Sähköautot ja lataushybridit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simpsa
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Työsuhdeautoilijana katson näitä juttuja vähän eri tavalla vs. omalla autolla ajajat mutta eihän sähköautossa oli kuin yksi etu polttomoottoreihin verrattuna ja se on hinta/km. Muilta osin sähkössä on vain heikkouksia vs. polttomoottori? Vai onko joku muukin hyvä puoli kuin kustannukset per km?
Sähköauton hyviä puolia saattaisi olla teho ja sen välitön ulosmittaus. Ainakin joillain merkeillä. Olisko ne myös hieman hiljaisempia? Pienemmät huoltokulut?

Ehkä se on se muutosvastaisuus, joka eniten tässä vaivaa? Ennenhän oli tosi hankalaa, kun turvavyöt tuli pakollisiksi. Hankala käyttää, painaa, ahdistaa, vie aikaa laittaa päälle jne...

Nettiautossa myytävissä sähkäreissä(liikkeiden ilmoituksissa) lukee, että pakkanen voi laskea toimintamatkaa huomattavasti. Sitten joku ihmettelee iltapäivälehdessä, kun 100km rangea tippui, kun otti auton lämpöisestä tallista -30 pakkaseen. Ehkä pitäisi tutustua sähköautojen ominaisuuksiin enemmän ja miettiä sitä omaa käyttötarvetta ja sen jälkeen valita sopiva biili alle. Jos talven ajot haluaa turvata, niin ilmoitettu toimintamatka täytyy olla riittävän suuri. Ilmeisesti riittävän tehokas kotilataus on myös kaiken a ja o?

Polttis ihmisetkin purnaa ja ihmettelee väärää autovalintaansa, kun 2.0 dieselin jälkeen uusi 1.0 bensa ei olekaan niin vikkelä ja ohitukset maantieajossa on hankalaa. Pitäisi siis tutustua tuotteisiin, koeajaa ja miettiä omaa käyttöänsä.
 
Sähköauton hyviä puolia saattaisi olla teho ja sen välitön ulosmittaus. Ainakin joillain merkeillä. Olisko ne myös hieman hiljaisempia? Pienemmät huoltokulut?

Ehkä se on se muutosvastaisuus, joka eniten tässä vaivaa? Ennenhän oli tosi hankalaa, kun turvavyöt tuli pakollisiksi. Hankala käyttää, painaa, ahdistaa, vie aikaa laittaa päälle jne...

Nettiautossa myytävissä sähkäreissä(liikkeiden ilmoituksissa) lukee, että pakkanen voi laskea toimintamatkaa huomattavasti. Sitten joku ihmettelee iltapäivälehdessä, kun 100km rangea tippui, kun otti auton lämpöisestä tallista -30 pakkaseen. Ehkä pitäisi tutustua sähköautojen ominaisuuksiin enemmän ja miettiä sitä omaa käyttötarvetta ja sen jälkeen valita sopiva biili alle. Jos talven ajot haluaa turvata, niin ilmoitettu toimintamatka täytyy olla riittävän suuri. Ilmeisesti riittävän tehokas kotilataus on myös kaiken a ja o?

Polttis ihmisetkin purnaa ja ihmettelee väärää autovalintaansa, kun 2.0 dieselin jälkeen uusi 1.0 bensa ei olekaan niin vikkelä ja ohitukset maantieajossa on hankalaa. Pitäisi siis tutustua tuotteisiin, koeajaa ja miettiä omaa käyttöänsä.
Joo, vääntökäyrähän on tosi kova. Maksimimomentit ulos kaikilla nopeuksilla. Hiljaisuuteen olen hieman jäävi kommentoimaan, koska minulla on Mercedes-Benz, joka on täysin äänetön. Monethan vertaavat sitä avaruudessa tai tyhjiössä olemiseen. Itsekin muista kun vaihdoin todella äänekkäästä autosta, eli 7-sarjan BMW:stä uuteen Mercedes-Benziin ja lähdin ajamaan moottoritielle, niin säikähdin tulleeni kuuroksi, koska mitään ääntä ei kuulunut. Itse asiassa säikähdin niin paljon, että huusin ääneen ja vasta kun kuulin oman huutoni, tajusin etten ollut tullut kuuroksi. Mercedes-Benz oli vaan niin hiljainen. Mercedes-Benzin melutasohan mitataan miinusmerkkisenä eli maallikon kielelle käännettynä se ns. "syö ääntä"

Itselläni melkeinpä ainoa juttu, joka pistää sähkövatkaimissa vastaan on range, lataustapahtuman hitaus ja mahdollinen jonotus. Sitten kun ilman jonotusta ja parin minuutin latauksella pääsee 800km kaikille keleillä samalla tavalla kuin polttomoottorilla niin periaatteessa ei mitään sähkövatkainta vastaan.
 
Itselläni melkeinpä ainoa juttu, joka pistää sähkövatkaimissa vastaan on range, lataustapahtuman hitaus ja mahdollinen jonotus. Sitten kun ilman jonotusta ja parin minuutin latauksella pääsee 800km kaikille keleillä samalla tavalla kuin polttomoottorilla niin periaatteessa ei mitään sähkövatkainta vastaan.
Tällainen sähköauto on taas vähän lähempänä

 
Joo, vääntökäyrähän on tosi kova. Maksimimomentit ulos kaikilla nopeuksilla. Hiljaisuuteen olen hieman jäävi kommentoimaan, koska minulla on Mercedes-Benz, joka on täysin äänetön. Monethan vertaavat sitä avaruudessa tai tyhjiössä olemiseen. Itsekin muista kun vaihdoin todella äänekkäästä autosta, eli 7-sarjan BMW:stä uuteen Mercedes-Benziin ja lähdin ajamaan moottoritielle, niin säikähdin tulleeni kuuroksi, koska mitään ääntä ei kuulunut. Itse asiassa säikähdin niin paljon, että huusin ääneen ja vasta kun kuulin oman huutoni, tajusin etten ollut tullut kuuroksi. Mercedes-Benz oli vaan niin hiljainen. Mercedes-Benzin melutasohan mitataan miinusmerkkisenä eli maallikon kielelle käännettynä se ns. "syö ääntä"

Itselläni melkeinpä ainoa juttu, joka pistää sähkövatkaimissa vastaan on range, lataustapahtuman hitaus ja mahdollinen jonotus. Sitten kun ilman jonotusta ja parin minuutin latauksella pääsee 800km kaikille keleillä samalla tavalla kuin polttomoottorilla niin periaatteessa ei mitään sähkövatkainta vastaan.
Mersumieshän ostaa sitten Mersun sähkärin😎

Tuo range on itsellekin ongelma. Sen täytyisi olla huonoimmillaan 250km. Monesti on myös tullut ajettua etelästä pohjoiseen vain kusitauko pitäen. Muuten matka-aika alkaa käymään tympeän pitkäksi. Kai tuokin olisi ajatustapa muutos. 2-3 pitkää taukoa ja ottaa rennosti 😅

Tässä koittanut miettiä sähköautoa, mutta vielä se on mahdottomuus. Osa syynä toki raha ja toisena se, että huollan autot itse, eli se ei saisi vaikuttaa takuisiin jne. Eli vaihtoehdoksi jäänee vain Tesla.
 
Onko se sit konsensus patteri sähkäreiden osalta nykyhetkellä se, että varsinkin talvella ne soveltuvat vain lyhyeen nurkka-ajoon kaupunkien keskustoissa? Eli erinomainen peli sinne, missä voi kulkea myös jalan/julkisilla?
 
Onko se sit konsensus patteri sähkäreiden osalta nykyhetkellä se, että varsinkin talvella ne soveltuvat vain lyhyeen nurkka-ajoon kaupunkien keskustoissa? Eli erinomainen peli sinne, missä voi kulkea myös jalan/julkisilla?
Sanovat, että jopa puolet tippuu rangesta kovalla pakkasella? Isommilla akuilla range 500-> eli pakkasellakin ajaisi sen ~250km. Riittänee monelle?
 
Kesällä on mukava helteillä kun voi ilmastoinnin laittaa käytiin etänä ja pääsee aina viileeseen autoon. Oma Bemmi sitä kysyykin aina kun auton sammuttaa että pidetäänkö viileenä. Hyvä kauppareissuilla.
 
Teiltä sähköautoihin hurahtaneilta tuntuu täysin unohtuneen se, kuinka helppoa ja vaivatonta se autoilu polttiksilla loppupeleissä onkaan. Tankki täyteen ja vaikka Lappiin. Ei tarvitse murehtia eikä märehtiä.
Nään itte eri tavalla, toi on ainoa etu polttomoottorilla. Ja itte en oo ajanu Lappiin ikinä niin ei relevantti etu.

Työsuhdeautoilijana katson näitä juttuja vähän eri tavalla vs. omalla autolla ajajat mutta eihän sähköautossa oli kuin yksi etu polttomoottoreihin verrattuna ja se on hinta/km. Muilta osin sähkössä on vain heikkouksia vs. polttomoottori? Vai onko joku muukin hyvä puoli kuin kustannukset per km?
Sähköautossa on yks ainoa huono puoli eli range ja hitaampi lataus polttomoottoriin nähden. Kaikki muu on paljon paremmin. Jos range ja tankkausnopeus on määräävä kriteeri niin silloin diesel/bens.

Usko tai älä, jotkut ihan asuu täällä.
Syytön minä kai siihen oon 😅 ei oo mun vika. Siellä muutenkin kaikki takapajuista niin ei kannata sähköautojakaan viedä.

Sanovat, että jopa puolet tippuu rangesta kovalla pakkasella? Isommilla akuilla range 500-> eli pakkasellakin ajaisi sen ~250km. Riittänee monelle?

Juu -20 pakkane vie puolet rangesta. Muutenkaan range ei oo wltp lukema. Esim 400km on max 380km kesällä kaupungissa. Jota ei koskaan ajeta, ajetaan parhaimmillaan 350 ennen latausta. Maantiellä 300km tosi hyvä lukema. -20 pakkasella teoriassa 200km käytännössä 150 ja lataus jo 120km kohdalla. Ittelle tuo riittää tosi hyvin, varaakin jää.
 
Itse ainakin plugarilla viime kesästä ajaneena (nyt 5-sarjalainen Bemari), melkeinpä ainoa pienen harmituksen aihe on ollut että jos voisi vähän harvemmin latailla seinästä ja jos sähköllä pääsisi edes vähän pidemmälle. Vielä ei ole tullut sellaista matkaa tehtyä mistä esim n 300km rangella varustettu sähkäri ei olisi selvinnyt. Voisin ihan täyssähkönkin ottaa mutta ei nyt ole varaa lähteä taas vaihtamaan autoa, etenkin kun vaatimuksina on tarpeeksi iso tavaratila ja neliveto. Pitää vaan tyytyä lykkimään kaapelia kiinni ahkerasti, halpaa ajoa tuo on niinkin etenkin kun töissä voi myös ladata. Lauhemmalla kelillä voi onneksi jättää kotona lataamatta jos vaan ei ole muualle asiaa ennen seuraavaa työpäivää.

Sitten jos nyt tulisi se fiilis että pitää olla vapaa ja lähteä Lappiin, niin voin onneksi napata vaimon diesel-Passatin alle, vaimo ajaa ihan mielellään Bemarillakin. Täytyy tosin sanoa että aika harvoin tulee moisia tunteita.
 
Teiltä sähköautoihin hurahtaneilta tuntuu täysin unohtuneen se, kuinka helppoa ja vaivatonta se autoilu polttiksilla loppupeleissä onkaan. Tankki täyteen ja vaikka Lappiin. Ei tarvitse murehtia eikä märehtiä.
Ei. Mulla on myös polttis, T5 Volvo. Mutta viime kesän lukuisista reissuista vain kaksi tein sillä. Ihan vaan kun musta on tullut niin nuuka etten millään tahtoisi laittaa tankkiin niin paljon rahaa
 
Mersumieshän ostaa sitten Mersun sähkärin😎

Tuo range on itsellekin ongelma. Sen täytyisi olla huonoimmillaan 250km. Monesti on myös tullut ajettua etelästä pohjoiseen vain kusitauko pitäen. Muuten matka-aika alkaa käymään tympeän pitkäksi. Kai tuokin olisi ajatustapa muutos. 2-3 pitkää taukoa ja ottaa rennosti 😅

Tässä koittanut miettiä sähköautoa, mutta vielä se on mahdottomuus. Osa syynä toki raha ja toisena se, että huollan autot itse, eli se ei saisi vaikuttaa takuisiin jne. Eli vaihtoehdoksi jäänee vain Tesla.
Kyllä toki, mikäli joskus päädyn sähköautoon, valintani on luonnollisesti Mercedes-Benz. Vaikka usein puhun melko ylistävään sävyyn Mercedes-Benzistä, niin pystyn kyllä myöntämään, että sekin tuo mukanaan ongelmia. Ylivoimaisesti suurin ongelma uuden Mercedes-Benzin omistajalla on vastakkaisen sukupuolen vainoamista lähentelevä seksuaalissävytteinen kiinnostus ko. omistajasta.

Tästä olen itsekin eniten huolissani, kun uusi polttomoottorillinen S-sarjan Mercedes-Benzini saapuu syksyllä. Olen niin paljon yksityisyyttäni arvostava kunti, että tuollainen jatkuva minkkien piiritys on kiusallista. Suurin huoli on kuitenkinsamassa taloudessa asuva entinen avovaimoni, kun hän näkee minut uuden Mercedes-Benzin ratissa, että pelkään, ettei hän kykene hillitsemään itseään seksuaalisesti vaan tekee jotain epätoivoista.

Eikä siinä, ihan vastaavia yli-innokasta seksuaalista vainoamista muistuttavia ongelmia oli myös silloin, kuin sai uuden 7-sarjan BMW:n. Silloin kyse ei vaan ollut vastakkaisesta sukupuolesta.
 
Eikä siinä, ihan vastaavia yli-innokasta seksuaalista vainoamista muistuttavia ongelmia oli myös silloin, kuin sai uuden 7-sarjan BMW:n. Silloin kyse ei vaan ollut vastakkaisesta sukupuolesta.
Omistin kerran 7-sarjan Bemarin ja ikinä ei oo tullut niin paljon miehiä ihailemaan autoa kun silloin. Mihin tahansa pysähtyi niin aina joku tuli siihen ihailemaan
 
Tässä kun on sahannut Riihimäen ja stadin väliä, niin kyllä se meininki muuttui merkittävästi kun pakkasta oli -25. Piti latailla jo sinne mennessä, että pääsee edes takas kotiin, koska aamulla auto on esilämmitettynä imenyt jo akun melkein tyhjäksi. Sit kun meni nollaan kelit, niin latauksella pääsee helposti ees taas.
 
Omistin kerran 7-sarjan Bemarin ja ikinä ei oo tullut niin paljon miehiä ihailemaan autoa kun silloin. Mihin tahansa pysähtyi niin aina joku tuli siihen ihailemaan
Jep, vastaavia kokemuksia lisättynä seksuaalisella värinällä, mutta ei vaan minun puoleltani värissyt.
 
Back
Ylös Bottom