Sairaaladieetti

Ikä
47
Kaupunki
Tampere
Lopetan tänään 13 päivää kestävän, rankan, rasvanpoltto ja Atkinsin dieettiä myötäilevän sairaaladieetin, mm: http://koti.welho.com/msamila/resepteja.htm (-sivun lopussa)

Taustaa: aloituspaino 97,6 kg, pituus 183 cm, rasva% 15-18, treeniä takana 10 vuotta, joista 4,5 aktiivisesti. Lähdin dieettiin työkaveriporukassa, jossa muutama oli useampaan kertaan dieetin läpikäynyt. Tavoitteena oli pudottaa 5 kiloa painoa ja vielä niin, että kilot eivät tule takaisin, joten jatkan miinuskaloreilla dieetin jälkeenkin. Treenasin dieetillä normaaliin tapaan eli 3 kertaa viikossa punttisalia, tunnin sählyä ja kerran päivässä puolen tunnin kävelylenkki koiran kanssa. Lisäksi ainoana ravintona oli Multivita ja Omega3 - ravintolisät. Kokemuksiani:

- ensimmäisinä päivinä: heikossa kunnossa treenien jälkeen -> ei ollut energiaa ja rasvanpoltto vasta käynnistyi. Kova nälkä ja lievä päänsärky, sitten helpotti -> kroppa tottui.
- 4 päivän jälkeen paino -1,8 kg.
- treenipainot/-sarjat laskivat n. 10 %.
- lihakset olivat 1. treenien jälkeen paikoitellen kipeinä tuplasti niin kauan kuin normaalisti ja tämä vielä pienimmillä treenipainoilla -> huom. ei palautumisjuomaakaan.
- em. osoitti sen, että kuinka iso merkitys saatavalla energialla on suhteessa palautumiseen ja kehittymiseen.
- salilla treenasin silloin, kun päivän ruokana oli lihaa tai kalaa, jolloin sain energiaa/proteiinia.
- liha/kala/kana -annokset olivat valtavia eli vähintään 350 grammaa.
- kärsin nukahtamisvaikeuksista iltaisin eli nukuin vähemmän kuin normaalisti. Aamulla ei olisi halunnut nousta sängystä mutta päivällä en huomannut väsymystä ja oli energinen olo. Iltaisin olin äreä kuin naapurin kissa ja siitä vaimokin suuttui muutaman kerran.
- toinen viikko oli huomattavasti helpompi kuin ensimmäinen
- 8 päivän jälkeen paino -3,4 kg.
- 13 päivän jälkeen paino -4,8 kg.
- vatsa ei ”kurise” nälässä, jos se on tyhjä.

Tämä oli hyvä opetus siinä, miten hiilaripiikit vaikuttavat kehon toimintaan ja mielialaan. Heti kun sai hiilareita, keho ns. ”heräsi eloon”. En ole huomannut lihaskatoa, mutta rasvaa on lähtenyt ihan hyvin mm. vatsanseudulta (ei tosin tuota 4,8 kg!). Puhdistava kokemus, suosittelen. Kirjoittelen tähän kokemuksia siitä, nousiko paino ja miten treeni kulki tästä edespäin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vaikuttaa todella rankalta dieetiltä. Herää kysymys: kuinka pysyvän muutoksen tuolla saa aikaan? Kiva, jos jaksat kertoa tulevaisuudessa tapahtuneista muutoksista.

Oletko laskenut paljonko tulee mitäkin makroravinnetta ja kaloreita yhteensä?

JSmith sanoi:
Oletko laskenut paljonko tulee mitäkin makroravinnetta ja kaloreita yhteensä?

En ole laskenut. Muutamat päivät meni kyllä ihan "höyryillä", mutta kroppa turtui viimeisellä viikolla ja oli paljon helpompaa verrattuna 1. viikkoon.

Kiinnostavaa nähdä mitä tapahtuu huomisen jälkeen, kun pidän 1. mättöpäivän kahteen viikkoon ja hiilarivarastot täyttyvät.

Ihan nutrilettia lisäprotskulla höystettynä eli 1000 kcal/päivä, niin mulla tippuu 2 viikossa 12 kg. Kaikki noi toimii sitä paremmin, mitä enemmän sitä ylim. rasvaa ja pöhöä on. Ekalla viikolla lähtee 7-8 kg. Noi sopii oikeasti lihaville, jotka haluavat nopean alun ja motivaation.
Kaikkihan tietävät, että pysyvä ratkaisua ei noi kikkailut tuo, jos ei halua muuttaa niitä alkuperäisiä syömistapoja, jotka ovat alunperin johtaneet lihomiseen.........

Wintikka sanoi:
Kaikkihan tietävät, että pysyvä ratkaisua ei noi kikkailut tuo, jos ei halua muuttaa niitä alkuperäisiä syömistapoja, jotka ovat alunperin johtaneet lihomiseen.........
No nyt alkoi kiinnostamaan. Eli meikäläisen kannattaa tuo vararengas tuosta vyötäröltä hoitaa tälläsellä tehokuurilla eikä hitaasti kitkutellen ja sitten jatkaa normaaleilla kaloreilla syömistä (r25-hh30-p45). Tämä vararengas on nimittäin ollut tässä koko punttisajan eli ei ole millään bulkkaamisella hankittu, toki lisää tuohon on varmasti alun hölmön ruokailun takia tullut.
Eikö tälläisessä kahden viikon rypistyksessä pala lihasta radikaalisti?

Jaa, vaikea sanoa, miten sun tapauksessa käy. Jos kropassa on tarpeeksi rasvaa ja syö tarpeeksi protskua, niin mun mielestä kropan ei tarvitse silloin purkaa ensimmäisenä lihaksia. Tosin en ole Anssi Manninen eli toi on ihan mutua........

Musta tuntuu että rasvaprossan pitää olla vähintään jotain ~25, mieluummin varmaan kolmosella alkava, että joku todella vähäkalorinen dieetti "toimii".

Wintikka sanoi:
Jos kropassa on tarpeeksi rasvaa ja syö tarpeeksi protskua, niin mun mielestä kropan ei tarvitse silloin purkaa ensimmäisenä lihaksia.
Avatarista voi ehkä vähän päätellä rasvan määrää, omronilla alkuviikosta lukemaksi 19.x%. Jos kilahdan tarpeeksi niin vedän tuon dieetin ensiviikosta alkaen läpi, kuitenkin aamupalalle kahvikupposen lisäksi protua.

En oo Manninen minäkään mutta niinhän se menee että läski on helpompi saada liikenteeseen kun sitä on paljon. Ja kun rasvahapot irtoaa runsaasta laardista helposti niin ei ole niin suurta tarvetta purkaa lihasta. Dieetti kuin dieetti menee lihakselle kataboliseksi kun tarpeeksi kireäksi mennään natuna.

Missä lie sitten se maaginen BF%-raja meneekään jonka päällä voi vetää keskitysleiridieettejä, en tiedä. Luultavasti henkilökohtaista, puhutaan jopa yksilöstä riippuvasta P-suhteesta joka ratkaisee suurelta osin sen mitä tapahtuu bulkilla/dieetillä, ja treenillä ja ravinnolla siihen voi vaikuttaa vähemmän.

Matalahiilarisellahan lihaksen purku on ihan alussa suurempi, sitten kun insut laskee yms. niin rasvakudoksesta saadaan ravintoa irroteltua paremmin ja lihaskato tasoittuu. Se vaan että miehillä toi vararengas on about paskamaisin paikka kiristää, rasvat saattaa istua hyvinkin tiukasti (=hankala saada liikkeelle jotta ne voitaisiin polttaa energiana). Matalahiilarisen pitäisi auttaa tuossa.

Kun itketään mahdollista lihaskatoa pikadieeteillä, niin monesti unohdetaan se että mitä nopeammin dieetti on ohi, sitä nopeammin päästään taas bulkkaamaan uutta lihasta. Tollaisista rykäisyistä pitää vaan palata normaaliin kuin pärekattoa kulottaen - hitaasti ja varovaisesti :D

JSmith sanoi:
Kun itketään mahdollista lihaskatoa pikadieeteillä, niin monesti unohdetaan se että mitä nopeammin dieetti on ohi, sitä nopeammin päästään taas bulkkaamaan uutta lihasta. Tollaisista rykäisyistä pitää vaan palata normaaliin kuin pärekattoa kulottaen - hitaasti ja varovaisesti :D

Tämä oli yksi syy miksi minäkin dieetille lähdin. Huomenna on jo täydet ravintoaineet palautumisjuomilla kehissä ja lihasten kasvu jatkuu. Tämä oli hyvä lähtölaukaus ja erittäin opettavainen kokemus oman kropan tuntemiseen.

Ja se vyötärön rasvan lähteminen tuntui konkreettisesti, kun joutui vyötä kiristämään yhden pykälän, jotta housut pysyy jalassa.

Jkk sanoi:
No nyt alkoi kiinnostamaan. Eli meikäläisen kannattaa tuo vararengas tuosta vyötäröltä hoitaa tälläsellä tehokuurilla eikä hitaasti kitkutellen ja sitten jatkaa normaaleilla kaloreilla syömistä (r25-hh30-p45). Tämä vararengas on nimittäin ollut tässä koko punttisajan eli ei ole millään bulkkaamisella hankittu, toki lisää tuohon on varmasti alun hölmön ruokailun takia tullut.
Eikö tälläisessä kahden viikon rypistyksessä pala lihasta radikaalisti?

Sinullä pitää olla vähintään 7 kiloa ylimääräistä rasvaa, jotta kuurille kannattaa lähteä. Suosittelen ja oikeassa olet: en ole huomannut lihasten pienenemistä, kun olen normaaliin tapaan treenannut ja dieetillä saa kuitenkin ihan kivasti proteiinia.

Mula on myös vähän suositellumpaa kovempi dieetti alla, kun ei tunnu muuten laihtuvan. Ja kun ei paukkuakaan juo tai karamelliäkään syö, niin kait mä vaan olen tälläinen aika vähän kuluttava äijä. Nytkin paino laskee ihan hiljakseen. Nostovyöstä on saanut ottaa toiseksi viimeiset kolot käyttöön. Juhuu.

Glutamiini :thumbs:
Kreatiini :down:

Toinen jää kokonaan pois kuvioista. Paljon kivempi olo ilman. Ensviikola uudet testaukset jos kreatiniini oliis järkevämmissä arvoissa... Mä olin dieetillä rasvaprosentin mittauksen aikaan ja olin lihonnut viikossa 5kg WTF! Ja 3 päivän päästä paino laski takaisin. Vitun munuaiset kun alkaa pränkkäämään, dieettaminen hankalaa, jos tulee proteiinirajoituksia...

Paljos niiden hiilareiden tulee olla et ollaan low carbilla, alle 150g?

Samo sanoi:
Paljos niiden hiilareiden tulee olla et ollaan low carbilla, alle 150g?

Taisteluplaneetta Hulkki mainostaa usein muistaakseni 100 g hiilaria olis low-carb ja se kuulostaa mun korvaan hyvältä.

sporteme sanoi:
.. sairaaladieetin, mm: http://koti.welho.com/msamila/resepteja.htm (-sivun lopussa)

Taustaa: aloituspaino 97,6 kg, pituus 183 cm, rasva% 15-18,..
...
- liha/kala/kana -annokset olivat valtavia eli vähintään 350 grammaa.

En ole huomannut lihaskatoa...

Hmm, siinä mielessä älytön dieetti, että proteiinia ei varmaankaan tullut esim. 2g/painokilo(?), jolla taas on merkitystä lihaskatoon eli lisää proteiinia.

Wintikka sanoi:
Taisteluplaneetta Hulkki mainostaa usein muistaakseni 100 g hiilaria olis low-carb ja se kuulostaa mun korvaan hyvältä.
Itse asiassa 100 g on kliininen raja ketogeeniselle dieetille. Ei-ketogeeninen low-carb -dieetti sisältää siis yli 100 g imeytyvää hiilaria päivässä, IMO joku 120-150 g lepopäivinä on aika sopiva määrä.

Kaikkia anaerobinen liikunta tietenkin lisää suoraan hiilarin tarvetta, koska myös yli 100 grammaa hiilihydraattia päivässä syövä henkilö saattaa päästä/joutua ketoosiin kun hiilihydraatin kulutus on liikunnan puolesta tarpeeksi suurta.

kekexx sanoi:
Hmm, siinä mielessä älytön dieetti, että proteiinia ei varmaankaan tullut esim. 2g/painokilo(?), jolla taas on merkitystä lihaskatoon eli lisää proteiinia.

Varauduin lihaskatoon, mutta on vaikea arvioida mitä on lähtenyt. Kun on vajaa 5 kg lähtenyt, on siinä järjellisesti ajateltuna oltava mukana lihastakin. Nyt nostankin proteiinien saannin lähelle tuota 2g/painokilo, joten luulisi mahdollisesti menetettyjen lihojen tulevan nopeasti takaisin. Ottaen huomioon lihasmuistin ym.

13 päivän dieetillä? Aika harvinaista... yleensä tuo dieetti kun kestää vaikka miten kauan... mutta kaipa tuo on toiminut ihan hyvin... :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom