Eihän sitä vaikea olekaan suorittaa, vaan vaikea tuomaroida, jos tehdään näitä kaikkien ihailemia mystisiä
puhtaita leukoja. Käytännössähän toi tarkottais sitä, et pitäis jollain tuomaroida, että selkärangassa, lonkka-, polvi- ja nilkkanivelissä ei tapahdu liikettä. Tätä vois silmämääräisesti tarkastella toki, mut sit lähestytään jotain taitoluistelutyyppistä arvostelua, joka ei sovi voimailuun. Rytkönen muistaakseni järkkäsi vuosia sitten jotku kehonpainokisat, joissa oli lajina toistolisäpainoleuanveto jotenkin polvet ja nilkat lukossa. Poistaa aika paljon tuota paljon puhuttua heilumista.
Toi sun kuvaus vahvoista mielipiteistäsi kuulostaa aika periaattelliselta, joka on mun mielestä haitallista vaan sulle itelles. Oon iteki aika jäärä noin yleisesti, mut joskus on ihan hyvä olla avoin ja olla valmis muuttamaan mielipidettään. Ei sun toki lauman mukana tarvii vaeltaa, jos se ei tunnu hyvältä. Muistan sen dippikeskustelun edellään ja vetäydyn nöyrästi tästä väittelystä ennen kuin se alkaakaan.
@J.Jake mä opettelin käsilläkävelyä joskus kaksvitosena. Siihen meni ihan tuhottomasti aikaa ja olis treenistä huolimatta jääny ne CF-kisojen rampit ja portaat tassuttelematta.
Eikö toi lähentele vähän jo oksymoronia? Jos se on niin helppo tehä, ni sithän sen vois myös... halutessaan tehdä? Mä en oo todellakaan mikään forminatsi, mut
. Puhtaita leukoja jos haluu pakottaa, ni jalat ihan vähän suorina eteen vois toimia? Ehdotin joskus läpällä L-istuntaa heh. Mut jalkoja vaan vähän eteen, ja niiden täytyy pysyä siellä. Ehkä eläköitetään tää aihe, ja todetaan että ollaan vaan eri mieltä. Mun mielipide ei(yllättäen) muuttunu edes 1% tässä aiheessa, josta oon kyllä ihan kiitettävästi keskustellu vuosien varrella. En päätynyt mielipiteisiini yhen yön aikana
Juu periaatteet on tiukassa. Kivinen voi tie olla, mut ei ole pelkästään haitallista tietenkään, ja riippuu periaatteista. Osa varmasti hyviä, perusteltuja, riippuen keneltä kysyy. Nettikeskustelussa mun periaatteita on esimerkiksi: 1. Ei henkilökohtasuuksiin menemistä. Pysytään aiheessa, tai myönnetään karvas tappio. 2. Totuus tosin menee kaiken edelle, ja siinä ei mielipiteet, tai kenenkään tunteet paina. 3. Laatu>määrä, eli en tuu ikinä taipuun enemmistön painostukselle. Netissä varsinki lynch mobit on kova sana. Oon tarpeeks avoin, ja jos oon absoluuttisen väärässä, tai en kykene perusteleen jtn, ni myönnän sen välittömästi. Tässä ko. keskustelussa tää ei vaan oo hirveen todennäköstä, koska perustuu vahvasti mielipiteillekin. Vaikka 5+vuoden takasessa menneisyydessä rypeminen onki aika hyödytöntä, eikä anna kuvaa nykyhetken treenistä, ni voin kyllä myöntää olleeni mm. tuossa dippiväännössä osittain väärässä. Kaikkea vastuuta en silti noista menneisyyden paskamyrskyistä suostu ottaan. Kanssaväittelijöillä oli myös osalla defenssit pinnassa ajottain, ja lynkkaus-mentaliteetti, pilkunnussinta moodi tulilla. Turhaa vetäydyt. Tää vetelee jo viimesiään, ja kieltäydyn muutenki osallistumasta tollasiin turhanpäiväsyyksiin enää. Nääki paasaamiset oli pienimuotonen lipsahdus, joita kuuluis varmaan katua right about now :d. Yritän kuitenki olla parempi ihminen
.Netissä on ihan ihmekäytöstä muutenki.
Kuka ikinä oli tuollonki oikeessa/väärässä, ni olihan se heikko esitys silti, että te jouduitte vinkumaan Mikea bannimaan mut
. Mikähän ton irl-versio on? Mukiloitte mut joukolla, ja muuraatte seinän sisään, ku en taivu tahtoonne. Sniff*. Mutjoo... ei eletä menneisyydessä. Jos alkaa ahistaa, älkää vastatko mitään mulle, ni jatkan matkaa.
Ei pidä paikkaansa, perhosleuoissa liikutaan ylhäällä tankoa kohti ja tällöin on mahdotonta viedä leuka vaakasuunnassa tangon yli ilman, että sattuu pahasti. Tarkoittanet kippileukoja.
Niistähän saa toki olla mitä mieltä vaan ja monella tietty kultastandardi liikkeille onkin, mutta tässäpä minun näkemykseni siltä varalta, että pelkän paasaamisen sijaan haluat keskustella.
Crossfitin yksi pääajatuksista on se, että osallistujat eivät tiedä lajeja etukäteen. Kisaa markkinoidaankin lauseella "fittest on earth", joka sopii tuohon siinä mielessä, että kun tekniikkaa ei pääse hiomaan, niin kyseessä on enemmän juurikin pohjaominaisuuskilpailu. Selkeästi lajin imago on olla mieluummin kova kuin kaunis. Jos kilpaillaan lajeissa, joissa kaikki on "paskoja", niin karrikoidusti kovakuntoisin voittaa. Asia ei tietenkään ole niin yksioikoinen, koska on vakiintuneita, kisoissa usein toistuvia liikkeitä, ja lisäksi joku on aina teknisesti parempi kuin toinen, riippumatta siitä onko harjoiteltu ollenkaan. Kuitenkin tämä on yksi tapa nähdä asia.
Toiseksi, kuten jo joku toinenkin sanoi, on tietyllä tavalla puhtaampaa kilpailua rajoittaa suoritustekniikkaa mahdollisimman vähän. Tällöin voidaan hyödyntää juuri niitä omia vahvuuksia. Tyyliin noston alku- ja loppuasento määrätty, suoritustapa vapaa.
Kolmanneksi, missään lajissa, jossa on noin paljon erilaista tekemistä, ei tule olemaan yhtä hyvät suoritustekniikat kuin ko. lajia päälajinaan harjoittelevilla. Myöskään alemmalla tasolla jossain lajissa kilpailevilla ei liene yhtä hyvä tekniikka. Onko se syy olla tekemättä ja kilpailematta? Jotkut kymmen- ja seitsenottelijat heittää MM-tasollakin keihästä aivan totaalisen avuttomalla tekniikalla, pitäisikö heidänkin lopettaa larppaamasta sitä lajia?
Neljänneksi, liikkeitä nimetäänkin usein uusiksi, esim. "ground to overhead". Tiedän, että et välitä, mutta sanonpahan vain.
Ja viimeisenä täyty vähän ihmetellä logiikkaasi. Crossfitissa pitäisi asiat tehdä nätimmin, mutta muissa lajeissa, kuten keihäänheitossa, on ihan sama miten se keppi lentää? Ja minkä takia fiksuus ei saisi olla osa suoritusta, oli kyseessä voimalaji tai ei? "Selkeesti taitolajeihin" en kyllä kamppailua saati yleisurheilua laske, enkä crossfittiä voimalajiksi. Usko pois, tekniikkanatsismi on mulle hyvin lähellä sydäntä ja jos saisin valita, niin tasatuloksella noston kauneuden pitäis mennä aina kehopainoedun edelle, mutta mun mielestä ihmisillä on vähän kummallisia mielipiteitä siitä, millasta liikettä toiset ihmiset saavat kropallaan tuottaa.
Okei. En sit ilmeisesti tiedä perhosleuan ja kippileuan eroa, ja käytin kyseistä termiä liian hätäseen. Mun silmiin ainoa ero on momentumin määrä, ja se että toisen voi joku halutessaan luokitella skilliksi. Jos oon väärässä, ni sit oon. Tässähän me keskustellaan. Mä signaturetapaani heitän tällasta provoa, tai öhm... siis vitut tämä edes ole mitään provoa. Meen vaan suoraan asiaan, enkä lähe kauniisti asetteleen sanojani. En nää asiassa mitään automaattisesti väärää. Asiat voi esittää monella tapaa, ja tää on monesti mun tapa
. Raskasta lukea? Ehkä. Mä osaan olla hyvin raskas, ja vaikee ihminen. Pitääkö toi oikeesti paikkansa, ettei niitä lajeja tiedetä? Voiko kisassa olla joku laji mitä kukaan ei oo etukäteen tienny/treenannu, vai enemmänkin, että mikä mahdollisista tunnetuista optioista tulee? Vaikee kuvitella, et sokeena vaan porukka pistetään käveleen käsillään. Cool jos näin on, koska tuo olis ihan jännää.
En mä puhu ees hyvästä tekniikasta, vaan ihan hirveestä tekniikasta, mitä ei voi mitenkään puolustella. Siis joku kilpailija vetää sellasen riven, et näkee välittömästi että A) hältä puuttuu ihan täysin liikkuvuus yläkropasta edes saada se tanko asentoon, B) väkisin silti grindaamalla saattaa johtaa johki pahannäköseen kyynerpäävammaan, ja C) noston failatessa varasuunnitelmaa ei oo olemassa. Kyllä mä oon ollu siinä luulossa, että kaikki kilpailijat treenaa noita perusliikkeitä hyvin aktiivisesti. Mut ok. Kuten aiemmin sanoin, en seuraa mitään lajia hyperfokuksella, eli oon toki altis ihan tietämättömyydellekin. Oon mä kuitenki Crossfitkisoja semisti kattonu, ja siellä on tiettyjä toistuvia ilmiöitä ollut havaittavissa. Etten vaan vahvistusharhoihin, & Infinite Elgintensityn Crossfit dissaus videoihin luottoani laita :d. En tiedä kymmen, enkä seitsenottelusta yhtään mitään, joten en voi sanoa oikeen yhtään mitään. Jos se keihäs lentää pitkälle heillä, ni mikäs siinä.
Juu ei liikkeiden uudelleennimeämiset tunnu olennaiselta jutulta tässä. Varmaan painostuksesta muutettu lopulta.
Keihäänheitto ei ollu paras esimerkki multa, koska voima siinäki jyllää kuitenki ihan kiitettävästi, vaikka tekniikka oliski EHKÄ tärkeempää. Löytyykö keihäänheitosta edes yhtä esimerkkitapausta, missä joku velmu on omaksunu jonkun ovelan tyylin, jota joku on vinkunut epäreiluksi? Jos ei, ni kuhan se keihäs lentää, ni hyvin menee. Mun logiikka on se, että tulis ehkä kysyä, mitä lajissa X yritetään mitata. Jos voitto menee kaiken edelle, ni sit voi tonki unohtaa. Mulla ei mene. Tää on vähän hankala selittää. Unohdetaan ne rahapalkinnot sun muut häiriötekijät, ni KILPAILUN syvin olemus on yksinkertasesti tää imo: olit epäilemättä kaikin puolin paras. Sä tiiät sen, ja niin tietää kaikki muutkin, koska sun suoritukses oli vaan jumalallisin. Oikeesti luolamies shittiä.
Joskus väittelin(kysyin asiallisesti, lyhyesti
) ihan jonkun leuanvetoliiton äijjän/kilpailijan kaa, ja se perusteli mulle ton heilumisen sallimisen sillä, että halutaan suorituksesta koko kehon liike tjs. Ei suora lainaus, mut käytännössä noin. Monipuolisempi suorite tjs. Ainakin toi oli freesimpi näkökulma.
mutta mun mielestä ihmisillä on vähän kummallisia mielipiteitä siitä, millasta liikettä toiset ihmiset saavat kropallaan tuottaa.
Tota kohtaa/yhteyttä en tajunnu oikeen. Kaikki tää kiteytyy siihen, että mun standardit eroaa näistä, ja avasin suuni. Perus. Tuntuu, että tällä foorumilla on aina otettu kaikki ihan supervakavasti, oli aihe mikä tahansa.