Sama lihasryhmä kahdesti viikossa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Carbon
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
iivili sanoi:
Timba, tarkoitus on mulla ottaa liikkeet niin loppuun, kuin siistillä suoritustekniikalla menee, eli ehkä jää "varastoon" ne 1-2 ihan lievällä fuskulla tehtyä (turhaa) toistoa. Ei pakkotoistoja, pudotussarjoja eikä muitakaan erikoistekniikoita (no, ehkä pari kertaa kuussa enintään :D ). Mutta sehän tossa on pointtina, niinkuin Hulkki hyvin selostaa aiemmin tässä ketjussa, että kuormittaa lihasta useammin, mutta vähemmän per kerta.

Hyvä, mä jotenkin "säikähdin" että miten voi oikeesti tollasella ohjelmalla kehittyä jos sarjat jätetään "puoliväliin". Harvoin menen minäkään sarjoissani epäonnistumiseen asti vaikka 4-5 jakosilla olenkin tykästynyt treenaamaan. Mutta sarjoja tossa on luonnollisesti oltava vähän, kun on monta lihasryhmää. Mutta minunkin mielestäni ne pitää kuitenkin tehdä kovaa jos meinaa kehittyä, mutta eihän se kovaa aina tarkota paria pakkotoistoa ja vähintään epäonnistunutta viimeistä toistoa.

On mennyt jo pitkään noilla jaoilla hyvin, mutta "takataskussa" olen pitänyt tollasta 2-jakosta otettavaksi käyttöön jos alkaa nämä pidemmät jaot tökkimään.

sarjoja ehkä enemmän hauiksille ja ojentajille enemmän ja jauikset ja ojentajat treenattaisiin super sarjoina.

hauis tangolla/ super /ranskalainen maaten pään taakse tai otsalle 3x10
hauis kp. istuen, ilman selkätukea / super / ojentaja talja v-kahva 3x10

Ja yllätys, yllätys sarjoja ei tehdä loppuun saakka vaan ehkä vakiopaino oisi viisain ratkaisu eli 3x10 samalla painolla. Itse tein/teen myös 10s. venytyksen hauis puolelle super sarjan jälkeen.

Eli 2 treeni kerran jälkeen hauiksia ja ojentajia on tehty molempia 12 sarjaa.

makew: tuon ohjelman pointtina on rasituksen tiheämpi frekvenssi, jolloin treenivolyymi / kerta on pakostikin pienempi. Tuollainen pumppikäsitreeni on ihan jees perinteisemmissä 6-9 päivän kierroissa, mutta kun käsiä rasitetaan suorasti/epäsuorasti 48 tunnin välein ei ole kauheasti järkeä tehdä niille 12 sarjaa / kerta.

Hulkki sanoi:
makew: tuon ohjelman pointtina on rasituksen tiheämpi frekvenssi, jolloin treenivolyymi / kerta on pakostikin pienempi. Tuollainen pumppikäsitreeni on ihan jees perinteisemmissä 6-9 päivän kierroissa, mutta kun käsiä rasitetaan suorasti/epäsuorasti 48 tunnin välein ei ole kauheasti järkeä tehdä niille 12 sarjaa / kerta.

Siis ilmaisin itse huonosti, 6 supersarjaa per 1 treeni kerta.
2 treeniä=12 super sarjaa.

:rautalanka selvennys::

Ti: jalat, pohkeet,kädet, vatsat:
etukyykky 3x6-8
julle 2x6-8
pohkeet seisten 3x10
pohkeet istuen 1x20
max.10. s venytys hauiksille super srj jälkeen.
hauis tangolla/ super / ranskalainen 3x10
hauis kp./ super / ojentaja talja v-kahva 3x10.
jalan nostot vinolta vatsalaudalta 2xmax.

pe: smith kyykky 3x15-20
julle 2x6-8
pohkeet istuen 2x20
pohkeet seisten 2x20-25
max. 10. s venytys hauiksille super srj jälkeen.

makew sanoi:
Ti: jalat, pohkeet,kädet, vatsat:
etukyykky 3x6-8
julle 2x6-8
pohkeet seisten 3x10
pohkeet istuen 1x20
max.10. s venytys hauiksille super srj jälkeen.

pe: smith kyykky 3x15-20
julle 2x6-8
pohkeet istuen 2x20
pohkeet seisten 2x20-25
max. 10. s venytys hauiksille super srj jälkeen.
Niin, tuossa tulee yhteensä 12 sarjaa käsille per treeni. Tiheäfrekvenssisessä ohjelmassa tuo on mielestäni aivan liikaa (ellei niitä kympin sarjoja tee painoilla joilla saisi päälle 20 toistoa, ja mitä järkeä siinä nyt sitten olisi?) koska jos käsille tehtäisiin 12 sarjaa pitäisi esim reisille ja selälle tehdä päälle 20.

Usko nyt että 4 päivän kierrossa kokonaisvolyymin ei kannata olla yhtä korkea korkea kuin perinteisessä viikon kierrossa.

Tietysti kaikki on yksilöllistä, mutta itse en ainakaan kauhean pitkään pystyisi ottamaan joka toinen päivä 12 sarjaa käsille ja joka toinen päivä sitten 30-40 sarjaa muulle yläkropalle (kun jo selälle tulisi se 20+ sarjaa).

Hulkki sanoi:
Niin, tuossa tulee yhteensä 12 sarjaa käsille per treeni. Tiheäfrekvenssisessä ohjelmassa tuo on mielestäni aivan liikaa (ellei niitä kympin sarjoja tee painoilla joilla saisi päälle 20 toistoa, ja mitä järkeä siinä nyt sitten olisi?) koska jos käsille tehtäisiin 12 sarjaa pitäisi esim reisille ja selälle tehdä päälle 20.

Usko nyt että 4 päivän kierrossa kokonaisvolyymin ei kannata olla yhtä korkea korkea kuin perinteisessä viikon kierrossa.

Tietysti kaikki on yksilöllistä, mutta itse en ainakaan kauhean pitkään pystyisi ottamaan joka toinen päivä 12 sarjaa käsille ja joka toinen päivä sitten 30-40 sarjaa muulle yläkropalle (kun jo selälle tulisi se 20+ sarjaa).

No noin mä sen teen, toisaalta jos teen siten, että teen ekassa super sarja parissa ranskalaista pään taakse z-tangolla 3x10
ja seuraavassa super sarja parissa teen ranskalaista otsalle z-tangolla samalla painolla vielä 3x10->niin painot ei kohoa kauan korkeiksi, jos 6x10 menee.

Hauikset menevät nopeammin tukkoon, teen ekassa super sarja parissa hauista tangolla seisten 3x10, samalla 30 kg.
,joten yleensä käsipaino käännössä käsipainot ovat olleet lopussa 15-12,5 kg

Onkohan miten järkevä tällainen 2-jakonen?

Rinta – Etureidet - Olkapäät – Ojentajat

Selkä – Hauis – Takareidet – Pohkeet

Tästäkin on täällä ollut juttua ja jotenkin itseä kiinnostais toi eniten. Oon tässä tosissani harkinnut et jos ottais kesän ajaksi 2-jakosen käyttöön...

Tässä nyt tarkka selostus käsitreenistä:

hauiskääntö suoralla tangolla / super sarjoina / ranskalainen pään taakse tang. 3X10, vakiokuorma
hauiskääntö kp. istuen, (istuen penkin reunalla, selkä suorana) / super sarjoina / ranskalainen otsalle 3X10. vakiokuorma, lyhyillä palautuksilla 0,5-1min.

eli tossa viimeisin käsitreeni ohjelma mitä olen käyttänyt, painot hauiskäännössä tangolla 30kg ja ranskalaisessa punnerruksessa 30 kg.

eli olen tehnyt 1 supersarja liikeparissa(ranskalainen maaten, alaslasku pään taakse) 3x10x30kg
ja sen jälkeen 2 supersarja liikeparissa(ranskalainen maaten, alaslasku otsalle) 3x10x30kg.

eli ojentajat 6x10x30kg.

hauikset myös samoin 1 supersarja liikepari 3x10x30kg
ja 2 supersarja liikepari hauiskääntö kp. 15-12,5 kg(hauikset menee yleensä enemmän tukkoon, joten failuren välttämiseksi, viimeisen sarjan painot menevät johonkin 12,5 kg

Pointti: lyhyet palautukset, kun sarjan jälkeen pumppi alkaa tuntua ja on kovimmillaan (n. 0,5-1 min. sarjan jälkeen)-> uusi super sarja tekoon. Ja aina super sarjan jälkeen max. 10 s. venytys hauiksille.

->Tulos: Gauhia pumppi, vaikka painot pienet ja sarjoja näennäisesti paljon. Sarjoja täytyykin olla enemmän, koska palautukset ovat yleensä 0,5 min. luokkaan ja samoin painot pysyvät hillittynä juuri palautusten takia.

ps. luultavasti ketään ei kiinnosta, jos jollain on helvetin kova pumppi hauiksissa/ojentajissa mutta ajattelin kuitenkin kirjoittaa selvennyksen Hulkille. Ja vieläpä kun kyseessä on 2 kertaa viikossa lihakset läpi, niin eihän tollanen voi toimia... :rolleyes:

edit: Hulkki jos vielä pidät tota mahdottomana niin sitten ei mahda mitään, mä meen :zzzz:

Hulkki sanoi:
Mitä pidemmälle sarja tehdään (loppuun saakka tai jopa siitäkin edemmäs) sitä enemmän se rasittaa keskushermostoa, vaikka itse lihaskudokseen kohdistuva rasitus ei merkittävästi muutukaan. Tästä johtuen loppuun asti otettu sarja (tai erikoistekniikoiden avulla failuren yli jatkettu sarja) rasittaa kehoa siten, että palautumisajan määrää keskushermosto, eikä lihaskudos. Hermostolla saattaa kestää useita päiviä toipua täysin loppuun asti / pakkotoistoin jatketusta sarjasta, kun taas itse lihaskudos palautuu huomattavasti nopeammin (keskimäärin 2-4 vuorokautta).

Lihasmassahakuisessa harjoittelussa tämä ei ole optimaalinen tilanne. Optimaalista olisi se, että lihaskudos määrää palautumisajan, ei hermosto. Ja tähän päästään jättämällä sarjat hiukan vajaaksi.

Kun sarjoissa jätetään aina vähintään se viimeinen toisto varalle, kuormittuu keskushermosto korkeintaan yhtä paljon (palautumisajassa mitattuna) kuin lihaskudos. Tällöin palautumisajan määrää lihaskudos, ei hermojärjestelmä. Ja koska lihaskudos palautuu keskimäärin 48-96 tunnissa, voidaan treenifrekvenssi nostaa huomattavasti korkeammaksi kuin perinteisessä kroppa-kerran-läpi-7-tai-8-päivässä-systeemissä.

Lisäksi itse olen käytännössä huomannut että esimerkiksi käsiä voi hyvinkin treenata jopa 48 tunnin välein kunhan treenivolyymin pitää pienenä.

Vaarana tällaisessa harjoitusfrekvenssissä on halu tehdä sarjat loppuun saakka. Lähellä sarjan loppua yksikin ylimääräinen toisto voi rasittaa hermostoa niin paljon enemmän kuin lihaskudosta, että palautumisaika määräytyy sen yhden ylimääräisen toiston takia taas hermoston eikä lihaskudokosen mukaan ja kasvaa näin ollen huomattavasti pidemmäksi kuin 2-4 vuorokautta.

Tiheään harjoitusfrekvenssiin perustuvassa ohjelmassa pitää siis malttaa mielensä ja muistaa aina jättää se viimeinen toisto tekemättä. Lisäksi sarjojen määrä on pidettävä kurissa, vaikka yksittäisten harjoitusten volyymi tuntuisikin turhan pieneltä.[/
QUOTE]

Jumalauta, jonkun Hulkin ois pitänyt olla mulle puhumassa järkeä, kun aloin reenaileen 16-kesäisenä. En kyllä varmana olisi edes uskonut, kun bodaus"lehdissä" kerran sanottiin että 20 sarjaa per lihasryhmä paitti pienemmille vaan 19 ja salilla 6 kertaa viikossa, niin näinhän sen on oltava, sanoi kuka muu mitä vaan...kyllä hakkasin monta vuotta päätäni seinään niillä ohjeill.

sitten löytyi heavy duty, hetkellinen saatananmoinen tulospyrähdys, ja sen jälkeen hakkasin vuosikaudet päätäni seinään Heavy Dutyllä....jospa tämä viimein tästä alkais kulkea.

Boldasin itse tuon loppuosa, koska se oli mun mielestä niin tärkeä.
Tossa Hulkin postissa summattiin kerralla aboout kaikki mitä natun täytyy reenaamisesta tietää, ja nimenomaan se millä välttää jatkuva reenin tyssääminen, kun tulee reenanneeksi liian kovaa ja/tai usein ja/tai paljon.

Tänks Hulkki!! :rock:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mitens sie Hulkki tekisit tämän jutun kun mulla on pieni onkelma. Kun treenit ei etene ja tuntuu että lihat on palautunut, niin ilmeisesti kyse on hermostollisesta ylikunnosta. Totaalilepoviikko ei tuo mitään parannusta tinateeseen. Lihakseen saa hyvän kontrollin mutta sarjapainot on aika samoissa koko ajan. Meinasin siirtyä tohon yllä olevaan 2-jakoiseen treenin kun olen saanut lihakset palautumaan. olen vähän muutellut liikkeitä mutta ideana aivan sama kuin ylhäällä. Aluksi vain 3 kertaa viikossa treenit. Pitäisikö aloittaa lähes 50% painoilla jotta ekat 2-3 viikkoa olisivat hyvin kevyitä ja myös hermostolle jäisi aikaa päästä samalle tasolle lihaksien kanssa. Olen aina ajatellut vähän eri tavall tuosta loppuun asti viemisestä, mutta nyt kokeilen tota ja katson mitä käy. Sanos nyt että toimisko toi noin että aloittaisi todella alhasista painoista enkkoihin nähden?

Mitens sie Hulkki tekisit tämän jutun kun mulla on pieni onkelma. Kun treenit ei etene ja tuntuu että lihat on palautunut, niin ilmeisesti kyse on hermostollisesta ylikunnosta. Totaalilepoviikko ei tuo mitään parannusta tinateeseen. Lihakseen saa hyvän kontrollin mutta sarjapainot on aika samoissa koko ajan. Meinasin siirtyä tohon yllä olevaan 2-jakoiseen treenin kun olen saanut lihakset palautumaan. olen vähän muutellut liikkeitä mutta ideana aivan sama kuin ylhäällä. Aluksi vain 3 kertaa viikossa treenit. Pitäisikö aloittaa lähes 50% painoilla jotta ekat 2-3 viikkoa olisivat hyvin kevyitä ja myös hermostolle jäisi aikaa päästä samalle tasolle lihaksien kanssa. Olen aina ajatellut vähän eri tavall tuosta loppuun asti viemisestä, mutta nyt kokeilen tota ja katson mitä käy. Sanos nyt että toimisko toi noin että aloittaisi todella alhasista painoista enkkoihin nähden?
En nyt ole täysin varma mikä on kysymyksesi, mutta jos hermosto on tukossa kannattaa melkein tehdä pari viikkoa esim. 2-jakoisella hyvin kevyitä sarjoja (en nyt puhu painoista, vaan sarjojen "kovuudesta") siten, että sarjat jäävät useamman toiston vajaaksi. Sitten kun lähdet 2-jakoisella kunnolla vääntämään, jätä edelleen sarjat vajaaksi mutta vain sarjan viimeiset 1-2 toistoa.

mitenkäs tätä 2-jakosta sais sovellettua silleen että ei tartteis treenata viikonloppuna (la ja su). koska itellä ei mahdollisuutta siihen...?

aikaisemmin tullut treenailtua 4 -jakosella 1,5 vuotta ja alko kehitys tyssäilee loppuvaihees, intti sotki treenit ja sai painoa pois 13 kiloa ja nyt taas tavotteena päästä ainakin samaan kuntoon ku ennen inttiä. onko 2-jakonen heti alkuun liian raaka? ruokailut omasta mielestä sopivasti kunnossa ilman "hifistelyjä".

koska muutenhan homma menis:

ma: reidet, kädet, vatsa

ke: selkä, rinta, olkapäät, pohkeet

pe: reidet, kädet, vatsa

ma: selkä, rinta, olkapäät, pohkeet

tarkotus ois vedellä sarjoissa 4-6 sarjaa per lihas ja toistoissa 8-10.

viisaampien vinkit ovat erittäin tervetulleita:worship:

major, tässä ehdotus...jaa lihasryhmät työtäviin (rinta, etureidet, olkapäät, pohkeet, ojentajat) ja vetäviin (selkä, takareidet, hauikset) ja treenaa 2 on, 1 off 2 on, 2 off...
Vielä kun jaat joka treenit kolmeen erilaiseen (jokaisessa eri liikkeet samalle lihakselle), niin ei se kehitys tyssää niin helposti (?).

Esim:
ma treeni 1 (työntävät)
ti treeni 2 (vetävät)
to (treeni 1b (työntävät)
pe treeni 2b (vetävät)
ma treeni 1c (työntävät)
ti treeni 2c (vetävät)
to treeni 1 (alusta)...jne..

Näin ollen ei tarvitsisi treenata viikonloppuisin. Onko tuo 4-6 sarjaa/lihas ja toitot 8-10 joku isompikin juttu? Vaihdella niitä kannattaisi..ja ottaa vaikka eri liikkeet eri treeneihin..

Treenihän voisi olla vaikka:

penkki
kyykky
pystypunnerrus
pohkeet
dippi

kulmasoutu tangolla (vastaote)
reiden koukistus
leuanveto (myötäote)
hauiskääntö tangolla
vatsat

etukyykky
vinopenkki/alaviistopenkki k.painoilla
pohkeet
arnold press
ransk. punnerrus

leuanveto (vastaote)
sjmv
pullover k.painolla (myös rintaliike, mutta itse teen selkäliikkeenä)
h.kääntö vinopenkissä k.painoilla
vatsat

vinopenkki
askelkyykky k.painoilla
vipunostot sivulle
pohkeet
kapea penkki

maastaveto
ylätalja
hammer hauiskääntö
vatsat

..suurin osa compoud-liikkeitä, muutama hifistely/isolation liike mukavuuden/vaihtelun/erilaisen ärsykkeen vuoksi. Itse vaan tekisin vähemmän sarjoja ja tekisin ehkä kovempaa..

Kysymys viisaammille, olen aikaisemmin treenannut "perus" 4-jakoisella ohjelmalla ja kehitys tyssäsi ja siirryin vaihtelun vuoksi 2-jakoiseen jonka löysin threadista FAQ: Treeniohjelmat lihaksen kasvatukseen ja ruokavalioesimerkkejä eli ensimmäisestä viestistä
"2-jakoiset ohjelmat:

1. Rinta, etureidet, olkapäät, ojentajat

-Penkkipunnerrus tanko / Vinopenkkipunnerrus tanko x2
-Vinopenkki kp / tasapenkki kp x2
-Etukyykky / kyykky / prässi x 3
-Reiden ojennukset / x3
-Vipunostot taakse / vipunostot sivulle x 2
-Pystypunnerrus tanko / pystypunnerrus käsipainot x 2
-Rankalainen punnerrus / ojentajapunnerrus / kapea penkki x3

2. Selkä, takareidet, pohkeet, hauikset, forkut/epäkkäät

- Alatalja / kulmasoutu tanko / kulmasoutu kp x3
- Ylätalja / leuanveto x3
- SJMV (=Suorin Jaloin MaastaVeto) x3
- Koukistukset x 2
- Pohkeet seisten / pohkeet istuen x4
- Hauikset tangolla / hauikset scott / hauikset kp x3
- rannekäännöt / kohautukset x2"

tuolla ohjelmalla 4 kertaa viikossa tyyliin 2on 1off eli ma,ti ja to,pe.
Onko tässä mitään järkeä treenailla tuolla tahdilla tällä ohjelmalla?

Kysymys viisaammille, olen aikaisemmin treenannut "perus" 4-jakoisella ohjelmalla ja kehitys tyssäsi ja siirryin vaihtelun vuoksi 2-jakoiseen jonka löysin threadista FAQ: Treeniohjelmat lihaksen kasvatukseen ja ruokavalioesimerkkejä eli ensimmäisestä viestistä
"2-jakoiset ohjelmat:

tuolla ohjelmalla 4 kertaa viikossa tyyliin 2on 1off eli ma,ti ja to,pe.
Onko tässä mitään järkeä treenailla tuolla tahdilla tällä ohjelmalla?

Tuolla ohjelmalla treenasin useita kuukausia 4-jakoisen jälkeen. Voimatasot nousi kyllä todella nopeasti vanhasta, ero oli huomattava 4-jakoiseen. :eek: Varmasti tuon seurauksena on lihaskasvukin parempaa vrt. 4-jakoiseen kerta viikossa pumppailuun. :evil: Mutta kuhan malttaa pitää varsinkin punnerrus liikkeissä sarjamäärät maltillisina, itselläni eivät olkapäät tykänneet yhtään hyvää. Sen takia siirryinkin takasin 4-jakoiseen, mutta nyt tarkoitus taas lähteä 2-jakoiseen maltillisesti. Itsekin tein tuolla 2on 1off menetelmällä, mutta yhtä hyvin tuon voi tehdä ma,ke,pe,su, ja ti kierto alusta.. Antaa hiukan enemmän palautumis aikaa lihaksille, jos tuntuu liian kovalle tuo. Jos sulla on +kalorit vielä, nukut hyvin, et dokaile liikaa, niin tulosta pitäisi tulla mukavasti :kippis1:

Tuota 2-jakoista kun lähtee tekemään niin aika nopeasti huomaat miten kroppa reagoi ja palautuu. Teen tuolla samalla ohjelmalla 1on1off tyyliin ja hyvin ehtii palautumaan seuraavaa treeniä varten. On tullut tässä syksyn mittaan ryypiskeltyäkin järjestään kerran viikkoon ja silti kulkee reenit loistavasti.
Kesällä töiden ohella tuntui että 2on1off2on olisi ollut liikaa tai sitten olisi pitänyt syödä helvetisti enemmän. Joka toinen päivä tuntui silloin hyvältä. Nyt olen harkinnut siirtyväni hiukan tiheämpään treenitahtiin kun ei töitä enää ole ja tuntuu että palautuu nopeammin.

Kehitystä on kuitenkin tullut pirun hyvin, suosittelen lämpimästä tuota ohjelmaa. Voimatasot varsinkin nousee hyvää tahtia. Suosittelen aloittamaan 1on1off ja sitten tihennät, jos tuntuu että palautuminen on riittävän nopeaa.

major, tässä ehdotus...jaa lihasryhmät työtäviin (rinta, etureidet, olkapäät, pohkeet, ojentajat) ja vetäviin (selkä, takareidet, hauikset) ja treenaa 2 on, 1 off 2 on, 2 off...
Vielä kun jaat joka treenit kolmeen erilaiseen (jokaisessa eri liikkeet samalle lihakselle), niin ei se kehitys tyssää niin helposti (?).

Näin ollen ei tarvitsisi treenata viikonloppuisin. Onko tuo 4-6 sarjaa/lihas ja toitot 8-10 joku isompikin juttu? Vaihdella niitä kannattaisi..ja ottaa vaikka eri liikkeet eri treeneihin..

..suurin osa compoud-liikkeitä, muutama hifistely/isolation liike mukavuuden/vaihtelun/erilaisen ärsykkeen vuoksi. Itse vaan tekisin vähemmän sarjoja ja tekisin ehkä kovempaa..

ei se 8-10 toistoo ainakaan mulle mikään isompi juttu oo se nyt vaa on jääny takaraivoon 4-jakosesta.
millasia toisto määriä tässä systeemissä kannattas liikutella?
joo liikkeitä on tarkotus vedellä silleen et saman viikon treeneis kun treenataan sama lihas kahdesti niin eriliikkeil ne vedetään...

combout liikkeitä? itelle ainaki ihan tuntematon sana: voitko valaista moukkaa? :david:

millaset tauot sarjojen välis ja lämmittelyt porukka pitää treeneis, ku mietin et pienemmil sarja määril liikutellaan isompia romuja ni paikat pitäs varmaan huolel lämmitellä...?

Suositut

Back
Ylös Bottom