Pakkiksella nyt tuskin hirveän montaa miljonääriä on.
Jos voittaa indeksin niin on syytä onnitella itseään sijoittajana. Periaatteessa se on tärkein menestyksen mittari.
Ei tietenkään, puutuin tollaseen pikkujuttuun vaan. Minulle ainakin riittää se, että sijoitukseni tuottavat saman verran kuin indeksi, koska senkin tasoisella tuotolla pääsee jo pitkälle.
Timba79 sanoi:
Toki, mutta sitten tuplaat myös verotuksesi ja olet kuitenkin työantajasi armoilla. Eli ei tämä ole yhtään sen varmempi sijoitus, vaan itseasiassa monessa kohtaa paljon epävarmempi.
En mä tästä mitään duunarit vs. koulutetut -vääntöä halua, ne eivät johda mihinkään, mutta pakko puuttua tuohon epävarmuuteen, koska olen siitä niin eri mieltä.
Timba79 sanoi:
Ihminen voi sairastua, työpaikkasi voi mennä nurin, sukset voi mennä ristiin pomon kanssa,
Nämä tekijäthän ovat tasan yhtä suuria riskejä, oli sitten pitkälle koulutettu tai vähemmän kouluttautunut henkilö. Ero vain on siinä, että hyvän ja laajan koulutuksen saaneen henkilön on huomattavasti helpompi löytää uusi firma kuin vain yhteen tehtävään koulutetun duunarin.
Timba79 sanoi:
pomo löytää paikallesi paremman tyypin.
Koulutettuja ja jonkinlaisen osaamisalueen itselleen kehittäneitä tyyppejä on vain pikkuisen vaikeampi löytää kuin vaikka johonkin perushommaan tarvittavia kouluttamattomia heppuja. Pihalle lentämisen riski on kuitenkin melko pieni, mikäli osaa hommansa ja tekee ne kunnollisella motivaatiolla, oli koulutustaso sitten mikä hyvänsä.
Timba79 sanoi:
Ja jos rupeaa useaksi vuodeksi päätoimiseksi opiskelijaksi, niin aika hiton kauan saa niitä ansiomenetyksiä kuroa kuitenkin kiinni.
Eli en mä pelkän ammatin , hyvän palkan ja ison veroprosentin varaan kaikkea laskisi.
Ymmärrän kyllä, että etenkin tämänhetkisessä tilanteessasi, kun on vaimo ja lapsi elätettävänä, ei opiskelu välttämättä ole prioriteeteissa kärkipäässä, mikäli muutenkin homma toimii. Itse en kuitenkaan tyrmäisi yleisesti opiskelua sijoituksena noin selkeästi kuin näytit tekevän. Kaikille peruskoulun/lukion päättäville voi ainakin sanoa vinkkinä, että kouluttautuminen kannattaa nykypäivänä.
Kaiken lisäksi tuon ison veroprosentin pystyy kiertämään näppärästi lähtemällä töihin ulkomaille. Itsellä ainakin on suunnitelmissa lähteä jossain vaiheessa valmistumisen jälkeen ulkomaille. Esimerkiksi Saksassa veroprosentti on pienempi ja palkat kuitenkin helposti 1,5-2 -kertaiset. Siinä pystyy mukavasti keräilemään pääomaa. Eihän Suomi todellakaan ole mikään optimaalinen paikka korkeasti koulutetulle.
Miksi itse opiskelen (ei tärkeysjärjestyksessä):
- mahdollistaa korkeamman elintason tulevaisuudessa
- riippumattomuus työmarkkinoilla. En ole yhden työpaikan, yhden työnantajan, yhden kaupungin, yhden valtion tai edes yhden toimialan armoilla.
- uuden oppiminen ja henkisen pääoman kerääminen on sijoitus itseensä ja arvo jo sinänsä
Tärkeintä ei kuitenkaan ole se, minkä koulun on käynyt tai onko käynyt ollenkaan, vaan miten asennoituu omiin hommiinsa ja miten kehittää itseään.
Yhdessä talouselämän artikkelissa oli seuraavanlainen "selviytymisopas", joka on minusta todella järkevä. Jokaisen työntekijän pitäisi koulutustasosta riippumatta ottaa huomioon nuo tekijät, että ei pääse käymään niin kuin Kemijärven selluduunareille, jotka olivat jättäneet koko elämänsä yhden kortin varaan, joka nyt heiltä vietiin kädestä.
Globalisaation selviytymisopas
Muista, että pysyvää työpaikkaa ei ole ja jokainen työntekijä on korvattavissa.
Älä sitoutu firmaan. Sitoudu työtehtävään, ammattiin tai osaamisalueeseen.
Syvennä osaamistasi, mutta huolehdi, että se on siirrettävissä tehtävästä ja firmasta toiseen.
Jos et saa monipuolistettua työkokemustasi, vaihda firmaa.
Hanki kaikkialla tarpeellisia kieli- ja it-taitoja.
Pidä ajan tasalla vaihtoehto B: mitä teet, jos nykyinen työ häviää.