SI-nivelestä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kösseli
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Jokseenkin jokaisesta kovemmasta kyykky- tai veto treenistä menee mulla SI-nivel lukkoon. Ihan itse olen niitä iät ja ajat aukonut. Googlettamalla löytyy ihan hyviä harjoituksia tohon. Se aukominen kannattaa tehdä heti kun havaitsee painetta ja epämukavuutta kyseisellä alueella. Mitä pidempään sen antaa olla niin enemmän tulee lisäoireita ja hankalampi voi olla saada sitä auki. Altistaa tietty hoitamattomana myös muille vammoille.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Oranki anto hyvät ohjeet. Itsellänikin nimittäin juuri mave ja kyykky saattaa paukauttaa SI nivelen juntturaan. En suosittele muita kokeilemaan, mutta itse paukatan sen auki sillein että istun tietokonetuolille, laitan nilkat ristiin ja työnnän molempia nilkkoja "ulospäin", tässä vaiheessa itselläni yleensä se suurin paine tuntuu. Tuntuu juuri semmoinen viiltäväpaineikas kipu, jonka jälkeen sitten lisään hieman työntövoimaa ja nivelestä kuuluu jumalaton pamahdus.

Joskus on käynyt sillein että en ole sitä auki saanut ja kipu on mennyt kovaksi, olen käynyt TK:lla ottamassa kortisoonipiikin SI niveleen, odottanut pari päivää jonka jälkeen kipu on hellittänyt ja lihakset rennot, jolloinka venyttelyllä ja tuolla tietokonetuolimanipulaatiolla on paikat saatu kuntoon.

Jooh, mutta tässä tapauksessa ei itse saada sitä paikoilleen ja tarvitaankin ammattilaisen apua.
Mietimme osteopaattia jos heillä olisi sopiva koulutus tähän? (Vaiva ei siis ole minulla)

Lukko pitäisi siis avata, varmaan reilun vuoden kipuillut ja ties kuinka pitkään virheasennossa..

Osteopaatti on varmasti oikein hyvä vaihtoehto. Silti, minua kiinnostaisi tietää minkä alan ammattilainen tämän virheasennon on diagnosoinut? Luulisi, että jos on ammattitaitoa diagnosoida SI-virheasento, löytyisi myös ammattitaitoa manuaaliseen käsittelyyn tai vähintään terapeuttisen harjoitteluohjelman laatimiseen.. Niin, ja millainen virheasento on kyseessä?

Syvät vatsalihakset ilmeisesti heikot suhteessa selkään ja lantio vinossa niin että hartiatkin selvästi eri tasolla.
Ylempiä harjoituksia on tehty eri variaatioilla ja huomenna varataan aika luultavimmin osteopaatille.

Tosiaan itse olen asiasta lukenut ja tullut siihen tulokseen että si-nivel lukko siellä on.
Fysioterapeutit ja lääkärit eivät osanneet auttaa.

Turunen laittanut kerran paikalleen mutta ei mitään ohjeita antanut joten ei paikallaan pysynyt.

Eli ilmeisesti Turunen kuitenkin vahvisti oman google-diagnoosin, kun kerta laittoi sen paikalle? Outoa tosin, jos ei mitään stabilointiharjoitteita antanut. Mistä muuten olet sitten päätellyt tuon, että syvät vatsalihakset ovat heikot suhteessa selkään, jos Turunen ei antanut harjoitteluohjeita eikä fyssarit tai lääkärit ole osanneet auttaa?

Eli ilmeisesti Turunen kuitenkin vahvisti oman google-diagnoosin, kun kerta laittoi sen paikalle? Outoa tosin, jos ei mitään stabilointiharjoitteita antanut. Mistä muuten olet sitten päätellyt tuon, että syvät vatsalihakset ovat heikot suhteessa selkään, jos Turunen ei antanut harjoitteluohjeita eikä fyssarit tai lääkärit ole osanneet auttaa?
Ryhdistä, näkee että selkä "dominoi" vatsaa.
Pakko ollut itse etsiä syytä ja lukea asiasta todella paljon kun fysiatrit ja lääkärit eivät koko asiasta tunnu tietävän (tai edes uskoa mahdolliseksi)
Käyn myös personal trainer koulussa ja uskon että osaan lukea ryhtiä jokseenkin hyvin.

Alaselkä vaivoihin tuntuu monella auttavan syvienvatsojen treenaus.

Turunen oli kuulemma hhöpissy vaan jostain hevosista ja tokaissu että "nyt se on paikoillaan."
Oli päivän tutunut selkä paremmalta jonka jälkeen ilmeisesti palannut virheasentoonsa. (Oikeassa asennossa pysymiseen auttaa ymmärtääkseni lihasepätasapainon korjaaminen.)

Olemme myös tehneet alaselän alueen venytyksia ennen asennonkorjaus harjoituksia paitsi lonkan kiertoliikettä joka häntä peloittaa ilman syytä. :)

Nyt siis todenneet että oikean ammattilaisen apu välttämätöntä.

Ainiin, ja si nivel alue jatkuvasti tulehtunut ja kosketusherkkä.
Voltarenin kipugeeli ja tabletit eivät pahemmin auta.

*edit on saanut siis ihan hydyllistä tietoa joiltain fyssareilta ja lääkäreiltäkin, mutta vain turunen sen on osannut paikalleen laittaa. (Siksi etsimme lähempäätä jotain joka sen osaisi.)
Kerta nuo asennonkorjaus liikkeet eivät riitä

Asia nakki. Suosittelen kuitenkin kokonaisvaltaista stabilointitreeniä, johon kuuluu mm. vinot ja poikittainen vatsalihas, hengityslihakset, pakara, lantionpohjanlihakset, multifidus ym, ym. Ei ne pelkät syvät vatsalihakset kuitenkaan sitä stabilointia ainoastaan paranna. Tulehdus viittaisi sacroiliitikseen, mutta se voi toki olla sen SI-nivelen toimintahäiriön syytä tai vice verca. Paha näitä asioita on ratkoa netin välityksellä, mutta toivottavasti kaverisi pääsee asiantuntevan osaajan pariin, joka osaisi katsoa esim. kipuprovokaatiotestit ja toiminnalliset sekä palpatooriset testit, ja sitä kautta mahdollisesti ratkoa millainen toimintahäiriö on kyseessä.

Kiitos. Asiantuntevaa kaveria juuri sen takia etsitään kun ei itse niin paljoa tiedä.
Huomenna varataan osteopaatille aika (ellei parempaa löydy)

Hän ainakin sanoi että luulisi voivansa auttaa, saa nähdä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eikö tosiaan ole yhtään fysioterapeuttia joka olisi osannut auttaa? Jos kyse nimittäin on lihasepätasapainosta niin luulisi että fyssarit osaisi pääasiassa nuo asiat korjata?

siis lihasepätasapainon korjaus auttaa lantiota pysymään oikealla paikallaan kun se siihen saadaan.
Eräs fysioterapeutti havaitsi virheasennon mutta sanoi että ei sille osaa mitään tehdä, oikeasti.

Suomen urheilufysion osteopaattille varataan aika, lupasivat osata asian.
Katsotaan miten käy. :)

Jos ja kun se osteopaatti saa tuon auki niin suosittelen jatkossa tosiaan opettelemaan miten itse saa tuon auki, muuten voipi tulla aiki kalliiksi ravata aina ammattilaisella aukomassa.

Oih, upeaa, muillakin sama vaiva!! Tai siis, ihan kamalaa teidän kannalta mutta kuitenkin.. Osateekko neuvoa myös minua?

Mulla lantio alko menemään vituilleen jo 17-kesäisenä. Olin tuolloin vielä Lappeenrantalainen, joten Markku Turusen luokse neuvottiin hyvin nopeasti. Manipuloitiin paikalleen, ja tuon jälkeen olen hänen luonaan käynytkin varmaan 6 kertaa. Joskus kesti mahdollisesti jopa 6kk paikallaan, joskus lähti paikoiltaan jo 2 viikossa... Olen nykyään Helsinkiläinen opiskelija, ja kun tein vatsarutistuksia tuossa 3 viikkoa sitten, tunsin ylös noustessani jälleen SI-nivelessä kipuja. Olin että, ei saatana, taas se on menoa. Ja niin se oli, ne kivut on nyt molemmilla puolilla SI-niveliä, ollut tämän koko 3 viikkoa. :(

Onko mitään keinoa laittaa itse kunnolla paikalleen? Olen harrastanut tuota juttua missä ollaan seinää vasten ja toisella jalalla painetaan. Se lievittää joskus hieman kipua, mutta ei koskaan mene täysin paikalleen. Tämän lisäksi mulla on alaselän kuluma vaivana, se koskee aivan saatanasti joskus, yleensä yhdistettynä SI-nivelten paikalta poisolemiseen. MRI-kuvat on otettu, ja TLDR- versio on se, että selässä on kuluma mutta lääkäreiden mielestä ei pitäisi sattua ihan näin paljon kun nyt sattuu. Eli pahimmillaan ihan vitusti. Mä olen ollut jo vuosia aivan maassa tämän selän takia, enkä näitä mielialalääkkeitäkään takuuvarmasti joutuisi vetämään jos ei noita kipuja olisi. :(

Joten, mistä apu Helsingissä? Lisäksi, saako manipulaatiota mitenkään muuten kun yksityiselle menemällä? Vituttaa köyhänä opiskelijana maksaa 100€ selän paikalleenlaitosta kun se ei välttämättä kestä edes viikkoa. Entäpä miten kyykky ja mave tämän vaivan kanssa?

Zone-sarja -42%
Onhan noita tapaja vaikka miten. Itsellä toimii yleensä todella raju pakaralihasten jännitys vuorotellen eri kulmista; istuen, selinmakuulla polvet koukussa/suorassa, nilkat ristissä. Hieman hankala neuvoa tarkkaan kun se vaatii paljon oman kropan tuntemusta. Toisilla toimii polvet koukussa loitontajien tai lähentäjien jännittäminen. Yleensä ottaen kuitenkin hakeudutaan sellaiseen asentoon missä se SI-nivelen paine tuntuu selvimmin ja siitä lähdetään jännittämään eri lihaksia, yleensä pakaroita. Sellainen toimii myös mulla joskus, että menee nojatuolin reunalle puoliksi selälleen niin että se reuna tulee ristiluun kohdalle ja siitä polvet koukissa painan vuorotellen täysillä jalkapohjia maahan.

Aika epäselvältä varmasti kuulostaa, hankala selittää kun noi kaikki vaatii sitä oman kropan tuntemusta. Youtubesta löytyy myös noita; laitat vaikka "open si joint".

Joten, mistä apu Helsingissä? Lisäksi, saako manipulaatiota mitenkään muuten kun yksityiselle menemällä? Vituttaa köyhänä opiskelijana maksaa 100€ selän paikalleenlaitosta kun se ei välttämättä kestä edes viikkoa. Entäpä miten kyykky ja mave tämän vaivan kanssa?

Kokeilepa käydä Kimmolla: http://www.lohjanhierontakeskus.fi/ . Oon kuullu pelkkää hyvää hänestä. Omankin si-nivelen laittoi paikoilleen (harmi vaan, että kivut ei kadonnut, kun ongelma oli muualla..). Ei nyt ihan Helsingissä ole, mut ei liian kaukanakaan. Hintakin on opiskelijaystävällinen. :)

Omankin si-nivelen laittoi paikoilleen (harmi vaan, että kivut ei kadonnut, kun ongelma oli muualla..). Ei nyt ihan Helsingissä ole, mut ei liian kaukanakaan. Hintakin on opiskelijaystävällinen. :)

Mulla on muistaakseni SI-nivel revennyt..kiinnittyykö se uudestaan itsestään ?

SI-nivel ei voi revetä. Sitä vastoin sitä tukevat ligamentit ja lihakset voivat. Jos Lohjan Kimmo fiksaa SI-nivelen paikalleen, mutta ei oikeaa ongelmaa, kuten ylläolevassa tapauksessa, jättäisin herran palvelut käyttämättä. Kotidiagnoosi SIn virheasennosta ja/tai instabiliteetista, kun sattuu kusemaan aika usein. Jos Kimmo ei pysty sitä diagnosoimaan, voidaan ikävä kyllä hoitaa ongelmaa mitä ei ole. Ilmavaivojen syytä etsisin muualta.

^mulla kivun syyksi paljastui lopulta rasitusosteopatia reisiluun kaulassa. Sitä nyt ei voi kukaan hieroja/osteopaatti todeta, vaan dg tehtiin magneettikuvien perusteella. Oon vaan muuten kuulut monista, joita Kimmo on auttanut. Mutta jokainen käyttäköön niitä palveluja, joita parhaaksi näkee. :)

Latest posts

Back
Ylös Bottom