Sairaanhoitajien vaatimukset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ronny11
  • Aloitettu Aloitettu
muistuttaisin vielä, kun hoitajan ammatista puhutaan, että joka ainut päivä sadat sairaanhoitajat ovat täysin itsenäisesti, omilla toimillaan vastuussa siitä, että potilaat pysyvät hengissä. jokainen nukutuksen aikainen lääke lasketaan milligrammoilleen ja pienikin virhe suuntaan tai toiseen voi aiheuttaa mittavat vahingot.

Eikös se kuitenkin ole anestesialääkäri joka hoitaa tuon laskemisen?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niin kauan kun muistan lehtiä lukeneeni, ovat sairaanhoitajat valittaneet palkoistaan, joten tuskin alan palkkataso on tullut yllätyksenä sitä opiskelemaan lähteneille. Siksi ihmetyttääkin, miksi ehdoin tahdoin mennään alalle, jossa palkkataso ei ole tyydyttävä ja sitten valitetaan pienestä palkasta? Sitä (tässäkin tapauksessa) saa mitä tilaa..

Tuota noin. Alalle lähtemiseen vaikuttaa muutkin asiat kuin pelkkä palkka. Tässä on vain ollut jo pitkään sellaista makua, että hoitajia (muitakin kuin sairaanhoitajia) rangaistaan valinnastaan ehdoin tahdoin. Terveydenhuoltoalan ongelmana on esim. se, että suurimmalla osalla muista ihmisistä on se käsitys, että tuota työtä tehdään hyvän tahdon voimalla. Ei. Se on kovaa ammattityötä, josta pitäisi maksaa ammattilaisen palkka. Tuo sinun kirjoituksesi heijastelee melkoista ajattelemattomuutta. Mietippä ketkä sinua ja omaisiasi hoitavat sairaalassa.
 
Ja jotenkin "huvittavaa" tässä on se että esimerkikai paperi, merimies, kuljetus jne. aloilla näitä vaatimuksia voidaan vahvistaa tuntuvasti sillä että pistetään ekana lakkouhka päälle ja sitten lakkoillaan. Tämä on nähty varsinkin viime vuonna tuolla paperipuollella toimivaksi. Mikä parasta näin myös lääkäri puolella. Mutta entäs sitten hoitopuolella. Pystyykö sairaanhoitajat/lähihoitajat ja muut kaltaiiset menemään lakkoon? Jo moraaliset velvoitteet estävät tämän...
 
Voisin myös väittää, että aika harvalla on kuitenkaan edes tajua mitä se sairaanhoitajan työ voi olla.

Itse työskentelen leikkausosastolla leikkaussalissa ja heräämössä. Yhdessa salissa leikkauksen aikana työskentelee kolme sairaanhoitajaa eikä se kirurgi tai anestesialääkäri pahemmin töitä tee siinä salissa ilman koko sitä tiimiä.

Itse saan peruspalkkana 1800 euroa. Lisiä ei tule kuukaudessa kuin keskimäärin noin 100-150 euroa. Riippuu tietenkin kuinka paljon erikoisvuoroja minäkin päivänä onnistun tekemään. Se kaikki on pois omasta vapaa-ajasta. Tästä huimasta summasta verot pois ja käteeni jää noin 1100 e, josta sitten lähden maksamaan lainaa ym. muita menoja.

Mitä SINÄ käytännössä teet leikkauksen aikana siellä salissa?

Ja jos käteen jää 1800 eurosta vain 1100 euroa ja vielä (asunto?)lainaa on tuomassa verovähennyksiä, niin mahtavat veronpalautukset on tiedossa. Kannattais varmaan tarkistuttaa jo vuoden aikana sitä prosenttia oikeammaksi. Tuossa veroprosentin pitää olla jo lähemmäs 40, jos noin vähän käteen jää. Todellisuudessa noilla tuloilla ilman vähennyksiä riittäisi sellainen 20 tienoilla oleva veroprosentti ja käteen pitäisi jäädä reilut 1400. Tietenkin oma valinta, jos ottaa sen useamman tonnin sitten vasta palautuksina. Tuo ei kuitenkaan tee siitä palkasta surkeista surkeinta.
 
Tuota noin. Alalle lähtemiseen vaikuttaa muutkin asiat kuin pelkkä palkka. Tässä on vain ollut jo pitkään sellaista makua, että hoitajia (muitakin kuin sairaanhoitajia) rangaistaan valinnastaan ehdoin tahdoin. Terveydenhuoltoalan ongelmana on esim. se, että suurimmalla osalla muista ihmisistä on se käsitys, että tuota työtä tehdään hyvän tahdon voimalla. Ei. Se on kovaa ammattityötä, josta pitäisi maksaa ammattilaisen palkka. Tuo sinun kirjoituksesi heijastelee melkoista ajattelemattomuutta. Mietippä ketkä sinua ja omaisiasi hoitavat sairaalassa.

Arvostan toki hoitohenkilökuntaa ja mielestäni alaa pitäisikin uudistaa ja tehostaa sekä muuttaa palkkaus motivoivammaksi. Julkinen terveydenhuolto on niin vanhankantainen laitos, että yksityisellä puolella jo muinaisjäänteeksi jäänyt vastakkainasettelu työntekijöiden ja työnantajien välillä on vielä voimissaan ja sen mukaan pitäisi myös valita toimenpiteet "työhygienian" korjaamiseksi. Tältä kantilta äkkiseltään ajateltuna kummaksuttaa, miksi hoitajien etujärjestöt ovat niin hampaattomia, ettei asioita saada kuntoon. Eikös nyt olekin liikkeelä puheita uudesta kilpailevasta "hoitajaliitosta". Tämäkin on selvä indikaatio, että myös kentällä koetaan etujärjestön toiminta puutteelliseksi.

Eli jos työolot ja palkkaus halutaan kuntoon on vaihtoehtoja lähinnä kolme:
1) Työskentely ulkomailla (Norja, Englanti yms.)
2) Työskentely yksityisellä puolella Suomessa
3) Kollektiivinen etujärjestön vahvistaminen Suomessa, jonka avulla saadaan neuvotteluvoimaa ja myös julkisen puolen terveydenhuollon asiat paremmalle mallille. Tämä voisi tuoda tervettä muutospainetta myös laajemmalti säälittävässä kunnossa olevaan julkiseen terveydenhuoltoomme (turhan työn karsiminen ja toiminnan tehostaminen, rahoituksen korjaaminen, tulosvastuullisuuden lisääminen (esim. terveydenhuollon palkitseminen jos kuntalaiset pysytään pitämään terveinä (mittareina esim. työkyvyttömyyseläkkeet yms.)).
 
Toinen asia on tuo toiminnan tehostaminen. Sillä saralla tosiaan olisi kirveellä töitä. Esimerkiksi Töölön sairaalalle tehtiin diplomityö toiminnan tehostamisesta ja uudelleen organisoimalla hoitoonpääsyaikoja voitiin lyhentää noin luokkaa 40 %. Terveydenhuollon perusongelmanahan on se, että maksaja ja käyttäjä ovat eri tahot. Sairaalat eivät nykyisessä mallissa juurikaan hyödy toiminnan tehostamisesta kun samat rahat tulee kuitenkin yhteiskunnan kassasta.
Tuo diplomityö oli mun mielestä vähän kyseenalainen, mutta ei siitä sen enempää.
Totta kyllä että hussilla olisi paljon enemmän hoitajia, jos hoitajat vapautettaisiin turhista toimistotöistä oikeisiin alansa töihin ja palkattaisiin osastoille oikeita sihteereitä, mutta eihän osastoilla sihteereitä tarvita kun siellä hoidetaan potilaita. Joissain paikoissa on oikeita osastonsihteereitäkin, mutta ei tosiaan kaikkialla.

4 hoitajaa lähti hussilta eräältä osastolta samaan aikaan, kun huomasi saavansa saman tulotason kun meni kokoamaan komponentteja eräälle elektroniikka alan tehtaalla eikä tarvitse tosiaan kärsiä raskaan työn ongelmista.
 
Eikös se kuitenkin ole anestesialääkäri joka hoitaa tuon laskemisen?

ei todellakaan ole. anestesialääkäri antaa määrät, mutta hoitaja laskee oikeat sekoitussuhteet. ei ne lääkkeet ole valmiina niissä ampulleissa siinä vahvuudessa suhteessa toisiinsa joissa se lääkäri kulloisellekin potilaalle ne haluaa annostella.

siinä hoitaja pyörittelee milligrammoja/millilitroissa = grammaa per tunti jne. -tyyppisiä lääkelaskuja, tarkistaa koko ajan että riittävästi lääkkeitä on saatavilla oikeilla suhteilla, tarkkailee monitorista potilaan tajunnan tasoa, merkkaa kaikki annetut lääkkeet mikrogrammalleen ylös tiedostoihin ja anestesiakaavakkeeseen ja omalla työllään vastaa siitä että kaikki menee oikein.

anestesialääkäri ei edes ole salissa välttämättä toimenpiteen aikana. saattaa käydä välillä katsomassa, mutta mukana tietysti aina nukutuksen ja herätyksen aikana.

instrumenttihoitajan tehtäviä saakin sitten luetella joku muut, mutta jos nyt lähdetään vaikka siitä että hakee kullekin kirurgille mieluiset instrumentit valmiiksi, kokoaa instrumenttipöydät steriilisti, tietää mitä käsikappaletta milloinkin kirurgille ja assarille ojentajaa ja tarvittaessa toimii itse kädet potilaassa assisstenttina myös. laskee neulat, sidokset, haavansulkijat ja pitää huolta että mitään ei jää potilaan sisään jne. tässä vain ihan pieni pikkiriikkinen osa työtä.

potilasturvallisuus, valvonta, lääkkeiden anto, lääkelaskut, aseptiikka, infektiokontrolli jne. kaikki on hoitajan käsissä.
 
Pistän nyt sitten oman lusikkani soppaan ja hämmennän oikein kunnolla.

Sairaanhoitajien palkka pyörii siis siinä +-2000 euroa kuussa lisineen. Kertokaapa minulle (ne, jotka noita lisiä eivät "palkaksi" laske), että miten ne teidän lisänne eroavat muiden ammattien lisistä? Ovatko palomies-sairaankuljettajat vain aamuvuoroissa? Ovatko he vain arkisin töissä? Turha valittaa, että osa palkasta on lisiä - niin se on monessa muussakin ammatissa.

Toinen juttu on tämä työn vaativuus. Sen käyttäminen argumenttina tässä palkkakiistassa on aika heikoilla jäillä. Miten on, onko poliisin työ helppoa? Hehän joutuvat käsittelemään päivittäin humalassa riehuvia ihmisiä, jotka käyvät päälle välillä. Tämän lisäksi voitte uutisista lukea, mitä kaikkea poliisitkin joutuvat kokemaan töissään. Ette te (?), sairaanhoitajat, ole mitenkään erityisessä asemassa työn vaativuuden suhteen. Löytyy iso pino ammatteja, joissa joudutaan käsittelemään yhtä vaativia asioita (kuolema, sairaudet, onnettomuudet jne).

Tuo 500€/kk on minusta aivan naurettava vaatimus, anteeksi nyt vain pakkiksen sairaanhoitajat. Olisiko ollut TS Extrassa lähiaikoina eräs nuori sairaanhoitajanainen, joka perusteli palkankorotusta mm. sillä, että työhön vaaditaan 3-4 vuoden koulutus. No shit? Harvempaan ammattiin pääset suoraan peruskoulun jälkeen (älkää nyt hyvät ihmiset takertuko tähän).

Ja jos vielä lisätään vettä myllyyn, niin korotuksia voisi suoda myös (sairaanhoitajien ohella, tosin REALISTISIA korotuksia) vartijoille, palomies-sairaankuljettajille, kaupan alan työntekijöille, siistijöille (ehdottomasti heille) ja lasten ja nuorten parissa työskenteleville. Monet näistä saavat huonompaa palkkaa kuin sairaanhoitajat, onko heidän työnsä siis helpompaa tai vähäpätöisempää?
 
tässä tullaan perustavanalaatuiseen kysymykseen yhteiskunnan toiminnasta ja siitä millä rattaita pyöritetään.

palkkoja maksetaan niissä ammateissa, jotka tuottavat jotain. ja tämä jotain ei ole siis hyvää mieltä, pyhää henkeä tai sivistyneitä kansalaisia. se jotain on rahaa, rahaa ja rahaa.

joten sitä sietää sitten kysyä, että mikä on oikeudenmukaista ja mistä pitää aloittaa vääristymän korjaaminen. mielestäni lähes katastrofaalisen vaarallisessa tilanteessa olevasta terveydenhuollosta. seuraavana olkoon sitten palomiehet ja poliisit jne. jokainen vuorollaan. jostakin on vain PAKKO aloittaa.
 
Itse saan peruspalkkana 1800 euroa. Lisiä ei tule kuukaudessa kuin keskimäärin noin 100-150 euroa. Riippuu tietenkin kuinka paljon erikoisvuoroja minäkin päivänä onnistun tekemään. Se kaikki on pois omasta vapaa-ajasta. Tästä huimasta summasta verot pois ja käteeni jää noin 1100 e, josta sitten lähden maksamaan lainaa ym. muita menoja. --

Aha. Eli ilta- ja viikonloppuvuorot ovat pois vapaa-ajastasi. Entäpä poliisit? Palomiehet? Kaupan kassat näin juhannusaattonakin?

Mahtoiko tulla yllätyksenä valmistuttuasi, että työhön tulee aika varmasti kuulumaan ilta-, yö- ja viikonloppuvuoroja, aivan kuten muihinkin ammatteihin?
 
Sairaanhoitajilla on vaan niin saatanan saamaton liitto. Aina olette uhkailleet ties sun millä, jos ette saa haluamianne korotuksia, ja ikinä ette saakaan mitään.

Menkää lakkoon!
 
Ja jos vielä lisätään vettä myllyyn, niin korotuksia voisi suoda myös (sairaanhoitajien ohella, tosin REALISTISIA korotuksia) vartijoille, palomies-sairaankuljettajille, kaupan alan työntekijöille, siistijöille (ehdottomasti heille) ja lasten ja nuorten parissa työskenteleville. Monet näistä saavat huonompaa palkkaa kuin sairaanhoitajat, onko heidän työnsä siis helpompaa tai vähäpätöisempää?

Siivoojat, kaupan ala ja sairaanhoitaja ovat mielestäsi yhtä vaativia töitä? Suosittelen käymään joskus töissä ja miettimään sitten uudestaan.

edit: En mäkään laskisi lisiä osaksi palkkaani, se ei ole palkan osa, se on vain palkan lisä joka saattaa jäädä tulematta esim. osaston muutoksen myötä.

Sairaanhoitajilla on vaan niin saatanan saamaton liitto. Aina olette uhkailleet ties sun millä, jos ette saa haluamianne korotuksia, ja ikinä ette saakaan mitään.

Menkää lakkoon!
Toivon samaa, sittenhän sen näkee pärjääkö ilman hoitajia ja hoitajatkin oikeasti saisi ehkä jotain aikaankin.
 
Siivoojat, kaupan ala ja sairaanhoitaja ovat mielestäsi yhtä vaativia töitä? Suosittelen käymään joskus töissä ja miettimään sitten uudestaan.

Lainaappa minun tekstistäni se kohta, jossa väitän noin. Ei taida löytyä?

Jos minä menen oikeisiin töihin, palaatko sinä koulun penkille?

Edit. Ja mikä sinä olet arvottamaan eri ammatteja? Miten sairaalakin mahtaisi toimia ilman siivoojaa? Tämä nyt on aivan aiheen sivusta, mutta menkööt.
 
tässä tullaan perustavanalaatuiseen kysymykseen yhteiskunnan toiminnasta ja siitä millä rattaita pyöritetään.

palkkoja maksetaan niissä ammateissa, jotka tuottavat jotain. ja tämä jotain ei ole siis hyvää mieltä, pyhää henkeä tai sivistyneitä kansalaisia. se jotain on rahaa, rahaa ja rahaa.

joten sitä sietää sitten kysyä, että mikä on oikeudenmukaista ja mistä pitää aloittaa vääristymän korjaaminen. mielestäni lähes katastrofaalisen vaarallisessa tilanteessa olevasta terveydenhuollosta. seuraavana olkoon sitten palomiehet ja poliisit jne. jokainen vuorollaan. jostakin on vain PAKKO aloittaa.

Totta, että pakko se on jostain aloittaa. Minusta tuo ehdotettu/vaadittu 500€/kk lisää liksaa on aivan käsittämätön summa yhden alan palkankorotukseksi, olkoonkin näin tärkeä ammatti.

Niitä kipeän palkankorotuksen tarpeessa olevia ammatteja on vino pino ja nyt sairaanhoitajat taitavat nostaa itsensä jalustalle. Opettajat/lastentarhanohjaajat kituvat aivan yhtä lailla ja heidän työnsä on vähintään yhtä tärkeää.
 
Lainaappa minun tekstistäni se kohta, jossa väitän noin. Ei taida löytyä?

Jos minä menen oikeisiin töihin, palaatko sinä koulun penkille?

Edit. Ja mikä sinä olet arvottamaan eri ammatteja? Miten sairaalakin mahtaisi toimia ilman siivoojaa? Tämä nyt on aivan aiheen sivusta, mutta menkööt.

Oho, luin väärin. Joten muutan tekstiäni, kyllä mun mielestä siivoojien duuni on helpompaa kuin sairaanhoitajien, palomiesten tai poliisien.

Sairaala ei ehkä tule toimeen ilman siivoojia, mutta se ei tee heidän työstää yhtään sen vaikeampaa tai haastavampaa.
On helppo arvostella ammatteja joissa on itse toiminut, kuten siivoojana josta kokemusta on noin 8 vuoden ajalta. Kertaakaan ei tullut sellainen olo, että tarvitsisin pari vuotta koulutusta tähän hommaan. Sama homma sähkärinä ja muissa rakennualan töissä joissa olen ollut, työ on voinut olla vaativaa, mutta lähes aina kuitenkin sellaista, että pikku virheet ei niin haittaa. En koe että sairaanhoitajilla olisi liiemmin tätä vapautta.

En myöskään palaa enää kouluun, koska luulen että näillä tutkinnoilla mennään ihan ok loppuelämä. Siksi en myöskään tue opintotukien korotuksia, koulun ohella voi tehdä duunia ja elää ihan ok ja siltikin valmistua ajoissa.

En usko että suurin osa hoitajista on junnuna edes miettinyt koulua valitessaan yleisiä työoloja ja palkkoja, ala vaan on sattunut kiinnostamaan. Pitäisikö koulujen valistaa paremmin oppilaita "Luette nyt alalle, jolla ei tule olemaan kuin harvalla edes kohtuullinen palkka, työ on rankkaa ja uuvuttavaa, tervetuloa"?
 
Viimeksi muokattu:
Totta, että pakko se on jostain aloittaa. Minusta tuo ehdotettu/vaadittu 500€/kk lisää liksaa on aivan käsittämätön summa yhden alan palkankorotukseksi, olkoonkin näin tärkeä ammatti.

Niitä kipeän palkankorotuksen tarpeessa olevia ammatteja on vino pino ja nyt sairaanhoitajat taitavat nostaa itsensä jalustalle. Opettajat/lastentarhanohjaajat kituvat aivan yhtä lailla ja heidän työnsä on vähintään yhtä tärkeää.

Enpä kyllä sanoisi kaikkia opettajia huonopalkkaisiksi. Lukiossa opettavalla taitaa olla perusliksa se ~2300. Ja reaalipalkka hiipii kyllä lähemmäs ~2700-2800.
 
Enpä kyllä sanoisi kaikkia opettajia huonopalkkaisiksi. Lukiossa opettavalla taitaa olla perusliksa se ~2300. Ja reaalipalkka hiipii kyllä lähemmäs ~2700-2800.

Juuh, olin tulossa editoimaan, mutta aika meni umpeen. Korjaan lausuntoni lastentarhanohjaajiin. Lehdessä joku mainitsi peruspalkakseen n. 1800€.
 
Oho, luin väärin. Joten muutan tekstiäni, kyllä mun mielestä siivoojien duuni on helpompaa kuin sairaanhoitajien, palomiesten tai poliisien.

Sairaala ei ehkä tule toimeen ilman siivoojia, mutta se ei tee heidän työstää yhtään sen vaikeampaa tai haastavampaa.
On helppo arvostella ammatteja joissa on itse toiminut, kuten siivoojana josta kokemusta on noin 8 vuoden ajalta. Kertaakaan ei tullut sellainen olo, että tarvitsisin pari vuotta koulutusta tähän hommaan. Sama homma sähkärinä ja muissa rakennualan töissä joissa olen ollut, työ on voinut olla vaativaa, mutta lähes aina kuitenkin sellaista, että pikku virheet ei niin haittaa. En koe että sairaanhoitajilla olisi liiemmin tätä vapautta.

En myöskään palaa enää kouluun, koska luulen että näillä tutkinnoilla mennään ihan ok loppuelämä. Siksi en myöskään tue opintotukien korotuksia, koulun ohella voi tehdä duunia ja elää ihan ok ja siltikin valmistua ajoissa.

En usko että suurin osa hoitajista on junnuna edes miettinyt koulua valitessaan yleisiä työoloja ja palkkoja, ala vaan on sattunut kiinnostamaan. Pitäisikö koulujen valistaa paremmin oppilaita "Luette nyt alalle, jolla ei tule olemaan kuin harvalla edes kohtuullinen palkka, työ on rankkaa ja uuvuttavaa, tervetuloa"?

Nyt kirjoittelit asiaa (toisin kuin edellä :rolleyes:). Alunperinkään en verrannut esim. siivoojan ja sairaanhoitajan ammattia, molemmat mainitsin olevan palkakorotusten tarpeessa. Tuo oli hyvä pointti, että raksamiehenä ei pikkuvirheet haittaa (tai no jos "pikkuvirheeen" takia rakennus sortuu), toisin kuin sairaanhoitajana.

Itse haen ammattiin, jossa on tunnetusti paska palkka, työ on fyysisesti ja henkisesti raskasta ja eläkeikä suhteettoman korkea. Minä tosin olen hyväksynyt nämä faktat jo ennen kuin haen kyseiseen ammattiin.
 
Piti oikein hetki miettiä otanko tähän keskusteluun mitään kantaa. Hoitajien palkka-asiasta olen vääntänyt tuon Ronny11 kanssa jo joskus aikaisemminkin..

Mutta, nyt näin ihan esimerkkinä (omasta juhannuksestani tänä vuonna sairaanhoitajana). Olen ollut eilen iltavuorossa 13-21, tänään tullut aamuvuoroon klo 7, iltavuorolainen oli sairastunut eli pääsen töistä vasta klo 21 ja huomenna tulen taas klo 7 töihin. (Ja seuraava vapaa päivä onkin sitten vasta 29.6). Voisin väittää, että moni ei tälläiseen suostuisi, eikä meidänkään oikeastaan pitäisi. Mutta kun ei tunnu vaihtoehtoja olevan...

Tiedän olevani hyvä työssäni ja osaavan tämän ja pystyn ns. yksinäisenä ihmisenä ajoittain joustamaan työvuoroissa paljonkin. Olisi vain mukavaa, että tätä arvostettaisiin myös tuolla päättäjä tasolla (=palkankorotus). Ja minun mielestä se ei sitä 500e tarvitse olla, vaan esim 10% peruspalkasta tänä vuonna ja vaikka 5% ensi vuonna, niin sekin olisi jo alku.

Lakko on tietenkin aina vaihtoehto, kyllä. Siinäkin on vain se toinen puoli, että esim ainakin yliopistollisissa sairaaloissa on lakon aikainen suojatyövoiman tarve määritelty laissa ja tämä suojatyövoima = normimiehitys. Mikä hyöty lakosta silloin on? Talolle siinä taitaa säästöä tulla jos lakkoon mennään. Ja muistissa olevat kaksi aikaisempaa lakkoa ovat meidän kannalta oikeastaan vain ehtoja huonontaneet, joissakin asioissa eikä nimellinen palkankorotus ole niitä korvannut.

Juu, ja siinä yhdyn kyllä yleiseen mielipiteeseen, liitto voisi olla huomattavasti parempikin. Ja siitä on moni hoitaja jo oman ratkaisunsa tehnytkin..
 
Back
Ylös Bottom