SAS:in lentokoneissa vikoja - lentopelkoa?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Ei pelota yhtään. Pikku turbulenssi saa hyvin ihmisiä "eloon" ja on mukava katsella pelkääviä kanssamatkustajia. Vaikka eihän se naurun asia olekkaan.:) Jos joskus oikein kunnolla rysähtäisi, niin toivoisin tippuvani LOST-saarelle. Pistäisin Beniä kakkoseen ja Katea ykköseen:hyvä:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eipä siinä mitään, lento-onnettomuus olisi ihan miehekäs tapa lähteä tästä maailmasta. (Heti toisella sijalla viikinki-miekkataistelun jälkeen.) Ei kovin suurta riskiä jäädä kitumaan.
 
Venäjällä, venäläisen lentokoneen (samanmerkkinen tuli pari viikkoa ennen lentoa alas), venäläisen miehistön kyydissä kohtuullisessa ilmakuoppalennossa meinasi hieman jännittää. Vahvoja pelejä nuo venäläiskoneet, sen verran reippaasti rysäytti kapteeni alas sen lentohärvelin :hyper:
 
Ja kaikesta tästä hypetyksestä huolimatta ovat silti huomattavasti autoilua turvallisempaa matkustamista. Kukaan ei tunnu kuitenkaan tuota pelkäävän? Ja käsittääkseni lentokoneiden suunnitteluun panostetaan sen verran, että vaikka se moottori tai laskuteline sattuisikin hajoamaan niin koneen saa silti tuotua maahan niin ettei ihmisiä kuole vammoihinsa. Muutenkin noiden laitteistojen testaaminen on hieman eri tasolla kuin tavallisten autojen katsastukset. Itse pidän ainakin lentämistä edelleen turvallisempana kuin autoilua.

No kyllähän lentämisessä juurikin se pelote tulee siitä ettet itte voi vaikuttaa asiohin pierun vertaa, muutakuin yrittää arpoa ittelles sellasen lennon joka ei tipahda:)

Sen sijaan autoillessa jos ajelet nätisti ja tarkkaavaisesti niin voit vaikuttaa aika vitustikin siihen et pääsetkö yhtenä kappaleena perille vai et...
 
Ennen lentoon lähtöä kietaistaan huivi päähän, juodaan pieni lasi koskenkorvaa ja vannotaan ikuista uskollisuutta presidentille ja isänmaalle. Sitten menoksi. Taakse ei katsota.
 
No kyllähän lentämisessä juurikin se pelote tulee siitä ettet itte voi vaikuttaa asiohin pierun vertaa, muutakuin yrittää arpoa ittelles sellasen lennon joka ei tipahda:)

Sen sijaan autoillessa jos ajelet nätisti ja tarkkaavaisesti niin voit vaikuttaa aika vitustikin siihen et pääsetkö yhtenä kappaleena perille vai et...

nojaa. jos 50% muusta liikenteestä on itsetuhoisia jotka yrittää tappaa itsensä ajamalla kolarin just sun kanssa, niin pääsetköhän yhtenä kappaleena perille?

liikenteessä ei kauheen autuaaks tee se, jos ite varautuu tilanteisiin jne. sillä lailla voidaan kyllä välttää suurin osa kolareista, mutta silti on se todennäköisyys kuolla liikenteessä suurempi kuin lentokoneessa, vaikka kuinka varovasti ajelisit liikenteessä.

e: siis kun liikenteessä on muitakin kuin sinä..
 
Lentokoneissahan on aina varajärjestelmä, jos jokin pettää otetaan toinen järjestelmä käyttöön. Suurimmissa koneissa on vielä varavarajärjestelmäkin. Mitä sitä nyt pelätä jos paineet suihkuturbiinista menee ja lavan pätkää lentää. Kyllä sillä koneella pitää saada tehtyä jopa nousu, vaikka yksi moottori olisi poissa pelistä. Vaikka olisihan se ihan jees, jos koneeseen tulee painekato 10km, korvat poksahtaa, kaikki kosteus muuttuu jääks ja 20sek aikaa vetää naamari ennen kun pyörtyy :D

Laskutelineille on harvemmin varajärjestelmiä, ja landarihan tuossa SASin koneessa petti.
 
Tosiaan, joku jo mainitsikin todennäköisyyksistä onnettomuuksiin, niin todennäköisyys on varmasti 100000-kertainen joutua rattijuopon yliajamaksi, kuin kuolla lento-onnettomuudessa. Suotta sitä kai aina pelkää ;)
 
...toisaalta jos ajatellaan asiaa todennäköisyyslaskennan pohjalta niin suomalaiskoneiden ensimmäisen vakavan onnettomuuden todennäköisyys kasvaa koko ajan, joskushan sieltä joku kone vielä putoaa. Heti tuon ekan aksidentin jälkeen on kyllä sitten todella turvallista lennellä, aika epätodennäköistä että sattuisi toinen heti perään...:D

E: silti en kyllä pahemmin pelkää lentämistä, oon joskus jopa saanut unen päästä kiinni Helsinki-Joensuu välillä.
 
Jep, mutta koneet on suunniteltu niin ettei ne hajoa atomeiksi vaikka alas tultaisiinkin ilman telinettä.

joo rungon alin osa taitaa ottaa suht korkeankin pudotuksen (>10m) tömäyksen vastaan niin, että suht minimaalisesti välittyy voimat istuimiin asti.


joo jos jotain mekaanista osaa ei voida monistaa, se ei tarkoita sitä etteikö sen pettämiseen olisi konetta suunnitellessa varauduttu..
 
Itse pelkään lentämistä siinä määrin, että menee toista litraa punkkua että olen iloisessa lentokunnossa. Tekniikan miehenä pelkään nimenomaan lentokoneeseen tulevaa teknistä vikaa, enkä niinkään lentäjän tekemiä virheitä. Hassua sinänsä, koska käsittääkseni lentäjän virheet ovat juuri niitä, joista onnettomuudet useimmiten johtuvat. Kaikki äänet jotka kuuluvat, tai eivät enää kuulu, aiheuttavat säikkymistä. Kuten myös turbulenssi ja kaikenlainen muu koneen epävakainen meno.

Olen muuten jo pitkään miettinyt miten käy, jos matkustaajalentokoneen kaikki moottorit sammuvat ilmassa? Eikö laskeutumisessa vedellä aikalailla vaan pelkästään liidellen pitkään? Varmaan se itse landaus vaatii potkua taas moottoreista, mutta miten käy jos yrittää laskeutua ilman moottoreita?
 
Itse pelkään lentämistä siinä määrin, että menee toista litraa punkkua että olen iloisessa lentokunnossa. Tekniikan miehenä pelkään nimenomaan lentokoneeseen tulevaan teknistä vikaa, enkä niinkään lentäjän tekemiä virheitä. Hassua sinänsä, koska käsittääkseni lentäjän virheet ovat juuri niitä, joista onnettomuudet useimmiten johtuvat.

Olen muuten jo pitkään miettinyt miten käy, jos matkustaajalentokoneen kaikki moottorit sammuvat ilmassa? Eikö laskeutumisessa vedellä aikalailla liidellen pitkään? Varmaan se itse landaus vaatii potkua taas moottoreista, mutta miten käy jos yrittää laskeutua ilman moottoreita?

jos en oo ihan väärin ymmärtänyt, laskeutumisessa suurin tarve moottoreille on vauhdin hidastaminen. jos tulee oikeassa kulmassa ja oikealla nopeudella alas, laskeutumisen pitäis ainakin mun maalaisjärjen mukaan onnistua hyvin ilman sakkaamisia yms.
 
Koneen kaikkien moottorien sammuessa äkillisesti ilmassa kone (siis tuollainen perus finnair, reittilentokone) pystyy liitämään noin 180 kilometriä, about åbo-hesa välin. Tietystikin monesta osatekijästä riippuen. Nimim. Finnairin turvatietokurssin käynyt:)
 
En pelkää lentämistä, mutta joskus on jännittäviä tapauksia. Kerran Brisbaneen tultaessa oli kentän yllä oikein kunnon trooppinen myrsky. Kone kaarteli todella kauan ja hitaasti kentän yllä ja ilmeisesti polttoaineen loppumisen takia sen oli pakko laskeutua kelistä välittämättä. Oli semmoinen vuoristorata se laskeutuminen että hieman jo alkoi jännittämään miten tässä käy.

En voi kärsiä lentopelosta liikaa koska Aircrash Investigations on yksi mielisarjoistani. Just oli se Kreikan onnettomuus käsittelyn alla. Koneessa oli yks vipu väärässä asennossa, eli ilmanpaineentasaus ei tapahtunu automaattisesti. Kone oli automaattiohjauksella tuntikaupalla Ateenan yllä. Kaikki matkustajat olivat menettäneet tajuntansa paitsi yksi. Sukellusta ja muutenkin urheilua harrastava lentoisäntä (mikä vee on lentoemännän vastakohta?). :D Hävittäjät olivat lentäneet koneen vierellä ja nähneet tämän tyypin yrittävän lentää konetta. Miehellä oli jonkinlainen lentokoulutuskin pienkoneita varten. Surullista kyllä koneesta loppui polttoaine ja tämä oli syy turmaan jossa kuolivat kaikki matkustajat. Oli varmaan nastaa olla koneessa ainoa tajuissaan oleva. Yks lentoemoista oli vielä miehen morsian. Kiva siinä kikkailla ohjaamon ja kabiinin välillä ja katsoa koneen putoavan. Varmasti painajaismainen fiilis.

Sitten oli toi Egyptin turma Sharm El Sheikissä muutama vuos sitten. Lentäjän moka mitä ilmeisimmin. Halpalentoyhtiö ei ollu antanut koulutusta ns. vertigo efektin varalta. Yöllä oli ollut niin pimeää, että kapteenin ei osannut hahmottaa horisonttia ja sokaistui tästä. Oli lentänyt manuaalilla. Eli kapteeni ohjasi koneen itse mereen ja kaikkien ihmisten varmaan kuolemaan. Perämies ja muut eivät tehneet asialle mitään ilmeisesti kapteenin auktoriteetin takia. Oli ollut joku sotasankari jne. Eli jos yöllä lennätte niin kannattaa olla varuillaan koska kapteeni saattaa ohjata koneen metikköön... Kannattaa ainakin naapurin Eskolle sanoa, että laittaa kämpästä valot päälle, että hahmottavat missä on maa ja missä taivas... jessus..
 
Laskutelineille on harvemmin varajärjestelmiä, ja landarihan tuossa SASin koneessa petti.

jostain luin että jos laskutelineiden automaattijärjestelmä pettää, ne voi laskea myös ns painovoiman avulla eli päästää putoamaan alas. Sit en tiedä jos menee oikein rikki, siis että jotain osia irtoaa tms.

tossa muutama vuos sitten oli jänniä hetkiä Espanjan-matkalla kun eka korjattiin konetta pari tuntia ja valot välkkyi vielä kiitoradalle rullattaessa. kesken matkan kuului joku jumalaton jysäys mutta ilmeisesti ei mtn vakavaa koska mitään ei tiedotettu. olis kyllä saanut tiedottaa, koska muutama ihminen siinä taisi hiukan hermostua.
 
En minäkään vielä tuossa iässä:D. Niillä "karmeen pitkillä lennoilla" onkin käytössä sellaset laivat, ettei niissä paljon edes muista olevansa ilmassa. Kokeilepa joskus halpisyhtiön (ja kyllä Finnairkin käyttää) pikku propellikonetta, tuntuu vähän erilaiselta persieen alla:whip: Benji-hyppykin on suht turvallista imo. Silti vois hiukan pelottaa.

Työmatkoja lentäen tulee vuositasolla toista sataa (pääasiassa euroopassa) ja oikeastaan ainoa mikä joskus hirvittää ovat juurikin nämä potkurihärvelit joihin joutuu turvautumaan kun on johonkin syrjäisempään kohteeseen päästävä. Toinen mikä joskus nostattaa hikeä on ukkonen, ei niinkään salamoinnin takia vaan suihkuvirtaukset jotka saattavat heilautella koneita rajustikin ja käsittääkseni huonolla tuurilla lyödä koneen tonttiin korkealtakin...
 
Itse kärsin ankarasta aviafobiasta. Pitkät lennot ovat ihan helvetillisiä, tyttöystävällekin raskaita. Toisaalta, tällainen uutisointi ei muuta mitään, ja Suomi lienee harvoja maita, jossa pikkuviat saavat näin paljon palstatilaa (Tämä koskien Finnair-uutisointia). Tuskin Guardianin etusivun ainoa sisältö on se, jos jossain BA:n koneessa on jokin vika.

No, onneksi koneissa saa viinaa, ja lentoemännät tuovat sitä yleensä erittäin ripeästi, kun kertoo lyhyesti pelkäävänsä lentämistä. Mikäli lento ei ole täynnä, viehättävä lentoemäntä saattaa myös istua viereen juttelemaan. Siinä kyllä pelko helpottuu, mutta seurustelevalle miehellähän sekin on paha paikka. :)

Itse pelkään lentämistä siinä määrin, että menee toista litraa punkkua että olen iloisessa lentokunnossa. Tekniikan miehenä pelkään nimenomaan lentokoneeseen tulevaa teknistä vikaa, enkä niinkään lentäjän tekemiä virheitä. Hassua sinänsä, koska käsittääkseni lentäjän virheet ovat juuri niitä, joista onnettomuudet useimmiten johtuvat. Kaikki äänet jotka kuuluvat, tai eivät enää kuulu, aiheuttavat säikkymistä. Kuten myös turbulenssi ja kaikenlainen muu koneen epävakainen meno.

Lentomekaanikkona työskentelevä kaverini totesi yksioikoisesti, että harvoin ne koneet hajoaa, mutta joskus niitä ei vaan osata käyttää. Joka pirun osa (ihan jokainen) on testattu ja hyväksytty tietylle konetyypille. Kuten Fs Flightforumilla joku aiheellisesti kysyi, "onko Pirkka-paristot speksattu jollekin halpisyhtiölle?".
 
Ennen lentoon lähtöä kietaistaan huivi päähän, juodaan pieni lasi koskenkorvaa ja vannotaan ikuista uskollisuutta presidentille ja isänmaalle. Sitten menoksi. Taakse ei katsota.

Juu samoilla linjoilla. Mennään sinne koneeseen sillä periaatteella kun sotaan perskeles! Voit miettii että kun koneen ovet menee kiinni ni oot jo kuollut niin ei ole enää murehtimista.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom