Silminnäkijä - Väärennetty ruoka (Ma 21.2.2011)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja arni
  • Aloitettu Aloitettu
Ai, mä syön yleensä tota määrää about sen viikon ajan. Syön kyllä tietysti vähemmän kuin isot miehet.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei millään pahalla, mutta tuossa ei ole kuin muutaman päivän ruuat :D
Hätäseen ehkä riittäis kahdelle päivälle. Eri asia tietenkin, kun olemme tällaisia raavaita miehiä. Ja Lidlin laatu ei nyt ihan aina ole täsmälleen sitä parasta luomua, vaikka iso osa sielläkin on ihan supisuomalaista tavaraa. Jälleen törmäämme siihen, että kyllä se laatu Suomessa hinnoissaan on.

Ai, mä syön yleensä tota määrää about sen viikon ajan. Syön kyllä tietysti vähemmän kuin isot miehet.

Hätäsellä laskutoimituksella tuossa ostoslistassa on noin 380g proteiinia. Eli voimailevalle miehelle noin 2-3 päiväksi vähän painosta riippuen. Naiselle noin neljäksi päiväksi.

Edullista jauhelihaa. Puolet Suomen hinnasta jopa Liiteristä ostettuna, jos on paisti kyseessä.

No sitä vaan kelasin et onko loppujen lopuksi mitään väliä mitä syöt kun se maku on kummiskin E621:stä?

Makuaistini ei ehkä ole kovin tarkka, mutta erotan kyllä E621:llä maustetun kanasuikaleen maun E621:llä maustetun kinkkuleikkeen mausta. Erotan sentään emmentalin ja edaminkin toisistaan, vaikka niissä lienee maitoa enemmän kuin E621:stä on leikkeleissä... No, itse asiassa taitaa olla noissakin juustoissa E621:kin enemmän kuin leikkeleissä enimmillään.

En pidä mahdottomana sitä, että tulevaisuudessa syömme lähinnä jotain soijan tyyppistä ruokaa, joka on käsitelty muistuttamaan lihaa. Ja että muutaman vuosikymmenen kuluttua maustettua ja käsiteltyä soijaa ei voi erottaa esimerkiksi possun tai naudan jauhelihasta sen paremmin maun kuin suutuntuman perusteella.

Tottahan se on mutta näitä rappeutumia ei tule itsestään vaan jokin ne aiheuttaa josta sitten aiheutuu se domino-efekti joka johtaa kuolemaan.

Kyllä niitä periaatteessa tulee myös itsestään, sillä normaalit solut eivät ole kuolemattomia.

Niin menee, nauran edelleen niille jotka lappaa hirveitä satseja ravintoköyhää ruokaa joka viikko ostoskärryihinsä. Hyvä kun mahtuvat kassojen ohi. :D Ruokani koostuu lähinnä välimeren ruokavaliosta. Marjoja, hedelmiä, pähkinöitä, mereneläviä, kananmunaa, (palko)kasviksia, yrttejä, juureksia, kylmäpuristettuja öljyjä, mahlaa, täysjyväviljaruokia, keittoja, sieniä, siemeniä, ituja, hunajaruokia, levää, jne.

Hahaa! Itsekin olen tällä hetkellä välimeren ruokavalion kannalla jos minulta kysytään mielipidettä terveellisimmästä mahdollisesta vaihtoehdosta :D Olemme siis monessa asiassa varmasti enemmän samaa mieltä kuin eri mieltä ;) Oma treenaamiseni on kuitenkin sen verran tavoitteellista, että pyrin muodostamaan ruokavalioni pomimalla parhaat palat monista erilaisista ruokavaliofilosofioista. Esimerkiksi riittävän proteiinisaannin turvaamiseksi menee paljon rahkaa (hui, E-koodeja!) ja kanafilettä (joskus jopa vaihtelun vuoksi marinoituna, iik!). Yleensä muuten skippaan marinoidut lihat - en E-koodien vuoksi, vaan siksi että isoa kasaa paistettaessa marinadi käryää pannulle, eikä mun pikku boksissa ole liesituuletinta :)

Mutta sitä kun ei tiedä paljon siellä niitä E-koodeja on. Kyse on kuitenkin pääasiassa keholle "haitallisista" aineista koska niitä varten on tehty ohjeistus miten merkitään ja hyväksytään jne. Eihän niitä muuten merkittäisi kuten nyt.

Eihän se merkitseminen tarkoita mitenkään sitä, että kyseessä on automaattisesti keholle haitallisista aineista. Kaikille asioille voidaan määrittää turvalliset ylä- ja alarajat. E-koodijärjestelmän pointti on siinä että EU:n (ja muutamien muiden maiden) alueella voidaan yhtenäistää elintarviketeollisuuden käytäntöjä ja selkeyttää valvontaa. Ja muistutan jälleen, että sieltä listoilta löytyy myös niitä vitamiineja, sokereita ja rasvoja, joita ei voi oletusarvoisesti pitää haitallisina.

Ruoan lisäaineille määritetään turvallisuuskatsauksessa aina nk. acceptable daily intake (ADI)-arvo, joka siis kertoo ylärajan sille, kuinka paljon kyseistä ainetta voi turvallisesti päivän aikana käyttää. WHO:n ohjeistuksesta nähdään, että ADI-arvo määritellään yleensä siten että ensin eläinkokeessa (huom, useista vaihtoehdoista valitaan se herkin aina kun mahdollista) havaittu turvallinen raja jaetaan vielä 100:lla kun se ekstrapoloidaan ihmiseen. Esimerkiksi jos E-XXX:n turvallinen päivittäissaanti rotalla on 10mg/kg, ihmiselle rajaksi asetetaan automaattisesti 0,01mg/kg ja tämän rajan noudattamista valotaan.

Kroppaa kannattaa ajatella kuitenkin niin että mitä vähemmän se joutuu suodattamaan sitä paskaa mitä syödään, hengitetään tms. muuten tulevat kemikaalit, sitä helpommalla se pääsee. Kyllä minä ainakin pyrin vaalimaan kehoani. Kuitenkin liioittelematta.

Tämähän toki kuulostaa intuitiiviselta mutta asia ei ehkä ole niin yksinkertainen. Kehon ei välttämättä aina tarvi päästä mahdollisimman helpolla, että se voi hyvin. Jos elät liian steriilissä ympäristössä, immuunipuolustus ei pysy iskussa. Lihaksetkaan eivät voimistu pelkällä pötköttelyllä. Meille on aikojen saatossa kehittynyt varsin kiehtova sytokromi P450-entsyymijärjestelmä, jonka yhtenä tehtävänä on hoitaa vierasainemetaboliaa. Tietyt altistukset lisäävät sytokromien aktiivisuutta ja tehostavat niiden toimintaa. Teoriassa voidaankin ajatella, että tasainen altistuminen vierasaineille voi olla jopa eduksi.

Noh, tämä nyt vain tällaisena "vaihtoehtoisena näkökulmana". Ei tuosta toki mitään näyttöä ole. Toisaalta näyttöä on yhtä paljon kuin siitä että meidän tulisi vältellä kaikkia vierasaineita mahdollisimman paljon jotta pysyisimme maksimaalisen terveenä. Vierasaineita saadaan kroppaan hirmuiset määrät jo pelkästään sillä että syödään kasveja ja hedelmiä.

Niin ja tietysti akuutit myrkyt, pienhiukkaset ja sen semmoiset ovat asia erikseen.

Hirveän kallista ja hankalaa tää kunnon ruuan syöminen... Olisin säästänyt tosi paljon aikaa ja vaivaa jos olisin vaan kävellyt ulos valmisateriakasan kanssa!

Eipä sitä tarvi hypätä über-luomuilusta suoraa valmisateriakasoihin. Välissä on pitkä pätkä harmaata aluetta, jossa pyritään syömään mahdollisimman puhtaasti, kuitenkaan satunnaisista lisäaineista stressaamatta. Ja kuten muutkin totesivat, tuossa on vain n. 2-3 päivän ruoka jopa tällaiselle vähemmän raavaalle miehelle. Nyt kun minäkin kuulun tuohon IF-heimoon, vedin mm. eilen treenin jälkeen 700g jauhelihaa yhdeltä istumalta :kuola:

Paletaanilla hyvin tietoa. Täsmennän ainoastaan sitä kehon rasittamista siten että tarkoitin nimenomaan kemikaaleja ja aineita joita sisäelimet joutuvat suodattamaan rankemmin. Toki moni muu "rasitus" on hyvästä. Onhan noita lapsia kuollutkin suomessa ekaan kuumeeseen kun vanhemmat on keittäneet lelut joka päivä ja pesseet jatkuvasti lapsia. Ei syntynyt mitään vastustuskykyä.

Paletaanilla hyvin tietoa.

Tänk juu :)

Täsmennän ainoastaan sitä kehon rasittamista siten että tarkoitin nimenomaan kemikaaleja ja aineita joita sisäelimet joutuvat suodattamaan rankemmin.

Ja nimenomaan nämä rankemmin suodatettavat aineet ovat niitä vierasaineita, eikä lisäaineita. Vierasaineita ei tarkoituksella lisäillä ruokiin, vaan ne kulkeutuvat sinne säilönnän ja/tai valmistusprosessien mukana. Niihin kuuluvat monenlaiset raskasmetallit sekä The Pahamaineinen Bisfenoli-A. Vierasaineita on kyllä syytä vältellä mutta 100% karkuun ei pääse mitenkään. Monenlaisia mörköjä kummittelee myös meidän vaatteissa, autoissa ja vaikkapa kodin elektroniikassa. Esimerkiksi lukemattomissa eri paikoissa käytettävä palonestoaine PBDE sattuu olemaan rakenteeltaan sellainen että se voi sotkea elimistön omaa hormonitoimintaa (nk. "hormonihäirikkö", endocrine disruptor) ja laskea jopa hedelmällisyyttä. Ravinto ei todellakaan ole ainoa (eikä luultavasti suurinkaan) vierasaineiden lähde.

Tällaiset yhdisteet saavat ruokiin lisättävät emulgointiaineet (käytännössä yksinkertaiset rasvahapot) näyttämään melko kilteiltä ja harmittomilta. Onkin oikeastaan aika huvittava ajatus, että joku kuvittelee elävänsä 120-vuotiaaksi laskemalla hillopurkin kyljestä löytyviä E-koodeja kun samalla hengittää keuhkoihinsa tuulipuvustaan PBDE:tä, autostaan pakokaasuja ja työhuoneessaan laseprintterin hengenvaarallisia pienhiukkasia.

Eiköhän näissä asioissa ole aina viimekädessä kyse siitä, mihin vetää rajan ja mistä haluaa murehtia. Valinnanvaraa ainakin löytyy.

Joo mutta alkaapa taas karata offtopicin puolelle. Kuten monet jo välissä muistuttivat, Silminnäkijän pääpointti oli elintarvikkeiden harhaanjohtavassa markkinoinnissa :)

Minusta tärkein pointti on tuo harhaanjohtava markkinointi. Jos haluan ostaa guacamoledippiä, niin eihän se käy päinsä että ostan kaupasta guacamoledipin joka onkin oikeasti jotain ihan muuta joka on vain tehty lisäaineilla näyttämään guacamoledipiltä. Jos myisin torilla mansikoita ja puolet mansikoista olisi sokeria jotka olisi lisäaineilla tehty näyttämään mansikoilta, niin eikä se olisi petos?

Samaa mieltä kuin sic-. Erityisesti lounasruokaloissa... uunimakkara hh 20g, pr 8g jne../100g... kinkkukiusaus pr 3g/100g

Vittu kehtaavat tollasta leivosta vielä kutsua makkaraksi. Tollanen kusetus ei olisi mahdollista missään oikeassa makkaramaassa. Kinkkusuikaleetkin ovat jumalauta jauhoa nykyään ja kaupassa on pakko vahdata pakettien takapuolia jatkuvasti. Tässä tulee paranoidiksi.

Helpolla pääsee kun ostaa lihat ja kalat palvelutiskistä kaikki. Jos jokin epäilyttää, voipi kysäistä sälliltä tiskin takana jotta mistä, milloin jne. Kyllähän sielläkin joskus näkee nuita valmiiksi maustettuja/töknöttiin sotkettuja, mutta nehän voi suosiolla jättää ostamatta. Ja paras puoli nuissa palvelutiskeissä on se, että saapi pyytää myyjää oikeasti esittelemään sen lihan/kalan, eli pääsee kunnolla näkemään se joka puolelta. Leikkeleissä saapi myös halutessaan aina maistaakin haluamaansa ennen kuin päättää ostaa.

Rehut nyt on rehuja, en usko että luomulla ja vähempi luomulla hirveitä eroja on ravintoainemäärissä ja/tai maussakaan, ainakaan itse en juuri ole huomannut. Eri asia sitten syödä esim. vanhempieni itse kesäisin kasvattamia tomaatteja, salaatteja, viinimarjoja ym., jotka on oikeasti ilman mitään kemikaaleja kasvateltu ja multakin prkl on itse kompostoitua piha-alueen lehdistä ja muista risuksista. Kumma homma ettei se kaupan luomutotmaatti juuri eroa siitä toisesta suomalaisesta tomaatista, mutta tuollainen itse kasvatettu on ihan eri kasvi jo niin maultaan kuin koostumukseltaankin. kai sen eron huomaisi nuissa kaupan rehuissakin, jos sitä suuremmin olisi.

Einekset, pussikeitot, valmiskastikkeet/dipit ym. onkin sitten jo sellaista settiä, että eikai kukaan luulekkaan että ne sisältää muuta kuin halvinta ryönää kaikkien raaka-aineiden osalta. Eikai niitä tosin kukaan pakotakkaan ostamaan, laiskuuttahan ne yleensä mukaan tarttuu jos on tarttuakseen. Tosin siitä laiskuudestakaan kun ei voi syyttää kuin itseään. Pakkohan niitä ei ole ostaa, kaiken saa kyllä itsekkin tehtyä. Jos taas haluaa valmista, ei auta valittaa, vaan valita vaihtoehdoista se vähiten huonoin.

Paletaani!

Ne marinaadit pitäs pyyhkiä lihojen päältä talouspaperilla ennen paistoa tai grillausta,jotkut jopa huutelee ne vedessä.Marinadi maustaa safkan ja on tehtävänsä tehnyt kun otat lihan esiin kypsennystä varten.Marinadi ei ole paistorasva.

Viimeksi muokattu:
Vittu kehtaavat tollasta leivosta vielä kutsua makkaraksi. Tollanen kusetus ei olisi mahdollista missään oikeassa makkaramaassa. Kinkkusuikaleetkin ovat jumalauta jauhoa nykyään ja kaupassa on pakko vahdata pakettien takapuolia jatkuvasti. Tässä tulee paranoidiksi.

Totta. Itselläni onkin tarkoitus tässä lähiaikoina tarkastaa tämän paikan tuotteet. Vaikuttaa lupaavalta :kuola: Liekö se sitten kohtuuttoman kallista hommata just noihin työpaikkaruokaloihin oikeaa uunimakkaraa. Tai jotain.

Helpolla pääsee kun ostaa lihat ja kalat palvelutiskistä kaikki. Jos jokin epäilyttää, voipi kysäistä sälliltä tiskin takana jotta mistä, milloin jne. Kyllähän sielläkin joskus näkee nuita valmiiksi maustettuja/töknöttiin sotkettuja, mutta nehän voi suosiolla jättää ostamatta. Ja paras puoli nuissa palvelutiskeissä on se, että saapi pyytää myyjää oikeasti esittelemään sen lihan/kalan, eli pääsee kunnolla näkemään se joka puolelta. Leikkeleissä saapi myös halutessaan aina maistaakin haluamaansa ennen kuin päättää ostaa.

Tämäkin on niin totta. Itsehän oululaisena suosin myös mahdollisuuksien mukaan keskustan Kauppahallia, mistä löytyy kohtuullisen tuoretta lähiseudun tavaraa. Hintaakin on sitten enemmän mutta laatuprodesta voikin vähän maksaa :)

Ne marinaadit pitäs pyyhkiä lihojen päältä talouspaperilla ennen paistoa tai grillausta,jotkut jopa huutelee ne vedessä.Marinadi maustaa safkan ja on tehtävänsä tehnyt kun otat lihan esiin kypsennystä varten.Marinadi ei ole paistorasva.

Kyllähän minä yleensä huuhtelenkin sen, mitä kiireessä/nälissäni maltan :)

Eipä sitä tarvi hypätä über-luomuilusta suoraa valmisateriakasoihin. Välissä on pitkä pätkä harmaata aluetta, jossa pyritään syömään mahdollisimman puhtaasti, kuitenkaan satunnaisista lisäaineista stressaamatta. Ja kuten muutkin totesivat, tuossa on vain n. 2-3 päivän ruoka jopa tällaiselle vähemmän raavaalle miehelle. Nyt kun minäkin kuulun tuohon IF-heimoon, vedin mm. eilen treenin jälkeen 700g jauhelihaa yhdeltä istumalta :kuola:

Ei se mun mielestä ole über-luomuilua, jos syö esim. just noita mun listaamiani safkoja. Suurin osa niistä ei edes ole luomua. Voi taisi olla ainoa, missä luki luki organic. Nuo ruuat kuvastavat enemmänkin perustervettä safkailua.
Sen verran voin antaa periksi, että myönnän mainitsemasi ns. harmaan alueen olemassaolon. En itsekään stressaa satunnaisesta lipsahduksesta, mutta tiedostan silti, ettei se tee hyvää.

Mä väitän edelleen, että tuo määrä riittää mulle viikoksi. Listasta tosin puuttui oliiviöljy, jota mulla on aina himassa ja käytän sitä aika runsaasti. En todellakaan näe nälkää, vaikka ruokamäärät ovatkin pieniä. Ei se määrä, vaan laatu :)
700g jauhelihaa söisin 2 päivää :lol2: Olen itsekin muuten aloittanut IF:n pari päivää sitten "virallisesti" (olen jo kuukausia syönyt enimmäkseen vasta illalla, harvemmin on tullut syötyä ennen klo 16).

Päteeköhän tää nyt oikeasti tässä kyseisessä asiassa? Ei se tuhat kaloria laadukasta ruokaa voita kahta tuhatta vähän heikompilaatuista ruokaa.

Rasvasta saa kyllä ihan tarpeeksi kaloreita. Sopivasti hyvää oliiviöljyä, luomuvoita, kookosöljyä ja pähkinöitä varmistavat tarvittavan määrän kaloreita.

Edit.
The Lean Saloonin pitäjä on ihan pirun kovassa kunnossa ja syö suunnilleen saman verran kuin minä :rolleyes:

Edit.
The Lean Saloonin pitäjä on ihan pirun kovassa kunnossa ja syö suunnilleen saman verran kuin minä :rolleyes:
This is the eating lifestyle that has allowed me to maintain around a 5% body fat for a year, and counting. I’m embarrassed at how easy this is.

Kukaa uskoo mihinkin. Tietämättömille tiedoksi että kehonrakentajien kisakunto on yleensä aika lähellä 5%.

Kuvia
Lisää

No ei toi nyt mikään läskikään kyllä ole:

beach2.jpg

Ja lihasta enemmän kuin suurimmalla osalla ihmisistä, vaikka ei edes käy oikealla salilla, tsuibailee vaan muutaman kerran viikossa parikyt minuuttia kerrallaan erilaisia liikkeitä jossain luonnon helmassa.

Mä väitän edelleen, että tuo määrä riittää mulle viikoksi. Listasta tosin puuttui oliiviöljy, jota mulla on aina himassa ja käytän sitä aika runsaasti. En todellakaan näe nälkää, vaikka ruokamäärät ovatkin pieniä. Ei se määrä, vaan laatu :)
700g jauhelihaa söisin 2 päivää :lol2: Olen itsekin muuten aloittanut IF:n pari päivää sitten "virallisesti" (olen jo kuukausia syönyt enimmäkseen vasta illalla, harvemmin on tullut syötyä ennen klo 16).

Niin, no sun kulutus on varmaan aika paljon poikkeava siitä, mitä keskiverto pakkiksen taistelijalla. Tollasen kauppakassin kanssa jos pitäs viikko selvitä niin pitäs useampi pullo öljyä juoda.

Kuvia
Lisää

No ei toi nyt mikään läskikään kyllä ole:

Ja lihasta enemmän kuin suurimmalla osalla ihmisistä, vaikka ei edes käy oikealla salilla, tsuibailee vaan muutaman kerran viikossa parikyt minuuttia kerrallaan erilaisia liikkeitä jossain luonnon helmassa.

Joo koska mähän sanoin että se on läski.:jahas:

En nyt tiedä miten toi kunto viittaa siihen mitä alunperin kirjoitin? Lähinnä kyseenalaistin kyseisen henkilön kirjotukset jos se hän väitää olevansa ympärivuoden 5% rasvoissa. Ja ei se ei ole noissa kuvissa 5% prosentin rasvoissa.

Ei se mun mielestä ole über-luomuilua, jos syö esim. just noita mun listaamiani safkoja. Suurin osa niistä ei edes ole luomua. Voi taisi olla ainoa, missä luki luki organic. Nuo ruuat kuvastavat enemmänkin perustervettä safkailua.

En minäkään, enkä tarkoittanutkaan että juuri sinä olisit über-luomuttaja (vaikkakin näin jälkeenpäin luettuna ymmärrän, miksi sellaisen käsityksen saattoi saada). Pointtini oli vain korostaa, että kahden ääripään väliin mahtuu paljon eri sävyjä. Tuskinpa edes Jori elää pelkillä "einesruokakasoilla", kuten sinä asian ilmaisit :)

Sen verran voin antaa periksi, että myönnän mainitsemasi ns. harmaan alueen olemassaolon. En itsekään stressaa satunnaisesta lipsahduksesta, mutta tiedostan silti, ettei se tee hyvää.

Viitaten tuohon aikaisempaan postaukseeni, ethän sinä sitä varmuudella edes tiedä. Ehkäpä pieni lipsahtaminen silloin tällöin tekee nimenomaan hyvää ;) Niin ja olet sitäpaitsi ravintohysteria-ketjussa sanonut näin:

Itse olen aika ravintofriikki, mutta jostain syystä tuohon E-koodivillitykseen en ole ikinä oikein tarttunut. Olen liian laiska kyttäämään niitä, vaikka ajatus ties minkä kemikaalin syömisestä ei houkutakaan. Uskon siihen, että jos valitsee mahdollisimman puhtaita ja hyviä raaka-aineita, E-koodeista ei tarvitse stressata. Ainoa lisäainepommi ruokavaliossa onkin varmaan diet coke, jota juon muutaman kerran viikossa.

...ja tuo on minunkin pointtini ollut alusta pitäen.

Väitä ihan rauhassa vaan. En usko kenenkään epäilevän, etteikö tuo määrä riittäisi juuri sinulle. Käytit vain sitä esimerkkinä siitä kuinka (sinun määritelmäsi mukaan) terveellisesti syöminen on edullista. Monet muut joutuvat kuitenkin ostamaan saman määrän (+ tuplasti kalliimpaa jauhelihaa Suomessa) useita kertoja viikossa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom