Sinus pilonidalis... eli jalkatreeni täysin uusiksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vamma
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
TJJ: -Miten nuiden jumppien kanssa, saapiko niitä tehdä lainkaan sillon kun on vielä auki vaiko pitääkö vain olla "tekemättä mitään"?

Noooh.. Miten sen nyt sanoisi. Jos huolehtii haavasta muuten hyvin, haava on siistin näköinen (ei kiitos kuvia perseissänne olevista haavoista), niin en näe miksei sellaisia jumppia voisi tehdä jotka ei ns. revi persettä, kunhan huolehtii täysillä haavan puhtaudesta. Suihkuttelu usein on se tärkein puhtaanapito.

Mutta virallinen kantani on suositella välttämään liiallista hikoilua, joka voi tulehdusriskiä jonkin verran lisätä.

Hiphei. Mulla on tässä kesän aikana alkanut uusimaan tää sama vaiva. Tosin vielä ei ole erityisen kipeä, eikä ilmeisesti kunnolla tulehtunut, kun ei tummaa smegmaa vuoda, pelkästään verta. Tossa päivällä lääkäri anto antibioottikuurin, oli kuulemma ihan kahden vaiheilla leikataanko vaiko kuuritetaanko. Jos ei sillä tokene, niin nipsnaps paikat auki ja tyhjäksi. Saas nähdä miten tän päivän mavet ja etukyykyt onnistuu, tänään on ollu erityisen ärtyisä :D
Treenit onnistu, mutta aina on vain kipeämpi ja kipeämpi. Tää päivä on ollu aika hankala :rolleyes:. Tuli lyötyä perse yhteen laitteeseen ja voi jumalauta mikä tuska. Ei tuntunut sen jälkeen desinfiointiaine sormeen tulleessa haavassa yhtään miltään sen kivun jälkeen :dance:

Treenit onnistu, mutta aina on vain kipeämpi ja kipeämpi. Tää päivä on ollu aika hankala :rolleyes:. Tuli lyötyä perse yhteen laitteeseen ja voi jumalauta mikä tuska.

Joo ei muuta kun leikkaukseen. Mitä enemmän odotat, sitä suurempi operaatio tulee.

Joo ei muuta kun leikkaukseen. Mitä enemmän odotat, sitä suurempi operaatio tulee.
Voi olla joo. Oottelen ton antibioottikuurin loppuun, ja jatkan sitten toimenpiteitä jos ja kun tarvii.

Weak: -Juu, odottele rauhassa vaan, ei se sieltä mihinkään niillä antibiooteilla katoa.

nim. 11 kuuria vuoden 2003 jälkeen syötynä :)

"Voi olla joo. Oottelen ton antibioottikuurin loppuun, ja jatkan sitten toimenpiteitä jos ja kun tarvii."

TJJ: -Kiitokset ohjeistuksista ja mielipiteistä.

Antibioottikuuria ei saa katkasta kesken kuurin. Lähinnä aattelin, että jos toi tulehdus, mistä se kipu johtuu, häviäisi. En tiä sitten. Uskon, että yksityisen sektorin lääkärit tietävät paremmin kuin Pakkiksen käyttäjät :) tai ainakin luotan sellaisen sanaan mielummin.

Weak: -Juu, ei mun tarkotus ollut millään tavoin kyseenalaistaa niitä lääkärin ohjeita antibioottien syöntiin tai muutenkaan, sen kun vaan totesin, että on tuota tullut itsekkin nuita syötyä ihan liiaksi, ilman että se tuota vaivaa on poistanut.

Saa nähdä miten tän leikkauksen kanssa on, nyt "kaduttaa" että tuli koko leikkaukseen mentyä kun tuota haava hoitelee, mutta voi olla, että kuukauden parin päästä ei enää kadutakaan, jos tuosta tällä lopullisesti eroon pääsee.

Antibioottikuuria ei saa katkasta kesken kuurin. Lähinnä aattelin, että jos toi tulehdus, mistä se kipu johtuu, häviäisi. En tiä sitten. Uskon, että yksityisen sektorin lääkärit tietävät paremmin kuin Pakkiksen käyttäjät :) tai ainakin luotan sellaisen sanaan mielummin.

Antibiootin antaminen sinus pilonidaliksen tulehtumiseen ei kyllä kauheasti vakuuta yksityislääkärin osaamisesta. Jos siellä mitään pattia on, niin se tarttis puukottaa auki samantien. Kipu ehkä häviää hetkeksi antibiootilla, mutta vaiva ei häviä mihinkään.

Se tulehduspesäke on todennäköisesti täynnä muhivaa märkää enemmän ja vähemmän kokoajan. Kerran leikattiin pitkään oireeton sp ja akateemisesta mielenkiinnostaa avattiin sitten käytäviä myöten leikattu biitti. Puolidesiä märkää.

Antibiootin antaminen sinus pilonidaliksen tulehtumiseen ei kyllä kauheasti vakuuta yksityislääkärin osaamisesta. Jos siellä mitään pattia on, niin se tarttis puukottaa auki samantien. Kipu ehkä häviää hetkeksi antibiootilla, mutta vaiva ei häviä mihinkään.

Se tulehduspesäke on todennäköisesti täynnä muhivaa märkää enemmän ja vähemmän kokoajan. Kerran leikattiin pitkään oireeton sp ja akateemisesta mielenkiinnostaa avattiin sitten käytäviä myöten leikattu biitti. Puolidesiä märkää.
Joo, tollasiahan ne on. Muttakun toi ei oo vielä menny niin pahaksi, että se vuotais sitä märkää. Pelkästään verta. Mulla oli toissatalvena se niin pahana, että vuosi ruskeaa/mustaa mätää reiästä aika runsaasti. Ja oli vitusti kipeämpi. Muttajoo. Kyllä se varmaan puukkoa kohta jo kaipailee.

Joo, tollasiahan ne on. Muttakun toi ei oo vielä menny niin pahaksi, että se vuotais sitä märkää. Pelkästään verta. Mulla oli toissatalvena se niin pahana, että vuosi ruskeaa/mustaa mätää reiästä aika runsaasti. Ja oli vitusti kipeämpi. Muttajoo. Kyllä se varmaan puukkoa kohta jo kaipailee.

Puukkoa se sun perse on kaivannut jo toissatalvena. Puukkoa Weakin perseelle! :dance:

No joo, vittumainen vaiva, mun perseestä sellainen leikattaisiin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Nooh,mulle ainakin kaksi tohtoristason lääkäriä on sanonut ettei tulehtunutta paisetta saa missään oloissa lähteä leikkaamaan.Ensin antibiootti ja jos tulehdus menee siihen pisteeseen että märkää tulee ulos niin sitten vain paise avataan ja mädät päästetään ulos .
Itse leikkaus tehdään silloin kun ei kyseinen vaiva oireile.

No eikös TJJ tuossa juuri sanokkin että tulehtunut puukotetaan auki jotta märkä pääsee ulos? Varsinainen leikkaus sitten erikseen...

Mutta kylläpä nuo TK-lääkärit on mullekkin aina tulehtuneeseen vain antibiootteja määräilleet, yhden kerran TK-lääkäri on sen suostunut edes puhkaisemaan pitkän suostuttelun päätteeksi.

Nooh,mulle ainakin kaksi tohtoristason lääkäriä on sanonut ettei tulehtunutta paisetta saa missään oloissa lähteä leikkaamaan.Ensin antibiootti ja jos tulehdus menee siihen pisteeseen että märkää tulee ulos niin sitten vain paise avataan ja mädät päästetään ulos .
Itse leikkaus tehdään silloin kun ei kyseinen vaiva oireile.

Ei leikata pois, mutta paise PITÄÄ aukaista ja tyhjentää. Oli se perseessä, kyynärpäässä, polvessa (jotka on muuten yleisimmät paikat mistä paiseita tulee puukotettua) tai melkein missä vain.

edit: ja tohtoristaso ei lääketieteessä kerro lääkärin käytännön tietotaidosta juurikaan mitään. Varsinkin nykyään väitöskirjojen aiheet tahtoo olla luokkaa "proteiini X toiminta tilanteessa Y".

Ei leikata pois, mutta paise PITÄÄ aukaista ja tyhjentää. Oli se perseessä, kyynärpäässä, polvessa (jotka on muuten yleisimmät paikat mistä paiseita tulee puukotettua) tai melkein missä vain.

edit: ja tohtoristaso ei lääketieteessä kerro lääkärin käytännön tietotaidosta juurikaan mitään. Varsinkin nykyään väitöskirjojen aiheet tahtoo olla luokkaa "proteiini X toiminta tilanteessa Y".

Okei,käsitin siis väärin.Luulin että olit leikkaamassa tulehtunutta paisetta et siis avaamassa.
Kyllä tuo antibiootti silti pelaa paikkaansa koska jos se on turvoksissa on se varmaan tulehtunutkin ja eikä sitä heti voi mennä avaamaankaan koska sieltä tulee alussa pelkästään verta eikä mätää.
Itselläni on paise mennyt välillä oireilemasta pelkällä antibioottikuurilla.

Kyllä nämä herrat olivat ihan operoivia tohtoreita ja molemmat ovat päässeet ihailemaan vuosien saatossa allekirjoittaneen mokkulaa "alaselässä".
Ovat avanneet ja haluaisivat toki leikata (se on niitten homma) mutta kärsin toistaiseksi.

Jeps. Kipu on täysin poistunu. Patti on paikallaan, mutta vuoto on lähestulkoon täysin kokonaan tyrehtyny. Saas nähä, vielä pari päivää kuuria jäljellä.

Eipä olis pitänyt tätä topiccia kyllä avata... Itsellä joskus 2-3vuotta sitten lekuri huomasi tuon sinuksen tuolla häntäluun päällä, kun ihmettelin mikä siellä vähän jomotteli persvaossa.

Tutkiskeli ja kaiveli sitä jollain pihdeillä ja sanoi että se se on, karvaa oli sisäpuolella. Sanoi ohjeeksi että hygienia kuntoon ja elää vaan, että ei sitä lähdetä leikkaamaan ellei mene pahaksi. Sen mukaan elänyt jo useamman vuoden muistamatta koko asiaa, ei ole vihoitellut sen koommin.

Nyt rupesin miettimään, onko se niin että kunhan pysyy kurissa niin se on harmiton tosiaan, vai onko näin että se kasvaa ja tekee jotain "kanaviaan" koko ajan ajan kuluessa? :wtf:

Ajatus ei tunnu kovin mukavalta että 10 vuoden päästä löytyy kanava persvaosta napaan... :arvi: Mutta toisaalta ajatus lähteä leikkauttelemaan tuota ja kokea tuollaiset jopa vuoden tai parin parantumisjaksot ja mielettömät avohaavat ei ole sekään kovin houkutteleva jos se on turhaa.

Eipi visiin oo oikeen yhteneviä hoitolinjoja tähän leikkauksen jälkeiseen hoitoon, niin eriäviä on nuo tohtoreiden mielipiteet kun tuota persaustaan käy heille esittelemässä. Toinen ihmettelee miksei oikeen lähde haava umpeutumaan samalla kun toinen kehuu haavan paranemista. Hoito-ohjeet nyt poikeaa toisistaan niin paljon, ettei juuri samasta vaivasta uskoisi olevankaan kyse.

No, seuraavaa kontrollikäyntiä ja tod. näk. taas varsin eriäviä mielipiteitä odotellessa...

Force: -# tässä on sellainen järkyttynyttäkin järkyttyneempi "hymiö" joka huutaa APUA #-

"Itellä meni joku pari vuotta, että meni lopullisesti umpeen."

Ei helevata, just tollasia mokemuksia ei edes haluais kuulla... huh huh. Liekö kovin yleistä moinen? Pystyitkö treenailemaan esim. kyykkyjä, mahdollisesti hojomojoiluja tai painiskeluita kun tuo oli auki, vai oliko kaikennäköinen raskaampi liikkuminen pois kuvioista?

Olin aika monta kuukautta treenaamatta mitään, mutta sitten meni hermot kun ei umpeutunut ja aloin elää ihan normaalisti. Paitsi uimassa tai yleisissä saunoissa ei tullut käytyä. Kyykkäsin ja vedin täysillä yms. Ei vuotanut enään verta eikä mitään, kunhan vaan oli sellainen monttu siellä persvaossa.

Ite olin vähän laiska poistamaan karvoja pakaroista, mutta se kannattaa ehdottomasti tehdä säännöllisesti. Paranee nopeammin ja paremmin.

Force: -No tuskimpa tuo karvasuudesta itsellä johtuu, mä kun oon karvanen ku kananmuna :) Mut kuulema tää ns. kyykkääjän perse, eli syväpakaravako ja helposti/reilusti hikoileminen vaikuttaapi, mulla ku nyt tulee hiki salille mennessäki jo treenikuteet ylle vaihtaessa. Aineenvaihdunta pelaa ainaki :)

"Ite olin vähän laiska poistamaan karvoja pakaroista, mutta se kannattaa ehdottomasti tehdä säännöllisesti. Paranee nopeammin ja paremmin."

Eipi visiin oo oikeen yhteneviä hoitolinjoja tähän leikkauksen jälkeiseen hoitoon, niin eriäviä on nuo tohtoreiden mielipiteet kun tuota persaustaan käy heille esittelemässä. Toinen ihmettelee miksei oikeen lähde haava umpeutumaan samalla kun toinen kehuu haavan paranemista. Hoito-ohjeet nyt poikeaa toisistaan niin paljon, ettei juuri samasta vaivasta uskoisi olevankaan kyse.

No, seuraavaa kontrollikäyntiä ja tod. näk. taas varsin eriäviä mielipiteitä odotellessa...

Tärkein asia noissa avonaisten haavojen hoidoissa on riittävä mekaaninen puhdistus. Kaikki mäihä mitä se erittää pitää saada pois. Käytännössä käsisuihkulla 3-4 kertaa päivässä reippaat suihkuttelut, että kuollut kudos ja muu erite lähtee pois. Ja sen paraneminen vie kyllä sen useamman viikon, että ei paniikkia vaikka ei heti sulkeudukkaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom