Sähköautot ja lataushybridit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simpsa
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Kannattaa tosiaan ajaa Helsingissä vaikka Stockan alle parkkihalliin jonain päivänä, jos on sitä mieltä, että ei sähköautoja ole juuri kenelläkään. Siellä on. Viialan K-kaupan pihalla sitten vähän vähemmän.

Pk-seudun liikenteessä aivan selkeästi ovat valtavasti lisääntyneet muutenkin.

Ei varmasti toimi kaikilla ja kaikkienhan pitäisi päästä yhdellä tai mieluummin pysähtymättä Helsingistä Lappiin tai ainakin ajaa jossain ryteikössä. Perusajossa, jota arki valtaosalla on, tuntuu pelittävän oikein mukavasti. Lämmin ja heti valmis, kuten elämässä monet asiat.
Viimeiset 4 vuotta sähköpatteriautojen ensirekisteröinnit ovat olleet 20-30 % kaikista uusista autoista suomessa. Loput 70-80% uusista autoista joko puhtaasti polttiksia tai sit jonkunsortin hybridejä (eli pääasiaalinen voimanlähde polttomoottori). Mutta eihän tässä tosiaan siitä ollut kyse, että onko sähköautoja kellään tai kuinka tiheästi niitä on stokkan parkkihallissa, vaan siitä että autovalmistajat on hätää kärsimässä, kun ainakaan tälle vuotta ei ole kauppa käynyt. Hype tuli ja hype meni.
 
  • Polttomoottorilla pääsee 800km joka säällä.
  • Polttoainetta saa joka paikasta jonottamatta sekuntiakaan
  • Polttoaine tulee mittarista samalla paineella riippumatta siitä onko muilla mittareilla tankkaajia
  • 800km rangen täyttämiseen menee pari minuuttia
  • Mittarit eivät ole koskaan epäkunnossa
  • Ei tarvitse appeja vaan kortit käy

Ajelen itse vapaalla autoedulla, joten polttoaineen hinnalla ei ole käytännössä väliä. Auto on kyllä hybridi mutta en lataa akkua koskaan töpselistä vaan ainostaan sport-modella polttomoottorin voimalla.
 
  • Virtaa saa kotoa
  • Ei tarvitse pysähtyä mihinkään erikseen sitä varten, vaan kotiin tullessa piuha pihassa autoon kiinni on vajaan minuutin homma.
  • Akku on ladattu, kun on seuraava lähtö
  • Autoilun kilometrit valtaosaltaan koostuvat maks. 150 km siirroista, eli range ei ole ongelma.
  • Kädet tai käsineet ei ala haista miltään, ei tarvitse jonotella asemalla
  • Tarvitsee muistaa maksaa vain sähkölasku
  • Ei säälitä käynnistellä pakkasella lyhyelle ajolle

Preferenssit. :barefoot:
 
  • Polttomoottorilla pääsee 800km joka säällä.
  • Polttoainetta saa joka paikasta jonottamatta sekuntiakaan
  • Polttoaine tulee mittarista samalla paineella riippumatta siitä onko muilla mittareilla tankkaajia
  • 800km rangen täyttämiseen menee pari minuuttia
  • Mittarit eivät ole koskaan epäkunnossa
  • Ei tarvitse appeja vaan kortit käy

Ajelen itse vapaalla autoedulla, joten polttoaineen hinnalla ei ole käytännössä väliä. Auto on kyllä hybridi mutta en lataa akkua koskaan töpselistä vaan ainostaan sport-modella polttomoottorin voimalla.
Eikös ladattavissa hybrideis tarvis ladata kans tai muuten akku ei tykkää ei
 
Viimeiset 4 vuotta sähköpatteriautojen ensirekisteröinnit ovat olleet 20-30 % kaikista uusista autoista suomessa. Loput 70-80% uusista autoista joko puhtaasti polttiksia tai sit jonkunsortin hybridejä (eli pääasiaalinen voimanlähde polttomoottori). Mutta eihän tässä tosiaan siitä ollut kyse, että onko sähköautoja kellään tai kuinka tiheästi niitä on stokkan parkkihallissa, vaan siitä että autovalmistajat on hätää kärsimässä, kun ainakaan tälle vuotta ei ole kauppa käynyt. Hype tuli ja hype meni.

Ei vaan kyllähän esim. VW, Stellantis jne sulkee tehtaitaan ja potkii jengiä pihalle kun autokauppa käy todella kuumana :LOL:.
Ja tuo, että Stockan parkkiksella on paljon sähkäreitä kertoo koko maan autokannasta yhtä paljon kuin se, että Inarin k-kaupan edessä on yllättävän paljon potkukelkkoja...

Sopivasti aiheeseen liittyen uutinen tältä päivältä, joku vois sanoa pakotukseksi:

Automaahantuoja: Polttomoottoriautoista voi tulla Suomessa pulaa ja niiden hinnat nousta

Syynä on EU:n asettama päästötavoite, joka pakottaa valmistajat tehtailemaan sähkö- ja hybridiautoja

Valmistajat joutuvat rajoittamaan polttomoottoriautojensa tuotantoa välttyäkseen jättimäisiltä sakoilta. Suomalaisille kuluttajille tämä näkyy siten, että polttomoottoriautojen hinnat saattavat nousta. Samalla myös autojen saatavuudesta voi tulla pulaa. Vaarana on, että näemme odottamattomia ketjureaktioita, joiden vaikutukset ulottuvat Suomeen asti

 
Kehoittaa pysymään asiassa ja itse sinkoilee pitkin ja poikin. Kyllä se siitä, varmasti jossain vaiheessa huomaat itsekkin, että en minä ole sinua henkilökohtaisesti kritisoinut siitä, että olet jo useamman Teslan hommannut tai että ne sopii sun käyttöön täydellisesti. Muu maailma nyt vaan ei ole samaan pöhinään tarttunut ja se on ihan yhtä okei.
Ei tässä ole kyse mikä mulla on, vaan annan oman mielipiteen tosta kun ajanut niin monella sporttisella bensalla. 580 euroa kun meni kuukaudessa keskimäärin 2023 vuonna bensaan, niin mä en vain enää tajunnut mitä vitun järkee on ajaa jollain bensasportilla joka maksaa uutena 120k kun saa uutena 55k nopeemman sähkön. Sit kun monet kritisoi sähköautoja ilman kokemusta niistä, niin siellä tankilla olis viime vuonna kannattanut katsoo onko bensa se paras vaihtoehto. RS3 vakuutus oli 1700 euroa, kummankin Teslan kasko on 750 euroa, eli yhdessä halvempia. Ja sähkö on mitätön kulu bensaan verrattuna.
 
Ei tässä ole kyse mikä mulla on, vaan annan oman mielipiteen tosta kun ajanut niin monella sporttisella bensalla. 580 euroa kun meni kuukaudessa keskimäärin 2023 vuonna bensaan, niin mä en vain enää tajunnut mitä vitun järkee on ajaa jollain bensasportilla joka maksaa uutena 120k kun saa uutena 55k nopeemman sähkön. Sit kun monet kritisoi sähköautoja ilman kokemusta niistä, niin siellä tankilla olis viime vuonna kannattanut katsoo onko bensa se paras vaihtoehto. RS3 vakuutus oli 1700 euroa, kummankin Teslan kasko on 750 euroa, eli yhdessä halvempia. Ja sähkö on mitätön kulu bensaan verrattuna.
No tässähän nimenomaan on kyse siitä et mikä auto sulla on:ROFLMAO:. Vertaat vain omia kokemuksia suuren kulutuksen bensa-autoista sähköautoiluun. Suurin osa maailman ihmisistä ei aja RS3:lla, vaan jollain 1-1,5litraisella pikkuturbolla joka kuluttaa 5l/100km seka-ajossa, tai kotoisasti suomessa 2 litraisella vanhemmalla kotterolla joka vie sen 7-8l/100km.

Mutta selkeästi sähköpatteriauto on sulle ehdottomasti parhain ratkaisu ja selkeästi olet tyytyväinen hankintaasi, se ei silti tarkoita että sähköpatteriauto soveltuisi suurimmalle osalle maailman autoilijoista. Ainakin nykyisten lukujen valossa näin ei ole, vaan polttikset on pop.
 
se ei silti tarkoita että sähköpatteriauto soveltuisi suurimmalle osalle maailman autoilijoista
Ei todellakaan sovellu, mutta siis lähtökohtaisesti vertailen vain esim noissa tehoissa ja vakuutuksissa ja ostohinnoissa noita. Ajettavuus ja muu nyt ei ole voimanlähteestä kiinni, saati minkä näköinen auto on tai onko nahkapenkit.

Mutta tottakai mietityttää että miten noi meinaa handlaa ton lataussysteemin, koska jos nyt kaikki vaihtais sähköön, niin ei olis suurimmalla osalla missään paikkaa ladata. Esim kuuden auton laturisetti, vie tilaa parikyt metriä. Kun taas bensa-asemalla on tuurilla vaan jonoa. Elikä jotain tolle on tehtävä, kuulostaa mahdottomalta. Jos kaikkien pitäis päästä lataamaan aina, niin noita latureita olis joka saatanan paikassa enemmän kun liikennemerkkejä. Joko akkujen on parannuttava 1000km rangeen, tai sitten latauksen pitää olla minuuttien homma. Toki Teslan superilla ei kauaa kestä vetästä 400km rangee, että ei siinä. Silti noita latauspömpelien paikkoja hukataan ja siihen laitetaan joku hidas 22w laturi, kun siihen pitäis paukuttaa aina nopein mahdollinen.
 
Kyllä hybridiauton hommaaminen on kaikista paskin vaihtoehto (ellei ole se työsuhdeauto, johon saa tosiaan veroedun):

TM: Pariskunnalle kerrottiin, että heidän vanhan Audinsa varaosa maksaa 20 000 euroa

Varaosan hinnaksi ilmoitettiin järisyttävät 20 000 euroa.

Hintaa voi pitää mielettömänä, sillä akun koko oli 1,3 kWh. Sähköajoa se tarjosi muutaman kilometrin eikä latausmahdollisuutta ollut.

Pirjo Halonen kommentoi TM:lle katsoneensa muiden merkkien vastaavien hybridiakkujen hintoja ja havainnut, että vaihteluväli oli 2 000 - 8 000 euroa.

Hybridien ajoakut on siitä paskoja, ettei autoa voi useinkaan ajaa pelkällä polttiksella jos/kun tuo akku hajoaa ja hinta suhteessa akun kokoon on aivan posketon. Muutama tonni ton kokoisen akun uusimisesta olis kohtuullinen, mutta tuon siitä saa maksaa kun haluaa pelastaa maapallon.
 

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Kyllä hybridiauton hommaaminen on kaikista paskin vaihtoehto (ellei ole se työsuhdeauto, johon saa tosiaan veroedun):

TM: Pariskunnalle kerrottiin, että heidän vanhan Audinsa varaosa maksaa 20 000 euroa



Hybridien ajoakut on siitä paskoja, ettei autoa voi useinkaan ajaa pelkällä polttiksella jos/kun tuo akku hajoaa ja hinta suhteessa akun kokoon on aivan posketon. Muutama tonni ton kokoisen akun uusimisesta olis kohtuullinen, mutta tuon siitä saa maksaa kun haluaa pelastaa maapallon.
Noita kauhutarinoita kyllä löytyy... Mua ainakin ahdistaa noi akut näissä vehkeissä vaikka en omista edes.
 
Kannattaisko sitä sit vertailla sitä 70k€ uutena maksanutta mersua ja Teslaa keskenään, eikä ottaa vastapuolelle sitä 20k€ renaulttia? Rivimallin mersuun ja renaulttiin toki taitaa molempiin saada viimeistään käytettynä vaihtomoottoria muutamalla tonnilla, samaan aikaan kun käytetyt akkupaketit on alkaen 10k€ ja uudet 20k€? Tiiä sit miksi niitä polttiksia edelleen joku korjaa ja patteriautot menee romuksi.

Mutta eikös se todellisuus nyt nimenomaan ole se, että ei niitä patteriautoja oikeastaan kukaan osta? Tai niin ne valmistajat ainakin on kertoneet, et kauppa ei käy:unsure:
Tesla model Y tietääkseni maaiman myydyin auto tänä vuonna että onhan niitä ostettu.
Itse en näe mitään järkeä ostaa muuta kuin sähköautoa, hybridissä ei mitään järkeä.
 
Mutta tottakai mietityttää että miten noi meinaa handlaa ton lataussysteemin, koska jos nyt kaikki vaihtais sähköön, niin ei olis suurimmalla osalla missään paikkaa ladata. Esim kuuden auton laturisetti, vie tilaa parikyt metriä. Kun taas bensa-asemalla on tuurilla vaan jonoa. Elikä jotain tolle on tehtävä, kuulostaa mahdottomalta. Jos kaikkien pitäis päästä lataamaan aina, niin noita latureita olis joka saatanan paikassa enemmän kun liikennemerkkejä. Joko akkujen on parannuttava 1000km rangeen, tai sitten latauksen pitää olla minuuttien homma. Toki Teslan superilla ei kauaa kestä vetästä 400km rangee, että ei siinä. Silti noita latauspömpelien paikkoja hukataan ja siihen laitetaan joku hidas 22w laturi, kun siihen pitäis paukuttaa aina nopein mahdollinen.
Mä luulen että porukan pitää vaan tottua lataamaan siellä sun täällä. Verkostollahan on potentiaali olla bensiksiin verrattuna ihan ylivoimainen, koska niitä saa sinne minne sähköäkin saa. Tietty verkkoa ja liittymiä pitää sitä varten vahvistaa. Mutta esim kaupassa käynnin aikana pikalaturilla lataa jo aika paljon. Ihmiset vaan ajattelee sen lataamisen olevan kuin tankkaamista, jota varten ajetaan jonnekin eikä sen aikana tehdä muuta. Pitää kattoo vaan vähän laajemmin tota hommaa. Järkevä topologia ja lataustapa riippuu sitten sijainnista.
 
Kuka perkele ostaa hybridin/patteriauton missä ei ole akkutakuuta voimassa? Sama ku ampuis itteää jalkaan. Kyllähä se pitää hävittää ennen ku takuut raukeaa
 
Viimeksi muokattu:
Mä luulen että porukan pitää vaan tottua lataamaan siellä sun täällä. Verkostollahan on potentiaali olla bensiksiin verrattuna ihan ylivoimainen, koska niitä saa sinne minne sähköäkin saa. Tietty verkkoa ja liittymiä pitää sitä varten vahvistaa. Mutta esim kaupassa käynnin aikana pikalaturilla lataa jo aika paljon. Ihmiset vaan ajattelee sen lataamisen olevan kuin tankkaamista, jota varten ajetaan jonnekin eikä sen aikana tehdä muuta. Pitää kattoo vaan vähän laajemmin tota hommaa. Järkevä topologia ja lataustapa riippuu sitten sijainnista.

Noinkohan kauppojen on järkevää tuota lataustoimintaa laajentaa, maksavatko nykyiset sijoitukset itsensä takaisin? Vai pakotetaanko EU-regulaatiolla, per 30m2 kaupan lattiaa pitä olla yksi laturi pihalla? Paljonko veronmaksajat tukevat?
 
Tesla model Y tietääkseni maaiman myydyin auto tänä vuonna että onhan niitä ostettu.
Itse en näe mitään järkeä ostaa muuta kuin sähköautoa, hybridissä ei mitään järkeä.
Maailmanlaajuisesti BEV malleja on myyty vuoteen 2024 mennessä noin 10 miljoonaa kappaletta (sisältää siis kaikki koskaan ikinään milloinkaan missään valmistetut sähköautot).Vertailuksi Toyota yksinään myi vuonna 2023 yli 10 miljoonaa autoa. Vuonna 2024 BEV malleilla on noin 20% osuus myydyistä autoista maailmanlaajuisesti.

Eli ei tässä ainakaan tänä vuonna vielä sähköautot kaappaa maailmaa hallintaansa.
 
Noinkohan kauppojen on järkevää tuota lataustoimintaa laajentaa, maksavatko nykyiset sijoitukset itsensä takaisin? Vai pakotetaanko EU-regulaatiolla, per 30m2 kaupan lattiaa pitä olla yksi laturi pihalla? Paljonko veronmaksajat tukevat?
Se laskelma jääköön kauppojen tehtäväksi, mutta on se enemmän tai vähemmän kilpailuvaltti, ellei nyt niin jossain vaiheessa. Se investointi sitten näkyy tai on näkymättä myynnin ja asiakasmäärän kasvuna, sitähän sillä haetaan. Voihan sinne kysyä vaikka latausoperaattorin pyörittämään kenttää ja maksamaan ehkä vuokraakin, niin ei ole iso investointi kaupalle.
 
Maailmanlaajuisesti BEV malleja on myyty vuoteen 2024 mennessä noin 10 miljoonaa kappaletta (sisältää siis kaikki koskaan ikinään milloinkaan missään valmistetut sähköautot).Vertailuksi Toyota yksinään myi vuonna 2023 yli 10 miljoonaa autoa. Vuonna 2024 BEV malleilla on noin 20% osuus myydyistä autoista maailmanlaajuisesti.

Eli ei tässä ainakaan tänä vuonna vielä sähköautot kaappaa maailmaa hallintaansa.

Muualla bensa-autot ei ole CO2 verolla hinnoiteltu järjettömiksi, meillä sähköauton osto paljon järkevämpää suhteellisesti ottaen, vaikka ilmasto ja etäisyydet ei luontaisesti puolla.
Jenkit menestyy, Suomi ei…
IMG_0580.webp
IMG_0579.webp
 
Se laskelma jääköön kauppojen tehtäväksi, mutta on se enemmän tai vähemmän kilpailuvaltti, ellei nyt niin jossain vaiheessa. Se investointi sitten näkyy tai on näkymättä myynnin ja asiakasmäärän kasvuna, sitähän sillä haetaan. Voihan sinne kysyä vaikka latausoperaattorin pyörittämään kenttää ja maksamaan ehkä vuokraakin, niin ei ole iso investointi kaupalle.

Olis kyllä kiva ihan oikeasti tietää miten nuo tuottavat. Kyllähän tuon kaiken kannattavaa bisnestä kuitenkin pitäisi olla.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom