Minä kun luulin, että kritisoit kaikkia epärationaalisia uskonnontekeleitä. Mutta boldauksen kanssa ole ihan samaa mieltä: Kaikkea väkivaltaa lietsovaa ideologiaa tuleekin vastustaa... Vaikka väkivalloin! ;) (se oli sitten vitsi)
Älä turhaan yritä tunkea sanoja suuhuni edes noiden pienten hymiöiden välityksellä. Ateisti ei ole fanaattista ääriuskovaista parempi, jos hän hyökkäisi väkivaltaisesti uskovaisten kimppuun tai polttaisi kirkkoja omaan ideologiaansa vedoten. Henkilökohtaisesti en kannata väkivaltaa muuten kuin puolustautuessa.
P.s. Arvaa paljonko olen saanut tappo- ja turpaanvetouhkauksia ah niin rakastavaisilta ja jeesuksen koskettamilta peace&love kristityiltä ;)
Sähän luet Raamattua kuin piru *ehem* Raamattua. Jeesus oli monien vanhatestamentillisten (esim. turhan tiukka lepopäiväsäännöstö) sääntöjen vastustaja. Ja Raamattua on lupa tulkita. Tulkitsemalla sitä eri tavalla, saadaan aikaiseksi hyvinkin erilaisia kristillisiä suuntia.
Tässä kohtaa sun puolustus rakoilee hyvin pahasti. Jos minä luen raamattua kuin piru niin ilmeisesti samaa tekevät ne noin 240 miljoonaa kristittyä yhdysvalloissa, joiden johtajat pitävät mm. konferensseja keskittyen asiaan: "Miten voin elää sanatarkasti raamatun mukaan nyky-yhteiskunnassa."
Geez... Kutsutaanpa noita edistyksellisiä muslimeja sitten lisää meille, kun ne eivät tee kunnimur... Ai hitsi! Tekevät. Nykyisessä kristillisessä maailmassa pers'tuntumalta sanoisin, että kaikkein maltillisimmat muslimit ovat fanaattisimpien kristittyjen tasolla.
Kunniamurhalle et löydä perustetta koraanin tekstistä. Se on lähi-idän kulttuurissa löytyvä piirre, joka ei tietääkseni esiinny esimerkiksi Indonesian alueen muslimien piirissä.
Muslimimaailmassa löytyy ateisteja ja maltillisia ihmisiä, ikävä kyllä siellä harjoitettava oikeuskäytäntö ja kulttuuri on ateismille vaarallista. Yhtäkaikki Uudesta testamentista löytyy myös ateisteille ja raamattua tietämättömille kuolemaa julistava kohta.
Viittaat tällä 'erityisasemalla' ilmeisesti luterilaisuuteen? Väkivaltaiselle?
Meikäläistä ei juuri kiinnosta kristinuskon suuntaukset ja luokittelen kristittyjä lähinnä fanaattisuusasteen mukaan ja kyllä kristiusko on väkivaltaista ja siitä löytyy väkivaltaan kehottavia kommentteja, sekä vanhasta että uudesta testamentista. Oletan sun tuntevat raamattua sen verran, ettei mun tarvitse alkaa postaamaan niitä tähän.
Ateistiksi olet yllättävän fanaattinen!
Fanaattinen ja vahvan mielipiteen omaava ihminen ovat kaksi eri asiaa. Tietääkseni perustelen mielipiteeni ja olen väkivaltaa vastaan, joten mun nimittely fanaattiseksi on lähinnä surkeaa väittelyä.
Et kai kiihota ketään uskonryhmää vastaan? ;)
Kiihotan - mutta pelkästään ideologisella tasolla. Ateistiseen uskontokritiikkiin ei kuulu väkivallalla uhkailu. Ei mun katsos tarvitse tässäkään keskustelussa vajota peace&love -kristittyjen tasolle ja uhkailla sua väkivallalla tai kuolemalla, koska pystyn ihan sanallisesti tukemaan väitteitäni. Ja tiedän henkilökohtaisesti, ettei uhkailun kohteena joutuminen ole mitenkään erityisen miellyttävää - varsinkin kun tietää, että uhkailu perustuu loppujen lopuksi taikauskoon
Tiedätkö, meidän kulttuurissamme saa olla eri mieltä ja keskustella asioista. Mekin voisimme istua saman pöydän äärellä ja olla täysin eri mieltä asioista. Mutta kutsupa kylään fundamentalistinen muslimi ja ala kritisoimaan hänen opinkappaleitaan. ;)
Tämä on itseasiassa käynyt mielessä. Täytyykin lähteä toteuttamaan tätä.
Logiikka ja järki eivät ole aina vaihtoehtoja, jos toisen usko on niille sokea.
Uskonto onkin sokea logiikalle ja järjelle - ihminen ei ole.
Mutta en kehota ketään hartaanpaan kristinuskoon. Huomautan vaan, että ateistin pahin vihollinen ei suinkaan ole suomalainen kansankirkko. Päinvastoin - se voi olla ateistin paras liittolainen. Luterilaisuuden kanssa on mahdollista elää yhdessä. Mutta jos täällä olisi muslimienemmistö, ateistiksi julistautuneella olisi ikävät oltavat.
Tästä voimme olla samaa mieltä, että luterilainen suomalainen kristillinen yhteisö ei ole fanaattinen tai taipuvainen väkivaltaan raamatun opinkappaleiden perusteella. Silti mulla on melko ikäviä kokemuksia mitä seuraa, kun normaalin suomalaisen uskovaisen ihmisen maailmankuvaa hiukan horjutetaan.
En ole varma, johtuuko länsimainen yltiösuvaitsevaisuus ja anteeksipyytely yhteiskunnan sekularisoitumisesta vai toisen maailmansodan traumoista ja hyvityksen tarpeesta. Mutta totuus on, että me olemme lampaita. Ja lampaat äänestävät toisia lampaita johtajikseen. Meiltä puuttuu puolustustahto tunkeilevia ideologioita vastaan.
Puolustukseksi riittää aivan hyvin maalaisjärki, lakiteksti ja poliisivoimat.
Rationaalisuuden vaatimus syö ainoastaan maata kristinuskon jalkojen alta, koska se on hölmöyttään alistunut rationaaliselle tarkastelulle. Islam vähät välittää rationaalisuudesta, tieteestä tai logiikasta, koska koraania ei saa edes tulkita. Ja islamin kritisoijat saavat niskaansa fatwan ja vielä länsimaisen yhteisön halveksunnan, kun rasistikortti viuhuu.
Oletko muuten lukenut tätä Sam Harrisin "Uskon loppu" -kirjaa? Hän kertoo tuossa toisessa tekstissään: "Letter to a christian nation", että ylivoimaisesti eniten aggressiivista palautetta hän on saanut kristityiltä, vaikka "Uskon loppu" -kirjassa myllytetään muslimeita huomattavasti rankemmin kuin kristinuskoa.
Lyhyesti: Kristinuskon kanssa voi elää ja neuvotella, islamin ei. Miksi pitää ehdoin tahdoin hyökätä sitä pienintä pahaa vastaan?
Älä viitsi maalata turhan mustavalkoista kuvaa.
Mooseksen kirjoissa esiintyvät säädökset olivat Israelille tarkoitettuja. Jumala teki liiton Israelin kansan kanssa. Tämä vanhan liiton laki oli voimassa Jeesuksen kuolemaan asti. Apostoli Johannes on tiivistänyt Kristuksen lain: ”Ja tämä on hänen käskynsä, että meidän tulee uskoa hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimeen ja rakastaa toinen toistamme” (1. Joh. 3:23). ”Ja tämä käsky meillä on häneltä, että joka rakastaa Jumalaa, se rakastakoon myös veljeänsä” (1. Joh. 4:21). Uusi testamentti on täynnä mainitsemaasi peace & lovea.
Kumma kyllä vanhan testamentin opinkappaleita käytettiin oikeuttamaan keskiajan noitavainot ja inkvisition aikainen teurastus 1000 vuotta tämän uuden liiton solmimisen jälkeen.