Salkkusi tunnuslukuja

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Tämähän on tuottoketju eikä spekulaatioketju.

Sen verran voin sanoa, että laskujeni mukaan ~kuukauden määräaikaistalletuksen nettotuotto on tällä hetkellä ~0.24%

PS teillä täytyy olla järkyttävät vastikkeet jos asumiskulut ilman lainaa olisi yli 300€/kk. Ei tässä kämpäss ole paljon yli 200€ vaikka mukaan laskee veden ja sähkön.

93 neliötä ja vastike tulee kevään kohtuu kovien nousujen (sähköt, vedet kaikki nousee rajusti) jälkeen olemaan jossain 350-360 euron paikkeilla.

Tuo siis sisältää KAIKEN! Mukaanlukien tulevat 4x15 euron vesimaksut, sähköt, autopaikat, saunamaksut, yhden yhtiölainan (10 e / kk noin) ja vielä mahdollisen tulevan n. 10-15 euron yhtiölainan.

Ja tuon yrittämisen varaan en varisinkaan tulevaisuuttani laskisi, tutkimusten mukaan ensimmäisten vuosien aiakna nurin menevien yritysten määrä on aika raju. No siltikin tässä on yritys perusteilla, tosin osakkaita tulee olemaan 7-8 (perheyritys) ja muutaman tonnin osakepääomalla lähdetään liikkeelle, eli tohon ei tartte sijoittaa kuin satasia. Mahdollisuudet on rajattomat, mutta mahdollisuus on myös että tosta ei tule mitään, tosin mä lasken tuon yhdeksi sijoituksekseni ja vaikka menis nuo kaikki sataset, ei se kovin isoa lovea mun salkkuuni tee.

Mun mielestä kannattaa pitää monta rautaa tulessa. Vakaa ja varma työpaikka on hyvä tässävaiheessa kun varallisuutta vasta kerätään. Varallisuutta voi sitten sijoittaa siihen omaan asuntoon, osakkeisiin, sijoitusasuntoon, metsään ja velattomana korkoihinkin. Tän lisäksi itse sijoitan vähän rahaa ja varmasti jatkossa sitäkin enemmän vapaa-aikaa yritystoimintaan.

Mä en yleensäkään tajua tota älytöntä pessimistisyyttä osakesijoittamista kohtaan. Toki heiluntaa on paljon ja isoja otsikoita on isoista tappioista ollut vuosien varrella. Mutta näissä onkin sitten enemmän ja vähemmän pelattu. Ei pienen tartte mennä "all in" periaatteella sisään ja tyyliin "all in" omat ja lainatut rahat. Mukaan voi lähteä vähän kerrallaan ja ehkä jopa ylihajauttaen. Jatkossa kun kokemusta karttuu, voi sijoituksia enemmän suunnata ja halutessaan ottaa enemmän riskiä. Mutta kuten täällä jo mainittiin, markkinoiden keskituottoon pääsee indeksiin sijoittamalla, se on kulutehokasta, eikä tartte käytännössä ottaa edes selvää muusta kuin yhtiöistä jonka kautta noita saa ostettua. Sen jälkeen vaan pistää haluamansa summan per kk sisään ja antaa ajan kulua. Näin yksinkertasta se on ääripäähän mentäessä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä en yleensäkään tajua tota älytöntä pessimistisyyttä osakesijoittamista kohtaan.

Tässä kuten monessa asiassa on se, että pitäisi tietää mitä ostaa. Jos ostaa markkinoita tai indeksiä, niin silloinhan ne on pelkkiä lukuja. Tuollainen kimppafirma voi olla siinä mielessä hankala, että mitä jos 1 henkilö tekee 90% työstä?

Jos asian voisi hahmottaa vaikka niin, että omistamalla 10 000 HK:n osaketta saan 0,0001% jokaisen jauhelihapaketin voitosta, niin homma alkaa kuulostamaan huomattavasti vakaammalla pohjalla olevalta. Olet tainnut itsekin sanoa, ettet osta osakkeita vaan firmaa. Varmasti auttaa jos on enemmänkin sisällä toimialalla itsekin. Tähän vielä liittyy selkeästi tuolla toisessa ketjussa vellova arvokeskustelu.

Eikä varmasti ole huonoin ajatus omistaa sen firman osakkeita missä on oma asuntolaina. Paljonkohan pitää olla osakkeita, että sillä olisi jotain merkitystä esimerkiksi marginaaliin.
 
Tässä kuten monessa asiassa on se, että pitäisi tietää mitä ostaa. Jos ostaa markkinoita tai indeksiä, niin silloinhan ne on pelkkiä lukuja. Tuollainen kimppafirma voi olla siinä mielessä hankala, että mitä jos 1 henkilö tekee 90% työstä?

Jos asian voisi hahmottaa vaikka niin, että omistamalla 10 000 HK:n osaketta saan 0,0001% jokaisen jauhelihapaketin voitosta, niin homma alkaa kuulostamaan huomattavasti vakaammalla pohjalla olevalta. Olet tainnut itsekin sanoa, ettet osta osakkeita vaan firmaa. Varmasti auttaa jos on enemmänkin sisällä toimialalla itsekin. Tähän vielä liittyy selkeästi tuolla toisessa ketjussa vellova arvokeskustelu.

Eikä varmasti ole huonoin ajatus omistaa sen firman osakkeita missä on oma asuntolaina. Paljonkohan pitää olla osakkeita, että sillä olisi jotain merkitystä esimerkiksi marginaaliin.

Onhan totakin asiaa jossain väläytelty, että omistaa Fortumia niin paljon, että saa osinkoina sähkölaskunsa verran, Nestettä niin että saa ostettua bensansa jne jne.

Eli yksi vaihtoehto on tosiaankin omistaa yirtyksiä, joiden palveluita itse käyttää, näitä jokainen löytää useita. Ei tämä tosiaan mikään oikotie onneen ole, ennenkuin joku ehtii viisastelemaan, mutta on se vähän helpompi ymmärtää että mistä esim. Nodea saa tulonsa, kuin että mistä joku Ruukki Group saa tulonsa.

Mutta tuon indeksin omistaminen on siitä helppoa, että silloin ei tartte ymmärtää yksittäisten yritysten ja toimialojen päälle yhtään mitään. Mutta samalla saa sitten indeksin heikoimmatkin yhtiöt kaupan päälle. Indeksi sopii siis erinomaisesti sellaiselle, joka ei halua seurata yksittäisiä yrityksiä ja muutenkin kenelle tahansa. Indeksin lisäksi voi sitten poimia yksittäisiä yrityksiä. Mutta jos salkku on riittävän hajautettu, seuraa se jokatapauksessa aika hyvin markkinoiden keskituottoa.

Yritysten suora omistaminen on mun mielestä huomattavasti mielenkiintoisempaa ja opettavampaa kuin indeksisijoittaminen. Jos omistasin indeksiä pelkästään, tuskin viitsisin alkaa kaikkien indeksissä olevien yritysten vuosikertomuksia lukemaan ja miksi lukisinkaan? Enhän mä voisi indeksin sisältöön vaikuttaa millään tavalla.

Ja varmaan saisi esim. Nodeaa omistaa niinpaljon, ettei tarttis koko asuntolainaa, jos meinais että osakeomistuksella ois joku vaikutus marginaaliin? Luulisin, en tiedä.
 
Eikä varmasti ole huonoin ajatus omistaa sen firman osakkeita missä on oma asuntolaina. Paljonkohan pitää olla osakkeita, että sillä olisi jotain merkitystä esimerkiksi marginaaliin.
Tästä olen toista mieltä. Jos pankille tulee vaikeuksia, omistuksen arvo sulaa vauhdilla ja neuvottelumahdollisuudet lainan suhteen ovat minimaaliset.
 
Tästä olen toista mieltä. Jos pankille tulee vaikeuksia, omistuksen arvo sulaa vauhdilla ja neuvottelumahdollisuudet lainan suhteen ovat minimaaliset.

Hyvä pointti, vähän sama kuin omistaa omaan sijoitusvarallisuuteen nähden merkittävästi oman työnantajan osakkeita. Jos firmalle menee huonosti ja saat vielä kenkää, voi kaupanpäälle sijoituksi arvo romahtaa rajusti.

Eli riskinhallintaa tämäkin.
 
Hyvä pointti, vähän sama kuin omistaa omaan sijoitusvarallisuuteen nähden merkittävästi oman työnantajan osakkeita. Jos firmalle menee huonosti ja saat vielä kenkää, voi kaupanpäälle sijoituksi arvo romahtaa rajusti.

Eli riskinhallintaa tämäkin.
Toisaalta työntekijällä on vähän erilainen käsitys firman toiminnasta, kuin sellaisella, joka vain näkee tunnusluvut. Vaikkei kuulukaan sisäpiiriin, niin voi aistia jotain juttuja, mitä muut sijoittajat eivät voi.
 
Toisaalta työntekijällä on vähän erilainen käsitys firman toiminnasta, kuin sellaisella, joka vain näkee tunnusluvut. Vaikkei kuulukaan sisäpiiriin, niin voi aistia jotain juttuja, mitä muut sijoittajat eivät voi.

Mä kirjotin tästä jo pätkän, mutte deletoin sen pois ennen lähettämistä. Eli olen samaa mieltä, mutta jos on rividuunari, niin kovin isoa osaa salkusta ei oma työantaja välttämättä kannata edustaa. Homma on täysin eri, jos on sellaisessa asemassa, että pääsee vaikuttamaan asioihin.

Siinä on kirjaimellisesti kaikki munat samassa korissa, jos työantaja ja sijoitusvarallisuus on yksi ja sama yritys.
 
Tammikuun dipin hyödyntäminen onnistui hyvin mm. outokummun avulla ja puljasin viime viikolla salkun puhtaasti osinkoja varten. Tällä hetkellä salkussa ainoastaan TeliaSoneraa (ostettu 5.24) ja Metsoa (keskihinta jossain 25 euron kieppeillä - osa ostettu 2005). Osinkotuotto nykykursseilla reilut 8 prosenttia. Epäilen että pörssissä on edessä nollatuottoa/kurjat ajat, joten siirryn osinkojen jälkeen kokonaan pois osakkeista. Tietysti seuraan markkinoita ja sen mukaan mennään.
 
Oman salkun lukemat on seuraavat:

Salkun P/E 11,37
Salkun P/B 2,49
Osinkotuotto nykykursseilla 7,81 %

Salkussa painotettu Kungsledeniä, TeliaSoneraa, Fiskarsia, Orionia ja Panostajaa. Muutamia muita osakkeita on sitten hieman pienemmät siivut. Salkun osinkotuottoon olen tyytyväinen.

UPM:n, Ilkan, Rauten tai Sampon lisäystä salkkuun harkitsen ja tutkailen. Täytyy hieman tutustua firmoihin ja niiden näkymiin. UPM ainakin on houkuttelevalla tasolla, mutta tuskin sen kanssa kiire on. Päteviä osingonmaksajia mielestäni nuo kaikki ovat.
 
Minkäs verran täällä on pakkislaisten salkkujen parhaimmat osakkeet/rahastot plussalla ja kärsineimmät miinuksella näin tähän aikaan vuodesta?

Itsellä osakkeista eniten plussalla on Outokumpu +26% ja tällä hetkellä ainoa rahasto, joka vihertää on Seligson Rahamarkkinarahasto AAA +1,12%.

Eniten pakkasella osakkeista on elokuun panikoinnista kalasteltu Sponda -18,41%. Rahastoista eniten punertaa Seligson Russian Prosperity -16,84%.


Mutta ei vielä mitään hätää, katsotaan sitten viiden, kymmenen ja kahdenkymmenen vuoden päästä miten noi jakselee. Kohta puoliinhan sitä voisi parin kuukauden odottelun jälkeen siirtyä hiljalleen jälleen ostokannalle. Varsinkin TeliaSoneran ja Orionin osinkodipit kiikarissa ;)
 
Onhan mulla yksi erä Uponoria, joka on ostettu reilulla 28 euron kappalehinnalla, että tuo on vähän pakkasella. Taasen esim. 3 eurolla ostetut Amanda Capitalit vihertää mukavasti ja noista on otettu jo kahdet isot osingotkin ulos.

Myös tammikuussa ostetut YIT ja Lemminkäinen vihertää hyvin. Nordea ja Sanoma on taasen jonkinverran pakkasella.

Koko salkku on n. 7% pakkasen puolella tällä hetkellä. Ei mielestäni mikään huono tilanne, kun salkussa ei ole mitään ennen vuotta 2006 ostettua ja aika rajua alamäkeä on ollut viimekuukausina indekseissä.

EDIT: Salkku siis vajaat 7% pakkasella.
 
Pahiten pakkasella Uponor -10% Plussalla taasen eniten Fiskars +23% ja YIT +18% Ja salkku kokonaisuudessaan plussan puolella. Pankin rahastot todennäköisesti miinuksella myös, ei jaksa vilkuilla niitä nyt.
 
Onhan mulla yksi erä Uponoria, joka on ostettu reilulla 28 euron kappalehinnalla, että tuo on vähän pakkasella. Taasen esim. 3 eurolla ostetut Amanda Capitalit vihertää mukavasti ja noista on otettu jo kahdet isot osingotkin ulos.

Myös tammikuussa ostetut YIT ja Lemminkäinen vihertää hyvin. Nordea ja Sanoma on taasen jonkinverran pakkasella.

Koko salkku on n. 7% pakkasen puolella tällä hetkellä. Ei mielestäni mikään huono tilanne, kun salkussa ei ole mitään ennen vuotta 2006 ostettua ja aika rajua alamäkeä on ollut viimekuukausina indekseissä.

EDIT: Salkku siis vajaat 7% pakkasella.

Oletko huomioinut välityspalkkiot ja säilytysmaksut?
 
Mä kirjotin tästä jo pätkän, mutte deletoin sen pois ennen lähettämistä. Eli olen samaa mieltä, mutta jos on rividuunari, niin kovin isoa osaa salkusta ei oma työantaja välttämättä kannata edustaa. Homma on täysin eri, jos on sellaisessa asemassa, että pääsee vaikuttamaan asioihin.

Siinä on kirjaimellisesti kaikki munat samassa korissa, jos työantaja ja sijoitusvarallisuus on yksi ja sama yritys.

Esimerkkinä Wall Streetin Bear Sterns missä työntekijöiden eläkesijoitukset olivat aika suurilta osin kiinni Bear Sternsin osakkeissa. Kiva huomata, että eläkkeet suli ja firma sanoi pulipuli.
 
Esimerkkinä Wall Streetin Bear Sterns missä työntekijöiden eläkesijoitukset olivat aika suurilta osin kiinni Bear Sternsin osakkeissa. Kiva huomata, että eläkkeet suli ja firma sanoi pulipuli.

Näinpä. Pahimmillaan voi mennnä säästöt ja työpaikka. Parhaimmillaan tietysti saa ehkä jotain "sisäpiiritietoa" ja pystyy ostamaan halvalla hyvää yhtiötä.
 
abcAAZSDKOYvThysPYVJr-12066096345913787.png


Tämä käppyrä on kauppalehden salkkupalvelusta. Eli punainen käyrä on oman salkun tuottohistoria ensimmäisistä ostoksista alkaen ja vartailuindeksinä OMXH CAP.
 
Back
Ylös Bottom