SIO/Patria Pilot training/Salpauslento eli keskustelua liikennelentäjäksi opiskelusta

kas-vain, mihin tulokseen päädyit? Itsellä on varmaan myös ensi vuonna ohjelmassa SIO:on ja Patrialle hakeminen.

Tuolla on muuten hyvä blogi SIO-opinnoista, mikäli joku kiinnostunut ei ole nähnyt: http://www.netti.fi/~plehtin/sio/
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kannattanee muistaa, että riippumatta siitä missä lentäjäopintonsa suorittaa, päästäkseen töihin lentoyhtiöön, on ne samat testit päästävä läpi. Finnairin, Finncommin, Air Finlandin ja Blue1:n testit lienevät suunnilleen samanlaisia ja läpimenoprosentit vaihtelevat siellä 5 -20 % hujakoilla.

Jos SIO:n ovet eivät avaudu, niin vaihtoehtoja on kouluttautua omalla rahalla ja uskoa siihen, että myöhemmin ne testit sitten menevät paremmin tai sitten mennä vaikka FinnCommin Ab-initio haun kautta salpauslennolle (edelleen maksetaan itse mutta työpaikka on valmistuessa odottamassa) tai odottaa seuraavaa SIO:n hakua.

Myös ulkomailla opiskelu on mahdollista. Esimerkiksi Ruotsissa on Lundin yliopistolla liikennelentäjäkurssi, joka on ilmainen ja sinne voivat myös suomalaiset hakea.

Onnea kaikille alalle hakeutuville. Se on maailman paras ammatti.
 
Medical 1:n on nyt taskussa. Patrialla alkaa kurssi 28.11, mutta todennäköisesti yritän vielä SIO:n päästä ensi syksynä. Nyt varmaan joku kysyy miksi kävin medical 1 testeissä, jos en ole aloittamassa vielä Patrialla? No siksi, että halusin varmistuksen terveydellisestä tilastani ettei tule turhia pettymyksiä. Jos ei tärppää SIO vuoden päästä niin menen Patrialle.
 
Ketkäs muut laittoi/laittaa paperit eteenpäin?
 
Kirjeet on ilmeisesti eilen saapuneet suurimmalle osalle? Miten kävi pääsikö testeihin vai karsiutuiko? Mulla loksahti aika pahasti leuka, kun avasin kirjeen... En päässyt esivalinnasta läpi = hakemus puuttellinen (ei ollut), terveydentila (medical 1 löytyy jo ja T-lomake oli varmasti käypä), hakemuksen sisältö huono (sama kuin viime hakukerralla), koulumenestys ei ollut rittävä (tähän varmaakin kosahti lukion ka. 7.93). Harmitti niin suunattomasti, että viime hakukerralla melkein pääsin sisään asti ja nyt ei pääse edes testehin?! WTF?? Ilmeisesti hakemuksissa on ollut niin kova taso että 7.93 ja M paperit eivät tällä kertaa riittäneet. Yksi vaihtoehto voi olla, että maininta paikasta Patrialla olisi vaikuttanut negatiivisesti tai on tapahtunut jokin erhe, mutta epäilen. Syytäkään karsiutumiselle ei ilmeisesti saa tietää. Hakemuksia oli n. 1300 ja 1-vaiheen testeihin pääsi 549.

No eipä hätä ole tämän näköinen. Maanantaina pankkiin :dance: ja lainaa kiitos. 13.11 alkaa Patrialla ATP25 ja sinne mars. Harmittaa, että tavallaan turhaan pitkitin Patrialla aloitusta, koska SIO:lta saamani palautteen mukaan viimekerralla olin hiuskarvan varassa pääsystä (ainoastaan yksi tehtävä tietokoneavusteisissa kosahti) ja suosittelivat kokeilemista ensi kerralla uudestaan. Nyt ei sitten edes pääse testeihin - ihme juttu...:jahas:
 
Menee varsinaisen aiheen sivusta, mutta en viitsinyt uuttakaan ketjua avata. On taas jollain älykääpiöllä ollut ideat!:jahas: Kyseessä on siis Patria Pilot Trainingin OH-NTF Bravo AS202 koululentokone ja Turussa oli tuolloin ATP-23 harjoittelemassa yölentotoimintaa.

Pienkonetta ammuttiin raketilla
6.3.2008 10:00

Laskeutumassa ollutta pienkonetta ammuttiin ilotulitusraketilla keskiviikkoiltana Turun lentoaseman läheisyydessä.

Turun lennonjohto ilmoitti tapauksesta hätäkeskukseen vähän ennen iltayhdeksää.

Poliisi ei ole vielä tavoittanut ampujaa.

Kone oli lähestymässä kenttää noin 150 metrin korkeudessa, kun sitä ammuttiin raketilla. Lentokoneessa oli kaksi ihmistä.

Poliisin mukaan ampuja on teollaan häirinnyt ilmaliikennettä ja saattanut lentokoneen vaaraan.

http://www.iltalehti.fi/turku/200803067350059_tu.shtml


:david::david::david::david::david::david::david::david::david::david:
 
Nyt on ilmavoiminen kokeessa käyty ja... oikea silmä meni 1.75 mutta vasen kusi 1.0 :( Luin täältä että SIOon on melko hankala päästä mutta onko esimerkiksi patrialle lainasta huolimatta paljon hakijoita?
 
Nyt on ilmavoiminen kokeessa käyty ja... oikea silmä meni 1.75 mutta vasen kusi 1.0 :( Luin täältä että SIOon on melko hankala päästä mutta onko esimerkiksi patrialle lainasta huolimatta paljon hakijoita?

Kyllähän sinne (Patrialle) hakijoita riittää tai ainakin valintakokeita pidetään enemmän kuin yksi jokaiselle kurssille. Tosin nyt rahoituskriisin jälkeen ei ole vielä alkanut yhtään kurssia, joten en tiedä miten on nyt asian laita. Tosin nythän on paljon parempi tilanne velallisen kannalta kuin viime syksynä kun korot on laskeneet lähes 4% yksikköä, joten luulisi että kynnys on lainan ottamiselle pienempi kuin viime syksynä (tosin lainamarginaalit on ainakin tuplaantuneet -07 tasosta). Yleinen epävarmuus maailmantalouden myllerryksen vaikutuksista lentoliikenteeseen lähitulevaisuudessa varmasti vaikuttaa potentiaalisten hakijoiden määrään. Tosin koulutus kestää sen n. kaksi vuotta joten itse asiassa nyt voi olla tosi hyvä tilanne aloittaa koulutus sitä silmällä pitäen, että valmistumisajankohtana todennäköisesti tilanne on aivan eri kuin nyt. Kyllä ainakin vielä muutaman vuosikymmenen ajan maailmassa tarvitaan lentäjiä, joten mistään kuolevasta luonnonvarasta ei varsinaisesti ole ainakaan vielä kyse (vrt. puhelinvaihteenhoitajat, sähköttäjät jne.):D. Kaikkea ei myöskään kannata uskoa, mitä lehdissä kirjoitetaan (esim. meneillään oleva TES propaganda).

Kyllä sieltä töihinkin pääsee valmistumisen jälkeen jos ei ole liian ronkeli (esim. on valmis lähtemään ulkomaille ja alussa suostuu lentämään pienempiä koneita 747 sijaan, myös opehommat on alussa monen ensimmäinen työpaikka). Myös "isoihin" firmoihin on mahdollisuus päästä. Esim. viime vuonna kun Finskillä oli lentäjähaku niin Patrialta pääsi Finnairille muistaakseni yht. 14 oppilasta viideltä eri kurssilta (ATP21-ATP25) ennen edes valmistumista. :)
 
Haku 2009

Terve. Oon jo pitkään halunnu hakea lentäjän ammattiin ja nyt syksyllä 2009 olis edessä SIO:n haku, oon miettiny et kuinka karsiva tekijä on kun tuli lukio käytyä vähän vasurilla, ka n. 7. Intis kuitenkin jälki RUK ja kunto hyvä ja näkö kun haukalla. Toisena vaihtoehtona on tullut kans mietittyä Patrialle menemistä ja helvetillistä velkavankeutta mikä vähän pelottaa jos joutuu koulusta suoraan siwan kassalle..Minkälaisia kokemuksia töihin pääsystä ja muutenkin opiskelusta lentäjän ammattiin?
 
Terve. Oon jo pitkään halunnu hakea lentäjän ammattiin ja nyt syksyllä 2009 olis edessä SIO:n haku, oon miettiny et kuinka karsiva tekijä on kun tuli lukio käytyä vähän vasurilla, ka n. 7. Intis kuitenkin jälki RUK ja kunto hyvä ja näkö kun haukalla. Toisena vaihtoehtona on tullut kans mietittyä Patrialle menemistä ja helvetillistä velkavankeutta mikä vähän pelottaa jos joutuu koulusta suoraan siwan kassalle..Minkälaisia kokemuksia töihin pääsystä ja muutenkin opiskelusta lentäjän ammattiin?

Luulen, että tuo ka karsii sinut SIO:sta. Hakijoita on niin paljon, että pelkkä paperikarsinta on aika rankka. Joku kommentoi eräällä suomalaisella ilmailufoorumilla, että huonoin ka millä oli päästy paperikarsinnasta läpi (viime haussa), olisi ollut 7.8.

Mutta silti kannattaa yrittää, ei sitä koskaan tiedä.
 
Kyllä sieltä töihinkin pääsee valmistumisen jälkeen jos ei ole liian ronkeli (esim. on valmis lähtemään ulkomaille ja alussa suostuu lentämään pienempiä koneita 747 sijaan, myös opehommat on alussa monen ensimmäinen työpaikka). Myös "isoihin" firmoihin on mahdollisuus päästä. Esim. viime vuonna kun Finskillä oli lentäjähaku niin Patrialta pääsi Finnairille muistaakseni yht. 14 oppilasta viideltä eri kurssilta (ATP21-ATP25) ennen edes valmistumista. :)


Mites Kasvaimelle itselle kävi? Joko on uus bemu tilattu?
 
Tästä hausta läpi päässeet taitaa olla ensimmäiset jotka pääsevät lentämään monimoottorivaiheen sillä uudella Embraerin jetillä.:kuola:
 
Pari kysymystä Kas-vaimelle ja muillekkin Patrian pääsykokeen käyneille.

Onko Patrian pääsykokeet yhtä vaikeat kuin SIO:n kokeet? Osaatteko kertoa tarkemmin mitä noissa kokeissa testattiin. Mitä esim psyka kyselee enimäisenä päivänä? Onko toisen testivaiheen yksilökokeissa samoja muistitehtäviä? Niitä jossa lasketaan joku lasku ja sitten tulee joku sana jne.

Mitenkäs medical1, kestikö tosiaan sen joku 10 tuntia? Tutkitaanko hoitohistoriat tarkkaan? Onko mitään mahollisuutta päästä läpi jos on jotain ollut joskus vuosia sitten? Pitääkö siis aina ollut terve kuin pukki? Ei tekisi mieli maksaa tota 1000e noista testeistä jos se tyssää siihen medical1:seen.
 
Pari kysymystä Kas-vaimelle ja muillekkin Patrian pääsykokeen käyneille.

Onko Patrian pääsykokeet yhtä vaikeat kuin SIO:n kokeet? Osaatteko kertoa tarkemmin mitä noissa kokeissa testattiin. Mitä esim psyka kyselee enimäisenä päivänä? Onko toisen testivaiheen yksilökokeissa samoja muistitehtäviä? Niitä jossa lasketaan joku lasku ja sitten tulee joku sana jne.

Mitenkäs medical1, kestikö tosiaan sen joku 10 tuntia? Tutkitaanko hoitohistoriat tarkkaan? Onko mitään mahollisuutta päästä läpi jos on jotain ollut joskus vuosia sitten? Pitääkö siis aina ollut terve kuin pukki? Ei tekisi mieli maksaa tota 1000e noista testeistä jos se tyssää siihen medical1:seen.

Kummatkaan testit ei oikeastaan olleet toisia vaikeampia. Läpi pääsee jos on päästäkseen. Tosin SIO:n testeistä ei riitä, että pääset "läpi" vaan sun pitää voittaa 1500 muuta hakijaa joten siellä sitten viilataan pilkkua tarkemmin eikä ilmiselvistä mokista (esim tietokone sekoaa kesken testien niin se on voi voi jne.) heru sympatiaa. Patrialla ei kauheasti ole samoja testejä kuin SIO:lla ja mielestäni testit Patrialle oli hieman laajemmat (mukana: englantia, matikkaa, fysiikkaa, simulaattorilento jne.) mitä taas SIO:n ei testata ollenkaan. Sekin varmaan kertoo jotain Patrian testien tasosta, että Finnairin perämieshaussa tosi moni pääsi Patrialta sisään.

Medicalista ei voi tietää saako sitä ennen kuin se on taskussa. http://www.ilmailuhallinto.fi/ilmailulaaketiede Tuolta rupeet pläräämään linkkejä läpi niin alkaa selviämään aika paljon mitä saa olla ja mitä ei.

Onnea hakuun!:puntti:
 
Jees. Ei auta muu kun kokeilla onnea jos vaikka pääsis lentäjäks, ens kuun alussa olisi kokeet:) Kiitti nopeesta vastauksesta ja linkistä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom