SUPERCARB 1kg -40%

Salilla tänään (kokemuksia, fiiliksiä, kysymyksiä ym.)

Tänään tein salilla yläkroppaa ja vatsoja, ja turhauduin kun en vaan osaa tehdä liikkeitä oikein enkä saa tuntumaan niitä oikeissa paikoissa (katsoin vielä lehdestä suoritusohjeita). Tajusin että oikeasti mun keskivartalon lihaksisto on ihan yhtä löysää makaroonia ja oon aina tehnyt kaikki liikkeet lonkankoukistajilla, en vaan saa aktivoitua vatsoja (ei onnistunut pilatestunnillakaan) Kulmasoudussa en tosiaankaan saa liikettä tuntumaan yläselässä. Jos lisään painoja en jaksa tehdä koko liikettä. Tuli tosi huono fiilis ja mietin mitä ihmettä mää oikein aina touhuan täällä salilla kun en mitään osaa tehdä.

Mulla on joissakin vatsaliikkeissä sama ongelma, että vedän ihan väärillä lihaksilla, mutta musta on aika hyvä just vatsarutistus taljassa niin, että istuu polviensa päällä ja kumartelee eteenpäin kuin jossain rukouksessa. :D Eli about tämän näköinen liike: Vatsarutistus taljassa - YouTube mutta mä oon tehnyt tuota selkä taljaan päin.
En tiedä oonko oikeessa, mutta mä oon hahmottanut kulmasoutua niin, että siinä vuoronperään pyöristetään/kupristetaan yläselkää eteen ja taakse. Eli loppuasento mihin vedetään vastais sellasta ylipönäkkää sotilasryhtiä (en tarkoita nyt kirjaimellisesti, mutta mielikuvana).
Joka tapauskessa tsemppiä kovasti treeneihin ja oikeesti pyydä joku ihminen ohjaamaan sua, niin saat hommasta 100x enemmän irti! Mä saan just parhaat endorfiinit salilta, vaikka itsekin olen vielä todella alottelija. :)

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Mulla on kans ongelma kulmasoudussa. Tangolla en oikein saa minkäänlaista tuntumaa ja käsipainoillakin vain oikealle puolelle. Vasemmalle puolelle koko liike tuntuu aivan erilaiselta, jotenkin jäykemmältä. Varmaan lapojen liikkuvuudessa eroa.

Tsekkaa Nannax, liikkuuko sulla kyynärpäät samaan suuntaan. Elikkä kun kiskaset tangon itseesi päin, niin lähteekö toinen vaikkapa sivulle, ja toinen taakse.

Tsekkaa Nannax, liikkuuko sulla kyynärpäät samaan suuntaan. Elikkä kun kiskaset tangon itseesi päin, niin lähteekö toinen vaikkapa sivulle, ja toinen taakse.

Kyllä ne menee tangolla samaan suuntaan. Mutta mulla on peilistä katottuna oikea olkapää alempana ja edempänä. Käsipainoilla tehtynä kulmis tuntuu ihan eri liikkeeltä vasemmalle ja oikealle puolelle.

Tänään oli hyvä päivä salilla, vaikka aamupalaa en paljoa saanut alas. Koko viikko on ollut oikeastaan hyvä! :) Toissapäivänä eräs komea mies kehui mun punnerrustatsia ja aikoi kokeilla samaa systeemiä itsekin (kahvakuulista kädet kiinni ja jalat steppilaudalle). Tänään oli jalkapäivä, ja kyykky ja prässi meni niin keveästi, että ensi viikolla saa nostaa painoja. Reidenojennus on yksi mun inhokeista, koska painot junnaa paikallaan ja muutenkin vaan jotenkin turhauttava liike. Viimeisten askelkyykkyjen jälkeen saikin pistää lattialle maate, jalat ylös ja nieleskellä. Huomenna kiva ajella parisataa kilsaa kipeillä reisillä :D

Pakko kertoa eilisestä.

Eli siis olen täysin alottelija.
Nyt alkaa vasta hahmottumaan tuo 1-jakonen saliohjelma ja ollu hakusessa nuo liikkeiden suoritustavat.

Oon siis hyvin vahvasti ylipainoinen ja aluksi hinkuttelin reilun kuukauden salilla pienillä painoilla pitkiä sarjoja kunnes lueskelin täältä neuvoja ja alotin toisella ohjelmalla uusiksi.

Pari salikertaa on menny niin että oon kysyny apuja joihinki liikkeisiin ja saanutki sitä mutta eilen sitte joku paikallinen urheuluseuran ukko (n60+wee)
töksäytti melko tympeesti ku olin menossa kokeilemaan sitä kyykkylaitetta.Mikälie nimeltään onkaan.
Tuumas että oiskohan tuo parempi mennä tuonne uimahallin puolelle säätämään ja naureskelut päälle!

Suu auki jäin kattomaan ja sinnillä tein sarjani loppuun mutta jäi pikkusen shaissen maku suuhun ku oon yrittäny epätoivosesti oppia että saisin painoa tiputeltua ja ku tämä uus ohjelma on tuntunu huomattavasti mielekkäämmältä ku aijempi hipsuttelu.

Noh.Onneksi tulee tanko ja painot kotiin ni voi nämä kyykyt sun opetella omien seinien sisällä.

Normaalisti nakkaisin hanskat tiskiin mutta sinnillä työnnyn ens viikollaki samaan aikaan veivaamaan ku nämä hiihtopapat niin saavat taas lisää aihetta naureskella :D

Oli laiha tai lihava, niin tekniikka on tärkeää. En minä ainakaan ikinä olisi oppinut oikein tekemään ilman ammattilaisen apua vaikka miten kirjoja luin ja videoitakin vähän katselin. Eli hankin kuntosalilta valmentajan näyttämään yhden kerran liikkeet ja tekemään mulle ohjelman, tein pari kuukautta ja kävin vielä uudestaan kertaamassa ja tsekkauttamassa. Pieni rahallinen sijoitus siihen, että varsinkin kun painot kasvaa niin paikat ei hajoa ja liike kohdistuu sinne minne pitääkin.

Suosittelen sinullekin ammatti-ihmisen tekemää ohjelmaa ja opastusta. Pahimmassa tapauksessa sulle kuittaillut tyyppi on oikeassa, jos tekniikkasi on ihan hukassa - tai edes sinne päin, koska sen vaan pitää olla just oikein, kun painavia esineitä nostellaan. Ei ole häpeä ettei osaa ja tiedä, mutta on tyhmää olla hankkimatta ammattiapua. Ja keltä vaan salin jampalta ei kannata oppia pyytää, ne voi olla yhtä pihalla kuin sinä... ;) Jos jäät yksin kotiin tekemään ilman apuja, voi käydä hassusti. Ja kun ne liikkeet kerran oppii väärin, niitä on tosi vaikea korjata...

Olipa tosi hölmö ukko, Heklanen. Jos näki, että sun tekniikka ei ollut täydellinen, niin olis edes antanut rakentavaa palautetta. Tollasia tyhmiä kommentteja ei kannata kuunnella, tai ainakin ne pitää kääntää päässä positiivisiksi (niin kun varmaan teitkin!) Jatkat vaan tekniikan opettelua ja kuntosalitreeniä, niin ei voi kun entistä paremmaksi muuttua. :)

Off topic, henkinen kynnys lisätä painoja tietyn rajan yli näyttää olevan ainakin minulle äärettömän suuri. Hiljattain olen laittanut sarjapainoihin joihinkin jopa reilusti (minun mittakaavassa 2,5-10kg) lisää ja silti "sujuu". Toki on raskaampaa ja failure pullottaa otsassa useammin kuin ennen, mutta voi sitä ilon ja onnen määrää kun huomaakin, että taas sitä selvittiin.

Täytyisköhän ulkoistaa malmien laitto jollekin muulle, että tulisi nyt öpaut samat, mutta 'vähän päälle' ja sitten kerrottaisiin vasta lopuksi paljollako tuli tehtyä. Ei tulisi paineita :D .

Pakko kertoa eilisestä.

Eli siis olen täysin alottelija.
Nyt alkaa vasta hahmottumaan tuo 1-jakonen saliohjelma ja ollu hakusessa nuo liikkeiden suoritustavat.

Oon siis hyvin vahvasti ylipainoinen ja aluksi hinkuttelin reilun kuukauden salilla pienillä painoilla pitkiä sarjoja kunnes lueskelin täältä neuvoja ja alotin toisella ohjelmalla uusiksi.

Pari salikertaa on menny niin että oon kysyny apuja joihinki liikkeisiin ja saanutki sitä mutta eilen sitte joku paikallinen urheuluseuran ukko (n60+wee)
töksäytti melko tympeesti ku olin menossa kokeilemaan sitä kyykkylaitetta.Mikälie nimeltään onkaan.
Tuumas että oiskohan tuo parempi mennä tuonne uimahallin puolelle säätämään ja naureskelut päälle!

Suu auki jäin kattomaan ja sinnillä tein sarjani loppuun mutta jäi pikkusen shaissen maku suuhun ku oon yrittäny epätoivosesti oppia että saisin painoa tiputeltua ja ku tämä uus ohjelma on tuntunu huomattavasti mielekkäämmältä ku aijempi hipsuttelu.

Noh.Onneksi tulee tanko ja painot kotiin ni voi nämä kyykyt sun opetella omien seinien sisällä.

Normaalisti nakkaisin hanskat tiskiin mutta sinnillä työnnyn ens viikollaki samaan aikaan veivaamaan ku nämä hiihtopapat niin saavat taas lisää aihetta naureskella :D

Voi Heklanen. Haluaisin tulla halaamaan sua *hugs*. Oon niin ylpeä susta, että harjoittelet niitä tekniikoita rohkeasti ja otat selvää asioista.
Aina tulee niitä äijiä vastaan, joiden mielestä meidän pikku naikkosten ei kannattais nostella mitään painavampaa. Mullakin kesti vuosia ennen kun uskaltauduin niiden äijien sekaan sinne salille ja vieläkin saan toisinaan kuulla kummallistakin kummallisempia kommentteja, joita en siis itse ole pyytänyt!
Nykyään en välitä yhtään niistä enää, koska kun huomaa kroppansa muuttuvan, ni eipä paljon kiinnosta mitä ne ajattelee. Joskus menen tahalteni tekemään jotain ihme liikkeitä niiden eteen, saavatpahan naureskella jos saavat siitä jotain. Mua ei haittaa :)

Oli laiha tai lihava, niin tekniikka on tärkeää. En minä ainakaan ikinä olisi oppinut oikein tekemään ilman ammattilaisen apua vaikka miten kirjoja luin ja videoitakin vähän katselin. Eli hankin kuntosalilta valmentajan näyttämään yhden kerran liikkeet ja tekemään mulle ohjelman, tein pari kuukautta ja kävin vielä uudestaan kertaamassa ja tsekkauttamassa. Pieni rahallinen sijoitus siihen, että varsinkin kun painot kasvaa niin paikat ei hajoa ja liike kohdistuu sinne minne pitääkin.

Suosittelen sinullekin ammatti-ihmisen tekemää ohjelmaa ja opastusta. Pahimmassa tapauksessa sulle kuittaillut tyyppi on oikeassa, jos tekniikkasi on ihan hukassa - tai edes sinne päin, koska sen vaan pitää olla just oikein, kun painavia esineitä nostellaan. Ei ole häpeä ettei osaa ja tiedä, mutta on tyhmää olla hankkimatta ammattiapua. Ja keltä vaan salin jampalta ei kannata oppia pyytää, ne voi olla yhtä pihalla kuin sinä... ;) Jos jäät yksin kotiin tekemään ilman apuja, voi käydä hassusti. Ja kun ne liikkeet kerran oppii väärin, niitä on tosi vaikea korjata...

Vaikka ne tekniikat ammattilaisen kanssa läpi käviskin, joidenkin liikkeiden tekniikoiden oivaltamisessa voi siltikin mennä aikaa. Ei niitä välttämättä kerralla opi ja voi olla hieman epävarma olo, kun menee sitten ekoja kertoja yksin sinne salille. Esimerkiksi mulla on ongelmia kulmasoudun kanssa vieläkin, vaikka siihen olen kuinka kysynyt tekniikkaneuvoja. Tiedän kyllä miten sen liikkeen pitäisi mennä, mutta joka kerta sitä liikerataa joutuu kuitenkin hakemaan, että saa sen liikkeen tuntumaan siellä oikeassa paikassa. Sama kyykyssä, hyvää jalkojen leveyttä joudun joka treenissä hakemaan lämppäsarjoissa, eilen tais olla eka kerta kun hyvä leveys löyty heti. Tässä taannoin olin jopa lentää perseelleni, kun kyykky oli liian takapainoinen. Hackissa ja smithissä jalkaliikkeiden tekeminen on aina hirveetä säätämistä, menee kaikki lämppäsarjat oikeesti sen mukavan asennon ettimiseen.

@Heklanen: Kyllä ne liikkeet sieltä tulee, kun jaksat hinkata, pohtia ja tunnustella, että missä se liike tuntuu.

Heklanen, aina kun mä nään alottelijan näkösiä ihmisiä salilla (ylipainosia tai ei), jotka kuitenkin edes yrittää tehdä tosissaan, tekisi mieli mennä taputtamaan olalle kannustukseks! :D Eli ei siellä kaikki oo samanlaisia kusipäitä, äläkä missään nimessä anna tollasten lannistaa itseäsi.
Liikkeet ja tekniikat ja yleensäkin rutiini salilla käymiseen löytyy vähitellen, kun vaan jaksat käydä siellä ahkeraan. Tosi hyvä että oot hommannut PT:n, niin ainakin tiedät mitä oot tekemässä. :) Tsemppiä kovasti ja siitä se lähtee!

Sinänsä musta salien ilmapiireissä on myös eroja; mun nykyinen sali (olkoonkin varusteluiltaan vähän puutteellinen) on siitä tosi mukava, että siellä voi olla melkein kuin kotonaan, ja kaikki on ystävällisiä toisilleen. Sen sijaan yhellä aikasemmalla salilla oli aina vähän sellanen fiilis, että "ulkopuolisia"/ uusia kävijöitä kyräillään, enkä sitten käynytkään siellä montaa kertaa. Molemmat on/oli naisten saleja.

Off topic, henkinen kynnys lisätä painoja tietyn rajan yli näyttää olevan ainakin minulle äärettömän suuri. Hiljattain olen laittanut sarjapainoihin joihinkin jopa reilusti (minun mittakaavassa 2,5-10kg) lisää ja silti "sujuu". Toki on raskaampaa ja failure pullottaa otsassa useammin kuin ennen, mutta voi sitä ilon ja onnen määrää kun huomaakin, että taas sitä selvittiin.

Täytyisköhän ulkoistaa malmien laitto jollekin muulle, että tulisi nyt öpaut samat, mutta 'vähän päälle' ja sitten kerrottaisiin vasta lopuksi paljollako tuli tehtyä. Ei tulisi paineita :D .
Oon huomannut joskus saman ilmiön! Tekis mieli palkata PT jos vaan olis rahaa, että joku ois välillä potkimassa tekemään kovempaa ja kunnolla.

Mua ärsyttää, kun erehdyin sunnuntaina bodypumppiin ja vieläkin on lihakset osittain kipeet! Onko siinä joku juttu että kun tehdään pitkää sarjaa niin tuleekin lihakset kipeemmiks? Tosin tuolla tunnilla oli myös puutteellinen alkulämmittely, ois ilmeisesti pitänyt tajuta tulla etukäteen sinne polkee kuntopyörää tai jotain. :wtf:

Mulla ainakin näin kevyellä viikolla tulee lihakset ihan eritavalla kipeiks ku normaalisti :D teen siis n 5x12-15 sarjoja eli pidempiä kun normaalisti ja pienemmillä painoilla. Ai että :)

Oi että onnea, penkissä tänään 50kg vikassa sarjassa kasi! Hyvä etten ääneen hihkunut! :rock:

Ja tosta lihasten kipeytymisestä piti sanomani, että mulla ainakin menee just pumpissa paikat jumiin helpolla, jos ei oo lämmitelly kunnolla. Se ekan biisin heiluttelu ei oikein tuppaa riittämään, jos vaan kerkiää niin kannattaa vähän käydä just esim. polkemassa pyörää! Tosin musta kyllä tollasessa pitkäkestosessa reenissä saa lihakset kipeytymään ihan eri tavalla kun salilla punttailussa muutenkin, ettei välttämättä oo siitä lämmittelystäkään kiinni. Mitään hienompaa selitystä tai syytä en kyllä osaa siihen antaa.

Nuo urheiluseurojen ukot on vähä semmosta porukkaa että kattelevat nenänvartta pitkin mutta saavat katella ihan rauhassa :D

Meilläpäin ehkä suurin ongelma on se että pt:n etsiminen on aika hankalaa (pikkupaikkakunnalla) ja saleja on vaan pari joten on vaan mentävä ja opeteltava itse.

Ei mulla ainakaan oo varoja maksaa pt:tä mukaan kolmesti viikossa joten pitää vaan yrittää itse opetella kevyillä painoilla :)

Jee jee jee, pitkän heikkoilun ja sairasteluntäyteisen talven jälkeen sain viimein maastavedossa saman tuloksen kuin viime syksynä, treenin ollessa parhaimmillaan!! Mahtoi ihmiset katsoa pitkään kun salilla itsekseni hihkuin! :D

Ihanaa, sain tänään tehtyä kaksi sarjaa kumeilla avustettuja leuanvetoja niin, että pääsin kunnolla tangon yli monta kertaa (5,4)! Ihan huima kehitys viime viikkoon nähden, silloin kaikki toistot jäivät vajaiksi! Otin siis kumit käyttöön viime viikolla, aloitustaso vuoden alussa oli ihan nolla. Vaikka olisi osin kyse siitä, että osaan paremmin hyödyntää kumeja niin aivan mahtava fiilis! :)))

Heippa! :puntti:
Kysyisin teidän rajoistanne milloin ette lähdekkään salipäivänä treenaamaan?
Olen aloitteleva salilla käyjä ja olen käynyt säännöllisesti 3kk ajan salilla 3x viikossa yhtäkään treeniä perumatta.
Rajoittaako tukkoisuus teidän menoanne?
:(

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom