SAS:in lentokoneissa vikoja - lentopelkoa?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Se mitä olen pitkään miettinyt on että minkä vitun takia koneissa on pelastusliivit, jos se kone mereen läsähtää niin ei sieltä kukaan hengissä selviä kuitenkaan. Laittaisivat mielummin laskuvarjot.
:kippis1:

Edit: Voisikin ostaa oman varjon jo seuraavalle lennolle, käyttäkää te muut vaan niitä pelastusliivejä ja kumiankkoja. Kas kun ei puhallettavaa kumivenettä ole isketty sinne penkkien alle. :)

Minkäköhänlainen meno siellä jumbojetissä olisi, jos kapteeni yhtäkkiä kuuluttaisi "tää kone putoaa 10min sisällä, heittäkää laskuvarjot niskaan ja hypätkää!"
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hei, pidä sä noi omana tietonas ja ne ilmapallot takapihallas, oltas juteltu niitä sitten kun me ollaan jo siellä (+puhallettu niitä palloja), ettei uskaltas lähtee poispäin :whip:

Sori ei ollu tarkoitus pistää paniikkia ilmoille. Pieni pallokevennys vaan. Joo tänne vaan ja relaamaan ni ei tartte enää lennellä pois. Oon jo kaavaillu hyvää treeniohjelmaa. Runkkupenkki ja heijarihauis yks jakosena joka ilta ennen kaljan juontia. Toimii....:dance:
 
e: ja 90% suomalaisista miehistähän ovat keskivertoa parempia kuskeja? ihan niin kuin sinä? ;)
Tästä aina naureskellaan, mutta tarkkaan ottaenhan tuo on periaatteessa mahdollista. Riippuen jakaumasta eli siis siitä, miten huonoja ne huonoimmat kuskit on.

Lento-onnettomuuksien todennäköisyyksistä: jos vertaillaan onnettomuuksien todennäköisyyttä lentoliikenteessä vs. autoliikenteessä, onnettomuudet kilometriä/mailia kohti on täysin väärä mittari. Vääristys tulee siitä, että lento-onnettomuudet painottuvat joko nousu- tai laskuvaiheeseen. Harvemmin lentokone yhtäkkiä putoaa kesken lennon, vaan jos on ilmaan päästy niin sitten puksutellaan vaikka 2000-5000 km (tai mitä lie) suht turvallisesti, ja seuraava riski on sitten laskuvaiheessa.

Summa summarum, maa- ja ilmaliikenteen onnettomuuksien vertailuun ei välttämättä ole yhteismitallista mittaria olemassa. Jos joku sellaisen tietää tai keksii, niin kertokoon.
 
En minäkään vielä tuossa iässä:D. Niillä "karmeen pitkillä lennoilla" onkin käytössä sellaset laivat, ettei niissä paljon edes muista olevansa ilmassa. Kokeilepa joskus halpisyhtiön (ja kyllä Finnairkin käyttää) pikku propellikonetta, tuntuu vähän erilaiselta persieen alla:whip: .

Huh, on muuten karseeta noi "pienkoneet". Viimeksi montamonta vuotta sitten lennettiin Lontooseen ja takas tuollasella, koko matkan tuntu siltä että kone putoo hetkenä minä hyvänsä.

Mutta pelkään lentämistä kyllä, ja siksi olenkin kartellut viime vuodet lentokonetta. Matkustelu on tapahtunut sitten laivan ja auton voimin. Pitäis varmaan repästä ja lähteä jonnekin lentäen. Nousu ja lasku on kamalia ja tietysti aina kun tulee jotain ylimääräisiä ääniä tai tärinää ja tutinaa, mä oon hätää kärsimässä.:(
 
Mutta pelkään lentämistä kyllä, ja siksi olenkin kartellut viime vuodet lentokonetta. Matkustelu on tapahtunut sitten laivan ja auton voimin. Pitäis varmaan repästä ja lähteä jonnekin lentäen. Nousu ja lasku on kamalia ja tietysti aina kun tulee jotain ylimääräisiä ääniä tai tärinää ja tutinaa, mä oon hätää kärsimässä.:(

Mä voin silloin pitää sua kädestä kiinni mun karvaisella lihaksikkaalla kädellä.
 
Voit miettii että kun koneen ovet menee kiinni ni oot jo kuollut niin ei ole enää murehtimista.

Heheh, aivan. Sillä periaatteella että peli on jo koneeseen astuessa pelattu, ja jos pääsekin ehjänä takas maan pinnalle ni se on vaan plussaa. :D Ei kyllä se on vedettävä tusinan verran viskipaukkuja, sillon ei niin hermostuta kun kone syöksyy jonnekkin pellolle.

Monikohan kuolee sydäriin ennenkun kone iskeytyy maahan?

http://www.airdisaster.com/ Tuolta tietoiskuja ennen lentokentälle ajamista ;)
 
ylex:llä soittivat jonnekin lentoturvallisuussysteemiin ja kysyivät tuota.

1) kokematon laskuvarjohyppääjä kuolee todennäköisemmin hypyssä kuin koneen maahantörmäyksessä

ja 90% suomalaisista miehistähän ovat keskivertoa parempia kuskeja? ihan niin kuin sinä? ;)

Jaahas, ainakin voisi edes yrittää pelastautua. Montakohan henkilöä on selviytynyt niiden pelastuliivien ansiosta.

Mitä tulee mun ajotaitoon niin ilmeisesti pointtini meni vähän ohi, kyse ei ole mun kyvyistä vaan mun hallinnasta. Jos itse olisin lentäjä niin todennäköisesti ei pelottaisi tippaakaan.

Anyway, jos se kone tippuu kaikki siellä kuolee, 1 tai 2 eli ne kyydissä istuvat lottovoittajat saattavat ehkä selvitä. Usein ne ei onneksi tipu mutta on tässä elämässä muutenkin sattunut kaikkea helvetin epätodennäköistä joten ei se mahdotonta ole. Hannari mikä hannari, täytyisi varmaan hankkia se lentolupakirja itselle niin pääsisi skagaamisesta eroon tai sitten vain tyytyy kohtaloonsa ja istuu siellä purkissa kädet hikoillen.

Tosin empä mä pahimmasta päästä ole, kuitenkin lennän säännöllisesti ja isolla koneella ja hyvällä säällä ei tuo edes niin pahalta tunnu mutta pikkukoneet ja talvimyrskyt ovatkin jo huomattavasti vittumaisempia. Niihinkin auttaa viinan juonti mutta tosi kiva olla heti aamusta jurrissa jos pitäisi vielä samana päivänä töitäkin tehdä.
HITB sanoi:
Minkäköhänlainen meno siellä jumbojetissä olisi, jos kapteeni yhtäkkiä kuuluttaisi "tää kone putoaa 10min sisällä, heittäkää laskuvarjot niskaan ja hypätkää!

No ei se nyt huonompi voisi olla kuin tilanteessa jossa kuulutetaan että kone putoaa, lausukaahan hyvän yön rukous.
 
Heh, olipas kova "vika" SASin koneessa. Laskutelineestä unohtunut/irronnut pultti. Voi olla että mekaanikko jää työttömäksi. No hyvä niin ettei mitään varsinaista vikaa ole ja tuon seurauksena pultit ovat varmasti paremmin kiinni taas kohta ja meitsikin pääsee sinne köpikseen :thumbs:
 
Heh, olipas kova "vika" SASin koneessa. Laskutelineestä unohtunut/irronnut pultti.

Toisaalta aika huolestuttavaa että yksi kämänen pultti kun irtoo ni kone tulee maahan ilman laskutelinettä.

SAS:n lentokoneessa havaittiin jälleen laskutelinevika, tällä kertaa Suomessa.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200709146590604_uu.shtml

"- Kun olimme laskeutuneet takaisin, niille, jotka jäivät odottamaan seuraavaa lentoa, tarjottiin aamukahvikuponkia."

Jaa, no eii siinä sit mitään.
 
Itsekin olen sitä mieltä että jos onnettomuuksia ei ole (vielä) ollut, on todennäköisempää joutua onnettomuuteen kuin heti onnettomuuden jälkeen.
No tämä johtuu ainoastaan siitä, että intuitiivisesti ihmiset ymmärtävät erittäin huonosti todennäköisyyksiä ja tästä syystä tekevät epärationaalisia johtopäätöksiä.

Matemaattinen todennäköisyys ei toki muutu miksikään, mutta on tuossa Hupella sellainen inhimillinen pointti, että onnettomuuden jälkeen ainakin jonkin aikaa kaikki työskentelevät paremmin vastaavan estämiseksi. Esim Estonian onnettomuuden jälkeen keulaluukut olivat varmasti tarkemmin kiinni joka laivassa ainakin jonkin aikaa. Tosin SASsin tapauksessa sillä ei nyt näyttänyt olevan suurtakaan vaikutusta, jos vaikka erityistarkkailua järjestivätkin... : )

-k
 
Peruskoulujen opetuksen taso näyttää olevan nykyään valitettavan heikkoa. Haluatko yrittää uudestaan?

Noh, jääköön yrittämättä, vaikka täytyy tunnustaa että on noita tullut opiskeltua jonkin verran peruskoulun jälkeenkin, mutta eihän niistä enää mitään muista. :) Tuo oli tosiaan tuollaista maalaisjärkitodennäköisyyttä.
 
14.9.2007 09:28, päivitetty 14.09. 11:59

Aamukone Helsingistä Kuopioon kääntyi takaisin laskutelinevian takia. Kyse on jo kolmannesta lentoon vaikuttaneesta viasta SAS-konsernin koneissa lyhyen ajan sisällä.

SAS-ryhmään kuuluvan Blue1:n kone ehti olla ilmassa vain viitisentoista minuuttia, kun kapteeni kuulutti matkustajille laskutelineongelmista. Kone ei pystynyt vetämään laskutelinettä sisään ja joutuikin kääntymään siksi takaisin kohti Helsinkiä.

Normaalitilanteessa koneen hallintalaitteissa syttyy vihreä valo, jos laskutelineet nousevat normaalisti ja niiden luukut menevät kiinni. Nyt valo ei kuitenkaan syttynyt, minkä vuoksi luukkujen epäiltiin jääneen auki.

Koneessa mukana olleen Jussi Liimataisen työmatka Kuopioon peruuntui. Osalle matkustajista pyrittiin järjestämään SAS:n puolesta kuitenkin korvaava kuljetus Kuopioon heti kun kone oli päässyt takaisin Helsinkiin.

- Ensimmäisenä tuli mieleen, että ei kai taas, Liimatainen kommentoi IS:lle.

Sama kone lähti uudelleen kohti Kuopiota vähän ennen yhdeksää.

- Itse en enää uudestaan Kuopion suuntaan lähtenyt. Olisi se ollut mahdollista, mutta tällä kertaa näin. Harmittavia tällaiset ongelmat, Liimatainen murehti.

Blue1:n emoyhtiöstä SAS:sta kerrotaan, että Avro RJ-85 -tyyppisessä koneessa oli 17 matkustajaa.

- Lasku oli täysin normaali eli matkustajat eivät olleet missään vaiheessa vaarassa, kertoo SAS:n Suomen viestintäjohtaja Tom Christides.

Lentoyhtiö SAS joutui tällä viikolla määräämään Dash-8-400 -tyyppisiä koneitaan lentokieltoon sen jälkeen, kun parissa sen koneissa oli ongelmia laskutelineiden kanssa. Viestintäjohtaja Christidesin mukaan Blue1-yhtiöllä ei ole käytössä samoja konemalleja kuin SAS:lla.
[IS]
 
Itsellä ei kyllä ole minkään moista lentopelkoa. Johtuneekohan siitä että viimestä vuotta viedään lentokoneasentajan opintoja, ja tullut itse jotain noille koneille tehtyä.
Ai sulle kävi noin päin. Itsellä lentopelko kasvoi eksponentiaalisesti ton koulun ja vajaan vuoden Finskillä duunissa olon jälkeen, kun näki sitä touhua. :D

Noi naamarit on mua aina ihmetyttänyt kun ne on niin heppoisia.
Matkustajien naamareiden säiliöstä riittää happea muistaakseni n.5-10 min ajaksi ja piloteilla on erilliset happipullot, joista sitä riittää sitten pidempään. Periaate on siis luonnollisesti se, että sillä ei ole väliä vaikka matkustajat menettävät tajuntansa, kunhan vaan lentäjät pysyvät tajuissaan, jotta saavat koneen laskettua turvalliseen painekorkeuteen.

jostain luin että jos laskutelineiden automaattijärjestelmä pettää, ne voi laskea myös ns painovoiman avulla eli päästää putoamaan alas.
Painovoiman vaikutuksesta asiaan en tiedä, mutta manuaalisesti ne voidaan kyllä laskea.

Jep, mutta koneet on suunniteltu niin ettei ne hajoa atomeiksi vaikka alas tultaisiinkin ilman telinettä.
Oletko aivan varma? Koneiden suunnittelusta mä en tiedä hevon vittuakaan, mutta rakenteesta kuitenkin jotain. Jos iso liikennelentokone aikoisi laskeutua ilman laskutelineitä(kiitoradalle), niin laittaisin kyllä omaisuuteni ennemmin likoon sen puolesta, että yksikään kyydissä oleva ei selviäisi hengissä. Koneen painon minimoiminen on suunnittelijoiden yksi tärkeimpiä tehtäviä ja nykyaikaisten koneiden runko koostuukin lähinnä komposiittimateriaaleista ja hunajakennoista. Värähtelyvoimat yms. ne kestävät kyllä hyvin, mutta en usko, että suunnittelijat laittavat paljoakaan painoarvoa tollaisten "suorien" voimien kestävyyden suhteen, jonka koneen tonttiin mäsähtäminen aiheuttaisi.

Varmaan se itse landaus vaatii potkua taas moottoreista, mutta miten käy jos yrittää laskeutua ilman moottoreita?
Se loppuliito vedetään tyhjäkäynnillä ja kun nokkapyörä on osunut maahan laitetaan reverssit(ohjaavat moottorin ilmavirtauksen eteenpäin) päälle ja täydet tehot moottoriin. Riippuu tietenkin koneen koosta ja kiitoradan pituudesta miten kävisi ilman moottoreita laskeutuminen. Kaikki renkaat kyllä posahtaisivat paskaksi, kun pelkästään pyöräjarruilla jarrutettaisiin, mutta saattaisi joku pienempi kone ehtiä ehkä pysähtyäkin ennen kiitoradan loppua.

Samaten mekaanikko ei todellisuudessa kiristä yhtäkään ruuvia (eikä tee kertakaikkisesti mitään) raportoimatta siitä esimiehelleen.
:anssi: Jokainen työvaihe pitää toki kuitata, mutta tarkastaja tarkistaa lopuksi yleensä vain päällisin puolin kaikki näkyvät asennukset. Koska osia vedetään osien päälle niin maan perhanasti, niin mitään hajua sillä ei kyllä ole miten kaikki ne ei näkyvät osat on kiinnitetty. Itse muistan työharjoitteluaikana, kun oma punanenäinen ohjaajani käski kiinnittää tiettyjä osia, joista itselläni ei ollut hajuakaan mitä ne on tai miten ne kiinnitetään, MD-11:ta moottoriin ja lähti itse pariksi tunniksi taukotiloihin parantelemaan krapulaansa. Olisin voinut kiinnittää ne ihan päin honkia, eikä kukaan olisi saanut sitä tietää, jos se olisi vain päällepäin näyttänyt normaalilta. En siis ihmettelisi, vaikka tälläkin hetkellä joku 17v amispoika kiinnittelisi Finnairin koneisiin tuskaisena osia, koska ei joko ymmärrä/uskalla sanoa ettei tiedä miten joku asia tehdään.

Se, että matkustaja ei itse huolla konetta, ei tarkoita, että homma olisi luupäiden amatöörien käsissä.
Voi se tarkoittaakin. :D

Mitenkään riskiä liioittelematta niin kyllä nuo kaikki on sellaisia vikoja olleet että hieman isommallakin otsikolla olisi niistä voinut kirjoittaa, esim tuo viimeisin jossa finskin moottori meinasi levitä ns pillunpäreiksi eli sinne lensi jotain osia joka olisi hyvinkin voinut aiheuttaa ko moottorin tuleen syttymisen jolloin olisikin ollut vähän kiireempi tuoda masiina alas. Muutenkin finskin teknisiä ongelmia vähätellään suomessa ihan vitusti.
En ole seurannut tarkemmin viime aikaisia tapahtumia, joten en tiedä kaikkea mitä niistä on kerrottu, mutta jostain pamauksesta moottorissa muistan kerrottaneen. Jos ahdin sakkaa(esim.yhtäkkinen ja kova sivutuuli), niin siitä ainakin kuuluu kova pamaus. Ylipäätänsä olen pannut merkille, että aika ihmeellisiä ja epäloogisia selityksiä saa välillä lukea lehdistä näistä lentokoneiden "tekniikkaongelmista". En tiedä sitten onko ne tahallaan annettu vai onko viesti vain muuttunut matkan varrella, koska toimittaja ei ole ymmärtänyt tarpeeksi hyvin kuulemaansa/lukemaansa?
 
Oletko aivan varma? Koneiden suunnittelusta mä en tiedä hevon vittuakaan, mutta rakenteesta kuitenkin jotain. Jos iso liikennelentokone aikoisi laskeutua ilman laskutelineitä(kiitoradalle), niin laittaisin kyllä omaisuuteni ennemmin likoon sen puolesta, että yksikään kyydissä oleva ei selviäisi hengissä. Koneen painon minimoiminen on suunnittelijoiden yksi tärkeimpiä tehtäviä ja nykyaikaisten koneiden runko koostuukin lähinnä komposiittimateriaaleista ja hunajakennoista. Värähtelyvoimat yms. ne kestävät kyllä hyvin, mutta en usko, että suunnittelijat laittavat paljoakaan painoarvoa tollaisten "suorien" voimien kestävyyden suhteen, jonka koneen tonttiin mäsähtäminen aiheuttaisi.

en olis ihan noin varma:
http://www.chicagotribune.com/business/chi-070906-being-drop-test,0,556602.story

e: ja iltiksen reportteri tekee 105% varmuudella virheitä tuollaisessa uutisoinnissa ellei se sit sanasta sanaan kirjota haastatellun ihmisen puheita lehteen...
 
Ja lisää lentouutisia: Ruotsalaiskone teki pakkolaskun

Ja vähän vielä ruotsista uutisia Dash 8-400 -koneesta

Alkaa vähän mietityttämään, kun näitä pikkuvikoja on pohjolassa lentelevistä koneista löytynyt viime viikkojen aikana lähes kymmenen kappaletta, että milloin ekan kerran rysähtää kunnolla. Milloin ei enää ole onni matkassa, kun moottorista lentelee osia ulos tai kun laskuteline pettää.

Edit: Vielä Aftonbladetin uutinen tuosta ekasta tapauksesta.

Ylempi uutinen on tuollainen "normaali" pakkolasku-uutinen. Noitahan sattuu aina silloin tällöin ja tuosta uutisesta, mitään tietämättömänä, voi kyllä päätellä, että ei siinä mitään vaaratilannetta ollut missään vaiheessa, vaan siististi tehty pakkolasku (tuo sana muuten antaa kohtalaisen negatiivisen leiman kaikkeen mihin se liitetään: heti luulee, että siellä on kone tullut alas jonnekkin pellolle eikä kentälle).

Nyt tietysti kaikki lentokoneisiin liittyvät uutiset saavat dramatisointia, kun yhden konetyypin laskutelineissä on havaittu vikoja (jotka on valmistajan mukaan korjattavissa, lukee tuolla uutisessa) ja media herkuttelee asialla.
 
Ja mitä tulee tekniikkaan luottamiseen niin tosiaan "kannattaa" katsoa noita edellisellä sivulla mainitsemiani dokkareita niin karisee se turha turvallisuuden tunne.

Tähän nyt on pakko puuttua. Noita dokkareita tehdään sen takia, koska ihmisiä kiinnostavat katastrofit, onnettomuudet ynnä muut negatiiviset asiat. Sen takia ei pahemmin nähdä dokkareita onnistuneista lennoista. Ja tylsäähän sellaisten katsominen varmaan olisikin. Tästä syystä kaikki onnettomuustapaukset saavat aivan suhteettoman paljon huomiota ja ihmiset saavat sitten todella vääristyneitä käsityksiä.

Jos haluat nähdä realistisen tilanteen, katso vaikka 10000 kertaa putkeen dokkari onnistuneesta lennosta ja sen päälle sitten se onnettomuusdokkari, jossa samalle lennolle osuu huono ilma, afrikkalainen lentoyhtiö, piittaamaton mekaanikko, venäläinen 30 vuotta vanha lentokone, tekninen vika, väsynyt lentoperämies, huonolla tuulella oleva lentokapteeni ja epäonninen sattuma.

Sinua alkaa sitten varmaan kotona asuminenkin pelottaa, jos katsot dokumentteja tuhopoltoista, jenkkilän asuntomurroista, Kaakkois-Aasian luonnonkatastrofeista, Etelä-Amerikan murhista jne.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom