Sekalaiset vitutusta aiheuttavat yhteiskunnan asiat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
OT, mutta eikös lääkärien palkkaus ole tulosta lähinnä siitä, että niillä on vahva etujärjestö, joka pitää näpeissään tiukasti sekä palkkausasiat että yliopistojen sisäänottomäärät?

Nykyinen lääkärin palkkojen nousu on eri asia, kuin lääkärien palkat yleensä.

Lääkäri on ammattina arvostettu, vaatii älliä ja ammatille omistautumista ja pitkän ja vaativan koulutuksen, ja palkka on sen mukainen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
OT, mutta eikös lääkärien palkkaus ole tulosta lähinnä siitä, että niillä on vahva etujärjestö, joka pitää näpeissään tiukasti sekä palkkausasiat että yliopistojen sisäänottomäärät? Toisin sanoen lääkäreiden kova palkka ei oliskaan seurausta vapaiden markkinoiden toiminnasta, vaan melko tiukasta poliittisesta ohjauksesta... Näin olen ymmärtänyt, korjatkaa jos olen väärässä.

Tuo lienee totta, mutta vapaata markkinataloutta ei muutenkaan juurikaan esiinny, kuten varmaan tiedät.

Lääkärien tapauksessa kyse on paljolti noista henkilökohtaisista preferensseistä (ei haluta maaseudulle), ja sitten on likimain pakko maksaa melko käsittämättömiä summia näille harvoille jotka viitsivät lähteä syrjemmälle.

On se sitten outo ajatusmaailma minulla kun yritän suhteuttaa palkkoja yleiseen valtionverotuotto tasoon.En sentään lähde entisen Neuvostoliiton suuntaan, jossa eroittelu oli vain hiukan räikeämpää kuin Suomessa nykyään.

Edelleenkään valtio ei maksa niitä johtajien palkkoja.
Aivan oikein. Eikä valtiota kiinnosta varmastikkaan johtajien palkat, kuin verojen kautta saadut tulot valtiolle.
Toisin sanoen se johtajan saama palkka on lisänä siinä suomen budetissa, ei pois siitä. Noista johtajan ja sairaanhoitajan palkkojen vertailusta, yritys maksaa johtajien palkat, valtio tai kunta sairaanhoitajien. Jos yrityksessä on päätetty että johtaja on 10 k€:n arvoinen, todennäköisesti hän on 10 k€:n arvoinen, vielä todennäköisemmin siinä tapauksessa että hän itse päättää palkastaan. Sairaanhoitajia on työssä sillä n. 2000€:lla, joten todennäköisesti mikään taho ei heidän työtään pidä tämän suuremman rahamäärän arvoisena. Jos pitää, markkinat ohjaavat heidän palkkakehityksensä ylöspäin, kuten lääkärien tapauksessa on käynyt.
Norjassahan sairaanhoitajat saavat 4000-6000€ tasolla olevaa palkkaa ja siellä yleinen elintaso on aiheuttanut palkkojen nousun.Siksi työvoima menee myös Suomesta sinne, kunhan on ensin ilmaiseksi Suomessa hankkinut koulutuksen.

No Suomi ei kauaa enään pullistele kilpailukyvyllä/korkealla koulutustasolla, vaan työt Suomessa hoidetaan halpatyövoimalla alihankinnan kautta.
Tuossa vaiheessa pomoille pitääkin maksaa paljon palkkaa, kun joutuvat usean eri kielen koulutukseen.
Jatkossa jos joku pomo on tien päällä pulassa, kysyn ensin puoluekirjaa ja siitä riippumatta tokaisen "hae apusi Kiinasta mihin firmasikin möit"
:wall:

Tällä haavaa suurimman yhteiskunnallisen vitutuksen aiheuttaa se, että eläkettä ei ole kertynyt alle 23-vuotiaan tehdyistä työsuhteistani, saatana. :curs:

// ShoGun

Minusta dominoiva käytös on oman ylemmyyden esille tuomista ja pyrkimystä hallita muita. Viileä omanarvontunto, rauhallisuus ja kyky toimia erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa ovat aivan eri asia. Luulen, että suuri osa ihmisistä ei vain osaa erottaa näitä toisistaan.

IMO jälkimmäinen on sitä dominanssia, alfaurostoimintaa, tietynlaista karismaakin jne. Katso vaikka koiralaumaa ja sen johtajaa, ei se rähise vaikka selkeästi dominoi muita. Tuo ensiksi mainittu on minustakin enemmän aggressiota epävarmuutta, heikkouksien piilottelua ja sitä betauroksen stressaantunutta toimintaa.

Ei ole mikään ihme että dominanssi niinkuin mä sen käsitän sitten vetää puoleensa ihmisiä ja nostaa flaksia parisuhdemarkkinoillakin. Räyhääjistä kukaan ei tykkää.

No Suomi ei kauaa enään pullistele kilpailukyvyllä/korkealla koulutustasolla, vaan työt Suomessa hoidetaan halpatyövoimalla alihankinnan kautta.
Tuossa vaiheessa pomoille pitääkin maksaa paljon palkkaa, kun joutuvat usean eri kielen koulutukseen.
Jatkossa jos joku pomo on tien päällä pulassa, kysyn ensin puoluekirjaa ja siitä riippumatta tokaisen "hae apusi Kiinasta mihin firmasikin möit"
:wall:

Useissa viesteissä tässä ketjussa on valitettu kun työpaikat viedään Suomesta ulkomaille. Tällä hallituskaudella (olkoon sitten hallituksen toiminnan ansiosta tai siitä huolimatta) Suomeen on tullut lisää lähes 100 000 työpaikkaa. Eli: kun teitä jokin vituttaa niin ottakaa selvää onko vitutukseen aihetta älkääkä uskoko kaikkea mitä Iltalehdessä sanotaan.

Tällä haavaa suurimman yhteiskunnallisen vitutuksen aiheuttaa se, että eläkettä ei ole kertynyt alle 23-vuotiaan tehdyistä työsuhteistani, saatana. :curs:

// ShoGun

olisko tämän vuoden alusta vaiko 2005 alusta, niin tuota kertyy 18 v. mutta minne meni muiden ikäpolvien 5 vuotta.

väli e: taisitkin jo tietää tän, luin huonosti.

työkkäri on vitutusta aiheuttava pompotuslaitos. siellä ei auteta ihmistä vaan kiusataan.

virkamiehet jotka säätävät kusipää lakeja heidän osakesalkkujensa hyväksi.

Jep, samaa mieltä. Omasta mielestäni se on yksilön oma asia, mitä ikinä nyt vetääkään (viina - tupakka - roskaruoka - lääkkeet - huumeet - uskonhurmokset - muut hömpötykset) kunhan siitä ei aiheudu seurauksia muille. Seurauksiksi lasken myös nuo (mielen)terveydelliset ongelmat, jotka lankeavat muiden maksettaviksi.

olisko tämän vuoden alusta vaiko 2005 alusta, niin tuota kertyy 18 v
Ja tuokin on ihan perseestä. Mun mielestä tuota pitäisi kertyä jokaisesta palkallisesti työsuhteesta, on se työ sitten tehty minkä ikäisenä hyvänsä. Mullakin on vaimo ollut säännöllisesti palkkatyössä 15-vuotiaasta asti, aluksi tosin tietysti koulun ohessa, mutta kuitenkin.

// ShoGun

Sosiaalipummit ja niiden hyysääminen. Ihmiset, jotka eivät ota vastuuta itsestään vaan lyövät hommat läskiksi ja syyttävät sitten muita. Rähisevät, housuihinsa paskovat ja ihmisiä terrorisoivat pultsarit joita muiden pitäisi suvaita ja sääliä, vaikka itse ovat valintansa tehneet ja sitä kautta tilanteeseensa päätyneet.

- Suomalainen "tasa-arvo", joka etenee ainoastaan toiseen suuntaan. Siitä kyllä jaksetaan älistä miten miehen euro on naisen 80 senttiä, mutta esimerkiksi suomen umpirasistinen asevelvollisuusjärjestelmä sitten taas on ihan ok.
- Tietyt lait joita pidetään yllä ja joiden kannatusta pidetään yllä ainoastaan jatkuvalla valhepropagandalla.
- Pakkiksen wannabe-poliitikot ja taloustieteilijät, joista 10% ajattelee itse ja loput 90 toistelee muiden ajatuksia.

Viimeistä tosin ei ehkä voi laskea yhteiskunnalliseksi asiaksi mutta menkööt nyt tämän kerran.

...
- Pakkiksen wannabe-poliitikot ja taloustieteilijät, joista 10% ajattelee itse ja loput 90 toistelee muiden ajatuksia.
...
Poliittinen ja taloudellinen keskustelu voisi muuttua aika köyhäksi tai sitten surrealistiseksi, jos saisi esittää vain itse keksimiään ajatuksia. Miten muuten tiedät, ketkä näissä keskusteluissa ajattelevat itse?

Useissa viesteissä tässä ketjussa on valitettu kun työpaikat viedään Suomesta ulkomaille. Tällä hallituskaudella (olkoon sitten hallituksen toiminnan ansiosta tai siitä huolimatta) Suomeen on tullut lisää lähes 100 000 työpaikkaa. Eli: kun teitä jokin vituttaa niin ottakaa selvää onko vitutukseen aihetta älkääkä uskoko kaikkea mitä Iltalehdessä sanotaan.

Se asia, että Suomeen on syntynyt uusia työpaikkoja, ei tosiaan poista sitä asiaa, että niitä on lähtenyt paljon myös muualle. Nämä asiathan tapahtuvat rinnakkain.

Tunnen monta ahkeraa, koulutettua ja fiksua ihmistä, jotka työskentelevät ICT-alan pörssiyrityksissä Suomessa, mutta heillä ei ole hajuakaan, onko heillä puolen vuoden päästä töitä. Eräskin valitti, että lähtee opettamaan omaa työtänsä uudelle tyypille Itä-Eurooppaan, eikä oman homman jatkumisesta sen jälkeen saa pomoilta mitään tietoa. Motivoi varmaan ihan vi***ti :david:

Tuo lienee totta, mutta vapaata markkinataloutta ei muutenkaan juurikaan esiinny, kuten varmaan tiedät.

Lääkärien tapauksessa kyse on paljolti noista henkilökohtaisista preferensseistä (ei haluta maaseudulle), ja sitten on likimain pakko maksaa melko käsittämättömiä summia näille harvoille jotka viitsivät lähteä syrjemmälle.

Tälläkin hetkellä esimerkiksi mutsini tienaa suuren osan tuloistaan yksityisellä, (käy pitämässä vastaanottoja pari kertaa viikossa 100km säteellä kodista) normaalin sairaalatyön ohessa, pakko ne on jonkun tehtävä ja aika suolaisesti tulee rahaa, tosin samalla tavalla sitä sitten verottajallakin katoaa.

Poliittinen ja taloudellinen keskustelu voisi muuttua aika köyhäksi tai sitten surrealistiseksi, jos saisi esittää vain itse keksimiään ajatuksia. Miten muuten tiedät, ketkä näissä keskusteluissa ajattelevat itse?

Tarkoitin lähinnä sitä että monilla tuntuu varsinkin poliittisissa asioissa mielipide muodostuvan kaavalla: Luetaan jonkun mielipide -> Ahaa-elämys "Näinhän se juuri on!" -> Oma mielipide, sen sijaan että perehdyttäisiin asiaan perusteellisemmin ja useammasta näkökulmasta, ja muodostettaisiin näin oikeasti oma mielipide asiasta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom