Sekalaiset vitutusta aiheuttavat yhteiskunnan asiat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
se vituttaa miten ihmiset jaksaa itkeä siitä kun toiset ajaa nastoilla pääkaupunkiseudulla tai isot pomot tienaa enemmän. tai muu turha itkeminen.

muuttakaa lappiin älkääkä valittako jatkuvasti vaan käyttäkää se energia ja aika joko koulutukseen tai työntekoon.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei millään pahalla mutta mä olen oikeasti jonkin verran kurvaillut pk seudulla kitkoilla ja kertaakaan ei ole ollut edes lähellä etteikö pysyisi tiellä. Yksi sana: Tilannenopeus..

juuri näin. itsekin vain kitkoilla ajellut keskimäärin, ja vaikka ajan aina "törkeästi", ei kitkoilla ongelmia ole ilmennyt. siihen kun vielä lisää taavi taviksen ajonopeuden, jonka ohi hautajaissaattuekin lentää, niin ei tosiaan voi ymmärtää nastojen tarpeellisuutta.

Ei tarvitse mennä afrikkaan katsomaan nälkiintyneitä, kodittomia yms.. surkeutta. Itärajan ylitys riittää. Siksi Suomessa on armeija ettei täällä kuole lapset nälkään tai pakkaseen.

Nyt en ymmärrä? Minä kun luulin, että suomessa sosiaalihuolto huolehtii siitä, ettei lapset kuole nälkään ja pakkaseen. Mutta armeija? :confused:

Siinäpä olisikin hyötykäyttö sillekin instituutiolle! :rolleyes:

Se pienenpieni ohut jääkerros jossain sivutiellä joskus aikaisin aamulla mitään haittaa, höllentää kaasujalkaa niin kitkoilla pärjää ihan hyvin.
Ei millään pahalla mutta mä olen oikeasti jonkin verran kurvaillut pk seudulla kitkoilla ja kertaakaan ei ole ollut edes lähellä etteikö pysyisi tiellä. Yksi sana: Tilannenopeus. Haitat on nastoista kuitenkin niin järjettömät että jos joku ei kitkoilla osaa ajaa niin hän voi sitten kulkea turvallisesti bussilla tai kävisi sen autokoulun uudestaan ja opettelisi ajamaan.

Mutta minä muistan lukeneeni jostain tutkimuksen (TM tai vastaava?), jossa kertoiltiin kitkojen kuluttavan asfalttia jopa nastoja enemmän. Ja jonnekinhan ne kitkatkin kuluu eli tod. näk. sama pöly niiden mukuloiden keuhkoihin niistäkin lähtee.

Se pienenpieni ohut jääkerros jossain sivutiellä joskus aikaisin aamulla mitään haittaa, höllentää kaasujalkaa niin kitkoilla pärjää ihan hyvin.
Ei millään pahalla mutta mä olen oikeasti jonkin verran kurvaillut pk seudulla kitkoilla ja kertaakaan ei ole ollut edes lähellä etteikö pysyisi tiellä. Yksi sana: Tilannenopeus. Haitat on nastoista kuitenkin niin järjettömät että jos joku ei kitkoilla osaa ajaa niin hän voi sitten kulkea turvallisesti bussilla tai kävisi sen autokoulun uudestaan ja opettelisi ajamaan.

Niinpä tilannenopeus. Mutta nastoilla se voikin sitten olla hivenen korkeampi ja siitäkös minä tykkään.

Ei tarvitse mennä afrikkaan katsomaan nälkiintyneitä, kodittomia yms.. surkeutta. Itärajan ylitys riittää. Siksi Suomessa on armeija ettei täällä kuole lapset nälkään tai pakkaseen.

60 vuotta sitten kommenttisi oli asiaa. Isoisäni kaatui rintamalla [respect]. Mutta maailma on muuttui tässä välillä.

Arvosteluni meni kuitenkin kaikkien maiden päättäjille. Asevarusteluun käytetään 800 000 000 000 dollaria vuodessa. Murto-osalla tuosta rahasta voitaisiin ostaa ruokaa kaikille.

Tajuan toki, ettei se ole noin yksinkertaista. Mutta köyhyyden poistaminen maailmasta on kiinni ainoastaan siitä, haluammeko sen poistuvan.

Arvosteluni meni kuitenkin kaikkien maiden päättäjille. Asevarusteluun käytetään 800 000 000 000 dollaria vuodessa. Murto-osalla tuosta rahasta voitaisiin ostaa ruokaa kaikille.

Mitä tässä oikeasti pitäisi tehdä, on se että kerätään kaikista länsimaista armeija jolla myllätään koko arfrikka. Sen jälkeen koko manner pitäisi täydellisesti demilitarisoida pl. rauhanturvaajat, jotka nekin vedettäisiin aikoinaan pois.

Sitten kun paikalliset olisivat ehtineet takoa aurojaan viidakkoveitsiksi tarpeeksi paljon yleisen hässäkän aikaansaamiseksi, armeijat uudestaan sisään. Asevientikieltoa valvomaan länsimaiden armeijat jolla valvottaisiin afrikan kaikkia (ulko)rajoja.

Oletko miettinyt, kuinka maapallon käy, jos kaikilla on samanlainen elintaso kuin meillä "länsimaalaisilla".

Olen. Enkä todellakaan halua kaikille citymaastureita. Edes meille länsimaalaisille.

Afrikan maathan eivät ole mukana esim. Kioton sopimuksessa ja niissä ympäristötilanne on katastrofaalinen. Se vaan jää suurempien katastrofien jalkoihin. Sodathan ovat aina olleet suurimpia ympäristöongelmia.

Helppoja teitä ei ole, mutta tärkeää olisi hillitä väestönkasvua. Aina löytyy ihmisiä, jotka ajattelevat lyhytnäköisesti, että sodat, aids ja nälänhädät hillitsevät sitä. Silti kehitysmaissa jengi lisääntyy vaan sitä enemmän, mitä epävarmempi tulevaisuus on. Ihmisten (erityisesti naisten) aseman parantaminen kehitysmaissa olisi parempi lääke.

- sdp, sak ja tavja sekä näiden levittämä propaganda

Jahas, tästä löytyikin sopivasti taas hyvä esimerkki: Linkki.

”Yhteistoimintalaki kertoo havainnollisesti, mitä tapahtuisi, jos sosiaalidemokraatit eivät olisi kantamassa hallitusvastuuta. Kuka puolustaisi palkansaajaa? Kuka tukisi työmarkkinayhteistyötä?”, Heinäluoma kysyi.

:wall:

Totta. Mutta hierarkia on ollut myös vahva. Dominoivimmat (tämä ei automaattisesti tarkoita pahimpia tappelupukareita) ovat myös päässeet perhelaumassa korkeampaan asemaan ja ansainneet sen vuoksi etuja, kuten parhaat puolisot. Voimakkaat, hallitsevat ja dominoivat (kummassakin sukupuolessa) ovat aina olleet arvoasteikon yläpäässä. Mutta tämä ei ole tarkoittanut muiden kiusaamista, alistamista (välttämättä) eikä varsinkaan väkivaltaa. Arvojärjestys on vapauttanut voimavaroja aggressiosta ja jatkuvista kahinoista. Ei tarvitse tapella kun kaikkien asema on selvä ja kaikille tarpeellinen toimeentulo turvattu. Perheyhteisö kuitenkin järkkyi aina poikkeusolosuhteissa kuten nälänhädän aikana.
Sen perusteella mitä olen lukenut jäljellä olevista metsästäjä-keräilijöistä, luulen että liioittelet hierarkisuutta. Jonkinlainen arvojärjestys varmaan löytyy, mutta se ansaitaan kyvykkyydellä, eikä oteta väkisin tai hierota toisten naamaan.

Nyt sitten kun voimme paremmin ohjata omaa käyttäytymistä ja maailma on aika pehmo, onkin mielenkiintoista se, miksi edelleen tietynlainen dominoivuus on plussaa yksilölle. Nykyään molemmille sukupuolille. Ei osaa selittää muuten kuin pienyhteisöeläimelle tyypillisellä turvahakuisuudella. Vahvempi ja sen näyttävä tuo toisille turvallisuuden tunnetta, johon pyritään. Jos maailman kokee kovana paikkana, hakeutuu mieluummin turvalliseen päin.
Maailma on varmaan fyysisten uhkien kannalta turvallisempi kuin koskaan. Sosiaalisesti pitäisin tiivistä hyvin toimivaa heimoyhteisöä turvallisemman tuntuisena kuin nykyistä maailmaa, missä suvut ovat hajaantuneet ympäri maata ja maapalloa, jossa lehdissä luetaan sodista ja työpaikkojen paosta kiinaan, jossa vanhukset ovat yksin, ja jossa joutuu kohtaamaan jatkuvasti tuntemattomia ihmisiä.

Luulen että yksi ongelma on ihmisryhmien kasvu. Vaikka tekisi kuinka paljon muiden hyväksi, ei tuloksia välttämättä näe eikä siitä hyödy itse, sillä ottajia on valtavasti ja toisten auttamista pidetään nykyään vähän naurettavana puuhana. Niinpä perinteinen kyvykkyydellä ja antamisella saatu arvostus ei toimi. Kun ihmiset joutuvat kohtaamaan tuntemattomia, he muodostavat kuvan toisista ihmisistä. Ilmeisesti käyttäytymällä kuin olisi sosiaalisesti muita korkeammassa asemassa saa ihmiset uskomaan siihen. En tiedä perustuuko tämä haluun välttää konflikteja, tyhmyyteen vai havaintoon, että on mukavampaa olla väärässä laumassa, kuin oikeassa yksin.

Käsitin tekstisi niin, että dominoiva käytös herättää sinussa turvallisuuden tunnetta. Tätä minun on vaikea käsittää. Ymmärrän kyllä että monesta tuntuu turvallisemmalta alistua hallitsevan ihmisen edessä, mutta tällöin on kyse pelosta eikä turvallisuuden tunteesta. Olen monen monta kertaa nähnyt kuinka dominoivasti käyttäytyvät ihmiset rupeavat käyttäytymään hyökkäävästi huomatessaan, ettei joku "tiedä paikkaansa". Siksi tällaiset ihmiset herättävät minussa vahvaa epäluuloa.

Olen monen monta kertaa nähnyt kuinka dominoivasti käyttäytyvät ihmiset rupeavat käyttäytymään hyökkäävästi huomatessaan, ettei joku "tiedä paikkaansa". Siksi tällaiset ihmiset herättävät minussa vahvaa epäluuloa.

Käsitämme ilmaisesti ihmisen dominanssin suuresti eri tavoin. Kuvailemasi tilanne on epävarman yksilön toimintaa, joka ei todellakaan herätä turvallisuuden tunnetta. Vahvuus ja dominanssi ei ole pyrkyryyttä, alistamista, räyhäämistä tai tappelua, vaan viileää omanarvontuntoa, rauhallisuutta ja kykyä toimia erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa. Ja viihtymistä asemassa jossa voi/pitää huolehtia toisista ja auttaa heitä eteenpäin.

Käsitämme ilmaisesti ihmisen dominanssin suuresti eri tavoin. Kuvailemasi tilanne on epävarman yksilön toimintaa, joka ei todellakaan herätä turvallisuuden tunnetta. Vahvuus ja dominanssi ei ole pyrkyryyttä, alistamista, räyhäämistä tai tappelua, vaan viileää omanarvontuntoa, rauhallisuutta ja kykyä toimia erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa. Ja viihtymistä asemassa jossa voi/pitää huolehtia toisista ja auttaa heitä eteenpäin.

Ilmeisesti meillä on eroa määrittelyissä. Minusta dominoiva käytös on oman ylemmyyden esille tuomista ja pyrkimystä hallita muita. Viileä omanarvontunto, rauhallisuus ja kyky toimia erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa ovat aivan eri asia. Luulen, että suuri osa ihmisistä ei vain osaa erottaa näitä toisistaan.

Miten vit...sa valtion koko vaikuttaa pomojen palkkoihin? Firmathan ne palkat maksavat, eikä valtio.
Siellähän on lauseenpätkä "Maksukyky pitää olla suhteessa verotuloihin"
Suomen tuloarvio vuonna 2006 oli 39,5miljardia € ja vuodelle 2007 40,4 miljardia.
Bill-setä vetää tuon osinkoina vuodessa, joten Ollilankin pitää päästä samaan???
On se hiukan eriasia olla firmassa joka oikeasti tuottaa tavaroita/palveluja maailmalle, kuin jonkin Suomalaisen nyrkkipajan palveluksessa.
Hiukan kärjistettyähän tämä on, mutta pomon 10000€/kk vs erikoissairaanhoitajan 2000€ ei mene oikein ei. Kansanedustaja Suomessa ottaa minimi 5400€ + kulukorvaukset (987-1809€) niin ei heille tarvitse maksaa esim Saksalaisten edustajien mukaisia korvauksia (80 miljoonaa asukasta).
Jokohan aukesi?

Suomen tuloarvio vuonna 2006 oli 39,5miljardia € ja vuodelle 2007 40,4 miljardia.
Bill-setä vetää tuon osinkoina vuodessa, joten Ollilankin pitää päästä samaan???
On se hiukan eriasia olla firmassa joka oikeasti tuottaa tavaroita/palveluja maailmalle, kuin jonkin Suomalaisen nyrkkipajan palveluksessa.
Hiukan kärjistettyähän tämä on, mutta pomon 10000€/kk vs erikoissairaanhoitajan 2000€ ei mene oikein ei. Kansanedustaja Suomessa ottaa minimi 5400€ + kulukorvaukset (987-1809€) niin ei heille tarvitse maksaa esim Saksalaisten edustajien mukaisia korvauksia (80 miljoonaa asukasta).
Jokohan aukesi?

Edelleenkään valtio ei maksa niitä johtajien palkkoja. Itse asiassa johtajat maksavat itse veroja (paljon!) valtiolle, joten lisää palkkaa tarkoittaa myös lisää verotuloja samalla. Mä en oikein ymmärrä mitä se valtiolle kuuluu paljonko suuryritysten johtajat lopulta tienaavat rahaa. Yritysten omistajistahan se on kiinni paljonko he haluavat maksaa johdolle, ja yleensä se summa on sitä suurempi mitä paremmin johto hoitaa hommansa ja se halutaan pitää yrityksessä. Kansanedustajien palkkoja ei kannata rinnastaa yritysjohtajien palkkoihin monestakin syystä. Siinä on oikeastaan ihan sama kuvio, että kansanedustajat saavat sitä parempaa palkkaa mitä isommasta valtiosta on kyse, kun puolestaan yritysjohtajat saavat yleensä isompaa palkkaa suurissa firmoissa, joilta löytyy myös sitä maksukykyäkin.

Jokohan aukesi?

Oletetaan että Nokia on vaikkapa 80% ulkomaalaisomisteinen. Nokia tekee vaikkapa puolen miljardin dollarin tuloksen. Yhtiö voisi (tämä tietysti on päätetty aiemmin) maksaa vaikkapa koko tuloksensa osinkoina osakkeenomistajille, jolloin suomalaiset omistajat saisivat yhteensä 100 miljoonaa euroa osinkotuloja ja maksaisivat näistä veroja esim. 33 miljoonaa dollaria. Yhtiöllä on suomalainen pääjohtaja, joka voisi saada vaikkapa 50 miljoonaa palkkaa, jolloin hän maksaisi itse veroina näistä todennäköisesti yli puolet, eli lähelle tuota koko osakkeenomistajien kautta tullutta summaa. Kun ne omistajat eivät ole useinkaan suomalaisia, yhtiön omistajilla ei ole mitään erityisintressiä tukea suomen taloutta enempää kuin on pakko. Eli, jos sitä rahaa ei johtajalle makseta, se ei kotiudu suomen systeemiin lainkaan, vaan sillä todennäköisesti rahoitetaan investointi jonnekin halpatuontomaahan.

Toisin sanoen se johtajan saama palkka on lisänä siinä suomen budetissa, ei pois siitä. Noista johtajan ja sairaanhoitajan palkkojen vertailusta, yritys maksaa johtajien palkat, valtio tai kunta sairaanhoitajien. Jos yrityksessä on päätetty että johtaja on 10 k€:n arvoinen, todennäköisesti hän on 10 k€:n arvoinen, vielä todennäköisemmin siinä tapauksessa että hän itse päättää palkastaan. Sairaanhoitajia on työssä sillä n. 2000€:lla, joten todennäköisesti mikään taho ei heidän työtään pidä tämän suuremman rahamäärän arvoisena. Jos pitää, markkinat ohjaavat heidän palkkakehityksensä ylöspäin, kuten lääkärien tapauksessa on käynyt.

Jos pitää, markkinat ohjaavat heidän palkkakehityksensä ylöspäin, kuten lääkärien tapauksessa on käynyt.

OT, mutta eikös lääkärien palkkaus ole tulosta lähinnä siitä, että niillä on vahva etujärjestö, joka pitää näpeissään tiukasti sekä palkkausasiat että yliopistojen sisäänottomäärät? Toisin sanoen lääkäreiden kova palkka ei oliskaan seurausta vapaiden markkinoiden toiminnasta, vaan melko tiukasta poliittisesta ohjauksesta... Näin olen ymmärtänyt, korjatkaa jos olen väärässä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom