Salkkusi tunnuslukuja

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
no okei, asioita on vaikea sanoa parilla lauseella täysin yksiselitteisesti. Sekään ei sovi arvomaailmaani että eletään yhteiskunnan varoilla vaan siksi että on laiska.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
no okei, asioita on vaikea sanoa parilla lauseella täysin yksiselitteisesti. Sekään ei sovi arvomaailmaani että eletään yhteiskunnan varoilla vaan siksi että on laiska.

Silloin aika ei ole sinulle tärkeintä vaan se, että teet työtä sen eteen, että sitä aikaa olisi.

Olis se elämä aika mielenkiintoista jos olisi pokkaa tehdä vain alle vuoden sopimuksia. Tietäisi, että aina kun sopimus loppuu voi tehdä juuri niin kuin huvittaa.
 
MKS:lle: Musta vinkkinä "kouluttautuminen kannattaa" on erittäin huono koska sen voi ymmärtää monella (väärällä) tavalla ja sen noudattaminen pelkästään ei johda mihinkään.

Totta. Ei sitä tietenkään voi suoraan soveltaa. Pitää tietää mitä haluaa ja opiskeltavan alan on oltava sellainen, jolla riittää töitä.

Jos puhutaan työstä rahanansaitsemiskeinoja ei kouluttautuminen ole mitään muuta kuin sijoitus, jossa sijoitat sitä kaikista kalleinta omaisuuttasi, eli aikaa.

Mitä sillä ajalla sitten pitäisi tehdä? Itse olen ainakin oikein tyytyväinen tämänhetkiseen tilanteeseeni opiskelijana. Mielestäni tämän opiskeluajan voisi käyttää paljon huonomminkin. Olen saanut niin paljon uusia ystäviä, oppinut itsestäni ihmisenä, luonut hyödyllisiä suhteita ja oppinut tulevaisuuden työssä tarvitsemiani taitoja. Kaiken lisäksi valtio maksaa opiskelusta rahaa (joskaan ei riittävästi) ja mahdollistaa ulkomailla asumisen jonkin aikaa opiskelujen aikana (opiskelijavaihto). Mielestäni tämä on varsin hyvää ajankäyttöä. En kovin paljon parempaa tapaa keksi kuluttaa vajaata viittä vuotta tässä iässä.

Se väittämä vielä että korkeasti koulutetut olisivat ylipäätään vähemmän riippuvaisia työpaikastaan on monessa tapauksessa täysin nurinkurinen. Monesti mitä enemmän koulutusta vaativa virka, sitä enemmän vaatii myös firmaan sitoutumista ja siinä tietynaikaa firmassa työskentelemistä että pääsee huippuliksoille. Rakennusalalla aliurakoitsijana/palkkatyöläisenä toimiva voi vaihtaa "työpaikkaansa" milloin vain ja vauhti ei hidastu juuri ollenkaan. Totta kai palkka on myös eritasoa kuin esim huippukonsulteilla, mutta noin periaatteen tasolla ollaan siis huomattavasti vähemmän taloudellisesti riippuvaisia yhdestä työnantajasta.

Edelleen olen sitä mieltä, että ainakin tietyllä tavalla kouluttautuneilla henkilöillä on varmasti helpompi löytää hyväpalkkaista työtä ja myös vaihtaa työpaikkaa halutessaan siten, että tulotaso pysyy korkeana ja töitä yleensä on saatavilla. Omalla alallani on tutkittu (ei siis mikään palkkasuositus), että vastavalmistuneiden mediaanipalkka on karvan verran yli 3k ja luonnollisesti suunta on työkokemuksen karttuessa vain ylöspäin. Yhdessä ja samassa firmassa työskennellessä pääsee luultavasti hieman paremmille liksoille kuin useasti työtä vaihdettaessa, mutta näkisin, että omalla alallani ja osaamisellani olen hyvin vapaa valitsemaan mihin menen töihin, mikä on minulle varsin tärkeää. Silti käteen tulee jäämään enemmän rahaa kuin suurimmalle osalle vähemmän kouluttautuneista ihmisistä.

Siinä mielessä toi on helvetin hyvä sääntö että sellainen kaveri joka on ylipäätään kiinnostunut asioista ja oppii joka päivä uutta pärjää varmasti paremmin useimmilla ellei kaikilla elämänosa-alueilla kuin sellainen jonka suurin mielenkiinnonkohde on nukkuminen.

Tässähän se on. Tärkein tie menestykseen on halu kehittää itseään.
 
Silloin aika ei ole sinulle tärkeintä vaan se, että teet työtä sen eteen, että sitä aikaa olisi.

kylläpäs aika on minulle tärkeintä. Jos haluat ymmärtää ton tahallaan väärin niin se on ok, tiedät kuitenkin mitä tarkoitin.

Teen työtä sen takia että saan rahaa että voisin sijoittaa että raha tekisi joskus hamassa tulevaisuudessa töitä puolestani että minun ei tarvitsisi.
 
Onko timba kanaverkot jo ostettu :D?

:lol2: Ei ole, eikä tuo ole mun yritysidean takana. Tuo vaan voisi ehkä joskus olla sitten yhtenä osanta kokonaisuutta, mutta mitään tarkempaan ei ton suhteen ole vielä mietitty. Se vain oli yksi ajatus muiden joukossa.
 
:lol2: Ei ole, eikä tuo ole mun yritysidean takana. Tuo vaan voisi ehkä joskus olla sitten yhtenä osanta kokonaisuutta, mutta mitään tarkempaan ei ton suhteen ole vielä mietitty. Se vain oli yksi ajatus muiden joukossa.

Laitetaan Timban kanssa muikkuverkot tuohon jyväsjärveen :dance:
 
Tämä nyt on varmaan hieman offtopic, mutta itse nyt laitoin ihan mielenkiinnosta testailtavaksi kauppalehteen oman salkun. Eipä itse aiheesta mitään ymmärrystä ole, mutta mukavaahan se on seurailla miten nuo tietyt osakkeet kehittyy (en kylläkään kovin aktiivisesti seuraa).

Hankintahinta Markkinahinta Muutos, EUR* Muutos, %*
3 925,10 4 087,65 +162,55 +4,14 %

Tuollanen se nyt tällä hetkellä on ja saa nähdä mihin suuntaan menee, mutta onhan se ihan "kiva" seurailla ja katsoa mikä on tilanne vaikka 6kk kuluttua.
 
Itseäni ei kiinnosta pätkääkään säästäminen enkä sitä ole kyllä koskaan muutamaa tonnia lukuunottamatta tehnytkään. Siis monesti ton muutaman tonnin, mutta sekin vain että saan ostettua tietyn jutun. Sijoittaminen kiinnostais vähän, jos ihan oikeasti siitä sais rahaa eli tietäs mitä tekee. Rahan arvon vähenemiseen en ole valmis, siks varmaan en uskalla sijoittakaan yhtään. Koska sekin raha, minkä sijoittaisin on multa pois tästä tämän hetkisestä elämästä. Minusta elämästä pitää nauttia ja nuo riskit ei kiehdo sijoittamisessa. Miten te "sijoittajat" saatte itsellenne motivaatiota touhuun?:rolleyes:
 
se onkin taito sinänsä että osaa venyttää penniä vain kohtuudella. Loppujen lopuksi seuraamalla ja hallinnoimalla menoja pystyy säätämään aika paljon ilman että luopuu juurikaan mistään, ei vain osta mitään turhaa.
se on melkein yhtä lailla tyhmää että kituuttaa koko elämänsä ostamatta itselleen mitään kivaa tai "ylimääräistä" vain siksi että eläkkeellä olisi miljonääri
 
Syöttösika tossa jo sanoikin oikeastaan kaiken oleellisen. Itsekin ole juurikin karsinut kaikesta turhast. Olisin varmaan "entisessä elämässäni" ostanut jo aikoja sitten uuden plasmatelkkarin ja nyt todennäkösesti tekis mieli vaihtaa se taas, kun ei niissä joku vuosi sitten vielä ihmeellinen kuva ollut. Ja ihan täysin on pärjännyt tolla 32" kuvaputkivehkeellekin ja aion pärjätäkkin kunnes se sanoo sopimuksen irti. Tällasestä jäi jo helposti 1000-2000 euroa sijoittamiseen ja missä huomaan normaalissa elämässäni eron? No telkkari vie syvyyssunnassa enemmän tilaa... ;) Esimerkkejä voi jokainen keksiä loputtomasti.

Ja mitä tulee Man78:n "ongelmaan", suosittelisin lainaamaan kirjastosta sijoittamisen perusoppaita jos lukeminen kiinnostaa. Sellaiset kirjoittajat kannattaa tutkia kuin Seppo Saario, Kim Lindström ja Henri Elo. Myös Robert Kioysakilla on ihan hyviä ajatuksia, kun vaan muistaa käyttää vähän jenkkisuodatinta lukiessaan, eli tuo viimenen menee sellasena "kevyenä iltalukemisena".

Ei sitä siis kannata soitellen sotaan lähteä, mutta kannattaa tutustua kirjallisuuteen, alan lehtiin ja tehdä vaikka tonne Kauppalehden foorumiin niitä seurantasalkkuja. Sittenpähän näkee osuuko valinnat yhtään ajankohdallisesti oikeaan ja tulee muutenkin ehkä vähän lisää mielenkiintoa markkinoiden seuraamiseen. Vain jollakin tavalla seuraamalla voi jotain oppia.
 
Siis monesti ton muutaman tonnin, mutta sekin vain että saan ostettua tietyn jutun. Sijoittaminen kiinnostais vähän, jos ihan oikeasti siitä sais rahaa eli tietäs mitä tekee. Rahan arvon vähenemiseen en ole valmis, siks varmaan en uskalla sijoittakaan yhtään.

Onko noiden "ostosten" arvo noussut, kun et ole valmis rahan arvon alenemiseen? Yleensä autot, kulutuselekroniikka, jne ovat huonompia sijoituksia kuin sijoitusinstrumentit, koska oletuksena niiden arvo laskee. Juuri sen takia esim. osakkeisiin on helppo sijoittaa.
 
Onko noiden "ostosten" arvo noussut, kun et ole valmis rahan arvon alenemiseen? Yleensä autot, kulutuselekroniikka, jne ovat huonompia sijoituksia kuin sijoitusinstrumentit, koska oletuksena niiden arvo laskee. Juuri sen takia esim. osakkeisiin on helppo sijoittaa.

Hyvä pointti. Ja kun vielä sijoittaa osakkeisiin sitä rahaa, jonka muuten käyttäisi em. kulutushyödykkeiden turhan tiheään päivittämiseen, niin mitä siinä voi ihan oikeasti hävitä? 2000 LCD-telkkari on varmaan 100 euron arvoinen 3 vuoden päästä, ostamasi 2000 euron osake-erä voi tietysti olla samassa hinnassa, mutta se voi myös olla vaikkapa 2500 tai jopa 6000 euron arvoinen. Ja mikä parasta, saat jokavuosi osinkoa ostamastasi yrityksestä.

Ja niillä osingoilla voi sitten 5 vuoden päästä ostaa sen LCD-telkkarin. ;)
 
Aika tyhmää verrata jotain 42" telkkaria ja osakkeita sijoituksina. Joku ostaa 500€:lla kuussa vaatteita ja käy kerran viikossa hierojalla, yhtä lailla se on itseen "sijoittamista".

Aika vähän on konkreettisia kohtuuhintaisia asioita, mitkä kuitenkin nostaisivat arvoaan ja mistä olisi jotain iloa enemmistölle porukasta. Toki sitä voi ostaa kämpän seinät vaikka täyteen tauluja tai vastaavia.
 
Joo, tuo nyt ei mennyt mun jakeluun. Pitäähän nyt saat**a elää ja ostaa sellasia juttuja, mitkä tuottaa iloa. En mä LCD:n hinnan pudotuksia mieti (just muuten ostin 46" ) :D, se tuottaa kuitenkin iloa vähän eri tavalla ku rahat jossain "salkussa". Autokaupoissa ei ole vielä koskaan tullut ns. takkiin, aina olen myynyt kulkupelini pois itse. Liikkeitä en siinä suhteessa elätä ja autoilusta nautin kans paljon, joten en mä sitä noin ajattele. Se on mulle harrastus ja elämäntapa. Samoin ku salilla käynti.
 
Onko kukaan jaksanut näpytellä exceliin kursseja esimerkiksi kuukausittain? Luulisi, että olisi mielenkiintoista seurata miten salkun arvo muuttuu lisäostojen/nousujen/laskujen mukana. Näkeekö mistään edes oman salkun könttäarvoa?
 
En mä LCD:n hinnan pudotuksia mieti (just muuten ostin 46" ) :D, se tuottaa kuitenkin iloa vähän eri tavalla ku rahat jossain "salkussa".

Jos näin on, niin se on ihan ok.

Mutta silloin ehkä kannattaa unohtaa sijoitustouhut. Yleensä kun halutaan sijoittaa johonkin intrumenttiin (osake, rahasto, tms.), tarkoituksena on tuoton maksimointi. Harvalla kokonaisuus onnistuu, jos samalla eletään kuin siat pellossa. Pienet heittelyt osakemarkkinoilla ei pitäisi hetkauttaa, jos muuten on oma talous kunnossa.
 
Jos näin on, niin se on ihan ok.

Mutta silloin ehkä kannattaa unohtaa sijoitustouhut. Yleensä kun halutaan sijoittaa johonkin intrumenttiin (osake, rahasto, tms.), tarkoituksena on tuoton maksimointi. Harvalla kokonaisuus onnistuu, jos samalla eletään kuin siat pellossa. Pienet heittelyt osakemarkkinoilla ei pitäisi hetkauttaa, jos muuten on oma talous kunnossa.

miiksi? mikä idea tässä jokotai "sijoittamisessa" on? miksi ei voi elää samalla kun sijoittaa, ja nauttia elämisestään? mikä idea täällä pallolla on tallata, jos ei nauti siitä tallaamisesta samalla?

melko mustavalkeaa ajattelua tuollainen. ei kai sitä kaikkea tarvitse tuhlata (vrt. elää "kuin sika pellossa" <- voi luoja muuten miten typerä sanonta), kuten ei tarvitse kaikkea tunkea sinne salkkuunkaan, ja sitä tuottoa maksimoimaan. voi sitä kumpaakin tehdä samaan aikaan, jos haluaa. tottakai jos haluaa kituuttaa, ja tunkea salkkuunsa kaiken mahdollisen palautuspulloista kerättyihin tuottoihin asti, niin go for it. jotkut toiset tekee sen toisella tavalla, ja ihan onnistuneesti.
 
Back
Ylös Bottom