Sähköautot ja lataushybridit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simpsa
  • Aloitettu Aloitettu
Tehdäänpä toisin päin testi, kun sinä sait jo vastauksen. Etsi mulle uusia polttiksia, jotka lähtevän Kia EV6:n ja Tesla M3:n tapaan 3,5 sekunnissa tai nopeammin satkuun ja maksavat 70 k€ tai vähemmän uutena.
Meillä oli kyse 5 sec alittavista RS3 tehoja vastaavista autoista. Esim bensoissa on monilla merkeillä sporttiversiot, sähköistä uupuu vielä ne sporttiversiot. Rs3 kokoluokassa ei Audilla esim ole vaihtoehtoa ja A3 hybridiä koitin, etuvetoinen. Eikä oikein muillakaan malleilla ole ns. normimallia ja siitä tehoversiota kuten bensoissa on GTI, RS, Type R jne jne. Älä sinä enää kommentoi kiitos, ei kiinnosta sun kommentit, mutta olisko muilla antaa esimerkkejä, vai onko tässä vaan ooteltava vuosia vielä että nää valmistajat tekee roimasti enemmän eri kokoluokan tehokkaampiakin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Meillä oli kyse 5 sec alittavista RS3 tehoja vastaavista autoista. Esim bensoissa on monilla merkeillä sporttiversiot, sähköistä uupuu vielä ne sporttiversiot. Rs3 kokoluokassa ei Audilla esim ole vaihtoehtoa ja A3 hybridiä koitin, etuvetoinen. Eikä oikein muillakaan malleilla ole ns. normimallia ja siitä tehoversiota kuten bensoissa on GTI, RS, Type R jne jne. Älä sinä enää kommentoi kiitos, ei kiinnosta sun kommentit, mutta olisko muilla antaa esimerkkejä, vai onko tässä vaan ooteltava vuosia vielä että nää valmistajat tekee roimasti enemmän eri kokoluokan tehokkaampiakin.
Viestissäni, jota lainasit, minä puhuin siitä, kuinka sähköautoissa on tarjolla polttiksia parempaa kiihtyvyyttä. Sun mielestä siinä ei käytäntö ja teoria kohdannut ja pyysit esimerkkejä. Annoin sinulle esimerkkejä, jotka kiihtyvät paljon paremmin kuin tuo RS3. Kun Kian iso perheauto kyykyttää Porschen ja Ferrarin, niin siinä alkaa olemaan mulle ihan tarpeeksi käytäntöä tukemaan sanojani. Se, että sinulle tärkeintä on merkki auton keulalla, ei liity tähän väitteeseeni kiihtyvyydestä millään tavalla.
 
Viestissäni, jota lainasit, minä puhuin siitä, kuinka sähköautoissa on tarjolla polttiksia parempaa kiihtyvyyttä. Sun mielestä siinä ei käytäntö ja teoria kohdannut ja pyysit esimerkkejä. Annoin sinulle esimerkkejä, jotka kiihtyvät paljon paremmin kuin tuo RS3. Kun Kian iso perheauto kyykyttää Porschen ja Ferrarin, niin siinä alkaa olemaan mulle ihan tarpeeksi käytäntöä tukemaan sanojani. Se, että sinulle tärkeintä on merkki auton keulalla, ei liity tähän väitteeseeni kiihtyvyydestä millään tavalla.
Löysit kaksi autoa, bensoissa on merkittävästi enemmän tarjontaa. Käytännössä sähköissä on vielä kauhea puha tuolla alueella. Eli kaksi vaihtoehtoa RS3 tilalle, Tesla ja Kia. Bensoissa on helvetisti eri malleja ja versioita. Mut pliis. älä kommentoi enää, en halua kuulla sulta mitään kommenttia asiaan, tossa jo Jussi kommentoi sillai asiallisesti asiaan.
 
Jos tavoitteena on lähteä liikennevaloista sähäkästi liikkeelle, niin aika monet sähköautot toimivat sillä saralla hyvin. Tuollaista 0-40 km/h kiihtyvyyttä ei vain usein ilmoiteta missään. Melkein voisi olla järkevää katsella autoja jotka muuten miellyttävät, ja käydä sitten kokeilemassa se liikkeelle lähteminen itse.

Sellaista 0-100 kiihtyvyyttä kun ei oikein missään tarvitse ja toisaalta se kiihtyvyysero voi tasoittua siinä vaiheessa kun ollaan kortti kuivumaan -nopeuksissa (liikennevaloista lähdettäessä eli kaupunkialueella), vaikka sähköauto olisi nimenomaan liikkeelle lähdettäessä hyvinkin rivakka.

 
Viimeksi muokattu:
Jos tavoitteena on lähteä liikennevaloista sähäkästi liikkeelle, niin aika monet sähköautot toimivat sillä saralla hyvin. Tuollaista 0-40 km/h kiihtyvyyttä ei vain usein ilmoiteta missään. Melkein voisi olla järkevää katsella autoja jotka muuten miellyttävät, ja käydä sitten kokeilemassa se liikkeelle lähteminen itse.

Sellaista 0-100 kiihtyvyyttä kun ei oikein missään tarvitse ja toisaalta se kiihtyvyysero voi tasoittua siinä vaiheessa kun ollaan kortti kuivumaan -nopeuksissa (liikennevaloista lähdettäessä eli kaupunkialueella), vaikka sähköauto olisi nimenomaan liikkeelle lähdettäessä hyvinkin rivakka.

Ja jos todellakin jollakin on syystä tai toisesta tarve kiihdytyskisailla tuolla kaduilla, niin sähköauto paremman pidon ja kytkimen/vaihteiston puuttumisen asiosta on lähtökohtaisesti kova noissa kisoissa. Ääriesimerkkinä yksi tapaus, kun lähdin hybridin 85 kilowattisella sähkömoottorilla normaalisti liikkeelle valoista keväällä, kun tie oli osittain jäässä. Vierelle valoihin tuli joku vanhempi Saab, joka ilmeisesti halusi kisailla, mutta valojen vaihtuessa jäi vain paukkumaan, suhisemaan ja hyppimään paikalleen.

Sähköautot ovat tässä vähän kaksijakoisia. Sähkömoottorista on helppoa ja halpaa ottaa paljon tehoa, eikä mukana seuraa edes suuria huoltokuluja. Toisaalta sähköautoiluun liittyä vihreä imago, johon ei oikein kilvanajo sovi. Ensimmäinen puoli näkyy parhaiten ehkä Tesla Model S:n 2 sekunnin 0-100 kiihtyvyydessä tai siinä, että tuollainen korkea perhe-Kia kyykyttää Ferraria ja Porschea kiihdytyksisssä. Toisaalta nykyisin tarpeettomat ja jopa haitalliset huippunopeudet voidaan leikata pois ilman kyyneliä, eikä mainoksissa enää kiihtyvyysluvut tai huippunopeudet pyöri pääosassa.

Polttomoottoreiden kanssa "tarpeettoman" suuri teho paikkasi polttomoottorin heikkoa tehoa alhaisilla kierroksilla eli toi ajomukavuutta. Sähköautoissa on tarjolla täysin vääntö nollasta alkaen ilman pörinöitä tai tärinoitä, joten tuo mukavuuspuoli on kunnossa ilman "ylitehoista" moottoriakin. Sähköauton haasteet liittyvät vetomassoihin, koska vaihteistoa ei ole.
 
Sähköön jos siirtyy, niin alkuunsa varmaan tulee kova ikävä noita vitoskoneen putkien paukkumisia ja se kunnon ääni kun kiihdyttää. Äänet kuuluu moottoriurheiluun ja niitä ei feikkaamallakaan saa samaan fiilikseen. Mutta kaippa siihen tottuu kun vain asennoituu, että sen paukkeen tilalle saa sitten aivan uuden konseptin auton osalta.

Ja sit toki noi hurjemmat pelit, ei noita ääniä koskaan voi ku ihailla.


View: https://youtu.be/57IXQ8lvAyk?t=158
 
Viimeksi muokattu:
Moottoriurheiluun pörinät kieltämättä sopivat, mutta en kyllä tunne yhtään sähköautoon siirtynyttä, joka kaipaisi kaupunkipyörittelyssä tai matka-ajossa pörinöitä. Pörinät eivät melusaastuta ainoastaan kuskin omaa ajoympäristöä vaan varsinkin myös ympäristöä.

View: https://youtu.be/ipDmsxQVxIM
 
Moottoriurheilua voi ja kannattaa harrastaa siihen suunnitelluilla alueilla. Liikenteessä kovat äänet mm häiritsevät muita ihmisiä.
 
Moottoriurheilua voi ja kannattaa harrastaa siihen suunnitelluilla alueilla. Liikenteessä kovat äänet mm häiritsevät muita ihmisiä.
LOL, voin kuvitella miten siellä ulkona heilutaan luudan kanssa heristellen ohi ajavia sportteja. Voi herranjestas sentään, että oikein kovat äänet häiritsee, kyllä se niin kamalaa on. Ihan EU normien mukaiset soundit noissa vakiona on.
 
LOL, voin kuvitella miten siellä ulkona heilutaan luudan kanssa heristellen ohi ajavia sportteja. Voi herranjestas sentään, että oikein kovat äänet häiritsee, kyllä se niin kamalaa on. Ihan EU normien mukaiset soundit noissa vakiona on.
No, kun joku puhui moottoriurheilusta niin ajattelin todeta että tieliikenne ja moottoriurheilu ovat eri asioita.

Se toki on totta, että laki ei kiellä häiritsevää ajotapaa. Se vain on määritelty rangaistavaksi.

Vaikka toki toiset tienkäyttäjät, lähistön asukkaat ym voi ottaa huomioon vaikka laissa ei mitään mainintaa aiheesta olisikaan.
 
No, kun joku puhui moottoriurheilusta niin ajattelin todeta että tieliikenne ja moottoriurheilu ovat eri asioita.

Se toki on totta, että laki ei kiellä häiritsevää ajotapaa. Se vain on määritelty rangaistavaksi.

Vaikka toki toiset tienkäyttäjät, lähistön asukkaat ym voi ottaa huomioon vaikka laissa ei mitään mainintaa aiheesta olisikaan.
Me ollaan eri planeetalla nyt koko asiassa. Kun mä sanon, että esim Audin vitoskoneen äänet, niin ne jotka asian ymmärtää, tietää mitä se tarkoittaa, sinä et. Sulle se tarkoittaa jotain laittomasti ajamista ja muiden häiritsemistä. Sulle konsepti sporttisemman auton pakoäänet, ei sano mitään. Meidän on aivan turha tästä asiasta enempää puhua.
 
Moottoriurheilua voi ja kannattaa harrastaa siihen suunnitelluilla alueilla. Liikenteessä kovat äänet mm häiritsevät muita ihmisiä.
Se on just näin.

Nyt aikuisena sitä arvostaa että auto on sisätiloiltaankin mahdollisimman hiljainen, on vaihdossa yksi ostokriteereitä.

Lapsena kiinnitettiin muoviklipsuja polkupyörän etuhaarukkaan, että saatiin ajaessa kiva räpättävä ääni aikaan kun klipsu osui pinnoihin.

Nyt kun haluaa joskus kuulla moottorin pauketta ja pärinää niin sitä hetkeksi menee Alastaron radalle kuuntelemaan.
 
Me ollaan eri planeetalla nyt koko asiassa. Kun mä sanon, että esim Audin vitoskoneen äänet, niin ne jotka asian ymmärtää, tietää mitä se tarkoittaa, sinä et. Sulle se tarkoittaa jotain laittomasti ajamista ja muiden häiritsemistä. Sulle konsepti sporttisemman auton pakoäänet, ei sano mitään. Meidän on aivan turha tästä asiasta enempää puhua.
Näissä asioissa muuten huomaa, että musta on tullut vanha. Sä olet siltä onneksi säästynyt. Ennen piti moposta ja autoista lähteä ääntä, mutta nykyään kaipaan rauhaa ja hiljaisuutta. Kyllä mä vieläkin hienoista pakoäänistä tykkään tietyissä tilanteissa, mutta sitä on jotenkin niin herkistynyt arjen metelille, että joskus viittäkymppiä ohi ajavien autojen rengasmelukin on liikaa. Mopot on jotain ihan hirveää.

Oikeastaan koiran hankinnan jälkeen tuosta melusta on vasta alkanut olla mulle haittaa. Asun melko vilkkaasti liikennöidyn tien varrella ja aina kun lähden koiraa lenkittämään, niin se meteli jotenkin iskee päin naamaa. Olen haaveillut paikasta missä ei kuulu mikään muu kuin luonnon äänet, mutta kun ei taas kiinnosta keskelle metsääkään muuttaa, niin se on vain pärjättävä.
 
Näissä asioissa muuten huomaa, että musta on tullut vanha. Sä olet siltä onneksi säästynyt. Ennen piti moposta ja autoista lähteä ääntä, mutta nykyään kaipaan rauhaa ja hiljaisuutta. Kyllä mä vieläkin hienoista pakoäänistä tykkään tietyissä tilanteissa, mutta sitä on jotenkin niin herkistynyt arjen metelille, että joskus viittäkymppiä ohi ajavien autojen rengasmelukin on liikaa. Mopot on jotain ihan hirveää.

Oikeastaan koiran hankinnan jälkeen tuosta melusta on vasta alkanut olla mulle haittaa. Asun melko vilkkaasti liikennöidyn tien varrella ja aina kun lähden koiraa lenkittämään, niin se meteli jotenkin iskee päin naamaa. Olen haaveillut paikasta missä ei kuulu mikään muu kuin luonnon äänet, mutta kun ei taas kiinnosta keskelle metsääkään muuttaa, niin se on vain pärjättävä.
Jokainen tavallaan eikä yhtään ihmetytä toi. Osa tykkää esim kovasta musiikista, osa tykkää kuunnella hiljaa. Dieselin äänestä en pidä sitten yhtään, sähkössä ei ole ääntä ollenkaan. Kyllä mulla semmoinen ikävä varmaan tulisi sitä nopeamman bensan tuomaa konseptia autoilusta, mitä syvempään painat kaasua, sitä kovempaa mennään ja sitä isompi meteli kuuluu takaa. Mun käsitys sporttisesta autosta. Sit taas mulla ei ole edes ollut optiona vaihtaa tehottomampaan bensaan, siksi sähköautoa olen miettinyt, että josko siitä tehomaniasta pääsis eroon aivan uudella konseptilla, että sais kunnon teknistä härpäkettä tilalle. Mutta kamalasti siinä asioita muuttuu. Sit kun tällä hetkellä joutuu melko varmaan menettämään sen tehon ja äänet, koska toistaiseksi noita sporttisimpia sähköautoja on kovin vähän vaihtoehtoina.

Tota äänijuttua on vaikea selittää niille, jotka ei sitä edes halua ymmärtää, enkä nyt tarkoita sua Powerhousu. Kun se tehokkaampi bensa käynnisteään, se auto liikahtaa ja se ääni on kyllä hieno monella eri merkillä. Joka ikinen kerta kun sähköautoa olen testannut, on tullut ekana kysymys "Menikö tää päälle?".

Ehkä itellä on turhankin tärkeä tuo ääni ja yksi mistä en ole tikinyt 4 viimeisen auton kohdalla, on hifit. Vaikeuttaa hieman auton vaihtamista. Dynaudio ekana, sitten ollut 3x Bang & Olufsen. Enkä kyllä ihan helpolla luovu kunnon soundeista sielläkään. Sähkössä noista saisi vielä kaikki irti kun ei ole moottorin melua häiritsemässä. Mulle ei vain yksinkertaisesti riitä stock soundit ja hieman vierastan jälkiasentelua. Se on hieno kuunnella musiikkia autossa kun siellä on potkua, alhaisellakin volyymilla on matalat mukana. Ahistais ihan saatanasti kuunnella heikommalla laitteistolla. Ja ettei nää muutamat taas innostu, niin se ei tarkoita ikkunat auki penkit täristen Dj Boboa kaduilla.

RS6 kuuntelin 16 tuhannen euron audiosetuppia ja vittu se kuulosti hyvältä.
 
Koeajoin viikko sitten Volvo XC40 recharged mallin. 0-100 km/h 4,5 sekkaa. Hintaa pikkasen päälle 60kiloo. Aivan mieletön kokemus toi kiihtyvyys ja vääntö, jatkuu ja jatkuu vaan. Motarilla kiihtyvyys 80-120 aivan naurettavan hyvä (en mitannut). Helppo körötellä valoista seuraaviin 1 polkimen modella (eli automaattinen jarrutus kaasupedaalin käytön mukaan), tai sitten ottaa lähtöä jos haluaa.

Mutta, jää vielä kauppaan tuo syystä että liian lyhyt toimintamatka yhdellä latauksella.
 
Me ollaan eri planeetalla nyt koko asiassa. Kun mä sanon, että esim Audin vitoskoneen äänet, niin ne jotka asian ymmärtää, tietää mitä se tarkoittaa, sinä et. Sulle se tarkoittaa jotain laittomasti ajamista ja muiden häiritsemistä. Sulle konsepti sporttisemman auton pakoäänet, ei sano mitään. Meidän on aivan turha tästä asiasta enempää puhua.
Katsotaan kieltämättä asiaa eri kanteilta. On kuitenkin huono merkki kun joku keskustelija väittää tietävänsä mitä joku toinen tietää/ajattelee tai ei tiedä/ajattele. Kyllä ne möreät äänet minunkin mielestäni ovat komeat; sellaiset jotka enemmin tuntee kuin kuulee.
 
Katsotaan kieltämättä asiaa eri kanteilta. On kuitenkin huono merkki kun joku keskustelija väittää tietävänsä mitä joku toinen tietää/ajattelee tai ei tiedä/ajattele. Kyllä ne möreät äänet minunkin mielestäni ovat komeat; sellaiset jotka enemmin tuntee kuin kuulee.
Itse olen kuunnellut kaikenlaisien polttomoottoreiden pörinöitä jo varhaisesta iästä lähtien. Onpa noita imu- ja pakosarjoja tullut tehtyäkin pulssien sielunelämää pohdiskellen. Mutta kokemushan ei mitään tietenkään takaa eli todennäköisesti ymmärrä yhtään mitään noista pörinöistä - jos Mikeltä kysytään.

Nykyautojen turbojen ja kaikenlaisten kattien/suotimien sotkemat pörinät nyt eivät minua isommin sykäytä ja tuolla liikenteessä aamuruuhkassa ajaessa kaikki pörinä on vain melusaastetta, jota ilman musiikkiakin on parempi kuunnella. Musiikin toisto on yksi Teslan vahvuus. Itseäni on aina kyrsinyt varsinkin saksalaisten valmistajien tapa tarjota perustasolla umpisurkeaa äänentoistos ja periä tähtitieteellisiä summia vähän paremmasta äänentoistosta. Toki saksalaiset osaavat rahastaa muillakin varusteilla, mutta näissä tuo jotenkin hyppii silmille tosi pahasti. Tesla sen sijaan on lähtenyt aivan toiselle polulle, eikä vaadi polttamaan useita tonneja kunnolliseen äänentoistoon. Ei auton kunnollisen äänentoiston tekeminen autotehtaalle paljoa maksa. Miksi siitä ei voi tehdä standardia?

View: https://twitter.com/PaulMaric/status/1160777737277067264?s=20
 
No kun nyt eka panostaisivat siihen auton laatuun.

Ja joo, annetaan se anteeksi Teslalle, että onhan noita vikoja automalleissa. Mutta Teslasta koitetaan tehdä jeesuksesta seuraavaa ja sen seuraajat ovat kovin vahvan uskollisia sille merkille.

Itsee harmittaa vähän se, että ärsyynnyn asioista liikaa. Teslahan olis varmaan mulle oivallinen, pienempänäkin löytyy, mutta mä en kestä sen merkin pakottajia, pitäis oppia pääsemään noin tyhmän asian yli.

Eikä siinä pakottamisessakaan mitään väärää ole, mä vain en sitä ite kestä.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom