Sairaanhoitajien vaatimukset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ronny11
  • Aloitettu Aloitettu
Itse en enää edes juurikaan halua takaisin samaan työhön. Siksi myös pakkolaki on täysin hirvitys. Minut pakotetaan työhön jota en halua harjoittaa.

Kyynel. Enemmän olisin huolissani jos et pystyisi hoitamaan määrättyä työtehtävää.

Etkö pystyisi itse irtisanoutumaan ja vaihtamaan vaikka kaupan kassalle duunia ?

Loppujen lopuksi ei kuitenkaan mitään muuta ole pakko tehdä kuin kuolla.

Potilasturvalaki pyrkii takaamaan välttämättömän hoidon Tehyn työtaistelun aikana.

Laki on rajattu olemaan voimassa vain Tehyn työtaistelun ajan.

Lain mukaan lääninhallitus voi määrätä terveydenhuollon ammattihenkilön töihin antamaan välttämätöntä hoitoa. Tällaisen määräyksen saa antaa vain tilanteessa, jossa Tehyn työtaistelu estää kunnallista terveydenhuollon yksikköä turvaamasta potilaiden henkeä tai ehkäisemästä heidän pysyvää vammautumistaan.

Esityksen tehtävään määräämisestä tekee kunta tai kuntayhtymä. Ennen esityksen tekemistä on kuultava Tehyn paikallisosastoa.

Töihin määrätään ensisijaisesti työtaistelun takia irtisanoutuneita. Erityisen painavista syistä voidaan töihin määrätä muitakin.

Töihin määrättävää kuullaan ennen määräyksen antamista, mutta töihin voidaan määrätä vastustuksesta huolimatta. Päätökseen voi hakea muutosta, mutta määräystä on silti noudatettava.

Määräys on voimassa enintään viikon kerrallaan, kaikkiaan enintään neljä viikkoa. Töihin määrätty saa korotettua palkkaa ja hänen lapsilleen järjestetään tarvittaessa päivähoito.

Lääninhallitus voi tehostaa määräystä sakon uhalla.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse en enää edes juurikaan halua takaisin samaan työhön. Siksi myös pakkolaki on täysin hirvitys. Minut pakotetaan työhön jota en halua harjoittaa.
Tämä on aika nihkeä selitys, jota viime päivinä on kuultu todella paljon. Vuosia samassa työpaikassa olleet henkilöt, jotka eivät ole hakeneet pitkään aikaan mitään duunia laulavat nyt aivan yllättäen tätä. Maailma on toisinaan paska paikka, mutta kai sitä vanhaa duunia kestää vielä jokusen viikon (1.2-1.3 kertaisella liksalla). Voithan sinä heti kuitenkin vaihtaa paikkaa tai alaa kun työtaistelu on saatu selvitettyä. Keroppa sitten täälläkin mihin paratiisiin vaihdoit; liksahan on toki tuntuvasti parempi ja työ paljon helpompaa...
 
Itseäni ihmetyttää keskustelu ”pakkotyö”-lain mielekkyydestä. Pakkohan tuollainen laki on tehdä. Sinänsä outoa että laki koskee vain sairaanhoitajia eikä ole yleinen. Kuka tahansa tulisi voida ”pakottaa” turvatyöhön, mikäli se on ihmishenkien kannalta välttämätöntä. Valtion palvelu pakolliseksi kaikille ja ensikerralla homman voisi hoitaa kertausharjoituksilla Kekkosen malliin ;)

Ja käytännössä Tehy:n kiristykseen ei voida suostua. Vai mikä signaali annettaisiin, mikäli Tehyn vaatimuksiin suostuttaisiin. Kohta olisi poliisit ja palomiehet lakossa. Ensi kierrokselle Super vaatisi 100% korotuksia ja Tehy 200%.

Uskon että aika moni korkeasti koulutettu äänestäisi sen puolesta, että palkkoja alettaisiin nostaa OECD-maiden keskiarvoa kohti. Voisi olla että sairaanhoitajien palkat ei nousisikaan kaikkein nopeiten.

Itse kannatan palkan korotuksia, kunhan ne tehdään maltillisesti, eikä asenteella mulle kaikki nyt. Vaikka korotukset myönnettäisiin, niin tuskin ensikierrokselle mentäisiin asenteella, ”no viimeksi saatiin niin hyvin, että nyt ei tartte sit mitään”.
 
Ameriikan malliin ollaan vissiin menossa.

1% korotus veroihin vaikuttaa -800€ meidän perheen vuosituloihin. Tuolla maksais jo melkoista vakuutusmaksua.

:wtf:

Offtopikkina, mutta Amerikan malli on juuri päinvastainen. Lisätienestit eivät vaikuta jo saatujen tulojen verotukseen ts. sinua ei rangaista lisätuloista otettavalla n.45% kokonaisveroprosentilla mikäli satut tienaamaan ja maksamaan perusprosentilla enemmän veroja kuin mitä olit suunnitellut. Yhdysvalloissa verotus menee siis portaittain, eli esim. 20 000$ asti tuloista verotetaan 10% ja sen ylimenevältä osalta esimerkiksi 15%. Takautuvasti tuo ei kuitenkaan vaikuta aikaisempien tulojen verotukseen toisin kuin Suomessa.
 
Ilmeisesti tarkoittaa ettei kuitenkaan ennen tuota päivämäärää?
Mun moka:hyvä:.

Mikäli hesariin ja hoitajien omiin puheisiin on luottaminen, sekä joukkopako alalta toteutuu, on tuossa kuitenkin keino välttää seuraavat määräaikaiset pakkotyölait. Etusijan töihin pakotettavista hoitajista saa kuitenkin irtisanoutumalla oikeasti.
 
Suojatyölain asettamasta velvoitteesta kieltäytyviä hoitajia en kyllä ymmärrä tippaakaan. Itse olen lääketiet. kandi ja vaikea kuvitella, että osallistuisin tulevaisuudessa mihinkään oman alan joukkoirtisanoutumisiin (mikäli toimisin jonkinlaisessa akuuttihoidossa). Kyllä siinä väkisin alkaisi miettiä omaa vastuuta ja moraalia. Lakkoilla voi toki niin paljon kuin sielu sietää mutta tietyillä aloilla on pakko turvata perustoiminnot - vaikka sitten lailla jos hommaa yritetään muuten kiertää.

"Pakkotyöstä" ei kyllä pääse eroon luopumalla oikeuksistaan juuri tuon seuraavan kokouksen päivämäärän vuoksi. Eiköhän koko homma ole kuivunut jo kasaan seuraavaan TEO:n kokoukseen mennessä ja siten kaikki "pakkotyöt" jo tehty.
 
Hyvinpä onnistuit missaamaan pointin.

Paperimiehet yrittivät samalla tavalla vauhdittaa neuvotteluita, mutta silloin panoksena oli ainoastaan koneita, ei ihmishenkiä.
Yksinkertaistettuna: Paperimies saa koneen hajalle, jos se sen haluaa ja hoitsu saa potilaan hengiltä jos niin haluaa. Paperimiestä estetään työsululla ja hoitsua pakkolailla.
 
Tämä on aika nihkeä selitys, jota viime päivinä on kuultu todella paljon. Vuosia samassa työpaikassa olleet henkilöt, jotka eivät ole hakeneet pitkään aikaan mitään duunia laulavat nyt aivan yllättäen tätä. Maailma on toisinaan paska paikka, mutta kai sitä vanhaa duunia kestää vielä jokusen viikon (1.2-1.3 kertaisella liksalla). Voithan sinä heti kuitenkin vaihtaa paikkaa tai alaa kun työtaistelu on saatu selvitettyä. Keroppa sitten täälläkin mihin paratiisiin vaihdoit; liksahan on toki tuntuvasti parempi ja työ paljon helpompaa...

tätä oon itsekin seurannut suu auki. miten vitussa yhtäkkiä ihmiset jotka ovat olleet vuosikausia hoitajina suut supussa vaikka palkat ei nouse millään, yhtäkkiä sit valittavat kovaan ääneen kun pakotetaan tekemään epämiellyttävää työtä. (siis sitä samaa työtä mitä ovat tehneet vuosikausia)

ja toi pointti noista oecd - tilastoista on totta. kun oikein verrataan niin 99,95% suomen henkilöistä jotka ovat kouluttautuneet enemmäin kuin pelkän ammattikoulun oppimäärän, ovat palkkakuopassa!!!
 
Viimeksi muokattu:
Paperimiehet yrittivät samalla tavalla vauhdittaa neuvotteluita, mutta silloin panoksena oli ainoastaan koneita, ei ihmishenkiä.
Yksinkertaistettuna: Paperimies saa koneen hajalle, jos se sen haluaa ja hoitsu saa potilaan hengiltä jos niin haluaa. Paperimiestä estetään työsululla ja hoitsua pakkolailla.

koneen rikkominen taitaa mennä oikeusistuimien puolelle, työtaistelu tarkoittaa yleisimmin tuotannon loppumista (jonka johdosta yritykseltä loppuu tavara mitä ne normaalisti myyvät -> eivät saa rahnaa ja tekevät tappiota kun kaikki puitteet seisoo tyhjänpanttina)

ja samalla lailla se hoitsu ei sitä potilasta omin pikku kätösinsä nirhaa, mutta silti hänen poisjääminen terveysasemalta/mistälie saattaa johtaa siihen että joku kuolee.

mutta itse analogia on hyvin samankaltainen enkä näe estettä miksi sitä ei voisi käyttää vähän toisin muotoiltuna.
 
Paperimiehet yrittivät samalla tavalla vauhdittaa neuvotteluita, mutta silloin panoksena oli ainoastaan koneita, ei ihmishenkiä.
Yksinkertaistettuna: Paperimies saa koneen hajalle, jos se sen haluaa ja hoitsu saa potilaan hengiltä jos niin haluaa. Paperimiestä estetään työsululla ja hoitsua pakkolailla.

Toi oli huonoin analogia ikinä. :hyvä:
 
Jos hallitukselta (tai keneltä tahansa) kysyttäisiin "pitäisikö maailmassa olla rauha, tulisiko nälänhätä ratkaista, pitäisikö / tulisiko kaikilla olla kivaa ja hauskaa" niin melko varmasti lähes jokainen vastaisi, että "tulisi / pitäisi". Velvoittaisiko nyt tuollainen lausunto Suomen hallituksen kohdistamaan kaikki Suomen voimavarat nälänhädän tms. torjumiseen? Entä jos Suomi kohdistaisi kaikki voimavaransa muualle niin eikös Suomessa sitten ihmiset olisivat kaikkea muuta kuin kivoja ja hauskoja kun ei olisi itsellä mitään koska kaikki suunnattaisiin Afrikkaan. Juu-u, ristiriita tavoitteiden välillä mutta niin on pienemmässä mittakaavassa myös tämän työkiistan kohdalla, jostain otettu raha on toisesta paikasta pois. Mistäs se kaikki raha revitään? Olisihan se kivaa jos kaikilla oli hyvä olla yms. yms.
 
Olisihan se kivaa jos kaikilla oli hyvä olla yms. yms.

tätähän kutsutaan myös nimellä kommunismi :D

ei tartte paljoa historiankirjoja selailla niin huomaa että kuinka hyvin se toimii käytännössä.
 
Itse en enää edes juurikaan halua takaisin samaan työhön. Siksi myös pakkolaki on täysin hirvitys. Minut pakotetaan työhön jota en halua harjoittaa.
Pakkoaki, pakkopulla, pakkotoisto, pakko ja pakko... Elämä on täynnä pakkoja, jotka nojautuvat elämänarvoihin. Suomessa on myös mm. pakollinen oppivelvollisuus, miehillä pakollinen asevelvollisuus, isotuloisten on sekä suhteellisesti että absoluuttisesti pakko maksaa enemmän veroja esim. köyhien terveydenhuollosta. On se hirveää, kun on pakko tehdä jotain.

On täysin naurettavaa, miten potilasturvalaki on ristitty keltaisessa lehdistössä pakkolaiksi, vaikka sillä kyetään nimensä mukaisesti turvaamaan potilasturvaa. "Pakkotyöhön" määrätyt saavat lisäksi 30% palkankorotuksen, eli suuremman, mitä tehy vaatii nyt, ollessaan töissä.
 
tätähän kutsutaan myös nimellä kommunismi :D

ei tartte paljoa historiankirjoja selailla niin huomaa että kuinka hyvin se toimii käytännössä.
Nimenomaan, jos kaikki saisivat mitä vaativat niin kenelläkään ei olisi mitään. Joten jonkinlainen kohtuus noissa vaatimuksissa lienee paikallaan. Ja se, että joku sanoo miten asian pitäisi / tulisi olla ei tarkoita, että näin tulee olemaan. Eri asia olisi jos olisi ennen vaaleja sanottu, että hoitajien palkkoja nostetaan 500 € (vrt. pitäisi nostaa) mikä sinänsä ei kuitenkaan sitoisi muuta kuin moraalisesti.
 
Sen enempää tähän keskusteluun enää osallistumalla sanon, että kyllähän toiset ovat ollet väsyneitä tähän ammattiin jo ennen tätä varsinaista jupakkaa. suurin osa ei ole ollut tyytyväinen siihen palkkaan tai edes itse työhön. Monikaan ei silti ole vaihtanut alaa. Mutta en puhu nyt tämän enempää muiden puolesta. Kaikilla on omat syynsä ja mielipiteensä. samoin ainakin omassa sairaalassani on toiminta työnantajan puolelta ollut hieman kyseenalaista ja monella tähän on mennyt hermo. Motivaatio tai halu palata ei ole kovin suuri. Mutta tokihan nämä ovat suuria kysymyksia ja jos olet 20 vuotta työtä tehnyt niin onhan se hankalaa vaihtaa uuteen alaan vaikka olisit ihan ilman työtaisteluakin ollut lopen kyllästynyt/saanut tarpeeksesi alasta.

Itselläni on moniakin syitä siihen etten välttämättä palaa enää töihin tai jos palaan niin en kovin pitkäksi aikaa. En kaikkia asioita täällä teille arvon pakkotoiston lukijat erittele, joten sen takia en joka lauseen loppuun laita listaa omista tavoitteistani, syistäni, mielihaluistani,murheistani, tulevaisuuden suunnitelmistani ym. Mutta tämä työtaistelu on toiminut motivaattorina päättää asioista tai laittanut ainakin enemmän miettimään mitä sitä tässä nyt päättääkään tehdä ja millä aikataululla. Varmasti aika monella nuorella tämä tilanne on laittanut pähkäilemään haluaako sitten todellakin jäädä tälle alalle. En itse näe mitään järkeä tälle alalle enää kouluttautua jos tästä ei edes pääse millään ilveellä juuri eroon (ja turha puuttua teo:n, koska kai sitä silti oikeuden harjoittaa ammattia haluaa säilyttää vaikkei sitä työtä niin haluaisikaan juuri nyt harjoittaa, jos kerran on alalle kouluttautunut).

Mutta yleistä käsitystä vastaan mainitsen sen, ettei tämä nyt kovin helppoa ole meille jotka tässä olemme mukana. Itse ainaskin koen tämän hyvin stressaavana ja äärimmäisen rasittavana. Tätä on kestänyt jo niin kauan. Muusta ei missään puhutakkaan ja aina olet tietynlaisen "tulituksen" keskipisteessä vaikket edes sanoisi mitään. Rivityöläisenä on kuin olisi yksin silti vastuussa tästä koko jutusta. Välillä tulee sellainen ole esimerkiksi täällä, kun toiset välttämättä haluavat ymmärtää väärin ja itse kun ainakin olen yrittänyt pysyä maltillisena mutta vastapuolelta hyvä kun ei kurkkuun käydä ja yksittäisiä sanoja revitään irti lauseista. Ymmärrän toki, että kukin toimii kuten haluaa ja esim. toisten sanallinen solvaaminen on ihan arkipäivää. Mutta helppoa tämä ei tosiaankaan ole. Vaikka jotakin päivärahaa saankin on silti ollut raha-asiat mielessä ja moni muukin huoli asian tiimoilta. Toisaalta silti myös nautin pian jo entisestä työstäni. Vaikeita asioita. Mutta kuka tätä jorinaa haluaa kuulla. Monella täällä on kuitenkin vastaväitteensä jopa sellaisille kommenteille mitä en ole lausunut. Itse tiedän ainakin mitä tilipäivänä tililleni rahaa tulee, eikä se ole se surullisen kuuluisa keskiarvosumma. Siihen olisin kyllä jopa ihan tyytyväinen. Uskoo tämän ken tahtoo. Mutta lopuksi olisin toivonut, että toiset olisivat edes jonkin verran enemmän arvostaneet toisia ammattiryhmiä. Kyllä täällä moni on kommentoinut kuinka laiskoja, paskoja ja täysin turhaa työtä moni sairaanhoitaja tekee. Itse ainakin arvostan sieltä sairaalankin sisältä (kuin ulkopuoleltakin) jokaista työtiimiini kuuluvaa tai kuulumatonta työkaveria vaikka se suorista sanoista huolimatta on jotenkin jäänyt epäselväksi. Ja omassa sairaalassani niitä kandejakin kohdellaan ihan kunnioittavasti (niin kuin pitäisi jokaisessa sairaalassa mutta valitettavasti usein se opiskelijan asema on hieman huono, opiskelee mitä tahansa alaa hyvänsä), koska kandit eivät edes ole jokapäiväinen näky työpaikallani (sitä ovat itsekin sanoneet kun olen kysynyt viihtyvätkö he täällä sairaalassa, niin ovat huomanneet, että täällä kun ei koko ajan kandeja ole niin "olotkin" ovat tietyllä tavalla paremmat. voivat myös osallistua toimenpiteisiin paremmin ja ihmiset suhtautuvat heihin eri tavalla). Ehkä sellaisissa sairaaloissa, joissa kaikkia opiskelijoita (sh/kandit) pyörii jaloissa muiden työkavereiden lisäksi voi olla hermoja koettelevaa mutta se on valitettavaa. Voimia siis kandeillekin.

Minä poistun takavasemmalle potemaan mahahaavaa ja katsomaan mihin tämä etenee. Kaikkea hyvää teille! Tämä keskustelu oli tässä omalta osaltani.
 
Offtopikkina, mutta Amerikan malli on juuri päinvastainen. Lisätienestit eivät vaikuta jo saatujen tulojen verotukseen ts. sinua ei rangaista lisätuloista otettavalla n.45% kokonaisveroprosentilla mikäli satut tienaamaan ja maksamaan perusprosentilla enemmän veroja kuin mitä olit suunnitellut. Yhdysvalloissa verotus menee siis portaittain, eli esim. 20 000$ asti tuloista verotetaan 10% ja sen ylimenevältä osalta esimerkiksi 15%. Takautuvasti tuo ei kuitenkaan vaikuta aikaisempien tulojen verotukseen toisin kuin Suomessa.

Äh vitsi kun tuo minun ulosanti on heikkoa. :zzzz:

Tarkoitin sitä jos meidän "suomalaisten" perusveroprosenttia korotetaan yhdellä prosentti yksiköllä, jotta sairaanhoitajien palkat saadaan maksettua.

Mitä se maksaa minulle ja jos vaihtoehtona olisi amerikan malli jossa maksetaan vakuutuksia jotta sairaanhoito saadaan..

Tulikohan tämä vieläkään ymmärrettävästi??
 
(ja turha puuttua teo:n, koska kai sitä silti oikeuden harjoittaa ammattia haluaa säilyttää vaikkei sitä työtä niin haluaisikaan juuri nyt harjoittaa, jos kerran on alalle kouluttautunut).

31 §
Ammatinharjoittamisoikeuden tai -luvan poistaminen «terveydenhuollon» ammattihenkilön omasta pyynnöstä

Terveydenhuollon oikeusturvakeskus voi terveydenhuollon ammattihenkilön omasta pyynnöstä rajoittaa laillistetun ammattihenkilön ammatinharjoittamisoikeutta tai poistaa sen taikka peruuttaa luvan saaneen ammattihenkilön ammatinharjoittamisluvan.
32 §
Ammatinharjoittamisoikeuden tai -luvan taikka ammattinimikkeen käyttöoikeuden palauttaminen

Kun terveydenhuollon ammattihenkilöltä on poistettu ammatinharjoittamisoikeus määräajaksi tai toistaiseksi taikka sitä on rajoitettu tai se on kielletty, kun hänen ammatinharjoittamislupansa on peruutettu taikka kun häntä on kielletty käyttämästä asetuksella säädettyä terveydenhuollon ammattihenkilön ammattinimikettä, terveydenhuollon ammattihenkilö voi terveydenhuollon oikeusturvakeskukselta uudelleen hakea ammatinharjoittamisoikeuden palauttamista tai sen rajoituksen poistamista, ammatinharjoittamisluvan palauttamista taikka asetuksella säädetyn terveydenhuollon ammattihenkilön ammattinimikkeen käyttöoikeuden palauttamista sitten, kun ammatinharjoittamisoikeuden poistamisen tai rajoituksen, ammatinharjoittamisluvan peruuttamisen tai ammattinimikkeen käyttöoikeuden kieltämisen aiheuttanut syy on lakannut.

Niin eli sitä voi sitten hakea takaisin kun alkaa taas hoitajan hommat kutkuttamaan uudestaan.
 
Turhan paljon täällä painotetaan hallituksen lupauksia ja niistä tingataan. Hoitajat olisivat jokatapauksessa vaatineet korotuksia, riippumatta siitä, mitä oli luvattu. Tämä palkankorotusten paine on syntynyt viime vuosien aikana ja hoitajat ovat kyllä tienneet jo pitkään, että näissä tupo-neuvotteluissa palkan on noustava.
 
Back
Ylös Bottom