Silminnäkijä - Väärennetty ruoka (Ma 21.2.2011)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja arni
  • Aloitettu Aloitettu
mä kanssa ihmettelin että miten ihmiset ylipäätään ostaa, esim hunaja marinoituja kanapaloja roiskeläpistä puhumattakkaan. siitähän näkee että se on paskaa ja sen myös maistaa. eniten vituttaa suurten kauppojen toimintatavat vaikkapa reikäleivän myynnissä: laitetaan ne eiliset siihen framille ja tuoreet alle. kaikki viimeksi tulleet on aina takana ja niitä saa kaivaa.
Mats Dumell voisi tehdä seuraavaksi tutkimusta vaikkapa S-eturyhmien ravintola ruuasta, Se jos joku on paskaa jossa katteet on kohdallaan.

Ensinnäkin niitäkin ostetaan juuri sen takia kun ne on halvempia! :D Toiseksi ei ne edelleenkään oo mitään paskaa...kyllä jauheliharoiskis maistuu ihan hyvälle, samoin hunajamarinoitu kana...makuasioita :P

Tämä kauppojen "toiminta" tapa tässä on kuule ihan järjestelmään perustuva juttu :) FIFO = First in first out (eli ensiksi tulleet ensiksi ulos), sama mitä käytetään joka paikassa missä ruoan kanssa ollaan tekemisissä.

S-ketju taitaa omistaa suurimman osan tämän maan "kaupallisista" ravintoloista. Jos tarkoitat vaikka esim. ABC:tä tai Rossoa, niin totta että näissä on ns. "heikompi" tasoista ruokaa...niissä tehdäänki vähän eri volyymillä sitä ruokaa kuin jossain Hans Välimäen mestas,mutta taas sama maku kysymys...toiselle kelpaa "vaatimattomampikin" sapuska toinen haluaa/hakee jotain elämääsuurempaa makunautintoa johon heidän makunystyrät eivät edes ole hiotuneet :D Itselle kelpaa aivan hyvin niin Absin kuin Rossonki sapuska kun osaa valkata sieltä ne omaa makua miellyttävät jutut...samoin mulle kelpaa jopa monien parjaama kouluruoka! :D Ainut mistä voin sanoa että en pidä ja oon kranttu on sairaalaruoka...se on mautonta :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ensinnäkin niitäkin ostetaan juuri sen takia kun ne on halvempia! :D Toiseksi ei ne edelleenkään oo mitään paskaa...kyllä jauheliharoiskis maistuu ihan hyvälle, samoin hunajamarinoitu kana...makuasioita :P

Tämä kauppojen "toiminta" tapa tässä on kuule ihan järjestelmään perustuva juttu :) FIFO = First in first out (eli ensiksi tulleet ensiksi ulos), sama mitä käytetään joka paikassa missä ruoan kanssa ollaan tekemisissä.

S-ketju taitaa omistaa suurimman osan tämän maan "kaupallisista" ravintoloista. Jos tarkoitat vaikka esim. ABC:tä tai Rossoa, niin totta että näissä on ns. "heikompi" tasoista ruokaa...niissä tehdäänki vähän eri volyymillä sitä ruokaa kuin jossain Hans Välimäen mestas,mutta taas sama maku kysymys...toiselle kelpaa "vaatimattomampikin" sapuska toinen haluaa/hakee jotain elämääsuurempaa makunautintoa johon heidän makunystyrät eivät edes ole hiotuneet :D Itselle kelpaa aivan hyvin niin Absin kuin Rossonki sapuska kun osaa valkata sieltä ne omaa makua miellyttävät jutut...samoin mulle kelpaa jopa monien parjaama kouluruoka! :D Ainut mistä voin sanoa että en pidä ja oon kranttu on sairaalaruoka...se on mautonta :D
osion minkä alla tekstit ovat on sellainen että tuolla sanalla "ruoka on paskaa" ei tarkoiteta nyt mitään makujuttuja pääasiallisesti vaan sitä että raaka-aineet mistä ruoka tehdään ovat paskaa,tietysti makukin kärsii siinä samalla.Myös se että maku kärsii johtuu siintä ettei tuon ison ketjun ruuilla ja tuoreudellakaan ole mitään tekemistä keskenään vaan lähes kaikki on vanhaa.

Mistä tiedät ruuan olevan hyvää kun itse ruuan makua ei edes maista niiden kemikaalien alta jotka muuttavat sen maun täysin, itseasiassa et kykene edes sanomaan onko ruoka tuoretta, syömäkelpoista tai edes sitä mistä se on tehty. Mut damn, hemmetin "hyvää" se on! ;D

Mistä tiedät ruuan olevan hyvää kun itse ruuan makua ei edes maista niiden kemikaalien alta jotka muuttavat sen maun täysin, itseasiassa et kykene edes sanomaan onko ruoka tuoretta, syömäkelpoista tai edes sitä mistä se on tehty. Mut damn, hemmetin "hyvää" se on! ;D

No mitä helvettiä! Alkaako tämä aihe ottamaan jotain Matrix piirteitä yhtäkkiä !? :D

"Morpheus: What is "real"? How do you define "real" ?" :D

Jos mä nyt esim. ostan marinoidun kanan ja paistan&maustan...keitän riisiä joukkoon niin kyllä mun makuaisti ainakin tykkää :D Toimiiko sun makus niin että jos sun etees tuodaan annos josta et tiedä mitään se on automaattisesti "paskaa" vaikka siinä olis käytetty mitä raaka-aineita, eli jos et tiedosta tarkkaan mitä syöt makunystyröiden mielestä se ei voi olla hyvää tai jos siinä on näitä SUURTA kohua aiheuttaneita lisäaineita niin sehän onki paskaa heti!? :hyvä:

Jos mä nyt esim. ostan marinoidun kanan ja paistan&maustan...keitän riisiä joukkoon niin kyllä mun makuaisti ainakin tykkää :D Toimiiko sun makus niin että jos sun etees tuodaan annos josta et tiedä mitään se on automaattisesti "paskaa" vaikka siinä olis käytetty mitä raaka-aineita, eli jos et tiedosta tarkkaan mitä syöt makunystyröiden mielestä se ei voi olla hyvää tai jos siinä on näitä SUURTA kohua aiheuttaneita lisäaineita niin sehän onki paskaa heti!? :hyvä:

Eli tykkäät siis natriumglutamaatin, et kanan, mausta. Tiedätkö edes, miltä kana maistuu? :)

Eli tykkäät siis natriumglutamaatin, et kanan, mausta. Tiedätkö edes, miltä kana maistuu? :)

Miten E-aineet maun muuttajina eroavat suolasta ja pippurista? Tai väriaineet vaikka punajuuren keitinvedestä, jolla voi värjätä kermavaahdon?

Mausteista sentään tiedetään, että eräs merkittävä tarkoitus on aikanaan ollut pilaantuneen lihan maun peittäminen... "E-ainemössömme" bakteerimääriä sentään kontrolloidaan.

Riippuu vähän kuinka tämäkin asia nähdään...ei oo tullut kyllä kertaakaan vielä teurastettua kanaa ja valmistettua siitä "tuoreeltaan" ateriaa...mutta jos nyt puhutaan tehokanala tuotteista niin joo kyllä mä tiedän miltä kana maistuu. Itse ostan aina marinoimatonta ja teen siihen itse marinadin (usein kiinalais tyylistä) tai jos laiskottaa niin maustan vain mausteilla ja vedän napaan. Tuohon tulee poikkeus silloin jos kaupassa on tarjolla -50% kanoja...jos ne ovat jo marinoituja niin sitten ovat :D Riippuen päivän energioista yms. joskus voin huuhdella marinadin pois. Omasta mielestäni makuni on kehittynyt paljon ja tunnistan aika paljon erinäisiä juttuja...johan tämä tuleva ammattikin (kokki) sitä vaatii :P

Mutta olikos tässä nyt kyse mun mausta vai siitä että täälä väitetään lisäaine ruokia, marinoituja kanoja yms. paskaksi vain sen takia kun ne sisältää noita juttuja ? :D

Miten E-aineet maun muuttajina eroavat suolasta ja pippurista? Tai väriaineet vaikka punajuuren keitinvedestä, jolla voi värjätä kermavaahdon?

Mausteista sentään tiedetään, että eräs merkittävä tarkoitus on aikanaan ollut pilaantuneen lihan maun peittäminen... "E-ainemössömme" bakteerimääriä sentään kontrolloidaan.

Mausteita voi käyttää niin, että ne eivät peitä raaka-aineen omaa makua vaan tuovat sitä esille, korostavat sitä. Tosin tämä on varmaan uutta henkilölle, joka tunnustaa omien kokkausten maistuvan pahemmalle kuin eineksien :)
En myöskään puhunut E-aineista yleisesti vaan nimesin juurikin aromivahventeen, E621(jos nyt oikein muistan) aka natriumglutamaatin. Siitä käytetään kyllä monia muitakin nimiä. Monet E-aineet ovat ihan luontaisia aineita eikä niissä olekaan mitään vikaa.

Se, että melkein kaikki prosessoitu liha maistuu umaamilta on nyt vaan perseestä. Siksi siis tuota paskaa kritisoin.

mutta jos haluan ostaa esim. 100% ruisleipää ja otan paketin missä lukee että 100% ruis, mutta tuotesisältöä tarkkaillessa paljastuukin että leivässä onkin vain esim. 80% täysjyväruisjauhoa. Nämä tapaukset ovat mielestäni vähintäänkin harhaan johtavia ja koen, että nimenomaan markkinoinnin saralla täytyisi ne suurimmat muutokset tehdä ja epäkohtiin puututtava.

Vaasan 100% ruis ruisleipä

"Ainekset:
täysjyväruisjauho, vesi, lestyruisjauho, suola (1,2 %), ruismallas, hiiva, sakeuttamisaine (E 412), emulgointiaine (E 471) ja kasviöljy. Ruista 72 % tuotteen painosta ja 100 % leivontaan käytetystä viljasta"

Ei tässä minusta mitään harhaan johtamista ole,ei leipä pelkästä viljasta koostu.

Viimeksi muokattu:
En myöskään puhunut E-aineista yleisesti vaan nimesin juurikin aromivahventeen, E621(jos nyt oikein muistan) aka natriumglutamaatin. Siitä käytetään kyllä monia muitakin nimiä. Monet E-aineet ovat ihan luontaisia aineita eikä niissä olekaan mitään vikaa.

Se, että melkein kaikki prosessoitu liha maistuu umaamilta on nyt vaan perseestä. Siksi siis tuota paskaa kritisoin.

Glutamaatti on ihan luontaista ainetta sekin, juustoissa on. Tai jossain hiivoissa, nythän on näitä "ei-621 -tuotteita" myynnissä, ja niissä yllättäen hiivauute lisätty valmistusaineisiin...

Tuo makupuoli on tietysti asia, jota voi kritisoida mutta jossa ei pääse oikein mihinkään. Ymmärrän sen kyllä, yritänhän minäkin opettaa lapsille että muitakin hyviä makuja voi ehkä olla olemassa kuin sokerin tai ketsupin...

Omasta mielestäni makuni on kehittynyt paljon ja tunnistan aika paljon erinäisiä juttuja...johan tämä tuleva ammattikin (kokki) sitä vaatii :P

Pelottavaa, että tuleva kokki puhuu einesten puolesta :rolleyes: Ehkä työelämässä alkaa sit arvostaa enemmän tuoretta ruokaa kun näkee esim. ne säilykkeet ja vakuumipakkaukset mitä joissain paikoissa käytetään. Tai näin ainakin kaikki mun tuntemat kokit ja ex-työkaverit ovat sanoneet.

Itselle kelpaa aivan hyvin niin Absin kuin Rossonki sapuska kun osaa valkata sieltä ne omaa makua miellyttävät jutut...samoin mulle kelpaa jopa monien parjaama kouluruoka! Ainut mistä voin sanoa että en pidä ja oon kranttu on sairaalaruoka...se on mautonta

Mullekin kelpaa kaikki noi ja jopa sairaalaruoka, mutta meidän erona taitaa olla lähinnä se, että sinä valitset ruokasi maun perusteella ja minä laadun perusteella. Tosin kun on tottunut terveelliseen safkaan, se laadukkaampi safka on automaattisesti myös maukkaampaa.

Tosin kun on tottunut terveelliseen safkaan, se laadukkaampi safka on automaattisesti myös maukkaampaa.

Makuun tottuminen lienee terveydestä riippumaton asia; mitä syö, se on kohta hyvää. Ainakin minä olen tottunut muutamassa viikossa esimerkiksi maitorahkaan (s.e. nyt on joku parempaa ja toinen huonompaa, mutta kaikki menevät irvistämättä alas), ja tässä laihduttaessa ensin puuroon ilman voisilmää ja nyt menee salaatti ilman kastiketta jne.

(Todettakoon nyt vielä kokkaustaidoistani päivän huumoripläjäys. Onnistun pilaamaan valmisruuankin. Vuosia sitten piti lämmittää isossa uunissa suurelle joukolle kalapuikkoja. Laitoin ne liian tiiviisti, eivätkä ne sitten olleet lämmenneet ajoissa. Tilanteessa ruuasta päävastaava oli suurtalouskokki, joka siirtyi pian Saarioisille töihin. Sittemmin hän päätyi kouluttamaan talon sisällä, ja kertoo kalapuikkotarinaa kun selittää miten tarkasti valmisruuan ohjeet pitää kirjoittaa ja miten ei saa kuvitella että "kaikkihan osaavat". Olen siis paitsi tumpula, myös oikea mallitumpula jota käytetään varoittavana esimerkkinä.)

Pelottavaa, että tuleva kokki puhuu einesten puolesta :rolleyes: Ehkä työelämässä alkaa sit arvostaa enemmän tuoretta ruokaa kun näkee esim. ne säilykkeet ja vakuumipakkaukset mitä joissain paikoissa käytetään. Tai näin ainakin kaikki mun tuntemat kokit ja ex-työkaverit ovat sanoneet.

Mullekin kelpaa kaikki noi ja jopa sairaalaruoka, mutta meidän erona taitaa olla lähinnä se, että sinä valitset ruokasi maun perusteella ja minä laadun perusteella. Tosin kun on tottunut terveelliseen safkaan, se laadukkaampi safka on automaattisesti myös maukkaampaa.

Eikös olekkin pelottavaa :D Tähän päivään mennessä olen jo ehtinyt näkemään jos jonkin moista soppaa ja varsinkin niitä soppakauhan heiluttelijaa...Laadun takuu ei todellakaan ole tuoreet ja laadukkaat raaka-aineet! Voin pistää vaikka pääni pantiksi tästä, että jopa eineksistä, säilykkeistä ja puolivalmisteista saadaan maukkaampaa ruokaa jos se osataan valmistaa oikein :) Huom! Aina on poikkeuksia ja ei voida yleistää. Mutta nojoo jos ei välitetä muustakuin ravinto-arvoista ja maulla ei oo mitään väliä niin silloinhan se on tottakait niin että raaka-aineitten "laadukkuus" voittaa. Minusta tärkein tekijä ruoassa on maku...ravinto-arvot häviää tälle AINA, koska ravinto-arvoja voidaan säädellä esim. annoskokojen mukaan. Itse en haluaisi syödä päivästä toiseen esim. nyt tuota sairaalaruokaa, vaikka se onkin tehty vimosen päälle ravinto-arvoja silmällä pitäen...kyllä sen huomaa maussa :D

Nykyään Suomessa mennään joka ikisessä ravintolassa, lounaspaikassa jne. einesten, säilykkeiden ja puolivalmisteiden vallitessa suurinta osaa näyttämöä...niin harmillista kuin se onkin :( No joo onhan tähänkin olemassa joitain poikkeuksia, mutta harvassa sellaiset on. Yksinkertaisesti laadukkuus ja edullisuus eivät vain sovi samaan kuvioon...näistä pitää jokaisen tehdä sitten omia valintoja mitä haluaakin hakea. Ja loppuun legendaarinen klisee "maku asioista ei voi kiistellä, sanoi koira kun vehkeitään nuoli"

Hei, ei se ole vanhenemista! Ihmiset kuolee syöpiin ja ties mihin, aika harva kuolee itseasiassa vanhuuteen mutta koska sairauksia on niin monta päällekkäin sekä altistutaan ties mille kemikaaleille niin on vain helpompi laittaa syyksi vanhuus kun selvittäminen veisi liikaa resursseja.

Jos nyt tarkkoja ollaan niin sellaista lopullista kuolinsyytä kuin vanhuus ei ole olemassakaan. Vanhemmiten keho alkaa rappeutua ja sen mukana tulee lukemattomia ongelmia, joista joku sitten on niin sanotusti se viimeinen naula arkkuun. Tämä tapahtuu niin viidakossa kuin suurkaupungeissakin. Alkuperäinen pointtini oli se, että väestön ikäpyramidista voidaan jo päätellä että ikäihmisten terveydenhuoltoon menee eniten rahaa. Minun mielestäni se on vain hyvä juttu sillä se kertoo elintasomme olevan sitä luokkaa että saamme elää vanhaksi. Lapsikuolleisuus on minimissään eivätkä aikuiset kuole yksinkertaisiin infektioihin kuten vaikkapa vielä 100v sitten.

Sulla on vaan tuo veikeä taipumus päästä mainitsemaan "ties mitkä kemikaalit" joka toisessa postauksessa ;)

Minäkin käyn kerran viikossa kaupassa, joskus kaksi jos jokin loppuu kesken. Ostan noin 80%:sti kaiken luomuna ja hyvin säilyy loppuun asti. Ainoa ongelma on tullut noista hedelmistä jotka on pakattu muoviin. Irtonaiset säilyy aika hyvin.

Tämä on tullut esille aikaisemminkin. Taisitpa joskus mainita myös, että ostokset menee kerralla yhteen kassiin ja naureskelet niille jotka kulkevat ostoskärryjen kanssa. Minun pakkotoistolaisuuteni velvoittaakin kysymään, että mitä yleensä syöt? Minkälaisia kalorimääriä/makroja tulee päivittäin kasaan? Sulla kun on selkeästi tuo luomuilu ja siisti syöminen hanskassa niin ois mukava jos kertoilisit vähän vinkkejä meille muillekin :)

No mitä helvettiä! Alkaako tämä aihe ottamaan jotain Matrix piirteitä yhtäkkiä !? :D

"Morpheus: What is "real"? How do you define "real" ?" :D

No sitä vaan kelasin et onko loppujen lopuksi mitään väliä mitä syöt kun se maku on kummiskin E621:stä? Voitais vaik hyötykäyttää ihmisten ulosteita ja valmistaa "hyvää" ruokaa siitä käyttämällä arominvahventeita ym. E-kemikaaleja. :D

Jos nyt tarkkoja ollaan niin sellaista lopullista kuolinsyytä kuin vanhuus ei ole olemassakaan. Vanhemmiten keho alkaa rappeutua ja sen mukana tulee lukemattomia ongelmia, joista joku sitten on niin sanotusti se viimeinen naula arkkuun. Tämä tapahtuu niin viidakossa kuin suurkaupungeissakin. Alkuperäinen pointtini oli se, että väestön ikäpyramidista voidaan jo päätellä että ikäihmisten terveydenhuoltoon menee eniten rahaa. Minun mielestäni se on vain hyvä juttu sillä se kertoo elintasomme olevan sitä luokkaa että saamme elää vanhaksi. Lapsikuolleisuus on minimissään eivätkä aikuiset kuole yksinkertaisiin infektioihin kuten vaikkapa vielä 100v sitten.

Sulla on vaan tuo veikeä taipumus päästä mainitsemaan "ties mitkä kemikaalit" joka toisessa postauksessa ;)

Tottahan se on mutta näitä rappeutumia ei tule itsestään vaan jokin ne aiheuttaa josta sitten aiheutuu se domino-efekti joka johtaa kuolemaan.

Tämä on tullut esille aikaisemminkin. Taisitpa joskus mainita myös, että ostokset menee kerralla yhteen kassiin ja naureskelet niille jotka kulkevat ostoskärryjen kanssa. Minun pakkotoistolaisuuteni velvoittaakin kysymään, että mitä yleensä syöt? Minkälaisia kalorimääriä/makroja tulee päivittäin kasaan? Sulla kun on selkeästi tuo luomuilu ja siisti syöminen hanskassa niin ois mukava jos kertoilisit vähän vinkkejä meille muillekin :)

Niin menee, nauran edelleen niille jotka lappaa hirveitä satseja ravintoköyhää ruokaa joka viikko ostoskärryihinsä. Hyvä kun mahtuvat kassojen ohi. :D Ruokani koostuu lähinnä välimeren ruokavaliosta. Marjoja, hedelmiä, pähkinöitä, mereneläviä, kananmunaa, (palko)kasviksia, yrttejä, juureksia, kylmäpuristettuja öljyjä, mahlaa, täysjyväviljaruokia, keittoja, sieniä, siemeniä, ituja, hunajaruokia, levää, jne.

No sitä vaan kelasin et onko loppujen lopuksi mitään väliä mitä syöt kun se maku on kummiskin E621:stä? Voitais vaik hyötykäyttää ihmisten ulosteita ja valmistaa "hyvää" ruokaa siitä käyttämällä arominvahventeita ym. E-kemikaaleja. :D

No mulle on ihan sama ravinto-arvollisesti mitä tuotteet sisältää tavallaan...toki pidän huolen että saan prodea tarpeeksi ja hyviä rasvoja sopivassa suhteessa, mutta muuten ei oo niin väliä mistä tuotteet koostuu jos ne eivät aiheuta mitään terveydellistä haittaa. Vaikka sielä olis E:t 0-1000 ympätty ja edes jonkinlaiset ravinto-arvot niin kyllä sitä syödä voi...pitää vain suhteuttaa määriä :P

Mutta sitä kun ei tiedä paljon siellä niitä E-koodeja on. Kyse on kuitenkin pääasiassa keholle "haitallisista" aineista koska niitä varten on tehty ohjeistus miten merkitään ja hyväksytään jne. Eihän niitä muuten merkittäisi kuten nyt. Kroppaa kannattaa ajatella kuitenkin niin että mitä vähemmän se joutuu suodattamaan sitä paskaa mitä syödään, hengitetään tms. muuten tulevat kemikaalit, sitä helpommalla se pääsee. Kyllä minä ainakin pyrin vaalimaan kehoani. Kuitenkin liioittelematta.

Mä tulin just kaupasta ja kuitti on vielä taskussa, joten voin antaa konkreettisen esimerkin n. viikon ruuista, jotka menevät suurin piirtein yhteen kassiin. Laitan vielä hinnat, jotta jokainen näkee, ettei terveellisesti syöminen ole kallista...

Eli:

800g jauhelihaa £2
500g Kikherneitä £0.93
Paketti luomuvoita £1.30
15kpl kananmunia (olin tällä kertaa köyhä, joten jouduin ostamaan normaaleja enkä vapaan kanan) £1.48
Munakoiso £0.85
Rosmariini £0.79
345g sipulia £1.20
340g ruusukaalia £0.47
500g pinaattia £1.00
8 tomaattia £1.80
2kpl Romaine hearts (Romaine-salaatti?) £1.48
2kpl sitruuna £0.48
350g pekonia £1.44
3kpl omena £1.00
1kpl mango £1.00
4kpl avokado £1.00
Pussi manteleita (en muista miten paljon se painoi) £1.35

Yhteensä siis £19.57, eli reilu parikymmentä euroa.

Hirveän kallista ja hankalaa tää kunnon ruuan syöminen... Olisin säästänyt tosi paljon aikaa ja vaivaa jos olisin vaan kävellyt ulos valmisateriakasan kanssa!

Edit.
Tiedän että täällä on halvempaa ruokaa kuin Suomessa, mutta väitän, että esim. Lidlissä ollaan lähellä Brittien hintoja.

Ei millään pahalla, mutta tuossa ei ole kuin muutaman päivän ruuat :D

Mä tulin just kaupasta ja kuitti on vielä taskussa, joten voin antaa konkreettisen esimerkin n. viikon ruuista, jotka menevät suurin piirtein yhteen kassiin. Laitan vielä hinnat, jotta jokainen näkee, ettei terveellisesti syöminen ole kallista...

Eli:

800g jauhelihaa £2
500g Kikherneitä £0.93
Paketti luomuvoita £1.30
15kpl kananmunia (olin tällä kertaa köyhä, joten jouduin ostamaan normaaleja enkä vapaan kanan) £1.48
Munakoiso £0.85
Rosmariini £0.79
345g sipulia £1.20
340g ruusukaalia £0.47
500g pinaattia £1.00
8 tomaattia £1.80
2kpl Romaine hearts (Romaine-salaatti?) £1.48
2kpl sitruuna £0.48
350g pekonia £1.44
3kpl omena £1.00
1kpl mango £1.00
4kpl avokado £1.00
Pussi manteleita (en muista miten paljon se painoi) £1.35

Yhteensä siis £19.57, eli reilu parikymmentä euroa.

Hirveän kallista ja hankalaa tää kunnon ruuan syöminen... Olisin säästänyt tosi paljon aikaa ja vaivaa jos olisin vaan kävellyt ulos valmisateriakasan kanssa!

Edit.
Tiedän että täällä on halvempaa ruokaa kuin Suomessa, mutta väitän, että esim. Lidlissä ollaan lähellä Brittien hintoja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom