SI-nivelestä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kösseli
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onko tellekään teistä vilauteltu ikinä sanaa reuma? Itsellä SI-nivelet kipuilleet 16-vuotiaasta saakka (eli kahdeksan vuotta), ja perheen sairaushistoria viittaa todella vahvasti selkärankareuman puoleen. Nyt keväällä kävin magneetissa, josta vastauksena oli "aksiaalinen spondyloartropatia". Käytännössä voidaan kai suomentaa molemminpuoliseksi nivelsairaudeksi (?). On kuulemma olemassa riski, että kehittyy myöhemmin reumaksi, mutta vielä ei näkynyt SI-nivelissä mitään. Kotia lähettivät Arcoxia-kipulääkkeen kanssa, ja sanoivat että pärjäile.

Käytännön elämässä tuo vaikuttaa niin, että mave-päivän jälkeen saa joka ikinen kerta pelätä, että nivelet ärtyy. Viime keväänä otin astetta kovemmat tulokset, ja siitä kahden päivän päästä en päässy sängystä ylös. Seuraavat neljä päivää oli täyttä helvettiä, kunnes ärtyminen (tai vastaava olotila) rauhottui nivelistä. Nykyään se kalvaa mielessä koko ajan, ja vaikka mave-tekniikka on hioutunut olosuhteiden pakosta ihan hyväksi, on tosi vaikeaa tietää, että milloin iskee taas seuraava helvetti päälle. SI:t muistuttaa olemassaolostaan myös liikkeen aikana. Olen tehnyt noita edellämainittuja venyttelyjä, mutta mikään ei tunnu menevän paikalleen tai rentoutuvan. Tämä viitannee myös reumasairauteen, ja sen läsnäoloon lähinnä staattisena kipuna, ja paikallaanollessa.

Mutta joo, ei liene yllätys, että mitään tyhjentävää vastausta en viime keväänä saanut, ja salihommatkin on tehty sen takia lähinnä yrityksen ja erehdyksen kautta. Vituttaa vaan se, että en pysty liikkeitä tehdessä kunnolla erottamaan, mikä kipu/poltto johtuu lihaksen tekemästä työstä, ja mikä nivelelle vahingollisesta asennosta tai ärtymisestä. Nuo nivelet kun kipuilee jo normiaskareissa. Mut joo, tällainen vuodatus, tuli vaan mieleen kun itselle se selkärankareuma on aina ollut differentiaalidiagnoosina aika vahva ehdotus.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Vilja-allergia voi aiheuttaa myös tuota! Itse testaisin, eli 3kk täysin viljattomalla niin eron huomaa! Myös pastöroidut maitotuotteet (eli kaikki) saattaa..

Tuohon SI-jumien diagnosointiin on vaikea antaa yleispätevää ohjetta, mutta fysioterapeutti löysi mun vaivat sillai, että kun normaalissa seisomaasennossa nostaa polvea suoraan eteenpäin, ei paino saisi siirtyä toiselle jalalle liikaa. Mulla lonkan vinous ilmeni just tällä testillä. Eli toisen jalan varassa painopiste oli selvästi sivulla.
Mullakaan ei ollut juurikaan tuntemuksia lonkassa ennekuin arpeuma revittiin irti. Vasta sen jälkeen aloin tuntea miten lantio milloinkin liikkuu.
Toinen testi oli selällään maaten hoitopenkillä sillai perse penkin reunalla ja jalat roikkui reunan yli. Noinkin yksinkertaista testiä en ollut tajunnut edes kokeilla. Tuossa huomasi selvästi miten toinen jalka oli melkein suorana kun taas toinen roikkui selvästi rennompana ja alempana. Sen kummempia tuntemuksia ei tuostakaan liikkuvuuserosta ollut. Mä olen parhaiten nyt saanut noi poksumaan paikalleen, selinmakuulla polvet suoraan ylöspäin ja loppujalat sohvalla. Siitä sit nilkat ristiin ja alaselkä rentona levittää jalkoja silleen sopivalla paineella ja nilkat sillai tiukasti ettei pääse leviämään. Ei tästä varmaan mitään tajua mutta koittamalla voi aueta tää kirjoituskin :D

Viimeksi muokattu:
Ekast testist en ainakaan tajuu hölynpölyä..
Ei yllättänyt kun kuitenkin noin selkeä tuotos tuosta tuli :D
Eli katot ittees peilistä suoraan edestä päin. Tai joku muu kattoo... Nosta polvi suoraan eteen ja ylös 90asteen kulmaan. Tee sama molemmilla jaloilla vuorotellen. Jos jomman kumman jalan nostamisessa alkaa kroppa hakemaan tasapainoa sivulta, eli lantio kääntyy, olet voittanut jumipalkinnon.

Zone-sarja -42%
Itsellä vaivannut selkä jo vuosia (6) myös. Kiropraktikot sanonut, että si-nivel on ollut aina poissa paikaltaan kun olen käynyt.

Alkuvuodestä kävin omt-fysiossa yläselän vaivojen takia. Se niksautteli ala-selkää sen jälkeen alkoi hirveät kivut lantiossa. Haarojen avaaminen sattuu ja ala-selkä "kuumotuksessa" / jomotuksessa joka pv. Välillä kun avaan selälläni haaroja niin oikea puoli lonksahtaa/muljahtaa ja pahin kipu hellittyy, jos en muljauta tätä niin en pysty kävelemään pitkää matkaa ennenku alkaa pakaroihin tulemaan todella kovia vihlovia kipuja.

Ei hellitä oikeestaan mitenkään muuten, kuin pakko päästä "muljauttamaan" tuo lonkka että pahimmat kivut häviää. Olin yhteydessä omt-fysioon ja mainitsin asiasta, että onko mahd käyny joku virhe koska lonkassa/ala selässä ei ole ollut mitään vikaa ennen tätä ja nyt jatkunut 6kk. Magneettikuvat on otettu ja ensi vkolla tutkimuksiin mitä sieltä löytyy vai löytyykö mitään..

Onko mahdollista että si-nivel aiheuttaa tälläsiä ongelmia näin paha laatuisesti? sairaslomalla joutunut olemaan, koska työ on todella fyysistä mitä teen.

...

Onko mahdollista että si-nivel aiheuttaa tälläsiä ongelmia näin paha laatuisesti? sairaslomalla joutunut olemaan, koska työ on todella fyysistä mitä teen.
On mahdollista ja mielestäni jopa todennäköistä. Voi olla myös alimpien selkänikamien yliliikkuvuus tai näiden summa yhteensä. Magneettikuva ei välttämättä kerro mitään oleellista aiheesta. Työperäinen krooninen tulehdus lantion tukilihaksissa voisi olla oma veikkaukseni kuvailemiisi vaivoihin..

Onko kellään nettitohtorilla vinkkejä tämän helpottamiseksi? Olen kokeillut paljon täällä annettavia liikkeitä laihoin tuloksin. :\

Älä ainakaan maveta, kyykkää tai tee jalkaprässiä. Ikinä. Tiedän, että treenaajana suorastaan imee miehisyyden, kun ei voi noita kovia jalkaliikkeitä tehdä, mutta tämän vaivan kanssa se ei ole käytännössä mahdollista useimmiten. Väitän, ettei mavetus voi ikinä olla kivutonta / seurauksetonta. Itse teen jaloille ainoastaan yhden jalan kyykkyjä sekä reidenojennuksia. Pohkeet tietty voi normaalisti vetää. Silti, alaselkä täytyy hoitaa hypereillä yms.

Oletko käynyt eri naksauttajilla? Nimittäin se, jolla kävin vuosia, taisi omata paskan tekniikan koska oma tilani helpotti heti kun vaihdoin vaikka melkein heti nää nivelet meneekin takas tukkoon ja ite joutuu duunaamaan vaikka mitä niille. Siis vielä pari vuotta sitten mä vittu itkin verta joka luennolla ja tenteissä kun en voinu istua. Tuntu että oli perkele 80-vuotiaan selkä. Kaikki selkäkivut katos, vaikka nivelkivut ei kadonnu, kun kävin eri niksauttajalla ja aloin tekemään hieman eri liikkeitä. Toinen vinkki on FOAM ROLLAA persettä! Auttaa mulla ihan älyttömästi

Mavettamiset loppuivat kokonaan tämän vuoden alussa vaivojen takia. Myöskin kyykyt ja kaikki alakropan touhu. Masensi sen verran, että loppu 10v saliharrastus siinä samalla. :\ Naprapaatilla, DC-kirolla monta kertaa ja omt-fysiossa tämän vuoden alussa.

Seisominen pitkään ja kävely itselle pahimpia -> alkaa vihloo perseeseen ja heijastuu koko jalkaan + jos haaroja avaa selälleen, niin "muljahtaa" jotain oikealla puolella pelottavasti.

Tollanen putkirulla on kyllä kotona (mattoa vähän ympärillä)..
pitänee yrittää sillä hieroa, jos auttaisi :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pitkä ja kivinen tie ollut itsellä SI:n lukkojen ym. kanssa. Nyt juoksen pitkiäkin lenkkejä, kyykkään, teen metsätöitä, venyttelen. Tavoite on noin 5-15 tuntia viikossa hikiliikuntaa. Kroppa alkaa olla lähes siinä kunnossa kuin ala-asteella 30 vuotta sitten. Eli mitään liikkeitä ei tarvitse enää varoa. 20 vuotta koulun penkillä + päälle lähes 10 vuotta tietokoneen ääressä töitä ei ilmeisesti sopinut minun kropalle.

Pitkä ja kivinen tie ollut itsellä SI:n lukkojen ym. kanssa. Nyt juoksen pitkiäkin lenkkejä, kyykkään, teen metsätöitä, venyttelen. Tavoite on noin 5-15 tuntia viikossa hikiliikuntaa. Kroppa alkaa olla lähes siinä kunnossa kuin ala-asteella 30 vuotta sitten. Eli mitään liikkeitä ei tarvitse enää varoa. 20 vuotta koulun penkillä + päälle lähes 10 vuotta tietokoneen ääressä töitä ei ilmeisesti sopinut minun kropalle.

No kiva että oot saanu ittes kuntoon, mutta voisitko vähän kertoa, että miten?

Mitäs jalkaliikkeitä te kohtalotoverit teette salilla? Tähän asti olen yrittänyt tehdä mavea, kyykkyä, rinnallevetoa ym. vaihtelevalla menestyksellä. Joskus vetää lantion tosi kovaan jumiin ja alaselkä/pakara kipuilee seuraavina päivinä, joskus taas tuntuu että ei tule mitään negatiivisa seurauksia.

Yhden jalan kyykky, askelkyykky, selän ojennukset, reiden koukistajat ja ojentajat, pohkeet istuen, mutta mitäs muuta? Yhden jalan maastaveto ja jalkaprässi?

Yhden jalan kyykky on tosiaan melkein se ykkösliike tällä saumaa, reidenojennukset on kiva isolaatio, niihin vois jotain supersettimeininkiä kehitellä kanssa joskus. Yhden jalan maveen en oo tutustunu, ajatuksena aika hurja mutta olen luultavasti vaan ennakkoluuloinen. Jalkaprässin kanssa taitaa vaihdella sopiiko se vai ei, itse tein sitä 45 kulman vehjettä joka tuntu tuhoavan paikat aika kiitettävästi. Perusprässi taas vois olla harmiton, mutta sitä varten pitäs vaihtaa salia. Mutta uskon vahvasti että lateraaliprässi on miljoona kertaa parempi kuin toi kulmavehje, en edes tajua mikä siinä on erona.

Alaselälle pitäis tehdä enemmän, mutta nykyisessä yksijakoisessa sille ei meinaa olla oikein mitään

Kävin itiksessä kiropraktikolla Finnkirolla. Ihan asiantuntevaa. Sai Si nivelen paikallaan, tai ainaki lantio ja jalkojen pituus tasani. Jäi kuitenki vielä pientä vihlovaa kipua oikea alaselkää. ei kuitenkaan niin voimakasta kui ennen hoitoa. Onko mahdollista, että kipu on jäänyt kudoksiin, koska harjoittelin kipeellä selällä ja vaikka nikamojen pitäisi olla paikallaan, ni silti saattoi jäädä kudos/lihas tulehdusta?

Pahoittelen spammista.

Hei jos si nivel luikahtaa uudelleen dislokaation, miten sen huomaa heti. muuttuuko lantion symmetrisuus heti ja jalkojen pituus?

Minulla oli lapsesta asti si nivel paikoiltaan. eli käytännön kokemuksia ei ole si nivelen paikaltaan menemisestä. Kiinnostaisi tietää akuutit oireet

Ihmisessä on suunnitteluvirhe vinouksien suhteen. Melko usein virheasennoista tulee "kroonisia", sillä kroppa pyrkii mukautumaan muutoksiin. Pitkittyneet vinoudet hakeutuvat helposti takaisin virheasentoon. Monesti unohdetaan selvittää ongelmien alkuperäinen aiheuttaja ja keskitytään vain naksuttelemaan lieveilmiöitä paikalleen.
Oireet ovat tapauskohtaisia, eikä niitä välttämättä ilmene kiputiloina tms. Varsinki pitkäaikaiset vaivat saattavat olla täysin oireettomia, kropan luullessa asennon olevan ok.

Mulla ongelmat alkavat yleensä toispuoleisella kankeudella ja hermosäryillä. Lihashuolto ehkäisisi monia pinnetiloja, mutta kun siitä on niin helppo luistaa ja alkaa vasta kipeytyneenä hoitamaan ongelmia. Ainakin mulla.

Ihmisessä on suunnitteluvirhe vinouksien suhteen. Melko usein virheasennoista tulee "kroonisia", sillä kroppa pyrkii mukautumaan muutoksiin. Pitkittyneet vinoudet hakeutuvat helposti takaisin virheasentoon. Monesti unohdetaan selvittää ongelmien alkuperäinen aiheuttaja ja keskitytään vain naksuttelemaan lieveilmiöitä paikalleen.
Oireet ovat tapauskohtaisia, eikä niitä välttämättä ilmene kiputiloina tms. Varsinki pitkäaikaiset vaivat saattavat olla täysin oireettomia, kropan luullessa asennon olevan ok.

Mulla ongelmat alkavat yleensä toispuoleisella kankeudella ja hermosäryillä. Lihashuolto ehkäisisi monia pinnetiloja, mutta kun siitä on niin helppo luistaa ja alkaa vasta kipeytyneenä hoitamaan ongelmia. Ainakin mulla.

Onko alkuperäiset ongelmat yleensä sitten lihaskireyttä, nivelien yliliikkuvuutta yms, jotka vetää nivelen uudelleen pois paikoiltaan?

Onko alkuperäiset ongelmat yleensä sitten lihaskireyttä, nivelien yliliikkuvuutta yms, jotka vetää nivelen uudelleen pois paikoiltaan?
Tai tottumiskysymykset, autollaajoasento(yhdyssanakö? :D ), työskentelyn vaatimat asennot/ toispuoleiset työasennot, sohvalla röhönöttämisasento, rakenteelliset viat loukkaantumiset etc. Syitä ja seurauksia voi olla rajattomasti. Mulla esim saattaa vikojen aiheuttaja olla nuorena hajonnut selkänikama ja sen tuomat mukavat muuttujat. Yliliikkuva selkänikama aiheuttaa helposti pinnetiloja rangan tukilihaksistolle ja pitkittyneenä ajaa niitä krooniseen tulehdustilaan. Ja taas kun joku paikka on riittävän pitkään kireenä, siirtyy ongelmat seuraavaan tukevaan lihasryhmään. Mulla ei selkälihat pahimmillaan rentoutuneet edes nukkuessa. Kooman rajoilla oleva känniuni taas joskus helpotti tilapäisesti. Nivel, nikama tai vaikka jänne tekee itelleen uuden tilan ajan kanssa ja pyrkii takaisin siihen. Alkuperäinen osoite tuntuu unohtuvan jos vaivat ovat jatkuneet pitkään. Tämän takia olisi tärkeää löytää kaikki mahdolliset ryhti tms virheet ja korjata niitä mahdollisimman hyvin.

On mahdollista ja mielestäni jopa todennäköistä. Voi olla myös alimpien selkänikamien yliliikkuvuus tai näiden summa yhteensä. Magneettikuva ei välttämättä kerro mitään oleellista aiheesta. Työperäinen krooninen tulehdus lantion tukilihaksissa voisi olla oma veikkaukseni kuvailemiisi vaivoihin..

Homma senkun jatkuu..(4kk sairaslomalla oltu jo) Kirolla käyty ja lukuisilla lääkäreillä kirurgit määräs tähystykseen oikean lonkan labrum repeämän vuoksi. Pieni repeämä sieltä löytyikin, mutta lonkka tuntuu muljahtelevan vielä joka pv ja kivut tulivat takaisin hetikuin kepit heitin pois leikkauksen jälkeen.

Oikea lonkka jää selvästi taakse kun kävelee ja sillonkuin tämä "tilanne" on päällä niin kipuja ympäri lantioo/alaselkää. Välillä onnistun muljauttamaan vahingossa sieltä jotain paikalleen ja kivut loppuvat päiväksi (yleensä yön aikana muljahtanut pois ja kivut jatkuvat aamulla)

Tässä oireita mitä itsellä ollut 5v sisään ja tuntuu pahenevan vain.
-Oikealle puolelle kova nivuskipu (tuntuu kuin laittaisi puukkoa sinne) tähystetty 24.10.2013 kivut jatkuivat huolimatta tähystyksestä.
-Lievää skolioosia todettu
-Kun suoli on "täynnä" tuntuu nivuskipu selvästi enemmän
-Ala-selkäkipu
-Yläselkä kipua lapojen välissä
-Vasemman pakaran jännitys muljuttaa jänteitä niin paljon että tuntuu alaselässä
-Olkapäät eri tasossa
-2013 vuoden alussa kävely muuttui ontuvaksi (Oikea lonkka alkoi jäämään taakse) (kantapääkipu ja oikean jalan rasitus kivut)
-Lihasepätasapainoa (vasempi puoli huomattavasti vahvempi ja kireämpi lihojen puolesta)
-2 Pahaa noidannuolta vasemman puolen pitkään selkälihaan
-Pää liian edessä (niska pitkänä)

Eli jos jollain on jotain tipsejä miten saada si-nivel helposti paikoilleen itse tai stabiloitumaan niin otan vastaan =) (ainakin oletan että nämä vaivat johtuvat tästä yli-liikkuvuudesta SI-nivelessä) Sitä en osaa sanoa miksi yhtäkkiä nämä alkoivat pahenemaan näin, että kävely aiheuttaa tälläiset kivut nivuseen

2.1.2014 menossa taas naprapaatille jos osaisi jotain auttaa

Back
Ylös Bottom