Tökkäänpä lusikkani soppaan, koska aihe koskettaa läheisesti. Olen 25v nuorimies, normaalipainoinen mutta suht heikko lihaskunto. Kymmenisen vuotta on ollut ongelmia alaselän kanssa. Selkä on säännöllisen epäsäännöllisesti kipeä, yleensä kipu suurin piirtein häviää kun nukkuu yön yli. Välillä kipu pysyy pois kauemmin, välillä vähemmän aikaa, mutta aina se ennen pitkää palaa. Kipu ei ole mitenkään sietämätöntä tuskaa, mutta selvästi kipeä ja vihlaisee sopivissa liikkeissä kuitenkin. Silloin, kun kipu on päällä, on kroppa selvästi vinossa: oikea reisi edempänä, lantio työntyneenä oikealle, selkä kierossa. Kipu on käytännössä aina SI-nivelen seudulla oikealla puolella.
Olen käynyt muutamalla lääkärillä, fysioterapeuteilla, naprapaatilla ja kahdella kiropraktikolla. Näistä ainut, jolta olen jotain hyödyllistä tietoa saanut, oli Itäkeskuksessa vastaanottoa pitänyt kiropraktikko, joka löysi useammankin nikamalukon selästä, mutta nämä olivat kyllä aina oireettomia. Oleellisempaa oli se, että hän totesi myös oikean SI-nivelen olevan pois paikaltaan (dislokaatio). Kävin aika monta kertaa vastaanotolla, mutta kuulemma nivel ei tahtonut pysyä paikallaan. Kertaalleen menin vastaanotolle kun selkä oli kunnolla jumissa ja olin silminnähden kierossa. Kiropraktikko aukoi taas muutamat nikamalukot ja pyysi pukeutumaan ja alkoi kirjoitella laskua. Totesin, että eipä se siitä kummemmaksi tullut, jolloin hän käski uudestaan pöydälle ja kuulemma oikeaa SI-niveltä uudemman kerran. Tällä kertaa kaikki kipu hävisi kertalaakista ja seisomaan noustessani olin aivan suorassa. Se, mikä on kovin kurjaa, on se, että tuokaan helpotus ei ollut pysyvä, selkä alkoi taas muutaman päivän päästä kiukutella ja lopputulos on sama kuin ennenkin. Koska hoito ei tehonnut, hän pyysi käymään magneettikuvissa jos mahdollista. Sain järjestettyä itseni kohtuuhintaan kuvattavaksi, ja kuvista lääkäri totesi pientä kulumaa välilevyissä, mainitsipa myös välilevyrappeuman oireista. Hermoilla kuitenkin on kuulemma tilaa eikä tilanne mitenkään vaarallinen ole.
Tähänkin kirjoitukseen motivaation toi se, että selkä on taas jumissa, jopa suhteellisen pahasti. Pystyn liikkumaan, istumaan, kävelemään yms, mutta olen selvästi kierossa ja pientä juilintaa tuntuu koko ajan. Markku Turusen pakeille Hyvinkäälle pitäisi mennä joku päivä käymään. Ensi viikolla on töissä varattuna aika fysioterapeutille, joka vaikuttaa kohtalaisen pätevältä ja kiinnostuneelta, joten toivoisin jotain hyödyllistäkin vinkkiä. Ostin myös kahvakuulan, jolla on tarkoitus temuta kotona pari kolme kertaa viikossa, mikä saattaisi tehdä tukilihaksistolle hyvää.
Tulipahan avauduttua.