Sanastoa aloittelijoille

mitä tarkotetaan treenin itensiteetillä? Onko se lyhyitä palautuksia, jos volyymi on sarjamäärää?

Massaa!Voimaa!-kirjan sanastosta kopioituna:

"Intensiteetti tarkoittaa käytetyn harjoituspainon suuruutta suhteessa voimaan, suorituksen tai harjoituksen tehoa tai kovuutta, rasittavuutta."

Yleisesti siis sarjat loppuun mahdollisimman suurilla painoilla => suuri intensiteetti, kevyempi treeni joka sarjaan varaa jättäen => pieni intensiteetti. Palautusten pituus ei suoraan liity asiaan; tavallaan lyhyemmät palautukset lisäävät periaatteessa treenin kovuutta, toisaalta esim. oikeasti maksimaalisen loppuun asti tehdyn kyykkysarjan jälkeen jalat eivät välttämättä meinaa edes kantaa vähään aikaan, puhumattakaan että uutta sarjaa pystyisi mitenkään tekemään ennen kuin useamman minuutin levon jälkeen. Kokonaisuutena intensiteetti ei siis ole mitenkään yksiselitteisesti määriteltävissä tai laskettavissa, toisin kuin esim. juuri volyymi, vaan se on monista tekijöistä koostuva käsite, jonka on kuitenkin tarkoitus kuvata treenin "kovuutta".

En tajua kumpaakaan termiä :confused:

Eka pätkä mikä tubesta löytyi:
http://www.youtube.com/watch?v=432syEHaj-s

Jos jonkin liikkeen nimeä ei tiedä, niin kannattaa kokeilla
a) foorumin hakua
b) googlea
c) youtuben hakua

ja kysellä vasta sitten, jos liike tai oikea suoritustapa eivät näilläkään eväillä aukene.

e:yleensä tuo tosin tehdään vapaalla tangolla eikä smithissä, mutta edellistne vihjeiden perusteella osaat varmaan itsekin hakea lisää esimerkkisuorituksia.

Tämä kuuluu varmasti yleissivistykseen ja jostain kumman syystä tämän lyhenteen merkitys ei ole minulle selvinny: Mitä tarkoittaa PR? tämä merkintä on siis yleensä jonkun sarjan perässä, maksimisarjan?

En kyllä menis sanomaan varmaksi. Samalta päivältä löytyy myös liikkeenä B "Press". Mitähän tuo sitten tarkoittaa, kun maanantailla on kuitenkin "Bench Press"

Mites sitten toisinpäin, millä termillä tulisi kutsua tätä liikettä, jossa roikutaan leuanvetotangossa, mutta ikäänkuin vedetään linkkari siinä. Eli jalat suorana kosketat varpailla käsiä/tankoa. Itse olen käyttänyt termiä linkkari leuanvetotangossa, mutta onkos tälle joku ihan varsinainen nimikin? Suomeksi tai englanniksi..?

Mites sitten toisinpäin, millä termillä tulisi kutsua tätä liikettä, jossa roikutaan leuanvetotangossa, mutta ikäänkuin vedetään linkkari siinä. Eli jalat suorana kosketat varpailla käsiä/tankoa. Itse olen käyttänyt termiä linkkari leuanvetotangossa, mutta onkos tälle joku ihan varsinainen nimikin? Suomeksi tai englanniksi..?

Toes-to-bar.

^Hanging leg raise, jalkojen nosto riipunnassa
Itse käyttäisin Römmin nimeä, sillä Hanging leg raise tuli itselläkin aluksi mieleen, mutta muistelisin, että tätä termiä on käytetty siitä, kun roikutaan tangosta, niiden kyynerpää tukien avulla ja polvia nostellaan rintaan jalat koukistettuna polvista.

Lueskelin tuossa netistä vähän treenailuohjelmia ja liikeneuvoja in Enklish, muutamien liikkeiden perässä oli kirjaimet B.E. Onko kyse jostain, mitä tulisi tietää?

Lueskelin tuossa netistä vähän treenailuohjelmia ja liikeneuvoja in Enklish, muutamien liikkeiden perässä oli kirjaimet B.E. Onko kyse jostain, mitä tulisi tietää?

Jos en ole väärin ymmärtänyt B.E. = benchmark exercise, jonka pitäisi tarkoittaa kaiketi pääliikettä tms.

Back
Ylös Bottom