.

Eka päivän testeihin ei tartte vielä mitään pukua pistää.:D Ihan normi siistit vaatteet jne. Ekana päivänä on niitä paperitestejä ja voin luvata, että ei ne nyt ihan helppojakaan ole. Tokassa vaiheessa on sitten ne tietokoneavusteiset testit + simu + haastattelu. Molemmissa vaiheissa menee se n 8h, Kolmas vaihe onkin sitten medicalin haku ja siinä menee kanssa melkein koko päivä, kun saa rampata eri lekureilla ja välillä aina odotellaan. Kunhan muistat ettet yritä niissä psykologisissa paperitesteissä olla mitään muuta kuin oma itsesi. Kusettaminen ei mene läpi kuin joltain psykopaateilta niissä. :D Kannattaa muuten kysyä se lainalupaus OP:stä tai Handelista etukäteen (jos sellaista tarvitset) ettei sitten jää siitä kiinni. Myös kannattaa miettiä miten realisitisesti aikoo kustantaa lainanhoitokulut + elämisen + juoksevat menot koulun aikana (1. vanhemmat auttaa 2. säästöt 3. pokeri tms). Teoriavaiheen aikana alussa (n. eka vuosi) ei oikeastaan töitäkään pysty tekemään järkevästi. Lopussa kun on pelkkiä lentoja jäljellä niin pystyy melkein täyspäiväisesti tekemään, jos löytää joustavan työnantajan (lukkarit muuttuvat kokoajan ja työvuoroja on vaikea sopia viikkoa pidemmälle). Niin ja turha kuvitella, että 18kk sieltä valmistuisi. Menee lähemmäs 24-30kk...
 
...Niin ja turha kuvitella, että 18kk sieltä valmistuisi. Menee lähemmäs 24-30kk...

Niin ja tuon jälkeen vasta aletaan jonottamaan töihin pääsyä. Voi käsittääkseni viedä huonolla tuurilla yli vuoden ennenkuin förstin paikka aukeaa. Kurssin parhaat tiettävästi rekrytoidaan ensimmäisinä.

Itselläkin mielessä nuo lentäjän hommat, mutta taidan odottaa vielä ainakin sen 2 vuotta ennenkuin haen. Näin nuorena melko ohuet mahikset päästä, keski-ikä aloittavilla taitaa olla siellä 25v nurkilla ja useilla joku kolmannen asteen tutkinto alla.

Kas-vain, oletko muuten itse lentäjä?
 
Niin ja tuon jälkeen vasta aletaan jonottamaan töihin pääsyä. Voi käsittääkseni viedä huonolla tuurilla yli vuoden ennenkuin förstin paikka aukeaa. Kurssin parhaat tiettävästi rekrytoidaan ensimmäisinä.

Varsinkin nyt on aika vaikea aika työllistyä, kun ainoa kotimainen yhtiö joka palkkaa porukkaa edes jossain määrin on FC. Toisaalta, jos ei ole ronkeli ja on valmis lähtemään maailmalle, niin työnsaanti helpottuu huomattavasti. Niitä lentohommia on paaaaaljon muitakin kuin liikennekoneen nokalla painaa esim. eurooppaa ristiin rastiin. Tärkeintä on saada se ensimmäinen työpaikka oli se sitten postilentoja, lannoituslentoja, opehommia tms.

Itselläkin mielessä nuo lentäjän hommat, mutta taidan odottaa vielä ainakin sen 2 vuotta ennenkuin haen. Näin nuorena melko ohuet mahikset päästä, keski-ikä aloittavilla taitaa olla siellä 25v nurkilla ja useilla joku kolmannen asteen tutkinto alla.

Toisesta tutkinnosta ei ole kuin hyötyä, mutta se ei ole mikään edellytys. Suotavaa olisi, että on saanut jotain elämänkokemusta alle.

Kas-vain, oletko muuten itse lentäjä?

Vielä muutama lento punnerrettavana ennen kuin valmistun.
 
Kas-vaimen postit ovat luettu useampaan kertaan kuluvan vuoden aikana, kuten myös ilmailufoorumia ja kaikkea alaan liittyvää. Itse laitan paperit menemään SIO:n tulevaan hakuun. Ottavat 4x25 sisään eli pitää olla sitä hyvää tuuriakin mukana jos mielii päästä kurssille.
 
Kas-vaimen postit ovat luettu useampaan kertaan kuluvan vuoden aikana, kuten myös ilmailufoorumia ja kaikkea alaan liittyvää. Itse laitan paperit menemään SIO:n tulevaan hakuun. Ottavat 4x25 sisään eli pitää olla sitä hyvää tuuriakin mukana jos mielii päästä kurssille.

Onnea hakuun! Hyvä puoli pk-seudulla asuville on se, että Patria/Salpis kouluttaa Malmilla SIO:n kurssit CPL-tasolle asti. Näin ollen Porin kasarmeilla ei tarvitse asustella kuin n. 1v (Mittari+ Emppu:kuola: + ATPL-teoriavaihe)
 
No niin torstaina 9-16 näyttäisi lukkarin mukaan olevan taas testejä Patrialle. Tsemppiä mahdollisille osallistujille! :thumbs:
 
Jaahas kurssi 30 näytti tänään olevan ensimmäistä päivää koululla. Ketään täältä? Joku tyttökin näytti olevan kurssilla. :)
 
Mitenhän tämmönen 20v, tammikuussa intistä pääsevä jantteri mahtaa sulautua joukkoon, kun muutamasta postista olen saanut kuvan, että keski-ikä olisi jotain 26v luokkaa..? Mitään terveydellistä ongelmaa ei ole. Lukion ka. 8,5. AUKin kurssin toinen.
Laitan kuitenki paperit menemään. Mietityttää, että mitähän raapustaisi tuohon hakemuksen "kerro itsestäsi" -kohtaan.
 
Mitenhän tämmönen 20v, tammikuussa intistä pääsevä jantteri mahtaa sulautua joukkoon, kun muutamasta postista olen saanut kuvan, että keski-ikä olisi jotain 26v luokkaa..? Mitään terveydellistä ongelmaa ei ole. Lukion ka. 8,5. AUKin kurssin toinen.
Laitan kuitenki paperit menemään. Mietityttää, että mitähän raapustaisi tuohon hakemuksen "kerro itsestäsi" -kohtaan.

Meidän kurssilla ikäjakauma on/oli 19-35v keski-ikä varmaan 25-26 siis silloin kun aloitettiin 2v sitten. Älä kumminkaan pety, jos sanotaan "mene kotiin kasvamaan" tjsp. näin se vaan menee usien toki tapauskohtaisesti myös "nuoria" suoraan intistä päässeitä valitaan. Jokainen tapaus on yksilöllinen.

Kerro itsestäsi -aine kannattaa kirjoittaa aika napakasti, mutta kumminkin sillein, että osoitat kypsyytesi siinä. Eli osaat kertoa itsestäsi avoimesti ja monipuolisesti turhaa lätinää välttäen. Oikeinkirjoitus, pilkutus, kappalejako, selkeä käsiala ja koko tilan käyttäminen fiksusti (ei mitään ylisuuria kirjaimia, jos juttu ei luista eikä mitään pientä piperrystä, jos on paljon asiaa itsestään kerrottavana :D) on varmaankin jo itsestäänselvyys. ;)
 
Onko järkeä edes hakea koulutukseen (ainakaan Patrian tai Salpiksen kalliiseen) jos tällä hetkellä pilotteja jonossa alkaa olemaan n.100kpl? Ilmailuopistossa taitaa olla se 3v. sopimuskäytäntö voimassa...
...mitäs sitten kun on käynnyt tyyppikurssin ja nimet on paperissa, mutta hommia ei ole tiedossa. Oottelee 3v. ja hakee ulkomaille?
 
Onko järkeä edes hakea koulutukseen (ainakaan Patrian tai Salpiksen kalliiseen) jos tällä hetkellä pilotteja jonossa alkaa olemaan n.100kpl? Ilmailuopistossa taitaa olla se 3v. sopimuskäytäntö voimassa...
...mitäs sitten kun on käynnyt tyyppikurssin ja nimet on paperissa, mutta hommia ei ole tiedossa. Oottelee 3v. ja hakee ulkomaille?


No jos suomea ajatteltet niin varmaan juuri NYT on toi tilanne mitä esität. Lentotyöpaikkoja on kyllä aika paljon muuallakin kuin parissa suomalaisessa firmassa ja varmasti ammattimiehelle, jopa vasta valmistuneelle, löytyy nytkin hommia kunhan on aktiivinen. Se mikä on tämän hetken tilanne niin ei todellakaan heijasta sitä mitä tilanne on 2-3v päästä kun nyt aloittavat valmistuvat.

Mitään 3v "bondia" ei SIO:n käyneillä ole. Tyyppikurssin jälkeen ennen familentoja (ja myös niiden aikana, koska yleensä familennot kouluttajakapteenin kanssa lennetään koeajan aikana) tilanne on varmasti aika hankala jos ovet menevät kiinni, mutta silloin yhtiöiden bondikin yleensä lakkaa olemasta voimassa ellei he pysty tarjoamaan töitä. Silloin olet saanut ilmaisen tyyppikoulutuksen ja olet vapaa hakemaan muualle töihin. Tilanne, että firma maksaisi tyypit ja sitten ei tarjoaisikaan hommia yhtiöstä riippuvasta syystä on erittäin epätodennäköinen, mutta toki mahdollinen.
 
Mitään 3v "bondia" ei SIO:n käyneillä ole. Tyyppikurssin jälkeen ennen familentoja (ja myös niiden aikana, koska yleensä familennot kouluttajakapteenin kanssa lennetään koeajan aikana) tilanne on varmasti aika hankala jos ovet menevät kiinni, mutta silloin yhtiöiden bondikin yleensä lakkaa olemasta voimassa ellei he pysty tarjoamaan töitä. Silloin olet saanut ilmaisen tyyppikoulutuksen ja olet vapaa hakemaan muualle töihin. Tilanne, että firma maksaisi tyypit ja sitten ei tarjoaisikaan hommia yhtiöstä riippuvasta syystä on erittäin epätodennäköinen, mutta toki mahdollinen.

Jep, ei "bondia" tosiaan SIO:n käynneillä vielä ole. Tyyppikurssin jälkeen tilanne on kuitenkin toinen, eikä bondi lakkaa mitenkään yhtäkkiä olemasta olemassa vaikka hommia ei olisikaan. Muualle ei pysty kolmeen vuoteen hakemaan töihin. Ilmaisia lounaita ei tässäkään asiassa ole olemassa.

Väliinputoajia on jo käsittääkseni +80kpl, joka on jo semmoinen jono jota ei 2-3 vuodessa pureta, joten kannattaa ottaa huomioon koulutukseen hakiessa.
 
Jep, ei "bondia" tosiaan SIO:n käynneillä vielä ole. Tyyppikurssin jälkeen tilanne on kuitenkin toinen, eikä bondi lakkaa mitenkään yhtäkkiä olemasta olemassa vaikka hommia ei olisikaan. Muualle ei pysty kolmeen vuoteen hakemaan töihin. Ilmaisia lounaita ei tässäkään asiassa ole olemassa.

Väliinputoajia on jo käsittääkseni +80kpl, joka on jo semmoinen jono jota ei 2-3 vuodessa pureta, joten kannattaa ottaa huomioon koulutukseen hakiessa.

Kenelle SIO-laisilla tulisi bondi?! Suomen valtiollekko?:D Tottakai riippuu sopimuksesta, mutta yleensä se bondi raukeaa, jos jostain syystä tyyppikurssin jälkeen tai bondin aikana sun työsuhde ei alakkaan tai se puretaan/irtisanotaan susta riippumattomasta syystä. Toki rahallakin pääsee siitä eroon.

Mitä ihmeen väliinputoajia?! Luonnollinen poistuma on pelkästään Finnairilla n. 50 hlö/vuosi ja tälläkin hetkellä siellä on aikamoinen patouma eläkekypsiä lentäjiä jotka voisi jäädä milloin tahansa vapaaherroiksi. Toki tilanteet muuttuu maailmantalouden mukaan ja paikkoja ei heti täytetä, mutta laskukautta seuraa taas aina nousukausi. Koska se tulee? Sitä ei kukaan tiedä, mutta toivottavasti jossain lähitulevaisuudessa. Kuten sanoin, jos firmojen ovet on kiinni niin aina voi tehdä jotain muuta lentohommia kuin sitä kaikkien haaveilevaa reittiliikennettä. Sama tilanne oli 90-luvun laman aikaan moni joutui odottelemaan hieman pitempään liikennelentäjäntöihin pääsyä kuin nousukaudella, mutta sillä välin voi kouluttautua esim. lennonopettajaksi ja tehdä niitä töitä. Opekelpparista ei ainakaan haittaa ole tulevaisuuden kannalta sillä niitä hommia pystyy tekemään sitten myös töiden ohella (jos haluaa) tai firmassa hankkia kouluttajan pestejä jne. Pääasia on se, että vaikka joutuisikin odottelemaan valmistumisen jälkeen niitä "oikeita" töitä niin pitää sen lentotaidon kunnossa sitten vaikka kovalla rahalla itse lentelemällä jos ei taksi-, posti-, ope- tms. hommat kiinnosta (vaikka sitten siellä vinkuintiassa, jos muualta ei löydy). FC:llä on taas 100 lentäjän aukko täytettävänä, kun 170:set siirtyvät sinne. Kaikkia paikkoja ei varmasti saada täytettyä siirtyvillä kuskeilla. Ronkelit jää ilman, mutta töitä kyllä varmasti löytyy kunhan pitää silmät ja mielen avoinna.
 
Omat tiedot lähipiiristä, ei omakohtaisia, joten kaikki termit/yksityiskohdat ei välttämättä ole ihan kohdallaan, mutta silti kokonaiskuvasta alalla on jonkinmoinen käsitys.

Eikös se bondi tule niille SIO:n käynneille, jotka jatkavat tyyppi/perämiskurssille. Eikös tässä vaiheessa lämästä nimet papereihin ja 3v "kilpailukieltoa". Ei se tyyppikurssi/perämisekurrssi ole vielä mikään tae hommien alkamisesta vaan hommat voi mennä jäihin vielä monta kertaa tämänkin jälkeen. Nämä on niitä "väliinputoajia" jotka on sopimuksella sidottuja, mutta hommia ei ole...

Eikös se bondi tule ihan Finnair Oyj:lle, miksi se osakeyhtiön pääomistajalle (valtio) tulisi?

En tiedä yksityiskohdista kaikkea, mutta eipä sen tiedän, että on vähän harhaanjohtavaa sanoa että "yleensä se bondi raukeaa" koska ainakaan omien tietojeni mukaan se bondi ei tosiaankaan raukea mihinkään. Jä tämähän sitten estää aika tehokkaasti sen, ettei sitä lentotaitoa ole niin helppo pitää yllä, kun muihin yhtiöihin ei voi mennä hommiin. Rahalla toki varmasti pääsee eroon.

Huhujen mukaan ilmailuopistossakin neuvotaan jo olemaan menemättä tyyppikurssille/kirjoittamaan sopparia ja hakemaan FC:lle pikkuropelleilla lentämään, että saa kokemusta ja pääsee hommiin.
 
Omat tiedot lähipiiristä, ei omakohtaisia, joten kaikki termit/yksityiskohdat ei välttämättä ole ihan kohdallaan, mutta silti kokonaiskuvasta alalla on jonkinmoinen käsitys.

Eikös se bondi tule niille SIO:n käynneille, jotka jatkavat tyyppi/perämiskurssille. Eikös tässä vaiheessa lämästä nimet papereihin ja 3v "kilpailukieltoa". Ei se tyyppikurssi/perämisekurrssi ole vielä mikään tae hommien alkamisesta vaan hommat voi mennä jäihin vielä monta kertaa tämänkin jälkeen. Nämä on niitä "väliinputoajia" jotka on sopimuksella sidottuja, mutta hommia ei ole...

Eikös se bondi tule ihan Finnair Oyj:lle, miksi se osakeyhtiön pääomistajalle (valtio) tulisi?

En tiedä yksityiskohdista kaikkea, mutta eipä sen tiedän, että on vähän harhaanjohtavaa sanoa että "yleensä se bondi raukeaa" koska ainakaan omien tietojeni mukaan se bondi ei tosiaankaan raukea mihinkään. Jä tämähän sitten estää aika tehokkaasti sen, ettei sitä lentotaitoa ole niin helppo pitää yllä, kun muihin yhtiöihin ei voi mennä hommiin. Rahalla toki varmasti pääsee eroon.

Huhujen mukaan ilmailuopistossakin neuvotaan jo olemaan menemättä tyyppikurssille/kirjoittamaan sopparia ja hakemaan FC:lle pikkuropelleilla lentämään, että saa kokemusta ja pääsee hommiin.

Tottakai bondi tulee SIO:laisille kuten kenelletahansa muullekkin kun jatkaa yhtiöihin töihin ja yhtiö kouluttaa omalla rahallaan tyypit oli kyse sitten FC:stä, Finnairista jne. Peruskoulutuksen jälkeen mitään bondia ei vielä ole. Yhtiökurssi/perämieskurssin jälkeen mittän bondia ei 99.9% varmuudella vielä missän ole vaan se on sidottu tyyppikurssiin joka maksaa maltaita firmalle (30-50k€/nuppi). Mikään firma ei kouluta huvikseen tyyppejä kaverille joka ei sitten pääsekkään lentämään heti, koska tyypit menee nopeasti vanhaksi ja uusi kurssitus on edessä sen odottelutauon jälkeen jos konetyypillä ei ole lennelty ja taas rahaa palaa. Siksi toi sun skenario on tooooosi harvinainen/epärealisitinen ja veikkaan, että suomessa on yhden käden sormilla laskettavissa ne kaverit joilla tämä tilanne oikeasti on päällä. Voin melkein lyödä vetoa, että bondi saadaan purettua, jos firma tyyppikurssin jälkeen ilmoittaa, että hommia ei ole seuraavaan pariin vuoteen. Bondi raukeaa myös siinä tapauksessa, jos sut irtisanotaan esim. taloudellisista syistä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom