Saako selkä pyöristyä prässiä tehdessä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mä ihmettelin täsmälleen ihan samaa. Tolla tekniikalla saadaan polvet rintaan jos muuten ei saada, mutta mitä hyötyä siitä on? Se ei tuo jaloille tai pakaroille milliäkään lisää liikelaajuutta, koska kaikki se ylimääräinen liike tulee selästä. Voidaan siis periaatteessa ajatella, että koko kysymys siitä saako selkä irrota penkistä vai ei, on täysin turha, jos kyseisessä tekniikassa ei ole millään mittapuulla edes järkeä.
Tämä. Ottamatta kantaa siihen onko jossain tarkoin säädellyissä yksityistapauksissa turvallista, niin kysymys kuuluu että mitä hyötyä siitä on? Kannattaako riskeerata? Tuleeko milli lisää ympärysmittaa vuodessa vai miksi?

^^Paul Anderson, voitti kultaa ilman couchia... nus nus tiedän. :D

muttei keskiverto tempaus kyllä näytä tuolle kuten kaveri kuvassa, eikä sen varmasti oo tarkotuskaan, jalat voi olla just niinku normikyykys pohjassa. suht yleinen näky rivestä ylös noustessa myös et polvet linkaa sisää, ei sekää oo silti hyvästä.

Selkäranka kestää parhaiten aksiaalista, rangansuuntaista rasitusta ja mitä enemmän siitä poiketaan erilaisiin kierto- ja vaakasuuntaisiin leikkausvoimiin tai epätasaiseen välilevyrasitukseen niin riski paukkeelle kasvaa. Eri juttu on se, miten ympäriltä löytyy tukevia lihaksia ja missä vaiheessa vauriokynnys ylitetään. Joka tapauksessa tuossa prässiköyristelyssä selkäpuolen lihaputket lähinnä venyy ja tekee negatiivista toistoa, jolloin niiden antama tukivaikutuskin vähenee.

Vai onko montakin painonnostajaa jotka on menestyneet lajissaan ILMAN valmentajaa? Pistelleet vaan menemään miten tuntuu? Eipä taida löytyä... yhtä ainutta.

Katsohan Youtubesta semmoinen nostaja kuin Clarence Kennedy Youtubesta ennenkuin alat huutelemaan. Tyypillä ei ole koskaan ollut valmentajaa.

Ja painonnostoliikkeet on keholle paljon turvallisempia ja HYÖDYLLISEMPIÄ kuin joku jalkaprässi.

Katsohan Youtubesta semmoinen nostaja kuin Clarence Kennedy Youtubesta ennenkuin alat huutelemaan. Tyypillä ei ole koskaan ollut valmentajaa.

Clarencella on ihan mutantin liikkuvuus olemassa ja (mun silmään) aivan uskomattoman tiukka tekniikka.

Ja painonnostoliikkeet on keholle paljon turvallisempia ja HYÖDYLLISEMPIÄ kuin joku jalkaprässi.

Mm.. Kummallahan on helpompi paskantaa ittensä, prässillä vai tempauksella? (kun nyt painonnostoliikkeitä ja jalkaprässiä vertaillaan)

Kumpi vaatii enemmän liikkuvuutta ja tekniikkaa?

EDIT: Nyt kun Orankin ja Timsen kommentit luin ni ehkä valaistu mulle tää juttu. Tässä nyt ihmisillä on vissiin mennyt vain vastakarvaan että yksilön vahvuuksiin on pelattu (tässä tapauksessa vahvuudet on ettei selkä satu hajoamaan ei-tavanomaisessa liikkeessä), oli siitä hyötyä tai ei. Tällaset videot on tehty luomaan myyttinen hype bodaajan (ja ilmeisesti myös valmentajan) ympärille. Kaveri tekee prässiä vähän erillä tavalla kuin on tavanomaista, ja kun se on erilaista, niin ihmisillä kiinnostaa että miksi.

Oliko se "miksi" nyt se, että saadaan aktivoitua vain enemmän lihoja? (eli jalkojen/perseen lisäksi myös selän ojentajat)?

80-90 luvulla oli myös suuressa suosiossa nytkyttelyvenytykset..

No just. Pyörä on keksitty tuhansia vuosia sitten ja edelleen toimii.

En saanut tuosta kyllä edelleenkään mitään hyviä perusteita. Väittäisin edelleen, että se paine välilevyissä on todellakin varsin samanlainen kuin alaselkä pyöreänä mavettaessa. Se, että joku tekee maastavetoa tai prässiä vuosia selkä pyöreänä hajoittamatta välilevyjä ei tarkoita etteikö siinä olisi moninkertainen loukkaantumisriski.

Ja minun mielestä taas todellakin varsin erilainen niin kestoltaan kuin pistemäisyydeltään sekä mielestäni paineen aiheuttavan liikkeen mekaniikka on huomattavasti enemmän luonnolista liikettä ja elastisuutta hyväksi käyttävä.

Tämä. Ottamatta kantaa siihen onko jossain tarkoin säädellyissä yksityistapauksissa turvallista, niin kysymys kuuluu että mitä hyötyä siitä on? Kannattaako riskeerata? Tuleeko milli lisää ympärysmittaa vuodessa vai miksi?

Huomattavasti enemmän kuin milli tulee. Tekniikan sisäistettyään sillä saa paljon enemmän aikaan, tosin egoilijoille se ei sovi, koska ei voi käyttää niin isoja painoja.

Mun mielestä vuorostaan tuo sun lauseen loppuosa sanoo koko jutun ytimen mitä tuossa selitin. Vertaus on siksi aivan osuva.

Vai onko montakin painonnostajaa jotka on menestyneet lajissaan ILMAN valmentajaa? Pistelleet vaan menemään miten tuntuu? Eipä taida löytyä... yhtä ainutta. Eli, niillä on se tiimi messissä joka kokoajan antaa sitä palautetta. Toisin kuin penalla 22v joka menee salille tekemään prässiä pohjaan videon innoittamana.

Pointti oli siinä, että toi kiinalaisnostaja nostaa selkä suorassa eikä sen välilevyt ole mitenkään vaarassa tuossa. Kun taas tossa prässivideolla vedetään karmealla painolla alaselkä rajusti pyöreänä failureen ja vielä pudotukset päälle.

Edit. Kalimerolle vielä, että en näe tuossa kyllä mitään luonnollista. Onhan esim. aloittelijalle usein luonnottoman tuntuista mennä selkä suorana syvään kyykkyyn, mutta kukaan tuskin kehottaa kyykkäilemään selkä pyöreänä. Alaselän ollessa suorana pakaroiden voimantuotto on myös parempi. Mutta jokainen tehköön miten huvittaa, eipä ole mun välilevyt. :) Lähinnä pelottaa, että aloittelijat joilla ei välttämättä vielä ole omaa arvostelukykyä asian suhteen hajoittavat selkänsä, kun katsovat tuon videon.

Pakko kunnioittaa Akia tuosta asenteesta. Täällä tuntuu tulevan taas paskaa niskaan, mutta mies jaksaa ASIALLISESTI perustella tuon tekniikan ja omat näkemyksensä :thumbs:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pakko kunnioittaa Akia tuosta asenteesta. Täällä tuntuu tulevan taas paskaa niskaan, mutta mies jaksaa ASIALLISESTI perustella tuon tekniikan ja omat näkemyksensä :thumbs:

Ei mulle edelleenkään valjennut, miksi se liikelaajuus on hyvä ottaa selästä. Muuta ko että sillä tulee pattia jos se osataan tehdä oikein.

En tiedä seuraavan lähteen pätevyydestä, pasteen kumminkin. Tässä on selitetty, mitä siellä lantiossa tapahtuu ala-asennossa.

http://www.liikuntapalvelut.net/biomekaniikka.html

"Liikkuvuuden ollessa riittävä, päästään syvään kyykkyasentoon niin että lantio kääntyy hieman taaksepäin ja lanneranka suoristuu ala-asennossa mutta ei pyöristy.Tämä pieni lannerangan oikeneminen on tärkeä osa liikettä koska se aktivoi selkärangan ojentajalihasten (erector spinae) lisäksi lannerangan syvät lihakset ja avaa lannerangan lihaskireyksien yhteydessä lukkiutuneita fasettiniveliä jotka kontrolloivat lannerangan nikamien kierto-, sivutaivutus-, fleksio- ja ekstensioliikettä. Lannerangan oikenemisen liikelaajuus vaihtelee huomattavasti johtuen lannerangan kaaren yksilöllisistä eroista."

"Kuntosaleilla jalkakyykyt suoritetaan yleensä täyskyykkyä selvästi lyhyemmillä liikeradoilla (reidet vaakatasossa tai ylempänä). Lannerangan liikettä ei tapahdu ja syvät lihakset ovat lähes passiivisia vaikka selkärangan ojentajalihakset (erector spinae) kuormittuvat voimakkaasti. Tämä voi olla yksi lannerangan alueen kipeytymisen ja kuormituskestävyyden alenemisen syy. "

perus syvälle vetäminen nyt on ihan common sense ja perusjuttuja, ainoa oikea tapa

Tuosta olen samaa mieltä ja tuota tapaa olen aina toteuttanutkin kyykyissä ja prässeissä mitä teen aina kapealla jalka-asennolla, tuota leveää prässiä en ole ikinä tehnytkään joten siksi kommentoin että se lähtee kokeiluun heti seuraavassa takareisi reenissä, jos sais vaikka uutta boostia takareisireeniin tuolla tavalla.

no siitähän tässä topicissa on ollut kyse kokoajan?
perus syvälle vetäminen nyt on ihan common sense ja perusjuttuja, ainoa oikea tapa
köyristää, arch

back-arch.jpg

Tuota ei taida Mähönenkään teetättää prässissä. :hyvä:

blaablaa... pieni lannerangan oikeneminen on tärkeä osa liikettä koska se aktivoi selkärangan ojentajalihasten (erector spinae)... blaablaa

Tämä siis sillä pyöristymisellä menetetään, erector spinae kun tukee selkärankaa takaa pitkältä matkalta ja tilanteessa heltyy ja venyy ainakin alemmilla rangan tasoilla (moniosainen lihasryhmä). Vatsalihakset yms. syvät lihakset stabiloi rankaa sitten vastaavasti etupuolelta. Neutraaliasennossa lanneranka on snadisti lordoosissa eli "yliojennuksessa" ja siinä asennossa se on tehty rasitteet luontaisesti kestämään. Hyperekstensio, eli luontaisen "yliojennuksen" ylittäminen ei sekään tietty ole järkevää liian pitkälle vietynä (maastaveto).

Pointtina, että pyöristymisellä ei ainakaan turvallisemmille vesille mennä vaan lähinnä kohti syvää päätä. Mutta kuten todettu, ihmisillä eri kynnys riksrakspoksille.

Ei mulle edelleenkään valjennut, miksi se liikelaajuus on hyvä ottaa selästä. Muuta ko että sillä tulee pattia jos se osataan tehdä oikein.
Niin ja sekin on vain väite mikä on helppo kyseenalaistaa. Ensinnäkin se ei lisää rasitusta tai liikelaajuutta jaloille tai pakaroille mihin tolla liikkeellä sitä lihaa haetaan. Toiseksi Kalimero itse sanoi että tällä tekniikalla ei voi niin paljoa käyttää painoa kuin tavallisesti, niin sekin sotii parempaa patinkasvatusta vastaan. Kolmanneksi väitekin siitä että se kasvattaa paremmin pattia on aina täysin mutu. Tällä tarkoitan sitä että sen todentaminen on täysin mahdotonta. Ainakin yksityisen henkilön pienessä mittakaavassa. Pelkkä kokemus kyseisen tekniikan käytöstä ei anna minkäänlaista kuvaa.

Mä luulen kyllä hyvin vahvasti että tolla saatu hyöty on tasan nolla.

Se on nyt ihan sama millä tekniikalla ja ihan sama missä liikkeessä, kun tekniikkaa muuttamalla lisätään rasitusta harjoitettavalle lihakselle niin ei tarvitse käyttää yhtä paljon painoa. Muuttuja voi olla liike -pituus, -puhtaus, -nopeus, jne. Nää nyt on aika näitä kehonrakennuksen alkeita. Aivan sama kuin joku alkaisi puolustamaan vajaita kyykkyjä syviä vastaan perusteenaan se, että onnistuu käyttämään vajareissa isompia painoja kuin syvällä käydessään. Ja yhä edelleen, kaikki eivät saa sitä samaa liikelaajuutta jalkoihin ilman, että alhaalta joustetaan, itse en ole saanut koskaan. Parempi kasvatus väite on kaikkea muuta kuin mutu, niin monta reisihauiksetonta ihmistä on rakentanut itsellensä paksummat jalat, -lähentäjät, selkeästi paremmat hamsterit ja pyöreämmän pakaran pelkästään muuttamalla prässitekniikkaa. Se on itse asiassa helppo aina tapauskohtaisesti todentaa, jos jalkoja on pitkään erilaisin yhdistelmin, joissa vaihtelusta huolimatta on yksi yhteinen tekijä, syvän-, raskaan liikkeen puute.

Millälailla jalat tekee enemmän työtä prässissä jos selkää pyöristää?Tuleehan se kelkka syvemmälle kun selkä antaa periksi mutta ei kait se jalkojen työmäärää lisää siinä vaiheessa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom