Hmm, ei kai mulla mitään ortoreksiaa ole.
1. Ajatteletko terveellistä ruokaa enemmän kuin kolme tuntia päivässä? (Tähän sisältyy myös kaikki ruokaan liittyvä ajanvietto, kuten ruuanlaitto, ruokavaliosta lukeminen tai jutteleminen ja niin edelleen.)
Kyllä, niinä päivinä jolloin laadin ruokavalioita tai luen ravitsemukseen liittyvää kirjallisuutta. Mulle nuo aiheeseen liittyvät opukset on varmaan vähän sama juttu kuin pikkupojille Transformers. :D
2. Suunnitteletko seuraavankin päivän ateriat etukäteen?
Voisi sanoa, että never... syön mitä tekee mieli ja mietin aamulla n. 5min ennen töihin lähtöä mitä tänään haluaisin. Yleensä kaapissa on kuitenkin aina ruokaa joka kelpaa evääksi.
3. Oletko kiinnostuneempi ruokasi laadusta kuin syömisen tuottamasta mielihyvästä?
En, koska ruuan pitää olla aina hyvää, tässä asiassa mun kohdallani no compromise. Onneksi tykkään ihan fiksuista ruuista.
4. Oletko huomannut, että mitä enemmän ruokavaliosi laatu on parantunut sitä enemmän elämänlaatusi on heikentynyt?
Ei todellakaan, ennemminkin monipuolinen ruokavalio tukee hyvää elämänlaatua.
5. Muuttuuko ruokavaliosi koko ajan ankarammaksi?
Ei, vaan ennemminkin toisinpäin. Olen itselleni nykyään sallivampi ruuan monipuolisuuden suhteen, en vaan jaksa uskoa että askeesi on joku oikotie onneen.
6. Kieltäydytkö esimerkiksi kyläilyistä voidaksesi varmistua terveellisen ruokavalion noudattamisesta?
Enpä muista että olisin tehnyt näin ikinä. Yleensä aina voi valita fiksusti. Eikä se satunnainen vähemmän fiksusti valitseminen kohtuuden rajoissa ketään ole tappanut.
7. Tunnetko olevasi parempi ihminen syödessäsi terveellisesti? Väheksytkö niitä, jotka eivät syö yhtä terveellisesti?
Auts, no tämä on ilkeä kohta. Kyllä mulla on parempi olo itsestäni kun syön terveellistä ruokaa. Elimistö voi paremmin, eikä ole vatsaongelmia kuten silloin jos syön itselleni sopimatonta ruokaa. Ja toivon kyllä että muutkin - varsinkin lähimmäiseni (jotka mieluusti haluaisin pitää luonani mahdollisimman pitkään...) ymmärtäisivät, miten suuri merkitys ravinnolla on terveyteen. En kuitenkaan ikinä esim. töissä kommentoi kenenkään ruokia. Ei sen väliä mitä muut syö, jos itse saan syödä mitä haluan. Välillä voisin tosin ampua itseni joistakin lausahduksista kotona.
x 100. Hyi minua.
8. Tunnetko syyllisyyttä, jos poikkeat ruokavaliostasi? Riippuu, miten usein hairahduksia tapahtuu. :D Jos kerran, pari viikossa, niin en. Jos mopo lähtee käsistä ja syön niin paljon, että tunnen ajautuvani kauan sitten toteuttamiini kuvioihin takaisin, niin silloin. Mutta en tunne, jos kyseessä on satunnainen karkki, pulla tai jollain tavalla suunniteltu tai hallittu herkuttelu tmv.
9. Onko terveellisen ruokavalion noudattaminen johtanut sosiaalisten suhteidesi vähenemiseen tai jopa välien katkeamiseen?
Joillekin ystävilleni on ollut hankala ymmärtää, miksi en enää halua syödä epäterveellistä ruokaa päivätolkulla. En tiedä miksi he kokevat sen ongelmana, koska mielestäni en kaveriporukassa ikinä tee siitä numeroa. Mutta 99% ei kyllä ole johtanut sosiaalisten suhteiden vähenemiseen. Kisadieetin lopussa ei tosin kiinnostanut osallistua joka kekkereihin tai lähteä yöelämään.
10. Tunnetko omaa ruokavaliota noudattaessasi hallitsevasi itseäsi ja elämääsi?
Ennemminkin hallitsen hyvää oloa. Huonot valinnat jatkuvalla syötöllä johtavat fyysisesti huonoon oloon ja sitä kautta henkiseen pahoinvointiin. En koe itselleni sopivan ruokavalion noudattamista minkäänlaisena kontrollipakkona, vaan vapaana valintana jonka oon tehnyt.
edit: oho, tulipa paljon tekstiä. en tiiä oisko tätä nyt tarvinnu postittaa, ihan hyviä kysymyksiä kuitenkin itselle mietittäväksi... mutta olkoot nyt täällä.