Sähkön hinta

Miten asut ja mikä lämmitysmuoto?

  • Omakotitalo suorasähkö

    Votes: 41 31,5%
  • Omakotitalo muu lämmitys

    Votes: 31 23,8%
  • Kerros/rivitalo suorasähkö

    Votes: 12 9,2%
  • Kerros/rivitalo muu lämmitys

    Votes: 44 33,8%
  • Joku muu...

    Votes: 2 1,5%

  • Total voters
    130
No, pakko myös hieman avata noita mun suuria kulutuslukemia.
On kyllä eletty täysin huoletta ja miettimättä noita energia-asioita.
-Lämpöpumppu on, mutta käytetty vain kesäisin viilennykseen. (jatkossa lämmittää)
-Autotallissa +18C ( Jatkossa 12C)
-Ladannut kotona vapaan autoedun plugaria. (en jatkossa lataa)
-Käyty lämpimässä suihkussa aamuin illoin. (ehkä jatkossa vain illoin)
-Käyttövesi lämmennyt 24/7. (Jatkossa vain öisin)
-Pesukonetta/Tiskikonetta ja kuivausrumpua käytetty ihan simona. ( jatkossa narukuivatus, ja vain täysiä koneellisia)

Veikkaan että puolitan energiankulutukseni...
Se on itse kullakin sama tilanne, että energiankulutusta pystyy kyllä tiputtamaan huomattavasti, jos vain haluaa. Meillä on kaukolämmitteinen rivarin pätkä ja sähkön kulutus viime vuonna 5500 kwh. Se ei ole paljoa, kun vertaa sähkölämmitteisiin ja se on vähän kun vertaa joidenkin ilmoittamiin lukemiin tässä ketjussa, mutta se on kohtuu paljon tuollaiseen. Vaikka tässä ei taida vararikko tullakaan, vaikka jatkaisin samaan malliin, niin kyllä se moninkertaiseksi nouseva sähkölasku silti vituttaa.

Vähän kun katsoo mitä tekee, niin tuosta tippuu ehkä jopa puolet pois. En sauno tälläkään hetkellä joka viikonloppu, mutta kohtuu paljon kuitenkin. Mun ei ole mikään pakko saunoa ollenkaan. Sähköuunia on käytetty kokkaamiseen ja leivontaan tosi ahkerasti. Sen käyttöä voi vähentää todella reilusti. Kylppärissä on sähköinen lattialämmitys ja sitä ei ole mikään pakko käyttää, jos oikeasti haluaa kulutusta vähentää. Tietokone on päällä 24/7 ja telkkari on monesti päällä vaikka kukaan ei sitä katso. Laturit on seinässä koko ajan. Turhaan palavat valot ei ole ollut suuri ongelma tähänkään asti, mutta kyllä niitäkin voi tarkkailla paremmin. Kattiloita ja isompia astioita voi pestä käsin ettei ne täytä tiskikonetta ja sitä joutuu näin ollen käyttämään harvemmin. Voi ne kaikki astiatkin tietysti käsin pestä jos oikein pihiksi alkaa. Pyykkikoneen voisi lyödä useammin aivan täyteen.

Jos jotain positiivista olisi ihan pakko kaivaa, niin ehkä tämä toimii pienenä herätyksenä. Jää kyllä nähtäväksi opinko tästä mitään, vai palaanko vanhaan jos ja kun sähkön hinnat jossain vaiheessa tulee alas.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Se on itse kullakin sama tilanne, että energiankulutusta pystyy kyllä tiputtamaan huomattavasti, jos vain haluaa. Meillä on kaukolämmitteinen rivarin pätkä ja sähkön kulutus viime vuonna 5500 kwh. Se ei ole paljoa, kun vertaa sähkölämmitteisiin ja se on vähän kun vertaa joidenkin ilmoittamiin lukemiin tässä ketjussa, mutta se on kohtuu paljon tuollaiseen. Vaikka tässä ei taida vararikko tullakaan, vaikka jatkaisin samaan malliin, niin kyllä se moninkertaiseksi nouseva sähkölasku silti vituttaa.

Vähän kun katsoo mitä tekee, niin tuosta tippuu ehkä jopa puolet pois. En sauno tälläkään hetkellä joka viikonloppu, mutta kohtuu paljon kuitenkin. Mun ei ole mikään pakko saunoa ollenkaan. Sähköuunia on käytetty kokkaamiseen ja leivontaan tosi ahkerasti. Sen käyttöä voi vähentää todella reilusti. Kylppärissä on sähköinen lattialämmitys ja sitä ei ole mikään pakko käyttää, jos oikeasti haluaa kulutusta vähentää. Tietokone on päällä 24/7 ja telkkari on monesti päällä vaikka kukaan ei sitä katso. Laturit on seinässä koko ajan. Turhaan palavat valot ei ole ollut suuri ongelma tähänkään asti, mutta kyllä niitäkin voi tarkkailla paremmin. Kattiloita ja isompia astioita voi pestä käsin ettei ne täytä tiskikonetta ja sitä joutuu näin ollen käyttämään harvemmin. Voi ne kaikki astiatkin tietysti käsin pestä jos oikein pihiksi alkaa. Pyykkikoneen voisi lyödä useammin aivan täyteen.

Jos jotain positiivista olisi ihan pakko kaivaa, niin ehkä tämä toimii pienenä herätyksenä. Jää kyllä nähtäväksi opinko tästä mitään, vai palaanko vanhaan jos ja kun sähkön hinnat jossain vaiheessa tulee alas.
Lamput, laturit yms ei vaikuta siihen sähkölaskuun mitenkään merkittävästi vaikka olisi 24/7 päällä. Toivottavasti kukaan ei sammuta kylppärin lattialämmitystä. Sitä ei tarvitse pitää missään 40C, mutta sille on ihan syynsä miksi se on siellä(muutenkin kuin mukavuus).
 
Lamput, laturit yms ei vaikuta siihen sähkölaskuun mitenkään merkittävästi vaikka olisi 24/7 päällä. Toivottavasti kukaan ei sammuta kylppärin lattialämmitystä. Sitä ei tarvitse pitää missään 40C, mutta sille on ihan syynsä miksi se on siellä(muutenkin kuin mukavuus).
Offtopikiksi menee vähän, mutta itse en ole pitänyt kerrostaloasunnossani kylppärin lattialämmitystä päällä koskaan. En ole kokenut mitään tarvetta kun kylppäri ei ole lähellä ulkoseiniä, joten lattia on mukavan lämpimän tuntuinen talvellakin ilman lämmitystä. Olenkohan tehnyt suurenkin virheen? Tokihan lattia kuivaisi nopeemmin lämmityksen kanssa, mutta enimmät vedet kuivaan lastalla ja loput haihtuu itsestään viimeistään tunnissa parissa.
 
Lamput, laturit yms ei vaikuta siihen sähkölaskuun mitenkään merkittävästi vaikka olisi 24/7 päällä. Toivottavasti kukaan ei sammuta kylppärin lattialämmitystä. Sitä ei tarvitse pitää missään 40C, mutta sille on ihan syynsä miksi se on siellä(muutenkin kuin mukavuus).
Ei vaikuta merkittävästi ei, mutta vaikuttaa jotain. Jos kaikki sentit haluaa säästää, niin silloin säästetään joka paikasta.

Kylppärin lattialämmityksestä olen vakaasti eri mieltä. Tämä aihe liittyy hyvin läheisesti mun työhöni, joten tiedän tästä aika paljon. Suunnittelen näitä rakenteita työkseni. Se on kylpyhuoneessa pääasiassa juurikin mukavuuslattialämmitys. Sillä on hyvin vähän tekemistä kosteuden kanssa, vaikka se tietysti nopeuttaa lattian kuivumista. Kylpyhuoneessa on sen takia vedeneristeet lattiasta kattoon, että se ei mene rakenteisiin, vaikka siellä olisi kaksi senttiä vettä lattialla. Saumojen homehtumiseen voi vähän vaikuttaa. Eihän joka kylpyhuoneessa edes ole lattialämmitystä, etenkään vähänkään vanhemmissa taloissa. Ei ole meidänkään taloyhtiössä, mutta tuohon on remontin aikana laitettu. Kuivumista nopeuttaa se jo huomattavasti, jos vetää isommat vedet lastalla pois, niin kuin tehdäänkin.
 
Ei vaikuta merkittävästi ei, mutta vaikuttaa jotain. Jos kaikki sentit haluaa säästää, niin silloin säästetään joka paikasta.

Kylppärin lattialämmityksestä olen vakaasti eri mieltä. Tämä aihe liittyy hyvin läheisesti mun työhöni, joten tiedän tästä aika paljon. Suunnittelen näitä rakenteita työkseni. Se on kylpyhuoneessa pääasiassa juurikin mukavuuslattialämmitys. Sillä on hyvin vähän tekemistä kosteuden kanssa, vaikka se tietysti nopeuttaa lattian kuivumista. Kylpyhuoneessa on sen takia vedeneristeet lattiasta kattoon, että se ei mene rakenteisiin, vaikka siellä olisi kaksi senttiä vettä lattialla. Saumojen homehtumiseen voi vähän vaikuttaa. Eihän joka kylpyhuoneessa edes ole lattialämmitystä, etenkään vähänkään vanhemmissa taloissa. Ei ole meidänkään taloyhtiössä, mutta tuohon on remontin aikana laitettu. Kuivumista nopeuttaa se jo huomattavasti, jos vetää isommat vedet lastalla pois, niin kuin tehdäänkin.
Ilmanvaihto sen kylpytilan kuivaa. Jos ilma ei vaihdu, ei kosteuskaan poistu. Jos on painovoimainen ilmanvaihto, niin silloin lattian lämpö lisää painovoimaisen ilmanvaihdon toimintaa ja lattia/huonetila kuivuu nopeammin. Eli jos ilmanvaihto on riittävä, voi lattia olla kylmäkin. Toki kaikilla ei välttämättä ole nykyaikaisilla materiaaleilla tehty tai on elinkaarensa loppupäässä, niin silloin on suotavaa kyllä lattiaa lämmittää.
 
Ei vaikuta merkittävästi ei, mutta vaikuttaa jotain. Jos kaikki sentit haluaa säästää, niin silloin säästetään joka paikasta.

Kylppärin lattialämmityksestä olen vakaasti eri mieltä. Tämä aihe liittyy hyvin läheisesti mun työhöni, joten tiedän tästä aika paljon. Suunnittelen näitä rakenteita työkseni. Se on kylpyhuoneessa pääasiassa juurikin mukavuuslattialämmitys. Sillä on hyvin vähän tekemistä kosteuden kanssa, vaikka se tietysti nopeuttaa lattian kuivumista. Kylpyhuoneessa on sen takia vedeneristeet lattiasta kattoon, että se ei mene rakenteisiin, vaikka siellä olisi kaksi senttiä vettä lattialla. Saumojen homehtumiseen voi vähän vaikuttaa. Eihän joka kylpyhuoneessa edes ole lattialämmitystä, etenkään vähänkään vanhemmissa taloissa. Ei ole meidänkään taloyhtiössä, mutta tuohon on remontin aikana laitettu. Kuivumista nopeuttaa se jo huomattavasti, jos vetää isommat vedet lastalla pois, niin kuin tehdäänkin.
Ja minä taas olen sinun kanssasi vakaasti eri mieltä. Olen myös alalla.
Vaikka nykyään puhutaan vain mukavuuslämmityksestä kosteiden tilojen osalta. Kylppärit ja vessat tarvitsevat harvoin lisäenergiaa lämmitykseen, IV poistot ovat yleensä niissä ja tilat lämpiävät sitä kautta, tai rättipatterin ansiosta.
No miksi sitten pitää se lattialämmitys käynnissä. Saumojen ja silikonien elikaari pitenee vuosilla. Jos sinne on termostaatti laitettu, ja lattia-anturi suojaputkeen niinkuin kuuluukin kondensoituu anturin suojaputkeen vettä joka kusee anturin ajan kuluessa. Vettä ei tarvita kuin ruokalusikallisen verran sinne suojaputkeen, ja rakenteille siitä ei ole haittaa.

Ymmärrän myös koulukuntasi näkemyksen jonka vissiin joku puolalainen putkimies Kurnitski sai ajettua läpi esim Espoon ATT:lle. Nyt niillä saumataan kylppäreitä vuosittain melkein.
 
Ja minä taas olen sinun kanssasi vakaasti eri mieltä. Olen myös alalla.
Vaikka nykyään puhutaan vain mukavuuslämmityksestä kosteiden tilojen osalta. Kylppärit ja vessat tarvitsevat harvoin lisäenergiaa lämmitykseen, IV poistot ovat yleensä niissä ja tilat lämpiävät sitä kautta, tai rättipatterin ansiosta.
No miksi sitten pitää se lattialämmitys käynnissä. Saumojen ja silikonien elikaari pitenee vuosilla. Jos sinne on termostaatti laitettu, ja lattia-anturi suojaputkeen niinkuin kuuluukin kondensoituu anturin suojaputkeen vettä joka kusee anturin ajan kuluessa. Vettä ei tarvita kuin ruokalusikallisen verran sinne suojaputkeen, ja rakenteille siitä ei ole haittaa.

Ymmärrän myös koulukuntasi näkemyksen jonka vissiin joku puolalainen putkimies Kurnitski sai ajettua läpi esim Espoon ATT:lle. Nyt niillä saumataan kylppäreitä vuosittain melkein.
Juu, se on ihan totta, että saumojen elinikään se vaikuttaa, mutta jos nyt ollaan ihan realistisia, niin jos jollain on kylppärin lattialämmitys pois päältä talven 2023, niin mitä sitten? Tämä menee täysin hiusten halkomiseksi.
 
3BDE6D41-DEC3-4096-B1D3-1D85B4590F40.jpeg
 
Juu, se on ihan totta, että saumojen elinikään se vaikuttaa, mutta jos nyt ollaan ihan realistisia, niin jos jollain on kylppärin lattialämmitys pois päältä talven 2023, niin mitä sitten? Tämä menee täysin hiusten halkomiseksi.
Joo, ei vaikuta varmaan ollenkaan kylppärin elinkaareen, olet oikeassa.
 
Tämä on kyllä jännä miten lehdistö uutisoi tästä sähkön noususta:


"Oletko näiden sähköyhtiöiden asiakas? Sähkölaskusi tuplaantuu"

Käsi ylös jos jollakin vain tuplaantuu sähkönhinta?

Kalleimmista sopimuksissa maksetaan 59 c/kWh. Itsellä vielä voimassa 4,7 c/kWh hinta. Koska otsikkohan voisi olla, että sähkölaskusi voi 12,5 kertaistua. Eli käytännössä joka kuukausi maksat sähköstä yhtä paljon kuin normaalisti koko vuodessa. Sitten porukka itkee kun bensa maksaa 2,4 €/l. Samassa suhteessa kun bensa kallistuis vois harkita oliko 486 oikea valinta Chargeriin... se ois nimittäin 24 €/litra.

"Jatkossa maksat vuoden sähkölaskun joka kuukausi!" (Ei ole näkynyt tälläistä otsikkoa.)

Voishan se olla, että moni havahtuis todellisuuteen liian rajusti. Ois vähän kuin nappais sen punaisen pillerin.
 
Kylpyhuoneen ilmanvaihto on se mikä huoneen kuivaa. Sillä onko lattia 15, 20 vai 30 ei taida olla merkitystä kuin mukavuuteen ja sähkölaskuun tai ero on ainakin marginaalinen kuivumisnopeudessa.

Pyykit kannattaa kuivata jatkossakin rummussa jos asunnon lämmityksestä maksaa. Tulee halvemmaksi koska pyykit kuivuessaan jäähdyttää ilmaa.

Heitän ihan ulkomuistista että seinässä yksin oleva kännykänjohto kuluttaa vuodessa 1kwh. Toki jos niitä on kymmenen niin vuodessa saa kympin säästön.
 
Nyt oli Saksassa myös käynyt 1000€ / MWh sähkössä. 1 barrel öljyä sisältää 1,6282 MWh energiaa. (Jos tehdään sähköksi osa tietysti katoaa taivaan tuuliin.) Mutta antaa se vähän osviittaa siihen, että tällä hetkellä 88,31$ / barrel. Eli 1 MWh energiaa öljyssä maksaa 54 $/MWh.

Öljyssä kuljetukset jne, mutta mitä tapahtuis jos öljyn hinta nousis 1600$/barrel. 98 maksais sen 40€/l. Vois vähän sylettää käydä tankilla. 60l valuttelis niin hintaa ois 2400€. 🤣
 
Monen tekijän summa, mutta järjestään kaikki vanhat rintamamiestalot, joissa olen vieraillut / oleillut niin homeen hajuhan sieltä vaatteisiin tarttuu. Siis semmoiset talot, joissa lämmitetään vain uunilla ja saattaa talvella tipahtaa jopa alle 15 asteen kun aamulla herätään. Taitavat usein kyllä muutenkin olla semmoisia suunnittelun kukkasia ja ties kenen rakentamia ettei välttämättä lämmöllä olisi pelastettu mitään. Useinhan näitä on jatkettu kymmeniä vuosia myöhemmin uudella eteisellä jossa wc tilat jälkeenpäin. Siinäkin voi olla mahdollisuudet kusta koko homma.
 
Nyt oli Saksassa myös käynyt 1000€ / MWh sähkössä. 1 barrel öljyä sisältää 1,6282 MWh energiaa. (Jos tehdään sähköksi osa tietysti katoaa taivaan tuuliin.) Mutta antaa se vähän osviittaa siihen, että tällä hetkellä 88,31$ / barrel. Eli 1 MWh energiaa öljyssä maksaa 54 $/MWh.

Öljyssä kuljetukset jne, mutta mitä tapahtuis jos öljyn hinta nousis 1600$/barrel. 98 maksais sen 40€/l. Vois vähän sylettää käydä tankilla. 60l valuttelis niin hintaa ois 2400€. 🤣
Sitä miettiny että jos hinnat jo kesällä tälläsiä niin mitä ne talven huiput tulee olemaan. Pitääköhän nuo ennustetut nyt aivan paikkaansa?
Hommassa vielä kysymysmerkkejä, OL3 ja se LNG terminaalilaiva nyt ainaki, niin ja tuonti Norjasta.
Nytkin ollu sellasia päiviä Suomessa jossa tuotanto lähellä kulutusta, silti päiväsaikaan hinta on kova.
 
Jep, pahimman yli joka on joulu,tammi,helmi ja maaliskuu. Kulutus viimeksi niiden kuukausien aikana oli yhteensä 15000 kWh.
Näyttäisi olevan rahassa rapiat 5500€ nyt tulevana kautena nuo kuukaudet...

Minulla ensi vuoden syksyyn asti voimassa oleva määräaikainen soppari, 5,39c/kwh ja 3€/kk. Mietin, että saisikohan tuon siirrettyä sinulle sopivaa korvausta vastaan? Esim. että maksat minulle 3000€ käteisenä ja siirrän sopparin osoitteesi.
 
Minulla ensi vuoden syksyyn asti voimassa oleva määräaikainen soppari, 5,39c/kwh ja 3€/kk. Mietin, että saisikohan tuon siirrettyä sinulle sopivaa korvausta vastaan? Esim. että maksat minulle 3000€ käteisenä ja siirrän sopparin osoitteesi.
Kai tää oli sarkasmia tai jotain? Pakko olla vaikka en oo ihan varma :D
 
Tuossahan voinee olla ideaa, että alkaa "myymään" omia sähkösoppareita. Minulla on vuosikulutus siinä 5500kwh ja sähkösoppari 4,95c ilman perusmaksua. Jos siirrän tämän sopparin jollekin jonka kulutus on vaikka kaksin tai nelinkertainen ja otan siitä sopivan siivun välistä jotta se kuittaa minun kalliimman sähkön oston, niin tämähän on win-win tilanne kuluttajalle. Tuon sopimuksen siirron voisi luultavasti tehdä esim. muuton varjolla. Eli siirtäisin kirjat sinne mihin soppari olisi menossa.

En nyt kuitenkaan ala myymään omaa sopparia joten turha laitella ostotarjouksia, mutta hypoteesina mielenkiintoinen :D
 
Back
Ylös Bottom