- Ikä
- 42
Se on itse kullakin sama tilanne, että energiankulutusta pystyy kyllä tiputtamaan huomattavasti, jos vain haluaa. Meillä on kaukolämmitteinen rivarin pätkä ja sähkön kulutus viime vuonna 5500 kwh. Se ei ole paljoa, kun vertaa sähkölämmitteisiin ja se on vähän kun vertaa joidenkin ilmoittamiin lukemiin tässä ketjussa, mutta se on kohtuu paljon tuollaiseen. Vaikka tässä ei taida vararikko tullakaan, vaikka jatkaisin samaan malliin, niin kyllä se moninkertaiseksi nouseva sähkölasku silti vituttaa.No, pakko myös hieman avata noita mun suuria kulutuslukemia.
On kyllä eletty täysin huoletta ja miettimättä noita energia-asioita.
-Lämpöpumppu on, mutta käytetty vain kesäisin viilennykseen. (jatkossa lämmittää)
-Autotallissa +18C ( Jatkossa 12C)
-Ladannut kotona vapaan autoedun plugaria. (en jatkossa lataa)
-Käyty lämpimässä suihkussa aamuin illoin. (ehkä jatkossa vain illoin)
-Käyttövesi lämmennyt 24/7. (Jatkossa vain öisin)
-Pesukonetta/Tiskikonetta ja kuivausrumpua käytetty ihan simona. ( jatkossa narukuivatus, ja vain täysiä koneellisia)
Veikkaan että puolitan energiankulutukseni...
Vähän kun katsoo mitä tekee, niin tuosta tippuu ehkä jopa puolet pois. En sauno tälläkään hetkellä joka viikonloppu, mutta kohtuu paljon kuitenkin. Mun ei ole mikään pakko saunoa ollenkaan. Sähköuunia on käytetty kokkaamiseen ja leivontaan tosi ahkerasti. Sen käyttöä voi vähentää todella reilusti. Kylppärissä on sähköinen lattialämmitys ja sitä ei ole mikään pakko käyttää, jos oikeasti haluaa kulutusta vähentää. Tietokone on päällä 24/7 ja telkkari on monesti päällä vaikka kukaan ei sitä katso. Laturit on seinässä koko ajan. Turhaan palavat valot ei ole ollut suuri ongelma tähänkään asti, mutta kyllä niitäkin voi tarkkailla paremmin. Kattiloita ja isompia astioita voi pestä käsin ettei ne täytä tiskikonetta ja sitä joutuu näin ollen käyttämään harvemmin. Voi ne kaikki astiatkin tietysti käsin pestä jos oikein pihiksi alkaa. Pyykkikoneen voisi lyödä useammin aivan täyteen.
Jos jotain positiivista olisi ihan pakko kaivaa, niin ehkä tämä toimii pienenä herätyksenä. Jää kyllä nähtäväksi opinko tästä mitään, vai palaanko vanhaan jos ja kun sähkön hinnat jossain vaiheessa tulee alas.