Selkävaivaisen treeniohjelma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja BullyBoy
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ikä
49
Sain sitten raahattua itseni lekuriin pitkittyneen selkäsäryn takia. Magneettikuvat otettiin ja saldona oli nikaman siirtymä, 2x välilevyn rappeumaa ja 1x pullistuma alaselässä. Nyt luonnollisesti ois pannassa kaikki alaselkään painetta tuovat liikkeet. V*tutus on suuri kun oon aina tykänny tehdä just kaikkia moninivelliikkeitä, riveä, mavea, kyykkyjä eli suurinosa treeneistä on tullu tehtyä vapailla painolla. Leikkaus tulis oleen kuulemma sen verran iso operaatio etten ainakaa vielä tässä vaiheessa siihen ala, mennää kipujen mukaan eteenpäin.

Jonninmoinen ohjelmanrunko kai tässä pitäs hahmottaa kun ei ihan tuonne rinta-hauis-a-go-go-osastolle viittis siirtyä. Aattelin jotain perus nelijakoa, Kädet/ Jalat/ Rinta, olkapäät/ Selkä. Kädet, tissit ja olkapääthän hoituu kunhan lahnana penkillä makoilee mutta mites nyt noi jalat ja selkä?

No, tämmösen sain kyhäiltyä:

Jalat
prässiä pumppaillen
ojennus
koukistus
pohkeet istuen

Selkä
leuat eri variaatioilla
ylätalja eri variaatioilla
rintatuellinen soutu
reverse hyper (tätä saa ja pitää tehdä herr doktorin mukaan)

Onhan tuossakin jotain millä mennä eteenpäin, vetoja jään kaipaileen..

- prässissä muistat, että et laske kovin syvään. muuten käy käpy.
- reverse hyper: otat sen vatsan alla olevan tuen riittävän pitkälle, että yli navan on tuettu. ja sitten rauhallisesti ja pyöreästi teet liikkeen, ikäänkuin nikama kerrallaan.
- etenet täysin selän ehdoilla. ladasta ei saa mersua, eikä niin huonoa selkää ole, etteikö sitä puukolla saisi huonommaksi.

Itsekin "selkävammaisena" prässiä suosittelen tekemään yhden jalan-versiona. Paljon helpompaa hallita koko liikettä ja välttää selän loukkaaminen.

Ja ala harjoittamaan päivittäin syviä lihaksia. Kyljet ja vatsat (syvät lihakset staattisesti) on itse tullut tehtyä toista kuukautta lähes päivittäin ja pitää sanoa että auttoi kipuihin yllättävän paljon.

Pitää ottaa mukaan toi yhdenjalan prässi, kävin aamulla jumppaamassa jalat ja kyllähän koivet sai turvoksiin vaikkei kyykkäämään pääsekkään.

Nyt täytyy paneutua opiskeleen jton keskivartalotreenejä, kiukulla eteenpäin.

Mitenkäs kun itsellänikin on tuo nikamansiirtymä niin nämä jalktreenit? Kyykkyä olen ennen tehnyt pienillä painoilla mutta nyt onnistuin viime keskiviikkona saamaan selän jumiin ihan normaaleilla painoilla. Vieläkin on selkä aikä arka, tai oikeestaan vasen puoli. Menee jännästi se puoli lukkoon aina välillä.

Uskaltaako enää tehä kyykkyä ollenkaan vai pitääkö siirtyä prässiin? Ei ilmeisesti rasita alaselkää yhtä paljoa? Mitenkäs tämä yhden jalan prässi, onko se hyväkin liike?

Mitähän muuta tällaisen selkävammaisen kannattaa välttää? Mavea ainakin, onko muuta?

hekuli sanoi:
Mitenkäs kun itsellänikin on tuo nikamansiirtymä niin nämä jalktreenit? Kyykkyä olen ennen tehnyt pienillä painoilla mutta nyt onnistuin viime keskiviikkona saamaan selän jumiin ihan normaaleilla painoilla. Vieläkin on selkä aikä arka, tai oikeestaan vasen puoli. Menee jännästi se puoli lukkoon aina välillä.

Uskaltaako enää tehä kyykkyä ollenkaan vai pitääkö siirtyä prässiin? Ei ilmeisesti rasita alaselkää yhtä paljoa? Mitenkäs tämä yhden jalan prässi, onko se hyväkin liike?

Mitähän muuta tällaisen selkävammaisen kannattaa välttää? Mavea ainakin, onko muuta?

SJMV ja julle voi kans olla aika pahoi.. ja rinnalleveto+painonnostoliikkeet.

bullyboy: minkä laisia oireita sinulla oli ennen kuin hakeuduit hoitoon? Minulla tuntuu tuolla alaselässä n. 3cm selkärangan vasemmalla puolen kipua, jonka vuoksi en voi kyykätä, tehdä mavea. Lenkkeilyssäkin tuntuu kyseinen kipu. Jalkoja olen treenannut prässillä, hack:lla ja kevyttä etukyykkyä. Noissakin liikkeissä kipu usein tuntuu. Kipu on ollut n. vuoden ajan, välillä pahempi välillä parempi. Jokapäiväistä se kuitenkin on.

jyri sanoi:
bullyboy: minkä laisia oireita sinulla oli ennen kuin hakeuduit hoitoon? Minulla tuntuu tuolla alaselässä n. 3cm selkärangan vasemmalla puolen kipua, jonka vuoksi en voi kyykätä, tehdä mavea. Lenkkeilyssäkin tuntuu kyseinen kipu. Jalkoja olen treenannut prässillä, hack:lla ja kevyttä etukyykkyä. Noissakin liikkeissä kipu usein tuntuu. Kipu on ollut n. vuoden ajan, välillä pahempi välillä parempi. Jokapäiväistä se kuitenkin on.

Ihan samat oireet kun sulla, vasemmalle puollelle mullakin juilii ja kipu säteilee sitten pakaran kautta ihan varpaisiin asti. Välillä tuntuu et varpaat irtoo kun oikein vihlaisee. Semmosta iskias-tyyppistä särkyä.

Vasen puoli alaselästä ja pakara mulla jumii sitten täysin kun tuo vamma ottaa itteensä.

Aikalailla samanlaisella ohjelmalla tulee treenattua.
Vuosi sitten sain alaselän niin jumiin ettei kyykkyjä tai maastavetoa tarvi enää harkitakkaan.
Prässissäkin saa todella katsoa ettei päästä persettä nousemaan, jättää vaan suosiolla hiukan ylemmäksi tai tekee yhdellä jalalla.
Pystypunnerruksen teen nykyään koneessa, tulee pienetkin mahdolliset selän 'nytkäytykset' minimoitua.
Kannattaa ehdottomasti keskittyä Stiltskinin mainitsemiin syviin lihaksiin, itsellä auttanut myös todella paljon.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom