Sairaanhoitajien vaatimukset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ronny11
  • Aloitettu Aloitettu
Tuohon tehy-lakiin olisi itseasiassa helppokin tehdä korjaus toimivampaan, mikä olisi jopa reilu työntekijöille itselleen. Työtaistelun (lakon) aikana näiden töihin silti pakotettujen työntekijöiden palkassa olisi tuo "suojatyön hätätila" korvaus päällä mukana. Eli töihin silti joutuisivat, mutta siitä tulisi reilu korvaus - niin reilu että työnantajat todella joutuisivat neuvottelemaan tosissaan - siihen palkan päälle. Ei olisi ihmishenget vaarassa (hoitajat, palomiehet, poliisit) hirveästi enempää kuin normaalisti, mutta lakko-oikeutta ei olisi tehty hampaattomaksi myöskään.

Tietysti tästä voi vetää skenaarion, että jatkuvasti lakkoiltaisiin, mutta eiköhän työtaistelua koskevat lait nyt tuon estä muutenkin?

Tietysti, ottaen huomioon kuka näiden "hätätilanteesta johtuen" töihin joutuvien palkanmaksaja on, on koko kyseinen skenaario täysin tuulesta temmattu.
No, kyseinen pakotuslaki on varmaan omiaan lisäämään kiinnostusta kyvykkäiden henkilöiden hakeutumisesta alalle. Jaksan ennustaa 10 vuoden tähtäimellä merkittäviä ongelmia tuolle saralle. Tuleekohan sitten myös pakko-opiskelulaki.. naisten "varusmies"palvelus? :D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Luulen, että Indica tarkoitti tuossa, että oikeustieteellisen opiskelija-aines on keskimäärin parempaa (oli nyt sitten kyse motivaatiosta, kognitiivisista kyvyistä tai muista seikoista). Eli pääsyvaatimuksista riippumatta oikeustieteilijän keskimääräinen edustaja on kyvykkäämpi älyllisten vaatimusten suhteen kuin keskimääräinen AMK-opiskelija.
Juurikin näin, Elikkä tarkoitan nyt sitä että jos puhutaan keskimääräisesti, niin pääasiassa useimmat ihmiset päätyvät kykyjensä mukaisiin tehtäviin, Fiksummat oikikseen tai (nimeä tähän joku muu arvostettu ja hyväpalkkainen ammatti) ja vähän vähemmän fiksut esimerkiksi AMK:ihin. Fiksummat siten saavat parempaa palkkaa. Ei nyt liity Hoitajiin ja hoitajuuteen mitenkään, mutta helpompi pääsy-->keskimäärin vähemmän älykäs opiskelija-aines.
 
Mun mielestä se nostaa tuottavuutta, että jengi suostuu menemään kouluun nyt heti, eikä vasta 5 vuoden päästä, kun on feilattu lääkiksen/oikiksen/tkk/hkkk:n pääsykokeissa. Eli aikaisemmin ei ollut tavallaan sellaista takaporttia, johon olisi voinut mennä, kun ei pääse varsinaisten tiedekorkeakoulujen sisäänpääsysiivilän läpi. Oli vaara, että jengi jää kääntämään mäkkäriin pihviä 5 vuodeksi ja yrittää kauppakorkeaan. Parempi, että jengi alkaa heti opiskella jossain AMK:ssa Tradenomiksi ja samalla kääntävät sivutoimisesti mäkkärissä pihviä. Näin ainakin varmistetaan se, että on jokin tutkinto taskussa 5 vuoden päästä ja sitä kautta työelämän käytettävissä => tuottavuutta.
Teoriassa kyllä, käytännössä ei. Suomessa ei ole työvoimapulaa tutkinnon suorittaneista, jos jostain on pulaa niin se on osaajista eli tutkintomäärien sijaan pitäisi panostaa laatuun. Aloituspaikkoja on tekniikan ja kaupan puolella tällä hetkellä liikaa ja itsekkin sain aikoinaan katsella TKK:ssa mitä kävi tutkintovaatimuksille ja koulutuksen tasolle kun sisäänottoa kasvatetaan.

http://www.tek.fi/index.php?id=1512

Eipä tarvitse paljoa googlettaa kun todetaan, että huomattava osa AMK-koulutetuista (ja myös osa. yliopistokoulutetuista, esim. etenkin ekonomeista) toimii huomattavasti koulutustaan "alemman" tason töissä ja tällöin on täysin luonnollista että motivaatio on ongelma.

Kokonaan toinen asia on sitten se, että tiedekorkeakouluista valmistuneet ovat mustasukkaisia AMK:ista tuleville siitä, että nämä ovat käyneet "niin helpon koulun ja vielä saavat kutsua itseään korkeakoulutetuiksi".
Empä ole tätä juurikaan kuullut ja termi "leikkikorkeakoulu" :D ei viittaa mielestäni kateuteen. Mitäs käytännön ongelmia tämä aiheuttaa?

Tosta rahoituskuviosta: Mulla puuttuu suoraansanottuna nyt aika paljon faktapohjaa, mutta AFAIK homma meni niin, että jo olemassaolevien koulujen nimiä muutettiin pääosin AMK:ksi. Esimerkiksi Hesassa Teknillisestä oppilaitoksesta tuli Stadia AMK. ATK-Instituutista AMK ja niin edelleen. Noihan olisivat olleet olemassa riippumatta siitä, olisiko AMK-systeemiä luotu vai ei. Samaan tapaan sairaanhoidon puolella muutettiin joitain jo oleamssaolevia opistoja AMK-nimisiksi.
Näinhän tuo menikin alunperin, AMK:ita on kuitenkin noussut kuin sieniä sateella ja suorittavan portaan koulutusta suorittavia laitoksia on konvertoitu AMK:ksi. Jakainen tuppukylä tietenkin haluaa olla korkeakoulukaupunki ja vielä kun on olemassa kansallinen korkeakoulutusta tukeva strategia. Lopputulos: kasapäin "ylikoulutettuja" koulutuksen tason laskiessa samalla.

Btw: Tää menee aika hyvin off topiciksi.
Hiukan, kyllä. Tosin tätä hoitajajuttua sivuaa kyllä siten että hoitajat laulaa "meille lisää liksaa kun ollaan korkeakoulutettuja". Monet tapaavat kuitenkin olla sitä mieltä, että sairaaloissa kulkevat korkeakoulutetut ovat lääkäreitä.
 
Teoriassa kyllä, käytännössä ei. Suomessa ei ole työvoimapulaa tutkinnon suorittaneista, jos jostain on pulaa niin se on osaajista eli tutkintomäärien sijaan pitäisi panostaa laatuun. Aloituspaikkoja on tekniikan ja kaupan puolella tällä hetkellä liikaa ja itsekkin sain aikoinaan katsella TKK:ssa mitä kävi tutkintovaatimuksille ja koulutuksen tasolle kun sisäänottoa kasvatetaan.

Tämä laatu onkin sinänsä hauska termi. Esimerkiksi Helsingin yliopiston matematiikan laitoksella yritetään panostaa hirveästi opetuksen laatuun. Tämä tarkoittaa sitä, että on ylimääräisiä tukiopetusryhmiä yms. missä opiskelijat voivat vääntää harjoitustehtäviään jatko-opiskelijan ohjatessa. Tuntuu jotenkin siltä, että jos opiskelijat eivät tajua, niin siitä yliopiston ylimmän hallinnon tasolta syytetään lähes aina "huonoa opetusta". Yliopiston hallinto ei katso kuin tilastoja siitä kuinka moni läpäisee kursseja, joten opettajan kannalta ratkaisu on helpottaa kursseja, jolloin opetus on taas "hyvää". Tähän kun vielä lisää sen faktan, että opiskelijapalautetta kerättäessä kurssin arvosana korreloi erittäin voimakkaasti kurssin helppouteen (pätee valitettavasti lähes kaikissa tiedekunnissa), mikä osoittaa sen, että keskiverto opiskelija on laiska.

Jostain syystä Suomessa on vain tabu sanoa, että valitettavasti opiskelijoita on liikaa ja heistä suurin osa ei ole riittävän älykkäitä. Esim. väittäisin, että matematiikkaa ei ole rahkeita opiskella yliopistossa ellei ole ollut lukionsa paras matematiikassa. Kun sitten lähtee laskemaan, että Suomessa matematiikkaa aloittaa opiskelemaan jotain 500 ihmistä, joista puolet tähtäävät opettajiksi (he eivät juurikaan lue matikkaa, joten lahjakkuuttaa ei liiemmälti tarvitse) ja suuri osa näistä lukioiden matikkaparhaimmistoista eivät edes hakeudu opiskelemaan matematiikkaa, niin ei ole vaikea ymmärtää, että yliopisto on täynnä idiootteja.

Kun yliopistolla asiat ovat näin heikosti monessa koulutusohjelmassa, niin voi vaan miettiä mikä se meininki siellä AMK-puolella on... Kansasta ei vaan saa "korkeakoulutettua" ja samalla osaavaa, ellei joku keksi äidinmaitokorviketta, jolla jokaisen vauvan älykkyys tuplaantuu.

Tämä nyt oli vähän turha avautuminen korkeakoulutetuista, mutta heijastaa samalla mielipidettäni tästä Tehyn mainostamasta "korkeakoulutetusta" sairaanhoitajasta.
 
Teoriassa kyllä, käytännössä ei. Suomessa ei ole työvoimapulaa tutkinnon suorittaneista, jos jostain on pulaa niin se on osaajista eli tutkintomäärien sijaan pitäisi panostaa laatuun. Aloituspaikkoja on tekniikan ja kaupan puolella tällä hetkellä liikaa ja itsekkin sain aikoinaan katsella TKK:ssa mitä kävi tutkintovaatimuksille ja koulutuksen tasolle kun sisäänottoa kasvatetaan.

http://www.tek.fi/index.php?id=1512

Eipä tarvitse paljoa googlettaa kun todetaan, että huomattava osa AMK-koulutetuista (ja myös osa. yliopistokoulutetuista, esim. etenkin ekonomeista) toimii huomattavasti koulutustaan "alemman" tason töissä ja tällöin on täysin luonnollista että motivaatio on ongelma.


Empä ole tätä juurikaan kuullut ja termi "leikkikorkeakoulu" :D ei viittaa mielestäni kateuteen. Mitäs käytännön ongelmia tämä aiheuttaa?


Näinhän tuo menikin alunperin, AMK:ita on kuitenkin noussut kuin sieniä sateella ja suorittavan portaan koulutusta suorittavia laitoksia on konvertoitu AMK:ksi. Jakainen tuppukylä tietenkin haluaa olla korkeakoulukaupunki ja vielä kun on olemassa kansallinen korkeakoulutusta tukeva strategia. Lopputulos: kasapäin "ylikoulutettuja" koulutuksen tason laskiessa samalla.


Hiukan, kyllä. Tosin tätä hoitajajuttua sivuaa kyllä siten että hoitajat laulaa "meille lisää liksaa kun ollaan korkeakoulutettuja". Monet tapaavat kuitenkin olla sitä mieltä, että sairaaloissa kulkevat korkeakoulutetut ovat lääkäreitä.

AMK vs. Yliopisto -jutut voisi ruotia ihan omassa ketjussaan...
(joka mielestäni aivan tarpeeton ketju, koska olisi vertaajan omaa ajattelemattomuutta käydä vertaamaan eri tarkoituksiin suunniteltuja kouluja keskenään tuolla tavoin. Jos joku haluaa ylimääräisen korkeakoulutetun statuksen amk-tutkinnolla, niin se olkoon hänen itsensä häpeä).

ps. Jos kutsut AMK-tasoisia kouluja "leikkikorkeakouluiksi" niin samoin voisi nykyisiä teknisiä yliopistoja kutsua "leikkiyliopistoiksi" pääosin samat perusteet tuossakin taustalla, jos hieman muistat mitä tapahtui noiden nimille tuossa 90-luvulla...
 
Laatu on vain ja ainoastaan kiinni siitä mitä vaaditaan. Isolle osalle porukasta riittää tyydyttävä arvosana. Jos läpipääsyyn vaadittaisiin hyvä arvosana, niin sehän karsisi suoraan ekana vuonna kaikki alalle soveltumattomat. Toinen asia on kertooko opintomenestys suoraan soveltuvuudesta alalle.
 
ps. Jos kutsut AMK-tasoisia kouluja "leikkikorkeakouluiksi" niin samoin voisi nykyisiä teknisiä yliopistoja kutsua "leikkiyliopistoiksi" pääosin samat perusteet tuossakin taustalla, jos hieman muistat mitä tapahtui noiden nimille tuossa 90-luvulla...

Vastataan vielä tähän offtopiciin. Vanhan nimeämiskäytännön mukaan korkeakoulu oli yliopisto, jossa oli vain yksi tiedekunta. Tästä syystä siis vanhat teknilliset korkeakoulut olivat kyllä yliopistoja (ainoana tiedekuntana teknillinen tiedekunta). Nämä vaihtoivat nimensä yliopistoiksi juuri tuon sen takia, että korkeakoulu alkoi viitata myös ammattikorkeakouluihin. Ainoastaan TKK piti nimensä samana, koska pitivät mainettaan riittävän hyvänä, että ei tarvitse nimillä profiloitua yliopistoksi.

Eli näitä ei todellakaan ole ollut tai ole mitään syytä kutsua leikkiyliopistoiksi, koska määritelmän mukaan ovat aina olleet yliopistoja.
 
Laatu on vain ja ainoastaan kiinni siitä mitä vaaditaan. Isolle osalle porukasta riittää tyydyttävä arvosana. Jos läpipääsyyn vaadittaisiin hyvä arvosana, niin sehän karsisi suoraan ekana vuonna kaikki alalle soveltumattomat. Toinen asia on kertooko opintomenestys suoraan soveltuvuudesta alalle.

Monella alalla kyllä kertoo. Jos olet esim. DI, niin totta helvetissä kertoo opintomenestys pärjäämisestä koulutusta vastaavassa työssä. Se taas on toinen juttu, että kuinka moni DI on työtehtävissä, joissa oikeasti kehiteltäisiin jotain härpäkkeitä, joihin tarvitsisi syvällistä alansa tuntemusta.
 
Palataas aiheeseen eli hallituksen esitys erikoislaista "potilasturvatyö":
- irtisanoutunut tai juuri muualle siirtynyt henkilö voidaan määrätä töihin 1,2-1,3 kertaisella liksalla jos tästä ei aiheudu huomattavaa haittaa työntekijän henk. koht. elämälle (esim. omaishoitajiksi siirtyneitä ei pakoteta) tai mahdolliselle uudelle työnantajalle
- normaalista poikkeavia vapauksia työaikojen ja kirjatusta työnkuvasta poikkeavien tehtävien suhteen
- lääninhallituksen määräyksestä viikoksi kerrallaan ainoastaan rajatuissa keskeisissä (pääosin ennalta suunnittelemattomiin hoitoihin) toiminnoissa joita ei muin järjestelyin (ostopalvelut, työntekijöiden lainaamiset muilta osastoilta...) kyetä hoitamaan
- potilasturvatyöhön määräystä voidaan tehostaa uhkasakolla, jos määrätyllä on oikeudellinen ja tosiasiallinen mahdollisuus noudattaa työvelvoitetta

Ei pahaa jälkeä näin kiireisessä aikataulussa ja ylipäätään varsin maalaisjärjen mukaista.

Asiaa mukavasti valaiseva pätkä itse lakiesityksestä:


Lakiehdotuksessa on kysymys perustuslailla turvattujen perusoikeuksien keskinäisen ristiriidan ratkaisemisesta. Ehdotuksen lähtökohtana on se näkemys, että ihmisten henki ja terveys ovat merkittävimmät perusoikeudet, ja tilanteessa, jossa ne ovat välittömästi vaarantumassa, voidaan muista perusoikeuksista poiketa väliaikaisesti kunnes hengen tai terveyden vakavan vaarantumisen uhka on poistunut. Tällainen vakava henkeä tai terveyttä uhkaava tilanne on nyt toteutumassa, koska työtaistelun osapuolten välillä ei ole sopimusta potilaiden hengen tai terveyden turvaamiseksi välttämättömän hoidon järjestämisestä.
 
Tämä laatu onkin sinänsä hauska termi. Esimerkiksi Helsingin yliopiston matematiikan laitoksella yritetään panostaa hirveästi opetuksen laatuun..... ssin arvosana korreloi erittäin voimakkaasti kurssin helppouteen (pätee valitettavasti lähes kaikissa tiedekunnissa), mikä osoittaa sen, että keskiverto opiskelija on laiska.....
.... matikkaparhaimmistoista eivät edes hakeudu opiskelemaan matematiikkaa, niin ei ole vaikea ymmärtää, että yliopisto on täynnä idiootteja.
..........
Kun yliopistolla asiat ovat näin heikosti monessa koulutusohjelmassa, niin voi vaan miettiä mikä se meininki siellä AMK-puolella on... Kansasta ei vaan saa "korkeakoulutettua" ja samalla osaavaa, ellei joku keksi äidinmaitokorviketta, jolla jokaisen vauvan älykkyys tuplaantuu.

Lyhyehkö off topic vastaus tähän vuodatukseen: Suurimmaksi osaksi mun mielestä noi ongelmat ovat jengin laiskuutta. Porukka ei tee tarpeeksi työtä päästäkseen eteenpäin uusien ajatusmallien kanssa. Kyllä mä esimerkiksi arvioisin, että kenen tahansa pitäisi päästä läpi matikan peruslavikursseista tyyliin reaalianalyysi, matemaattinen logiikka, funktionaalianalyysi, jos vain oikeasti tekee töitä. Mikään "mä kelaan tätä laskaria tunnin tai kaksi" ei välttämättä perusjampalta riitä. Tarvittaessa kelataan vaikka koko päivä, kunnes menee kajuuttaan.
 
Palataas aiheeseen eli hallituksen esitys erikoislaista "potilasturvatyö":
- irtisanoutunut tai juuri muualle siirtynyt henkilö voidaan määrätä töihin 1,2-1,3 kertaisella liksalla jos tästä ei aiheudu huomattavaa haittaa työntekijän henk. koht. elämälle (esim. omaishoitajiksi siirtyneitä ei pakoteta) tai mahdolliselle uudelle työnantajalle
- normaalista poikkeavia vapauksia työaikojen ja kirjatusta työnkuvasta poikkeavien tehtävien suhteen
- lääninhallituksen määräyksestä viikoksi kerrallaan ainoastaan rajatuissa keskeisissä (pääosin ennalta suunnittelemattomiin hoitoihin) toiminnoissa joita ei muin järjestelyin (ostopalvelut, työntekijöiden lainaamiset muilta osastoilta...) kyetä hoitamaan
- potilasturvatyöhön määräystä voidaan tehostaa uhkasakolla, jos määrätyllä on oikeudellinen ja tosiasiallinen mahdollisuus noudattaa työvelvoitetta

Ei pahaa jälkeä näin kiireisessä aikataulussa ja ylipäätään varsin maalaisjärjen mukaista.
munkin mielestä tosi fiksu esitys. Jos "joutuu" töihin niin tässä tapauksessa saa about samaa palkkaa kuin tehyn vaatimuksen toteutuessa (eli vähintään 20% korotus)

ja tosissaan on ihana maailma jos ihmishengillä uhkailemalla tehostetaan omia vaatimuksia... Kaikkien huippupalkkaa haluavien kannattais saman tien hommautua olkiluotoon, lentäjäksi, junakuskiksi, bussikuskiksi jne ja aina kesken työpäivän soittelis.
"joo mä taas, tahon 25% lisää liksaa tai hyppään laskuvarjolla täältä alas ja annan koneen tulla tonttiin"
 
Tolla laillahan ei pyritä ratkaisemaan yhtään mitään. Ainakin 80% porukasta voi ton käyttöönotonkin jälkeen jäädä vapaasti kotiin kutomaan sukkaa. Väittämällä, että irtisanoutuvista 10-20% "pakottaminen" +30% palkankorotuksen kera töihin, olis jonkinlainen ratkaisu tähän kiistaan, samalla väittää, että niiden 80% poissaolo työpaikalta voitais helposti hyväksyä. Mikä edelleen tarkoittais, että niiden työpanoksella ei ole juuri mitään arvoa. Mitä suurempi poru tästä, sitä vähempi arvostus pitää olla niiden jäljelle jäävien 80%:n työpanosta kohtaan.

Samoin väittämällä, että lailla merkittävästi autetaan työnantajaa, väitettään samalla, että työntekijöiden aiheuttama uhka ei perustu millään tavalla (tai perustuu vain marginaalisesti) työpanokseen, vaan nimenomaan ihmishengillä kiristämiseen. Siis kyseessä on muuten täsmälleen sama toiminta, kuin terroristien harrastukset. Ainoana erotuksena vain se, ettei itse paineta liipasimesta.

Edelleen tästä "orjatyölaista" valittavien argumenttina siis on, että on jotenkin oikeudenmukaisempaa antaa 10%:n(tai oikeastaan tehyläisistä 1%:n) kiristää terroristien tavoin palkat kaikille, kuin oikeasti neuvotella 80%:n työpanoksen voimalla ne palkat kaikille.

Työhön joutuvien ei kuitenkaan pitäisi valittaa, koska he saavat siltä ajalta jopa korkeampaa palkkaa, kuin heidän itsensä mielestä heille kuuluisi sopimuskauden korotuksien jälkeen. Myöskään mitään perusteita neuvotteluaseman (ei-oikeudenmukaiselle) heikkenemiselle ei voida löytää. Nyt vain avuttomat sivulliset rajataan pois. Suora diktaattorimainen saneluvalta jää Tehyltä pois, mutta sitä tuskin kukaan täysijärkinen pitää oikeudenmukaisena neuvotteluasemana kenellekään. Nyt neuvotteluvoima tai uhka, miten vaan, perustuu konkreettisesti nimenomaan valtaosan työpanokseen. Tässähän ei ole mitään ongelmaa. Uhataan kerran lähteä, palkat ovat kohtuuttoman huonot, joten ilman merkittäviä parannuksia nämä 80% siirtyvat omien sanojensa mukaan sinne Siwan kassalle. Tästä laista huolimatta.

Neuvotteluratkaisu pitää siis edelleen löytää. Ainoa ero pakkolakia edeltävään aikaan on se, että se neuvotteluratkaisu määräytyy paremmin sen perustella, miten suuri palkkakuoppa todellisuudessa on. Ei sen mukaan, minkä arvoiseksi sivullisten ihmisten elämä arvotetaan.
 
Ikävä kyllä tässä pakkolaissa on aika radikaalit työreformin esiaskeleet. No, jotain tällaista ehkä osasi ko. hallitukselta odottaa.

Kuten moni oikeusoppinut on sanonut, tuo tapa hoitaa asioita ei kuulu länsimaisen oikeusvaltion tapoihin. Huomioiden vielä se, että tässä loppupelissä työnantaja pääsee lailla säätämään itselleen edullisemman aseman, mikäli se nyt eduskunnassa menee läpi.

Täytyy yleisen edun mukaisesti paheksua TEHY:n päätöstä, mutta kun muut aseet on suohon upotettu, niin tämä tuntuu ainoalta tavalta oikeasti vaikuttaa työnantajaan. Mielenkiinnolla seuraan mitä tuosta tulee ja minkälainen soppa siinä loppupelissä kiehuu. Erittäin hyvät mahdollisuudet on saada aikaan isommanpuoleinen kalapaliikki.
 
Ikävä kyllä tässä pakkolaissa on aika radikaalit työreformin esiaskeleet. No, jotain tällaista ehkä osasi ko. hallitukselta odottaa.

Kuten moni oikeusoppinut on sanonut, tuo tapa hoitaa asioita ei kuulu länsimaisen oikeusvaltion tapoihin. Huomioiden vielä se, että tässä loppupelissä työnantaja pääsee lailla säätämään itselleen edullisemman aseman, mikäli se nyt eduskunnassa menee läpi.

Täytyy yleisen edun mukaisesti paheksua TEHY:n päätöstä, mutta kun muut aseet on suohon upotettu, niin tämä tuntuu ainoalta tavalta oikeasti vaikuttaa työnantajaan. Mielenkiinnolla seuraan mitä tuosta tulee ja minkälainen soppa siinä loppupelissä kiehuu. Erittäin hyvät mahdollisuudet on saada aikaan isommanpuoleinen kalapaliikki.

Porvarikortti otettu taas esiin. Muistutuksena:

Risikko muistutti kipakasti, että Sdp oli hallituksessa kaksi vuotta sitten, kun hallitus kaavaili rajavartijoiden lakon murtamista lailla. http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/1135231688246
 
edit: Katainen lupaili hieman liikaa, ja nyt olisi ns. näytön paikka. Eli löytyykö tahtotilaa vai eikö sitä löydy. Toisaalta eipä tuollainen katteettomilla lupauksilla ratsastaminen uutta ole. Hieman tosin tunnen myötähäpeää Kataisen ja Kokoomuksen puolesta, kun Jyrki koitti epäonnistuneesti ideoitaan puolustella. No, kaikki taaplaa tyylillään.

Meillä on tämä internetti olemassa, niin olisi noista Kataisen lupauksista videopätkää, mp3:sta tai vaikka screenshotia? Täytyyhän sitä jotain olla, kun kerran niin selväsanaisesti on luvannut kesken vaalien.
 
Porvarikortti otettu taas esiin. Muistutuksena:

Risikko muistutti kipakasti, että Sdp oli hallituksessa kaksi vuotta sitten, kun hallitus kaavaili rajavartijoiden lakon murtamista lailla. http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/1135231688246

Juu.. en ole SDP:n kannattaja, vaan kannatan pää-asiassa oman teollisuudenhaaran ja palkkaluokan asioita, eli hivenen sieltä täältä, jos poliittisesti katsotaan :D

Ja en minä tässä vetänyt porvarikorttia esiin, vaan sanoin asiat niin kuin ne peilautuu tuon ilmoituksen jälkeen. Nyt kun YLE:n uutiset luin, niin hivenen samaa mieltä on jokunen kansanedustajakin ollut. Loppupelissä se on aivan sama, mitä kukakin kansanedustaja tuosta sanoo ja missä puolueessa se on. Minun näkemys on edelleen tuo, mitä ylle kirjoitin.
 
Meillä on tämä internetti olemassa, niin olisi noista Kataisen lupauksista videopätkää, mp3:sta tai vaikka screenshotia? Täytyyhän sitä jotain olla, kun kerran niin selväsanaisesti on luvannut kesken vaalien.

Jantunen on nyt saanut päähänsä että Katainen on luvannut 500€, turha tuon kanssa on alkaa mitään väittämään. Lisäksi Katainen on voinut esim. luvata kotona peiton alla siten että kukaan (kenties jantusta lukuunottamatta) ei ole ollut kuulemassa, joten todisteiden tai minkään taltioinnin puuttuminen ei todista etteikö Katainen olisi voinutkin luvata jotain.
 
Jantunen on nyt saanut päähänsä että Katainen on luvannut 500€, turha tuon kanssa on alkaa mitään väittämään. Lisäksi Katainen on voinut esim. luvata kotona peiton alla siten että kukaan (kenties jantusta lukuunottamatta) ei ole ollut kuulemassa, joten todisteiden tai minkään taltioinnin puuttuminen ei todista etteikö Katainen olisi voinutkin luvata jotain.

Muistaakseni viime eduskuntavaalien tenteissä Katainen oli luvannut matalapalkkaisille naisaloille korotusta ja tasa-arvolisää. Googlatkaa yhdistelmillä "naisten", "kokoomus", "vaalilupaus", "eduskuntavaalit" yms. Enemmänkin löytyy kritiikkiä, kuinka kokoomus söi sanansa, mutta kuiteskin... :)
 
Muistaakseni viime eduskuntavaalien tenteissä Katainen oli luvannut matalapalkkaisille naisaloille korotusta ja tasa-arvolisää. Googlatkaa yhdistelmillä "naisten", "kokoomus", "vaalilupaus", "eduskuntavaalit" yms. Enemmänkin löytyy kritiikkiä, kuinka kokoomus söi sanansa, mutta kuiteskin... :)

Ensimmäisenä tulee mieleen, että miten kukaan lupaa mitään vaalitentissä, kun ei ole edes tietoa pääseekö oma puolue edes hallitukseen. Toisekseen, vaikka hallitukseen päästäisiinkin, siinä on melkein pakko olla ainakin yksi toinen puolue mukana, joten jos nyt vaikka kyseessä olisi ainoa sairaanhoitajien korotuksiin ennen vaaleja kielteisesti suhtautunut puolue (Keskusta), ja tästä puolueesta olisi pääministeri, tälläisiä lupauksia olisi aika vaikea toteuttaa. Katainen toi vaalitenteissä esiin, että Kokoomuksen tavoitteena on nostaa sairaanhoitajien palkkoja, ja sairaanhoitajat saivat suurimmat korotukset, joissa oli valtiolta saatu tasa-arvolisä. Mikä tässä on vaikea käsittää?

Keksin tässä muuten hauskan idean. Kysytään seuraavissa vaaleissa puolueiden pääministeriehdokkailta pitäisikö nälänhätä poistaa maailmasta. Sitten jos tähän erehtyy vastaamaan notta kyllä, ja Suomi ei seuraavan hallituksen budjettiesityksessä ole poistanut nälänhätää, nostetaan metakka.
 
Back
Ylös Bottom