- Ikä
- 45
Tämähän on tuottoketju eikä spekulaatioketju.
Sen verran voin sanoa, että laskujeni mukaan ~kuukauden määräaikaistalletuksen nettotuotto on tällä hetkellä ~0.24%
PS teillä täytyy olla järkyttävät vastikkeet jos asumiskulut ilman lainaa olisi yli 300€/kk. Ei tässä kämpäss ole paljon yli 200€ vaikka mukaan laskee veden ja sähkön.
93 neliötä ja vastike tulee kevään kohtuu kovien nousujen (sähköt, vedet kaikki nousee rajusti) jälkeen olemaan jossain 350-360 euron paikkeilla.
Tuo siis sisältää KAIKEN! Mukaanlukien tulevat 4x15 euron vesimaksut, sähköt, autopaikat, saunamaksut, yhden yhtiölainan (10 e / kk noin) ja vielä mahdollisen tulevan n. 10-15 euron yhtiölainan.
Ja tuon yrittämisen varaan en varisinkaan tulevaisuuttani laskisi, tutkimusten mukaan ensimmäisten vuosien aiakna nurin menevien yritysten määrä on aika raju. No siltikin tässä on yritys perusteilla, tosin osakkaita tulee olemaan 7-8 (perheyritys) ja muutaman tonnin osakepääomalla lähdetään liikkeelle, eli tohon ei tartte sijoittaa kuin satasia. Mahdollisuudet on rajattomat, mutta mahdollisuus on myös että tosta ei tule mitään, tosin mä lasken tuon yhdeksi sijoituksekseni ja vaikka menis nuo kaikki sataset, ei se kovin isoa lovea mun salkkuuni tee.
Mun mielestä kannattaa pitää monta rautaa tulessa. Vakaa ja varma työpaikka on hyvä tässävaiheessa kun varallisuutta vasta kerätään. Varallisuutta voi sitten sijoittaa siihen omaan asuntoon, osakkeisiin, sijoitusasuntoon, metsään ja velattomana korkoihinkin. Tän lisäksi itse sijoitan vähän rahaa ja varmasti jatkossa sitäkin enemmän vapaa-aikaa yritystoimintaan.
Mä en yleensäkään tajua tota älytöntä pessimistisyyttä osakesijoittamista kohtaan. Toki heiluntaa on paljon ja isoja otsikoita on isoista tappioista ollut vuosien varrella. Mutta näissä onkin sitten enemmän ja vähemmän pelattu. Ei pienen tartte mennä "all in" periaatteella sisään ja tyyliin "all in" omat ja lainatut rahat. Mukaan voi lähteä vähän kerrallaan ja ehkä jopa ylihajauttaen. Jatkossa kun kokemusta karttuu, voi sijoituksia enemmän suunnata ja halutessaan ottaa enemmän riskiä. Mutta kuten täällä jo mainittiin, markkinoiden keskituottoon pääsee indeksiin sijoittamalla, se on kulutehokasta, eikä tartte käytännössä ottaa edes selvää muusta kuin yhtiöistä jonka kautta noita saa ostettua. Sen jälkeen vaan pistää haluamansa summan per kk sisään ja antaa ajan kulua. Näin yksinkertasta se on ääripäähän mentäessä.