SIO/Patria Pilot training/Salpauslento eli keskustelua liikennelentäjäksi opiskelusta

Vähän aihetta liipaten, tulee parhaillaan aika mielenkiintoinen dokkari ykköseltä yhdestä Finnairin naiskapteenista.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
höyhen sanoi:
Wasa? Aika lepposta turinointia kuulunut sieltä suunnalta...;)

Noo, jätetään nyt sanomatta tarkalleen se kenttä.;) Wasa on toki leppoisa paikka jos sattuu oikea mies torniin, mutta siellä olen ollut aikoinaan vain harjoittelun merkeissä.
 
Lentohommista..

dink sanoi:
Kuulemani mukaan nykyään Finskillä 54-vuotiaana saa jäädä eläkkeelle ja 58v on takaraja, mutta 60 vuotta kaavaillaan uudeksi takarajaksi.
Nykyään finskillä pilotit saavat jäädä 55v täytettyään eläkkeelle ja pois potkitaan viimeistään 60v täyttävät, jos ei vielä sitä ennen ole tajunnut lähteä;)

Jos psyko ei mene enään läpi ja joutuu jättämään lentohommat ennen aikojaan niin lupakirjavakuutuksesta saa jonkin verran sukaan varteen.
 
Noniin nyt tultiin 3-vaiheen testeistä kotiin. On takki aika tyhjä... Vittu et oli psyykkisesti rasittavat 8h tietokoneen ääressä. Vittumaisimpia oli mielstäni sen pisteen liikkeen tuijottaminen 33min, pallorata, ja kolmion tasapainottelu 25min. Vaikein oli ehkä se työmuistiosio jossa oli laskut ja sanat. No nyt sitten odottelemaan kutsua haastatteluihin...;)
 
Oli tosi kuormittavat testit, joo. Eniten jäivät mietityttämään muistikokeet. Onko tietoa, kuinka paljon porukkaa karsitaan haastatteluihin? 100?
Pieni jännitys on joka päivä postia katsellessa...
 
Drill sanoi:
Oli tosi kuormittavat testit, joo. Eniten jäivät mietityttämään muistikokeet. Onko tietoa, kuinka paljon porukkaa karsitaan haastatteluihin? 100?
Pieni jännitys on joka päivä postia katsellessa...

Kaverille tuli jo eilen kutsu haastatteluihin....Kusti ei ole polkenut tähän suuntaan minkäänlaista infoa...:wall:
 
Itekki tuli tuolla testeissä käytyä. Oli kyllä aika pään tyhjennystä. Oli se sairasta ku huomas vaan ettei oma muisti riitä tietyn pisteen jälkeen. Olihan se mustan ruudun tuijottelutesti varmaankin vittumaisin. Siinä rupes se ruutu elää omaa elämäänsä ja tuli täysin vainoharhainen olo. " Oliks toi nyt tuplahyppy vai ei?"
 
Pakko nostaa vanha lirpake ylös.. Oliko Kas-vaimen kohtalona karsiutuminen kurssilta vai joko on ensikosketukset lentämisen maailmaan saatu?

Vaikka kalkkiviivoilla ilmavoimien ohjaajakurssilta karsiuduttuani vannoin, etten aio siviilipuolelle koskaan hakeutua, on jokin mystinen voima taas vetämässä kohti taivaita. Seuraava haku SIO:n näyttäisi olevan syksyllä 2007, armeija loppuu tammikuussa. Alustava suunnitelma olisi aloittaa syksyllä opiskelut myös jossain muussa opinahjossa, jonka voi sitten kesällä 2008 keskeyttää liikennelentäjäkurssille päästyäni.. :D

Testit ovat ilmeisesti melko yhdenmukaiset IV:en ohjaajakurssin testien kanssa? Ainakin nuo pallon tuijottamiset ja moniajohommelit joutui käymään toissakeväänä läpi. Kurssin hinta on oikeastaan ainut tekijä, joka saa miettimään tuonne hakeutumista. Mitä sitten, jollei töitä löydykkään? Toisaalta, mitään ei voi saavuttaakaan ellei ole valmis myös jotain riskeeraamaan. Ainakin työvoimatoimiston mukaan suurten ikäluokkien siirtyessä eläkkeelle ~10v kuluttua, olisi jakkaroita vapautumassa noin 5v kuluttua.

Kaikenlaiset kokemukset (niin hyvät kuin huonotkin) testeistä, kurssista, ja tietenkin siitä tärkeimmästä eli lentämisestä Finnairilla tai muun yhtiön palkkalistoilla olisi tervetullutta.
 
Niin, kun SIO järjestää noita testejä, niin jos niissä jotenkin pääsee valituksi, saako siis ilmaiseksi jonkun liikennelentäjän koulutuksen? Voiko olla näin?

EDIT: Onko kyse tästä kurssista?

FAQ:
"Mitä kurssi maksaa? Kurssi maksaa 10 000 euroa (1.8.2002)."

:jahas:
 
Niin, kun SIO järjestää noita testejä, niin jos niissä jotenkin pääsee valituksi, saako siis ilmaiseksi jonkun liikennelentäjän koulutuksen? Voiko olla näin?
Kurssin hinta oli vuonna -02 10.000EUR...
 
Siis onko lentäjäksi käytännössä kaksi reittiä?

Armeijaan lentäjä (todella tiukat valintatestit? mutta ilmainen) -> liikenne/sotilaslentäjä ura

SIO ("helpommat" testit?, 10000€?) -> liikennelentäjä
 
Siis onko lentäjäksi käytännössä kaksi reittiä?

Armeijaan lentäjä (todella tiukat valintatestit? mutta ilmainen) -> liikenne/sotilaslentäjä ura

SIO ("helpommat" testit?, 10000€?) -> liikennelentäjä
Suurinpiirtein näin, vaikkei nuo SIO:n testitkään mikään läpihuutojuttu ole (1500 hakijaa -> 50 valittua oli joku vuosi)...
 
Lisäksi frozen atpl:n saa mm. patria pilot trainingista ja salpauslennosta, koko paketin hinta ~90ke. Tiedot voi tarkistaa netistä jos kiinnostaa, itse en jaksanut.
 
Pakko nostaa vanha lirpake ylös.. Oliko Kas-vaimen kohtalona karsiutuminen kurssilta vai joko on ensikosketukset lentämisen maailmaan saatu?
Itse karsiuduin yhden muistitehtävän takia pois jatkosta ennen haastatteluja. Tehtävä oli se missä piti tuijottaa sanoja muutama sekuntti ja sen jälkeen mahdollisimman nopeasti laskea annettu lasku ja taas sana ja lasku. Lopuksi piti muistaa sanat annetussa järjestyksessä. ja tasot alkoivat 5:stä sanasta aina muistaakseni 16:a sanaan. Testeissä pitää kuulema jokaisesta osiosta (lähemmäs toista sataa) yli 50% edellisen 5:n vuoden keskiarvosta. Itse sain siitä osasta jotain 40-50% väliltä. Muut osiot olivat pääsääntöisesti menneet hyvin tai erinomaisesti. Ei auttanut itku markkinoilla. Nyt odotellaan Patrian tuloksia....;)

Kaverini kävi kanssa SIO:n testeissä ja pääsi sisään. Tällä hetkellä lentelee malmilla PPL-peltoja. Kaikilla ei homma kuulema mene yhtä jouhevasti. Osa nyt SIO:on sisälle päässeistä aloittaa PPL-lentonsa joko nyt syksyllä tai vasta ensi keväällä. Se n. 50-hengen porukka jaettiin siis kolmelle eri kurssille.

Lapo sanoi:
Niin, kun SIO järjestää noita testejä, niin jos niissä jotenkin pääsee valituksi, saako siis ilmaiseksi jonkun liikennelentäjän koulutuksen? Voiko olla näin?

EDIT: Onko kyse tästä kurssista?

FAQ:
"Mitä kurssi maksaa? Kurssi maksaa 10 000 euroa (1.8.2002)."
10k€ on niin pieni kulu tuosta SIO:n koulutuksesta ATPL+ohjaamoyhteistyökoulutus+Finnairin testit läpäisty, että oksat pois. 90k€ on viellä ihan kohtuullinen summa koulutuksesta, jos HUOM jos saa heti/nopeasti töitä. Liikennelentäjäksi ei ole kuin yksi reitti: PPL+IR+ME-RC+CPL+APTL(F)(+MCC+tyyppikoulutus+min 1500h päälikkölentokokemus+APTL(A))
 
Liikennelentäjäksi ei ole kuin yksi reitti: PPL+IR+ME-RC+CPL+APTL(F)(+MCC+tyyppikoulutus+min 1500h päälikkölentokokemus+APTL(A))

[Pilkunviilaus] ME:tä ei ole pakko ajaa, homman voi hoitaa suorittamalla monimoottorikoneen tyyppikelpuutuksen. Kummin jommin toinen noista täytyy hankkia matkalla kohti tulevaa ilmailun historiaa:) [/Pilkunviilaus]
 
Noniin nyt olisi Patrian kautta tie avoin liikennelentäjäksi. Seuraavaksi olisi puntaroitava, että onko se sen 84500€ arvoinen...:lol2: viikko aikaa miettiä. Koulu alkaisi 19.9 ja kesto sen n. 18kk.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom