Sairaanhoitajien vaatimukset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ronny11
  • Aloitettu Aloitettu
Tästä olen edelleen eri mieltä. Edelleenkin itse kun olen keskustellut työnantajan kanssa palkankorotuksesta aina on puhuttu peruspalkan korotuksesta. Haluaisin vieläkin tietää jonkun alan, jossa toimitaan toisin?

Olen ollut töissä mm. lasinleikkaajana, varastomiehenä, järjestelmäasiantuntijana, myyjänä, kokoonpanijana, testaajana, invataksin kuljettajana. Aina olen neuvotellut peruspalkasta, en mahdollisista mukana tulevista lisistä. Tosin invataksin kuljettajana toimiessani palkkaus oli osittain provisiopalkkaus, mutta se onkin hieman eri asia.

Jantusen kanssa samoilla linjoilla. Minunkin mielestä palkankorotuksesta puhuttaessa nostetaan nimenomaan peruspalkkaa
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tästä olen edelleen eri mieltä. Edelleenkin itse kun olen keskustellut työnantajan kanssa palkankorotuksesta aina on puhuttu peruspalkan korotuksesta. Haluaisin vieläkin tietää jonkun alan, jossa toimitaan toisin?

Olen ollut töissä mm. lasinleikkaajana, varastomiehenä, järjestelmäasiantuntijana, myyjänä, kokoonpanijana, testaajana, invataksin kuljettajana. Aina olen neuvotellut peruspalkasta, en mahdollisista mukana tulevista lisistä. Tosin invataksin kuljettajana toimiessani palkkaus oli osittain provisiopalkkaus, mutta se onkin hieman eri asia.

Tottakai se on eri asia kun puhut siitä itse työnantajan kanssa. Kun kansanedustaja tai ministeri puhuu jonkin alan palkoista, voidaan olettaa että hän ei tiedä palkkarakennetta tai ole siitä kiinnostunut, joten voidaan mielestäni olettaa että hän puhuu bruttopalkan prosentuaalisesta korotuksesta. On edelleen ihan perusteltua olettaa, että Katainen tai jokin rivikansanedustaja ei tiedä kuinka suuri osa palkasta tulee peruspalkasta. Työntekijälle merkitsevä osuus töissä, joiden ajankohtia hän ei voi varsinaisesti valita, on kuitenkin se mitä tulee viivan alle.
 
No luulisi, että Katainen on kiinnostunut tai vaivautuisi ottamaan selvää, ennenkuin antaa lausuntoja ja tuo asian näyttävästi esille vaalikampanjassa
 
No luulisi, että Katainen on kiinnostunut tai vaivautuisi ottamaan selvää, ennenkuin antaa lausuntoja ja tuo asian näyttävästi esille vaalikampanjassa

Eiköhän se ole yksin Kataisen tiedossa mitä hän on puhuessaan tarkoittanut. Se standardi ei asetu hemulin tai jantusen mukaan.
 
Kun poliitikot puhuvat korotuksista, niin he tarkoittavat käytännössä aina budjettiin korotusta. Kuntien sairaanhoitajille varatusta palkkabudjetista maksetaan kaikki lisät yms. joten palkkabudjetin kasvattaminen pitäisi tuoda suhteessa samanlainen kasvu alan keskipalkkaan. Tästä syystä budjettikorotukset näkyvät keskipalkassa eivätkä peruspalkassa.

Luulette nyt politiikkojen nysväävän asioita liian tarkalla tasolla, kun he ajattelevat asioita budjettien tasolla. Työnantajan tehtävä on sitten miettiä miten sitä budjettia käytetään.
 
Tottakai se on eri asia kun puhut siitä itse työnantajan kanssa. Kun kansanedustaja tai ministeri puhuu jonkin alan palkoista, voidaan olettaa että hän ei tiedä palkkarakennetta tai ole siitä kiinnostunut, joten voidaan mielestäni olettaa että hän puhuu bruttopalkan prosentuaalisesta korotuksesta. On edelleen ihan perusteltua olettaa, että Katainen tai jokin rivikansanedustaja ei tiedä kuinka suuri osa palkasta tulee peruspalkasta. Työntekijälle merkitsevä osuus töissä, joiden ajankohtia hän ei voi varsinaisesti valita, on kuitenkin se mitä tulee viivan alle.

Kyllä valtiovarainministerin kuuluisi tietää perusasiat palkkarakenteista. Jos näin ei todellakaan ole, voidaan sanoa että väärä mies on sillä pallilla.

Työntekijälle se merkitsevin osuus on nimenomaan se peruspalkka, ja sen korotus yleensä korottaa myös noiden lisien osuutta.
 
Hirveää neppailua käsitteillä =)

Jos tuolla nopeasti kävisi tekemässä gallupin siitä, mitä tarkoittaa se, että sairaanhoitajan palkka nousisi 500e/kk niin mitäköhän sen useimpien mielestä tarkoittaisi?

a)sairaanhoitaja, joka nyt tienaa 1800/kk tienaisi tuon jälkeen 2300e/kk, ja sairaanhoitaja joka tienaa nyt 2600/kk tienaisi tuon jälkeen 3100e/kk

vai

b) sairaanhoitaja joka tienaa 1800/kk tekemällä pelkkää päivävuoroa tienaisi tuon jälkeen 2300/kk, sairaanhoitaja joka tienaa tekemällä vähän öitä ja muuta kivaa nyt sellaiset 2400 tienaisi tuon jälkeen 3000/kk ja se raukka jolla on kivat lisät ja joka tekee yötä ja pyhää ja jne jne ja tienaa nyt 2800 ja tuon jälkeen käteen jäisi 3500?

Se, että täällä väännetään käsitteistä ja siitä miten hoitajien palkka määräytyy ja mitä on tarkoitettu sillä että palkan tulisi nousta 500e/kk ei muuten oikeasti ole mitään väliä :)

Jos kuntien rahat lasketaan riittämään keskimäärin vaikkapa 500e/kk korotuksiin, niin niistä pitää sitten pystyä maksamaan kaikki lisät yms, jolloin se on nyt vähän pakko ottaa huomioon peruspalkkaan tehtävän korotuksen määrässä, joka ei sitten olekaan 500e/kk vaan jotain huomattaasti vähemmän...
 
Hirveää neppailua käsitteillä =)

Jos tuolla nopeasti kävisi tekemässä gallupin siitä, mitä tarkoittaa se, että sairaanhoitajan palkka nousisi 500e/kk niin mitäköhän sen useimpien mielestä tarkoittaisi?

Melkein väittäisin, että peruspalkan korotusta esim. 1800€ > 2300€.

Lisistä puhuminen on mielestäni turhaa, kuten kaikilla muillakin aloilla.
 
Kyllä valtiovarainministerin kuuluisi tietää perusasiat palkkarakenteista. Jos näin ei todellakaan ole, voidaan sanoa että väärä mies on sillä pallilla.

Milloin suomessa on oikeasti viimeksi ollut omasta vastuualueestaan jotain tietävä ministeri? Ja toisaalta mielestäni ministerin tehtäviin kuuluvat ns. suuret linjat. Nippelitietoa vartein löytyy virkamieshallinto.
 
Lisistä puhuminen on mielestäni turhaa, kuten kaikilla muillakin aloilla.

Paitsi jos kyseessä on jokin miesvaltainen ja kohtuullisen hyvin palkattu ala.Eivät taida esim paperimiesten jättipalkat olla peruspalkkaa...

Jos alan palkkaus muodostuu hyvinkin paljon lisistä, niin silloin mielestäni myös lisät tulee ottaa mukaan keskusteluun.
 
Milloin suomessa on oikeasti viimeksi ollut omasta vastuualueestaan jotain tietävä ministeri? Ja toisaalta mielestäni ministerin tehtäviin kuuluvat ns. suuret linjat. Nippelitietoa vartein löytyy virkamieshallinto.

Ei normaali palkkarakenteen ymmärtäminen vaadi mitään nippelitietoa. Jokainen ns. rehellisessä duunissa joskus ollut kyllä ymmärtää mistä kokonaispalkka koostuu. Peruspalkasta, lisistä, ylitöistä, provisioista jne.
Jos ei tiedä, niin voidaan puhua täysin normaalista elämästä irtautuneesta yksilöstä. Tällainen yksilö ei kyllä missään nimessä voi olla päättämässä yhteisistä asioista. En jaksa uskoa millään ettei Kataisella olisi perustietoa näistä asioista.
 
Ja vielä kerran, eli siis samalla lisien kanssa korotusta 2400€>3000€. Tätä en suostu uskomaan.

Niin, lisien kanssa itsekin olen tienannut usein tuon 3000€/kk, jopa enemmän. Ilman mitään koulutusta. Vkl ylitöitä vastaa viikon liksaa. Lauantai ensimmäiset 8h 50%, sen jälkeen 100%. Sunnuntait onkin sitten 400%. Ylityölisä, pyhätyölisä, vapaapäivän menetyslisä jne.
 
Yrittäkää nyt jumalauta ymmärtää, että kun valtion tasolla puhutaan jonkun ammattiryhmän palkan nostamisesta x%, niin puhutaan BUDJETEISTA. Kyseessä on silloin palkkabudjetin nosto ja siitä maksetaan kaikki peruspalkat, lisät yms. joten 10% korotus budjettiin vaikuttaa tasan 10% kokonaispalkan keskiarvoon (olettaen, että uutta väkeä ei palkata).

Se on ihan eri asia mennä puhumaan oman pomon kanssa palkankorotuksesta, koska siinä oman pomon ja valtionvarainministerin välissä on aika monta johtoporrasta (kunnallisella puolella siis). Googlaa netistä mitä tarkoittaa tiedon abstrahoiminen ja yritä ymmärtää miten tämä liittyy johtoportaisiin.
 
Yrittäkää nyt jumalauta ymmärtää, että kun valtion tasolla puhutaan jonkun ammattiryhmän palkan nostamisesta x%, niin puhutaan BUDJETEISTA. Kyseessä on silloin palkkabudjetin nosto ja siitä maksetaan kaikki peruspalkat, lisät yms. joten 10% korotus budjettiin vaikuttaa tasan 10% kokonaispalkan keskiarvoon (olettaen, että uutta väkeä ei palkata).

Se on ihan eri asia mennä puhumaan oman pomon kanssa palkankorotuksesta, koska siinä oman pomon ja valtionvarainministerin välissä on aika monta johtoporrasta (kunnallisella puolella siis). Googlaa netistä mitä tarkoittaa tiedon abstrahoiminen ja yritä ymmärtää miten tämä liittyy johtoportaisiin.

Koita toki ymmärtää, että alkuperäinen kysymys, josta kaikki lähti liikkeelle oli, että tulisiko sairaanhoitajien palkkoja nostaa 500€ vai ei. Tässä on kyse peruspalkoista.

Tehy on vaatinut 24 %:n korotuksia.

Tuliko selväksi?
 
Koita toki ymmärtää, että alkuperäinen kysymys, josta kaikki lähti liikkeelle oli, että tulisiko sairaanhoitajien palkkoja nostaa 500€ vai ei. Tässä on kyse peruspalkoista.

Tehy on vaatinut 24 %:n korotuksia.

Tuliko selväksi?

Miksei sitten kysytty pitäisikö sairaanhoitajien peruspalkkoja nostaa. Minä olen edelleen sitä mieltä, että tuossa puhuttiin kokonaispalkasta. Sinä olet eri mieltä asiasta. Joten?
 
Miksei sitten kysytty pitäisikö sairaanhoitajien peruspalkkoja nostaa. Minä olen edelleen sitä mieltä, että tuossa puhuttiin kokonaispalkasta. Sinä olet eri mieltä asiasta. Joten?

No aattelepa itte, jos olet duunissa. Menet keskustelemaan työnantajasi kanssa mahdollisesta palkankorotuksesta, mistä keskustelet silloin? Peruspalkasta vai oletetusta kokonaisansiosta kaikkine lisineen?

Väittäisin että 99.9% duunareista, sekä työnantajista keskustelee tuosta peruspalkan korotuksesta.

Tai sitten olen vain ymmärtänyt väärin ja täällä pakkiksella on todella erikoisia palkkaneuvottelijoita.
 
No aattelepa itte, jos olet duunissa. Menet keskustelemaan työnantajasi kanssa mahdollisesta palkankorotuksesta, mistä keskustelet silloin? Peruspalkasta vai oletetusta kokonaisansiosta kaikkine lisineen?

Väittäisin että 99.9% duunareista, sekä työnantajista keskustelee tuosta peruspalkan korotuksesta.

Tai sitten olen vain ymmärtänyt väärin ja täällä pakkiksella on todella erikoisia palkkaneuvottelijoita.

Luulisihan tuon olevan ihan selvä juttu, että kun puhutaan palkankorotuksista tarkoitetaan peruspalkkaa.

Tuohon peruspalkkaan kun lisätään 24% niin saadaan suurinpiirtein 500 euroa lisää.
 
Luulisihan tuon olevan ihan selvä juttu, että kun puhutaan palkankorotuksista tarkoitetaan peruspalkkaa.

Tuohon peruspalkkaan kun lisätään 24% niin saadaan suurinpiirtein 500 euroa lisää.
Jos puhutaan, tulisiko jonkun ammattiryhmän palkkaa nostaa(eli ammattiryhmän edustajan tienata enemmän) X€:lla(€ on eri asia kuin prosentti), tulee tarkastella keskimääräistä bruttopalkkaa, mihin kuuluu peruspalkka lisineen. Jos taas puhutaan, tulisko jonkun ammattiryhmän saada X%:n korotus palkkaan, olisi luonnollista tehdä korotus peruspalkkaan, jolloin myös kokonaisansiot nousisivat x%:a, sillä lisät ovat suoraan verrannollisia peruspalkkaan.
 
Tällainen yksilö ei kyllä missään nimessä voi olla päättämässä yhteisistä asioista. En jaksa uskoa millään ettei Kataisella olisi perustietoa näistä asioista.

Aika jännää miksi tästä nyt edes jankataan kun Katainen nimenomaan moneen kertaan totesi vaalikampanjan aikana ettei aio sanoa mitään euroja tai prosentteja.

Summan 500 otti esille aivan joku muu taho. Aika vajavainen henkilö saa olla jos tätä trediä on kommentoinut monta sivua eikä sitä vielä ole sisäistänyt.
 
Back
Ylös Bottom