Sähköautot ja lataushybridit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simpsa
  • Aloitettu Aloitettu

M-NUTRITION PURE CREATINE 300 g

100 % puhdaslaatuista kreatiinimonohydraattia

-30%
Täh?

Totta sulla siinä kasko on, että vakuutuksen piikkiin... Ja silloinhan se on lähin osaava korjaamo. Joillain merkeillä se lähin osaava on Saariselälle sipanneelle Oulu Rovaniemen sijaan, paitti esim. Porkkelle Tampere, paitti jos kyseessä patteriporkke, niin sitte mennään pääkaupunkiseudulle. Näin esimerkkinä. Ja järjestyy "siihen hätään".
Ei silloin yöllä tullut ajatelleeksi muuta kuin päästä helvetiin sieltä pakkasesta ja käskin vain hinurikuskia viemään sen jonnekin.
ilmeisesti aika monella muullakin oli ongelmia kun avun paikalle tulo kesti melkein 7 tuntia.
Onneksi vaimo kävi audilla minut poimimassa talteen muuten olis kyl tullu kylmä.

Auto on ihan ajokuntoinen eikä siinä näy mitään vikailmoituksia näytössä, mutta ne kummittelevat siellä järjestelmässä ja sain ajan länsiautoon heti 30.1
 
Eipä ole ainakaan täällä pohjoisessa kiirettä vaihtaa vielä sähköautoon. Työmatkat menee kyllä sähköfillarilla.

”Toimintasäteen laskeminen –30 asteen pakkasessa ei pitänyt tulla kenellekään yllätyksenä, sillä siitä on kirjoitettu niin paljon eri medioissa. Raju pakkanen leikkaa toimintasädettä merkistä riippuen 30–50 prosenttia”, sanoo Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.
Pitää olla melko tyhmä jos olettaa että kovassa pakkasessa auto ei jaksa niin pitkälle ja totaalinen idiootti jos ei osaa katsoa akun varausta kun ajaa. Eikä se sähköfillarin akkukaan paremmin pakkasessa suoriudu, eikä puhelin, eikä bensa-auton akku.
 
Pitää olla melko tyhmä jos olettaa että kovassa pakkasessa auto ei jaksa niin pitkälle ja totaalinen idiootti jos ei osaa katsoa akun varausta kun ajaa. Eikä se sähköfillarin akkukaan paremmin pakkasessa suoriudu, eikä puhelin, eikä bensa-auton akku.
Niin, pitäähän noihin suhtautua varauksella kun lähtee kovaan pakkaseen ja käyttäjällä on siinä oma vastuu arvoida virran riittävyyttä. Vaikuttaa kuitenkin olevan aika epävarma kulkupeli kovalla pakkasella ja siihen yhdistettynä huono latausinfra ei herätä vielä ostohaluja. Sähköfillarin voi kuitenkin vielä polkea tai taluttaa loppumatkan jos hyytyy kesken ajon ja akut tai vaikka koko pyörä on helppo säilyttää sisällä lämpimässä ennen kuin lähtee ajoon.
 
Niin, pitäähän noihin suhtautua varauksella kun lähtee kovaan pakkaseen ja käyttäjällä on siinä oma vastuu arvoida virran riittävyyttä. Vaikuttaa kuitenkin olevan aika epävarma kulkupeli kovalla pakkasella ja siihen yhdistettynä huono latausinfra ei herätä vielä ostohaluja. Sähköfillarin voi kuitenkin vielä polkea tai taluttaa loppumatkan jos hyytyy kesken ajon ja akut tai vaikka koko pyörä on helppo säilyttää sisällä lämpimässä ennen kuin lähtee ajoon.
Lapissa toi lautauspisteiden määrä on senverran alhainen, ettei siellä ylipäätänsä ole sähköauto kovinkaan hyvä valinta.
 
Onko kellään kokemuksia BYDistä? Tekisi mieli tutustua paremmin tuohon BYD Sealiin, mutta kun kävin Tapiolan liikkeessä, niin siellä ei ollut ketään paikalla ja eivät myöskään vastaa edes sähköpostiin, jossa kysyin koeajon mahdollisuutta.

Tosin tuossa on pari jännää kommenttia sähköautoa vastaan.

”Ensi viikolla pitäisi hakea Posion mökiltä yksi työkone, mutta en hae sitä sähköautolla, sillä edestakaiseen matkaan pitäisi varata kuusi tuntia. Puolivälissä matkaa pitäisi auton akut ladata Pudasjärvellä ja pysähtyä lataamaan uudelleen paluumatkalla”, Karppinen sanoo.

Tielle jääneet sähköautot ovat viime viikkoina työllistäneet hinausautoyrittäjiä Pohjois-Suomessa. Milloin syynä on ollut akun tyhjentyminen tai latausaseman rikkoutuminen, jolloin sähköauto on pitänyt kuljettaa hinausautolla ladattavaksi naapurikuntaan. Lapissa on edelleen pula latausasemista.

Välillä pitää tehdä pitkiäkin matkoja pohjoiseen ja kylläpä vituttaisi, jos pitäisi pysähtyä kesken matkan lataamaan autoa jonnekin huoltoasemalle 3 tunniksi tai tilata hinausauto, kun latausasema onkin rikki ja akku ei riitä ajamaan enää muualle. Kesällä akku riittäisi ajamaan koko matkan, mutta talvipakkasilla ei.
 

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
BMW:n iX2 näyttää jännältä myös. Ainut mikä jännittää tuossa on se, että range on n. 450km ja jos se on pakkasella tuosta puolet, niin pitäisi pohjoiseen ajellessa pysähtyä kahdesti lataamaan. Siinä kun vielä on jouluruuhkat yms. ja pitkä jono latausasemilla, niin tuossa voi mennä koko päivä.
 
BMW:n iX2 näyttää jännältä myös. Ainut mikä jännittää tuossa on se, että range on n. 450km ja jos se on pakkasella tuosta puolet, niin pitäisi pohjoiseen ajellessa pysähtyä kahdesti lataamaan. Siinä kun vielä on jouluruuhkat yms. ja pitkä jono latausasemilla, niin tuossa voi mennä koko päivä.

Possussa olis 100kWh akku, menee varmaankin yhden pysähdyksen taktiikalla. OT mutta X1 m35i olis aika kiva pensavehe, 9t halvempikin kuin ix2, mutta koska 18t autovero Suomessa, niin onkin 9t kalliimpi. Mutta mitäpä sitä ei tekis ja maksais sen eteen että saadaan Suomeen lämpimämpi ilmasto? =D
 
Possussa olis 100kWh akku, menee varmaankin yhden pysähdyksen taktiikalla. OT mutta X1 m35i olis aika kiva pensavehe, 9t halvempikin kuin ix2, mutta koska 18t autovero Suomessa, niin onkin 9t kalliimpi. Mutta mitäpä sitä ei tekis ja maksais sen eteen että saadaan Suomeen lämpimämpi ilmasto? =D

Joo se voisi olla kova. Olen katsellut käytettyä M2 tai M4 myös. X4 on kiinnostanut myös, mutta niitä saa lähinnä vain dieselinä ja tuo 2l on ihan liian mopomalli minulle. M-sarjan bemari on ollut pitkään life goal ja se pitää luultavasti hankkia. Sitten puuttuisi enää Megan Foxin paneminen ja olisin valmis hautaan.
 
Possussa olis 100kWh akku, menee varmaankin yhden pysähdyksen taktiikalla. OT mutta X1 m35i olis aika kiva pensavehe, 9t halvempikin kuin ix2, mutta koska 18t autovero Suomessa, niin onkin 9t kalliimpi. Mutta mitäpä sitä ei tekis ja maksais sen eteen että saadaan Suomeen lämpimämpi ilmasto? =D

Niinpä. Ilmastonmuutoksesta jäätävää vouhotusta ja Suomessa siirrytään jääkaudelle. Viime kesänä aurinko paisto 3 viikkoo
 
Käyttekö työ usein Lapissa? Sitä järkeilin, että jos kerran vuodessa, niin eiks sitä varten vois vaikka vuokrata auton tai lainata vanhemmilta/ sisaruksilta tai muilta luotetuilta? Varmaan ottaa mielellään viikoks uuden sähkärin lainaan ja itte pääsee vailla huolta tuuttaamaan Jyväskylä-Rovaniemi välin yhdellä istumalla. Vuoteen jää kuitenkin 359 päivää jolloin sähköauto on ihan ylivoimainen vs polttis eli arkiajoon ja normipyörittämiseen.

Jos Lappiin ajelee tämän tästä, en edes harkitsin sähköautoa.
 
Käyttekö työ usein Lapissa? Sitä järkeilin, että jos kerran vuodessa, niin eiks sitä varten vois vaikka vuokrata auton tai lainata vanhemmilta/ sisaruksilta tai muilta luotetuilta? Varmaan ottaa mielellään viikoks uuden sähkärin lainaan ja itte pääsee vailla huolta tuuttaamaan Jyväskylä-Rovaniemi välin yhdellä istumalla. Vuoteen jää kuitenkin 359 päivää jolloin sähköauto on ihan ylivoimainen vs polttis eli arkiajoon ja normipyörittämiseen.

Jos Lappiin ajelee tämän tästä, en edes harkitsin sähköautoa.

Teiltä sähköautoihin hurahtaneilta tuntuu täysin unohtuneen se, kuinka helppoa ja vaivatonta se autoilu polttiksilla loppupeleissä onkaan. Tankki täyteen ja vaikka Lappiin. Ei tarvitse murehtia eikä märehtiä.
 
Työsuhdeautoilijana katson näitä juttuja vähän eri tavalla vs. omalla autolla ajajat mutta eihän sähköautossa oli kuin yksi etu polttomoottoreihin verrattuna ja se on hinta/km. Muilta osin sähkössä on vain heikkouksia vs. polttomoottori? Vai onko joku muukin hyvä puoli kuin kustannukset per km?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom