Mitä pidemmälle sarja tehdään (loppuun saakka tai jopa siitäkin edemmäs) sitä enemmän se rasittaa keskushermostoa, vaikka itse lihaskudokseen kohdistuva rasitus ei merkittävästi muutukaan. Tästä johtuen loppuun asti otettu sarja (tai erikoistekniikoiden avulla failuren yli jatkettu sarja) rasittaa kehoa siten, että palautumisajan määrää keskushermosto, eikä lihaskudos. Hermostolla saattaa kestää useita päiviä toipua täysin loppuun asti / pakkotoistoin jatketusta sarjasta, kun taas itse lihaskudos palautuu huomattavasti nopeammin (keskimäärin 2-4 vuorokautta).
Lihasmassahakuisessa harjoittelussa tämä ei ole optimaalinen tilanne. Optimaalista olisi se, että lihaskudos määrää palautumisajan, ei hermosto. Ja tähän päästään jättämällä sarjat hiukan vajaaksi.
Kun sarjoissa jätetään aina vähintään se viimeinen toisto varalle, kuormittuu keskushermosto korkeintaan yhtä paljon (palautumisajassa mitattuna) kuin lihaskudos. Tällöin palautumisajan määrää lihaskudos, ei hermojärjestelmä. Ja koska lihaskudos palautuu keskimäärin 48-96 tunnissa, voidaan treenifrekvenssi nostaa huomattavasti korkeammaksi kuin perinteisessä kroppa-kerran-läpi-7-tai-8-päivässä-systeemissä.
Lisäksi itse olen käytännössä huomannut että esimerkiksi käsiä voi hyvinkin treenata jopa 48 tunnin välein kunhan treenivolyymin pitää pienenä.
Vaarana tällaisessa harjoitusfrekvenssissä on halu tehdä sarjat loppuun saakka.
Lähellä sarjan loppua yksikin ylimääräinen toisto voi rasittaa hermostoa niin paljon enemmän kuin lihaskudosta, että palautumisaika määräytyy sen yhden ylimääräisen toiston takia taas hermoston eikä lihaskudokosen mukaan ja kasvaa näin ollen huomattavasti pidemmäksi kuin 2-4 vuorokautta.
Tiheään harjoitusfrekvenssiin perustuvassa ohjelmassa pitää siis malttaa mielensä ja muistaa aina jättää se viimeinen toisto tekemättä. Lisäksi sarjojen määrä on pidettävä kurissa, vaikka yksittäisten harjoitusten volyymi tuntuisikin turhan pieneltä.[/QUOTE]
Jumalauta, jonkun Hulkin ois pitänyt olla mulle puhumassa järkeä, kun aloin reenaileen 16-kesäisenä. En kyllä varmana olisi edes uskonut, kun bodaus"lehdissä" kerran sanottiin että 20 sarjaa per lihasryhmä paitti pienemmille vaan 19 ja salilla 6 kertaa viikossa, niin näinhän sen on oltava, sanoi kuka muu mitä vaan...kyllä hakkasin monta vuotta päätäni seinään niillä ohjeill.
sitten löytyi heavy duty, hetkellinen saatananmoinen tulospyrähdys, ja sen jälkeen hakkasin vuosikaudet päätäni seinään Heavy Dutyllä....jospa tämä viimein tästä alkais kulkea.
Boldasin itse tuon loppuosa, koska se oli mun mielestä niin tärkeä.
Tossa Hulkin postissa summattiin kerralla aboout kaikki mitä natun täytyy reenaamisesta tietää, ja nimenomaan se millä välttää jatkuva reenin tyssääminen, kun tulee reenanneeksi liian kovaa ja/tai usein ja/tai paljon.
Tänks Hulkki!!