SIO/Patria Pilot training/Salpauslento eli keskustelua liikennelentäjäksi opiskelusta

Kas-vain. Eli pääseekö F/O pooliin myös lentäjät, jotka ovat muualta saaneet koulutuksensa/lupakirjansa kuin SIO:sta? Esim voiko Patriasta valmistunut päästä edelle seuraavaa SIO:n kurssia? Olin lukevinani ilmailufoorumilta jonkun päässeen Finnairin perämieskurssille Patriasta juuri valmistuttuaan 2007 aikoihin. Finnairin tämän vuoden rekry on 0 - 40 lentäjää ja tämä on sisäpiirin tietoa. Ei vaikuta olevan nyt ovet auki kenellekkään piiiitkään aikaan ;) Mutta on tuota mailmalta kuulunut hyviäkin uutisia lentäjien työllistymisen suhteen! Onhan Airbussin, sekä Boeingin hihnoilta puskemassa koneita hirmuiseen tahtiin! Jonkun se on niittenkin ohjaimiin tartuttava ;) Eli nyt jos rahkeet, tahto ja raha riittää lentokoulutukseen, niin kannattaa mennä! Eikä pidä olla ronkeli sen ensimmäisen työpaikan suhteen! Lentäminen on aina lentämistä...

Aiheesta poiketen lähden ensi kuussa kolmeksi viikkoa etsimään hyvää PPL koulua Californiasta. Ainakin siellä voi nauttia lentämisestä!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Liikennelentäjäksi

Onko pakkiksella ihmisiä, jotka ovat aikeissa kouluttautua liikennelentäjäksi, tai ovat jo mahdollisesti kouluttautuneet/opiskelemassa lentäjäksi? Itseäni tämä ammatti kiinnostaisi, mutta nuo koulutuksien hinnat ja niihin liittyvät riskit hirvittävät köyhää miestä. Lentäjäkoulutus Patriassa maksaa lähes 100 000 euroa :wtf: Suomen ilmailuopistossa Porissa koulutus maksaa taas noin 10 000 euroa, mutta Poriin hakee aina noin 1500 opiskelijaa, joista noin 100 kutsutaan lekurintarkistukseen. Lukio käytynä, tosin melko paskoilla papereilla (siihen aikaan kiinnosti enemmän naiset ja viina, kun kirjat :D) Ja voisin kuvitella, että tonne Poriin pääsee tosiaan vaan ne kenellä parhaat paperit. Korjatkaa jos oon väärässä ja kokemuksia? Kiinnostaisi kuulla muiden mietteitä, ketkä aikeissa kans pyrkiä lentäjäksi ja mahdollisesti tietoa, miten iso riski toi on ottaa 100 000 euroa lainaa, jos jonkin sit meneeki reisille? Kaikki aiheeseen liittyvä kiinnostaa.
 
Ite oon aikeissa ainkain SIOon pyrkiä. Nyt syksyllä kun on seuraava haku, niin ongelmaksi muodostuu, että intti pitäis olla suoritettu helmikuuhun mennessä (heinäkuussa siis menen). Siksi pitäis saada puolen vuoden keissi, mutta olisikohan Aukin tai Rukin käymisestä hyötyä tuonne haettaessa?
 
Kas-vain. Eli pääseekö F/O pooliin myös lentäjät, jotka ovat muualta saaneet koulutuksensa/lupakirjansa kuin SIO:sta? Esim voiko Patriasta valmistunut päästä edelle seuraavaa SIO:n kurssia? Olin lukevinani ilmailufoorumilta jonkun päässeen Finnairin perämieskurssille Patriasta juuri valmistuttuaan 2007 aikoihin. Finnairin tämän vuoden rekry on 0 - 40 lentäjää ja tämä on sisäpiirin tietoa. Ei vaikuta olevan nyt ovet auki kenellekkään piiiitkään aikaan ;) Mutta on tuota mailmalta kuulunut hyviäkin uutisia lentäjien työllistymisen suhteen! Onhan Airbussin, sekä Boeingin hihnoilta puskemassa koneita hirmuiseen tahtiin! Jonkun se on niittenkin ohjaimiin tartuttava ;) Eli nyt jos rahkeet, tahto ja raha riittää lentokoulutukseen, niin kannattaa mennä! Eikä pidä olla ronkeli sen ensimmäisen työpaikan suhteen! Lentäminen on aina lentämistä...

Aiheesta poiketen lähden ensi kuussa kolmeksi viikkoa etsimään hyvää PPL koulua Californiasta. Ainakin siellä voi nauttia lentämisestä!

Pääsee myös muualla koulutuksensa saaneet Finskille. Toki se edellyttää, että Finski järjestää haun SIO:n ulkopuolisille lentäjille. Sellaista hakua ei ole näköpiirissä lähitulevaisuudessa. Jokaiselle F/O kurssille on erillinen "haku" Finskin testit läpäisseille ja kurssit täytetään järjestyksessä 1. SIO:laisilla 2. liikennelentokokemusta omaavilla ei SIO:n käynneillä 3. ei liikennelentokokemusta omaavilla ei SIO:n käynneillä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että SIO:n käyneet kiilaavat edelle ja nyt kun 3 vuoden SIO:n käyneet ovat jonossa niin seuraavat 3v ovat F/O kurssit pelkästään SIO:laisille. Lisäksi joka vuosi valmistuu lisää SIO:n käynneitä jonon keulille.:(

Sinkki1 sanoi:
Onko pakkiksella ihmisiä, jotka ovat aikeissa kouluttautua liikennelentäjäksi, tai ovat jo mahdollisesti kouluttautuneet/opiskelemassa lentäjäksi? Itseäni tämä ammatti kiinnostaisi, mutta nuo koulutuksien hinnat ja niihin liittyvät riskit hirvittävät köyhää miestä. Lentäjäkoulutus Patriassa maksaa lähes 100 000 euroa Suomen ilmailuopistossa Porissa koulutus maksaa taas noin 10 000 euroa, mutta Poriin hakee aina noin 1500 opiskelijaa, joista noin 100 kutsutaan lekurintarkistukseen. Lukio käytynä, tosin melko paskoilla papereilla (siihen aikaan kiinnosti enemmän naiset ja viina, kun kirjat ) Ja voisin kuvitella, että tonne Poriin pääsee tosiaan vaan ne kenellä parhaat paperit. Korjatkaa jos oon väärässä ja kokemuksia? Kiinnostaisi kuulla muiden mietteitä, ketkä aikeissa kans pyrkiä lentäjäksi ja mahdollisesti tietoa, miten iso riski toi on ottaa 100 000 euroa lainaa, jos jonkin sit meneeki reisille? Kaikki aiheeseen liittyvä kiinnostaa.

Lueskele tätä ketjua niin aika laajasti on käsitelty kysymyksiisi vastauksia. Sanotaanko näin, että 100k€ voi käyttää myös huonomminkin kuin kustantaa sillä CPL+ME/IR+MCC. :)

MassaVaje sanoi:
Ite oon aikeissa ainkain SIOon pyrkiä. Nyt syksyllä kun on seuraava haku, niin ongelmaksi muodostuu, että intti pitäis olla suoritettu helmikuuhun mennessä (heinäkuussa siis menen). Siksi pitäis saada puolen vuoden keissi, mutta olisikohan Aukin tai Rukin käymisestä hyötyä tuonne haettaessa?

Johtajakoulutus on plussaa, mutta ei ehdoton. Suurimmaksi ongelmaksi näkisin sun iän, jos olet parikymppinen. Keski ikä sisään päässeille on n. 25v+.
 
Sinkki1 sanoi:
Lukio käytynä, tosin melko paskoilla papereilla (siihen aikaan kiinnosti enemmän naiset ja viina, kun kirjat ) Ja voisin kuvitella, että tonne Poriin pääsee tosiaan vaan ne kenellä parhaat paperit. Korjatkaa jos oon väärässä ja kokemuksia? Kiinnostaisi kuulla muiden mietteitä, ketkä aikeissa kans pyrkiä lentäjäksi ja mahdollisesti tietoa, miten iso riski toi on ottaa 100 000 euroa lainaa, jos jonkin sit meneeki reisille? Kaikki aiheeseen liittyvä kiinnostaa.

Ne, jotka kovalla rahalla kouluttautuu niin on kyllä aika rohkeita jätkiä. Itse en uskaltaisi.. se on joku 600e/kk 20 vuoden ajan? Ja jos ei heti duuniin pääse, tai jos joutuu ostaa vielä TR:n siihen päälle, tai FI:n kelpparit, niin aika paljon rahaa on palanut ilman duunipaikkaa taivaasta. Sitten kun medikaalissa on katkolla koko ura joka vuosi niin keksisin kyllä varmaan parempiakin sijoituskohteita 100 000e:lle kuin lentäjän duuni. Se palanut raha ei oo myöskään mikään sijoitus kuin vaikka kämppä tai tontti on: hankalan paikan tullen sitä ei voi muuttaakaan sitten takaisin rahaksi. Esim medikaali menee vaikka jonkun pyörtymisen takia niin itku tulee, jos ei lupakirjavakuutusta ollut. Ja alan t&c:t menee koko ajan alamäkeen kun pilotiks halukkaita on maksamassa siitä, että saa tehdä töitä! Niitäkin on aina jokaisesta ikäluokasta, jotka kouluttautuvat isolla rahalla eivätkä tee päivääkään sitten alan töitä.. surullista sinänsä.

Mutta jos pakko on niin siitä sitten vaan..
 
Kyllä tuo on itselläkin aina ollut tavoitteena mennä lentäjäksi. Uskoisin selviäväni SIOn testeistä ja pääseväni koulutukseen, mutta todistuksen ka. on juuri karvan verran vajaa jotta pääsisi edes yrittämään. Patrialle voisin hakea, mutta tosiaan 110 000 euron lainanotto hirvittää nykyisessä maailman taloustilanteessa. Ja varsinkin kun SIOsta valmistuvat menevät aina sun edelle jonossa, niin mahdollisuudet työllistyä Finnairille on aika pienet varmaankin seuraavan 10 vuoden aikana. Sitten on näitä pikkufirmoja ja Finncomm yms, mutta veikkaisin niissä olevan hieman sama juttu, jannuja tulossa joka ovesta sisään enemmän kuin voidaan ottaa. Ja helpommaksi tilannetta ei tosiaan kuten valtiomies äsken sanoi, että ollaan valmiita maksamaan lentoyhtiölle, että saa tehdä työtä. Ja toisaalta, haluaisinko edes mihinkään pienempään firmaan kuin Finnair Suomessa? Palkkatilanne tuskin yhtä hyvä joka tietysti vaikuttaa tuon jättilainan maksuunkin. Ja kuinka vakavaraisia pienemmät yhtiöt lopulta ovat Suomessa.

Ainoa konkreettisesti fiksu vaihtoehto olisi hakea esim Lufthansan kouluun mikä käsittääkseni on lähes ilmainen(Lufthansa taitaa maksaa, tosin varmaan on jokin sitoutuminen), mutta vaatii saksan kielen osaamisen(?). Joka tapauksessa riskit on huimat, tosin ilman riskiä ei pääse mihinkään muutoinkaan elämässä.

Jokin korkeakoulututkinto kannattaa kyllä olla, vaikka hakisi tuonne SIO:llekkin. On sitten pahan päivän varalle aina jokin mihin vaihtaa. Muutoinkin esim teknisestä tai kaupallisesta koulutuksesta on hyötyä lentäjän ammatissa ja jatkossa voi päästä muihin tehtäviin lentoyhtiössä.
 
Uskoisin selviäväni SIOn testeistä ja pääseväni koulutukseen, mutta todistuksen ka. on juuri karvan verran vajaa jotta pääsisi edes yrittämään.

Niinhän ne kaikki muutkin 1500 hakenutta ajattelee :david:

Ainoa konkreettisesti fiksu vaihtoehto olisi hakea esim Lufthansan kouluun mikä käsittääkseni on lähes ilmainen(Lufthansa taitaa maksaa, tosin varmaan on jokin sitoutuminen), mutta vaatii saksan kielen osaamisen(?).
Etihad ja cathay tarjoavat ainakin kadettiohjelmia. Sitten oli se ruotsalainen http://www.tfhs.lu.se/, jossa kuulemma pärjää lukioruotsilla.
 
Itseäni hieman harmittaa, että en panostanut lukiooni tarpeeksi ja jäin keskiarvolle 7.2. Aikaisemmista viesteistä päätellen esikarsinnasta läpi pääseminen on siis heikoilla jäillä. Itseäni silti kummastuttaa, että jos matematiikkaa ja yleensäkin arvosanoja painotetaan esikarsinnassa, niin silti ilmailuopisto ottaa myös ammattikoulun käyneitä, joiden matematiikan oppimäärä on käsittääkseni vähäisempi. Yhtään ammattikoulua siis väheksymättä.
 
Itseäni silti kummastuttaa, että jos matematiikkaa ja yleensäkin arvosanoja painotetaan esikarsinnassa, niin silti ilmailuopisto ottaa myös ammattikoulun käyneitä, joiden matematiikan oppimäärä on käsittääkseni vähäisempi. Yhtään ammattikoulua siis väheksymättä.

Teoriassa ottaa myös ammattikoululaisia, mutta käytännössä tuskin sinne kovin moni amis on päässyt. On vain vissin lainvastaista sanoa, että ottavat vain lukiolaisia, kun periaatteessa minkä tahansa toisen asteen koulutuksen pitäisi olla "samanarvoisia".
 
Itseäni hieman harmittaa, että en panostanut lukiooni tarpeeksi ja jäin keskiarvolle 7.2. Aikaisemmista viesteistä päätellen esikarsinnasta läpi pääseminen on siis heikoilla jäillä. Itseäni silti kummastuttaa, että jos matematiikkaa ja yleensäkin arvosanoja painotetaan esikarsinnassa, niin silti ilmailuopisto ottaa myös ammattikoulun käyneitä, joiden matematiikan oppimäärä on käsittääkseni vähäisempi. Yhtään ammattikoulua siis väheksymättä.

Niitä pelkän ammattikoulun käyneitä ei montaa taida olla. Kokonaisuus vaikuttaa ja arvosanat yhtä lailla. Mitään eksakteja rajoja ei ole.
 
Itseäni silti kummastuttaa, että jos matematiikkaa ja yleensäkin arvosanoja painotetaan esikarsinnassa, niin silti ilmailuopisto ottaa myös ammattikoulun käyneitä, joiden matematiikan oppimäärä on käsittääkseni vähäisempi.

Kukaanhan ei estä korottamasta iltalukiossa keskiarvoa sopivissa aiheissa, tai hakeutumaan vaikkapa yliopistoon tai amk:hon opiskelemaan ja niiden todistuksilla sitten hakemasta. Jos kovasti harmittaa niin siinäpä lääke siihen. Paperikarsinnassa katsottaneen muutakin kuin lukion ka:ta, mutta se on ilmeisesti helppo tapa silti valita sion mielestä sopivimpia hakijoita. Keskiarvoraja on liikkunut varmaan yleensä korkean seiskan ja matalan kasin paikkeilla, joten 7.2 ei välttämättä riitä. Eipä se silti estä yrittämästä.

Tsemppiä hakijoille, kohtahan (taas) on haku päällä.
 
Jepjep... nyt tuli sitten viime viikolla kutsuvalintakokeisiin Tuusulaan. :dance: Oli sen verran asiantuntevaa porukkaa täällä että oli pakko ottaa osaa keskusteluun. Onko pakkiksen foorumeilla paljon muita joilla ois lähtö tuusulaan? Ymmärsin SIO:n nettisivuilta että ensimmäisenä vaiheen olisi kirjalliset matikan kokeet yms. mutta kirjeessä lukikin psykologiset testit? Onko kenties molemmat?

Ketju vaikutti aiheeseen sopivalta mutta en tiedä tavoittaako oikeat henkilöt :)
 
Ymmärsin SIO:n nettisivuilta että ensimmäisenä vaiheen olisi kirjalliset matikan kokeet yms. mutta kirjeessä lukikin psykologiset testit?

Onnea kokeeseen sit vaan! ;)
No, vitsi vitsinä, mut jotenkin vaan rupesin kelaamaan, että toivottavasti ei oo ainakaan luetunymmärtämisen tai loogisen päättelyn testit :)

Peace!
 
JYmmärsin SIO:n nettisivuilta että ensimmäisenä vaiheen olisi kirjalliset matikan kokeet yms. mutta kirjeessä lukikin psykologiset testit? Onko kenties molemmat?
Kävin ensimmäistä kertaa Tuusulassa vuonna 2009.
Ekassa vaiheessa psykologinen osuus on mm. sama pällitesti kuin intissä + joku samalta aikakaudelta oleva samantyyppinen. Matemaattinen osio oli muistaakseni yksi A4 monivalintaisia päässälaskutehtäviä aikaa vastaan. 25.päivä oon ite menossa. Tsemppiä vaan! Muistaakseni 09 oli jonkin verran enemmän porukkaa toisessakin vaiheessa, eli nyt ainakin tilastojen valossa näyttää jo paremmalta.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom