Itsellä ei kyllä ole minkään moista lentopelkoa. Johtuneekohan siitä että viimestä vuotta viedään lentokoneasentajan opintoja, ja tullut itse jotain noille koneille tehtyä.
Ai sulle kävi noin päin. Itsellä lentopelko kasvoi eksponentiaalisesti ton koulun ja vajaan vuoden Finskillä duunissa olon jälkeen, kun näki sitä touhua. :D
Noi naamarit on mua aina ihmetyttänyt kun ne on niin heppoisia.
Matkustajien naamareiden säiliöstä riittää happea muistaakseni n.5-10 min ajaksi ja piloteilla on erilliset happipullot, joista sitä riittää sitten pidempään. Periaate on siis luonnollisesti se, että sillä ei ole väliä vaikka matkustajat menettävät tajuntansa, kunhan vaan lentäjät pysyvät tajuissaan, jotta saavat koneen laskettua turvalliseen painekorkeuteen.
jostain luin että jos laskutelineiden automaattijärjestelmä pettää, ne voi laskea myös ns painovoiman avulla eli päästää putoamaan alas.
Painovoiman vaikutuksesta asiaan en tiedä, mutta manuaalisesti ne voidaan kyllä laskea.
Jep, mutta koneet on suunniteltu niin ettei ne hajoa atomeiksi vaikka alas tultaisiinkin ilman telinettä.
Oletko aivan varma? Koneiden suunnittelusta mä en tiedä hevon vittuakaan, mutta rakenteesta kuitenkin jotain. Jos iso liikennelentokone aikoisi laskeutua ilman laskutelineitä(kiitoradalle), niin laittaisin kyllä omaisuuteni ennemmin likoon sen puolesta, että yksikään kyydissä oleva ei selviäisi hengissä. Koneen painon minimoiminen on suunnittelijoiden yksi tärkeimpiä tehtäviä ja nykyaikaisten koneiden runko koostuukin lähinnä komposiittimateriaaleista ja hunajakennoista. Värähtelyvoimat yms. ne kestävät kyllä hyvin, mutta en usko, että suunnittelijat laittavat paljoakaan painoarvoa tollaisten "suorien" voimien kestävyyden suhteen, jonka koneen tonttiin mäsähtäminen aiheuttaisi.
Varmaan se itse landaus vaatii potkua taas moottoreista, mutta miten käy jos yrittää laskeutua ilman moottoreita?
Se loppuliito vedetään tyhjäkäynnillä ja kun nokkapyörä on osunut maahan laitetaan reverssit(ohjaavat moottorin ilmavirtauksen eteenpäin) päälle ja täydet tehot moottoriin. Riippuu tietenkin koneen koosta ja kiitoradan pituudesta miten kävisi ilman moottoreita laskeutuminen. Kaikki renkaat kyllä posahtaisivat paskaksi, kun pelkästään pyöräjarruilla jarrutettaisiin, mutta saattaisi joku pienempi kone ehtiä ehkä pysähtyäkin ennen kiitoradan loppua.
Samaten mekaanikko ei todellisuudessa kiristä yhtäkään ruuvia (eikä tee kertakaikkisesti mitään) raportoimatta siitä esimiehelleen.
Jokainen työvaihe pitää toki kuitata, mutta tarkastaja tarkistaa lopuksi yleensä vain päällisin puolin kaikki näkyvät asennukset. Koska osia vedetään osien päälle niin maan perhanasti, niin mitään hajua sillä ei kyllä ole miten kaikki ne ei näkyvät osat on kiinnitetty. Itse muistan työharjoitteluaikana, kun oma punanenäinen ohjaajani käski kiinnittää tiettyjä osia, joista itselläni ei ollut hajuakaan mitä ne on tai miten ne kiinnitetään, MD-11:ta moottoriin ja lähti itse pariksi tunniksi taukotiloihin parantelemaan krapulaansa. Olisin voinut kiinnittää ne ihan päin honkia, eikä kukaan olisi saanut sitä tietää, jos se olisi vain päällepäin näyttänyt normaalilta. En siis ihmettelisi, vaikka tälläkin hetkellä joku 17v amispoika kiinnittelisi Finnairin koneisiin tuskaisena osia, koska ei joko ymmärrä/uskalla sanoa ettei tiedä miten joku asia tehdään.
Se, että matkustaja ei itse huolla konetta, ei tarkoita, että homma olisi luupäiden amatöörien käsissä.
Voi se tarkoittaakin. :D
Mitenkään riskiä liioittelematta niin kyllä nuo kaikki on sellaisia vikoja olleet että hieman isommallakin otsikolla olisi niistä voinut kirjoittaa, esim tuo viimeisin jossa finskin moottori meinasi levitä ns pillunpäreiksi eli sinne lensi jotain osia joka olisi hyvinkin voinut aiheuttaa ko moottorin tuleen syttymisen jolloin olisikin ollut vähän kiireempi tuoda masiina alas. Muutenkin finskin teknisiä ongelmia vähätellään suomessa ihan vitusti.
En ole seurannut tarkemmin viime aikaisia tapahtumia, joten en tiedä kaikkea mitä niistä on kerrottu, mutta jostain pamauksesta moottorissa muistan kerrottaneen. Jos ahdin sakkaa(esim.yhtäkkinen ja kova sivutuuli), niin siitä ainakin kuuluu kova pamaus. Ylipäätänsä olen pannut merkille, että aika ihmeellisiä ja epäloogisia selityksiä saa välillä lukea lehdistä näistä lentokoneiden "tekniikkaongelmista". En tiedä sitten onko ne tahallaan annettu vai onko viesti vain muuttunut matkan varrella, koska toimittaja ei ole ymmärtänyt tarpeeksi hyvin kuulemaansa/lukemaansa?