- Liittynyt
- 28.1.2022
- Viestejä
- 885
Toisaalta myös polttomoottoriautojen alustarakenteita koskee samat määräykset, kuin sähköautojakin. Poislukien tuo akkuhomma. Jos siis kolhit polttista voit joutua vaihtamaan apurungon. Toki halvempaa kuin ajoakun vaihto. Nykyään helmakoteloiden muodonmuutoksetkin on leiman saannin este.
"UUSISSA,muutama viikko sitten voimaan tulleissa katsastusmääräyksissä on mukana uusi, aiempaa tarkempi auton koria ja alustaa koskeva katsastussääntö.
Sen mukaan sekä yli 50 millimetrin muodonmuutokset auton alustan palkki- tai kotelorakenteissa että enintään 50 prosentin poikkeama auton koripalkin tai -kotelon alkuperäisestä halkaisijasta johtavat nyt automaattisesti ajoneuvon katsastuksen hylkäämiseen."
"-Sääntöjen mukaan pohja on hitsattava samanlaisesti, kuin alkuperäinen pohja, jossa on alkuperäistä tavoiteltavat pokkaukset. Tämä käsittää myös kynnyskotelot, joissa on alkuperäisiä pokkauksia. Helmakoteloiden alasauma pitää olla vähintään 50% hitsattu ( tai pistehitsattu alkuperäiseen lujuuteensa).
-Liimasaumat ja alumiinikorit pitää tehdä valmistajan antamien ohjeiden mukaan
-Runkopalkit on hitsattava vähintään samalla vahvuudella kuin alkuperäinenkin palkki (100% saumaa).. Apurunkoja ei saa hitsata!"
Sähköauton akuston kolhukaan ei aina tarkoita akustonvaihtoa. Voit viedä sen nyrkkipajalle joka pakkeloi, maalaa ja massaa. Halvalla korjattu.
"Määräyksellä ei voida säännellä sitä, että akut tulisi tarkastaa luvanvaraisessa tms. korjaamossa." eli korhauskehotuksen tai hylsyn tullessa korjautat missä tykkäät ja käyt uudelleen leimalla.
"UUSISSA,
Sen mukaan sekä yli 50 millimetrin muodonmuutokset auton alustan palkki- tai kotelorakenteissa että enintään 50 prosentin poikkeama auton koripalkin tai -kotelon alkuperäisestä halkaisijasta johtavat nyt automaattisesti ajoneuvon katsastuksen hylkäämiseen."
"-Sääntöjen mukaan pohja on hitsattava samanlaisesti, kuin alkuperäinen pohja, jossa on alkuperäistä tavoiteltavat pokkaukset. Tämä käsittää myös kynnyskotelot, joissa on alkuperäisiä pokkauksia. Helmakoteloiden alasauma pitää olla vähintään 50% hitsattu ( tai pistehitsattu alkuperäiseen lujuuteensa).
-Liimasaumat ja alumiinikorit pitää tehdä valmistajan antamien ohjeiden mukaan
-Runkopalkit on hitsattava vähintään samalla vahvuudella kuin alkuperäinenkin palkki (100% saumaa).. Apurunkoja ei saa hitsata!"
Sähköauton akuston kolhukaan ei aina tarkoita akustonvaihtoa. Voit viedä sen nyrkkipajalle joka pakkeloi, maalaa ja massaa. Halvalla korjattu.
"Määräyksellä ei voida säännellä sitä, että akut tulisi tarkastaa luvanvaraisessa tms. korjaamossa." eli korhauskehotuksen tai hylsyn tullessa korjautat missä tykkäät ja käyt uudelleen leimalla.