Sairaanhoitajien vaatimukset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ronny11
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
heidän nykyiseen 2500€:n kuukausipalkkaan, joka sisältää lisät(lähde: iltasanomat)

Totaallista :anssi:

Ei se sitä ole. Sunkaan ei kannattaisi kommentoida jos asiantuntemus ei riitä yhden hymiön postitusta pidemmälle. Yleisimmin sairaanhoitajat tekevät 7 päiväistä kolmivuorotyötä ja tässä tapauksessa lisät tekevät n. 1000€ lisää kuukausipalkkaan.
 
Ehkä maksimissaan osastollani osastonhoitaja voi saada 2500, enkä siitäkään ole varma. En ole ottanut selvää. Itse saan sen 1800 euroa ja rapiat. Lisiä maksimissaan sen 0-150 euroa kuussa.

Olen leikkurissa, kuten sanottu, joten mielestäni tuosta työstä edellä mainittu raha ei ole kovinkaan kummoinen summa. En ole tuppukylässä töissä vaan suuressa keskussairaalassa, jossa leikataan käsittääkseni monia yliopistollisiakin sairaaloita enemmän.

En ole yhdenkään hoitajan kuullut tienaavan 2500 euroa kuussa. En kenenkään. Joten en tiedä mistä summat on revitty. Totuus on kuitenkin tämä. Tietenkin jotkut onnistuvat tekemään muhkeamman tilipussin silloin tällöin, mutta kyllä he sen myös tietävät tehneensä. Kokoajan töissä. Itselleni tuo 2500 euroa olisi nykyisessä työssäni täysin mahdoton suoritus. Enkä puhu laiskuudesta vaan mahdottomuudesta. Silti työt ei tuolla lopu koskaan. Ihmiset sairastuvat aina. Viimeistään silloin kaikki hoitotyön tärkeyden tajuavat kun ovat itse vuoteenomia. Ei tarvitse olla vanha ja raihnainen. Joku kaunis päivä...

Lisäksi tässä ketuttaa joskus se, että meillä nuo lisät kun eivät mene ihan niin kuin monella muulla alalla. Mieheni opiskeluiden ohessa käy kesätöissä tehtaalla (ilman mitään varsinaista alan koulutusta) ja repii kesätyöläisenä kaksinkertaista palkkaa kuin minä tuolla varsinaisessa työssäni. Hän ei juuri tee mitään ja sanoikin, ettei koskaan sitä duunia työkseen tekisi...niin merkityksetöntä. Se vaan on huvittavaa seurata kuinka moninkertaista palkkaa se minäkin päivänä sieltä repii.

Mutta ehkä on parasta, että sairaanhoitajat ruikuttavat omasta palkastaan ja muut omistaan. En ainakaan ryhdy joka lauseessani puolustamaan myös muita palkkakuopassa olevia.
 
Lisistä sen verran, että jos tekee pelkkää yövuoroa voi saada 600-700e lisiä.. siitä lähtee tietty verot pois..sen enempää lisiä ei voi kyllä saada hoitoalalla, itse tein viime vuonna koko joulukuun yövuoroa,(siis myös pyhät) ja lisät oli noin 700euroa miinus verot..

normaalisti lisät ovat noin 300-400euroa, tähän sisältyy ilta- yö- ja viikonlopputöitä..

käytännössä lisät tekevät verojen jälkeen kuukausipalkalle +-o tempun, eli kuukausi palkka n.1700 + lisät - verot = 1700euroa..

ja kenenkään joka ei ole hoitoalalla on turha tulla pätemään..
eiköhän me hoitohenkilöstö tiedetä tasan tarkaan paljo saadaan rahaa, ja mistä hyvästä..
 
Täysin samaa mieltä edellisen kanssa.

Harmittaa vaan itseäni, etten saa/voi osastollani tehdä haluamaani määrää edes noita öitä. Mielelläni tekisin. Siksi lisät jää vähäiseksi.
 
TomiTheHuge sanoi:
ja kenenkään joka ei ole hoitoalalla on turha tulla pätemään..
eiköhän me hoitohenkilöstö tiedetä tasan tarkaan paljo saadaan rahaa, ja mistä hyvästä..

Etteköhän näköjään kovin hyvin kuitenkaan.

maulukka sanoi:
Ehkä maksimissaan osastollani osastonhoitaja voi saada 2500, enkä siitäkään ole varma. En ole ottanut selvää. Itse saan sen 1800 euroa ja rapiat. Lisiä maksimissaan sen 0-150 euroa kuussa.
...
En ole yhdenkään hoitajan kuullut tienaavan 2500 euroa kuussa. En kenenkään.

Minkä vuoksi hoitohenkilöstö itse olis jotenkin paremmin perillä alan yleisestä palkkauksesta kuin kuka tahansa tilastolukutaitoinen? Henkilökohtaiset esimerkit on varsin liikuttavaa luettavaa, mutta niistä ei voi valitettavasti tehdä mitään yleistäviä päätelmiä. Pikemminkin tänne on ihan turha tulla kenenkään hoitoalalla työskentelevän pätemään omilla nyyhkytarinoillaan. Paskaa voi netissä jauhaa kuka tahansa. Ja teillä siihen on suurimmat henkilökohtaiset motiivit.
 
Heh, jos tietäisit insinöörin peruspäivän, niin keskustelu kääntyisi siihen ,miksi insinööreille maksetaan yleensä niin tuntuvaa palkkaa ;)

Mieheni opiskeluiden ohessa käy kesätöissä tehtaalla (ilman mitään varsinaista alan koulutusta) ja repii kesätyöläisenä kaksinkertaista palkkaa kuin minä tuolla varsinaisessa työssäni. Hän ei juuri tee mitään ja sanoikin, ettei koskaan sitä duunia työkseen tekisi...niin merkityksetöntä. Se vaan on huvittavaa seurata kuinka moninkertaista palkkaa se minäkin päivänä sieltä repii. .

Näiden valossa en voi vieläkään käsittää, miksi jotkut kehtaavat väittää, että sairaanhoitajille ei kuulu suurempaa palkaa... Kyllä se työ pääsääntöisesti on ihan muuta kuin seiskan lukemista kopissa...
Niin ja koulutus kuitenkin on melko pitkä, jos vertaa just vaikka tehdastyöläiseen...
 
En ole ikinä tavannut sairaanhoitajaa joka repisi tuon 1k jo pelkistä lisistä.. Kaikki kun eivät voi olla joka ikistä la-su yötä töissä jokaisessa listassa..

Kuinka monta sairaanhoitajaa Pikku-Eero olet tavannut ja nähnyt heidän palkkakuittinsa?
 
Luulen, että jos täällä joku tästä hoitoalan palkkauksesta voisi valittaa on itse hoitotyötä tekevät. Eikä se, että kertoo minkälaista palkkaa saa, ole mikään nyyhkytarina vaan totisinta totta. En ole sanonut, että kärsin joka päivä nälkää mutta ei sitä kutsumustakaan leivän päälle voi levittää.

Se, että kirjoitin etten ole kuullut kenekään tienaavan 2500 euroa, on totta. Yksikään osastomme hoitaja (joita on n. 70) ei tienaa tuota määrää. Ei myöskään tuttuni muissa sairaaloissa muilla osastoilla. Eivätkä sukulaiseni samoissa töissä. Tämä ei ole omalta kohdaltani mitään nyyhkyilyä tai itkemistä kovasta kohtalostani vaan maininta siitä, että näillä mennään. Miksi myöskään jauhaisin täällä paskaa palkastani. Ennemmin haluaisin sanoa, että Hei oikeasti mä tienaan sen 2500 euroa. Mutta ei niin ei.

Kovin nämä ei hoitotyötä tekevätkin tästä asiasta herkistyvät.
 
Kuinka monta sairaanhoitajaa PikkuEero olet tavannut ja nähnyt heidän palkkakuittinsa?

Jos sanoisin että tavannut ja keskustellut useiden kymmenien kanssa ja palkkanauhaa vertaillut parinkymmenen kanssa, niin en ainakaan yläkanttiin sulle sanoisi..
Kysy toki lisää, mielelläni sammutan tiedonjanosi näin veemäisen työpäivän jälkeen..
 
Mä en olis halunnu kerskua, kun täällä on näköjään palkkakuopassa olevia sisaria ja veljiä linjoilla, mutta meidän osastolla kaikki hoitsut tienaa poikkeuksetta yli 2500€ ilman lisiä. Parhaat saa lisien kanssa sen 3000-5000 kuussa. Ollaan saunailloissa vertailtu palkkakuitteja ainakin 100 tyypin kanssa. En oo muuten ikinä kuullu kenenkään tienaavan alle ton 2500€ vaikka kaikki kumminkaimat on 5.polven sairaanhoitajia. Ilmeisesti nää palkat vaan näköjään vaihtelee työpaikoittain jonkin verran.
 
Ehkä se sitten kuuluu tähän hoitaja-luenteenkuvaan, että pitää pysyä hiljaa ja näkymättömissä. Samalla palkalla vuosisatoja. Turha niitä korottaa, koska hyväksi on havaittu. Me mitättömyydet kun teemme halvallakin töitä, niin miksi nostaa.

Edes nettikeskustelussa ei saa sanoa mitä tienaa jos joku kysyy. Nöyränä vaan sisaret ja veljet. Eiköhän tässä ole ihaninta, että saa tehdä kutsumustyötään. Perhe nauttii tästä kutsumuksesta ja lainat voi kuitata sillä pankissa.

Irvailkoon tulevat potilaamme kuinka paljon tahansa. Sairaalassa nähdään!!!
 
Maulukka sanoi:
Sairaalassa nähdään!!!
Ihailtava asenne.

Oot selvästikin kutsumusammatissa.
 

Katsokaa nyt hyvät ihmiset tuota hey-keen laittamaa linkkiä, niin ei tarvitse enää arpoa, paljonko sairaanhoitajien palkka on. Jos sairaanhoitaja ja vaikka jokainen sairaanhoitajan työkaveri tienaa alle 2000e kuussa, niin voi kyynel. Olette sillon vain huonossa paikassa töissä. Sairaanhoitajan keskiansio on kuitenkin valtakunnallisesti 2422e ja mediaanikin 2346e.

Kuntasektorin kuukausipalkat ammateittain 2005

Kokonaisansio, sairaanhoitaja:

Yhteensä 2422e
1. desiili 1993e
Mediaani 2346e
9. desiili 2943e

Nyt, kun faktat tiedetään, voidaan lopettaa arpominen, mutuilu ja itkeminen ja palata takaisin itse aiheeseen, eli hoitajien palkankorotusvaatimukseen ja sen järkevyyteen. Olkaa hyvä.
 
harva näyttää tietävän millaista duunia hoitoalalla tehdään. on niin hiton helppoa sanoa, että ette tarvi lisää liksaa, tehän vain istutte ja puhutte paskaa koko ajan. tervetuloa vain kokeilemaan, kyllähän jokainen osaa tuon paskan puhumisen ja kahvin juonnin. sitähän on hoitotyö. hoitotyötähän osaa kuka tahansa tavis.

"miksi hoitajille lisää palkkaa kun ne vaan istuu ja koneella ovat, juovat kahvia ja lukevat lehtiä?" no, mitäpä muuta tehdään vuoron ainoalla tauolla. ehkäpä sillä koneella voidaan kirjata ylös raportit, lähetteet, kotiutumiset yms. nykyään kun tämä kirjautuminen tapahtuu lähes kokonaan tietokoneella. mutta sehän on netissä roikkumista lähes poikkeuksetta. mites ne metallialan (tai muun alan) työntekijät taukonsa pitävät - 3 x päivässä? (en kaipaa vastausta!) kaipa hoitajat saavat pitää vuoron aikana edes yhden tauon. toki se on siihen aikaan aina kun asiakaspalvelullinen taksimies tulee hakemaan potilasta. kutsumusta ei levitetä leivän päälle, mutta hei eihän meidän hoitajien tarvitse syödä. mitä ne tauot oikein on?

tässä joku vinetti että kun hän joutuu auttamaan potilaalle vaatteet päälle ja auttamaan pyörätuoliin kun on hakemassa asiakasta. noh, se potilas varmaan on sellainen 120kg vuodepotilas, että pyörittelet sitä pedissä pukien päästä varpaisiin ilman potilaan omaa avustusta. vaihdat sille vielä vaipan, eihän me hoitajat niitä vaihdeta. maatkoon paskoissaan. totta kai, jos potilas vielä vastustelee, yrittää lyödä, puree, nipistää, haukkuu huoraksi ja sylkee, tekevät ko. asiat tilanteensa entistä muikeamman. se jos taksimiehenä autat takin ylle potilaalle (joka yleensä on aika yhteistyökykyinen), ni voi elämä! kyllä nyt on helvetin vaikeaa kun asiakaspalvelutyössä joudut auttamaan.

liitoilta odotetaan aika paljon tulevissa palkkaneuvotteluissa. naisvaltainen ala, kuka meille nyt haluaa antaa lisää palkkaa. on se saatana kumma että muille aloille kyllä palkkaa lisätään, mutta sitten jos hoitajat erehtyvät esittämään palkkatoiveensa (kysymyksessä kuitenkin ihmisten hoitaminen) on yhtäkkiä meidän työ pelkkää tauoilla istumista ja hyvää palkkaa saadaan, entäs ne muut alat jne. odotan oikein koska alkaa lakko. siihen olen valmis!
 
Siis tän on pakko olla provo, onhan, onhan..
On:rolleyes:

harva näyttää tietävän millaista duunia hoitoalalla tehdään. on niin hiton helppoa sanoa, että ette tarvi lisää liksaa, tehän vain istutte ja puhutte paskaa koko ajan. tervetuloa vain kokeilemaan, kyllähän jokainen osaa tuon paskan puhumisen ja kahvin juonnin. sitähän on hoitotyö. hoitotyötähän osaa kuka tahansa tavis.

Aivan. Ihan hemmetin raskasta työtä ja palkaksi saa haistatukset. Peruspalkka on koulutuksen kestoon nähden kohtuullisen huono, etenemismahdollisuudet usein heikot. Sitähän se on naisvaltaisilla aloilla edelleen, valitettavasti.

Ja mitä ihmettä jotkut lisät nyt kuuluu peruspalkkojen vertailuun? Ne on just vaan niitä korvauksia ikävään aikaan tehtävästä työstä.
 
Katsokaa nyt hyvät ihmiset tuota hey-keen laittamaa linkkiä, niin ei tarvitse enää arpoa, paljonko sairaanhoitajien palkka on. Jos sairaanhoitaja ja vaikka jokainen sairaanhoitajan työkaveri tienaa alle 2000e kuussa, niin voi kyynel. Olette sillon vain huonossa paikassa töissä. Sairaanhoitajan keskiansio on kuitenkin valtakunnallisesti 2422e ja mediaanikin 2346e.

Nyt, kun faktat tiedetään, voidaan lopettaa arpominen, mutuilu ja itkeminen ja palata takaisin itse aiheeseen, eli hoitajien palkankorotusvaatimukseen ja sen järkevyyteen. Olkaa hyvä.

Tuo on tilasto vain julkisen sektorin palkoista eli se ei anna tyhjentävää vastausta hoitajien palkkaukseen. Myös yksityisellä puolella työskentelee paljon hoitsuja. Ja saavat luultavasti myös parempaa liksaa siellä.
 
Jos sanoisin että tavannut ja keskustellut useiden kymmenien kanssa ja palkkanauhaa vertaillut parinkymmenen kanssa, niin en ainakaan yläkanttiin sulle sanoisi..
Kysy toki lisää, mielelläni sammutan tiedonjanosi näin veemäisen työpäivän jälkeen..


Ei sun tarvitse mua opettaa, minulla on ihan riittävästi tietoa sairaanhoitajien palkoista. Siksi toiseksi suoraan sanottuna epäilen että puhut paskaa, sillä jos todellakin olisit nähnyt 3-vuorotyötä vakituisessa työsuhteessa olevan sairaanhoitajan palkkanauhan et esittäisi noin paikkaansapitämättömiä väitteitä.
 
Back
Ylös Bottom