Selkään lisää leveyttä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Viivi
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Mulla ei oo maholista noita taljoja käyttää(himassa oon treenannu koht vuoden ajan) nii onko kulmasoutu, leuat vastaotteella ja kulmasoudut(yhel kädel ja tangol) riittävän hyvii? Onko noi taljat välttämättömii v-muodon kannalta?

neutraali sanoi:
sama se on vetääkö leukoja vai taljaa, molemmilla se selkä kasvaa kun aikansa hinkkailee. tekee sitä kumpi itsestään tuntuu mielekkäämmältä.

joo. pitkällä juoksulla oman selän treenaamisen ja leviämisen kannalta tärkeintä taitaakin olla sen selvittäminen, että kumpiko sopii itselleen paremmin - eli kummalla saa paremman tuntuman, sekä lihat kipeiksi (+ tietenkin muut selkäliikkeet treeniin päälle, tässä threadissa nyt ollaan vaan tunnuttu keskusteltavan eniten näistä kahdesta selkäliikkeestä). tämä toki tietysti edellyttää sen itselleen oikean suoritustavankin löytämistä. leuanveto varsinkaan ei ole alussa se kaikkein helpoin liike opetella - sen näkee tehtävän usein ihan päin persettä; hirveillä rimpuilevilla heijareilla, sekä hauiksilla - jolloin selän osuudesta vetoon ei ole tietoakaan. selailin threadin läpi, ja isondinon vinkit leuanvetoon olivat hyviä, niin se pitäisi tehdä. ja rauhallisesti, selkään keskittyen.

mutta enivei, kyllä sitä taljoillakin tosiaan selkään leveyttä ja kokoa saa. toisille vaan toimii toinen paremmin kuin toinen toisille. <- olikohan tarpeeksi fiksusti sanottu? :rolleyes:

ja edelleen, se perinteinen leuanveto on täysin eri liike kuin leuanveto myötäotteella.

Kummallako otteella niitä leukoja kannattaa vetää, ja millä leveydellä käsiä pitää???
Jokaisella tuntuu olevan eriävä mielipide. :(
Itse olen vetänyt sekä vasta-, että myötäotteella, leveästi.

Pikkuhannu sanoi:
Kummallako otteella niitä leukoja kannattaa vetää, ja millä leveydellä käsiä pitää???
Jokaisella tuntuu olevan eriävä mielipide. :(
Itse olen vetänyt sekä vasta-, että myötäotteella, leveästi.

testaa itse, mikä sinulle käy parhaiten. kunhan olet sen tuntuman sinne selkään saanut - eli siis oppinut tekemään leuanvedon oikealla tavalla (selällä, ei hauiksilla - eikä rimpuilemalla), niin sen huomaa siitä tuntumasta, mikä niistä otteista sen sinne selkään parhaiten tuo. itse en saa vastaotteella selkään kunnolla tuntumaa, vaan jätän ne otteet sitten ennemmin ylätaljaan - suoralla-, lapio-, tai kapealla tangolla tehtynä.

aiempi treenikaverini sai taas parhaiten leuanvedossa tuntuman selkään vastaotteella tehtynä, ja hieman hartioita kapeammalla otteella. siinä me sitten vuoroteltiin - minä hieman hartioita leveämmällä myötäotteella, ja hän hieman hartioita kapeammalla vastaotteella. eli ei noihin mitään universaaleja vastauksia ole - siksi ne eriävät mielipiteet.

edit. se leuanveto hieman hartioita kapeammalla vastaotteella tehtynä on sitten myös aivan eri liike kuin perinteinen leuanveto - jos siis pyritään selkää tekemään, eikä hauiksia.

kumpi nyt siis on myötä ja vastaote? :eek: ja tänää ainaki yritin tehä ylätaljaaki sillain miten tääl on neuvottu,mut jos kapeella vetää ni kuuluuko kyynerpäät mennä kylki pitkin,vai käsivarret 90´ kulmaan ja siitä takseppäin latsit yhteen vetäen,ja niin no onko leveellä otteella sama juttu,vai miten kuulus tehä? :)

Itsellä toimii todella hyvin juuri ylätalja, maastaveto ja kulmasoutu. V-kahvalla veto ylätaljassa toimii minulla ehkä parhaiten leveille selkälihaksille, paremmin kuin esim. alatalja.

and1_ sanoi:
kumpi nyt siis on myötä ja vastaote?

Leuanvedossa myötäote on se, jossa näet rystysesi leukoja vetäessäsi.

ja tänää ainaki yritin tehä ylätaljaaki sillain miten tääl on neuvottu,mut jos kapeella vetää ni kuuluuko kyynerpäät mennä kylki pitkin,vai käsivarret 90´ kulmaan ja siitä takseppäin latsit yhteen vetäen,ja niin no onko leveellä otteella sama juttu,vai miten kuulus tehä? :)

Periaate on se, että kyynärpäät vedetään sinne, minne ne automaattisesti menevät eli 'luonnollisessa asennossa'. Otetta levennettäessä kyynärpäät jäävät enemmän irti kyljistä.

(Yleensä en jaksa puuttua kenenkään oikeinkirjoitukseen, mutta tuo teksti on jo niin juosten kuseskeltu, että kehotan kiinnittämään luettavuuteen enemmän huomiota vastaisuudessa. Tack.)

Oma selkätreeni on alatalja 3 x 10, ylätalja kapealla vastaotteella 3 x 10, ylätalja leveällä myötäotteella 2-3 x 10, sitten vuoroviikoin mave / selänojennus lisäpainoilla...

Olen tehnyt kyllä samaa kohta melkein puoli vuotta mutta kun koko ajan painot nousee ja tuntuu selkä vähän levinneen niin en ole lähtenyt muuttaan..

itellä ollu se perinteine että yleensä kulmasoutua kp:lla muutama sarja,maastaveto ja loppuun viel ylätaljaa leveellä myötä otteella ja tähän asti tulosta tullukki ihan moitteettomasti :thumbs:

Omskakas sanoi:
Leuanvedossa myötäote on se, jossa näet rystysesi leukoja vetäessäsi.

Periaate on se, että kyynärpäät vedetään sinne, minne ne automaattisesti menevät eli 'luonnollisessa asennossa'. Otetta levennettäessä kyynärpäät jäävät enemmän irti kyljistä.

(Yleensä en jaksa puuttua kenenkään oikeinkirjoitukseen, mutta tuo teksti on jo niin juosten kuseskeltu, että kehotan kiinnittämään luettavuuteen enemmän huomiota vastaisuudessa. Tack.)

kiitos tiedosta :) ja joo näköjää tullu vähä hätiköiden kirjotettuu... pitää katella tarkemmin jatkossa :thumbs:

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
taicaviitta sanoi:
testaa itse, mikä sinulle käy parhaiten. kunhan olet sen tuntuman sinne selkään saanut - eli siis oppinut tekemään leuanvedon oikealla tavalla (selällä, ei hauiksilla - eikä rimpuilemalla), niin sen huomaa siitä tuntumasta, mikä niistä otteista sen sinne selkään parhaiten tuo. itse en saa vastaotteella selkään kunnolla tuntumaa, vaan jätän ne otteet sitten ennemmin ylätaljaan - suoralla-, lapio-, tai kapealla tangolla tehtynä.

aiempi treenikaverini sai taas parhaiten leuanvedossa tuntuman selkään vastaotteella tehtynä, ja hieman hartioita kapeammalla otteella. siinä me sitten vuoroteltiin - minä hieman hartioita leveämmällä myötäotteella, ja hän hieman hartioita kapeammalla vastaotteella. eli ei noihin mitään universaaleja vastauksia ole - siksi ne eriävät mielipiteet.

edit. se leuanveto hieman hartioita kapeammalla vastaotteella tehtynä on sitten myös aivan eri liike kuin perinteinen leuanveto - jos siis pyritään selkää tekemään, eikä hauiksia.

itse tykkään vetään ylärintaan saakka, sellaisella hartioiden levyisellä vasta otteella. 3 sarjaa tuntuu latseissa jo yllättävän paljon, hidas tempo alaslaskussa ja rinta rottingilla kokoajan(tämä on tärkeä useassa liikkeessä).

edit: liikehän on rintaanveto eikä leuanveto.

edit2: kulmasoutu tangolla, jalkojen ja yläkropan kulman ollessa 90 astetta tuntuu myös hyvältä liikkeeltä, tässä täytyy vaan pitää rinta rottingilla ja keskivartalo kasassa. Välilevyt on kovilla tässä liikkeessä.
Sitten pystymmässä kulmassa tehtävä v-kahvalla tehtävä t-tanko soutu.
Sitten se perinteinen maastaveto kapealla jalka-asennolla:), sekin käy latseihin/epäkkäisiin ihan nätisti:).

En tiedä onko tätä jo aikasemmin postattu mutta kokeilkaa vetoremmeillä selkätreeniä. Mulla on aina ollu surkia selkä mutta kun ostin vetoremmit alkoi edes jotain tulosta syntymään sinnekkin sektorille.

Ric Flair sanoi:
En tiedä onko tätä jo aikasemmin postattu mutta kokeilkaa vetoremmeillä selkätreeniä. Mulla on aina ollu surkia selkä mutta kun ostin vetoremmit alkoi edes jotain tulosta syntymään sinnekkin sektorille.

eiköhän tuon pitäisi olla aika itsestäänselvä asia - ja varmaankin tullut useasti esille. mutta hyvähän siitä on aina aika ajoin silti huomauttaa. selkätreeni selälle, ja forkuille & lapasille sitten omat treenit.

tyhmä kysymys mut kysyn kumminki et saan varman tiedon :) eli,esim ylätalja eteen,t-kulmasoutu,tai mikä tahansa selkäliike,niin kuuluuko se tehä sillain et antaa käsien olla "rentona",tietty sen verra et pysyy painot käsissä,sitte vetää latsit yhteen ja sitte latsit auki,latsit yhteen auki jne. eli sitä meinaan ettei auta käsillä yhtään tai ainaki mahollisimman vähä,vaan pyrkii justiinsa tolla selittämälläni tyylillä tehä,eli ilmeisesti selällä toisin sanoen :D ainaki ymmärtääkseni näin?vähä sekavasti selitetty mut toivottavasti saatte selkoa :)

and1_ sanoi:
tyhmä kysymys mut kysyn kumminki et saan varman tiedon :) eli,esim ylätalja eteen,t-kulmasoutu,tai mikä tahansa selkäliike,niin kuuluuko se tehä sillain et antaa käsien olla "rentona",tietty sen verra et pysyy painot käsissä,sitte vetää latsit yhteen ja sitte latsit auki,latsit yhteen auki jne. eli sitä meinaan ettei auta käsillä yhtään tai ainaki mahollisimman vähä,vaan pyrkii justiinsa tolla selittämälläni tyylillä tehä,eli ilmeisesti selällä toisin sanoen :D ainaki ymmärtääkseni näin?vähä sekavasti selitetty mut toivottavasti saatte selkoa :)

Tämä on hyvä tyyli opetella käyttämään niitä selkälihaksiaan. Mutta myöhemmin kun painot kasvaa, niin väkisinkin ne kädet on enemmän pelissä, mutta sitten se ei enää haittaa kun pääosa työstä menee selkälihoille.

Timba79 sanoi:
Tämä on hyvä tyyli opetella käyttämään niitä selkälihaksiaan. Mutta myöhemmin kun painot kasvaa, niin väkisinkin ne kädet on enemmän pelissä, mutta sitten se ei enää haittaa kun pääosa työstä menee selkälihoille.

okei,kiitti vastauksesta :)

Mulla on kotona pienimuotoinen "kotisali", mutta tarvitsisin hyviä neuvoja siihen, että miten näillä tehdä suunnilleen ok selkätreeni:

-smith
-penkki / vinopenkki
-suoria tankoja + m-tanko
-säädeltäviä käsipainoja

Itsekseni olen hissukseen treenaillut. Onnistuukohan noilla saamaa vähän leveyttä? Siis sitä ilkeää tunnetta, että olisi mandariinit kainaloissa...

Jonkin verran olen nostellut. Työ, lapset, nainen ja koira (kin) sanelee jonkin verran aikatauluja. Pitäis saada selkä mahtumaan siis yhteen päivään. Paljoa ei ole varaa tinkiä ja siis jaotella niitä muille päiville.
Vähän siis kokemusta, mutta mielelläni ottaisin vastaan jonkinlaisen skaalan, mitä voi tehdä; perusliikkeet ja apuliikkeet?
Voisin sitten vertailla vähän, miten muut tän hoitais.
Massaa olen viimeaikoina yrittänyt saada luiden ympärille, joten yritän ihan perusliikkeitä pitää kunniassa.

hm

Roni3:
Kannattaa varmaankin hankkia rekkitanko ja vetää leukoja. Jos tuntuu siltä että toistoja menee liikaa niin hakee kaupasta vielä lisäpainovyö, siihen voi kiinnittää ihan levypainoja.

roni3 sanoi:
Mulla on kotona pienimuotoinen "kotisali", mutta tarvitsisin hyviä neuvoja siihen, että miten näillä tehdä suunnilleen ok selkätreeni:

-smith
-penkki / vinopenkki
-suoria tankoja + m-tanko
-säädeltäviä käsipainoja
Teet smithiä hyväksi käyttäen penkkileukoja eteen ja taakse mahdollisimman leveällä otteella. Siinä on ihan tarpeeksi selälle leveystreeniä.

-- Edit --
Riippuu hieman siitä millä jaolla treenailet kuinka paljon selkää pitää rasittaa, mutta jos sille on oma päivä niin selkätreeni voisi mennä seuraavilla liikkeillä:
- Penkkileuat eteen 2*
- Penkkileuat taakse 2*
- Kulmasoutu käsipainoilla 2*
- MAVE 2*

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom