SI-nivelestä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kösseli
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tuli tässä muuten mieleen että oletteko koskaan miettineet erikoisvyön hankkimista ihan arkikäyttöön? Tälläisiä "si-belt" vehkeitä näyttää Googlesta löytyvän

Mites kun selkä kipeytyy tavallisella joustinsängyllä nukkuessa, kyseessä siis lantion virheasento ja välilevynpullistuma.
Uusi patja/sänky pitäisi hankkia mutta ei mihinkää tempuriin riitä rahat. :(

Mites kun selkä kipeytyy tavallisella joustinsängyllä nukkuessa, kyseessä siis lantion virheasento ja välilevynpullistuma.
Uusi patja/sänky pitäisi hankkia mutta ei mihinkää tempuriin riitä rahat. :(
Ootko kokeillu laittaa tyynyä tai muuta koroketta polvien/säärien alle, mikäli nukut selällään?

Kipujen jatkuessa jo yli vuoden hermosto/aivot saattaa olla herkistyny kivun tuottamiseen eli tunnet kipua/kipu voimistuu vaikka välttämättä kudosten tila ei olisikaan muuttunut.

Kipuaistimuksen ymmärtäminen on joissakin tutkimuksissa todettu lieventävän kipua ja siihen liittyviä negatiivisia tunteita.

Ylemmässä videossa kerrotaan kivun aistimisesta ja alemmassa sen lisäksi hermoston herkistymisestä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Alaselkäongelmia löytyy itselläkin enemmän kuin tarpeeksi, törmäsin seuraavanlaiseen itsehoitoohjeeseen netistä miten voi koittaa tuota SI-niveltä ja lantiokoria hieman käsitellä:

1. Älä tee tätä harjoitusta, jos sinulla on akuutti trauma, lääkärin määräämä liikunta kielto / rajoitus tai sen tekeminen aiheuttaa kovaa kipu.
2. Istu pallilla, jossa ei ole selkänojaa, tunnustele istumistasi - tunnet kaksi luista kosketusta kovaa alustaa vasten - tuntuuko vasen tai oikea "istuinkyhmy" voimakkaammin.
laita noin sentin paksuinen kirja sen pakaran alle, joka tuntui voimakkaammin.
3. Vie sisään hengittäessä päätä kohti polvia - siis etunojaan ja ulos hengittäessä nouse hitaasti istumaan ja jatka vielä lievään takanojaan.
4. Toista tätä liikesarjaa kolme kertaa.
5. Tunnustele uudestaan ilman kirjaa istumistasi ja tarvittaessa toista kodasta 2 alkaen kunnes istuminen on tasaista molemmin puolin.

Nyt jelppiä ihmiset! Minulla on ongelmana 99% SI-nivel. Se on ilmeisesti siis liikkunut pois paikoiltaan tai miten anatomisesti oikein sanotaan. Kävin koulutetulla hierojalla (hierojilla ei ilmeisesti oikeutta edes tehdä moista manipulaatiota?) ja hän sanoi, että SI-nivelestä oli siirtynyt puolet oikealle? Tuota en oikein tajunnut. Hän kuitenkin laittoi sen paikoilleen ja kipu loppui siihen. Noh, kipu oli viikon poissa, kunnes jalkatreenin jälkeen kipu palasi. Kipu siis tuntuu ääriasennoissa tai silloin kun lähden kävelemään hetken istuttua jossakin. Ensimmäiset askelet siis tuntuvat juuri tuolla oikealla alaselässä. Lisäksi esim. jalkojennostoja tehdessä sattuu juurikin samaan paikkaan.

Olen yrittänyt tehdä kaiken maailman harjoituksia, mutta ei ikinä tunnu menevän SI-nivel kokonaan paikalleen. Helposta olen toki saanut esim. yllä olevasta harjoituksesta ja muista youtube-videoista. Harmittaa nyt vaan kun ei pysty punttaamaan läheskään niin hyvin kuin normaalisti.

Ei millään viittisi pulittaa rahaa jollekkin fysiatreille, ortopedeille yms. kun pelkään että se kuitenkin palautuu takaisin paikoilleen. Lisäksi olen opiskelija (alle 18v) ja vanhemmat ei suostu pulittamaan rahaa moiseen, sillä he syyttävät punttisalia kaikesta ja sanovat vaan levon auttavan. En tiedä auttaako tuo lepo, mutta suuresti epäilen.

Lisäksi takareidet ovat aivan helvetin kireät. Oon niitä yrittänyt venytellä pitkillä 60-90 sec venytyksilla muutaman kerran viikossa, mutta mitään kehitystä notkeudessa ei tapahdu. Oikea takareisi on vasempaa kireämpi.

Viimeksi muokattu:
Ei ongelmat yleensä korjaannu sillä että paikat niksautetaan takaisin vaan oire varmasti uusii ellei syytä poisteta. Suosittelisin kokeilemaan urheiluhierojaa, joka survoisi takareidet ja jalat ylipäätään pehmeiksi, siihen kyytipojaksi reissua jäsenkorjaajalle ja lisää venytyksiä. Pitkiä 2+ minuutin venytyksiä ihan kellon kanssa. Voi myös olla että venytät liikaa jolloin lihas alkaa vain supistaan, eli otat hyvän venytyksen ja kun se mielestäsi on sopivan tuntuinen niin hellität hieman. Jos takareidet ovat kireät niin todennäköisesti kankku ja/tai etenkin kankun sivut ovat kireät. Sekä luonnollisesti lonkan koukistajat.

Edellä mainitut asiat ovat helpottaneet ainakin omaa oloa huomattavasti.

Zone-sarja -42%
Tuon keskimmäisen videon tapa on se mitä itsellenikin on aikoinaan opetettu ja mitä olen käyttänyt. Tuo kaveri kyllä tekee ton todella nätisti.

Hmm, mitä tarkoitat? Kuka on opettanut? Naksautteletko kavereita vai teetkö jotain alaan liittyvää ihan ammatiksesi?

Joo, voin suorastaan tuntea miten tälläkin hetkellä vähän juiliva SI naksahtaisi paikalleen kun joku sen osaisi tehdä eikä ottaisi siitä 55 euroa muutaman päivän välein.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Lisäksi olen opiskelija (alle 18v) ja vanhemmat ei suostu pulittamaan rahaa moiseen, sillä he syyttävät punttisalia kaikesta ja sanovat vaan levon auttavan. En tiedä auttaako tuo lepo, mutta suuresti epäilen..

Okei, haluan tehdä pari asiaa selväksi. Jos tarvitsee, näytä vanhemmillesikin tämä minun viestini. Tee heille välittömästi selväksi, että kyseessä ei ole leikin asia. Hoitamaton, poissa paikaltaan oleva SI-nivel pistää lopulta KOKO SELÄN jumiin, aiheuttaen kenties kamalinta ja ärsyttävintä kipua jota ihmiselle voidaan suoda. Itselläni esimerkiksi on jalkatreeni täysin paussilla tämän ongelman takia, nimittäin jo jalkaprässinkin teko sai nivelet muljahtamaan pois paikoiltaan. Siksi pitää antaa hetken olla. MUTTA, vaiva ei koskaan itsestään parane, vaan pahenee kunnes et pahimmassa tapauksessa pysty kävelemään. Kipu saattaa lisäksi aiheuttaa helkkarin jäätävää masennusta. Tee vanhemillesi tämä selväksi, ja jos he tietoisesti kieltäytyvät tämän jälkeen kustantamasta kiropraktikon yms., laskuja, niin he riskeeraavat oman lapsensa koko loppuelämän työskentelykunnon ja elämän nautinnon. Tämä on vain ikävää faktaa. Toistan, tämä vaiva ei levolla parane vaan pahenee. Jotkut selviää jopa 1. käynnillä.

Okei, nyt kun olen tuon saanut pois sydämeltäni, niin päivittelen hieman. Uskomaton on nimittäin tapahtunut - vaikka lantio kipuilee nyt aika paljon, koska nivelet lähtee useimmin kun ennen pois paikoiltaan, manipulaation ja treenin avulla olen saanut alaselän kivun käytännössä poistumaan. Nyt kipua on enää vain lantiossa, kun ennen tunsin itseni lähinnä pyörätuolipotilaaksi alaselän viiltävän kivun takia. Ihan kreisiä! Eli tuolla Finnkirolla olen käynyt nyt kesän ja syksyn aikana varmaan jo 4 kertaa, ja huomenna taitaa tulla 5., sillä ärsyttävästi viime viikolla pamahti taas paikat pois paikoiltaan ja kipu on aikas kova. Finnkiron perusmaksu siis 65 euroa, ja opiskelijoille -10 euroa eli 55 yhteensä. Tuo on melkein inhimillinen verrattuna 95€ fysiatrimaksuun.

Alkaa pikkuhiljaa tuntua siltä, että tälle vaivalle ei ole muuta ratkaisua kuin tuo jatkuva manipulointi, niin usein kun vaan on tarvis. Pitää vaan liikkua oikein ja toivoa, että pysyisi paikallaan. Jumankauta että olen kiitollinen siitä että alaselän kipu pieneni.. Siis hitto vie.

OMT Fyssarit osaavat kuulemma hoitaa lantionvirheasentoja ja si-nivel vaivoja. Kysymys kuuluukin löytyykö espoosta ammattitaitoisia vai kannattaako suosiolla yrittää päästä jussi timgrenin luokse?
Kyseinen vaivahan ei ole minulla vaan koitan auttaa.

@Voimasuoni: Uskoisin, että tuo sun vaiva johtuu joko lihasepätasapainosta tai huonosta tekniikasta. Tai molemmista. Mulla itsellä väheni huomattavasti noi SI-ongelmat sen jälkeen kun vahvistin gluteus mediusta(reiden loitontaja) ja lisäsiin takareisiin liikkuvuutta. Otin myös kyykkytekniikan ihan kunnolla suurennuslasin alle. Nykyisinkin noita SI-niveliä tulee itsekseen aina rutiininomaisesti aukaistua kyykky- ja vetotreenien jälkeen, mutta ei tulee enää sellaisia 10 metrin päähän kuuluvia järkyttäviä pamahduksia vaan ihan pikkurutinaa.

@Narukäsi86: Mulla on urheiluhierojan koulutus, mutta en ole niitä hommia tehnyt ikiaikoihin. Ei nuo manipulaatiot siihen koulutukseen tai yleensäkään hierojan hommiin kuulu, mutta mulle silloin pari erittäin pätevää alan ihmistä opetti muutamia tärkeimpiä manipulaatioita; rintarangan, SI-nivelen ja pari erilaista kaularangan manipuulaatiota. Aika paljon on tullut noita tehnyä vuosien varrella ja nuo muutamat tekniikat on erittäin hyvin hallussa.

@Oranki

Lihasepätasapainossa olet oikeassa. Laitoinkin tonne lihasepätasapaino-ketjuun kuvan mun selästä, josta näkee selkeesti, että oikea puoli on leveämpi. Nyt myös tuli olkapäähän pipi. Senkin epäilen tulleen siitä, että oikea puoli ( eli puoli jossa selkä on leveämpi ) työntää olkapäätä eteenpäin ja näin se saa enemmän rasitusta. Tuo on siis täysin tuulesta temmattu diagnoosi, joka mahdollisesti voisi kuullostaa järkevältä? Takakyykkyä en edes "pysty" tekemään, sillä en näe sitä tarpeelliseksi, jos en pääse tarpeeksi syvälle. Etukyykkyä olen tehnyt takakyykyn tilalla, mutta viime reenissä negatiivisessä vaiheessa niin kipeyty tuolta OIKEALTA puolelta alaselkä. Nyt se on taas melkein kadonnut.

Olen myös venytellyt muutaman kerran viikossa jalkoja ja lantion ympärillä olevia pikkulihaksia, mutta tuntuu että notkeutta ei tule silti ollenkaan, etenkään takareisiin. Jos vielä viitsit kertoa jotai liikkeitä miten saisin vahvistettua noita loitontajia ja lähentäjiä niin olisin kiitollinen. Meidän salilla ei kyllä ole ollenkaan noita vemputusvehkeitä, vaan ja ainoastaan tankoja ja käsipainoja.

Kysynpä nyt täälläkin, tietääkö kukaan oikeasti osaavaa SI-nivel korjaajaa tampereen lähistöltä? Tuossa aivan vieressä ikaalisissa olisi Alpo Rajasalo Oy ainakin sivuillaan kovasti mainostaa homman osaavansa mutta ei oikein kiinnostaisi rahaa laittaa yhtään enempää turhaan ellei sitten osaakkaan.

Kävin selän takia magneetissa.

Samalla radiologi kysyi haluaisinko kuvata SI-nivelen alueen (jotain se höpötti jostain yleisestä SI-nivelvaivasta miehillä, ja magneetista paljastui että mun SI-nivel voi erinomaisen hyvin).

No, sittempä kysäsen täältä että liekö kenelläkään samanlaisia oireita. Bongasin jo useamman jolla oli, mutta kuvaampa tämän oman tilanteen, josko se selkeyttäis:

Kun istun/makaan kyljelläni jonkusen minuutin, niin sitten jossain välissä (ilman että mihinkään alkaa käymään kipeää tai puutumaan tai muuta) tulee pakottava tarve "naksauttaa" joku tuolta alaselän/lonkan alueelta. Eli jännitän vaan vasemman pakaran ja kuuluu välillä aivan jäätävä poksahdus.

Mikähän siellä menee paikoilleen/pois? En jaksa enää vastailla ihmisille kun en itse tiedä, sanon vaan että paukuttelen persereikää huvin ja urheilun vuoksi.

Sitten esim kusella seisominen riittää rentouttamaan jotain, että sama naksahdus (mutta huomattavasti pienempänä) naksahtaa kun taas lähden liikenteeseen ja perslihat aktivoituu esim liikuttamaan koipea johonkin suuntaan.

Menen tän kans varmaan johonkin päin, mutta en oikein osaa sanoa mihin. Naprapaatti? Fysioterapeutti? Osteopaatti?

Lähinnä kiinnostaa tietää että onko tässä nyt kuitenkin kysymys SI-Nivelestä? Vai onko mun lonkassa joku häröpallo? Vai voiko se olla alaselän nikama? Se tuntuu selvästi olevan vain toisella puolella, niin vois kuvitella ettei se tuo revennyt välilevy voi olla.

Alimpien kahden nikaman fasettilukot, täällä on tultu omatoimisesti täysiveriseksi ammattilaiseksi noiden manipuloinnissa. On todella metallisen/betoninen naksahdus/kolahdus, kun sen saa avattua, toisen saa helpommin mutta ei tunnu yhtä makeelta.

Alimpia nikamia kanssa veikkaan. SI:n jumi siirtää liikkeen sinne missä on seuraava liikkuva kohta, eli nikamat. Mulla paukkui myös lonkat ennen SI:n liikkuvaksi saamista. Vaikka kuvissa ei varsinaista vikaa olisikaan, veikkaan että lantionseudun kankeus aiheuttaa ropleemia. Lonkankoukistajat ja SI:t yleensä.
Naprapaatilla käyn ite hoidattamassa vaivoja ja suosittelen muillekkin.

Lähinnä kiinnostaa tietää että onko tässä nyt kuitenkin kysymys SI-Nivelestä? Vai onko mun lonkassa joku häröpallo? Vai voiko se olla alaselän nikama? Se tuntuu selvästi olevan vain toisella puolella, niin vois kuvitella ettei se tuo revennyt välilevy voi olla.

Yks mahdollinen paukkeen lähde lantion ja alaselän seudulla on psoas major -lihaksen liukuminen vatsalihasten yli. Tämä tapahtuu lähes aina vatsalihasliikkeiden yhteydessä, kun aktivoi lonkankoukistajan ennen vatsalihaksia. Huolimattomat jalannostot tangossa roikkuen on itelläni helpoin tapa saada tuo paukkumaan ja sitä kautta ärtrymään. Mitä ärtyneempi se psoas-lihas on niin sitä kovemmin se paukkuu. Tarpeeks kireelle ärtyessään se rupee vetää jalkaa ulkokiertoon ja sitä kautta rupee rasittumaan muita lihaksia esim. tensor fascia latae(lantion sivussa), joka puolestaan rajoittaa lonkan normaalia toimintaa radikaalisti ja on erittäin yleisesti jumissa etenkin urheilijoilla.

Se mistä kaikki saa alkunsa on tuo lonkankoukistajien dominointi vatsalihasten suhteen. Tähän voi syynä olla esim. liika istumatyö, väärä suoritustekniikka tietyissä liikkeissä tai vaikka kenties raskaus, jotka kaikki aiheuttavat pienoista notkoselän syntymistä. Notkoselällä puolestaan on lähes pakko aktivoida lonkankoukistajat ennen vatsalihaksia, jottei kaatuisi eteenpäin liikkeessä kuin liikkeessä.

Tämän paukkeen sijainti siis about tuossa 1cm navasta alaspäin, 3cm sivuun ja selkärangan "vieressä". Ei satu, mutta tuntuu epämiellyttävältä.

En tiiä oliko sulla childintime kyse tästä paukkeesta, mutta enivei toivottavasti saat lonkkas kuntoon. Sulla tuntuu olleen vähän liikaakin noita vastoinkäymisiä loukkantumisten suhteen...

Tsemppiä kans muille lonkkavammasille ja toivottovasti ees jollekin oli tästä vuodatuksesta jotain hyötyä :)

Latest posts

Back
Ylös Bottom