SI-nivelestä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kösseli
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itselläni on ikää vasta 17-vuotta, joten olisi varmaan hyvä hoitaa tuo vaiva kuntoon, ettei ala vanhempana vaivaamaan. Kenelle ammattilaiselle tässä olisi syytä mennä, urheilulääkärille? Itse pystyn mennä hyvin kyykkyyn, oikeastaan ainoa oire on tuo vasemman jalan puutuminen/pienet kipusäteilyt. Eli tämä voisi mahdollisesti olla lievemmästä päästä välilevynpullistumaa?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mulla laitettiin tänään SI-nivel takaisin paikoilleen / tehtiin sille lisää tilaa. Huomenna sitten hierontaan, kun tuo väärässä asennossa oleminen on tehnyt melkoisen lihasjumin oikealle alaselkään ja pakaraan. Mutta unohdin kysyä kiropraktikolta että miten nopeasti uskaltaa mennä salille? On aika hakatun oloinen nyt tuo lantio käsittelyn jälkeen, mutta iskiassärky taisi jäädä sinne vastaanotolle. :) Istumiskieltoa kyllä vielä muutama päivä ettei se hajoa heti uudelleen, kun en pääse uusintakäsittelyyn ennen elokuuta ainakaan samaan paikkaan. Hassua on se että mulla on kuntoutettu yliliikkuvuuden takia selkää fyssarilla (joka myös silloin pari vuotta sitten painoi lantion takaisin "paikoilleen" parikin kertaa hoitojakson aikana) ja silloin kiellettiin kaikki venyttely. Nyt kuitenkin kiropraktikko kehotti venyttämään kiertoliikkeellä selkää, jotta tuo SI-nivel pysyisi kondiksessa. :wtf: Aion kyllä edelleen välttää venytysliikkeitä joissa jalat menevät eri suuntiin (eteen/taakse) ja on riski että lantio hyppii minne sattuu. Putkirullausta aion kokeilla myös, koska lonkankoukistajia en pysty oikein mitenkään muuten venyttämään.

Ja kiitos Finnkiroa suositelleille tyypeille, Olli oli mukava ja ymmärsi salilla käymisestäkin jotain (toisin kuin esim. julkisen puolen lääkärit/fysiatrit/ortopedit/fyssarit joilla olen käynyt). :)

Mulla laitettiin tänään SI-nivel takaisin paikoilleen / tehtiin sille lisää tilaa. Huomenna sitten hierontaan, kun tuo väärässä asennossa oleminen on tehnyt melkoisen lihasjumin oikealle alaselkään ja pakaraan. Mutta unohdin kysyä kiropraktikolta että miten nopeasti uskaltaa mennä salille? On aika hakatun oloinen nyt tuo lantio käsittelyn jälkeen, mutta iskiassärky taisi jäädä sinne vastaanotolle. :) Istumiskieltoa kyllä vielä muutama päivä ettei se hajoa heti uudelleen, kun en pääse uusintakäsittelyyn ennen elokuuta ainakaan samaan paikkaan. Hassua on se että mulla on kuntoutettu yliliikkuvuuden takia selkää fyssarilla (joka myös silloin pari vuotta sitten painoi lantion takaisin "paikoilleen" parikin kertaa hoitojakson aikana) ja silloin kiellettiin kaikki venyttely. Nyt kuitenkin kiropraktikko kehotti venyttämään kiertoliikkeellä selkää, jotta tuo SI-nivel pysyisi kondiksessa. :wtf: Aion kyllä edelleen välttää venytysliikkeitä joissa jalat menevät eri suuntiin (eteen/taakse) ja on riski että lantio hyppii minne sattuu. Putkirullausta aion kokeilla myös, koska lonkankoukistajia en pysty oikein mitenkään muuten venyttämään.

Ja kiitos Finnkiroa suositelleille tyypeille, Olli oli mukava ja ymmärsi salilla käymisestäkin jotain (toisin kuin esim. julkisen puolen lääkärit/fysiatrit/ortopedit/fyssarit joilla olen käynyt). :)

Ite kun kävin Ollilla, niin huomasin kyllä tosiaan että mies oli hyvin varovainen ettei ärsyttäisi salipettereitä kieltämällä reeniä. :) Hän ei taida yhdellekään Si-vaivaiselle suositella kyykkyä, mavea tai varsinkaan jalkaprässiä. Ja eihän ne mukavia liikkeitä ole jos on tämä vaiva :(

Mulla on kummallisesti lantiokipu ollu.. ihan siedettävä, ja se olisi olematon jos en kyykkäisi. Nuo kylkiliuskat tosin on jumissa, joten luultavasti pois kaikki on jälleen paikoiltaan, ehkäpä sitä kohta taas kävisi katsomassa.

Pakko tulla tuumailemaan tänne tuosta maagisesta SI Nivelestä. On hyvin tuttu vaiva. Mutta siis asiaan.

Elikkä venytellä toki voi, kyykätä voi, mavettaa voi, voitte elää niinkuin ennenkin, ei siinä mitään. Toi SI Nivel on "Pois paikaltaan" ja "Laitettiin paikalleen" on tavallaan ihan oikea ilmaisu, mutta siis se ei ole sellainen nivel, joka hyppii helvettiin kuopastaan tai mistään muualtakaan. Vaan lihasjumien takia se kääntyy väärään asentoon ja jumahtaa siihen, jonka takia syntyy sitten ne kiputilat, koska lantion liikkuvuus ei ole normaali enää. Elikkä ei tarvi pelätä että nivel karkaa paikaltaan, kun se ei sitä käytännössä tee, vaan kääntyy väärään asentoon lihasjumien takia... Joten kannattaa venytellä sun muuta, että pysyy auki :)

Ymmärrän kyllä ton pointin jos mavet yms on kielletty, käyhän se tuonne perseen seudulle jossa kyseinen nivel on. Mutta taitaapi olla kyse siitä että voipi tulla jumeja (ja tuleekin jos et tee asian eteen mitään), ja taasen on "Pois paikaltaan", mutta kun muistaa tosiaan sen lihashuollon säännöllisesti niin ei se mihinkään jumiudu. Takareisien, pakaroiden ja lonkan koukistajien venyttely on tärkeää tuossa SI Setissä. Ne jos kiristyy niin lantio kyllä heittää kuperkeikkaa.

Toki se on jokaisen omassa päätettävissä jaksaako venytellä tai käydä esim hierojalla säännöllisesti (Tai että onko aikaa semmoiseen) ja paikat pysyy auki. Vai venaako aina että alkaa vaivaamaan ja vasta sitten mennään hakemaan apua jostakin. Itellänikin tällä hetkellä se on "pois paikaltaan", ei pahasti mut pikkasen vääntää solmuun äijää. Työajat menee tällä hetkellä niin hienosti etten missään välissä ole kerennyt hierottavaksi, tai naprapatiaan että saisin nuo pahimmat jumitilat pois, koska venyttely on jo periaatteessa myöhäistä, auttaa se vähän mutta ei tässä kohdassa enää kuten se olisi tehnyt ennenkuin jumahti.

Pakko tulla tuumailemaan tänne tuosta maagisesta SI Nivelestä. On hyvin tuttu vaiva. Mutta siis asiaan.

Elikkä venytellä toki voi, kyykätä voi, mavettaa voi, voitte elää niinkuin ennenkin, ei siinä mitään. Toi SI Nivel on "Pois paikaltaan" ja "Laitettiin paikalleen" on tavallaan ihan oikea ilmaisu, mutta siis se ei ole sellainen nivel, joka hyppii helvettiin kuopastaan tai mistään muualtakaan. Vaan lihasjumien takia se kääntyy väärään asentoon ja jumahtaa siihen, jonka takia syntyy sitten ne kiputilat, koska lantion liikkuvuus ei ole normaali enää. Elikkä ei tarvi pelätä että nivel karkaa paikaltaan, kun se ei sitä käytännössä tee, vaan kääntyy väärään asentoon lihasjumien takia... Joten kannattaa venytellä sun muuta, että pysyy auki :)

Ymmärrän kyllä ton pointin jos mavet yms on kielletty, käyhän se tuonne perseen seudulle jossa kyseinen nivel on. Mutta taitaapi olla kyse siitä että voipi tulla jumeja (ja tuleekin jos et tee asian eteen mitään), ja taasen on "Pois paikaltaan", mutta kun muistaa tosiaan sen lihashuollon säännöllisesti niin ei se mihinkään jumiudu. Takareisien, pakaroiden ja lonkan koukistajien venyttely on tärkeää tuossa SI Setissä. Ne jos kiristyy niin lantio kyllä heittää kuperkeikkaa.

Toki se on jokaisen omassa päätettävissä jaksaako venytellä tai käydä esim hierojalla säännöllisesti (Tai että onko aikaa semmoiseen) ja paikat pysyy auki. Vai venaako aina että alkaa vaivaamaan ja vasta sitten mennään hakemaan apua jostakin. Itellänikin tällä hetkellä se on "pois paikaltaan", ei pahasti mut pikkasen vääntää solmuun äijää. Työajat menee tällä hetkellä niin hienosti etten missään välissä ole kerennyt hierottavaksi, tai naprapatiaan että saisin nuo pahimmat jumitilat pois, koska venyttely on jo periaatteessa myöhäistä, auttaa se vähän mutta ei tässä kohdassa enää kuten se olisi tehnyt ennenkuin jumahti.

Jos hieromistausta on aika nollassa, luuletko että olisi hyötyä käydä ottamassa urheiluhierojalla testiksi sessio jossa aukoisi vähän paikkoja? Youtubesta varmaan löytyykin sitten noita itsetehtäviä juttuja

Jos hieromistausta on aika nollassa, luuletko että olisi hyötyä käydä ottamassa urheiluhierojalla testiksi sessio jossa aukoisi vähän paikkoja? Youtubesta varmaan löytyykin sitten noita itsetehtäviä juttuja

Siis no samahan se on onko hieronnassa käynyt vai ei, jos kyseinen paikka jumittaa niin kannattaahan se ehdottomasti käydä jossain aukasemassa. Kaikki ei tosin ymmärrä kyseisen nivelen päälle mitään, jotkut väittää jopa ettei se voi jumittua virheasentoon, vaikka voihan se. Kannattaa siis aina erikseen mainita hierojalle/napralle, että tsekkaa SI Nivelen. Helpottaa kyllä kummasti oloa kun paikat liikkuu kuten pitää eikä koko ruoto ole solmussa.

Aika moni käy myös lekurilla valittamassa esim että polvi on kipeä, nilkkaa särkee, tai johonkin, vikaa etsiskellään sitten sieltä löytämättä sitä koskaan. Aika usein syynä on lantion vinous, johtuen SI:n virheasennosta, joka sitten aiheuttaa noita muita ongelmia hyvin tehokkaasti. Myös "Eripituiset" jalat johtuvat tuosta, kyllähän ne näennäisesti on eripituiset, koska lantio on vinossa :) Sitte sitäkin vaivaa korjataan virheellisesti esim korokepohjallisella ja ihmetellään kun selkäkivut ei vaan katoa. Eihän ne katoa jos itse vaiva on ja pysyy siellä, kyllä ne kintutkin samanpituisiksi tulee, kun SI on ns. paikallaan. Siis esimerkkinä tämmöisiäkin voipi olla.

Oujee, viimeinki ku on arkipäivänä töistä vapaa niin sain tsägällä ens maanantailla Naprapatiaan ajan, saapahan taasen SI:t "paikalleen" eli liikkumaan sekä ruodon suoraksi. Parhautta.

Mitäs pakkislaiset tuosta mun röntgenkuvasta mieltä? Tuo otettiin maaliskuussa. Osaako joku sanoa, näkeekö tuosta, että onko si:t ollu vituillaan? Nyt oon käyny käsittelyissä ja jalat pitäisi olla yhtä pitkät, olisi mielenkiintoista käydä uudelleen kuvauttamassa.

Liitteet

• 11401 – Kopio.webp
    11401 – Kopio.webp
    44,2 KB · Katsottu: 2 991
Zone-sarja -42%
Mitäs pakkislaiset tuosta mun röntgenkuvasta mieltä? Tuo otettiin maaliskuussa. Osaako joku sanoa, näkeekö tuosta, että onko si:t ollu vituillaan? Nyt oon käyny käsittelyissä ja jalat pitäisi olla yhtä pitkät, olisi mielenkiintoista käydä uudelleen kuvauttamassa.

Mä sanoisin et ei nää. Mut mä en oo radiologi.
Ton pienen kierouden näet varmaan itsekin. Mä näkisin että ihan turhaa säteilyttää "huvikseen" uudestaan, kun ei noista kuvista oikeen tommosia asiota näe, ja lannerangan kuva on muutenkin suht huono löytämään mitään kovin pientä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mä sanoisin et ei nää. Mut mä en oo radiologi.
Ton pienen kierouden näet varmaan itsekin. Mä näkisin että ihan turhaa säteilyttää "huvikseen" uudestaan, kun ei noista kuvista oikeen tommosia asiota näe, ja lannerangan kuva on muutenkin suht huono löytämään mitään kovin pientä.

Ton mutkan näen itekkin toki. Arvauskeskus kirurgin päätelmä oli välilevyn rappeuma. Aika pahasti toi selkä oli kyl solmus.

Kaksi ekaa kuva otettu ennen ruodon oikaisua ja kolmas käsittelyjen jälkeen:

AI6gqf - Image - Aijaa.com
bQJrXV - Image - Aijaa.com
O6mYHB - Image - Aijaa.com

Viimesessä kuvassa jo aika hyvä balanssi? Tuskin on enää selässä skolioosia? Mulla on vasen olkapää vaivannut pitkään, kortisonia on lykätty kun tulehtuu muutaman kk:n välein. Mahtaiskohan syyllinen olla toi selän/hartian vinouma?

Silmämääräsesti kuvasta ku tsekkaa niin lantio on suorana, eli SI:t pitäis silloin kaiken järjen mukaan olla kohillaan, samaten olkapäät on noissa aijaan kuvissa samalla tasolla, joka taas vaikuttaa samaan että SI:t on kohillaan. Toisaalt jos se heitto on niin pien ettei ihan iisil silmämääräsesti huomaa niin ei se haittaa, koska se kuitenki kropassa aiheuttaa ongelmaa, pienikin vinous.

Mut oletetaa että ne ois kohillaan ollut, koska se näyttääki siltä. Joku tota kyllä vääntää aika tehokkaasti rangasta jokatapauksessa kuten kuka vaan huomaa heti ettei ranka oo suorana. TOISAALTA Se ei tarvi olla sen isompi juttu kun lihaskireys, joka tekee rankaan fasettilukot, tottakai se röntgenissä näkyy kierona koska se sitä silloin onkin, kun lihakset vetää toista puolta kasaan/lukottaa rangan siltä puolen. Ehkä näin ?

OK. No voiko välilevyn rappeuma aiheuttaa tuon skolioosin? Tällä hetkellä jalat on yhtä pitkät ja ei selkä noin viturallaan ole, mutta kyllä tossa vasemmalla alaselän lonkan kohdalla tuntuu sellasta puristusta varsinki jos istuu kauan tietokoneen edessä. Lisäksi tulee jatkuvasti lukkoja selkään. Alimmat nikamat menee tosi helposti lukkoon ja saan ne paukautettua auki kyllä. Samaten aina kun rullaa putkella selkää, nii aikamoinen rutina ja pauke sieltä tulee.

no tossa rtgn kuvassa toi kierous on oikeestaan aika pieni. Se selittynee, niin kuin muut jo totes, ihan varmaan pelkillä lihasjumeilla, tai sit toinen vaihtoehto on tietysti että sulla on luonnostaan pientä kieroutta siellä (melkein kaikilla on), joka voi altistaa sitten sille että lihakset vetää jumiin.
Niin kuin noista sun myöhemmistä kuvista näkee niin aika jumissa on vissiin selkä ollu, ja ksäittelyn jälkeen näyttää tasapainoiselta, sitä ei voi noista sanoa onko ranka oiennut vai ei.
Välilevyrappeumahan ois kulumaa, madaltumaa tai whatever. Toki sekin voi aiheuttaa oireita, kuten esim lihasjumeja. Mut oikeestaan ei oo kauheen oleellinen asia, kun meillä kaikilla iän myötä välilevyt painuu enemmän tai vähemmän kasaan.
Näin mä ajattelisin.. taustalla voi siis olla monen monta syytä, joista oireena lihasjumit.. Sinällään millekään noista ei ole esim. kirurgisesti mitään tehtävissä.

E. sivuhuomiona todettakoon että kaikilla on myös käytännössä erimittaiset jalat.. joten siihenkään pelkästään ei voi oikeen mitään perustaa.

Napralla käyty ja paikat oikastu, ryhti suoreni jne kuten pitääki. Tuntuu vaa ku ois jotain huumeit tms vetäny ku alko heittää päässä, rupes veri kiertää hieman paremmin taasen :D

Mulla on selkäterapeutin mukaan lantion virheasento, oikea puoli on korkeammalla kuin vasen ja se aiheuttaa näennäisen jalkojen pituuseron. SI-nivelestä kuulemma oikea puoli lantiosta kääntynyt eteenpäin. Oon kaivellut netistä nyt useamman tunnin harjoituksia ja venytyksiä, ja olen lähinnä vain entistä hämmentyneempi kaikista ristiriitaisista neuvoista, joita löysin. En oikein osaa hahmottaa tuota biomekaniikkaa siellä lantiossa, että miten se lantion toinen puoli nyt sitten tarkalleen on kääntynyt. Mulla esimerkiksi kengän pohja kuluu tuon lyhyemmän (oikean) jalan puolelta enemmän, mikä on jotenkin vaikea ymmärtää, koska luulisi asian olevan toisin päin. Siirrän painon usein myös sen pidemmän (vasemman) jalan ulkosyrjälle (jolloin se tuntuu pidemmältä), enkä lyhyemmän jalan, vaikka niin voisi kuvitella.

Lantion vinous aiheuttaa seuraavia oireita: oikealta puolelta lonkankokistaja on kireämpi ja vasemmalla puolella ulkokiertäjät kiristävät, samoin keskimmäinen pakaralihas on kireämpi tällä puolella. Vasen lonkka on muutenkin epämääräisella tavalla arempi, heikompi ja epävakaan tuntuinen, ja esim. bulgarialaisessa kyykyssä huomaan voimaeron oikeaan jalkaan selvästi. Hyvin raskaissa takakyykyissä tämä heikompi lonkka romahtaa alaspäin ja jalka sisäänpäin, minkä seurauksena koko kyykky lähtee vastakkaiselle puolelle kallellaan ylös. Oikean puolen takimmaiset sahalihakset (?) ovat kroonisesti jumissa ja yläselässä on myös jumeja kallonpohjaan saakka. Vasempaan takareiteen pakaran alle sattuu kumarrellessa ja kävellessä.

Lonkkani ovat kuulemma yliliikkuvat, samoin alaselkä, ja minun pitäisi vahvistaa syviä vatsalihaksia ja pakaroita, ja venytellä tiettyjä lihaksia. En vain oiken pääse selvyyteen, että miten se käytännössä pitäisi tehdä ja liittää osaksi treeniä, noiden pakaroiden vahvistaminen lähinnä siis. Selkäterapeutti ei oikein vastannut, kun kysyin. Selvä on, että kyykyt ja maastavedot eivät tässä toimi, koska muuten minulla ei koko vaivaa olisikaan. Terapeutti kielsi minulta nostavat liikkeet ja kumartelemisen toispuoleisesti toisen jalan puoleen, samoin monet kiertovenytykset. Kuitenkin olen löytänyt ihan päinvastaisikin ohjeita. Tarvitsisin ihan konkreettista ohjeistusta siitä, miten voin jatkaa salitreeniäni ja millaisia liikkeitä kannattaisi tehdä. Selkäterapeutilla olisi kiva käydä, mutta ei ole oikein enää varaa sillä se on todella kallista. Kahdesta käsittelystä ei ole nyt paljoa jäänyt käteen, olen edelleen ihan yhtä kipeä.

Jos joku osaisi vielä valottaa tätä asiaa, olisin tosi iloinen:

Youtubessa on useita videoita tästä tekniikasta. Tuota liikettä käsketään tehdä "kiertyneelle puolelle", "jumiutuneelle puolelle", "taaksepäin kiertyneelle puolelle", enkä nyt hahmota että kummalle puolelle minun tuota pitäisi tehdä vai pitäisikö ollenkaan, koska kipeä puoli on vasen, jumiutunut puoli oikea, ja oikea puoli on eteenpäin kiertynyt eikä taaksepäin. Wut?

Mikä tahansa kommentti olisi nyt tervetullut tähän.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mulla on selkäterapeutin mukaan lantion virheasento, oikea puoli on korkeammalla kuin vasen ja se aiheuttaa näennäisen jalkojen pituuseron. SI-nivelestä kuulemma oikea puoli lantiosta kääntynyt eteenpäin. Oon kaivellut netistä nyt useamman tunnin harjoituksia ja venytyksiä, ja olen lähinnä vain entistä hämmentyneempi kaikista ristiriitaisista neuvoista, joita löysin. En oikein osaa hahmottaa tuota biomekaniikkaa siellä lantiossa, että miten se lantion toinen puoli nyt sitten tarkalleen on kääntynyt. Mulla esimerkiksi kengän pohja kuluu tuon lyhyemmän (oikean) jalan puolelta enemmän, mikä on jotenkin vaikea ymmärtää, koska luulisi asian olevan toisin päin. Siirrän painon usein myös sen pidemmän (vasemman) jalan ulkosyrjälle (jolloin se tuntuu pidemmältä), enkä lyhyemmän jalan, vaikka niin voisi kuvitella.

Lantion vinous aiheuttaa seuraavia oireita: oikealta puolelta lonkankokistaja on kireämpi ja vasemmalla puolella ulkokiertäjät kiristävät, samoin keskimmäinen pakaralihas on kireämpi tällä puolella. Vasen lonkka on muutenkin epämääräisella tavalla arempi, heikompi ja epävakaan tuntuinen, ja esim. bulgarialaisessa kyykyssä huomaan voimaeron oikeaan jalkaan selvästi. Hyvin raskaissa takakyykyissä tämä heikompi lonkka romahtaa alaspäin ja jalka sisäänpäin, minkä seurauksena koko kyykky lähtee vastakkaiselle puolelle kallellaan ylös. Oikean puolen takimmaiset sahalihakset (?) ovat kroonisesti jumissa ja yläselässä on myös jumeja kallonpohjaan saakka. Vasempaan takareiteen pakaran alle sattuu kumarrellessa ja kävellessä.

Lonkkani ovat kuulemma yliliikkuvat, samoin alaselkä, ja minun pitäisi vahvistaa syviä vatsalihaksia ja pakaroita, ja venytellä tiettyjä lihaksia. En vain oiken pääse selvyyteen, että miten se käytännössä pitäisi tehdä ja liittää osaksi treeniä, noiden pakaroiden vahvistaminen lähinnä siis. Selkäterapeutti ei oikein vastannut, kun kysyin. Selvä on, että kyykyt ja maastavedot eivät tässä toimi, koska muuten minulla ei koko vaivaa olisikaan. Terapeutti kielsi minulta nostavat liikkeet ja kumartelemisen toispuoleisesti toisen jalan puoleen, samoin monet kiertovenytykset. Kuitenkin olen löytänyt ihan päinvastaisikin ohjeita. Tarvitsisin ihan konkreettista ohjeistusta siitä, miten voin jatkaa salitreeniäni ja millaisia liikkeitä kannattaisi tehdä. Selkäterapeutilla olisi kiva käydä, mutta ei ole oikein enää varaa sillä se on todella kallista. Kahdesta käsittelystä ei ole nyt paljoa jäänyt käteen, olen edelleen ihan yhtä kipeä.

Jos joku osaisi vielä valottaa tätä asiaa, olisin tosi iloinen:

Youtubessa on useita videoita tästä tekniikasta. Tuota liikettä käsketään tehdä "kiertyneelle puolelle", "jumiutuneelle puolelle", "taaksepäin kiertyneelle puolelle", enkä nyt hahmota että kummalle puolelle minun tuota pitäisi tehdä vai pitäisikö ollenkaan, koska kipeä puoli on vasen, jumiutunut puoli oikea, ja oikea puoli on eteenpäin kiertynyt eikä taaksepäin. Wut?

Mikä tahansa kommentti olisi nyt tervetullut tähän.

Kaikki alla oleva on mun täysin epätieteellisten kokeilujen havaintoja, eli omalla vastuulla jne.

Säkin taidat olla vähän ankka, eli lantiokorin etureuna on alhaalla ja perse pitkällä?

Mulla tilanne alkoi helpottaa kun sain hiljalleen käännettyä lantiota sivuprofiilista katsoen suorempaan (kato Maddoxin päivyri #267). Tämän jälkeen itsehoidolliset harjoitteet alkoivat tehota noihin SI-niveliin. Mulla on tietty rutiini, jonka mä vedän aina lämmittelyssä ennen treeniä, samat liikkeet molemmille puolille (#272-273, kuvat ovat ikävä kyllä kuolleet, voin tsekata joskus jos ne vielä löytäisin). Mikään lopullinen lääke tämä ei ole, mutta niillä mies pysyy treenikuntoisena.

Mitä liikkeitä sun kannattaisi tehdä, se ei varmaan selviä kuin kokeilemalla itse.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
No itse en ainakaan noilla videon ohjeilla saa SI-niveliä auki. Mulle toimii nää kaksi tyyliä:

1. Selällään paina kantapäitä vuorotellen voimakkaasti lattiaan jännittämällä pakaralihaksia. Sellainen 1-2s supistus kovaa. Kannattaa kokeilla sekä polvet suorana, että koukussa.
2. Selällään polvet suorana vie jalka lähennykseen eli esim. oikea nilkka niin paljon vasemmalla kuin pystyt niin, että gluteus medius(loitontaja) menee kunnolla venytykseen. Sitten laita nilkat ristiin niin, että se venytettävä jalka jää alimmaiseksi ja pidä polvet täysin suorassa. Jos tuossa asennossa tuntuu painetta siellä SI-nivelessä niin se usein aukeaa itsekseen 5-10 sekunnissa. Voit vielä kokeilla jännittää sitä venytettävän jalat pakaraa eli kantapäätä lattiaan.

Jos tuntuu ettei aukea niin kannattaa ensin venyttää piriformikset ja sitten kokeilla uudestaan.

Katsoin nuo Kuparikaton liikkeet, jälkimmäisistä ei kyllä saanut selkoa ilman kuvia. En tiedä, onko mulla sanan varsinaisessa merkityksessä notkoselkää: alaselkä on jossain määrin yliliikkuva, ja helposti vedän itseni ylijoennukseen rintarangasta, jollloin seurauksena on alaselän meno korostuneelle notkolle. Tietyissä tilanteissa tapahtuva voimakas selän kaartaminen taaksepäin yhdistyneenä kuormitukseen (esim. pystypunnerruksessa seisten) aiheuttaa kipua ala-keskiselkään, joten koitan välttää sellaista. Mutta sitä en osaa sanoa, onko selkä normaalisti ollessa lukittunut tuohon notkoasentoon. Kukaan ammattilainen ei ole koskaan sanonut, että minulla olisi varsinaisesti notkoselkä.

Oranki, onko tuo kakkosliike tarkoitus tehdä molemmille puolille? Mullahan ei ole siis mitään käryä siitä, miltä tuntuu SI-nivelen aukeaminen tai lukossa oleminen. Mulla ei ole juuri siellä varsinaisesti mitään tuntemuksia. Mä en oikein edes tunne sitä, että mun lantioni on vinossa. Mulla on vain krooniset lihaskivut selässä ja lonkassa, ja ne ovat sellaista laatua, että niihin toimivien manipulaatioiden/harjoitusten vaikutuksen huomaa viiveellä. Koskaan mulla ei ole ollut sellaista kipua, joka häviäisi kertarusautuksella, kuten jotkut kuvaavat.

No mulla se ainakin huomaa siitä, että siellä tuntuu painetta. Siis SI-nivelen ja ristiluun alueella. joskus on myös ollut lievää säteilykipua jalkoihin sen takia. Ja joo, tee molemmille puolille. Tollaset vaan pitää oppia tunnistamaan. Itse ainakin huomaan heti jos mulla on joku paikka lukossa ja auon niitä säännöllisesti ettei tule enempiä oireita.

Latest posts

Back
Ylös Bottom