SIO/Patria Pilot training/Salpauslento eli keskustelua liikennelentäjäksi opiskelusta

Tosta Lääkärin- eli Medical 1 -tarkastuksesta sen verran, että se on äärimmäisen monipuolinen jossa sinusta tutkitaan lukematon määrä asioita, mitä luultavasti ei ennen ole tutkittu, ja jotka eivät vaikuta päivittäiseen elämään. On siis mahdollista, että siinäkin karsiutuu "täysin terve" jamppa. Ihan vaan sivuhuomautuksena! :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eiks kannattais opiskella jotain alaa, missä olis vähän kirkkaamm työllistymisnäkymät? Ainakin jos omalla rahalla...

Kaikki on suhteellista ja pääasiahan on se, että uskaltaa lähteä toteuttamaan sitä mitä itse haluaa. Eikö? Kiikkustuolissa on turha manata ettei nuorena uskaltanut. Ulkomailla opiskelu maksaa lähes aina (yliopisto yms.), mutta suomessa jotenkin vieroksutaan jos siitä maksaa.
 
Kaikki on suhteellista ja pääasiahan on se, että uskaltaa lähteä toteuttamaan sitä mitä itse haluaa. Eikö? Kiikkustuolissa on turha manata ettei nuorena uskaltanut. Ulkomailla opiskelu maksaa lähes aina (yliopisto yms.), mutta suomessa jotenkin vieroksutaan jos siitä maksaa.

Niin, mikä nyt on suhteellista ja mikä ei. Raha nyt ei ainakaan ole kovinkaan suhteellista...
...se +90k€ kasvaa korkoakin jo ihan mukavasti, ellei sitten ole maksanut opintojaan iskän kukkarolla tai lottovoitolla. Tuollaista summaa joutuu jossain vähän paskemman palkkaluokan duunissa tienaamaan takaisinpäin jo ihan hyvä tovin. Saman hintaisia asuntoja maksellaan takaisin kymmeniäkin vuosia.

Mut ei ollut tarkoitus vittuilla, eiköhän ilmailualallakin duunia ole suunta parempaan päin. Itselläni ei silti perse kestäisi ainakaan tämän hetken tilanteen perusteella lähteä alalle kouluttautumaan. Tosin ei olisi varmaan rahkeitakaan, joten voit vapaasti kuittailla takaisin päin :)

Mut kuten jossain aiemmassa postissa sanoitkin, niin itsekin taisit aloitta (1000päivää sitten) kouluttautumisen "vähän" parempien aikojen vallitessa, eikä tulevaa voi etukäteen ennustaa. Jotenkin vaan tällä hetkellä alalle havittelevien, ja varsinkin (suurempi)maksulliseen (Patria ja Salpauslento) koulutukseen hakeutuvien innokkuus hieman jaksaa ihmetyttää.
 
Niin, mikä nyt on suhteellista ja mikä ei. Raha nyt ei ainakaan ole kovinkaan suhteellista...
...se +90k€ kasvaa korkoakin jo ihan mukavasti, ellei sitten ole maksanut opintojaan iskän kukkarolla tai lottovoitolla. Tuollaista summaa joutuu jossain vähän paskemman palkkaluokan duunissa tienaamaan takaisinpäin jo ihan hyvä tovin. Saman hintaisia asuntoja maksellaan takaisin kymmeniäkin vuosia.

Mut ei ollut tarkoitus vittuilla, eiköhän ilmailualallakin duunia ole suunta parempaan päin. Itselläni ei silti perse kestäisi ainakaan tämän hetken tilanteen perusteella lähteä alalle kouluttautumaan. Tosin ei olisi varmaan rahkeitakaan, joten voit vapaasti kuittailla takaisin päin :)

Mut kuten jossain aiemmassa postissa sanoitkin, niin itsekin taisit aloitta (1000päivää sitten) kouluttautumisen "vähän" parempien aikojen vallitessa, eikä tulevaa voi etukäteen ennustaa. Jotenkin vaan tällä hetkellä alalle havittelevien, ja varsinkin (suurempi)maksulliseen (Patria ja Salpauslento) koulutukseen hakeutuvien innokkuus hieman jaksaa ihmetyttää.

Lentäjäksi kouluttautuminen maksaa kaikkialla maltaita. Ainoat ilmaiset/lähes ilmaiset poikkeukset taitaa olla Ilmailuopisto, Lufthansan koulu, Lund yliopisto, Emiratesin Cadet-ohjelma ja Singapore Airlinesin Cadet ohjelma. Muualla se on se n. 100k€.

Sama juttu työllisyysnäkymissä oli 9/11 jälkeen ja sitä ennen 90-luvun alussa ja sitä ennen ölykriisin aikana jne. jne. Onkin sanottu, että syklit on n. 7-10 ja jossain vaiheessa mennään lujaa ja jossain vähän hiljempaa. Nyt on paska nakki valmistua, mutta kokeneilla lentäjillä ei paljoa vaikuta (jos on valmis matkustamaan työn perässä). Ilmailuala on siitä pokkeuksellinen, että voi käytännössä missä päin tahansa maailmaa harjoittaa ammattia vaikka "koti" olisikin suomessa.
 
Lentäjäksi kouluttautuminen maksaa kaikkialla maltaita. Ainoat ilmaiset/lähes ilmaiset poikkeukset taitaa olla Ilmailuopisto, Lufthansan koulu, Lund yliopisto, Emiratesin Cadet-ohjelma ja Singapore Airlinesin Cadet ohjelma. Muualla se on se n. 100k€.

Sama juttu työllisyysnäkymissä oli 9/11 jälkeen ja sitä ennen 90-luvun alussa ja sitä ennen ölykriisin aikana jne. jne. Onkin sanottu, että syklit on n. 7-10 ja jossain vaiheessa mennään lujaa ja jossain vähän hiljempaa. Nyt on paska nakki valmistua, mutta kokeneilla lentäjillä ei paljoa vaikuta (jos on valmis matkustamaan työn perässä). Ilmailuala on siitä pokkeuksellinen, että voi käytännössä missä päin tahansa maailmaa harjoittaa ammattia vaikka "koti" olisikin suomessa.

Puolustusvoimat. Ei maksa maltaita ja opiskelusta maksetaan;)
 
Puolustusvoimat. Ei maksa maltaita ja opiskelusta maksetaan;)

Totta, mutta sieltä ei ilman sanktiota lähdetä ja vaikka nykyään saakin CPL-paperit myös siviilipuolelle, niin silti joutuu ainakin ATPL-teoriat käymään omatoimisesti. Ja maksetaanhan Emiratesillakin 1500$/kk ilmaisen asumisen lisäksi tjsp. oppilaille. Ei huono diili...
 
Totta, mutta sieltä ei ilman sanktiota lähdetä ja vaikka nykyään saakin CPL-paperit myös siviilipuolelle, niin silti joutuu ainakin ATPL-teoriat käymään omatoimisesti. Ja maksetaanhan Emiratesillakin 1500$/kk ilmaisen asumisen lisäksi tjsp. oppilaille. Ei huono diili...

Ajattelin myös hakea ensi syksynä kurssille. Olisi muutama kyssäri, joita en nyt tähän kaiken kansan nähtäville haluaisi laittaa. Ei tuota vippi-jäsenyyttä tällä hetkellä ole, niin ei pysty privaakaan laittamaan. Lähetätkö, Kas-vain, mulle vaikka sähköpostia 41shots19 ät gmail piste com
 
Itselläni tilanne on myöskin se, että oikeastaan nyt pitäisi tehdä aika isoja päätöksiä tulevaisuuden suhteen... Tai no, on tässä jo mietittykin pidemmän aikaa että mikään äkkinäinen päähänpistos ei ole kyseessä. Yli vuosi sitten jo kävin SL:n testeissä mutten aloittanut silloin vielä koulutusta. Taas on yksi vuosi mietitty ja tilanne ei ole muuttunut miksikään.

Salpauslennon haastatteluvaihe olisi siis käsillä. Sen jälkeen medikaaliin mikäli sieltä paikkaa tarjoavat. Ja tietysti pankkiin lakki kourassa. Sehän tässä on oikeastaan ainoa mikä mietityttää tällä hetkellä, kuinka tulla toimeen opiskelujen ajan kun ei ole syntynyt kultalusikka perseessä, lottovoittoa ei ole vieläkään siunaantunut tms. Mihin Kelan tuet riittää kun pitää vuokra maksaa, lainaa/korkoja maksella (vai vasta opintojen jälkeen?), syödäkin joskus jne.? Lainaa joutuisi ottamaan pyöreät 100 tuhatta, toki omia säästöjä on jonkun verran mutta ei niilläkään kuuhun mennä.
Kas-vain, mikäs sun tilanne tällä hetkellä on? Jos vaan viitsit, olisi myös mukava kuulla omista kokemuksistasi. Lähinnä juuri tuon opiskelun ajalta, kuinka tulee toimeen...
mcfly609(a)gmail.com
 
Kovia ratkaisuja pitää itsekin tehdä, jos sattuu sisään pääsemään. Ajattelin joka tapauksessa hakea opistolle, koska sen 12500€ vielä pystyy nahoissaan kärsimään, vaikka ei heti töitä irtoaisikaan. 100000€ onkin jo sellainen riski, että joutuisi kyllä miettimään pitkään ja hartaasti. Varsinkin kun tällä hetkellä on vakivirka taskussa muualla. Voi olla, että jää haaveeksi koko juttu, jos ei pääse tuonne opistolle. Pistin muuten Kas-vain sähköpostia eilen illalla.
 
Varmasti ulkopuolisesta tuo 100k euron laina tuntuu käsittämättömältä, mutta lentäjänlasien takaa sitä jotenkin näkee asian toisessa valossa. ;)
Tuntuu vähän siltä että miettimällä tuo asia ei miksikään muutu. Pitäisi vaan repästä ja ottaa riski. Kerranhan täällä vaan ollaan, yritetään sitten edes tehdä sitä mitä haluaa...
 
Pitäisi vaan repästä ja ottaa riski. Kerranhan täällä vaan ollaan, yritetään sitten edes tehdä sitä mitä haluaa...

Totta tuokin kyllä. Eihän siinä muuta riskiä ole kuin se että saako suht nopeasti töitä, että pääsee lyhentämään lainaa pois. Luulisi kyllä, että jos ei ole kovin nirso, niin niitä töitä myös löytyisi jostain päin Eurooppaa varsinkin jos on pärjännyt kurssilla.
 
Jokos kasvain on itse puikoissa? Jotenkin käsitin jostain toisesta tpikista, ettet vältsysti ois vielä alan hommissa vaan painaisit jotain varastoduunia?

Jos lueskelee talousuutisia vaikka viimiseltä kahdelta viikolta, kattelee vähän mitä Irlannissa, Portugalissa ja Espanjassa on talousmaailmassa meneillään (ja tietty Kreikka tohon päälle) niin toi 100k€ on OMASTA mielestäni ihan oikeasti aika hemmetillinen riski. Paljos niitä ilmailupostosta valmistneita lentäjiä on tällä hetkellä jonossa venaamassa tyyppikurssille pääsyä?

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/01/lentajat_valmistuvat_tyottomiksi_1366301.html

http://hero.fi/df/viewtopic.php?t=8290&sid=15c0815f9abffec744ad9045556cf23d
 
Jokos kasvain on itse puikoissa? Jotenkin käsitin jostain toisesta tpikista, ettet vältsysti ois vielä alan hommissa vaan painaisit jotain varastoduunia?

Jos lueskelee talousuutisia vaikka viimiseltä kahdelta viikolta, kattelee vähän mitä Irlannissa, Portugalissa ja Espanjassa on talousmaailmassa meneillään (ja tietty Kreikka tohon päälle) niin toi 100k€ on OMASTA mielestäni ihan oikeasti aika hemmetillinen riski. Paljos niitä ilmailupostosta valmistneita lentäjiä on tällä hetkellä jonossa venaamassa tyyppikurssille pääsyä?

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/01/lentajat_valmistuvat_tyottomiksi_1366301.html

http://hero.fi/df/viewtopic.php?t=8290&sid=15c0815f9abffec744ad9045556cf23d

En ole vielä itse lentohommissa ja näillä näkyen aikaa siihen vielä menee realistisesti n. 1-2 vuotta. Tällä hetkellä olen vakiduunissa myyntialalla. Paikka lentöyhtiöön tosin on valmiina eli "jonossa" ollaan muiden 150-200 henkilön kanssa. Tällä hetkellä vaikka tilanne on piristynyt niin lentoyhtiöt eivät uskalla vielä avata ovia lisätyövoimalle, koska talous ei vielä ole stabiloitunut ja mielummin puristetaan olemassa olevilta maksimit siihen asti kunnes on pakko ottaa uutta verta sisään. Myös kokeneita lentäjiä on markkinoilla kyykänneiden lentoyhtiöiden takia ja he vievät paikat nopeasti märkäkorvien edestä.

100k€ on riski ja vielä suurmpi riski se on jos ei ole oikeasti realistisesti laskenut paljon (korkomenojen kanssa) tarvitsee kuukaudessa elämiseen koulun aikana. Pelkällä opintotuella ei montaa kuukautta pötkitä ellei asu teltassa ja hanki ruokaa ruokajonosta. Ensimmäisen 1.5 vuoden aikana (teoriavaihe) ei kannata laskea paljoa sen varaan että pystyisi tehdä töitä koulun ohella. Viimeinen vuosi kun teoriat on ohi työssä käynti onnistuu, mutta vaatii itseltä, koululta ja työnantajalta joustoa. Mielummin keskittyy sen 2-2.5 vuotta opiskeluun ja elää ilman stressiä töistä, koska niitä kerkeää sitten tekmään koko loppu elämänsä. Omalla kohdalla se kuukausibudjetti elämiseen tarkoitti n. 1800-2000€/kk (yksin eläen). Tämä tarkoitti n. 15k€ säästöjen syömistä ensimmäisen 1.5v aikana + pientä tukea vanhemmilta ja viimeisen vuoden 12-16h päiviä arkisin (töiden ja lentojen kanssa) sekä lentoja kaikkina viikonloppuina. n. 30k€ puskurilla olisin opintituen (ja opintolainan) kanssa pstynyt keskittymään pelkästään kouluun.

Jos siis on 30k€ säästöjä ja on menossa ottamaan lainaa kouluun niin EHDOTTOMASTI ottaa sen koko koulun hinnan lainaa ja jättää ne säästöt puskuriin. Puskuri opiskeluajalle on kaiken a ja o. Töistä ei voi iikinä olla varma ja niiden varaan viimeisen vuoden elämistä ei kannata laskea ellei ole 100% varma mitä tekee. Kaikkeahan ei puskurista tarvitse käyttää vaan voi valmistumisen jälkeen sitten lyhentää lainataakkaa pois käyttämättömällä osalla.
 
En ole vielä itse lentohommissa ja näillä näkyen aikaa siihen vielä menee realistisesti n. 1-2 vuotta. Tällä hetkellä olen vakiduunissa myyntialalla. Paikka lentöyhtiöön tosin on valmiina eli "jonossa" ollaan muiden 150-200 henkilön kanssa. Tällä hetkellä vaikka tilanne on piristynyt niin lentoyhtiöt eivät uskalla vielä avata ovia lisätyövoimalle, koska talous ei vielä ole stabiloitunut ja mielummin puristetaan olemassa olevilta maksimit siihen asti kunnes on pakko ottaa uutta verta sisään. Myös kokeneita lentäjiä on markkinoilla kyykänneiden lentoyhtiöiden takia ja he vievät paikat nopeasti märkäkorvien edestä.

Oletkos hakenut muualle töihin kuin kotimaisiin yhtiöihin? Nythän noita märkäkorvien FO-hakuja näyttäisi olevan muutamassakin eri maassa tarjolla.

Finskin tilanne on tosiaan tällä hetkellä aika heikko uusien perämiesten osalta ellei satu maleksimaan jonon kärkipäässä. Lisäksi jos olen ymmärtänyt oikein, niin kaikki SIO:sta vuodesta 2010 (vai oliko 2009) lähtien valmistuneet kiilaavat jonossa muiden ei-SIOlaisten hakijoiden eteen. Poislukien tietysti ne, joilla lentokokemusta jo on. Korjaa toki jos olen väärässä. Finncommilla tilanne taitaa olla hieman parempaan päin sillä kolme viikkoa sitten alkoi uusi tyyppikurssi ja seuraava tyyppikurssi alkaa todennäköisesti kevään aikana.
 
Varmasti ulkopuolisesta tuo 100k euron laina tuntuu käsittämättömältä, mutta lentäjänlasien takaa sitä jotenkin näkee asian toisessa valossa. ;)
Tuntuu vähän siltä että miettimällä tuo asia ei miksikään muutu. Pitäisi vaan repästä ja ottaa riski. Kerranhan täällä vaan ollaan, yritetään sitten edes tehdä sitä mitä haluaa...

Niin, onhan se aika iso summa. Itse en ole juurikaan lainaa miettinyt sen jälkeen, kun oli käynyt pankissa ja maksanut ensimmäisen erän koulutusmaksuista. Ennen lainanottoa asiaa kyllä mietti liiankin kanssa. Ja kyllähän sitä lainaa saa maksettua vaikka ei heti puikkoihin pääsisi. Muita duuneja riittää tekevälle vielä tulevinakin vuosina :)
 
Hei, tämä ei suoraan liity juuri nyt käytävään keskusteluun mutta halusinpa tuoda asian esille.
Opiskelen Patrialla lentäjäksi ja haluaisin hieman varoittaa kaikkia sinne suuntaavia tulevia oppilaita.
Koulun aikataulut ovat todella pahasti myöhässä ja koulun johdon asenne asian suhteen on melko heikkoa. Viimeksi valmistuneet kurssit ovat olleet jopa 10 kuukautta myöhässä sovitusta aikataulusta. On totta, että koululla on kolme modernia hienoa lentokonetta mutta yksin se ei riitä pitämään asiakkaitaan tyytyväisenä.
Suosittelen harkitsemaan muita vaihtoehtoja kuten Salpauslento tai suunta kohti ulkomaita. Mm. Ruotsissa on melko arvostettu koulu Västeråsissa joka voisi myös olla vaihtoehto.
 
Oletkos hakenut muualle töihin kuin kotimaisiin yhtiöihin? Nythän noita märkäkorvien FO-hakuja näyttäisi olevan muutamassakin eri maassa tarjolla.

Finskin tilanne on tosiaan tällä hetkellä aika heikko uusien perämiesten osalta ellei satu maleksimaan jonon kärkipäässä. Lisäksi jos olen ymmärtänyt oikein, niin kaikki SIO:sta vuodesta 2010 (vai oliko 2009) lähtien valmistuneet kiilaavat jonossa muiden ei-SIOlaisten hakijoiden eteen. Poislukien tietysti ne, joilla lentokokemusta jo on. Korjaa toki jos olen väärässä. Finncommilla tilanne taitaa olla hieman parempaan päin sillä kolme viikkoa sitten alkoi uusi tyyppikurssi ja seuraava tyyppikurssi alkaa todennäköisesti kevään aikana.

Onhan noita vaihtoehtoja, mutta jokaiseen niihin on n^ hakijoita verrattuna paikkoihin.

SIO:sta valmistuneet menevät AINA jonon kärkeen. Itse asiassa mitään jonoa ei ole vaan kyseessä on perämieskurssi pooli josta jokaiseen perämieskurssiin haetaan erikseen. Paikat täytetään 1. SIO:n käyneillä 2. jos paikkoja jää SIO:laisilta vapaaksi kokeneilla (liikennelentokokemusta) lentäjillä ja 3. jos edelleen jää tilaa kurssille niin valitaan niistä joilla ei ole liikennelentokokemusta ja tässä ratakisee vielä lentotunnit. jokaisella F/O kurssilla paikkoja on n. 20 ja 2008 jälkeen SIO:sta on valmistunut ainakin 100+ kaveria + ne jotka ovat valmistuneet aikaisemmin. Tämä tarkoittaa, että vähintään 5-8 ensimmäistä kurssia on hyvin suurella todennäköisyydellä täynnä vain SIO:n käyneitä. Tottakai näiden kurssien aikana valmistuu lisää kavereita ja ne vievät sitten tulevissa kursseissa ne paikat ekana.

Hei, tämä ei suoraan liity juuri nyt käytävään keskusteluun mutta halusinpa tuoda asian esille.
Opiskelen Patrialla lentäjäksi ja haluaisin hieman varoittaa kaikkia sinne suuntaavia tulevia oppilaita.
Koulun aikataulut ovat todella pahasti myöhässä ja koulun johdon asenne asian suhteen on melko heikkoa. Viimeksi valmistuneet kurssit ovat olleet jopa 10 kuukautta myöhässä sovitusta aikataulusta. On totta, että koululla on kolme modernia hienoa lentokonetta mutta yksin se ei riitä pitämään asiakkaitaan tyytyväisenä.
Suosittelen harkitsemaan muita vaihtoehtoja kuten Salpauslento tai suunta kohti ulkomaita. Mm. Ruotsissa on melko arvostettu koulu Västeråsissa joka voisi myös olla vaihtoehto.

Tämä on totta ja olen yrittänytkin tuoda esille, että ei kannata unelmoida mistään 18-24kk valmistumisaikataulusta. 2.5-3v on realistisempi aikataulu.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom