Sairaanhoitajien vaatimukset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ronny11
  • Aloitettu Aloitettu
On:rolleyes:



Aivan. Ihan hemmetin raskasta työtä ja palkaksi saa haistatukset. Peruspalkka on koulutuksen kestoon nähden kohtuullisen huono, etenemismahdollisuudet usein heikot. Sitähän se on naisvaltaisilla aloilla edelleen, valitettavasti.

Ja mitä ihmettä jotkut lisät nyt kuuluu peruspalkkojen vertailuun? Ne on just vaan niitä korvauksia ikävään aikaan tehtävästä työstä.

ja vastuu on aika iso. hoitaja on se, joka tarkkailee ihmisen tilannetta ja elintoimintoja. olis kiva nähdä kun joku, joka luulee hoitajien vain istuvan kahvilla, tekemään muutama vuoro esim. lasten teho-osastolle. kun se on vain niiiiiin helvetin helppoa hommaa. katotaanpa vain, että heti ensimmäisen tosi paikan tullen olis paskat housussa kun jäis ihan kädettömäksi esim. elvytystilanteeseen. pientä arvostusta hei!! senhän nyt pitäisi osata jokainen, kun hoitotyö on niin helppoa eikä tarvi kun kahvilla istua. ihan vaikka se taksikuski joka joutuu takin auttamaan potilaalle päälle.*virn*
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ihmetyttää tämä ainainen itkeminen palkoista...ei ne teidän työt mitään ydinfysiikkaa ole! Ja tiedän kyllä ihan lähietäisyydeltä mitä se työ on leikkurissa ja/tai teholla. Jos haluatte enemmän palkkaa hommatkaa joku oikea korkeakoulututkinto tai menkää sinne paperitehtaalle. T: Lääkisopiskelija
 
On niitä monia akateemisiakin aloja joilla palkka on 2000 € / kk tai allekin. Itse olen mies joka on ollut naisvaltaisilla aloilla koko työuransa, ja varmaan jatkossakin. Palkalla on pärjännyt, vaikka se ei edelleenkään päätä huimaa. Menojen säätelystähän se on kiinni, isonkin palkan saa kyllä varmasti menemään.

Itseäni ei ole korkeampipalkkaiset alat ole edes koskaan kiinnostaneet. Teen nyt juuri sellaista työtä kuin haluan, ja jatkossakin liikkumismahdollisuuteni omalla allallani (tai aloillani) ovat luultavasti hyvät. Ei tulisi mieleenkään valittaa palkastani, koska sehän on omista arvoista kiinni mitä työtä haluaa tehdä. Pystyisin varmaankin hakeutumaan paremmin palkattuihinkin töihin, jos se olisi ainoa millä on merkitystä.

Mutta kaikkea ei voi saada. Sairaanhoitajat ovat ns. kutsumusammatissa. Kutsumus käsittääkseni tarkoittaa sitä, että työn sisällön eteen tehdään joitain uhrauksia. Mitä kutsumusta sairaanhoitajan tai poliisin työssä silloin olisi, jos palkka niissä olisi vaikka 5000 €/ kk? Se luonnollisestu vaikuttaisi siihen, millaista väkeä alalle hakeutuu.

Sinänsähän sairaanhoitajan työ on tärkeää ja arvostan sitä, mutta jos ei ole palkkaansa tyytyväinen niin aina voi hakeutua sellaiselle allale jossa palkka on korkeampi. Mitä useammat sairaanhoitajat näin tekevät, sitä enemmän varmaan tulee liikettä hoitoalan palkkoihin.
 
Pakko itekkin sanoa pari juttua tähän keskusteluun. Työskentelen kesäsijaisena (opiskelija) kuntohoitajan hommissa ja voin sanoa, että työ on välillä todella raskasta. En olisi ikikuuna päivänä kuvitellut, että hoitotyö on tällästä.. henkisesti ja fyysisesti kyllä kuluttavaa. Tosiaan kyllä siinä vitutus kasaantuu kun hoidetun potilaan suusta kuuluu vaan huorat ja haista paskat ja suurin osa jutuista täytyy vaan niellä mukisematta. Ja joka päivä kuitenkin parhaamme yritämme. Tokihan asiakkaina on miellyttäviäkin ihmisiä. Oon monesti miettinyt, miten nää ihmiset pärjäis ilman hoitajia, ja oon päätynyt siihen tulokseen, että ei mitenkään. Nyt viimeistään tajuan miks hoitajt vonkuu lisää liksaa..

Btw, yksityisellä puolella palkka on vielä huonompi.. ja näin olen kuullut monen muunkin suusta.
 
On niitä monia akateemisiakin aloja joilla palkka on 2000 € / kk tai allekin. Itse olen mies joka on ollut naisvaltaisilla aloilla koko työuransa, ja varmaan jatkossakin. Palkalla on pärjännyt, vaikka se ei edelleenkään päätä huimaa. Menojen säätelystähän se on kiinni, isonkin palkan saa kyllä varmasti menemään.

Itseäni ei ole korkeampipalkkaiset alat ole edes koskaan kiinnostaneet. Teen nyt juuri sellaista työtä kuin haluan, ja jatkossakin liikkumismahdollisuuteni omalla allallani (tai aloillani) ovat luultavasti hyvät. Ei tulisi mieleenkään valittaa palkastani, koska sehän on omista arvoista kiinni mitä työtä haluaa tehdä. Pystyisin varmaankin hakeutumaan paremmin palkattuihinkin töihin, jos se olisi ainoa millä on merkitystä.

Mutta kaikkea ei voi saada. Sairaanhoitajat ovat ns. kutsumusammatissa. Kutsumus käsittääkseni tarkoittaa sitä, että työn sisällön eteen tehdään joitain uhrauksia. Mitä kutsumusta sairaanhoitajan tai poliisin työssä silloin olisi, jos palkka niissä olisi vaikka 5000 €/ kk? Se luonnollisestu vaikuttaisi siihen, millaista väkeä alalle hakeutuu.

Sinänsähän sairaanhoitajan työ on tärkeää ja arvostan sitä, mutta jos ei ole palkkaansa tyytyväinen niin aina voi hakeutua sellaiselle allale jossa palkka on korkeampi. Mitä useammat sairaanhoitajat näin tekevät, sitä enemmän varmaan tulee liikettä hoitoalan palkkoihin.

Kaveri kirjoittaa kyllä asiaa, mitä tässä ketjussa aikaisemmin on ollut harvinaisen vähän.

Nimim. Kutsumusammatteihin hakeva.
 
Hmm. Olipa valaisevaa. Kuvittelin aina lääkärien tekevän päätöksiä lääkityksestä ja hoitavan seurannan. Varsinainen hoitaminen (ts. lääkkeiden anto yms.) "jäisi" sitten hoitajille.

Toki lääkärit määrää lääkitykset, mutta kyllä lääkkeen vaikutuksen seuranta+ muu potilaan tilan seuranta teho-osastoilla kuuluu hoitajalle. Lääkäri on antanut jonkin lääkkemääräyksen mikä pitää potilaalle aloittaa, ohjeistanut viitevälit millä annoksilla lääkettä annetaan ja millä viiteväleillä jokin arvo tulee olla mitä lääkkeellä yritetään korjata vaikka esim. systolinen verenpainetaso viitevälillä 80-120. hoitaja sitten titraa lääkettä siihen malliin että tavoite verenapainetaso saavutetaan.
 
Ihmetyttää tämä ainainen itkeminen palkoista...ei ne teidän työt mitään ydinfysiikkaa ole! Ja tiedän kyllä ihan lähietäisyydeltä mitä se työ on leikkurissa ja/tai teholla. Jos haluatte enemmän palkkaa hommatkaa joku oikea korkeakoulututkinto tai menkää sinne paperitehtaalle. T: Lääkisopiskelija

no mitenpä vain esim. norjassa ja ruotsissa hoitajien palkkaus on eri tasoa kuin tääl suomessa? ja kyllä teille lääkäreillekin raha kelpaa, osaatte tekin vinkua lisää palkkaa..
 
Tässä on piirivartijan 2 viikon tilinauha.
-Nettopakka (mukana ikälisä ja koulutuslisä) 77,5 h 668,58
-Pyhätunnit 10h 88,70
-Arki-iltalisä 9h 6,57
-Arkiyölisä 24h 32,40
-Pyhäyölisä 1h 2,70
Yht. 798,95 ja siitä verot pois. Olenko minä palkkakuopassa?

Pahoittelen offtopicia. Mutta eihän tuossa palkkakuitissa ole järjenhiventäkään. Pyhäpalkka on 8,87e/h, mutta perustuntipalkka 8,62e/h. Toinen mikä ihmetyttää on se, että puhutaan nettopalkasta, mutta ollaan siitä myös ottamassa vielä veroja pois.
Ainiin ja vielä yksi ihmetyksen aihe, jos olet kuukausipalkkaisena, niin mitenkä sinulla voi olla noin huono 2 viikon perusliksa? Ilman mitään lisiäkin sen pitäisi olla korkeampi, jopa pääkaupunkiseudun ulkopuolella.

P.S. Missä saa piirinä ikälisillä ja koulutuslisillä noin huonoa liksaa?

Ja ettei menisi ihan offtopic, niin hoitajille lisää liksaa.
 
Btw, yksityisellä puolella palkka on vielä huonompi.. ja näin olen kuullut monen muunkin suusta.

Taidat muuten olla oikeassa tässä.
Aika poikkeuksellista kyllä, että yksityisellä sektorilla maksetaan alalla keskimäärin huonommin kuin julkisella.
 
Aivan. Ihan hemmetin raskasta työtä ja palkaksi saa haistatukset. Peruspalkka on koulutuksen kestoon nähden kohtuullisen huono, etenemismahdollisuudet usein heikot.

Tullu tässä mieleen, että mitä hittoa porukka painaa tuommoista duunia? Jos palkka on surkea, työ fyysisesti ja henkisesti raskasta, asiakkaat haistattelee paskat, etenemismahdollisuudet surkeat ja kaiken lisäksi töitä on vielä enemmän, mitä yksi ihminen pystyy hoitamaan ja joku neljä vuotta pitää vielä koulua käydä, että pääsee noista hommista "nauttimaan".

Olkoot vaikka minkälainen kutsumus, mutta eikai sitä nyt ihan mitä tahansa tehdä pelkän kutsumuksen takia?

Jos sairaanhoitajat alkaisia siirtymään enemmän toisiin ammatteihin taikka esim sinne norjaan tai britteihin töihin paremmille palkoille, niin eiköhän täälläkin jossain vaiheessa joko palkattaisi lisää porukkaa taikka korotettaisi palkkoja.
 
Ei sun tarvitse mua opettaa, minulla on ihan riittävästi tietoa sairaanhoitajien palkoista. Siksi toiseksi suoraan sanottuna epäilen että puhut paskaa, sillä jos todellakin olisit nähnyt 3-vuorotyötä vakituisessa työsuhteessa olevan sairaanhoitajan palkkanauhan et esittäisi noin paikkaansapitämättömiä väitteitä.

JOS sulla olisi tarpeeksi tietoa sairaanhoitajan työstä, niin sun ei tarvitsisi puhua täällä läpiä päähäsi.
Tohon sun epäilyyn en sano mitään muuta kuin että viimeksi kun katsoin palkkanauhaani niin siinä luki palkanmaksajan kohdalla että keskussairaala ja määräyskirjassa ammattinimikkenä että sairaanhoitaja..

Kinaasille sanoisin että tolla asenteella tulet olemaan hyvin suosittu osaston hoitajien keskuudessa..

edit. Minä olen omat johtopäätökseni tehnyt ja siksi aikeissa onkin siirtyä ulkomaille tekemään tätä työtä paremmalla palkalla ja eduilla vuoden parin sisällä

edit2. Tohon "lisää porukkaa töihin"-ajatusmalliin. HYS ynnä muut ovat koko ajan rekrytoimassa lisä porukkaa ulkomailta töihin. En näe asiassa suurempaa vikaa kuin että mielelläni tekisin töitä kielitaitoisen hoitajan kanssa ilman tulkin pyytämistä joka asiaan. Ja koska täällä maksetaan kovempaa palkkaa kuin Thaimaassa, Virossa ym. pysyvät uusien hoitajien mukana palkatkin samalla tasolla kuin aikaisemmin. Ja näillä palkoilla on hankalaa ellei jopa lähes mahdotonta pitää porukkaa töissä, saati rekrytoida lisää porukkaa opiskelemaan..
 
Tullu tässä mieleen, että mitä hittoa porukka painaa tuommoista duunia? Jos palkka on surkea, työ fyysisesti ja henkisesti raskasta, asiakkaat haistattelee paskat, etenemismahdollisuudet surkeat ja kaiken lisäksi töitä on vielä enemmän, mitä yksi ihminen pystyy hoitamaan ja joku neljä vuotta pitää vielä koulua käydä, että pääsee noista hommista "nauttimaan".

Olkoot vaikka minkälainen kutsumus, mutta eikai sitä nyt ihan mitä tahansa tehdä pelkän kutsumuksen takia?

Jos sairaanhoitajat alkaisia siirtymään enemmän toisiin ammatteihin taikka esim sinne norjaan tai britteihin töihin paremmille palkoille, niin eiköhän täälläkin jossain vaiheessa joko palkattaisi lisää porukkaa taikka korotettaisi palkkoja.

Mä ainakin siirryin pois, arvostan kyllä työtä. Mutta niinhän se on, että me ei tulla toimeen ilman hoitajia, eli kyllä kannattaa pitää niistä huolta ja täällä Suomessa. Itku tulee, kun kohta ei riitkään tänne hyviä hoitsuja.

Ja oikeesti ei kai kukaan enää nykypäivänä usko kutsumusammattiin? Sillä nimityksellä vaan oikeutetaan tekemään ihmiset työtä pienellä palkalla. Ja ei saisi valittaa palkasta, hah! Niinhän ne muutkin on tehnyt ja kaikkien pitää taistella oikeuksiensa puolesta. Työstä tulisi maksaa koulutuksen ja kuormittavuuden perusteella mun mielestä. Ja ihan se on resurssien laittamisesta kiinni onko se työ mukavaa. Jos työntekijää arvostetaan (ja potilaita) niin työtaakka pysyy kohtuullisena, on tarpeeksi työntekijöitä, työ on mielekästä ja haastavaa ja ehkä asiakkaillakin olisi mukavammat oltavat.
 
Katsokaa nyt hyvät ihmiset tuota hey-keen laittamaa linkkiä, niin ei tarvitse enää arpoa, paljonko sairaanhoitajien palkka on.
Nuo tilastot koskevat kuukausipalkkaista kokoaikaista henkilöstöä. Kuinka suuri osuus sairaanhoitajista on kokoaikaisessa työssä?
Edit: En siis tiedä enkä pikahaulla löytänyt tietoa, mutta olettaisin että osa-aikaista porukkaa on kuitenkin jonkun verran, joten tuo 2346 € mediaani tuskin on tilastollisestikaan koko totuus asiasta.
 
Olen henkilökohtaisesti saanut aina ja poikkeuksetta julkisessa terveydenhuollosta niin helvetin paskaa palvelua ja kokenut jopa hoitovirheitä, etten ole valmis nostamaan hitustakaan noiden laiskojen ja ammattitaidottomien hylkeiden palkkoja. Hoitsuille ja muillekin matalapalkkaisille nykyinen palkka ja verotusta rukkaamalla hitunen lisää ostovoimaa. Jos nyt lähdettäisiin jakamaan (onneksi ei lähdetä) jotain täysin vastikkeetonta korotusta, niin siitä ei seuraa kuin muiden matalapalkka-alojen välitön "meille kans"-itkuvinku ja sitä myötä inflaation kiihtyminen.

PikkuEero sanoi:
edit. Minä olen omat johtopäätökseni tehnyt ja siksi aikeissa onkin siirtyä ulkomaille tekemään tätä työtä paremmalla palkalla ja eduilla vuoden parin sisällä
Miksi vasta "parin vuoden" sisällä? Mikset lähde huomenna? Se on fakta, että mitä pidempään jahkaat, niin kynnys lähteä vaan nousee. Lähde huomenna. Tekisit palveluksen muille hoitsuille. Jos palkoissa on jotain rukkaamista, niin kyllä markkinat hilaa ne kohdilleen "hoitsupaon" myötä. Sitten kun olet saanut netin uuteen Britannian kämppääsi, niin laita tänne viestiä, että paljonko siellä jää käteen normimenojesi jälkeen (asuminen, vaatteet, netti, gsm, liikkuminen, liikunta, safka, sairastaminen, vakuutukset, juhliminen, Suomen matkat ...) ja tee meidät vihreäksi.
 
Pahoittelen offtopicia. Mutta eihän tuossa palkkakuitissa ole järjenhiventäkään. Pyhäpalkka on 8,87e/h, mutta perustuntipalkka 8,62e/h. Toinen mikä ihmetyttää on se, että puhutaan nettopalkasta, mutta ollaan siitä myös ottamassa vielä veroja pois.
Ainiin ja vielä yksi ihmetyksen aihe, jos olet kuukausipalkkaisena, niin mitenkä sinulla voi olla noin huono 2 viikon perusliksa? Ilman mitään lisiäkin sen pitäisi olla korkeampi, jopa pääkaupunkiseudun ulkopuolella.

P.S. Missä saa piirinä ikälisillä ja koulutuslisillä noin huonoa liksaa?

Ja ettei menisi ihan offtopic, niin hoitajille lisää liksaa.

Olen Oulussa piirikuskina. Kuukausipalkalla ja ihan normi palkka toi on. Perustuntipalkka on 8,87 euroa/h. Jaa, merkitsin vähän väärin, piti kirjoittaa kuukausipalkka muuttuvat 718,50 euroa. Siis tuolla 77,5h.
Vimevuoden palkka oli 21973,57euroa. Jos se jaetaan 12 kuukaudella tulee noin 1831 euroa/kk.
 
Miksi vasta "parin vuoden" sisällä? Mikset lähde huomenna? Se on fakta, että mitä pidempään jahkaat, niin kynnys lähteä vaan nousee. Lähde huomenna. Tekisit palveluksen muille hoitsuille. Jos palkoissa on jotain rukkaamista, niin kyllä markkinat hilaa ne kohdilleen "hoitsupaon" myötä. Sitten kun olet saanut netin uuteen Britannian kämppääsi, niin laita tänne viestiä, että paljonko siellä jää käteen normimenojesi jälkeen (asuminen, vaatteet, netti, gsm, liikkuminen, liikunta, safka, sairastaminen, vakuutukset, juhliminen, Suomen matkat ...) ja tee meidät vihreäksi.

Siksi vasta parin vuoden päästä että mielelläni hankin kunnolla ammattitaitoa lisää ja varmuutta omiin tekemisiini ennenkuin lähden noin vain muualle. Ja jos ulkomaille muutto on lapsesta saakka ollut selviö, niin en usko että hetken odottelua asiaa mitenkään muuttaa suuntaan eli toiseen.
Toisekseen Englantiin ei nykyaikana lähdetä niin helposti kuin takavuosina. Siellä on omasta takaa työttömiä sairaanhoitajia jotka NHS haluaa ensin työllistää ennenkuin se alkaa _taas_ hakemaan porukkaa ulkomailta sinne töihin. Nämä asiat toimivat tämänkin asian osalta sykleissä. Odotan vaan seuraavaa rotaatiota :D

Tiedän kyllä että se eläminen siellä on myös kallista. En ole kirkkain silmin lähdössä. Mutta en näe mitään syytä miksen lähtisi kokeilemaan siipiäni siellä kunhan näen hetken otolliseksi.
 
aikanaan olin terveydenhuoltoalan hommissa ulkomailla. sveitsissä oli kolminkertainen ja irlannissakin kaksinkertainen palkka verrattuna kotimaahan. piste.
 
Eli rajat auki vaan, molempiin suuntiin. Terveydenhuollossa on kuitenkin kaikkialla maailmassa asiakasmäärä sen verran vakio (meillä nouseva), että eiköhän ne palkkaerot siitä tasoitu muutamassa vuosikymmenessä. Nyt vaan kunnon rekrykamppanjat päälle ja tummaa, viirusilmäistä, hymyilevää ja ahkeraa hoitsua kehiin! Sairaaloiden lähelle edullisia työsuhdeyksiöitä ja soluja, niin jää reippaalle Tatjanalle tai Hou Ping Pongille massia kotiinkin lähetettäväksi.
 
Eli rajat auki vaan, molempiin suuntiin. Terveydenhuollossa on kuitenkin kaikkialla maailmassa asiakasmäärä sen verran vakio (meillä nouseva), että eiköhän ne palkkaerot siitä tasoitu muutamassa vuosikymmenessä. Nyt vaan kunnon rekrykamppanjat päälle ja tummaa, viirusilmäistä, hymyilevää ja ahkeraa hoitsua kehiin! Sairaaloiden lähelle edullisia työsuhdeyksiöitä ja soluja, niin jää reippaalle Tatjanalle tai Hou Ping Pongille massia kotiinkin lähetettäväksi.

Ei tuo auta mitään, tulkit vaatii kuitenkin lisaa liksaa heti. Muutenkin kuulostaa hyvältä diililtä,4 vuotta koulutetut ulkomaille ja kirjekurssin käyneet tilalle...Onneks mulla on vakuutukset kunnossa.
 
Back
Ylös Bottom