Salkkusi tunnuslukuja

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Äijä on sen verran fiksu, että varmasti pääsisit johonkin varastofirmaan vuoroesimieheksi tai mikä nimitys sillä nyt onkaan.

Ainahan voi opiskelujen aikana olla iltaisin/viikonloppuisin työssä. Tai sitten opiskella iltaisin.

Työtavoitteet on sellaisia, että niitä kannattaa tehdä jollain 10-20v aika perspektiivillä. Mielummin laskisin tulevaisuuteni työpaikan kuin pörssin varaan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Anteeksi jos kysyn, niin miten isoista rahoista tässä puhutaan? 6,4% mille sijoitukselle? Välillä tuntuu, että kauheasti kikkaillaan parin euron tähden. Entäs jos tekisi pari ylityötuntia, sillä saisi varmaan vuoden pikkusijoittamisen voiton kerralla, eikä tartte kikkailla.
Ite alotin teini-ikäsenä sijoittamaan kesäduunirahoilla. Sopivasti 2003, eli nousukauteen. Nyt saan osinkotuloja saman verran kun kesäduunista sain raksalla 3 kuukaudessa. Säästösummat on pieniä, mitkä tulee siitä kun karsin turhan paskan elämästäni pois. Mitä vittua mä teen jollain kulutusyhteiskunnan paskatuotteilla? Ei joku vitun iMac tai pumpattava barbara kauheesti nosta mun elämänlaatua. Elämänlaatu tulee muista jutuista kun turhasta kulutushyödykepaskasta. Tosin ei kaikkea tarvitse ymmärtää - en mäkään ymmärrä miks joku piikittää testoa perseeseen että sais 200 penkistä. Anyway pienistä puroista tulee ne isot tuotot ja vaikka välillä pelailen muutamilla euroilla, niin sen ansiosta voin 25 vuotiaana ostaa vaikka velattoman yksiön stadista, mitä en kuitenkaan tee, vaan ostan kaksi yksiötä ja käytän niissä velkavipua.
 
OT
olipa vuodatus. kvu:lla on varmaan näkemystä vaikka mulle jakaa jos pienellä säästösummalla saat sen verran rahaa että 25 vuotiaana on kasassa vaikka 120 000e.

en sanoisi vuokratuotta paskaksi kun nopeesti laskettuna keskimääräinen vuokrataso kattaa jo korot+vastikkeen+lyhennystä.
kaikki on tietenkin katsojasta kiinni mikä on paska tuotto ja mikä ei.
 
Juuri luki jossain, että keskimääräinen vuokratuotto on helsingin keskustassa 3.2%. Sillä ei maksa edes korkoja.

ja eilen oli uutisissa että pienten kämppien vuokran arvellaan nousevan noin 8% tänä vuonna...
 
vaikkakin uutisia on ihan kiva seurata en pitäis niitä tärkeimpänä ohjenuorana sijoituksissa, nekun ei ole suunnattu sijoittajille vaan niitä käytetään lähinnä hillitsemään valtaväestön ostohaluja ja suunnitelmia. Muistakaamme että asunnon ostosta ihan yleensäkin on varoiteltu jo vuosia, jos koko tämän ajan asunut vuokralla niin mitä todennäköisimmin olet menettänyt jo aimo summan rahaa. Kannattaa siis ottaa ihan taskulaskin omaan käteen ja laskea mikä kannattaa ja mikä ei.

Miten toi luku on laskettu. Ei varmaan ainakaan silleen että jos ostaa 100% omalla rahalla 100 000e:n kämpän niin siitä saa vuokratuloa vuodessa vain 3200e, sehän tekis vaan 267e/kk.
Vai tarkottaako toi sitä että tosta tuotosta on jo poistettu korot ja vastike ja omaan taskuun/lainan lyhennykseen jää toi 267e/kk?

Pidetään mielessä myös se että monelle ainoa varteenotettava keino vivuttaa sijoituksiaan on juuri asuntosijoittaminen ja tällä tavalla oman rahan tuotto% nousee lähelle ääretöntä.
 
En tiedä onko bruttotuotto vai nettotuotto. Ainakin siitä on laskettu vastikkeet sun muut pois. Ainakin siinä verrattiin siihen, että määräaikaisista talletuksista saa paremman tuoton.
 
kuinka moni ostaa sijoituskämpän kokonaan omalla rahalla? Ne jotka on onnistunut sijoittamalla hankkimaan itelleen esim 100 000e vapaata rahaa osaavat varmasti itse mikä on hyvä sijoitus eivätkä käytä pääsijoitustietolähteenään kympin uutisia.
 
Onhan noita keskustan tuottoja laskeskeltu kauppiksen foorumillakin. Toki jos sattuu saamaan hyvän kohteen hyvään hintaan niin tilanne on tietenkin eri. Aika hankalat ajat on kaikilla sijoitusaloilla.
 
Pakkiksella nyt tuskin hirveän montaa miljonääriä on.

Jos voittaa indeksin niin on syytä onnitella itseään sijoittajana. Periaatteessa se on tärkein menestyksen mittari.

Ei tietenkään, puutuin tollaseen pikkujuttuun vaan. Minulle ainakin riittää se, että sijoitukseni tuottavat saman verran kuin indeksi, koska senkin tasoisella tuotolla pääsee jo pitkälle.


Timba79 sanoi:
Toki, mutta sitten tuplaat myös verotuksesi ja olet kuitenkin työantajasi armoilla. Eli ei tämä ole yhtään sen varmempi sijoitus, vaan itseasiassa monessa kohtaa paljon epävarmempi.
En mä tästä mitään duunarit vs. koulutetut -vääntöä halua, ne eivät johda mihinkään, mutta pakko puuttua tuohon epävarmuuteen, koska olen siitä niin eri mieltä.

Timba79 sanoi:
Ihminen voi sairastua, työpaikkasi voi mennä nurin, sukset voi mennä ristiin pomon kanssa,
Nämä tekijäthän ovat tasan yhtä suuria riskejä, oli sitten pitkälle koulutettu tai vähemmän kouluttautunut henkilö. Ero vain on siinä, että hyvän ja laajan koulutuksen saaneen henkilön on huomattavasti helpompi löytää uusi firma kuin vain yhteen tehtävään koulutetun duunarin.

Timba79 sanoi:
pomo löytää paikallesi paremman tyypin.
Koulutettuja ja jonkinlaisen osaamisalueen itselleen kehittäneitä tyyppejä on vain pikkuisen vaikeampi löytää kuin vaikka johonkin perushommaan tarvittavia kouluttamattomia heppuja. Pihalle lentämisen riski on kuitenkin melko pieni, mikäli osaa hommansa ja tekee ne kunnollisella motivaatiolla, oli koulutustaso sitten mikä hyvänsä.

Timba79 sanoi:
Ja jos rupeaa useaksi vuodeksi päätoimiseksi opiskelijaksi, niin aika hiton kauan saa niitä ansiomenetyksiä kuroa kuitenkin kiinni.

Eli en mä pelkän ammatin , hyvän palkan ja ison veroprosentin varaan kaikkea laskisi.

Ymmärrän kyllä, että etenkin tämänhetkisessä tilanteessasi, kun on vaimo ja lapsi elätettävänä, ei opiskelu välttämättä ole prioriteeteissa kärkipäässä, mikäli muutenkin homma toimii. Itse en kuitenkaan tyrmäisi yleisesti opiskelua sijoituksena noin selkeästi kuin näytit tekevän. Kaikille peruskoulun/lukion päättäville voi ainakin sanoa vinkkinä, että kouluttautuminen kannattaa nykypäivänä.

Kaiken lisäksi tuon ison veroprosentin pystyy kiertämään näppärästi lähtemällä töihin ulkomaille. Itsellä ainakin on suunnitelmissa lähteä jossain vaiheessa valmistumisen jälkeen ulkomaille. Esimerkiksi Saksassa veroprosentti on pienempi ja palkat kuitenkin helposti 1,5-2 -kertaiset. Siinä pystyy mukavasti keräilemään pääomaa. Eihän Suomi todellakaan ole mikään optimaalinen paikka korkeasti koulutetulle.

Miksi itse opiskelen (ei tärkeysjärjestyksessä):
- mahdollistaa korkeamman elintason tulevaisuudessa
- riippumattomuus työmarkkinoilla. En ole yhden työpaikan, yhden työnantajan, yhden kaupungin, yhden valtion tai edes yhden toimialan armoilla.
- uuden oppiminen ja henkisen pääoman kerääminen on sijoitus itseensä ja arvo jo sinänsä


Tärkeintä ei kuitenkaan ole se, minkä koulun on käynyt tai onko käynyt ollenkaan, vaan miten asennoituu omiin hommiinsa ja miten kehittää itseään. Yhdessä talouselämän artikkelissa oli seuraavanlainen "selviytymisopas", joka on minusta todella järkevä. Jokaisen työntekijän pitäisi koulutustasosta riippumatta ottaa huomioon nuo tekijät, että ei pääse käymään niin kuin Kemijärven selluduunareille, jotka olivat jättäneet koko elämänsä yhden kortin varaan, joka nyt heiltä vietiin kädestä.

Globalisaation selviytymisopas

Muista, että pysyvää työpaikkaa ei ole ja jokainen työntekijä on korvattavissa.

Älä sitoutu firmaan. Sitoudu työtehtävään, ammattiin tai osaamisalueeseen.

Syvennä osaamistasi, mutta huolehdi, että se on siirrettävissä tehtävästä ja firmasta toiseen.

Jos et saa monipuolistettua työkokemustasi, vaihda firmaa.

Hanki kaikkialla tarpeellisia kieli- ja it-taitoja.

Pidä ajan tasalla vaihtoehto B: mitä teet, jos nykyinen työ häviää.
 
Äijä on sen verran fiksu, että varmasti pääsisit johonkin varastofirmaan vuoroesimieheksi tai mikä nimitys sillä nyt onkaan.

Ainahan voi opiskelujen aikana olla iltaisin/viikonloppuisin työssä. Tai sitten opiskella iltaisin.

Työtavoitteet on sellaisia, että niitä kannattaa tehdä jollain 10-20v aika perspektiivillä. Mielummin laskisin tulevaisuuteni työpaikan kuin pörssin varaan.

En mä epäile sitä ettenkö pääsisi johonkin tai ettenkö pystyisi suorittamaan vaikka mitä tutkintoa.

Mutta eipä voisi nyt vähempää kiinnostaa opiskella/työskennellä seitsemänä päivänä viikossa tai vaihtoehtoisesti opiskella ja työskennellä +12 tuntia päivässä.

Toki mä yritän hiljalleen kehittää itseäni työtehtävissäni ja tulihant ossa viimevuonna ensin 12% palkankorotus kun työtehtävät vaihtui ja perään liki 5% yleiskorotus. Eikä mun tohon tarvinnu opiskella minuuttiakaan. ;) Eikä ees pidentynyt työpäivät yhtään.

Enkä mä ole sanonut, että tulevaisuutta kannattaa laskea pörssin varaan, kämppien varaan tai yhtään minkään muunkaan yksittäisen asian tai asiakokonaisuuden varaan. Mutta ihan yhtä hölmöä on laskea tulevaisuutensa pelkän koulutuksen ja työpaikan varaan kuin vaikkapa sen pörssin tai sijoitusasuntojen varaan. Näitä kaikkia sopivassa tasapainossa, niin koko talo ei romahda jos yksi nurkka notkahtaa ja vastaavasti jää aikaa vähän nauttiakin siitä elämästä.

Enkä mä poissulje vaihtoehtoa, että jossain kohtaa opiskelisinkin ihan tosissani. Vuoden päästä suunnilleen tulee 10 vuotta täyteen työelämässä ja sitten pääsee aikuisopintorahalle jos opiskeleen haluaa.

Tän lisäksi on vielä yksi yritysviritelmä tässä sivussa menossa, että saattaapa tostakin jonkun vuoden aikajänteellä jotain irrota.
 
modifiefille: kuin niin hankalat ajat? Ennusteiden mukaan 08:sta tulee ennätyksellisen hyvä osakkeenostovuosi.

MKS:lle: Musta vinkkinä "kouluttautuminen kannattaa" on erittäin huono koska sen voi ymmärtää monella (väärällä) tavalla ja sen noudattaminen pelkästään ei johda mihinkään.
Oletan nyt että tässä puhuttaan nimenomaan rahallisesta kannattavuudesta ja kannattamattomuudesta, jos on niin harvinaisen onnekas että on onnistunut löytämään unelmatyön jota tekisi vaikka ilmaiseksi sittenhän se on selvää että sitä tekee tulevaisuudessakin ja sitä ei edes ajattele sijoituksena.

Jos puhutaan työstä rahanansaitsemiskeinoja ei kouluttautuminen ole mitään muuta kuin sijoitus, jossa sijoitat sitä kaikista kalleinta omaisuuttasi, eli aikaa.

Se väittämä vielä että korkeasti koulutetut olisivat ylipäätään vähemmän riippuvaisia työpaikastaan on monessa tapauksessa täysin nurinkurinen. Monesti mitä enemmän koulutusta vaativa virka, sitä enemmän vaatii myös firmaan sitoutumista ja siinä tietynaikaa firmassa työskentelemistä että pääsee huippuliksoille. Rakennusalalla aliurakoitsijana/palkkatyöläisenä toimiva voi vaihtaa "työpaikkaansa" milloin vain ja vauhti ei hidastu juuri ollenkaan. Totta kai palkka on myös eritasoa kuin esim huippukonsulteilla, mutta noin periaatteen tasolla ollaan siis huomattavasti vähemmän taloudellisesti riippuvaisia yhdestä työnantajasta.

Kannattaa muistaa että ne koulun sivut ovat vain mainoksia ja ne opettajat tarjoavat aika subjektiivista näkemystä asioista.

Siinä mielessä toi on helvetin hyvä sääntö että sellainen kaveri joka on ylipäätään kiinnostunut asioista ja oppii joka päivä uutta pärjää varmasti paremmin useimmilla ellei kaikilla elämänosa-alueilla kuin sellainen jonka suurin mielenkiinnonkohde on nukkuminen.

Onko timba kanaverkot jo ostettu :D?
 
Sanotaan vielä että mulle sijoittaminen kokonaisuudessaan tarkoittaa nimenomaan sitä että on tunnustanut tärkeimmäksi omaisuudekseen ajan eikä rahan. Tämän vuoksi yrittää maksimoida tuon tärkeimmän varallisuuden hyötykäytön saamalla rahan tekemään töitä puolestaan.

Toisinsanoen ei ajatella että käytetään aikaa siihen että tehdään rahaa vaan käytetään rahaa siihen että tehdään aikaa
 
Sanotaan vielä että mulle sijoittaminen kokonaisuudessaan tarkoittaa nimenomaan sitä että on tunnustanut tärkeimmäksi omaisuudekseen ajan eikä rahan. Tämän vuoksi yrittää maksimoida tuon tärkeimmän varallisuuden hyötykäytön saamalla rahan tekemään töitä puolestaan.

Toisinsanoen ei ajatella että käytetään aikaa siihen että tehdään rahaa vaan käytetään rahaa siihen että tehdään aikaa

Jos ajattelee noin niin miksei ala vain sossutapaukseksi? Silloin ei ole muuta kuin aikaa.

Jos on valmis siihen, että on välillä taloudellisesti tiukkaa, niin tekee määräaikaisia soppareita silloin kun itselle sopii ja on muuten vapaalla/työttömyystuella. Tuo on vain järjestelykysymys ja vaatii vain rohkeutta olla oman itsensä pomo, eikä mene työnantajan mielen mukaan.
 
OT
olipa vuodatus. kvu:lla on varmaan näkemystä vaikka mulle jakaa jos pienellä säästösummalla saat sen verran rahaa että 25 vuotiaana on kasassa vaikka 120 000e.
En pienellä, mutta pienillä. En tiedä onko mulla näkemystä, mutta en ainakaan ole polkemassa maanrakoon sellaisia ihmisiä jotka yrittävät onnistua jossain, mikä tuntuu olevan suositumpaa kuin itsensä likoon laittaminen.
 
Back
Ylös Bottom