Sairaanhoitajien vaatimukset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ronny11
  • Aloitettu Aloitettu
Moraalista sen verran, että kovat on aseet molemmilla osapuolilla. Ei hoitajat ketään vahingoittaa halua (vaikka jotkut pennut täällä moista toitottaa)

Ei ehkä hoitajat halua, mutta heidän liittonsa haluaa kiristää palkankorotuksiaan uhaten ihmisten vahingoittamisella. Ja se on tehyn ihmisten tänne linkitetyissä haastatteluissa ollut jo sata kertaa.

ja ei varmaan työnantajakaan tai valtio pidä "rahaa tärkeämpänä kuin terveydenhuollon toimimista"..

Vähän ristiriitaista ajattelua. Jos kerran on olemassa hoitajapula niin miten se paranisi sillä, että maksetaan hoitajille tolkuttomat palkankorotukset? Eikö siinä tapauksessa olisi entistä vähemmän rahaa käytössä palkata lisää hoitajia? Itse en ole julkisia sairaalapalveluja tarvinnut, vain muutaman leikkauksen ja ne hoitui yksityisellä. Eikä haittais ollenkaan vaikka yksityisiä palveluja lisättäisiin nykyisestä.. Niistä tulisi lisääntyvän kilpailun myötä halvempia ja palvelu olisi varmasti julkista parempaa..
Ja "pennuista" puheen ollen, en tajua sitä jotkut niistä toitottaa täällä koko ajan valtio sitä ja valtio tätä. Miksi ihmeessä vain valtion tässä pitäisi joustaa eikä tehyn? Toi lentokapteeni oli hyvä vertaus ja kertoi ton touhun järjettömyydestä.
Oli muutakin mitä piti kirjottaa mutta kun selas parikymmentä edellistä sivua niin training_addict oli jo pukenut sanoiksi kaiken tarvittavan :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voisin lisätä tähän rahaa on, että jos satut voittamaan lotossa 2 miljoona egeä, niin voit mennä kauppaan ja ostaa sillä uuden Ferrarin. Mitä et voi tehdä on, että päätät hankkia 3 vuoden välein loppuelämäs ajan uusimman Ferrarin. Se, että rahaa on sattumalta nyt ei tarkoita, että sitä tulee aina yhtä paljon. Kuntien palkat ovat siitä hassuja, että niitä ei oikein voi mennä laskemaan, joten se mitä korotat nyt, on voitava maksaa myös tulevaisuudessa vuosi toisensa jälkeen.

Se on ihme miten kaikesta tulee niin helppoa, jos ajattelet vain nykyhetkeä. Hallituksen on tosin aina ajateltava myös tulevaisuutta. Oppositio on siitä kiva paikka olla, että päätöksiä ei tehdä, joten siellä etsitään aina ne helpoimmin kansaan uppoavat argumentit (juuri nämä nykyhetkessä mahdollisesti onnistuvat, vaikka tarkemmin tarkasteltuna ovat mahdottomia), jolla päästään kritisoimaan hallitusta. Kansa on keskimäärin typerää, joten heitä ei kiinnosta kuulla syvällisempiä analyysejä, jolloin oppositio käärii pisteet kotiin.

Jos itse et kuulu tähän typerään kansaan, niin voit verrata SDP:n toimia oppositiossa ja hallituksessa, niin näet nopeasti tämän eron. Sama pätee myös Kokoomukseen, jossa heiteltiin myös populistisia argumentteja heidän ollessaan oppositiossa, mutta hallituksessa joudutaankin elämään tässä todellisuudessa.
 
Aluksi tuossa kyllä annettiin ymmärtää, että itku tulee siitä, että hallituksen puolueet ovat luvanneet ennen vaaleja 500€:n palkankorotuksen sairaanhoitajille. Kun tämä väite pirstaloidaan, sanotaankin, että itku ei tulekaan siitä, että sairaanhoitajille on luvattu 500€, vaan siitä, että peruspalkka on liian pieni. Puurot ja vellit sekaisin?

Totta kai uusillakin työntekijöillä on normaalit TES:n mukaiset lisät. Jos on tehnyt hommia, jotka oikeuttavat lisiin, totta kai työntekijä ne saa. Oli kyseessä sitten uusi tai vanha työntekijä. Tilastokeskuksen mukaan sairaanhoitajien mediaani- ja keskiansiot ovat noin 2400€.Keskimäärin tarjottu korotus olisi nostanut palkkoja noin ~300€.

Oletko Ronny vielä ollut työelämässä mukana?

Jos työntekijä menee puhumaan pomonsa kanssa palkankorotuksesta, niin kyllä siinä takuuvarmasti kumpikin osapuoli ymmärtää, että kyseessä on nimenomaan peruspalkan korotus.

Täällä sitä kyllä ihmeen harva tuntuu ymmärtävän.
 
Voisit itsekin ottaa asioita selvää. Kun puhutaan siitä, että Suomi maksaa vähän kehitysapua se tarkoittaa sitä, että Suomen kehitysapuun menevä osuus BKT:sta on pienempi kuin monilla muilla länsimailla. Tämä ei siis tarkoita sitä, että summana 668 miljoonaa olisi vähän rahaa.

Samoin kuin terveydenhuollon osuus BKT:sta.

Huomattavasti järkevämpää olisi nostaa tuota terveydenhuollon osuutta vaikkapa vähentämällä kehitysavun osuutta, josta suurin osa menee sotaherrojen taskuun. Mielestäni Suomella on moraalinen vastuu nimenomaan keskittyä oman kansansa hyvinvointiin ensisijaisesti.
 
Viitsisitkö vähän avata tuota englannin EU jäsenmaksua. Älä kuitenkaan unohda ottaa huomioon EU jäsenyyden tuomia seurannaisvaikutuksia, muuten näkökulmasi ei ole tarpeeksi laaja.

Aikoinaan rautarouva sai neuvoteltua jäsenmaksuhelpotuksia, joista Suomen osuus tänä vuonna on n. 141M€.
No, siitä on tosiaan turha kitistä. Suomen rooli muutenkin EU:ssa on tehdä sitä mitä päätösvaltaa omaavat suuret jäsenmaat puolestamme päättävät.
 
Meitä tavan kansalaisia kiinnostaa eniten, että rahaa sinne laitetaan, vaikka "sitä ei ole".
Maanviljelijöiltä voi myös varmaan kysyä EU mukanaan tuomista eduista..

Voi helvetti sentään, mies. Onko se kehitysavun maksaminenkin Kokoomuksen syy? Eiköhän se ole Vihreä liitto ja muut marginaalipuolueet joka siitä kehitysavusta eniten pitävät mekkalaa.

Tuolla ajattelutavalla tavallinen kansalainen voisi kysyä, miksi valtiolla on käyttää rahaa vuosittain kymmeniä miljardeja budjettiin, mutta tälle kyseiselle kansalaiselle ei ole heittää edes vaivaista miljardia.
 
Kannatan. n.1800-1900€:n keskimääräisestä peruspalkasta se on tuo reilu 400€. Huomattavasti alle alunperin puhutun 500€.


Hienosti saat kaksi lyhyttä lausetta päin helvettiä :D
Ensinnäkin mistä repäisit ton 1800-1900€:n peruspalkan? Keskiansiot sairaanhoitajilla ovat 2400€.
Ja tuo "alunperin puhuttu" 500€.. Jos mielipidekyselyssä on kysytty että "tulisiko...jne.. Niin se ei vieläkään (vaikka kovasti sitä yritetään) tarkoita että yhtään mitään olisi "puhuttu", sopimisesta puhumattakaan.. Se on totta, että nykyisen hallituksen valtapuolueen edustajan mielipide oli että palkkoja tulisi korottaa, mutta haastattelijan repäisemä summa 500€ olisi mahdollista vain usean ratkaisun jälkeen. Ja paino sanalla olisi, eli ei se sitä tarkoita että se toteutuisi sittenkään.. Mutta samaa mieltä olen kanssasi tosta Suomen osuudesta EU:n päätösten teossa..
 
Hienosti saat kaksi lyhyttä lausetta päin helvettiä :D
Ensinnäkin mistä repäisit ton 1800-1900€:n peruspalkan? Keskiansiot sairaanhoitajilla ovat 2400€.
Ja tuo "alunperin puhuttu" 500€.. Jos mielipidekyselyssä on kysytty että "tulisiko...jne.. Niin se ei vieläkään (vaikka kovasti sitä yritetään) tarkoita että yhtään mitään olisi "puhuttu", sopimisesta puhumattakaan.. Se on totta, että nykyisen hallituksen valtapuolueen edustajan mielipide oli että palkkoja tulisi korottaa, mutta haastattelijan repäisemä summa 500€ olisi mahdollista vain usean ratkaisun jälkeen. Ja paino sanalla olisi, eli ei se sitä tarkoita että se toteutuisi sittenkään.. Mutta samaa mieltä olen kanssasi tosta Suomen osuudesta EU:n päätösten teossa..

Peruspalkka on eri asia kuin keskiansio. Itse olen aina työnantajani kanssa palkasta ja sen mahdollisesta korotuksesta keskusteltaessa aina puhunut nimenomaan peruspalkan korotuksesta, aina. Oli se sitten kuukausipalkka tai tuntipalkka. Vuorolisät, ylityöt jne jne. ovat aina erikseen.
 
Peruspalkka on eri asia kuin keskiansio. Itse olen aina työnantajani kanssa palkasta ja sen mahdollisesta korotuksesta keskusteltaessa aina puhunut nimenomaan peruspalkan korotuksesta, aina. Oli se sitten kuukausipalkka tai tuntipalkka. Vuorolisät, ylityöt jne jne. ovat aina erikseen.

Olen ollut ilmeisesti erilaisissa työpaikoissa aiemmin, mutta jos tekee vuorotyötä niin kyllä ne vuorolisät minun mielestä aika kiinteästi siihen palkkaan kuuluu..
Tietysti oma työnantaja tietää mistä luvuista keskustellaan, mutta aina kertojasta ja tilanteesta riippuen hienosti mediassa käytetään tarvittaessa tuota pienempää peruspalkkaa kun perustellaan korotuksia, ja jätetään tarkoituksella pois osa palkasta (vuorolisät)..:jahas:
 
Viimeksi muokattu:
Ihan tosiaanko et muista sellaisesta puhutun useampien ratkaisujen jälkeen. Tässä olisi siis kyseessä ensimmäinen ratkaisu kohti viittäsataa.

Tämä tuloillaan oleva ratkaisu on yksi ratkaisu. Puhekielessä sana "useampi" tarkoittaa yli kahta, mutta kuitenkin äärellisen montaa, joskin yläraja riippuu tulkitsijasta. Jos ajatellaan, että palkankorotukset annettaisiin jossain määrin lineaarisesti, ja myös tulkitaan "useampi" vaikkapa kolmeksi, sen korotuksen yhden ratkaisun osuus n. 8,1% (1900€ -> 2400€). Jos taas "useampi" tarkoittaisi kahta ratkaisua, mitä se ei selvästikään tarkoita, 500€:n korotus saataisiin 12,4% korotuksilla.

Nyt Tehy ja jantunen7 ovat tulkinneet sanan "useampi" siten, että se tarkoittaa yhtä.

Edit: näin jos siis tulkitaan asiaa niinkuin sinä sen tuossa ilmoitit. Palkka kuitenkin muodostuu hoitajilla osittain lisistä, joten oikeasti selvästi pienemmätkin korotukset riittäisivät.
 
Samoin kuin terveydenhuollon osuus BKT:sta.

Huomattavasti järkevämpää olisi nostaa tuota terveydenhuollon osuutta vaikkapa vähentämällä kehitysavun osuutta, josta suurin osa menee sotaherrojen taskuun. Mielestäni Suomella on moraalinen vastuu nimenomaan keskittyä oman kansansa hyvinvointiin ensisijaisesti.

Sopisi mulle mainiosti, mutta uskallan väittää, että tästä heräisi lähes suurempi mekkala ja SDP olisi etunenässä valittamassa miten Kokoomus polkee maailman köyhimpiä. Tosin kun vihreät ovat hallituksessa, niin tämä on täyttä utopiaa.
 
Joka kerta yhtä hienoa perustella uutta rahareikää argementilla, että johonkin toiseen kohteeseenkin menee rahaa ja jos tästä toisesta kohteesta otettaisiin rahat pois, voitaisiin ne käyttää uuteen rahareikään. Toivottavasti kukaan ei mainitse oopperaa tässä ketjussa.
 
Olen ollut ilmeisesti erilaisissa työpaikoissa aiemmin, mutta jos tekee vuorotyötä niin kyllä ne vuorolisät minun mielestä aika kiinteästi siihen palkkaan kuuluu..
Tietysti oma työnantaja tietää mistä luvuista keskustellaan, mutta aina kertojasta ja tilanteesta riippuen hienosti mediassa käytetään tarvittaessa tuota pienempää peruspalkkaa kun perustellaan korotuksia, ja jätetään tarkoituksella pois osa palkasta (vuorolisät)..:jahas:

No, mä olen ollut myös vuorotöissä, ja ne ilta-/yövuorot on tosiaan lisiä epämiellyttävistä ja normaalia elämää rajoittavista työvuoroista. Kuten ylityötkin. Jokaisessa työpaikassa mulla on ollut määriteltynä joko perus kuukausi-/tuntipalkka, ja tästä keskustellaan aina palkankorotuksista puhuttaessa.
 
en jaksa kahlata trediä läpi. millasena tehy on nyt viemässä korotus vaatimusta läpi? liittoon kuuluville vain 24% vai kaikille?
 
Back
Ylös Bottom