Sähköautot ja lataushybridit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simpsa
  • Aloitettu Aloitettu
Eihän se kummoinen ole millään 350tkm ajetulla autolla, merkistä tai käyttövoimasta riippumatta.
Ei ole joo ja melko varmaan sitten kun sen halvan 350tkm ostetun ostaa, niin polttomoottorissa on salettiin enemmän korjattavaa jatkossa. Jos sähkön akku toimii, niin helpommalla pääsee.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Energian varastointiin on pakko keksiä joku täysin uudenlainen ratkaisu tai muuten tämä siirtymä sähköön jää kauniiksi unelmaksi.
Koko skenaario on kestämätön, ei vain riitä lataukseen pisteitä ja se kuorma mikä tulis verkolle, moro.
 
Eihän se kummoinen ole millään 350tkm ajetulla autolla, merkistä tai käyttövoimasta riippumatta.

Ei ole joo ja melko varmaan sitten kun sen halvan 350tkm ostetun ostaa, niin polttomoottorissa on salettiin enemmän korjattavaa jatkossa. Jos sähkön akku toimii, niin helpommalla pääsee.

Niin siis tiedän kyllä että kaikkien menopelien arvo putoaa, enkä sitä varsinaisesti jännitä, vaan sitä että onko ylipäätään myynnissä yli 10 vuotta vanhoja paljon rullanneita sähköjä, vai onko tilanne se että siihen mennessä se akku on jo mennyt paskaksi / ei ota latausta yms, että niiden korjaus/vaihto yksinkertaisesti esim 8 vuoden jälkeen ei enää kannata, ja vain harva näkee ns. eläkepäiviä.

Puhutaan kuitenkin alati kehittyvästä teknologiasta, ja jokin uusista päätöksistä/muutoksista voikin olla täys fiasko 10+ vuoden jälkeen.

Ja mä en ole sähköautoja vastaan, luultavasti hommaisin itsekin jos 3 kohtaa toteutuisi

1. Taloyhtiössä voisi ladata autoa
2. Suomessa olisi aina mukavan lämmintä / sopivan viileetä
3. Kokisin että autoon olisi ikinä järkeä sijoittaa yli 3kk palkka.
 
Ei ole joo ja melko varmaan sitten kun sen halvan 350tkm ostetun ostaa, niin polttomoottorissa on salettiin enemmän korjattavaa jatkossa. Jos sähkön akku toimii, niin helpommalla pääsee.
Kyllä sillä vanhalla/halvalla autolla todennäköisesti silti halvemmalla pääsee. Aika kalliita on nykyautojen hieno tekniikka korjata. 10-20k€ akkurempat, tuosta esim audin etuvalo hyvin maltilliseen vajaa 8k€ hintaan https://www.need4street.de/HD-Matrix-LED-Headlights-LED-DRL-and-dynamic-turn-signal-for-Audi-A6-4A. Onhan se kojetaulun levyinen näyttö hieno, mutta maksanee jonkinverran kun rikki menee. Sit merkkiliikkeen 150+€ tuntiveloitus päälle. Itse on kyllä pakko nostaa kädet pystyyn ja todeta että ei vain pysty. Kattelen seuraavaksi vanhan diesel mersun ja ajan sillä hamaan tappiin asti....
 
Ihan aikuisten oikeastiko luulet, että jos tarjontaa olisi enemmän niin jengi ostaisi enemmän sähkäreitä? Mitä tarjontaa tähän nyt enää tarvitaan kun riittää, että laitat auton kotona yön ajaksi lataukseen? Väittäisin, että n.100%:lla kotitalouksista on sähköliittymä.
En sanonut että ainut tai tärkein, mutta yksi tekijä se varmasti on. Hinta varmasti tässä vaiheessa tietenkin niitä suurimpia, varsinkin Suomessa. Tosin en tiedä kuinka moni sitten kuitenkaan laskee elinkaarikustannuksia ja vielä leipoo bensan hinnan kallistumisen siihen mukaan. Ja nyt puhun uuden auton ostamisesta.

Mike tuossa antoi yhden esimerkin siitä ettei ole kotilatausmahdollisuutta mutta kaupassa käydessä onnistuu näppärästi. Ei tarvii olla joko tai, vaan pika- ja kotilataus täydentää toisiaan ja kummallekin lienee autoilijan arjessa tarvetta.
 
Viimeksi muokattu:
Siellä on joo esilämmityksen ajastaminen, on vaan niin oudosti ilmaistu, että se lämmittää auton ajokuntoon, siinä ei puhuta mitään akun esilämmityksestä. Ei kai akkua tarvitse ajastaa lämmittämään nopeampaa latausta varten jos aamulla on vain menossa töihin ja haluaa auton lämpimäksi? Mun mielestä se tarkoittaa sitä, että ilmalämpöpumppu avaa ikkunat ja lämmittää ohjaamon.
  • Valitse mobiilisovelluksesta Ilmastointi ja määritä lämpötila, johon matkustamo lämmitetään. Tämä lämmittää tarvittaessa myös korkeajänniteakun.
  • Valitse mobiilisovelluksesta Ilmastointi > Sulata auto, kun haluat sulattaa lumen, jään ja huurteen tuulilasista, latausportista, ikkunoista ja peileistä. Tämä lämmittää tarvittaessa myös korkeajänniteakun
 
Niin tai koet ihan itse. Ostin uutena Audi S3 80 tonnia, myin sen 1,5 vuoden päästä ja hyvittivät 45k. Mietin vaan mitä sen hinta olis ollut 350tkm jälkeen. Löysin saman vuoden mallin, jolla ajettu 225tkm, hinta 25200€. Laita siihen 125tkm lisää ja hinta on 15k. Varsin mielenkiintoista, voi ihmeellistä, autojen hinta putoaa oli voima mikä tahansa. Ihmiset on kyllä hassuja, ikäänkuin bensamoottori olis joku sijoituskohde :D

Kaikista hölmöintähä on ostaa aivan uus auto paitsi jos rahalla ei ole mitää väliä. Ajat liikkeest pihalle ni lähtee eka kymppitonni jo hintaa sillä. Jos ”tuoretta” haluaa ni ostaa vähän ajetun 2v vanhan auton. Kuontaloo tulee tietysti aina mut ei läheskää nii paljoa. Muutenki liikkeiden tarjoukset perustuu pääasiallisesti siihen et kuinka helppo se auto on laittaa eteepäin. Noi sporttivehkeet ei oo sieltä ykköspäästä. Ja ottaahan ne hyvät katteet niistä. Kaveri tumppas bemarinsa liikkeesee ja sai 32k. Tuli muutaman pv päästä myyntii 40k
 
Viimeksi muokattu:
Kaikista hölmöintähä on ostaa aivan uus auto paitsi jos rahalla ei ole mitää väliä. Ajat liikkeest pihalle ni lähtee eka kymppitonni jo hintaa sillä. Jos ”tuoretta” haluaa ni ostaa vähän ajetun 2v vanhan auton. Kuontaloo tulee tietysti aina mut ei läheskää nii paljoa. Muutenki liikkeiden tarjoukset perustuu pääasiallisesti siihen et kuinka helppo se auto on laittaa eteepäin. Noi sporttivehkeet ei oo sieltä ykköspäästä. Ja ottaahan ne hyvät katteet niistä. Kaveri tumppas bemarinsa liikkeesee ja sai 32k. Tuli muutaman pv päästä myyntii 40k
Uutena jos ostaisin niin melkein ostais ja holdais/ajaa sitten loppuun asti ni häviää vähiten.

Käsittääkseni osa karsastaa varsinkin ev/hybridien käytettynä ostoa, koska pelkäävät akuston ja muun ongelmia. Tyyliin möykkysen poljettu hybriti olisi varmasti kunnon fear factor omistaa seuraavana.
 
Uutena jos ostaisin niin melkein ostais ja holdais/ajaa sitten loppuun asti ni häviää vähiten.

Käsittääkseni osa karsastaa varsinkin ev/hybridien käytettynä ostoa, koska pelkäävät akuston ja muun ongelmia. Tyyliin möykkysen poljettu hybriti olisi varmasti kunnon fear factor omistaa seuraavana.

Mä jo aikasemmin kirjotin etten mäkää ostas yhtäkää sähkö/hybrid jossei ole akkutakuut voimassa. Myös hävittäisin sen ennen ku takuu menee umpeen. Kaverilla meni sellasesta porsche 2012 mallin hybridista vai mikä olikaa se akku ni korjaus makso 30k. Meni sen turvan takia puokkii liikkeen kanssa mut silti aivan naurettava hinta. Oli yli puolet sen auton arvosta ton akun korjaus ja paska piti lähettää Saksaa asti korjattavaks
 
Viimeksi muokattu:
  • Polttomoottorilla pääsee 800km joka säällä.
  • Polttoainetta saa joka paikasta jonottamatta sekuntiakaan
  • Polttoaine tulee mittarista samalla paineella riippumatta siitä onko muilla mittareilla tankkaajia
  • 800km rangen täyttämiseen menee pari minuuttia
  • Mittarit eivät ole koskaan epäkunnossa
  • Ei tarvitse appeja vaan kortit käy

Ajelen itse vapaalla autoedulla, joten polttoaineen hinnalla ei ole käytännössä väliä. Auto on kyllä hybridi mutta en lataa akkua koskaan töpselistä vaan ainostaan sport-modella polttomoottorin voimalla.
Moro Möykkynen,

Sinä kun selvästi olet asiantuntija niin pitääkö nuo plugarit pientä reserviä akuissa aina esim. ohitustilanteisiin? Vai onko ne ihan nuhasia vehkeitä jos akkua ei ikinä lataa?

Itse ajan myös autoedulla, mutta en Suomessa ja täälläpäin maailmaa säästää verotuksessa 50% jos ajaisi plugarilla (nyt uusi diesel alla). Itsellä mietinnässä josko ensi kerralla valitsisi plugarin ihan taloudellisesta syystä, mutta siis kuten sinulla sitä ei tulisi IKINÄ ladattua :) Ainoa mietintäni asiassa on, että onko tuolla mitään virkaa autobaanalla jne. jos teho "esim. 100kW + 150kW".
 
Ostin kuukausi sitten Audin E-Tron GT:n. 2 vuotta vanha, 20tkm mittarissa ja 2v Audin takuulla. Mukaan myös toinen kierros renkaita RS vanteilla 20" pränikät Michelinin talvikumit. Se oli uutena ostettu samasta liikkeestä ja pelkkä arvonalenema oli 3euroa kilometrilta, joten ainakin edellinen omistaja olisi halvemmalla päässyt ajellessaan taksilla. Itse en ihan uutta raaskisi, vaikka tästäkin varmasti hinta putoaa vielä rajusti jos pitää pari kolme vuotta.
 
Ostin kuukausi sitten Audin E-Tron GT:n. 2 vuotta vanha, 20tkm mittarissa ja 2v Audin takuulla. Mukaan myös toinen kierros renkaita RS vanteilla 20" pränikät Michelinin talvikumit. Se oli uutena ostettu samasta liikkeestä ja pelkkä arvonalenema oli 3euroa kilometrilta, joten ainakin edellinen omistaja olisi halvemmalla päässyt ajellessaan taksilla. Itse en ihan uutta raaskisi, vaikka tästäkin varmasti hinta putoaa vielä rajusti jos pitää pari kolme vuotta.
Tämän viestin pohjalta päädyin selailemaan nettiauton tarjontaa ja kohtuu kovaa on arvonpudotus myös näissä "halvemman pään" kansanautoissa. Keskimäärin 4v ja 100tkm tarkoittaa n.60% arvonalenemaa perus sähkärille, poikkeuksena vw e-up joka keskimäärin kadottanut 40%, tosin se maksaakin vain n.20k€ uutena. Autonsa rahalla ostaville tämä ei ole kait ongelma, mutta osamaksuruletin pelaajille todennäköisesti :unsure:

2v ja alle 80tkm ajetuissa pudotus on jotain 40-50% luokkaa. Joten tällä tarjonnalla ja nykyisillä pyyntihinnoilla, peliliike lienee ostaa joku 2v ja 60-80tkm ajettu sähkäri alle 20t€:lla ja ajaa sillä 1-2v ja 40-60tkm, jonka jälkeen hävittää pois akkutakuun kera, sikäli kun siitä saattaa vielä saada 10-15t€.

Ei näitä täyssähköautoja ainakaan vakavalla naamalla voi markkinoida siten, että säästät jotain verrattuna polttiksiin.
 
Musta Rivian lava-auto bongattu Länärillä. On se kyllä hieno ja isoimmassa päälle 800hp.

Screenshot 2024-11-14 at 14.58.53.webp
 
Moro Möykkynen,

Sinä kun selvästi olet asiantuntija niin pitääkö nuo plugarit pientä reserviä akuissa aina esim. ohitustilanteisiin? Vai onko ne ihan nuhasia vehkeitä jos akkua ei ikinä lataa?

Itse ajan myös autoedulla, mutta en Suomessa ja täälläpäin maailmaa säästää verotuksessa 50% jos ajaisi plugarilla (nyt uusi diesel alla). Itsellä mietinnässä josko ensi kerralla valitsisi plugarin ihan taloudellisesta syystä, mutta siis kuten sinulla sitä ei tulisi IKINÄ ladattua :) Ainoa mietintäni asiassa on, että onko tuolla mitään virkaa autobaanalla jne. jos teho "esim. 100kW + 150kW".
En missään nimessä ole asiantuntija mutta tuo on muuten varmaan yksi yleisimpiä kysymyksiä ensimmäistä hybridiä hommatessa. Muistan miettineeni ihan samaa ja niin on moni kolleganikin. Mielestäni se vetää akun ihan tyhjäksi eli ei jätä reserviä edes pikku potkulle. Yleensä kyllä pidän akussa varausta lataamalla sitä ajaessa polttomoottorilla, jotta saa tuon potkun ja talvella esilämmityksen mutta muuten nuo akut on vaan ylimääräistä painolastia. Töpselissä en ole käyttänyt vielä kertaakaan.

Toki jos olisi oma auto niin sitten latailisin.
 
En missään nimessä ole asiantuntija mutta tuo on muuten varmaan yksi yleisimpiä kysymyksiä ensimmäistä hybridiä hommatessa. Muistan miettineeni ihan samaa ja niin on moni kolleganikin. Mielestäni se vetää akun ihan tyhjäksi eli ei jätä reserviä edes pikku potkulle. Yleensä kyllä pidän akussa varausta lataamalla sitä ajaessa polttomoottorilla, jotta saa tuon potkun ja talvella esilämmityksen mutta muuten nuo akut on vaan ylimääräistä painolastia. Töpselissä en ole käyttänyt vielä kertaakaan.

Toki jos olisi oma auto niin sitten latailisin.
Kiitoksia! Tämä selventää asiaa, että akkua voi ladata myös ajossa niin sillä saa pidettyä siellä hieman "potkua".
 
Kiitoksia! Tämä selventää asiaa, että akkua voi ladata myös ajossa niin sillä saa pidettyä siellä hieman "potkua".
Autokauppias sanoi, että jonkun EU-säädöksen myötä enää ei saa olla puhdasta charge-modea, joka pukkaisi kunnolla virtaa akkuun. Se on kierretty sport-modella, joka pukkaa hyvin hitaasti virtaa akkuun. Tämä siis uudessa Mersussa ratkaisuna. Edellisessä Mersussa akun sai tosi nopeaan täyteen charge-modella. Nyt pitää ajaa monta sataa kilsaa että varaus nousee edes vähän
 
Nyt käytössä ollut Volvon katumaasturi 11 kW akulla, eli pääsee 30-40 km kaupunkiajoa yhdellä n. 6-8 tunnin latauksella. Omat ajot hoituu pääosin nyt pelkällä sähköllä, kun tässä pääkaupunkiseudulla ajelee lyhkäsiä matkoja. Päädyin tähän kun taloyhtiö investoi latauspaikkoihin ja toistaiseksi ei ole kaduttanut. Täyssähkön saatan hommata jossain vaiheessa kun vähän näkee minne toi akkuteknologia menee, toistaiseksi ei vielä houkuttele..
 
Back
Ylös Bottom