Sähköautot ja lataushybridit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simpsa
  • Aloitettu Aloitettu
Ei sähköautovalmistajat suosittelekaan lataamaan täyteen eikä ajamaan tyhjäksi. Itse asetan latausrajan 80 prosenttiin jos ei pidempää reissua ole tiedossa ja harvoin varaus menee alle 20 pinnan.
Joku tuollainen kuulostaa toimivalta rutiinilta. 80-20 väleissä jos normaalisti pitää latauksen, niin akun vanheneminen on jo hyvin kontrollissa. TIetenkin aina on aina parempi, mitä lähempänä pystellää 50 prosenttia, mutta vaikutukset ovat sitä suurempia, mitä lämpänä ollaan ääripäitä. Poikkeuksena tietenkin LFP-akut, jotka kulu täyteen lataamisesta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miksei sähköautovalikoimassa oo perusfarkkuja yhtään? Onko niin pieni markkina ettei kannata?
Suurin osa on tavaratilattomia mini-autoja. Ne joissa tilaa olisi on +100k€ ökymaastureita.

Itse liikun kahden lastenistuimen kanssa, peräkontissa lastenvaunut ja pari koiraa. Tarvii olla luokkaa passat/superb peräkontti. Ei oo meikäläiselle sähkövaihtoehtoa markkinoilla, kun ei irtoa sataatonnia e-troniin.
Tässä mitä ilmeisin ongelma on se, että farkut, aivan kuten dieselitkin, ovat lähinnä Eurooppalainen ilmiö. Liikeelle lähdetään malleilla, joita voi myydä myös Kiinassa ja Jenkkilässä. Euroopassakin erilaiset SUV:t ja crossoverit syövät kovaa tahtia farkkujen myyntiä. Kaikesta huolimatta farkkujakin varmasti tulee Euroopan markkinoille ja tässä on ensimmäinen:


Just toi on ongelma tällä hetkellä, valikoima on säälittävä ja sitten ne pienemmät autot on semmoisia kusiaisia, että kiihtyy 10sec 0-100. Joku Fordin Mach-e on asiallisen oloinen, sisältä tosin puhelinkopin näköinen ja näyttö nusastu Teslalta, ei hyvä. Sitten ei taida Fordilla olla kokemusta sähköstä, joten mitähän kaikkea lastenvikaa tossakin sitten tulee olemaan. Ja mitkä on Fordin takuut ja ja rajat akulle? Se meinaan on ainoa joka edes kiinnostais tällä hetkellä.
Perusautoista esimerkiksi VW ID.3, Hyundai Kona ja Nissan Leaf kiihtyvät satkuun seitsemän ja kahdeksan sekunnin välillä versiosta riippuen. Kian EV6:sta löytyy versioita eri kiireisiin sopivilla kiihtyvyyksillä väliltä 7-3,5 sekuntia 0-100 km/h.
 
Viimeksi muokattu:
Itse en ole juurikaan nähnyt tarvetta nopealle 0-100 km/h kiihtyvyydelle. Moottoritiellä tms tulee vähemmän pysähdyttyä ainakaan niin, että saman tien voisi kiihdyttää sinne sataseen vaan todennäköisempi skenaario on, että ajetaan jonossa hölkkävauhtia ja välillä pysähdytään. Kun oikein mietin, niin on vaikeaa keksiä tilannetta, missä muun liikenteen seassa ajettaessa edes pystyisi kiihdyttämään maksimikiihtyvyydellä paikaltaan lähtien satasen nopeuteen.

Oikeasti oleellista olisi kiihtyvyys noin 60 km/h --> 100 km/h tai 80 km/h --> 120 km/h, eli sellainen moottoritien liittymästä liikennevirtaan kiihdyttäminen. Valitettavasti tällaisia oleellisempia kiihtyvyystietoja on vähemmän saatavilla, mutta joissakin testeissä mainitaan myös sitkeyskiihtyvyys. Se ei kuitenkaan välttämättä korreloi 0-100 km/h kiihtyvyyden kanssa. Toinen kiihtyvyystieto jolla olisi jonkin verran käytännön applikaatiota olisi 0 --> 40 km/h kiihdytys, eli liikennevaloista liikkeelle lähteminen mutta siinäkään harvoin on tarvetta lähteä räjähtävästi liikkeelle, koska valojen rytmitys aiheuttaa sen että nopean kiihdytyksen takia ehditään seuraaviin punaisiin seisomaan, kun rauhallisemmalla lähdöllä voidaan ajella seuraavista valoista vihreällä. Toki tällöin pääsee treenaamaan niitä nopeita lähtöjä joka risteyksessä, mutta ei se perillepääsyä ainakaan jouduta. Joskus tietenkin on tarpeellista päästä vaihtamaan kaistaa rinnakkaiselle kaistalle toisen auton eteen, mutta silloinkin tarve kovalle kiihtyvyydelle on varsin alhainen koska jos sillä toisella kaistalla ajava kiihdyttää nopeasti niin luultavasti tarve päästä sen auton eteen lienee varsin vähäinen, ja jos se toinen auto ajaa hiljaa niin luultavasti lähteekin niin hiljaa että kevyemmälläkin kaasujalalla pääsisi edelle.

Vaikka toki jokainen tekee omat autovalintansa itse.
 
kun rauhallisemmalla lähdöllä voidaan ajella seuraavista valoista vihreällä
Juuri tän takia stadissa on ikävää ajella kun porukka tosiaankin lähtee ilman mitään kiirettä valoista rauhassa rallatellen, eihän ketään muuta liikenteessä olekaan kuin he yksin kuninkaana. Ei siellä perässä ketään ole joka mieluusti menis niistä valoista kanssa jotka kestää ikävän vähän aikaa monessa paikkaa. Se on ihan sama vaikka olis GT-R Nizmo jos ajatus on ettei ole mitään kiirettä. Mutta kun meillä muilla voi olla. Liikenteessä on aivan liikaa ihmisiä jotka eivät muista välitä.
 
Mutta nopealla kiihdytyksellä pääsee lähinnä seuraaviin punaisiin valoihin seisomaan. Jos ajaa sellaista nopeutta, että ei tarvitse pysähtyä seuraaviin valoihin, pääsee nopeammin perille ja kuluttaa vähemmän polttoainetta. Olen käynyt kaksi kertaa taloudellisen ajamisen koulutuksen, siellä tämä asia havainnollistetaan hyvin. Ja jos siinä edessä on joku todella hidas lähtijä, niin siitä pääsee kyllä ohi melkein autolla kuin autolla.
 
Ja jos siinä edessä on joku todella hidas lähtijä, niin siitä pääsee kyllä ohi melkein autolla kuin autolla.
Et ole tainnut stadissa ajaa, ei meinaan pääse, koska kadut on yleensä kaksikaistaisia ja siinä on vierellä toisella kaistalla toinen jolla ei ole mihinkään kiire.
 
Joo, olen ajanut. Viimeksi tänään.

Ja toisaalta, jos siinä viereiselläkään kaistalla ei ole tilaa, niin ei siitä hyvästä kiihtyvyydestä ole kuitenkaan hyötyä.
 
Viimeksi muokattu:
Itse en ole juurikaan nähnyt tarvetta nopealle 0-100 km/h kiihtyvyydelle. Moottoritiellä tms tulee vähemmän pysähdyttyä ainakaan niin, että saman tien voisi kiihdyttää sinne sataseen vaan todennäköisempi skenaario on, että ajetaan jonossa hölkkävauhtia ja välillä pysähdytään. Kun oikein mietin, niin on vaikeaa keksiä tilannetta, missä muun liikenteen seassa ajettaessa edes pystyisi kiihdyttämään maksimikiihtyvyydellä paikaltaan lähtien satasen nopeuteen.

Oikeasti oleellista olisi kiihtyvyys noin 60 km/h --> 100 km/h tai 80 km/h --> 120 km/h, eli sellainen moottoritien liittymästä liikennevirtaan kiihdyttäminen. Valitettavasti tällaisia oleellisempia kiihtyvyystietoja on vähemmän saatavilla, mutta joissakin testeissä mainitaan myös sitkeyskiihtyvyys. Se ei kuitenkaan välttämättä korreloi 0-100 km/h kiihtyvyyden kanssa. Toinen kiihtyvyystieto jolla olisi jonkin verran käytännön applikaatiota olisi 0 --> 40 km/h kiihdytys, eli liikennevaloista liikkeelle lähteminen mutta siinäkään harvoin on tarvetta lähteä räjähtävästi liikkeelle, koska valojen rytmitys aiheuttaa sen että nopean kiihdytyksen takia ehditään seuraaviin punaisiin seisomaan, kun rauhallisemmalla lähdöllä voidaan ajella seuraavista valoista vihreällä. Toki tällöin pääsee treenaamaan niitä nopeita lähtöjä joka risteyksessä, mutta ei se perillepääsyä ainakaan jouduta. Joskus tietenkin on tarpeellista päästä vaihtamaan kaistaa rinnakkaiselle kaistalle toisen auton eteen, mutta silloinkin tarve kovalle kiihtyvyydelle on varsin alhainen koska jos sillä toisella kaistalla ajava kiihdyttää nopeasti niin luultavasti tarve päästä sen auton eteen lienee varsin vähäinen, ja jos se toinen auto ajaa hiljaa niin luultavasti lähteekin niin hiljaa että kevyemmälläkin kaasujalalla pääsisi edelle.

Vaikka toki jokainen tekee omat autovalintansa itse.
Nuo kiihtyvyydet ja huippunopeudet ovat olleet jo pitkään riitttäviä varsinkin Suomen rauhalliseen liikenteeseen. Sähköautoissa varsinkin on näin, koska maksimikiihtyvyys on aina tarjolla viiveettä ilman pörinää ja nykimistä, niin suorituskykyyn ei tarvita reserviä tuomaan mukavuutta ajoon, varsinkin kun täysi vääntö on käytössä heti nollasta slkaen.

Itseäni ihmetyttää aina ne, joilla on pakko kiihdyttää päästäkseen jarruttamaan punaisiin valoihin. Jengi kulkee aina samaa reittiä duuniin ja kerta toisensa jälkeen on päästävä hidastamaan liikennettä turhalla kiihdyttelyllä, vaikka se punainen valo olisi nähtävissä. Liekö sitten katse fokusoitu vain auton keulan eteen niin tarkkaan, ettei sitä satojen metrien päässä näkyvää liikennevaloa nähdä vai eikö vain päässä kytke.
 
Ja toisaalta, jos siinä viereiselläkään kaistalla ei ole tilaa, niin ei siitä hyvästä kiihtyvyydestä ole kuitenkaan hyötyä.
Ei niin kun siellä on ne kaksi joilla ei ole kiirettä, vaan ne lähtee sillai rauhassa. Se tarkoittaa sitä, että takana olevia pääsee samoista valoista vähemmän.
 
Itseäni ihmetyttää aina ne, joilla on pakko kiihdyttää päästäkseen jarruttamaan punaisiin valoihin
Edelleen, mitä se sua haittaa jos joku etenee nopeampaa sinne punaisiin, mikä siinä ressaa? Onko se sulle ongelma mitä muut tekee kun se ei sua haittaa? Sitä sun takana olevaa saattaa haittaa että edessä ajava hidastelee. Ja ne urpot jotka hidastaa punaisiin, sitten madellaan sinne 30 metriä sillai kävelyvauhtia, vittu mitä ääliöitä.
 
Ne valot on rytmitetty siten, että ne eivät palkitse kiihdyttelyä. Käy joskus testaamassa vaikka silloin kun ei ole paljoa muuta liikennettä sotkemassa: aja ensin niin, että lähdet valoista nopeasti kiihdyttämällä ja seuraavaksi sama reitti siten, että lähdet rauhallisemmin. Jos jätetään ihan äärihitaat liikkeellelähdöt pois laskuista, niin luultavasti se nopeasti kiihdyttäminen johtaa vain siihen, että olet seuraavissa valoissa kun ne ovat vielä punaiset. Kun ajaa pikkuisen rauhallisemmin, niin pääsee sopivasti kohdalle juuri kun valot vaihtuvat vihreiksi. Tämä on ihan tarkoituksella rakennettu systeemi.

Jos rinnakkain ajaa kaksi autoa; toinen lähtee valoista rajusti kiihdyttäen ja toinen rauhallisemmin, niin se rauhallisemmin lähtenyt lähestyy risteystä siten, että täytyy korkeintaan vähän hidastaa ennen kuin valot vaihtuvat vihreiksi. Se jolla oli kiire päästä seisomaan punaisiin, jää katselemaan tasaisemmin ajavan perävaloja, kunnes taas kiihdyttää ohi ja jää seisomaan seuraaviin punaisiin.

Edelleen, jokainen tekee autohankintansa omien kriteeriensä perusteella, mutta en edelleenkään tiedä oikein mitään järkisyytä painottaa autovalinnassa puhdasta 0-100 kiihtyvyyttä. Ymmärrän sen, että raavituttaa jos valoissa edellä oleva nukahtaa punaisiin tai kiihdyttää tosi hitaasti, ikään kuin luullen että hidas kiihdytys on taloudellinen tapa. Mutta normaali henkilöauton kiihtyvyys riittää ihan hyvin, ja kuten @NHB tuossa edellä kirjoitti, lähtökohtaisesti sähköautot lähtevät liikkeelle polttomoottriautoja hätäisemmin. Mutta jos hyvä kiihtyvyys on jollekulle tärkeä kriteeri auton valinnassa, niin ei se minulta pois ole.
 
Edelleen, mitä se sua haittaa jos joku etenee nopeampaa sinne punaisiin, mikä siinä ressaa? Onko se sulle ongelma mitä muut tekee kun se ei sua haittaa? Sitä sun takana olevaa saattaa haittaa että edessä ajava hidastelee. Ja ne urpot jotka hidastaa punaisiin, sitten madellaan sinne 30 metriä sillai kävelyvauhtia, vittu mitä ääliöitä.
Se haittaa minua siten, että ne samat punaisia kohti kiihdytelleet autot ovat kohta hidastamassa kaikkien takana tulevien etenemistä, kun joutuvat pysähtymään valoihin sen sijaan, että ajettaisiin hieman hitaampaa nopeutta, jolloin vihreät ehtisivät vaihtua ja jono menisi risteyksen läpi pysähtymättä. Tämä parantaisi liikenteen sujuvuutta, mutta moni kiihdyttelijä ei näy osaavan ajatella 2 sekuntia pidemmälle. On pakko päästä ohi vain siksi, että ehtii jarruttaamaan punaisiin valoihin.
 
Se haittaa minua siten, että ne samat punaisia kohti kiihdytelleet autot ovat kohta hidastamassa kaikkien takana tulevien etenemistä, kun joutuvat pysähtymään valoihin sen sijaan, että ajettaisiin hieman hitaampaa nopeutta, jolloin vihreät ehtisivät vaihtua ja jono menisi risteyksen läpi pysähtymättä. Tämä parantaisi liikenteen sujuvuutta, mutta moni kiihdyttelijä ei näy osaavan ajatella 2 sekuntia pidemmälle. On pakko päästä ohi vain siksi, että ehtii jarruttaamaan punaisiin valoihin.
Mitä sä selität? Ne nimenomaan ei jää nussimaan siihen valoihin, vaan seuraavistä lähtetät taas sillai ripeesti, eikä kuin mummot. Niistä hitaista täällä on haittaa.
 
Ne valot on rytmitetty siten, että ne eivät palkitse kiihdyttelyä. Käy joskus testaamassa vaikka silloin kun ei ole paljoa muuta liikennettä sotkemassa: aja ensin niin, että lähdet valoista nopeasti kiihdyttämällä ja seuraavaksi sama reitti siten, että lähdet rauhallisemmin. Jos jätetään ihan äärihitaat liikkeellelähdöt pois laskuista, niin luultavasti se nopeasti kiihdyttäminen johtaa vain siihen, että olet seuraavissa valoissa kun ne ovat vielä punaiset. Kun ajaa pikkuisen rauhallisemmin, niin pääsee sopivasti kohdalle juuri kun valot vaihtuvat vihreiksi. Tämä on ihan tarkoituksella rakennettu systeemi.

Jos rinnakkain ajaa kaksi autoa; toinen lähtee valoista rajusti kiihdyttäen ja toinen rauhallisemmin, niin se rauhallisemmin lähtenyt lähestyy risteystä siten, että täytyy korkeintaan vähän hidastaa ennen kuin valot vaihtuvat vihreiksi. Se jolla oli kiire päästä seisomaan punaisiin, jää katselemaan tasaisemmin ajavan perävaloja, kunnes taas kiihdyttää ohi ja jää seisomaan seuraaviin punaisiin.

Edelleen, jokainen tekee autohankintansa omien kriteeriensä perusteella, mutta en edelleenkään tiedä oikein mitään järkisyytä painottaa autovalinnassa puhdasta 0-100 kiihtyvyyttä. Ymmärrän sen, että raavituttaa jos valoissa edellä oleva nukahtaa punaisiin tai kiihdyttää tosi hitaasti, ikään kuin luullen että hidas kiihdytys on taloudellinen tapa. Mutta normaali henkilöauton kiihtyvyys riittää ihan hyvin, ja kuten @NHB tuossa edellä kirjoitti, lähtökohtaisesti sähköautot lähtevät liikkeelle polttomoottriautoja hätäisemmin. Mutta jos hyvä kiihtyvyys on jollekulle tärkeä kriteeri auton valinnassa, niin ei se minulta pois ole.
Mä ainakin tykkään autoissa enemmän siitä kiihtyvyydestä kuin taas huippunopeudesta, sitä ylinopeutta kun harvoin tulee ajettua mitä nyt joku -10kmh ylitys. Eikä tää tarkoita, että tuolla valoista suhauttelen putket paukkuen, mutta joskus on kiva tuntea se potku.
 
Mitä sä selität? Ne nimenomaan ei jää nussimaan siihen valoihin, vaan seuraavistä lähtetät taas sillai ripeesti, eikä kuin mummot. Niistä hitaista täällä on haittaa.
No pitää kai nyt sinunkin ymmärtää, että paikoiltaan lähtevä auto hidastaa täydessä vauhdissa olevan auton etenemistä. Toisella on jo täysi nopeus siinä vaiheessa kun toinen vasta aloittaa kiihdyttämään. Ja mitä enemmän noita jarrumiehiä on jarrua polkemassa siinä jonossa, sitä enemmän he hidastavat ennakoivan ajon hallitsevaa kuskia.
 
No pitää kai nyt sinunkin ymmärtää, että paikoiltaan lähtevä auto hidastaa täydessä vauhdissa olevan auton etenemistä. Toisella on jo täysi nopeus siinä vaiheessa kun toinen vasta aloittaa kiihdyttämään. Ja mitä enemmän noita jarrumiehiä on jarrua polkemassa siinä jonossa, sitä enemmän he hidastavat ennakoivan ajon hallitsevaa kuskia.
Ja mitä enemmän teitä hitaasti valoihin ajavia on, sitä enemmän sinne perään jää edellisiin valoihin. Kai sen nyt saatana järkikin kertoo, että lujempaa ajettaessa ollaan perillä ennemmin.
 
On kyl harvinaisen tyhmää jengiä ketkä painaa stadissa valoissa kaasun pohjaan ja sit taas jarrua seuraavissa valoissa.
Sit ne hengittää perseessä kiinni kun fiksummat ajavat taloudellisesti ja usein nopeammin, kun ei auto pysähdy joka risteyksessä.
Jostain syystä stadi on täynnä näitä kiireisiä.
 
Ja mitä enemmän teitä hitaasti valoihin ajavia on, sitä enemmän sinne perään jää edellisiin valoihin. Kai sen nyt saatana järkikin kertoo, että lujempaa ajettaessa ollaan perillä ennemmin.
Vittu miten typerä logiikka.
Valoista lähdetään heti kun vaihtuu, mutta ihan turha ajaa nopeesti sinne seuraaviin.
Katse sinne pitkälle ni näkyy seuraavat valot kaukaa.
Vinkkinä jos kaukana vihreä niin tuskin kerkeet. Jos punainen ni pikkuhiljaa rullaamalla se vaihtuu luultavasti vihreeks jolloin ei tarvi pysähtyä.
 
Jos punainen ni pikkuhiljaa rullaamalla se vaihtuu luultavasti vihreeks jolloin ei tarvi pysähtyä.
Juuri pikku hiljaa rullaamalla siellä jää jengiä edellisiin valoihin ihan vain siksi, että siinä edessä ajellaan helvetin hiljaa. Mee fillarilla jos ei kiire ole, mitä sä siellä liikenteessä olet matelemassa.
 
Back
Ylös Bottom