GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

Sähköautot ja lataushybridit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simpsa
  • Aloitettu Aloitettu
Olis kyllä kiva ihan oikeasti tietää miten nuo tuottavat. Kyllähän tuon kaiken kannattavaa bisnestä kuitenkin pitäisi olla.
Esim. S- ja K-ryhmillä se ei sentään ole ainut bisnes, vaan tietyllä tavalla kasvuinvestointi kaiken muun seassa. Pelkät operaattorithan menee isolla riskillä ja velkarahalla, kun kuitenkin infran pitää olla jossain kunnossa että edes potentiaalisesti saadaan asiakkaita. Tuskin se mikään kultakaivos on.
 
Esim. S- ja K-ryhmillä se ei sentään ole ainut bisnes, vaan tietyllä tavalla kasvuinvestointi kaiken muun seassa. Pelkät operaattorithan menee isolla riskillä ja velkarahalla, kun kuitenkin infran pitää olla jossain kunnossa että edes potentiaalisesti saadaan asiakkaita. Tuskin se mikään kultakaivos on.

Joo ihan järkeviä nuo investoinnit ei aina ole tainneet olla. Aiemmin kun asuin Malminkartanossa kävin siinä S-marketissa, Konalan ääsmarket kait nimeltään. Niin he pistivät yhden kokonaisen rivin parkkipaikkoja latauspisteiksi, toiseksi lähin rivi ovea. No parkkipaikka ruuhkautui kun eihän siinä lähiökaupan asiakaskunnassa liikaa sähköautoilijoita ollut ja latauspaikat aina tyhjinä mitkä ennen oli täynnä asiakkaiden autoja. Autot pyöri enempi ja ihmiset seassa kun ruutua piti etsiä. Ei ihan turvallistakaan. Yks kerta nyt tässä jälkeenpäin kävin mäkeä köpöttelemässä ja pysähdyin siihen kaupalle, koko rivi (olisko kymmenen leveätä latauspaikkaa) täysin tyhjä ja se viereinen rivi täysi. Niin jätin auton siihen latauspuolen paikalle, ei järkeä pitää paikkoja tyhjillään. Niin eikös joku äijä sähköautostaan alkanut huutamaan että se on sähköautojen lataukseen, itse sähköautostaan sieltä tavalliselta paikalta. :LOL: "Se on sähköautojen bensa-asema, et sä bensa-aseman pumpullekaan jätä kun käyt kaupassa". Jotain tokasin että järki käteen nyt koko mesta ihan tyhjä, kaupan parkkis tämä on ei bensis. Kävin vaan nopsaan hakemassa jonku protskujuoman ja vissyn ja tulin takasin niin se äijä jo liikenteessä ja auton ikkunasta vielä vinku samaa juttua, tsiisus kun koetteli hermoa. =D
Nykyjään nuo taidetaan tehdä vähän fiksummin vähän kauemmaksi ettei ole kaupan oven edusta tyhjä kun latauspaikat tyhjänä. Ja ehkä kantsis myös vähän laskeskella onko niille paikoille minkälainen käyttöaste odotettavissa, tuolla varmaan 10% keskimäärin. Sanoisin että bad investment ja bad for business tuossa lokaatiossa.
 
Sillai tossa olis parannettavaa ainakin nykytilanteessa, että olis universaali sovellus, jolla hoitaa lataukset, eikä olis montaa eri sovellusta eri asemille. Mut joo, onhan ihmisillä miljoona eri korttiakin joka kauppaan bonareita tuomaan. Kaupoissa toi on hyvä, mentiin tänään prismaan 8% akulla, haettiin sapuskat ja takas tullessa oli 62% ja maksoi 13 euroa.
 
Olis kyllä kiva ihan oikeasti tietää miten nuo tuottavat. Kyllähän tuon kaiken kannattavaa bisnestä kuitenkin pitäisi olla.
Noh, Keskon kumppani noissa latausvehkeissä + operoinnissa tekee miljoonien tappiota ja potkinut ison osan jengistä pihalle, kansainvälistä latausoperaattori touhua yrittänyt Eva Solutions teki 14M€ tappiota vuodessa ja konkurssin, eli eiköhän tuo operointi ole aika huono bisnes.
 
Yksi ärsyttävä asia Teslassa, Nesteen latauspisteitä ei ole kartassa. En tiedä miksei ole. Sais esilämmityksen kun sinne navigoi, nyt pitää vippaa toinen asema ja sitten välietappina neste. Enkä oo asemassa mitään sexybuttonia todellakaan.
Voihan sen esilämmityksen ajastaa tesla sovelluksesta tai näytöstä v4.34.5 ->
 
Voihan sen esilämmityksen ajastaa tesla sovelluksesta tai näytöstä v4.34.5 ->
Siellä on joo esilämmityksen ajastaminen, on vaan niin oudosti ilmaistu, että se lämmittää auton ajokuntoon, siinä ei puhuta mitään akun esilämmityksestä. Ei kai akkua tarvitse ajastaa lämmittämään nopeampaa latausta varten jos aamulla on vain menossa töihin ja haluaa auton lämpimäksi? Mun mielestä se tarkoittaa sitä, että ilmalämpöpumppu avaa ikkunat ja lämmittää ohjaamon.
 
Noh, Keskon kumppani noissa latausvehkeissä + operoinnissa tekee miljoonien tappiota ja potkinut ison osan jengistä pihalle, kansainvälistä latausoperaattori touhua yrittänyt Eva Solutions teki 14M€ tappiota vuodessa ja konkurssin, eli eiköhän tuo operointi ole aika huono bisnes.
Kuten sanoin, se on myös hieman muna-kanatilanne. Tarjonta luo kysyntää. Verkostoa pitäisi rakentaa, jotta saadaan niille asiakkaita eli ihmiset näkee että autoa pystyy lataamaan joustavasti ja uskaltavat sellaisen hankkia. Kuitenkin laitteistot ovat kalliita ja takaisinmaksuaika ilmeisen pitkä.

Ala on kuitenkin vielä lapsenkengissään, monenlaista yrittäjää markkinoilla ja pitkälle kantavia johtopäätöksiä ei voine tässä vaiheessa tehdä. Jos autokannasta nykyään täyssähköjä vastaava osuus 3,8% olisi polttomoottoriautoja, keskusteltaisiin luultavasti bensa-asemien kannattavuudesta ja uusien investointien järkevyydestä.
 
Niin he pistivät yhden kokonaisen rivin parkkipaikkoja latauspisteiksi, toiseksi lähin rivi ovea

Paikallisella mäkkärillä on valehtelematta 8 pysäköintipaikkaa "normaaleille autoille", sitten on 4 sähköautopaikkaa (aina tyhjänä, tai jos siinä on auto, niin ei todellakaan latauksessa) sekä kaksi nouto/toimituspaikkaa. Ne harvat kerrat kun siellä käynyt niin pistää kyllä vtuttamaan se että "pakotetaan" parkkeeraa väärään ruutuun tai jatkaa matkaa viereiselle heselle missä isot parkkikset. Ymmärrän hyvin että jossain Sellossa tai vastaavassa sen oman sähköauton ehtiikin ladata kivasti, mutta hei comoon, sulla menee mäkissä se max 10min, onko se nyt ihan pakko siihen sit iskeä lataukseen? Ja tosiaan pikaruokalan ollessa kyseessä, uskon että tuo enemmänkin karkoittaa asiakkaita (ei mahdollisuutta pysäköidä) kuin houkuttelee sen 2 autoa vuorokaudessa oikeesti lataamaan siellä sen 10min.
 
Yksi asia, jota tässä sähköautohommassa en ymmärrä, on jotta tällä hetkellä suomalaisten autojen keski-ikä on 12.6 vuotta ja keskihinta 6800€. Miten se on realistista, että yhtäkkiä ihmiset alkaisivat ajaa autoilla, joiden hinta on vähintään 4-kertainen? Tulotaso ja ostovoima ei ole kuitenkaan nousussa vaan päinvastoin. Aika pitkään saa kuolettaa tuota investointia polttoaineen hinnalla sähkö vs. bensa/diesel keskimääräisillä kilometreillä.
 
Kuten sanoin, se on myös hieman muna-kanatilanne. Tarjonta luo kysyntää. Verkostoa pitäisi rakentaa, jotta saadaan niille asiakkaita eli ihmiset näkee että autoa pystyy lataamaan joustavasti ja uskaltavat sellaisen hankkia. Kuitenkin laitteistot ovat kalliita ja takaisinmaksuaika ilmeisen pitkä.

Ala on kuitenkin vielä lapsenkengissään, monenlaista yrittäjää markkinoilla ja pitkälle kantavia johtopäätöksiä ei voine tässä vaiheessa tehdä. Jos autokannasta nykyään täyssähköjä vastaava osuus 3,8% olisi polttomoottoriautoja, keskusteltaisiin luultavasti bensa-asemien kannattavuudesta ja uusien investointien järkevyydestä.
Ihan aikuisten oikeastiko luulet, että jos tarjontaa olisi enemmän niin jengi ostaisi enemmän sähkäreitä? Mitä tarjontaa tähän nyt enää tarvitaan kun riittää, että laitat auton kotona yön ajaksi lataukseen? Väittäisin, että n.100%:lla kotitalouksista on sähköliittymä.

Viiden pisteen vihje, hankinta liittyy talouteen.... vai miksi luulet suomalaisten omistamien autojen keski-iän olevan jotain 13v luokkaa. Euroopassa pyöritään suht samoissa +-10v luvuissa autojen keski-iässä.
 

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Yksi asia, jota tässä sähköautohommassa en ymmärrä, on jotta tällä hetkellä suomalaisten autojen keski-ikä on 12.6 vuotta ja keskihinta 6800€. Miten se on realistista, että yhtäkkiä ihmiset alkaisivat ajaa autoilla, joiden hinta on vähintään 4-kertainen? Tulotaso ja ostovoima ei ole kuitenkaan nousussa vaan päinvastoin. Aika pitkään saa kuolettaa tuota investointia polttoaineen hinnalla sähkö vs. bensa/diesel keskimääräisillä kilometreillä.
Pitäs varmaan pakottaa Kalevi ostamaan se EV, mutta samalla kun meinaa edes torpassa saada lämpöjä, ruuasta puhumattakaan niin voipi jäädä EU haaveeksi :D

Verojen maksu se monella on pääharrastus tässä maassa.
 
Yksi asia, jota tässä sähköautohommassa en ymmärrä, on jotta tällä hetkellä suomalaisten autojen keski-ikä on 12.6 vuotta ja keskihinta 6800€. Miten se on realistista, että yhtäkkiä ihmiset alkaisivat ajaa autoilla, joiden hinta on vähintään 4-kertainen? Tulotaso ja ostovoima ei ole kuitenkaan nousussa vaan päinvastoin. Aika pitkään saa kuolettaa tuota investointia polttoaineen hinnalla sähkö vs. bensa/diesel keskimääräisillä kilometreillä.
Juurikin tämä.

Täsmälleen sama homma kuin aurinkopaneeleissa. Jengi hehkuttaa ilmaista energia kun on ensin sijoitettu 15k€ laitteistoon. Sit kun investointi on kuoletettu, tuleekin jo aika uusia vähintään invertteri ja hyvin todennäköisesti myös paneelit.

Samaan aikaan pyritään poliittisilla päätöksillä hillitsemään ilmastonmuutosta, mutta koko länsimaailma ostaa kiinasta paskaa täydellä höökillä pelastaakseen maapallon ja kiina tuuttaa taivaan täyteen paskaa. Win-Win...
 
Yksi asia, jota tässä sähköautohommassa en ymmärrä, on jotta tällä hetkellä suomalaisten autojen keski-ikä on 12.6 vuotta ja keskihinta 6800€. Miten se on realistista, että yhtäkkiä ihmiset alkaisivat ajaa autoilla, joiden hinta on vähintään 4-kertainen? Tulotaso ja ostovoima ei ole kuitenkaan nousussa vaan päinvastoin. Aika pitkään saa kuolettaa tuota investointia polttoaineen hinnalla sähkö vs. bensa/diesel keskimääräisillä kilometreillä.

Ei sähköautoja, kuten ei uusia +30 tonnin polttomoottoriautojakaan, ole tarkoitettu tässä vaiheessa kaikille.

Sekin aika koittaa että sähköauto tai se uutena 60 tonnia maksava 3-sarjan Bemari irtoaa käytettynä 6800 eurolla.

Kukin ajaa sillä autolla johon on varaa ja joka muutenkin palvelee tarvetta.
 
Ei sähköautoja, kuten ei uusia +30 tonnin polttomoottoriautojakaan, ole tarkoitettu tässä vaiheessa kaikille.

Sekin aika koittaa että sähköauto tai se uutena 60 tonnia maksava 3-sarjan Bemari irtoaa käytettynä 6800 eurolla.

Kukin ajaa sillä autolla johon on varaa ja joka muutenkin palvelee tarvetta.
En ole tutustunut aiheeseen mutta onko tuollainen vanha muutaman tonnin sähkäri vielä ns. soiva peli vai onko odotettavissa kymppitonnin akkuremontti millaisella todennäköisyydellä?
 
Mielenkiinnolla odottelen edelleen et mitä tulee olemaan 10+ vuotta vanhojen 350tkm ajettujen sähkäreiden jälleenmyyntiarvo sitten joskus.
Niin tai koet ihan itse. Ostin uutena Audi S3 80 tonnia, myin sen 1,5 vuoden päästä ja hyvittivät 45k. Mietin vaan mitä sen hinta olis ollut 350tkm jälkeen. Löysin saman vuoden mallin, jolla ajettu 225tkm, hinta 25200€. Laita siihen 125tkm lisää ja hinta on 15k. Varsin mielenkiintoista, voi ihmeellistä, autojen hinta putoaa oli voima mikä tahansa. Ihmiset on kyllä hassuja, ikäänkuin bensamoottori olis joku sijoituskohde :D
 
Akut on ja tulee olemaan se heikoin lenkki näissä nykymallin täys-sähköissä. Fakta kuitenkin on, että nykyiset ratkaisut nojaa pääsääntöisesti harvinaisiin maametalleihin, niillä on rajattu käyttöikä ja näistä akuista nykyisellään kilpailee autoteollisuuden lisäksi käytännössä kaikki kannettavat elektroniikkavälineet. Teoriassa näistä akuista voi "kierrättää" ne metallit, mutta todellisuudessa pelataan lähinnä arpapeliä ja vaihdellaan kuolleita soluja/akkuja käytettyihin ja toivotaan et ne kestää taas jotain käyttöä.

Energian varastointiin on pakko keksiä joku täysin uudenlainen ratkaisu tai muuten tämä siirtymä sähköön jää kauniiksi unelmaksi.
 
Huh huh, aika sakeaa. Perusteltiinko liikkeessä tuota hinnan puolittumista mitenkään erityisesti?
Ei mitenkään ja vaihdoin vielä RS3, eli edelleen pysyin heidän merkissä, niin taisin saada ihan listahinnan.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom