Sen enempää tähän keskusteluun enää osallistumalla sanon, että kyllähän toiset ovat ollet väsyneitä tähän ammattiin jo ennen tätä varsinaista jupakkaa. suurin osa ei ole ollut tyytyväinen siihen palkkaan tai edes itse työhön. Monikaan ei silti ole vaihtanut alaa. Mutta en puhu nyt tämän enempää muiden puolesta. Kaikilla on omat syynsä ja mielipiteensä. samoin ainakin omassa sairaalassani on toiminta työnantajan puolelta ollut hieman kyseenalaista ja monella tähän on mennyt hermo. Motivaatio tai halu palata ei ole kovin suuri. Mutta tokihan nämä ovat suuria kysymyksia ja jos olet 20 vuotta työtä tehnyt niin onhan se hankalaa vaihtaa uuteen alaan vaikka olisit ihan ilman työtaisteluakin ollut lopen kyllästynyt/saanut tarpeeksesi alasta.
Itselläni on moniakin syitä siihen etten välttämättä palaa enää töihin tai jos palaan niin en kovin pitkäksi aikaa. En kaikkia asioita täällä teille arvon pakkotoiston lukijat erittele, joten sen takia en joka lauseen loppuun laita listaa omista tavoitteistani, syistäni, mielihaluistani,murheistani, tulevaisuuden suunnitelmistani ym. Mutta tämä työtaistelu on toiminut motivaattorina päättää asioista tai laittanut ainakin enemmän miettimään mitä sitä tässä nyt päättääkään tehdä ja millä aikataululla. Varmasti aika monella nuorella tämä tilanne on laittanut pähkäilemään haluaako sitten todellakin jäädä tälle alalle. En itse näe mitään järkeä tälle alalle enää kouluttautua jos tästä ei edes pääse millään ilveellä juuri eroon (ja turha puuttua teo:n, koska kai sitä silti oikeuden harjoittaa ammattia haluaa säilyttää vaikkei sitä työtä niin haluaisikaan juuri nyt harjoittaa, jos kerran on alalle kouluttautunut).
Mutta yleistä käsitystä vastaan mainitsen sen, ettei tämä nyt kovin helppoa ole meille jotka tässä olemme mukana. Itse ainaskin koen tämän hyvin stressaavana ja äärimmäisen rasittavana. Tätä on kestänyt jo niin kauan. Muusta ei missään puhutakkaan ja aina olet tietynlaisen "tulituksen" keskipisteessä vaikket edes sanoisi mitään. Rivityöläisenä on kuin olisi yksin silti vastuussa tästä koko jutusta. Välillä tulee sellainen ole esimerkiksi täällä, kun toiset välttämättä haluavat ymmärtää väärin ja itse kun ainakin olen yrittänyt pysyä maltillisena mutta vastapuolelta hyvä kun ei kurkkuun käydä ja yksittäisiä sanoja revitään irti lauseista. Ymmärrän toki, että kukin toimii kuten haluaa ja esim. toisten sanallinen solvaaminen on ihan arkipäivää. Mutta helppoa tämä ei tosiaankaan ole. Vaikka jotakin päivärahaa saankin on silti ollut raha-asiat mielessä ja moni muukin huoli asian tiimoilta. Toisaalta silti myös nautin pian jo entisestä työstäni. Vaikeita asioita. Mutta kuka tätä jorinaa haluaa kuulla. Monella täällä on kuitenkin vastaväitteensä jopa sellaisille kommenteille mitä en ole lausunut. Itse tiedän ainakin mitä tilipäivänä tililleni rahaa tulee, eikä se ole se surullisen kuuluisa keskiarvosumma. Siihen olisin kyllä jopa ihan tyytyväinen. Uskoo tämän ken tahtoo. Mutta lopuksi olisin toivonut, että toiset olisivat edes jonkin verran enemmän arvostaneet toisia ammattiryhmiä. Kyllä täällä moni on kommentoinut kuinka laiskoja, paskoja ja täysin turhaa työtä moni sairaanhoitaja tekee. Itse ainakin arvostan sieltä sairaalankin sisältä (kuin ulkopuoleltakin) jokaista työtiimiini kuuluvaa tai kuulumatonta työkaveria vaikka se suorista sanoista huolimatta on jotenkin jäänyt epäselväksi. Ja omassa sairaalassani niitä kandejakin kohdellaan ihan kunnioittavasti (niin kuin pitäisi jokaisessa sairaalassa mutta valitettavasti usein se opiskelijan asema on hieman huono, opiskelee mitä tahansa alaa hyvänsä), koska kandit eivät edes ole jokapäiväinen näky työpaikallani (sitä ovat itsekin sanoneet kun olen kysynyt viihtyvätkö he täällä sairaalassa, niin ovat huomanneet, että täällä kun ei koko ajan kandeja ole niin "olotkin" ovat tietyllä tavalla paremmat. voivat myös osallistua toimenpiteisiin paremmin ja ihmiset suhtautuvat heihin eri tavalla). Ehkä sellaisissa sairaaloissa, joissa kaikkia opiskelijoita (sh/kandit) pyörii jaloissa muiden työkavereiden lisäksi voi olla hermoja koettelevaa mutta se on valitettavaa. Voimia siis kandeillekin.
Minä poistun takavasemmalle potemaan mahahaavaa ja katsomaan mihin tämä etenee. Kaikkea hyvää teille! Tämä keskustelu oli tässä omalta osaltani.