Salikomediaa?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Kaikella on riskinsä tietysti, mutta jotenkin tuossa lajissa ne (videoiden perusteella) vaikuttaisivat tulevan yleensä siitä, että on joko ihan liikaa painoja tangossa tai ei hallita edes koko liikettä. Voihan se olla, että suomessa panostetaan enemmän siihen opetukseen kuin jenkeissä. Videot yleensä ovat jenkkisaleilta.
Kaikenlaisia videoita on tuubit täynnä se on totta.

Itsekin erottelen harraste crossfitin, joka on lähinnä ryhmäliikuntaa, ja kilpailut.
Harrastepuolella en ymmärrä huonoja tekniikoita mutta kisapuolella näitä tulee väkisin koska, no kisat, eniten tai nopeimmin.

Vaikka olisikin huono selitys niin luulen juurikin tuomaroinnin olevan se selitys. Kun liikkeissä on tarpeeksi yksinkertaiset määreet niin tulee vähemmän jälkipelejä. Vaikka en mä kyllä näe niissä leuoissa esim mitään järkeä, leuan ei tarvi käydä tangon päällä, kunhan käy korkeammalla ja tämä todetaan silmämääräisesti… no joo.

Kyllä sielläkin on painot kasvanu ja lajit vaikeutunu silti koko ajan. Esim käsilläseisontapunnerruksia on monesti jo aika lailla. Ilman tukea. Siinä on lahjattomalle tekemistä jos innostuu 25vnä uuteen hittilajiin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Näinpä. Crossfit lienee lähin mikä täyttää kriteerit, mut ei tee muhun vaikutusta. Liikearsenaali itessään on ihan jees, ja ihan cool että niitä liikkeitä yritetään vissiin vaihellaki ajottain. Mut tyyli tehä monet niistä, standardit on ihan naurettavat. Unohdetaan ne perhosleuat, koska jos rehellisiä ollaan, ni ne on ihan tässäki maassa sallittuja toistoleuanvedossa. Porukka ei yhtä helpolla kyseenalasta vallitsevia arvoja, jos joku virallinen taho ne hyväksyy. Mikä on surkee selitys muiden joukossa, mut tuo aihe erikseen, enkä jaksa. Crossfitissä toi perseily pahempaa. Oikeesti jtn painonnostoa, ja voimisteluliikkeitä, ja ihan vitun heikolla formilla. Ok, painonnostoki menee vielä. Siinä sentään paska formi lähinnä verottaa painoja tangossa, jos haluu räjäyttää kyynerpäänsä tai jtn muuta komiaa. Mut jtn voimisteluliikkeitä renkailla mm. En oo nyt 100 varma, mut oisko noi oikeesti vedelly käsilläseisontapunneruksia renkailla. Paitsi että saa heilua ja potkia ihan niin paljo ku haluaa, ja jalat tuetaan remmeihin. Absurdia. Semi-raskas liike itessään, ja sit renkailla tehtynä oikeesti ihan järkyttävän vaikeeta.

Sen sijaan, että larpataan montaa lajia/liikettä surkeesti, ni miten olis, että ne tehään kunnolla :unsure:. Just a thought. Yleinen puolustus tällasiin on usein ''mutgu liia vaigee tuomaroida''. En niele purematta. Oon kuullu myös niinki typerän selityksen, että säännöt on kuulemma mitä on, ni löytyy enemmän kilpailijoita. Vitut. Jos niitä löytyy vähemmän, ni löytykööt. Ainaki kaikki on sitte valioyksilöitä. Lajeissa mitkä menee selkeesti enemmän taitolajin(ei esim. raa'an voiman) puolelle mulle on aivan ok, jos vaikka joku kilpailija vetää ihan omalla, kyseenalasella tyylillään, ja tekee sen menestyksekkäästi sääntöjen mukaan. Tappelulajit, yleisurheilu, ja sen sellaset, ihan sama. Jos se keihäs lentää, ni sehän vittu muuten lentää. Mut voima/suorituskykylajit on sellasia, et mä oletan että vahvin voittaa. Ei nokkelin. Mut tää on mun mielipide, enkä kaipaa tälle validaatiota. En seuraa mitään lajia aktiivisesti, koska kaikki on liian tylsiä mm. yllä lueteltujen syiden vuoksi. Gladiaattoritappeluissa oisin ollu ihan messissä aikoinaan 😌.

Mieti nyt vaikka sitä leuanvedon tuomarointia. Tosi vaikee toteuttaa tollasessa kisassa, missä kymmenet kilpailijat suorittaa samaan aikaan. Pitää olla niin objektiiviset kriteerit, että yks ihminen pystyy luotettavasti arvioimaan sitä suoritusta. SLRY kisoissa taitaa olla kolme tuomaria per suorittaja ja sit ne kisat kestää työpäivän verran per laji. Mä näkisin nimenomaan mieluusti lisää voimailulajeja, joissa on tehty mahdollisimman yksinkertaiseksi ne kriteerit. Just toi mainitsemasi siirrä esine x pisteestä a pisteeseen b vapaalla tyylillä. Ei mitään naurettavuuksia esimerkiks, et täytyy pitää kantapäät, takaraivo ja neitsyys penkissä hyväksytyn punnerruksen suorittamiseksi. Samaistuttavuus olis kans tärkeetä, et taviskin ymmärtää jonkun liikkeen vaikeuden. CF paljon kaikkea sirkusliikettä, joista ei oikeen ota selkoa, että onko toi nyt sit vaikeeta vai ei, jos sitä harjoittelee vaikkapa vuoden tavoitteellisesti.
 
Mieti nyt vaikka sitä leuanvedon tuomarointia. Tosi vaikee toteuttaa tollasessa kisassa, missä kymmenet kilpailijat suorittaa samaan aikaan. Pitää olla niin objektiiviset kriteerit, että yks ihminen pystyy luotettavasti arvioimaan sitä suoritusta. SLRY kisoissa taitaa olla kolme tuomaria per suorittaja ja sit ne kisat kestää työpäivän verran per laji. Mä näkisin nimenomaan mieluusti lisää voimailulajeja, joissa on tehty mahdollisimman yksinkertaiseksi ne kriteerit. Just toi mainitsemasi siirrä esine x pisteestä a pisteeseen b vapaalla tyylillä. Ei mitään naurettavuuksia esimerkiks, et täytyy pitää kantapäät, takaraivo ja neitsyys penkissä hyväksytyn punnerruksen suorittamiseksi. Samaistuttavuus olis kans tärkeetä, et taviskin ymmärtää jonkun liikkeen vaikeuden. CF paljon kaikkea sirkusliikettä, joista ei oikeen ota selkoa, että onko toi nyt sit vaikeeta vai ei, jos sitä harjoittelee vaikkapa vuoden tavoitteellisesti.
Nojoo, mut c'mon. Kuinka teknisesti vaikeeta oikeesti joku leuan vitun veto on suorittaa? Ei oikeesti enää simppelimpää liikettä löydy. Kädet tangosta kiinni, leuka tangon yli, eikä hirveetä koko kropan nytkäytystä, missä sun kädet käytännössä koukistuu pelkän momentumin avulla. Porukka tekee varsinki toistoleuanvedossa tota poikkeuksetta, missä se hyöty on ihan järkyttävän suuri. Erityisesti muijat vetää tolleen siellä ihan vakiosti, ja selkeesti jtn 20 toistoo enemmän mitä menis ilman nytkäytystä. Ja väitän kyllä, että Tauno Tavis ei tollasista leuoista tajua mitään, eikä osaa arvioida. Ihmiset tekee ite näistä vaikeempia juttuja, mitä niiden oikeesti tarvis olla. Crossfitissä perustelu on ''no mutku aika'', mikä ei oikeen sekään istu mun järkeen. Kysymystä ''no mut mihin vedät rajan?'' ei myöskään tarvitsis kysyä, jos kaikki kisaajat vaan lähtis aina sillä idealla tekeen, että tehään hyvin, eikä voiteta esim. jonkun porsaanreiän tjs. typeryyden vuoks. Kunniakysymys. Jos mä vetäisin 60 perhos leukaa pakotettuna(ei merkitystä mikä todellinen luku olis) 30 puhtaan leuan tasolla, ja voittaisin jonkun joka teki 50 puhtaasti, ni ei mulla kyllä olis ollenkaan voittajafiilis. Olin ovelampi, mut selkeesti heikompi, jos tässä nyt raakaa voimaa oltiin mittailemassa. Jos ei, ni (y) . Crossfitissä tosin taitaa olla sentään jtn oikeeta massiaki palkintona. Ei poista silti premissiä.

Se esineen tyylivapaa kantaminen olis toimiva vaan siks, koska se esine painais ku synti teit mitä tahansa. Joku hirvittävä, epämuodostunut luonnonkivi vaikka. Ei paljo oveluus auta. Omin pienin käsin kannat, raahaat, ihan sama. Kivi painakoot vaikka 150kg. Nämä nyt ihan täysin kuvitteellisia juttuja suurin osa, mut kauniita ajatuksia silti. Mut vaikka öyhötän tässä, ni mua ei silti oikeesti kiinnosta, eikä ole edes yhtä muulia ojassa. Mulla jos on vahva mielipide jostain asiasta, ni en säästele mitään. Koko Pakkis saa olla eri mieltä, ja sanoo että näissä pohdinnoissa ei oo mitään järkeä, mut pitäydyn kannassani hautaan asti 😌. Se että enemmistö hyväksyy jonkun asian, ei merkkaa mulle paljo paskaakaan by default.
 
CF paljon kaikkea sirkusliikettä, joista ei oikeen ota selkoa, että onko toi nyt sit vaikeeta vai ei, jos sitä harjoittelee vaikkapa vuoden tavoitteellisesti.
Mä sanoisin että noi käsilläkävelyt ja siitä punnerrtelut ilman tukea on aika tekemätön paikka ihan kilpailutasolla jos sellaisesta ei ole mitään taustaa.
Painonnostoliikkeissäkin on tekemistä jos tosiaan aikuisena haluaa lähteä kisaamaan. Tuollahan on ollu ihan rive ja tempaus ykkösiä kisoissa.

Crossfitissä perustelu on ''no mutku aika'', mikä ei oikeen sekään istu mun järkeen. Kysymystä ''no mut mihin vedät rajan?'' ei myöskään tarvitsis kysyä, jos kaikki kisaajat vaan lähtis aina sillä idealla tekeen, että tehään hyvin, eikä voiteta esim. jonkun porsaanreiän tjs. typeryyden vuoks. Kunniakysymys. Jos mä vetäisin 60 perhos leukaa pakotettuna(ei merkitystä mikä todellinen luku olis) 30 puhtaan leuan tasolla, ja voittaisin jonkun joka teki 50 puhtaasti, ni ei mulla kyllä olis ollenkaan voittajafiilis
@Cuntslinger
No tää nyt on vaan puhtaasti paskaa 😀
Noissa on rahapalkintoja ja huiput on täysammattilaisia.
Kunniakysymys my ass.
Tyhmä sä olisit.
 
Viimeksi muokattu:
Mä sanoisin että noi käsilläkävelyt ja siitä punnerrtelut ilman tukea on aika tekemätön paikka ihan kilpailutasolla jos sellaisesta ei ole mitään taustaa.
Painonnostoliikkeissäkin on tekemistä jos tosiaan aikuisena haluaa lähteä kisaamaan. Tuollahan on ollu ihan rive ja tempaus ykkösiä kisoissa.
Kuinka paljo koko tätä aihetta pystyy perusteleen fyffen tekemisellä? Laji on liian vaikee--->ei tarpeeks kilpailijoita, ei fyffeä mitä tehä. Tai sit lajiin siirtyis planeetan oikeesti kovimmat urheilijat. Tämähän on aika perus mainoslause CF:ssä, et pallon kovakuntosimmat ihmiset siellä. CF muovaa täydellisen urheilijan. En tiiä painonnostosta tarpeeks, tai osaa toteuttaa niitä liikkeitä täydellisesti, ni en osaa sanoo opettelukynnyksestä. 90% saleilla nähdyistä riveistä yms. mitä ite oon nähny, on aika roskaa. Mukaanlukien omani. Crossfit kisoissa sen sijaan näyttää olevan suorastaan vaarallisia rivejä ihan toistuvasti. Oikeesti näyttää, ettei se kisaaja oo ikinä edes opetellu koko liikettä. Sellanen kunnon, ei tuettu käsilläseisontapunnerrus voi olla joo helvetin haastavaa, mut melkeen kaikki lajin vakavissaan ottavat ketä tiiän sen saavuttaa lopulta. Renkailla sama lienee harvoille ja valituille. Jos jonkun liikkeen perfektointi kestää vaikka 5 vuotta, ni ei se mun mielestä oo pitkä aika sinällään. 5 vuotta oikeesti keskittynyttä kehonpainon harjottelua, ni ihan realistista salee. Omaki treeni suurin osa ajasta ollu yhtä kaaosta, eikä tod millään Zen fokuksella tehtyä, mut silti kyseisen liikkeen opin vähän höntsäilemällä.
 
Ei ollut sarkasmia. Olen tosiaankin tätä mieltä syistä jotka jo tuossa yritin kuvailla. Painoluokkaurheilu mahdollistaa "turhat" mitalit. Tasoahan se ei nosta että tuodaan uusi painoluokka. Se lisää vaan mitalien määrää. Monessa yksilölajissa jossa ei painoluokkia ole on pakko todella olla paras. Oikean kokoinen, vahvuinen, taitoinen jne. lajiin. Aiemmin tästä kun puhuin niin mainittiin että esim. painissa Ukkolan olympiamenestystä ei olisi tullut jos ei olisi painoluokkia. Olishan kuitenkin hänelläkin ollut mahdollisuus painia painavampana ja vahvempana myös. Ihmisiä tuntuu kuitenkin kiinostavan painoluokkaurheilu. Eli näitä händikäppejä halutaan. Mutta tosiaan miksi vain niin päin että lajit joissa pääsääntösesti isoimmat ja vahvimmat pärjää ovat ainoastaan painoluokkaurheilua. Miksei lajeissa joissa matalampi kehonpaino on valttia ei sitten ole händikäppiä isommille? Isojen maraton jne. Kunhan vaan pohdin tässä. Onko se jotain pienemmän ja heikomman puolustelua. Olen pieni mutta silti suhteessa vahva tyyppistä juttua. Voishan olla toisinkin päin sitten. Olen iso mutta suhteessa kestävä, nopea jne. Pienempää kokoa suositaan. Tää nyt on vaan pohdintaa. En vaan löydä oikein perustetta näille asioille.
Leuanvedossa on painoluokat nimenomaan painavampia ajatellen.

Syy, miksi näin ei ole useammassa lajissa, johtunee siitä, että keveydestä ei ole absoluuttista hyötyä oikein missään lajissa. Painoluokattomissa lajeissa, kuten vaikkapa yleisurheilussa, huippuyksilöiden painot voivat poiketa paljonkin toisistaan, eikä painon ja tulostason väliltä löydy mitään korrelaatiota. Painoluokkalajeissa sen sijaan löytyy suoraa korrelaatio tulostason ja painoluokkien väliltä.

Toki mainitsemassasi maratonissa huiput painanevat poikkeuksetta alle 80 kiloa. Mielestäni siihen löytyy muutamakin hyvä syy, miksi painoluokkalajeissa on painoluokat, mutta esim. maratonilla ei ole yli 80-kiloisten sarjaa.
- huippumaratoonari voi olla 150- tai 190-senttinen, eikä synnynnäiset ominaisuudet ole esteenä olla ns. optimipainoinen. Sen sijaan 160-senttisen miehen on vaikeaa olla absoluuttisesti hyvä voimailija tai kamppailija
- edellä mainitusta syystä painoluokkalajeista tulisi hyvin epäterveitä ilman painoluokkia, koska kaikki pyrkisivät olemaan mahdollisimman painavia
- kamppailulajeissa viihdyttävimmät ja teknisimmät matsit jäisivät historiaan kaikkien ollessa ikibulkilla
- kamppailulajeissa vakavien loukkaantumisten riski kasvaisi painoerojen kasvaessa

Toki voidaan ajatella, että pienikokoisten ei ole määrä olla hyviä voimailussa, kuten lyhyiden ei ole määrä olla hyviä koripallossa tai hidassoluisten pikajuoksussa, mutta mielestäni painoluokat tekevät vain joistakin lajeista mielekkäämmän.

Sitten kun tasoeroja lähdetään tasoittamaan painoluokkien lisäksi esim. veteraarisarjoilla ja kamppailulajeissa vieläpä vyöarvoilla, niin kieltämättä sellaisille mestaruuksille ei löydy itseltäkään arvostusta.
 
Mä sanoisin että noi käsilläkävelyt ja siitä punnerrtelut ilman tukea on aika tekemätön paikka ihan kilpailutasolla jos sellaisesta ei ole mitään taustaa.
Painonnostoliikkeissäkin on tekemistä jos tosiaan aikuisena haluaa lähteä kisaamaan. Tuollahan on ollu ihan rive ja tempaus ykkösiä kisoissa.


@Cuntslinger
No tää nyt on vaan puhtaasti paskaa 😀
Noissa on rahapalkintoja ja huiput on täysammattilaisia.
Kunniakysymys my ass.
Tyhmä sä olisit.
Rahaa jos olis pelissä, ni kyllä. Tai siis kun on, kuten tossa mainitsin ohimennen. Sadat tuhannet>kunnia. Mun primitiivinen käsitys kilpailusta ei liity silti mitenkään rahaan tai palkintoon. Tai se palkinto olis vaan se tieto, että olit parempi. Hyvin simppeli juttu, perusajatus mihin tässä oon pyrkinyt kokoajan kyl.
 
Leuanvedossa on painoluokat nimenomaan painavampia ajatellen.

Syy, miksi näin ei ole useammassa lajissa, johtunee siitä, että keveydestä ei ole absoluuttista hyötyä oikein missään lajissa. Painoluokattomissa lajeissa, kuten vaikkapa yleisurheilussa, huippuyksilöiden painot voivat poiketa paljonkin toisistaan, eikä painon ja tulostason väliltä löydy mitään korrelaatiota. Painoluokkalajeissa sen sijaan löytyy suoraa korrelaatio tulostason ja painoluokkien väliltä.

Toki mainitsemassasi maratonissa huiput painanevat poikkeuksetta alle 80 kiloa. Mielestäni siihen löytyy muutamakin hyvä syy, miksi painoluokkalajeissa on painoluokat, mutta esim. maratonilla ei ole yli 80-kiloisten sarjaa.
- huippumaratoonari voi olla 150- tai 190-senttinen, eikä synnynnäiset ominaisuudet ole esteenä olla ns. optimipainoinen. Sen sijaan 160-senttisen miehen on vaikeaa olla absoluuttisesti hyvä voimailija tai kamppailija
- edellä mainitusta syystä painoluokkalajeista tulisi hyvin epäterveitä ilman painoluokkia, koska kaikki pyrkisivät olemaan mahdollisimman painavia
- kamppailulajeissa viihdyttävimmät ja teknisimmät matsit jäisivät historiaan kaikkien ollessa ikibulkilla
- kamppailulajeissa vakavien loukkaantumisten riski kasvaisi painoerojen kasvaessa

Toki voidaan ajatella, että pienikokoisten ei ole määrä olla hyviä voimailussa, kuten lyhyiden ei ole määrä olla hyviä koripallossa tai hidassoluisten pikajuoksussa, mutta mielestäni painoluokat tekevät vain joistakin lajeista mielekkäämmän.

Sitten kun tasoeroja lähdetään tasoittamaan painoluokkien lisäksi esim. veteraarisarjoilla ja kamppailulajeissa vieläpä vyöarvoilla, niin kieltämättä sellaisille mestaruuksille ei löydy itseltäkään arvostusta.
Lisäpainovedossa silti 90-100kg nostajat on tilastojen kärjessä. Toistovedossa toisinpäin. Mitä en oo ikinä ihan täysin ymmärtäny. Kevyempi ruho=kevyempi, mut mahtuu vähemmän lihaa. Yllättävän tasapuolista lisäpainovedot, ku noita tilastoja juuri luen.
 
Leuanvedossa hyvin monet lisäpainokisaajat haluais vähemmän sarjoja sen 7 sijaan, mitä miehissä nykyään on. Alle 70, alle 95 ja yli 95 esim. Hyvin monen sarjan enkka on siellä 100kg nurkilla, joten tuo 70-95kg olis minkäpainoisena vaan aika reilua siltä osin. Ja toisin kuin kuvitellaan, lisäpainohommissa se kehomomentum ei juurikaan auta.
 
Nojoo, mut c'mon. Kuinka teknisesti vaikeeta oikeesti joku leuan vitun veto on suorittaa? Ei oikeesti enää simppelimpää liikettä löydy. Kädet tangosta kiinni, leuka tangon yli, eikä hirveetä koko kropan nytkäytystä, missä sun kädet käytännössä koukistuu pelkän momentumin avulla. Porukka tekee varsinki toistoleuanvedossa tota poikkeuksetta, missä se hyöty on ihan järkyttävän suuri. Erityisesti muijat vetää tolleen siellä ihan vakiosti, ja selkeesti jtn 20 toistoo enemmän mitä menis ilman nytkäytystä. Ja väitän kyllä, että Tauno Tavis ei tollasista leuoista tajua mitään, eikä osaa arvioida. Ihmiset tekee ite näistä vaikeempia juttuja, mitä niiden oikeesti tarvis olla. Crossfitissä perustelu on ''no mutku aika'', mikä ei oikeen sekään istu mun järkeen. Kysymystä ''no mut mihin vedät rajan?'' ei myöskään tarvitsis kysyä, jos kaikki kisaajat vaan lähtis aina sillä idealla tekeen, että tehään hyvin, eikä voiteta esim. jonkun porsaanreiän tjs. typeryyden vuoks. Kunniakysymys. Jos mä vetäisin 60 perhos leukaa pakotettuna(ei merkitystä mikä todellinen luku olis) 30 puhtaan leuan tasolla, ja voittaisin jonkun joka teki 50 puhtaasti, ni ei mulla kyllä olis ollenkaan voittajafiilis. Olin ovelampi, mut selkeesti heikompi, jos tässä nyt raakaa voimaa oltiin mittailemassa. Jos ei, ni (y) . Crossfitissä tosin taitaa olla sentään jtn oikeeta massiaki palkintona. Ei poista silti premissiä.

Se esineen tyylivapaa kantaminen olis toimiva vaan siks, koska se esine painais ku synti teit mitä tahansa. Joku hirvittävä, epämuodostunut luonnonkivi vaikka. Ei paljo oveluus auta. Omin pienin käsin kannat, raahaat, ihan sama. Kivi painakoot vaikka 150kg. Nämä nyt ihan täysin kuvitteellisia juttuja suurin osa, mut kauniita ajatuksia silti. Mut vaikka öyhötän tässä, ni mua ei silti oikeesti kiinnosta, eikä ole edes yhtä muulia ojassa. Mulla jos on vahva mielipide jostain asiasta, ni en säästele mitään. Koko Pakkis saa olla eri mieltä, ja sanoo että näissä pohdinnoissa ei oo mitään järkeä, mut pitäydyn kannassani hautaan asti 😌. Se että enemmistö hyväksyy jonkun asian, ei merkkaa mulle paljo paskaakaan by default.

Eihän sitä vaikea olekaan suorittaa, vaan vaikea tuomaroida, jos tehdään näitä kaikkien ihailemia mystisiä puhtaita leukoja. Käytännössähän toi tarkottais sitä, et pitäis jollain tuomaroida, että selkärangassa, lonkka-, polvi- ja nilkkanivelissä ei tapahdu liikettä. Tätä vois silmämääräisesti tarkastella toki, mut sit lähestytään jotain taitoluistelutyyppistä arvostelua, joka ei sovi voimailuun. Rytkönen muistaakseni järkkäsi vuosia sitten jotku kehonpainokisat, joissa oli lajina toistolisäpainoleuanveto jotenkin polvet ja nilkat lukossa. Poistaa aika paljon tuota paljon puhuttua heilumista.

Toi sun kuvaus vahvoista mielipiteistäsi kuulostaa aika periaattelliselta, joka on mun mielestä haitallista vaan sulle itelles. Oon iteki aika jäärä noin yleisesti, mut joskus on ihan hyvä olla avoin ja olla valmis muuttamaan mielipidettään. Ei sun toki lauman mukana tarvii vaeltaa, jos se ei tunnu hyvältä. Muistan sen dippikeskustelun edellään ja vetäydyn nöyrästi tästä väittelystä ennen kuin se alkaakaan.

@J.Jake mä opettelin käsilläkävelyä joskus kaksvitosena. Siihen meni ihan tuhottomasti aikaa ja olis treenistä huolimatta jääny ne CF-kisojen rampit ja portaat tassuttelematta. :ROFLMAO:
 
Unohdetaan ne perhosleuat, koska jos rehellisiä ollaan, ni ne on ihan tässäki maassa sallittuja toistoleuanvedossa.

Ei pidä paikkaansa, perhosleuoissa liikutaan ylhäällä tankoa kohti ja tällöin on mahdotonta viedä leuka vaakasuunnassa tangon yli ilman, että sattuu pahasti. Tarkoittanet kippileukoja.

Sen sijaan, että larpataan montaa lajia/liikettä surkeesti, ni miten olis, että ne tehään kunnolla :unsure:. Just a thought. Yleinen puolustus tällasiin on usein ''mutgu liia vaigee tuomaroida''. En niele purematta. Oon kuullu myös niinki typerän selityksen, että säännöt on kuulemma mitä on, ni löytyy enemmän kilpailijoita. Vitut. Jos niitä löytyy vähemmän, ni löytykööt. Ainaki kaikki on sitte valioyksilöitä. Lajeissa mitkä menee selkeesti enemmän taitolajin(ei esim. raa'an voiman) puolelle mulle on aivan ok, jos vaikka joku kilpailija vetää ihan omalla, kyseenalasella tyylillään, ja tekee sen menestyksekkäästi sääntöjen mukaan. Tappelulajit, yleisurheilu, ja sen sellaset, ihan sama. Jos se keihäs lentää, ni sehän vittu muuten lentää. Mut voima/suorituskykylajit on sellasia, et mä oletan että vahvin voittaa. Ei nokkelin. Mut tää on mun mielipide, enkä kaipaa tälle validaatiota. En seuraa mitään lajia aktiivisesti, koska kaikki on liian tylsiä mm. yllä lueteltujen syiden vuoksi. Gladiaattoritappeluissa oisin ollu ihan messissä aikoinaan 😌.

Niistähän saa toki olla mitä mieltä vaan ja monella tietty kultastandardi liikkeille onkin, mutta tässäpä minun näkemykseni siltä varalta, että pelkän paasaamisen sijaan haluat keskustella.

Crossfitin yksi pääajatuksista on se, että osallistujat eivät tiedä lajeja etukäteen. Kisaa markkinoidaankin lauseella "fittest on earth", joka sopii tuohon siinä mielessä, että kun tekniikkaa ei pääse hiomaan, niin kyseessä on enemmän juurikin pohjaominaisuuskilpailu. Selkeästi lajin imago on olla mieluummin kova kuin kaunis. Jos kilpaillaan lajeissa, joissa kaikki on "paskoja", niin karrikoidusti kovakuntoisin voittaa. Asia ei tietenkään ole niin yksioikoinen, koska on vakiintuneita, kisoissa usein toistuvia liikkeitä, ja lisäksi joku on aina teknisesti parempi kuin toinen, riippumatta siitä onko harjoiteltu ollenkaan. Kuitenkin tämä on yksi tapa nähdä asia.

Toiseksi, kuten jo joku toinenkin sanoi, on tietyllä tavalla puhtaampaa kilpailua rajoittaa suoritustekniikkaa mahdollisimman vähän. Tällöin voidaan hyödyntää juuri niitä omia vahvuuksia. Tyyliin noston alku- ja loppuasento määrätty, suoritustapa vapaa.

Kolmanneksi, missään lajissa, jossa on noin paljon erilaista tekemistä, ei tule olemaan yhtä hyvät suoritustekniikat kuin ko. lajia päälajinaan harjoittelevilla. Myöskään alemmalla tasolla jossain lajissa kilpailevilla ei liene yhtä hyvä tekniikka. Onko se syy olla tekemättä ja kilpailematta? Jotkut kymmen- ja seitsenottelijat heittää MM-tasollakin keihästä aivan totaalisen avuttomalla tekniikalla, pitäisikö heidänkin lopettaa larppaamasta sitä lajia?

Neljänneksi, liikkeitä nimetäänkin usein uusiksi, esim. "ground to overhead". Tiedän, että et välitä, mutta sanonpahan vain.

Ja viimeisenä täyty vähän ihmetellä logiikkaasi. Crossfitissa pitäisi asiat tehdä nätimmin, mutta muissa lajeissa, kuten keihäänheitossa, on ihan sama miten se keppi lentää? Ja minkä takia fiksuus ei saisi olla osa suoritusta, oli kyseessä voimalaji tai ei? "Selkeesti taitolajeihin" en kyllä kamppailua saati yleisurheilua laske, enkä crossfittiä voimalajiksi. Usko pois, tekniikkanatsismi on mulle hyvin lähellä sydäntä ja jos saisin valita, niin tasatuloksella noston kauneuden pitäis mennä aina kehopainoedun edelle, mutta mun mielestä ihmisillä on vähän kummallisia mielipiteitä siitä, millasta liikettä toiset ihmiset saavat kropallaan tuottaa.
 
Eihän sitä vaikea olekaan suorittaa, vaan vaikea tuomaroida, jos tehdään näitä kaikkien ihailemia mystisiä puhtaita leukoja. Käytännössähän toi tarkottais sitä, et pitäis jollain tuomaroida, että selkärangassa, lonkka-, polvi- ja nilkkanivelissä ei tapahdu liikettä. Tätä vois silmämääräisesti tarkastella toki, mut sit lähestytään jotain taitoluistelutyyppistä arvostelua, joka ei sovi voimailuun. Rytkönen muistaakseni järkkäsi vuosia sitten jotku kehonpainokisat, joissa oli lajina toistolisäpainoleuanveto jotenkin polvet ja nilkat lukossa. Poistaa aika paljon tuota paljon puhuttua heilumista.

Toi sun kuvaus vahvoista mielipiteistäsi kuulostaa aika periaattelliselta, joka on mun mielestä haitallista vaan sulle itelles. Oon iteki aika jäärä noin yleisesti, mut joskus on ihan hyvä olla avoin ja olla valmis muuttamaan mielipidettään. Ei sun toki lauman mukana tarvii vaeltaa, jos se ei tunnu hyvältä. Muistan sen dippikeskustelun edellään ja vetäydyn nöyrästi tästä väittelystä ennen kuin se alkaakaan.

@J.Jake mä opettelin käsilläkävelyä joskus kaksvitosena. Siihen meni ihan tuhottomasti aikaa ja olis treenistä huolimatta jääny ne CF-kisojen rampit ja portaat tassuttelematta. :ROFLMAO:
Eikö toi lähentele vähän jo oksymoronia? Jos se on niin helppo tehä, ni sithän sen vois myös... halutessaan tehdä? Mä en oo todellakaan mikään forminatsi, mut 😩. Puhtaita leukoja jos haluu pakottaa, ni jalat ihan vähän suorina eteen vois toimia? Ehdotin joskus läpällä L-istuntaa heh. Mut jalkoja vaan vähän eteen, ja niiden täytyy pysyä siellä. Ehkä eläköitetään tää aihe, ja todetaan että ollaan vaan eri mieltä. Mun mielipide ei(yllättäen) muuttunu edes 1% tässä aiheessa, josta oon kyllä ihan kiitettävästi keskustellu vuosien varrella. En päätynyt mielipiteisiini yhen yön aikana

Juu periaatteet on tiukassa. Kivinen voi tie olla, mut ei ole pelkästään haitallista tietenkään, ja riippuu periaatteista. Osa varmasti hyviä, perusteltuja, riippuen keneltä kysyy. Nettikeskustelussa mun periaatteita on esimerkiksi: 1. Ei henkilökohtasuuksiin menemistä. Pysytään aiheessa, tai myönnetään karvas tappio. 2. Totuus tosin menee kaiken edelle, ja siinä ei mielipiteet, tai kenenkään tunteet paina. 3. Laatu>määrä, eli en tuu ikinä taipuun enemmistön painostukselle. Netissä varsinki lynch mobit on kova sana. Oon tarpeeks avoin, ja jos oon absoluuttisen väärässä, tai en kykene perusteleen jtn, ni myönnän sen välittömästi. Tässä ko. keskustelussa tää ei vaan oo hirveen todennäköstä, koska perustuu vahvasti mielipiteillekin. Vaikka 5+vuoden takasessa menneisyydessä rypeminen onki aika hyödytöntä, eikä anna kuvaa nykyhetken treenistä, ni voin kyllä myöntää olleeni mm. tuossa dippiväännössä osittain väärässä. Kaikkea vastuuta en silti noista menneisyyden paskamyrskyistä suostu ottaan. Kanssaväittelijöillä oli myös osalla defenssit pinnassa ajottain, ja lynkkaus-mentaliteetti, pilkunnussinta moodi tulilla. Turhaa vetäydyt. Tää vetelee jo viimesiään, ja kieltäydyn muutenki osallistumasta tollasiin turhanpäiväsyyksiin enää. Nääki paasaamiset oli pienimuotonen lipsahdus, joita kuuluis varmaan katua right about now :d. Yritän kuitenki olla parempi ihminen 😇 .Netissä on ihan ihmekäytöstä muutenki.

Kuka ikinä oli tuollonki oikeessa/väärässä, ni olihan se heikko esitys silti, että te jouduitte vinkumaan Mikea bannimaan mut 😅 . Mikähän ton irl-versio on? Mukiloitte mut joukolla, ja muuraatte seinän sisään, ku en taivu tahtoonne. Sniff*. Mutjoo... ei eletä menneisyydessä. Jos alkaa ahistaa, älkää vastatko mitään mulle, ni jatkan matkaa.

Ei pidä paikkaansa, perhosleuoissa liikutaan ylhäällä tankoa kohti ja tällöin on mahdotonta viedä leuka vaakasuunnassa tangon yli ilman, että sattuu pahasti. Tarkoittanet kippileukoja.



Niistähän saa toki olla mitä mieltä vaan ja monella tietty kultastandardi liikkeille onkin, mutta tässäpä minun näkemykseni siltä varalta, että pelkän paasaamisen sijaan haluat keskustella.

Crossfitin yksi pääajatuksista on se, että osallistujat eivät tiedä lajeja etukäteen. Kisaa markkinoidaankin lauseella "fittest on earth", joka sopii tuohon siinä mielessä, että kun tekniikkaa ei pääse hiomaan, niin kyseessä on enemmän juurikin pohjaominaisuuskilpailu. Selkeästi lajin imago on olla mieluummin kova kuin kaunis. Jos kilpaillaan lajeissa, joissa kaikki on "paskoja", niin karrikoidusti kovakuntoisin voittaa. Asia ei tietenkään ole niin yksioikoinen, koska on vakiintuneita, kisoissa usein toistuvia liikkeitä, ja lisäksi joku on aina teknisesti parempi kuin toinen, riippumatta siitä onko harjoiteltu ollenkaan. Kuitenkin tämä on yksi tapa nähdä asia.

Toiseksi, kuten jo joku toinenkin sanoi, on tietyllä tavalla puhtaampaa kilpailua rajoittaa suoritustekniikkaa mahdollisimman vähän. Tällöin voidaan hyödyntää juuri niitä omia vahvuuksia. Tyyliin noston alku- ja loppuasento määrätty, suoritustapa vapaa.

Kolmanneksi, missään lajissa, jossa on noin paljon erilaista tekemistä, ei tule olemaan yhtä hyvät suoritustekniikat kuin ko. lajia päälajinaan harjoittelevilla. Myöskään alemmalla tasolla jossain lajissa kilpailevilla ei liene yhtä hyvä tekniikka. Onko se syy olla tekemättä ja kilpailematta? Jotkut kymmen- ja seitsenottelijat heittää MM-tasollakin keihästä aivan totaalisen avuttomalla tekniikalla, pitäisikö heidänkin lopettaa larppaamasta sitä lajia?

Neljänneksi, liikkeitä nimetäänkin usein uusiksi, esim. "ground to overhead". Tiedän, että et välitä, mutta sanonpahan vain.

Ja viimeisenä täyty vähän ihmetellä logiikkaasi. Crossfitissa pitäisi asiat tehdä nätimmin, mutta muissa lajeissa, kuten keihäänheitossa, on ihan sama miten se keppi lentää? Ja minkä takia fiksuus ei saisi olla osa suoritusta, oli kyseessä voimalaji tai ei? "Selkeesti taitolajeihin" en kyllä kamppailua saati yleisurheilua laske, enkä crossfittiä voimalajiksi. Usko pois, tekniikkanatsismi on mulle hyvin lähellä sydäntä ja jos saisin valita, niin tasatuloksella noston kauneuden pitäis mennä aina kehopainoedun edelle, mutta mun mielestä ihmisillä on vähän kummallisia mielipiteitä siitä, millasta liikettä toiset ihmiset saavat kropallaan tuottaa.
Okei. En sit ilmeisesti tiedä perhosleuan ja kippileuan eroa, ja käytin kyseistä termiä liian hätäseen. Mun silmiin ainoa ero on momentumin määrä, ja se että toisen voi joku halutessaan luokitella skilliksi. Jos oon väärässä, ni sit oon. Tässähän me keskustellaan. Mä signaturetapaani heitän tällasta provoa, tai öhm... siis vitut tämä edes ole mitään provoa. Meen vaan suoraan asiaan, enkä lähe kauniisti asetteleen sanojani. En nää asiassa mitään automaattisesti väärää. Asiat voi esittää monella tapaa, ja tää on monesti mun tapa 🤷‍♂️. Raskasta lukea? Ehkä. Mä osaan olla hyvin raskas, ja vaikee ihminen. Pitääkö toi oikeesti paikkansa, ettei niitä lajeja tiedetä? Voiko kisassa olla joku laji mitä kukaan ei oo etukäteen tienny/treenannu, vai enemmänkin, että mikä mahdollisista tunnetuista optioista tulee? Vaikee kuvitella, et sokeena vaan porukka pistetään käveleen käsillään. Cool jos näin on, koska tuo olis ihan jännää.

En mä puhu ees hyvästä tekniikasta, vaan ihan hirveestä tekniikasta, mitä ei voi mitenkään puolustella. Siis joku kilpailija vetää sellasen riven, et näkee välittömästi että A) hältä puuttuu ihan täysin liikkuvuus yläkropasta edes saada se tanko asentoon, B) väkisin silti grindaamalla saattaa johtaa johki pahannäköseen kyynerpäävammaan, ja C) noston failatessa varasuunnitelmaa ei oo olemassa. Kyllä mä oon ollu siinä luulossa, että kaikki kilpailijat treenaa noita perusliikkeitä hyvin aktiivisesti. Mut ok. Kuten aiemmin sanoin, en seuraa mitään lajia hyperfokuksella, eli oon toki altis ihan tietämättömyydellekin. Oon mä kuitenki Crossfitkisoja semisti kattonu, ja siellä on tiettyjä toistuvia ilmiöitä ollut havaittavissa. Etten vaan vahvistusharhoihin, & Infinite Elgintensityn Crossfit dissaus videoihin luottoani laita :d. En tiedä kymmen, enkä seitsenottelusta yhtään mitään, joten en voi sanoa oikeen yhtään mitään. Jos se keihäs lentää pitkälle heillä, ni mikäs siinä.

Juu ei liikkeiden uudelleennimeämiset tunnu olennaiselta jutulta tässä. Varmaan painostuksesta muutettu lopulta.

Keihäänheitto ei ollu paras esimerkki multa, koska voima siinäki jyllää kuitenki ihan kiitettävästi, vaikka tekniikka oliski EHKÄ tärkeempää. Löytyykö keihäänheitosta edes yhtä esimerkkitapausta, missä joku velmu on omaksunu jonkun ovelan tyylin, jota joku on vinkunut epäreiluksi? Jos ei, ni kuhan se keihäs lentää, ni hyvin menee. Mun logiikka on se, että tulis ehkä kysyä, mitä lajissa X yritetään mitata. Jos voitto menee kaiken edelle, ni sit voi tonki unohtaa. Mulla ei mene. Tää on vähän hankala selittää. Unohdetaan ne rahapalkinnot sun muut häiriötekijät, ni KILPAILUN syvin olemus on yksinkertasesti tää imo: olit epäilemättä kaikin puolin paras. Sä tiiät sen, ja niin tietää kaikki muutkin, koska sun suoritukses oli vaan jumalallisin. Oikeesti luolamies shittiä.
Joskus väittelin(kysyin asiallisesti, lyhyesti🙄) ihan jonkun leuanvetoliiton äijjän/kilpailijan kaa, ja se perusteli mulle ton heilumisen sallimisen sillä, että halutaan suorituksesta koko kehon liike tjs. Ei suora lainaus, mut käytännössä noin. Monipuolisempi suorite tjs. Ainakin toi oli freesimpi näkökulma.

mutta mun mielestä ihmisillä on vähän kummallisia mielipiteitä siitä, millasta liikettä toiset ihmiset saavat kropallaan tuottaa.
Tota kohtaa/yhteyttä en tajunnu oikeen. Kaikki tää kiteytyy siihen, että mun standardit eroaa näistä, ja avasin suuni. Perus. Tuntuu, että tällä foorumilla on aina otettu kaikki ihan supervakavasti, oli aihe mikä tahansa.
 
Viimeksi muokattu:
Leuanvedossa on painoluokat nimenomaan painavampia ajatellen.

Syy, miksi näin ei ole useammassa lajissa, johtunee siitä, että keveydestä ei ole absoluuttista hyötyä oikein missään lajissa. Painoluokattomissa lajeissa, kuten vaikkapa yleisurheilussa, huippuyksilöiden painot voivat poiketa paljonkin toisistaan, eikä painon ja tulostason väliltä löydy mitään korrelaatiota. Painoluokkalajeissa sen sijaan löytyy suoraa korrelaatio tulostason ja painoluokkien väliltä.

Toki mainitsemassasi maratonissa huiput painanevat poikkeuksetta alle 80 kiloa. Mielestäni siihen löytyy muutamakin hyvä syy, miksi painoluokkalajeissa on painoluokat, mutta esim. maratonilla ei ole yli 80-kiloisten sarjaa.
- huippumaratoonari voi olla 150- tai 190-senttinen, eikä synnynnäiset ominaisuudet ole esteenä olla ns. optimipainoinen. Sen sijaan 160-senttisen miehen on vaikeaa olla absoluuttisesti hyvä voimailija tai kamppailija
- edellä mainitusta syystä painoluokkalajeista tulisi hyvin epäterveitä ilman painoluokkia, koska kaikki pyrkisivät olemaan mahdollisimman painavia
- kamppailulajeissa viihdyttävimmät ja teknisimmät matsit jäisivät historiaan kaikkien ollessa ikibulkilla
- kamppailulajeissa vakavien loukkaantumisten riski kasvaisi painoerojen kasvaessa

Toki voidaan ajatella, että pienikokoisten ei ole määrä olla hyviä voimailussa, kuten lyhyiden ei ole määrä olla hyviä koripallossa tai hidassoluisten pikajuoksussa, mutta mielestäni painoluokat tekevät vain joistakin lajeista mielekkäämmän.

Sitten kun tasoeroja lähdetään tasoittamaan painoluokkien lisäksi esim. veteraarisarjoilla ja kamppailulajeissa vieläpä vyöarvoilla, niin kieltämättä sellaisille mestaruuksille ei löydy itseltäkään arvostusta.
Kyllähän painoluokille löytyy perustelut viihteen puolelta kuten sanoit. Varmaan jo ammoisista ajoista on otelleet isot karjut keskenään ja sitten pienemmät on vilkuilleet pienemmistä kavereista tappelukumppania. Se ei vaan tässä altius, fortius -ajattelussa toimi tasoo nostavasti vaan tosiaan tasottavana tekijänä. Ei mulla niitä painoluokkia vastaan oikeesti sinänsä mitään ole. Kunhan pohdin. Ne ehkä viedään vaan liian pitkällä ja sitten tulee näitä naurettavia tuloksia joissa tangon nostamalla tulee maailmanmestaruus. Eipä sekään ole multa pois tietty
 
Pitääkö toi oikeesti paikkansa, ettei niitä lajeja tiedetä?
Tää pisti silmään, en itekkää hirmusen aktiivinen oo seuraa lajii mut se on iha tavallista et lajeja pidetään pimennossa esim niin että edellisenä iltana selvii lajit. Ja voi olla myös niin että yksi lajeista pidetään pimennossa niin kauan että edellistä tehdessä et tiedä mikä seuraava on.
 
Kyllähän CFssä näkee huonoja tekniikoita väkisin välillä. Painonnostoa toistoina aikaa/toista vastaan niin sellaista se on.
En kyllä tiedä ketään Vaginaattorin lisäksi joka jättäisi kisassa ruman rinnallevedon ottamatta ylös.
Sääntöhän on maasta rinnalle, tyyli vapaa, noin yksinkertaisesti. Eikö se ollu just se mitä haettiin?

Juttu on nimenomaan sama kuin 10 tai 7 ottelussa. Kaikkea pitää harjoitella niin joku jää aina heikommaksi.

CFssä vielä niin että lajeja on enemmän niin joissain voi suosiolla jättäytyä terävimmästä kärjestä ja paikata sen seuraavassa.
Tosin taitaa ihan huiput olla jo top3 lajissa kuin lajissa?
 
Aikalailla ne cf-lajit kuitenkin noudattaa suht samoja kaavoja, mitä tässä lajia seurannut aika alusta alkaen. Ei siellä useinkaan mitään älytöntä tule, mutta joskus kyllä ja se on aika kivaa semmonen. Kiipeilyäkin ne yritti mukaan, muttei tullut mitään, ku ei ne päässy edes lasten reittejä. Joku pelkillä käsillä isoilla kahvoilla -tyylinen kuriositeettijuttu vois olla ehkä ok.
 
CKyicgIUYAAbz7A.jpg


Tää CF Gamesien The Pig oli mun mielestä melko innovatiivinen laji. Tota palikkaa pääsi just ennen suoritusta kokeilemaan. Nyt se taitaa olla vakiintunut ja porukka treenailee saleilla noilla, mut muistaakseni tää laitettiin suoraan kisaan ilman, että kukaan oli sillä treenannut. Yksinkertainen laji ja mittaa juurikin noita pohjaominaisuuksia, joista @beginner puhui.
 
Samaahan oli vahvamieskisoissa aikanaan, että lajit tulis ikäänku puskista. Se on kuitenki yllättävän hankalaa keksiä ja järjestää pitkän päälle, joten tietty valikoima on ikäänkuin käytännöllistä sitten. Yleisominaisuuslajit ja perinteisemmät on ihan mukava juttu crossfittiinkin ja joskus semmosia paikallisia erikoisuuksia toki onkin mukana.
 
Kyllähän CFssä näkee huonoja tekniikoita väkisin välillä. Painonnostoa toistoina aikaa/toista vastaan niin sellaista se on.
En kyllä tiedä ketään Vaginaattorin lisäksi joka jättäisi kisassa ruman rinnallevedon ottamatta ylös.
Sääntöhän on maasta rinnalle, tyyli vapaa, noin yksinkertaisesti. Eikö se ollu just se mitä haettiin?

Juttu on nimenomaan sama kuin 10 tai 7 ottelussa. Kaikkea pitää harjoitella niin joku jää aina heikommaksi.

CFssä vielä niin että lajeja on enemmän niin joissain voi suosiolla jättäytyä terävimmästä kärjestä ja paikata sen seuraavassa.
Tosin taitaa ihan huiput olla jo top3 lajissa kuin lajissa
Korjaus: jossei olis satoja tonneja pelissä, vaan pelkkä voimailun yliherruus, ni vinkuisin paskoista standardeista aivan varmasti. Menisin joko niiden mukaan päätäni pyöritellen, tai vaatisin paremmat. Koska miksei? Ei oo mitään taloudellista hyötyä pelissä, vaan pelkkä kunnia. Hävitessäni tuntisin itteni tyhmäks, koska lähteny kyseenalaseen spedeilyyn mukaan. Voittaessa ei olis tod. näk kauheen voittajafiilis. Ei kilpailussa oo mitään järkeä, jos sitä ei tehä kunnolla, ja muna ihan umpihuurussa. Täytynee vielä lisätä loppuun että imo.
En mä tätä 👇 missään nimessä diskais, mut ööö... jtn jtn jtn.
1675687346182.png
 
Back
Ylös Bottom