Sairaanhoitajien vaatimukset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ronny11
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Silmät auki

Alla olevasta linkistä löytyy juuri päättynyt KVTES (Kunnallinen yleinen virka- ja työehtosopimus, jonka liitteessä 3 on terveydenhuoltohenkilöstön peruspalkat, lue sieltä!

www.hus.fi/default.asp?path=1,46,15173,15179,9663


Jos olisit seurannut keskustelua hieman eteenpäin linkkien etsimisen ohessa niin olisit huomannut että myönsin jo että minulla meni sekasin peruspalkka ja keskiansio..


edit. Enpäs ollukaan kirjottanut sitä mitä olin ajatellut, no nyt myönnän sen :D
 
Jos olisit seurannut keskustelua hieman eteenpäin linkkien etsimisen ohessa niin olisit huomannut että myönsin jo että minulla meni sekasin peruspalkka ja keskiansio..


edit. Enpäs ollukaan kirjottanut sitä mitä olin ajatellut, no nyt myönnän sen :D

Näinpä ;) Kun olin linkin etsimisen (lähteet hyvä olla katos kunnossa ettei puhu ihan paskaa) ohessa lukevinani...
 
Et tainnut tosiaan lukea tuota postaustani, tai et sitten halunnut ymmärtää sitä.

Luin. Koitan vääntää rautalangasta tällä kertaa pois jos tuli lintsattua koulussa matikantunneilta.

Kerroit kuinka korotuksista ei tule viittäsataa, edes tällä 24%:n korotuksella, minkä laskit päin persettä senkin. Kerroin, että jo n. 8,1% korotukset peruspalkkaan riittävät kolmen ratkaisun aikana nostamaan peruspalkkaa 500:lla eurolla, ja jotta 500€:n korotus saadaan peruspalkkaan kahden ratkaisun aikana, palkkaa tulee nostaa 12,4% kummassakin ratkaisussa.

Mitä tässä et ymmärrä?
 
Luin. Koitan vääntää rautalangasta tällä kertaa pois jos tuli lintsattua koulussa matikantunneilta.

Kerroit kuinka korotuksista ei tule viittäsataa, edes tällä 24%:n korotuksella, minkä laskit päin persettä senkin. Kerroin, että jo n. 8,1% korotukset peruspalkkaan riittävät kolmen ratkaisun aikana nostamaan peruspalkkaa 500:lla eurolla, ja jotta 500€:n korotus saadaan peruspalkkaan kahden ratkaisun aikana, palkkaa tulee nostaa 12,4% kummassakin ratkaisussa.

Mitä tässä et ymmärrä?

Koitetaan nyt vääntää vielä vahvemmasta rautalangasta, jos luetun ymmärtäminen ei suju.

Kirjoitit näin: "Nyt Tehy ja jantunen7 ovat tulkinneet sanan "useampi" siten, että se tarkoittaa yhtä."

Milloin olen tulkinnut sanan "useampi" yhdeksi?

Keskimääräistä peruspalkkaa korotettuna 24%:lla ei tule millään laskentakaavalla 500€ lisää. Voisitko selventää?
 
Ja uskotko crusader tosiaan, että tehy pystyy kolmella kierroksella pyytämään lisää aina sen 8.1%. Ei tule onnistumaan, siksi heidän intresseissään todennäköisesti on nyt saada kerralla riittävä korotus.
 
Koitetaan nyt vääntää vielä vahvemmasta rautalangasta, jos luetun ymmärtäminen ei suju.

Kirjoitit näin: "Nyt Tehy ja jantunen7 ovat tulkinneet sanan "useampi" siten, että se tarkoittaa yhtä."

Milloin olen tulkinnut sanan "useampi" yhdeksi?

Keskimääräistä peruspalkkaa korotettuna 24%:lla ei tule millään laskentakaavalla 500€ lisää. Voisitko selventää?

Jos nyt muistellaan sitä 500€:n juttua, josta tämä juttu lähti, ja jonka muistamisesta kyselit, siinä Katainen puhuu tavoitteestaan nostaa jopa siihen 500€:n "useamman ratkaisun jälkeen", kuten itsekin totesit.

Tämä tulossa oleva on yksi ratkaisu, ja KOSKA yhdessä ratkaisussa siihen ei ole kukaan edes pyrkinyt, sen tämänkertaisen ratkaisun euromääräisen korotuksen ei pitäisi kenenkään mukaan olla 500€, vaan esim. 500/3=166,67 tai 500/2=250, sikäli kun sitä haluat peruspalkasta laskea.

Ei sillä että sitä tulisi peruspalkasta laskea, koska lisät sisältyvät palkkaan ja ovat monella alalla suuri osa sitä. Se, miksi sinä ja pomosi olette puhuneet tuntipalkasta tai mahd. kuukausipalkasta johtuu siitä että tekemiesi ylitöiden tai vuorolisien määrää on mahdoton etukäteen tietää.
 
Ei sillä että sitä tulisi peruspalkasta laskea, koska lisät sisältyvät palkkaan ja ovat monella alalla suuri osa sitä. Se, miksi sinä ja pomosi olette puhuneet tuntipalkasta tai mahd. kuukausipalkasta johtuu siitä että tekemiesi ylitöiden tai vuorolisien määrää on mahdoton etukäteen tietää.

Jatkuvassa kolmivuorotyössä lisät ovat etukäteen täydellisen helposti laskettavissa. Silti aina palkankorotuksesta on puhuttu nimenomaan peruspalkkaan kohdistuvana. Tämä luonnollisesti yleensä kasvattaa myös lisien määrää, jos ne ovat tietty prosentti peruspalkasta. Saattaahan joillain aloilla olla myös tietty euromääräinen osuus.

Olisi mielenkiintoista tietää edes yksi ala, jossa palkankorotuksesta keskusteltaessa todellakin mietitään kokonaisansiota? Ylityöt, vuorolisät jne. Itse en tiedä yhtäkään moista alaa.
 
Ja uskotko crusader tosiaan, että tehy pystyy kolmella kierroksella pyytämään lisää aina sen 8.1%. Ei tule onnistumaan, siksi heidän intresseissään todennäköisesti on nyt saada kerralla riittävä korotus.

Ei tässä ole minun uskomuksistani kysymys.

Kysymys on siitä, saako Tehy (tai saatko sinä) väännettyä aikomuksesta korottaa useammassa ratkaisussa palkkaa yhteensä tietyn määrän, vängättyä lupauksen maksaa kertalaakista ko. määrä.

Sitä, miten hoitajien palkankorotukset pitkällä aikavälillä kehittyvät, tulee arvioida sen aiotun aikavälin puitteissa. Tehylle oli tulossa suurimmat korotukset nyt, ja seuraavista neuvotteluista ei voi sanoa tässä vaiheessa mitään. Voi olla että Suomen talous on menossa silloin lujaa alaspäin. Tämä nykyinen korotus ajaisi monia kuntia jo nykyisessä taloudellisessa tilanteessa lomautuksiin. Ja nyt menee ennätyksellisen hyvin.
 
Jatkuvassa kolmivuorotyössä lisät ovat etukäteen täydellisen helposti laskettavissa.

Tuntipalkasta puhutaan, koska se on selkeintä, ja koska työhönottovaiheessa ei tiedetä lisiin oikeuttavien vuorojen määriä yms. Kyse on lähinnä siitä, että hoitajat ilmoittavat palkkansa peruspalkkansa mukaan, vaikka se ei ole todellinen perustyöajan ansio. Joillain aloilla lisät voivat olla kymmeniä prosentteja kokonaisansiosta. Itse olen ollut työhaastattelussa, jossa sanottiin "palkka on paska, mutta ylityöt kompensoi".

Silti aina palkankorotuksesta on puhuttu nimenomaan peruspalkkaan kohdistuvana. Tämä luonnollisesti yleensä kasvattaa myös lisien määrää, jos ne ovat tietty prosentti peruspalkasta. Saattaahan joillain aloilla olla myös tietty euromääräinen osuus.

Olisi mielenkiintoista tietää edes yksi ala, jossa palkankorotuksesta keskusteltaessa todellakin mietitään kokonaisansiota? Ylityöt, vuorolisät jne. Itse en tiedä yhtäkään moista alaa.

Palkankorotuksesta on puhuttu prosenteissa, joten tätä ongelmaa ei ole. Fakta on kuitenkin se, että hoitajien peruspalkka ei ole yhtäkuin säännöllisen työajan ansio.
 
Fakta on kuitenkin se, että hoitajien peruspalkka ei ole yhtäkuin säännöllisen työajan ansio.

Miten niin ei ole? esim. töitä 7.30-16.00 ma-pe, siinä on yksi peruspalkallinen työaika. En tiedä saako hoitajat jotain epämiellyttävän, vaarallisen tai likaisen työn lisiä?
 
Tuntipalkasta puhutaan, koska se on selkeintä, ja koska työhönottovaiheessa ei tiedetä lisiin oikeuttavien vuorojen määriä yms. Kyse on lähinnä siitä, että hoitajat ilmoittavat palkkansa peruspalkkansa mukaan, vaikka se ei ole todellinen perustyöajan ansio. Joillain aloilla lisät voivat olla kymmeniä prosentteja kokonaisansiosta. Itse olen ollut työhaastattelussa, jossa sanottiin "palkka on paska, mutta ylityöt kompensoi".

Perustyöaikaa ei ole illat, yöt, viikonloput tai ylityöt. Niistä maksetaan aina lisiä.
En hoitsujen kohdalta tarkemmin tiedä, mutta uskoisin että tilinauhassa on lueteltu erikseen peruspalkka, iltalisät, yölisät, lauantait, sunnuntait jne. Joku hoitsu voisi kommentoida tätä asiaa.
 
Perustyöaikaa ei ole illat, yöt, viikonloput tai ylityöt. Niistä maksetaan aina lisiä.
En hoitsujen kohdalta tarkemmin tiedä, mutta uskoisin että tilinauhassa on lueteltu erikseen peruspalkka, iltalisät, yölisät, lauantait, sunnuntait jne. Joku hoitsu voisi kommentoida tätä asiaa.

Eiköhän se viikonloppu ole osa säännöllistä työaikaa jollekulle, koska sairaaloita ei laiteta kiinni viikonloppuisin.
 
Eiköhän se viikonloppu ole osa säännöllistä työaikaa jollekulle, koska sairaaloita ei laiteta kiinni viikonloppuisin.

Niin, säännöllinen työaika ei ole sama kuin peruspalkka.

-edit. Miksiköhän tästäkin selkeästä käsitteestä täällä joutuu vääntämään näin kauan.
 
Niin, säännöllinen työaika ei ole sama kuin peruspalkka.

-edit. Miksiköhän tästäkin selkeästä käsitteestä täällä joutuu vääntämään näin kauan.

jantunen7 sanoi:
Crusader sanoi:
Fakta on kuitenkin se, että hoitajien peruspalkka ei ole yhtäkuin säännöllisen työajan ansio.
Miten niin ei ole? esim. töitä 7.30-16.00 ma-pe, siinä on yksi peruspalkallinen työaika. En tiedä saako hoitajat jotain epämiellyttävän, vaarallisen tai likaisen työn lisiä?

Jep. Olette te, jantunen7, varsin merkillinen mies.
 
Totta:hyvä: Nyt kun pikku huppelissa on tullut tarkemmin luettua, niin sinäkin olet ymmärtänyt asiain laidan jo ennenkuin tiedostinkaan. Eli nimenomaan täytyy peruspalkkaa tarkastella kun palkankorotuksista puhutaan.

Ei, vaan esim. säännöllisen työajan ansioista, jos puhutaan euromääräisistä korotuksista, kuten Kataisen ainakin väitetään puhuneen. Kaikki tämä vältetään kun puhutaan prosenteista, ja siksi niistä prosenteista puhutaankin.

Jos sairaanhoitajan palkka muodostuu peruspalkasta ja lisistä, niin hänen palkkansa on se peruspalkka+lisät. Ylitöitä ei tietenkään tule laskea tähän.
 
Ei, vaan esim. säännöllisen työajan ansioista, jos puhutaan euromääräisistä korotuksista, kuten Kataisen ainakin väitetään puhuneen. Kaikki tämä vältetään kun puhutaan prosenteista, ja siksi niistä prosenteista puhutaankin.

Jos sairaanhoitajan palkka muodostuu peruspalkasta ja lisistä, niin hänen palkkansa on se peruspalkka+lisät. Ylitöitä ei tietenkään tule laskea tähän.

Tästä olen edelleen eri mieltä. Edelleenkin itse kun olen keskustellut työnantajan kanssa palkankorotuksesta aina on puhuttu peruspalkan korotuksesta. Haluaisin vieläkin tietää jonkun alan, jossa toimitaan toisin?

Olen ollut töissä mm. lasinleikkaajana, varastomiehenä, järjestelmäasiantuntijana, myyjänä, kokoonpanijana, testaajana, invataksin kuljettajana. Aina olen neuvotellut peruspalkasta, en mahdollisista mukana tulevista lisistä. Tosin invataksin kuljettajana toimiessani palkkaus oli osittain provisiopalkkaus, mutta se onkin hieman eri asia.
 
Back
Ylös Bottom