Sähköautot ja lataushybridit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simpsa
  • Aloitettu Aloitettu
Ei pelkästään autot jäässä vaan myös julkiset laturit vittuilee näillä pakkasilla



No joo. On bensa ja diesel autoja hinauksessa myös mielin määrin tällä hetkellä. Menee talojen ilppejä kaput, putkia jäätyy rikki. Joltain paleltuu varpaat. Ei ole valkoisen ihmisen keli tämä. Onneks 51 viikkoa vuodesta on "normaalia" ja kaikki toimii. En lynkkaa sähköautoja siitä, ettei toimi kunnolla 30-40 asteen pakkasessa.

Kun asuin siperiassa siellä oli 60 pakkasta 😄 autot oli Trecoleja ja UAZeja. Toimivat hyvin. Eivät sammuttaneet tosikylmään aikaan ollenkaan. Kävi ja kukku yötä päivää.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No joo. On bensa ja diesel autoja hinauksessa myös mielin määrin tällä hetkellä. Menee talojen ilppejä kaput, putkia jäätyy rikki. Joltain paleltuu varpaat. Ei ole valkoisen ihmisen keli tämä. Onneks 51 viikkoa vuodesta on "normaalia" ja kaikki toimii. En lynkkaa sähköautoja siitä, ettei toimi kunnolla 30-40 asteen pakkasessa.

Kun asuin siperiassa siellä oli 60 pakkasta 😄 autot oli Trecoleja ja UAZeja. Toimivat hyvin. Eivät sammuttaneet tosikylmään aikaan ollenkaan. Kävi ja kukku yötä päivää.
Jep. Kyllähän sitä on itsekin jääty tien poskeen pakkasen takia tai auto ollut niin jäässä, että ei ole inahtanutkaan pahimpina pakkaspäivinä. Tämä tosin vuonna miekka ja kivi, kun omat autotkin oli sellaisia halpoja ritsoja nyky mittapuulla.
Mutta en muista, että koskaan olisi jakeluasemat ollut jäässä ja siten estänyt tankkaamisen.
 
Koskaan ei ole polttomoottoriauto jäänyt tielle kesken ajon pakkasen vuoksi. Kerran on lähtö estynyt, kun akku ei jaksanut. Viimeiset 8 vuotta mittariin tullut noin 50Tkm vuodessa. Yleensä ostan auton noin 100Tkm ajettuna ja ajan loppuun, eli johonkin yli 500Tkm.

Edit. Tankkaus on tainnut aina onnistua 🤔
 
Koskaan ei ole polttomoottoriauto jäänyt tielle kesken ajon pakkasen vuoksi. Kerran on lähtö estynyt, kun akku ei jaksanut. Viimeiset 8 vuotta mittariin tullut noin 50Tkm vuodessa. Yleensä ostan auton noin 100Tkm ajettuna ja ajan loppuun, eli johonkin yli 500Tkm.

Edit. Tankkaus on tainnut aina onnistua 🤔
Ei mullakaan oo jäänyt tielle kesken ajon. Mutta muutama kerta ei oo lähtenyt edes käyntiin.
 
Kotilatausmahdollisuus kun on niin ei ole mitään ongelmaa Teslan kanssa talvellakaan.

Akussa aina se 80% virtaa aamulla, ja sillä 80 pinnalla pääsee Plaidilla -30 asteen pakkasessakin yli 300 kilometriä. Hytti tottakai lämmitetään äpistä valmiiksi silloin kun auto on vielä laturissa kiinni jotta akussa oleva energia ei kulu hytin lämmitykseen, ja mahdollisuuksien mukaan latauskin ajoitetaan niin että lataus on loppunut just ennen lähtöä, jotta akustokin on lämmin.

Sitten kun on aina mennä laturille, sinne laturille tähdätään n. 10% varaustasolla ja akku lämmitetään valmiiksi joko laittamalla laturi naviin tai laittamalla drag strip mode päälle.

Heti lähdössä latausteho on korkea ja 5 minuutin sisään ottaa sen 258kW huipputehon.

Sähköautoilusta voi tehdä tosi vaikeaakin ajamalla kylmällä ja/tai täydellä akulla pikalaturille.
 
Sitten kun on aina mennä laturille, sinne laturille tähdätään n. 10% varaustasolla
Ei oo ihme, että näitä poimitaan sitte tienposkesta jatkuvasti lavalle, varsinki pakkasilla, sen takia ku patteri tyhjä.

Ajoitko polttomoottoriautollaki aina kunnes opiskelijavalo sytty, ja sitte vasta tankille?

Ite ajan täyttämään säiliön aina siinä vaiheessa, kun täyttöaste laskee n. viiteenkymmeneen prosenttiin.
 
Ei oo ihme, että näitä poimitaan sitte tienposkesta jatkuvasti lavalle, varsinki pakkasilla, sen takia ku patteri tyhjä.

Ajoitko polttomoottoriautollaki aina kunnes opiskelijavalo sytty, ja sitte vasta tankille?

Ite ajan täyttämään säiliön aina siinä vaiheessa, kun täyttöaste laskee n. viiteenkymmeneen prosenttiin.
Mua ei oo ikinä jouduttu poimimaan tien poskesta.

Lataan aina yöllä kotona, mutta silloin kun teen niin pitkää matkaa että yksi akullinen ei riitä, menen pikalaturille silloin kun se on fiksuinta eli silloin kun pikalaturi antaa virtaa pikana.

10% kun on akussa virtaa, ajan vielä olosuhteista riippuen 35-65km siihen asti että varaustila näyttää nollaa ja nollankin jälkeen akussa on puskuria.

Koska suunnittelen pysähdykseni etukäteen, pääsen aina laturille.
 
Näissä sähköautokeskusteluissa on jotenkin leimallista että ei-sähköautoilijat yrittävät todistella että sähköauto ei ole toimiva valinta. Parhaimmillaan argumenttina toimii, että sähköauto on huono, koska minä en pysty lataamaan kotipihassa.

Koskahan päästään siihen että bensa- ja dieselautoilijoiden välillä on samanlaista väärässä olevan eheyttämiseen tähtäävää vääntöä?
 
Jahka oma patteri opel tulee huollosta niin vaihdan takaisin polttomoottoriin ja mielellään vähän vanhempaan.
Periaattessa sähköauto on ihan ok ja kesällä kiva ja halpa mutta tekninen murhe vaatii melkein aina hinausauton paikalle.
 
Suunnilleen kuukausi takana sähkönakin kanssa. Enimmäkseen lyhyehköä suhailua, mutta mahtuu tähän joulun pyhien Suomi-turnee boksi katollakin. Kulutusvaikutus tuolle anoppilaatikolle oli samaa luokkaa kuin vanhalla kiisselilläkin, eli n. 10 % isompi kulutus.

Annan ehdottomasti plussaa myös patteriauton matkaa tasaavalle tekijälle, kun kuskin kaasujalkaa hillitsi tehokkaasti range. Halleluja, ei enää päättömiä jono-ohituksia talla pohjassa näkyvyys nollassa. :oujee:Pidemmät siivut meni yhdellä latauspysähdyksellä, jotka taaperon kanssa kulkiessa tuli muutenkin ihan tarpeeseen. Vähän jaloittelua, ruokailu ja energian purkua, sitten taas matkaan.

Lisäksi piti anoppilassa lähteä illalla hetkeksi lataamaan autoa seuraavan päivän ajoihin, kun heillä ei latausmahdollisuutta ole. Voi harmi, voi harmi...
 
Täällä ihan tyytyväinen TeslaM3 kuski, välillä ihmetyttää lukea noita valituksia, et aivan paska auto ei ole muuta kuin vikaa? Opetelkaa hyvät ihmiset käyttämään niitä ennen kuin yleistätte ja jos ei onnistu niin varmaan kannattaa jättää se sähköbilikka kauppaan.
Teslaan kun panostaa n. 200€ S3XY buttoneihin niin johan alkaa säätöjä löytymään varmaan jokaiselle, että saa ominaisuudet itselleen mieleisekseen. Yhdestä napista akun esilämmmitys, toisesta jatkuva neliveto, kolmanteen driftausmoodi jne. ei ole yhtään vaikeaa kun hieman perehtyy asioihin ja yks kaks huomaakin, että eihän tämä nyt ihan niin surkea ollutkaan mitä lehdestä luin tai tuubista/tiktokista näin.

 
Täällä ihan tyytyväinen TeslaM3 kuski, välillä ihmetyttää lukea noita valituksia, et aivan paska auto ei ole muuta kuin vikaa? Opetelkaa hyvät ihmiset käyttämään niitä ennen kuin yleistätte ja jos ei onnistu niin varmaan kannattaa jättää se sähköbilikka kauppaan.
Teslaan kun panostaa n. 200€ S3XY buttoneihin niin johan alkaa säätöjä löytymään varmaan jokaiselle, että saa ominaisuudet itselleen mieleisekseen. Yhdestä napista akun esilämmmitys, toisesta jatkuva neliveto, kolmanteen driftausmoodi jne. ei ole yhtään vaikeaa kun hieman perehtyy asioihin ja yks kaks huomaakin, että eihän tämä nyt ihan niin surkea ollutkaan mitä lehdestä luin tai tuubista/tiktokista näin.

Mun ei ole tarvinnut polttomoottoriautoon tilata ja liimata yhtään nappia jälkikäteen. Nelivedon ohjausnappi, sporttinappi, takaluukunavausnappi jne. oli autoa ostaessa ja kuului hintaan. Näppärää, eikä yhtään vaikeaa.
 
Nyt tuli hybridi huollosta.
Autossa ei ollut mitään vikaa muuta kuin datasysteemi tiltissä.
Vielä pitää saada se virallisen piuhan nokkaan jotta saa loputkin viat kuitattua pois, muun muassa ajoakun ylijännite, rengaspaineet ja pysäköintiavustin herjaavat vielä jotain.
On kyl ihan perseestä että auto voi sellaisen takia jättää tielle ja mennä niin jumiin että pitää viedä lavetilla pajalle.
rangekin oli tänään huikeat 20km.

Rouvan 2007 Audi A6 on pelannut kokoajan kuin kello joten taidan vaihtaa sellaiseen mut nelivetoisena.
Niillä rahoilla mitä Opelistä jää yli niin ostan 5 vuoden bensat ja huollot.
 
Rouvan 2007 Audi A6 on pelannut kokoajan kuin kello joten taidan vaihtaa sellaiseen mut nelivetoisena.
Niillä rahoilla mitä Opelistä jää yli niin ostan 5 vuoden bensat ja huollot.

Puhelimeks myös 3310? Ei ikinä mittä vikaa, iphonet toisinaan jumittaa ja akku kuluu nopee. Varsinkin pakkasella.
 
Koska hinuri vei sen paikallisele ei Opelin viralliselle korjaamolle.
Lähimpään viraliseen huoltoon on täältä metsästä melkein 100km ni ei saanut siihen hätään järjestyään.
Täh?

Totta sulla siinä kasko on, että vakuutuksen piikkiin... Ja silloinhan se on lähin osaava korjaamo. Joillain merkeillä se lähin osaava on Saariselälle sipanneelle Oulu Rovaniemen sijaan, paitti esim. Porkkelle Tampere, paitti jos kyseessä patteriporkke, niin sitte mennään pääkaupunkiseudulle. Näin esimerkkinä. Ja järjestyy "siihen hätään".
 
Puhelimeks myös 3310? Ei ikinä mittä vikaa, iphonet toisinaan jumittaa ja akku kuluu nopee. Varsinkin pakkasella.
Niin hyvä kuin 3310 olikin ni en sellaiseen enää vaihda.
Siinä kun ei toimi mitkään pankki tai muut välttämättömyydet.
Vertauksenakin sikäli typerä että sillä Audilla pääse kyllä ihan yhtä hyvin paikasta toiseen kuin sähkölläkin, kun taas vanhasta nokiasta ei näe jynkkyä, mutta omena näyttää sitä ihan hyvin.
Minulle auto on ihan pelkä kulkuväline joka kuluu ja laskee arvoa erittäin nopeasti, niin ei siihen tarvitse mitään ihmeellisyyksiä.
Kunhan on neliveto ja takakoppaan mahtuu kuollut peura, ni kelpaa.
 
Back
Ylös Bottom